Gæst Sus&Siku Skrevet September 3, 2012 Rapporter Share Skrevet September 3, 2012 Hmm kan en hund have allergi overfor okseben? Jeg købte et okseben igår og gav det til Siku. Han var selvfølgelig ellevild og inden længe, havde han også fået bidt benet/knoglen i 3 dele! og han forsøgte at spise brusken. Jeg blev lettere bekymret over han sad og tyggede i brusk/ben, tænkte at det splinterede i munden på ham! Fjernede benet. Noget tid efter var Siku´s snude hævet! Han så frygtelig ud. Heldigvis aftog hævelsen inden sengetid. Til morgen kunne jeg se, at havde kastede op i sin kurv. Og på 1 tissetur, kastede han igen op 2 gange... Jeg har aldrig givet Siku okseben før. Han får kun sit foder, RC mini junior. Enkelte gange har han fået sammenpresset ben. Aldrig menneskemad(kun det han har stjålet, pomsfritter). Kan det være allergi????? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Inga1967 Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Altså ved ikke om det kan være allergi. Men ved hvis jeg giver min labrador kødben, så kaster han også op, og har voldsom tynd mave. Så min får aldrig mere kødben. Det ender så ud i at han får tandsten. Men er så ved dyrlægen en gang årligt for og få renset tænder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 okseben giver ofte tynd mave, prøv evnt. med grise eller lammeben Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Rå ben splintrer ikke. Så det må han gerne spise. Om en allergi kan give hævet snude? Aner det ikke. Men hvis han tåler okseben dårligt, kan han jo få andre slags til at rense tænderne med? Så længe de er rå, kan du give ham næsten hvad som helst! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus&Siku Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Jeg tror benet var tørret??? Det klistrede og fedtede ikke. Har aldrig købt sådan et ben/knogle før. Men Siku får aldrig sådan et ben igen! Jeg ved ikke, om jeg kan give benet skylden for den hævede snude, men det så virkelig frygtligt ud!!! Hele næseryggen og begge sider af mundvigen var hævet(ligesom et hvepsestik)Han har iforvejen en kort snude grundet blandingerne, så var bekymret for vejrtrækningen :-( Men al hævelse er væk, har en normal snude til morgen Jeg gav oksebenet som forkæelse. Fremover er det kun de sammenpressede ben, han får. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Inga1967 Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Læser forsat med. For hvis jeg giver sammen presset ben til min labrador, så sluger han det. Jo jeg har 3 hunde, men hvis de får noget i denne retning kan de ikke se hinanden, og det kunne være grunden til han sluger disse ben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Det kan naturligvis have været allergi Siku hævede op af, men så bør han også få en reaktion af andet af okse, får han det? Det er min erfaring, at giver man hunde rå knogler som er tilpas store og uden kød, så kan de fleste tåle dem. Jeg giver okse/kalveknogler (udelte "suppeben") af håndboldstørrelse eller støre til alle størrelser hunde. Disse knogler kan de gnave på meget, meget længe - altså i dagevis - og langt de fleste af knoglerne bliver ikke spist. De bliver ikke gnavet i stykker, men gnavet på. Ind imellem, men det er sjældent, får jeg sådan et stort ben som alligevel kan spises helt op, jeg ved ikke hvor forskellen ligger. Marvben er efter min mening en fin delikatesse, men ikke i samme grad tyggeegnede som de store runde led, da hundene oftest mister interessen, når de har fået marven ud. Røgede og på anden vis behandlede knogler er ikke godt for hunde, da de kan splintre og hunde ikke har godt af røgede ting. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 De fleste hunde der får tørfoder kan ofte ikke klare de ben som okseben, lam mv. Det gælder også de røgede ben, som er endnu værre i nogle tilfælde. Deres mavers tarmflora er ikke lavet til at kunne konsumere sådan et ben - der skal tilvænning til. Mine kan heller ikke tåle den slags ben - kaster op ofte med blod i - samt får dårlig mave. Derfor får mine kun natur tørret ting som kanin, elg, hjort og lig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Hvis min skal have ben, får hun oksekraftben eller nøgleben (hhv. ko og svin). Ellers kan man som regel bestille ben hos slagteren, og kodeled (ankelleddet) fra ko og hest, er helt fantastisk pga. alle senerne. Min får benmave (hård, hvid prut) af ben:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
HNP Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Var det et røget ben? Min hund har også kastet op af et sådan efter hun havde spist 1/3 del.. Så sådan noget får hun aldrig igen. Hun kan godt tåle rå ben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Et røget ben ville jeg heller aldrig give. Mine hunde, gennem mange år, lever af en skønsom blanding af tørkost, friskmad og ben og deres maver fejler ikke noget. Jeg tror der er mange faktorer der afgør hvad en hund tåler og ikke tåler. Det ville være nemmere hvis der var nogle få enkle regler, men det tror jeg ikke der er. De mange tråde om fodring her på HF underbygger min holdning, synes jeg;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Et røget ben ville jeg heller aldrig give. Mine hunde, gennem mange år, lever af en skønsom blanding af tørkost, friskmad og ben og deres maver fejler ikke noget. Jeg tror der er mange faktorer der afgør hvad en hund tåler og ikke tåler. Det ville være nemmere hvis der var nogle få enkle regler, men det tror jeg ikke der er. De mange tråde om fodring her på HF underbygger min holdning, synes jeg;-) Mine hunde har også altid fået "blandingsmad" og altid, altid store kraftben. På størrelse med et barnehoved som en (barnløs) gammel bekendt altid sagde Jeg har en teori gående ud på, at holder man sig kun til et enkelt foderprodukt, så bliver hundene med tiden sarte overfor alt andet og dermed underbygges dyrlægernes og foderproducenternes anbefaling om altid at fodre med det samme produkt på bedste vis. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Mine hunde har også altid fået "blandingsmad" og altid, altid store kraftben. På størrelse med et barnehoved som en (barnløs) gammel bekendt altid sagde Jeg har en teori gående ud på, at holder man sig kun til et enkelt foderprodukt, så bliver hundene med tiden sarte overfor alt andet og dermed underbygges dyrlægernes og foderproducenternes anbefaling om altid at fodre med det samme produkt på bedste vis. Jeg kender flere kloge mennesker der tænker som dig, så der er nok noget om det:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Det kan evt også være fordi han har arbejdet så meget med benet. Og opkast kan sagtens være fordi han ikke er vant til ben. Men røgede/tørrede ben ville jeg aldrig give. Luna får meget store ben, som hun så kan gnave i. Dvs pt er der en lille pause, da hun skal have hevet en tand ud (når jeg får fundet pengene). Hun får som Anne's hund, hård mave af ben:-D Rå ben kan hunde sagtens spise uden de splintrer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 De fleste hunde der får tørfoder kan ofte ikke klare de ben som okseben, lam mv. Det gælder også de røgede ben, som er endnu værre i nogle tilfælde.Deres mavers tarmflora er ikke lavet til at kunne konsumere sådan et ben - der skal tilvænning til. Mine kan heller ikke tåle den slags ben - kaster op ofte med blod i - samt får dårlig mave. Derfor får mine kun natur tørret ting som kanin, elg, hjort og lig. Jeg har absolut intet godt at byde ind med, men jeg sad sådan her indtil jeg fattede hvad du mente Ja ja, jeg har ikke fået sovet nok i nat Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus&Siku Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Vil lige afslutningsvis fortælle, at Siku´s snude ser helt normalt ud igen Men han har kastet op 4 gange idag, sidste gang var det ren galde! Han har ca spist 1/4 af det mad, han skulle have haft i dag. Han er lettere sløv idet, fortrækker sofaen. Dog har han fundet et uge-gammelt presset ben, så det er han gået igang med nu. Rigtig mange tak for alle jeres svar. Jeg troede, at de okseben/knogler var sunde og gode for hunde. Tror de var tørret/røget, de var hverken fedtede eller klistrede. Men så blev jeg så klog... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 Jeg kender flere kloge mennesker der tænker som dig, så der er nok noget om det:banan: Du mente vel andre kloge mennesker... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret September 3, 2012 Rapporter Share Besvaret September 3, 2012 (rettet) Du mente vel andre kloge mennesker... Jeps - men jeg tale ikke den go dansk:-(( Det kommer an på hvor man lægger trykket, for man kunne med rimelighed læse det som "jeg kender (endnu) flere kloge mennesker". Altså! Redigeret September 3, 2012 af luciente eftertanke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret September 4, 2012 Rapporter Share Besvaret September 4, 2012 Jeps - men jeg tale ikke den go dansk:-((Det kommer an på hvor man lægger trykket, for man kunne med rimelighed læse det som "jeg kender (endnu) flere kloge mennesker". Altså! Den goe dansk den er ågså majet sværd... selv for indfødte Bortset fra det synes jeg du er ude i en langstrakt bortforklaring Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts