Hop til indhold

Hvilken race passer til mig?


Gæst Sidsel53
 Share

Recommended Posts

Du kan ikke være sikker på at en voksen hund er bedre end en hvalp. Jeg har selv en genplacerings hund - min ældste beagle - og han har krævet ligeså meget træning som mine efterfølgende hvalpe - en voksen hund kan havde visse uvaner med sig, som skal pudses af.

 

Ang. gå tur - så tror jeg de fleste hunde vil elske en ekstra tur - at blive leget, trænet og aktiveret er en stor del af en hunds liv uanset hvilken race det er

 

Når okay, tænkte bare at det måske var bedre, men kan jeg godt se :)

 

Det er jeg godt klar over ja, men nogle hunde må da være mere dovne en andre tænker jeg. Så den evt. ikke ville blive helt sindsyg hvis jeg en dag missede en tur, eller den fik en lille tur eller sådan. Jeg vil give den så mange ture jeg kan selvfølgelig. Dvs. nogen dage får den måske en tur på en time, men næste dag har jeg måske kun tid til en kvarters tur... Hvis du er med på hvad jeg mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg havde hund under hele studiet - det meste af tiden verdens skønneste hundedreng, han var alle pengene værd!! På visse tidspunkter kostede han nok op mod 1000 kr pr måned.

200-300 kr er nok hvad jeg bruger på min forkælede kaninmand :)

Det er dyrt og man er bundet af kæledyr, men for mig har det været alle pengene og tiden værd. Man må bare ofre andet for det :) Jeg er blevet hjemme fra ting, kun fået nyt tøj når jeg fik gaver osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis du nu beslutter dig for en voksen hund, så er dyreværnet et godt bud. De kan også rådgive dig om mange ting og du kan gøre en god gerning oveni at du får en hund der bare gerne vil elskes :)

De er tjekkede på flere måder og der bliver du matchet med en hund der passer til dig :) det håber jeg du vil overveje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde hund under hele studiet - det meste af tiden verdens skønneste hundedreng, han var alle pengene værd!! På visse tidspunkter kostede han nok op mod 1000 kr pr måned.

200-300 kr er nok hvad jeg bruger på min forkælede kaninmand :)

Det er dyrt og man er bundet af kæledyr, men for mig har det været alle pengene og tiden værd. Man må bare ofre andet for det :) Jeg er blevet hjemme fra ting, kun fået nyt tøj når jeg fik gaver osv...

 

Du skriver på nogen tidspunkter kostede han op mod 1000, hvad med resten af tiden? :) Jeg er klar til at ofre på det, nyt tøj kan jeg godt leve uden. Og jeg vil for alt i verden heller få min hund til læge og så spise havregrød i en måned, end at den ikke får det godt.

Jeg tænkte også på, hvad lever du på? Har du et job ved siden af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt fint at du søger vejledning og lytter til rådene herinde før du køber hund - det er en god måde at få fastslået om det skal være nu du køber hund :-)

Min datter er flyttet hjemmefra og hun arbejder 50 timer om måneden for at få økonomien til at hænge sammen - det var så lige en anden vinkel :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal da også lige vide at hvis uheldet er ude, er alt dyrlægebehandling ikke forsikringsdækket, f.eks dyr medicin, der udskrives på recept. Hvis hvalpen/hunden brækker et ben inden forsikringen dækker, koster behandling over 10.000 kr med genoptræning..

Jeg havde en hvalp med en halshvirveldefekt, som min dyrlæge ikke kunne diagnostiserer, så jeg måtte af med 4.300 kr for en CT scanning, og det er 2 år siden , så det er steget.

Så reservekapital til dyrlæge skal der heletiden være.

Min 11 årige fik livmoderbetændelse en lørdag og skulle akut opereres. Det kostede 17270 kr, men forsikring tog det meste, den er meget nødvendig at have, for mindrebemidlede. Og pengene skal falde akut de fleste steder. F.eks skulle jeg underskrive at jeg betalte ved afhentning af hende, hvis hun på grund af sin alder døde under operationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det kommer selvfølgelig ikke mig ved hvad andre vælger at råde dig til, men lige Fransk Bulldog synes jeg ikke er det bedste til en SU-økonomi. Den kan nemlig meget hurtig blive meget dyr i dyrlægeudgifter og evt. specialfoder, hvis det viser sig at den, som mange af racen, har allergi.

 

Jeg ved godt at der er mange FB-ejere her på forum, og at de bliver sure, men personligt synes jeg det er uetisk at eje en race med så mange helbredsproblemer. Her er f.eks. noget at tænke over: Bo Hund: Hvis du var en Bulldog...

 

Generelt synes jeg det er svært at anbefale dig en hund. To gåture dagligt kan aldrig blive nok, hvis man ikke har en have, hunden kan komme ud i. Tænk f.eks. på at i hvalpetiden skal man ud hver halve time, fordi hvalpen ikke kan holde sig længere.

 

Tjaa.... Tror måske faktisk du kender min holdning til netop de racer. :genert:

 

Men ud fra det TS skriver, så er det vist de eneste jeg kan komme på, som kræver så lidt motion.

Og at de ofte er møgsyge, er der vist ingen der lægger skjul på :blink:

 

Og ellers bare enig med dig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også iorden. Men det skal bare ikke lyde som jeg har de forkerte hensigter og kun vil købe en hund for min egen skyld. Jeg går sku meget op i den skal have det godt altså...

 

 

 

Okay, så har jeg ikke udtrykt mig klart. Selvfølgelig skal man først lige på plads inden man går ud og køber en hund.

 

 

 

First: Jeg har aldrig sagt at den ikke skal have brug for for mange gåture, men den skal ikke være for aktiv, da jeg ikke har tid til at gå så meget med den hver dag. Nogen hunde er jo mere aktive end andre.

Det er måske mig der er fatsvag - men skriver du ikke lige hér, at du ikke har tid til at gå så meget med hunden hver dag..?? Og det med "aktiv race" har du nok fået en lidt forkert opfattelse af? Aktiv race betyder ikke nødvendigvis flere/længere gåture. Aktiv race betyder som regel at hunden kræver mere aktivering i det hele taget, f.eks i form af mental stimulans/aktivering. Der findes ikke rigtig racer der er "mindre aktive" forstået på den måde at de kræver færre gåture.

 

Second: Jeg har også i et tidligere indlæg nævnt om en voksen hund er sagen. Så den ikke skal trænes, men netop er trænet. Jeg spørger jo netop ind til at det her for at få information om hvad der er godt for hunden. Hvorfor tror du jeg opretter dette indlæg? Fordi jeg er fuldstændig ligeglad med om den får gået nok og hvilken race det er?

Og helt ærligt overskriften er "Hvilken race passer til mig". Det med turene skrev jeg for at give lidt information om hvilken type hund der ville passe til mig. Jeg har ikke sagt det absolut skal være som jeg har skrevet, men det er hvad jeg har brug for.

Det er fint at du opretter tråden, og spørger ind til det. Men det du skriver om gåture er ikke rigtig nok for nogen race, måske undtaget nogle ganske få. Til gengæld mangler der en hel masse vigtige spørgsmål, hvis du vil spore dig ind på en race. Har du f.eks. overvejet hvad du ellers kan tilbyde en hund, i form af træning og aktivering? Hvilket sind skal din hund ha' - er du til en selvstændig terrier eller en samarbejdsvillig hyrdehund?

Så siger jeg det nu: Jeg går meget op i hunden skal have det godt og det skal være den rigtige race, der både passer til mig og min tid. Hvis ingen hund passer til det, køber jeg selvfølgelig ikke en. Det er derfor jeg skriver her. Kan vi så komme on topic?

Jamen selvfølgelig. Du skriver bare ikke rigtig nok om hvad du kan tilbyde en hund, og hvad du ønsker i en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej altså! Om du så køber en mikrolille hund der stort set intet spiser, risikerer du at få en hund med allergi, patella, AD/HD, spondylose eller noget andet. Det dækker forsikringen ikke, men koster titusindvis af kroner.

 

Man kan ikke gardere sig. Du kan få en hund der koster 300-500 kr om måneden, og du kan risikere at stå med en der koster et par tusinde om måneden.

 

Som de andre skriver, er de rene selskabshunde/tempelhunde nok de mindst aktive, men desværre nok også dem med de største sundhedsproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare af ren nysgerrighed, er der en race der er sådan okay "rask", men er lidt aktiv, men ikke meget?

 

Og hvis vi ser bort fra alt andet, hvad ville så være den billigste hund at have?

 

Papillon :5up: men uanset hvor rask en race du finder, så kan den stadig blive ædt af en anden hund (hvor du ikke fanger ejeren), få kennelhoste juleaften, falde uheldigt ned fra sengen, sluge en sprittusch etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når okay, tænkte bare at det måske var bedre, men kan jeg godt se :)

 

Det er jeg godt klar over ja, men nogle hunde må da være mere dovne en andre tænker jeg. Så den evt. ikke ville blive helt sindsyg hvis jeg en dag missede en tur, eller den fik en lille tur eller sådan. Jeg vil give den så mange ture jeg kan selvfølgelig. Dvs. nogen dage får den måske en tur på en time, men næste dag har jeg måske kun tid til en kvarters tur... Hvis du er med på hvad jeg mener.

 

Man kan altså ikke "misse en tur" - ligesom du heller ikke bare kan undvære at komme på toilettet.

 

Hvilke race du skal kigge efter ved jeg ikke, men prøv at gå på bibliotekt og lån nogle hundebøger - og ikke kun om racer, men også om aktivering, træning osv. Der er rigtig meget forbundet med at have hund - og ikke kun gåturene.

Link til indlæg
Del på andre sites

- du er væk hjemmefra op til 8 timer, men vil gå hjem i spisepausen og "lige lukke hunden ud". 8 timer er længe for en hund at være alene, jeg siger ikke det er umuligt, men det er længe.

 

Det er vist de færreste, der kan have hund, hvis en hund ikke kan være alene hjemme i 8 timer. Langt de fleste mennesker arbejder ca. 8 timer om dagen plus transport til og fra arbejde.

 

Men ok, så er jeg nok heller ikke egnet til at have hund :hmm:Og det til trods for, at jeg ser mig selv som et voksent og ansvarligt menneske med økonomien i orden, der sørger for mine dyr på bedste måde.

 

Jeg synes faktisk, at TS gør det helt rigtige: Hun spørger på et hundeforum, inden hun anskaffer sig en hund, og jeg synes faktisk, at mange af jer ikke er særlig søde ved hende - I risikerer sg* lidt at skræmme hende væk. Jeg ved godt, at mange af os (inklusive mig selv) har fordomme om helt unge mennesker, der anskaffer sig dyr uden at ane, hvad de går ind til eller overhovedet at sætte sig ind i tingene først. TS prøver jo netop at sætte sig ind i tingene, og jeg synes da også, at hun lytter til, hvad I siger, så giv hende nu en chance. Der findes altså ansvarlige unge mennesker, der godt kan finde ud af at tage vare på et dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist de færreste, der kan have hund, hvis en hund ikke kan være alene hjemme i 8 timer. Langt de fleste mennesker arbejder ca. 8 timer om dagen plus transport til og fra arbejde.

Jeg skriver også at jeg ikke mener det er umuligt. Men det er længe, og er hunden alene så længe om dagen, så må man påregne at beskæftige sig en hel del med hunden når man kommer hjem. Og det er vel dér nogle af os reagerer lidt negativt på det, når TS skriver at hun måske kan "misse en tur", og at hun går en aftentur afhængigt af om hun har tid til det, etc...

Men ok, så er jeg nok heller ikke egnet til at have hund :hmm:Og det til trods for, at jeg ser mig selv som et voksent og ansvarligt menneske med økonomien i orden, der sørger for mine dyr på bedste måde.

 

Jeg synes faktisk, at TS gør det helt rigtige: Hun spørger på et hundeforum, inden hun anskaffer sig en hund, og jeg synes faktisk, at mange af jer ikke er særlig søde ved hende - I risikerer sg* lidt at skræmme hende væk. Jeg ved godt, at mange af os (inklusive mig selv) har fordomme om helt unge mennesker, der anskaffer sig dyr uden at ane, hvad de går ind til eller overhovedet at sætte sig ind i tingene først. TS prøver jo netop at sætte sig ind i tingene, og jeg synes da også, at hun lytter til, hvad I siger, så giv hende nu en chance. Der findes altså ansvarlige unge mennesker, der godt kan finde ud af at tage vare på et dyr.

Mange af brugerne herinde er unge mennesker der er virkelig fornuftige hundeejere, så den fordom tror jeg ikke rigtig eksisterer herinde. Og det er fint at TS spørger og forhåbentlig ta'r til sig af de svar hun får. Men når de fleste af spørgsmålene handler om penge, og hvorvidt der findes en race der ikke behøver at gå ret mange ture, og til sidst "hvilken race er billigst at ha'" - så bli'r jeg altså liiidt træt i masken, det må jeg inddrømme... Men jeg synes nu stadig vi er ok pæne i vores svar..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af brugerne herinde er unge mennesker der er virkelig fornuftige hundeejere, så den fordom tror jeg ikke rigtig eksisterer herinde. Og det er fint at TS spørger og forhåbentlig ta'r til sig af de svar hun får. Men når de fleste af spørgsmålene handler om penge, og hvorvidt der findes en race der ikke behøver at gå ret mange ture, og til sidst "hvilken race er billigst at ha'" - så bli'r jeg altså liiidt træt i masken, det må jeg inddrømme... Men jeg synes nu stadig vi er ok pæne i vores svar..?

 

Måske læser jeg det bare på en anden måde, men jeg er jo også ny herinde ;-) Havde det været samme spm. på et katteforum, så ved jeg også godt, hvordan det havde lydt fra alle de gamle brugere :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom ikke her ind for at få at vide at jeg ikke gik op i hvilken race det skulle være og i får mig til at lyde som en dum teenager, der bare vil have en hund får min egen underholdnings skyld. I må gerne have fordommen, men kan i ikke lade være med at lade den gå ud over mig? Jeg kan bestemt mærke fordommene og den løftede pegefinger herinde! Husk at ja jeg er uvidende, men det er også derfor jeg prøver at finde information om det.

 

Og hvis du er træt af det Korvis, så lad være med at læse det. Så nemt er det. Så er der vel nogen andre søde mennesker der kan svare istedet :)

Synes du selv det er okay at være "ok pæn" i sit svar, eller ville du ikke også foretrække folk bare var pæne i sit svar? Det er ligesom at sige, jeg er okay glad. Det er jo heller ikke lige det svar folk vil høre...

Hvis jeg heller ikke skriver nok om hvad jeg ønsker i en hund, hvor er alle spørgsmålene så? Du spørger da bare ind og så skal jeg med glæde svare. Husk at når man peger på andre, peger tre fingre tilbage ;)

 

Og desuden ved jeg jo godt der altid vil være en risiko for der kan ske noget uforudset med hunden. Men der kan da også ske det at jeg mister mit syn (som et eksempel) og må ud og købe nye briller. Der kan jo altid ske uforudsete ting i livet og de ting finder man jo altid ud af på en eller anden måde når de sker.

 

Og Jane V- Tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Som jeg læser det - er der ingen der bliver sure. Vi erfarne hunde mennesker tænker på hunden som det første, og når der er en masse uklarhed med om hvad den kommende ejer vil med hunden, så er det klart at nogle af os bliver forbeholdne. Derfor er det også stort set umuligt at komme med et bud på en race, der kunne passe.

Jeg har givet mit råd - og det råd var at vente indtil der var skaffet en ordentlig klarhed over det hele. Ikke at mit råd er det bedste - men som hunde ejer gennem mange år har jeg lært noget. Det er et meget stort arbejde at bringe en hvalp op til at blive en fornuftig voksen hund - derfor skal der tænkes fremad rettet - det drejer sig immervæk om en periode på 10-15 år

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom ikke her ind for at få at vide at jeg ikke gik op i hvilken race det skulle være og i får mig til at lyde som en dum teenager, der bare vil have en hund får min egen underholdnings skyld. I må gerne have fordommen, men kan i ikke lade være med at lade den gå ud over mig? Jeg kan bestemt mærke fordommene og den løftede pegefinger herinde! Husk at ja jeg er uvidende, men det er også derfor jeg prøver at finde information om det.

 

Og hvis du er træt af det Korvis, så lad være med at læse det. Så nemt er det. Så er der vel nogen andre søde mennesker der kan svare istedet :)

Synes du selv det er okay at være "ok pæn" i sit svar, eller ville du ikke også foretrække folk bare var pæne i sit svar? Det er ligesom at sige, jeg er okay glad. Det er jo heller ikke lige det svar folk vil høre...

Hvis jeg heller ikke skriver nok om hvad jeg ønsker i en hund, hvor er alle spørgsmålene så? Du spørger da bare ind og så skal jeg med glæde svare. Husk at når man peger på andre, peger tre fingre tilbage ;)

 

Og desuden ved jeg jo godt der altid vil være en risiko for der kan ske noget uforudset med hunden. Men der kan da også ske det at jeg mister mit syn (som et eksempel) og må ud og købe nye briller. Der kan jo altid ske uforudsete ting i livet og de ting finder man jo altid ud af på en eller anden måde når de sker.

 

Og Jane V- Tak :)

 

Jamen jeg skriver det da så gerne igen:

Har du f.eks. overvejet hvad du ellers kan tilbyde en hund, i form af træning og aktivering? Hvilket sind skal din hund ha' - er du til en selvstændig terrier eller en samarbejdsvillig hyrdehund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmål du bør stille dig selv før du får hund:

 

Hvilke størrelse hund - skal den evt. kunne være i taske i offentlig transport eller cykelanhænger

pelspleje - vil du have korthårshund eller noget der skal redes ofte

aktivitetsniveau - hvad kan du tilbyde en hund udover alm. lufteture

fodermængde - hvad har du råd til af ok rimelig kvalitetsmad

alenetid - doven/aktiv/selskabshund

 

Der er ufattelig mange spørgsmål man skal stille sig selv før man får hunden og det vigtigste er at være ærlig over for sig selv om, hvad man kan tilbyde.

 

dyrlægeregninger

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det - er der ingen der bliver sure. Vi erfarne hunde mennesker tænker på hunden som det første, og når der er en masse uklarhed med om hvad den kommende ejer vil med hunden, så er det klart at nogle af os bliver forbeholdne. Derfor er det også stort set umuligt at komme med et bud på en race, der kunne passe.

Jeg har givet mit råd - og det råd var at vente indtil der var skaffet en ordentlig klarhed over det hele. Ikke at mit råd er det bedste - men som hunde ejer gennem mange år har jeg lært noget. Det er et meget stort arbejde at bringe en hvalp op til at blive en fornuftig voksen hund - derfor skal der tænkes fremad rettet - det drejer sig immervæk om en periode på 10-15 år

 

Vi uerfarne mennesker tænker også på hunden som det første. Det i åbenbart ikke kan se er at uvidenhed ikke er ligemed selviskhed :)

Forresten kan i være fuldstændigt ligeglade hvad jeg vil med hunden. Det vedkommer ikke jer. Jeg synes jeg har givet massere udtryk for at jeg vil hunden det bedste. Men man kan åbenbart ikke sige det nok gange.

Desuden har jeg også tænkt mig at vente til der kommer klarhed over det hele. Det er det jeg laver her, skaber klarhed over det hele....

 

"Jamen så skriver jeg det da gerne igen" ser jeg som en negativ tone, men det er måske bare mig.. Men forresten svarer du jo heller ikke på alt hvad jeg skriver, så at jeg også har overset dit spørgsmål, kan du vel forstå.

 

Har du f.eks. overvejet hvad du ellers kan tilbyde en hund, i form af træning og aktivering?

Jeg har sagt det ikke skal være en af de aktiveste. Derfor kan jeg ikke se dit spørgsmål har relevans mht. racen..

 

Hvilket sind skal din hund ha' - er du til en selvstændig terrier eller en samarbejdsvillig hyrdehund?

Da jeg stadig ikke ved så meget om de forskellige racer, ved jeg ikke hvilket sind jeg er til. Jeg ved det ikke rigtigt. Men hvis folk anbefalede en hund, var det jo noget man kunne se nærmere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmål du bør stille dig selv før du får hund:

 

Hvilke størrelse hund - skal den evt. kunne være i taske i offentlig transport eller cykelanhænger

pelspleje - vil du have korthårshund eller noget der skal redes ofte

aktivitetsniveau - hvad kan du tilbyde en hund udover alm. lufteture

fodermængde - hvad har du råd til af ok rimelig kvalitetsmad

alenetid - doven/aktiv/selskabshund

 

Der er ufattelig mange spørgsmål man skal stille sig selv før man får hunden og det vigtigste er at være ærlig over for sig selv om, hvad man kan tilbyde.

 

dyrlægeregninger

 

Jep, det er også ligepræcis det jeg laver her... Stiller spørgsmål..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...