Hop til indhold

Hvilken træning ville passe til os??


Franziska
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg igen brug for lidt gode råd.

 

Jeg kunne jo godt tænke mig at starte til noget træning med Maya igen.

 

Maya er jo en Alaskan på nu næsten 18 mdr.

Vi har tidligere trænet ved Ishøj brugshundeklup, noget de kaldte PH.

Første sæson synes Maya at det var FEDT!! - anden sæson (hvor det mere eller mindre var de samme gentagelser) kedet hun sig noget så grusomt og oplevelsen var noget mindre sjov.

 

Maya arbejder kun for "noget", fx gode godbidder eller sin boldt.

Vi leder efter træning unden for mange gentagelser og gerne noget med fart og spænding (det Maya synes var mest fedt ved træningen, var når hun fik lov til at lave en rundering)

 

Så nogen gode ideer?

Jeg er frisk på det hele, bare jeg kan se min hund hygger og synes det fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Maya arbejder kun for "noget", fx gode godbidder eller sin boldt.

Vi leder efter træning unden for mange gentagelser og gerne noget med fart og spænding (det Maya synes var mest fedt ved træningen, var når hun fik lov til at lave en rundering)

 

Så nogen gode ideer?

Jeg er frisk på det hele, bare jeg kan se min hund hygger og synes det fedt.

Har du overvejet DcH? Hvis du ikke kender programmet, kan du se det her: DcH\\\\\\\\\\\\\\\'s Konkurrenceprogram pr. 22/05 2011

 

Du kan også gå ind på http://www.dch-danmark.dk og se, hvor de forskellige lokalafdelinger ligger.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg igen brug for lidt gode råd.

 

Jeg kunne jo godt tænke mig at starte til noget træning med Maya igen.

 

Maya er jo en Alaskan på nu næsten 18 mdr.

Vi har tidligere trænet ved Ishøj brugshundeklup, noget de kaldte PH.

Første sæson synes Maya at det var FEDT!! - anden sæson (hvor det mere eller mindre var de samme gentagelser) kedet hun sig noget så grusomt og oplevelsen var noget mindre sjov.

 

Maya arbejder kun for "noget", fx gode godbidder eller sin boldt.

Vi leder efter træning unden for mange gentagelser og gerne noget med fart og spænding (det Maya synes var mest fedt ved træningen, var når hun fik lov til at lave en rundering)

 

Så nogen gode ideer?

Jeg er frisk på det hele, bare jeg kan se min hund hygger og synes det fedt.

 

Agility, da!!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet DcH? Hvis du ikke kender programmet, kan du se det her: DcH\\\\\\\\\\\\\\\'s Konkurrenceprogram pr. 22/05 2011

 

Du kan også gå ind på www.dch-danmark.dk og se, hvor de forskellige lokalafdelinger ligger.

 

 

Må alle hunde deltage? også dem uden en tavle?

og har du nogen personlig erfaring med træningsmetoder og hvor meget man træner det "samme".

For Maya gider bestemt ikke gå en halv time på plads med højre venstre og omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Agility, da!!! :5up:

 

agility eller rally...

 

Jeg har overvejde Agility, for der er der jo i hvert faldt fart på, men det kræver jo nok at hun først er helt frisk igen med sit bækken.

 

Hvor gammel skal hun helst være inden vi starter? og er der nogen hun ikke kan når hun nu er næsten 70cm høj og vejer 35kg?

For en Alaskan er hun meget slank bygget og har også ret lange ben. (men der kommer muligvis lidt mere bredte på i løbet af det næste år)

 

Rally - hvad er det nu det går ud på (bare meget kort remset op- hvis du orker :engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Må alle hunde deltage? også dem uden en tavle?

og har du nogen personlig erfaring med træningsmetoder og hvor meget man træner det "samme".

For Maya gider bestemt ikke gå en halv time på plads med højre venstre og omkring.

Alle er velkomne i DcH. Deres valgsprog er: DcH for alle....eller noget i den retning.

 

Træningen er formentlig lidt forskellig afhængig af såvel lokalforening og - ikke mindst - træner, men hvis du er lidt stædig, så styrer du sådanne detaljer helt selv. I gamle dage gik man alenlange lineføringer - på en lang række. Det var stanghamrende kedeligt. Og dengang var det mere end velset, at man stod på række og ventede på, at det blev ens tur ved et spring. Det er gedigent tidsspilde, så der går man naturligvis bare lidt ud til siden og træner noget skægt.

 

I det hele taget er det af yderste vigtighed, at man altid, altid og altid husker sig selv på, at ens hund ikke er trænerens hund, men ens egen hund, og at det derfor er en selv, der suverænt bestemmer, om træningsfif skal følges eller skippes.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror også, at rally kunne være sjovt for jer! det er så vidt jeg ved heller ikke så overdrevent detaljeorienteret, så måske slipper man for de mange gentagelser og sådan noget? og så tror jeg, at de fleste rallysteder træner meget med klikker og sådan, det vil maya sikkert også synes er sjovt. jeg går forresten til agility med et ordentligt lokum af en kommodelabrador, han vejer nok 40 kg og kan altså fint komme igennem hjulet og de andre forhindringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

rally er lydighed "på en anden måde"... Du går en bane, som består af ml. 15 og 20 skilte ca. Det vil sige, at du max skal gå ca 5 meters lineføring inden der "sker noget" igen... Skiltene er mange af de sædvanlige lydighedsøvelser - sit, dæk, stå osv. men ofte med et tvist... som fx. sid foran, gå om på plads venstre om, dæk og bliv liggende mens fører går i cirkel rundt om hunden, gå i 8-tal ml. madskåle, løb gennem tunnel... den slags ting... Det allerbedste ved sporten er, at der ligges stor vægt på, at hunden ser glad ud når den arbejder, og man man tale med sin hund hele banen rundt og opmuntre og hjælpe den alt det man gider... du kan læse meget mere om rally og alle øvelserne på Velkommen til Rally Lydighed. En sjov sport for dig og din hund

 

Jeg har kun en oldgammel video af mig og Karla der går rally. Den er fra DGI landstræf 2010, hvor Karla var knap 2 år... hun havde aldrig prøvet rally før, men hun var trænet med fingertarget, derfor kunne jeg få hende til at lave mere eller mindre alle øvelser alligevel ;-)

 

[video=youtube_share;f9qZ8ixhugU]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene at stort hvilken som helst hundesport kan passe til jer, hvis i kan finde et sted hvor de træner 'spidshunde-venligt' :mrgreen:

 

Nu kender jeg selvfølgelig ikke lige din hund, men kan bilde min mynde ind at selv de mest tåbelige ting er sjove at gøre. Hun trænes bedst ved meget korte sekvenser (3-5 gentagelser) med en øvelse, pause og så videre træning enten med den samme eller med andre øvelser.

Hun kører ikke træt i at en øvelse trænes over en længere periode og jeg tror hun ville trives lige så fint med DKKs lydighedsprogram som hun gør med dogdancing.

Det der gør at hun elsker at træne er korte sekvenser med høj belønningsfrekvens/kvalitet. Så er hun ligeglad med om vi finpudser en plads som vi har arbejdet med i årevis eller om vi er ved at indlære en helt ny øvelse.

At jeg så synes det sidste er sjovest er en anden sag...

 

Min pointe: hvis du finder et sted med gode trænere, kan du træne lige hvad du vil :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

rally er lydighed "på en anden måde"... Du går en bane, som består af ml. 15 og 20 skilte ca. Det vil sige, at du max skal gå ca 5 meters lineføring inden der "sker noget" igen... Skiltene er mange af de sædvanlige lydighedsøvelser - sit, dæk, stå osv. men ofte med et tvist... som fx. sid foran, gå om på plads venstre om, dæk og bliv liggende mens fører går i cirkel rundt om hunden, gå i 8-tal ml. madskåle, løb gennem tunnel... den slags ting... Det allerbedste ved sporten er, at der ligges stor vægt på, at hunden ser glad ud når den arbejder, og man man tale med sin hund hele banen rundt og opmuntre og hjælpe den alt det man gider... du kan læse meget mere om rally og alle øvelserne på Velkommen til Rally Lydighed. En sjov sport for dig og din hund

 

Jeg har kun en oldgammel video af mig og Karla der går rally. Den er fra DGI landstræf 2010, hvor Karla var knap 2 år... hun havde aldrig prøvet rally før, men hun var trænet med fingertarget, derfor kunne jeg få hende til at lave mere eller mindre alle øvelser alligevel ;-)

 

[video=youtube_share;f9qZ8ixhugU]

 

 

Hvor er i bare dygtige.. Det kunne man jo godt prøve. Det bliver vel trænet at hunden kan holde fokus så længe og måske ikke forventer belønning efter hver øvelse?!

 

Suk næste hund bliver så meget en pleaser-hund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene at stort hvilken som helst hundesport kan passe til jer, hvis i kan finde et sted hvor de træner 'spidshunde-venligt' :mrgreen:

 

Nu kender jeg selvfølgelig ikke lige din hund, men kan bilde min mynde ind at selv de mest tåbelige ting er sjove at gøre. Hun trænes bedst ved meget korte sekvenser (3-5 gentagelser) med en øvelse, pause og så videre træning enten med den samme eller med andre øvelser.

Hun kører ikke træt i at en øvelse trænes over en længere periode og jeg tror hun ville trives lige så fint med DKKs lydighedsprogram som hun gør med dogdancing.

Det der gør at hun elsker at træne er korte sekvenser med høj belønningsfrekvens/kvalitet. Så er hun ligeglad med om vi finpudser en plads som vi har arbejdet med i årevis eller om vi er ved at indlære en helt ny øvelse.

At jeg så synes det sidste er sjovest er en anden sag...

 

Min pointe: hvis du finder et sted med gode trænere, kan du træne lige hvad du vil :genert:

 

:hmm: det har du nok ret i...

Korte sekvenser - med super belønning (fx bolden bliver kastet) er lige Maya - men så har hun også dage hvor hun beslutter sig for at ALT trænig bare er "nederen",

og så har jeg en hund jeg kan kunne stå på hovedet for og alligevel ville hun ikke gide at sitte. :blink:

 

Et eksempel - lineføring med højre, venstre,omkring, stop og fremad, hvor hun hele tiden kan se sin bold så kan hun vel holde fokus i et til to minuter højst også taber jeg hende (og så kan jeg snakke lige så tosset jeg vil til hende med en glad og lys stemme).

Kan hun der imod ikke se bolden/belønningen så snakker vi om at hun enten slet ikke gider eller så er det meget kort tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at I skal have øvet, at hun ikke ser belønningen inden øvelser. Evt med små "nemme" ting hun allerede kan og gør ret nemt. Så bliver det også nemmere at holde hendes fokus i de "kedelige" øvelser, når hun ikke ved, hvad der kommer og hvornår det kommer = du bliver sjovere.

 

Bum bum.. Altså så vi fx bare træner lidt sit og dæk eller sådan noget, uden at der måske er en belønning de første 3-4 gange også bum endnu en gang dæk og - belønning? Også varrier man hvornår belønningen kommer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle er velkomne i DcH. Deres valgsprog er: DcH for alle....eller noget i den retning.

 

Jep, bare ikke for professionelle instruktører og adfærdsbehandlere på trods af sloganet - nå, jeg kunne ikke dy mig fordi jeg i sin tid fik karantæne for at "modarbejde klubbens interesser" da jeg gik professionel. Sådan er det heldigvis ikke længere og sloganet er det samme :-D

 

Træningen er formentlig lidt forskellig afhængig af såvel lokalforening og - ikke mindst - træner, men hvis du er lidt stædig, så styrer du sådanne detaljer helt selv. I gamle dage gik man alenlange lineføringer - på en lang række. Det var stanghamrende kedeligt. Og dengang var det mere end velset, at man stod på række og ventede på, at det blev ens tur ved et spring. Det er gedigent tidsspilde, så der går man naturligvis bare lidt ud til siden og træner noget skægt.

 

I det hele taget er det af yderste vigtighed, at man altid, altid og altid husker sig selv på, at ens hund ikke er trænerens hund, men ens egen hund, og at det derfor er en selv, der suverænt bestemmer, om træningsfif skal følges eller skippes

 

Jeg tænker at DcH nordisk program vil passe fint til en mutte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bum bum.. Altså så vi fx bare træner lidt sit og dæk eller sådan noget, uden at der måske er en belønning de første 3-4 gange også bum endnu en gang dæk og - belønning? Også varrier man hvornår belønningen kommer?

 

I starten skal hun selvfølgelig have en belønning hver gang (ligesom ved indlæring) Men du skal ikke dingle den foran hende. Den skal være skjult (lomme/bord/hylde) Ros - belønning (eller klik - belønning) Langsomt varierer du så, hvornår den falder (eks skal gå 3 skridt på plads, næste gang 5, så 2, så 3 osv inden belønningen kommer. Eller ved kontaktøvelse så skal kontakten i starten bare være et kort sekund, mens det senere kan være skiftende fra 10 sek, 1 sek, 5 sek, 10 igen osv) Husk også at variere hvilken belønning (bold, godbid osv) alt efter hvad Maya godt kan lide. Uforudsigelighed i forhold til at være sjov at være sammen med er altid godt :5up:

 

Det jeg har gjort med meget boldglade hunde på mine hold, har været at opbygge forholdet til ejeren via bolden. Nogle af ejerne havde forstået, at man kunne bruge legetøj (bold) som belønning. Men de smed bolden, hunden løb efter den, tog den og stak af :lol: Her har vi brugt en bold med reb i, så ejer og hund leger sammen med bolden. Senere kom hunden selv hen med bolden for at få lov at lave en øvelse og så få sit samvær med ejer + bold. (det er faktisk det Buzz gør med sit plys-får nu, da legen ikke bare er at rende med det, men at lege sammen med mig med det)

 

Jeg ved ikke, om jeg skriver forståeligt - i mit hoved ved jeg jo, hvad jeg mener.

 

I bogen "When pigs fly" skriver Jane Killion bl.a. om forskellig motivation af hunde - og kontakt, kontakt, kontakt. Den kan jeg klart anbefale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været glad for at træne hos Lilian i Ishøj, det er ikke dissideret træning i rally. http://www.72183283.dk/

 

Jeg kan ikke anbefale dch, men fordi jeg ikke har go’ erfaring, kan det jo sagtens være at du kan få det, for jeg håber at der er stor forskel på de forskellige dch’ere og jeg har kun erfaring med en.

Link til indlæg
Del på andre sites

I starten skal hun selvfølgelig have en belønning hver gang (ligesom ved indlæring) Men du skal ikke dingle den foran hende. Den skal være skjult (lomme/bord/hylde) Ros - belønning (eller klik - belønning) Langsomt varierer du så, hvornår den falder (eks skal gå 3 skridt på plads, næste gang 5, så 2, så 3 osv inden belønningen kommer. Eller ved kontaktøvelse så skal kontakten i starten bare være et kort sekund, mens det senere kan være skiftende fra 10 sek, 1 sek, 5 sek, 10 igen osv) Husk også at variere hvilken belønning (bold, godbid osv) alt efter hvad Maya godt kan lide. Uforudsigelighed i forhold til at være sjov at være sammen med er altid godt :5up:

 

Det jeg har gjort med meget boldglade hunde på mine hold, har været at opbygge forholdet til ejeren via bolden. Nogle af ejerne havde forstået, at man kunne bruge legetøj (bold) som belønning. Men de smed bolden, hunden løb efter den, tog den og stak af :lol: Her har vi brugt en bold med reb i, så ejer og hund leger sammen med bolden. Senere kom hunden selv hen med bolden for at få lov at lave en øvelse og så få sit samvær med ejer + bold. (det er faktisk det Buzz gør med sit plys-får nu, da legen ikke bare er at rende med det, men at lege sammen med mig med det)

 

Jeg ved ikke, om jeg skriver forståeligt - i mit hoved ved jeg jo, hvad jeg mener.

 

I bogen "When pigs fly" skriver Jane Killion bl.a. om forskellig motivation af hunde - og kontakt, kontakt, kontakt. Den kan jeg klart anbefale.

 

Det gøre mig lidt glad det du skriver, for sådan har vi faktisk trænet i et godt stykke tid, troede bare du ment det anderledes. :blink:

(Og vi har nok ikke trænet så konsekvent den sidste tid, så det må der strammes op på :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...