Hop til indhold

Ren nysgerrighed omkring falsk drægtighed

Cricht
 Share

Recommended Posts

Hvordan har I oplevet at kommer til udtryk hos jeres tæver?

Det er ren nysgerrighed da jeg ofte har hørt om det, men aldrig oplevet det selv (mine forældre have to tæve gravhunde da jeg var lille, men ingen af dem oplevede det nogensinde)

I hvilke situationer kan det ske at tæven bliver falsk drægtig og hvordan 'kureres' det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft nok 10 tæver og kun een, der var så påvirket at hun blev nærmest pzykisk syg.Hun blev stille , gad ikke rigtig noget, meget , meget nervøs og depri, og jeg frygtede , hun kunne gå til angreb på mine andre hunde.

Når vi gik almindeligt på gader til de grønne områder, så kunne hun springe sammen af skræk, bare der kom en cyklist bagfra.Og så fik hun mælk, så der var risiko for kirtelbetændelse.

Og da hun er en græskfødt mixhund, skulle hun jo aldrig have hvalpe.Hun blev steriliseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cookie fik sine pseudohvalpe og blev mere og mere klynket. I starten var det meget sødt at hun kom og afleverede sine børn hos os når hun trængte til en pause, men det blev en belastning at skulle ligge helt stille og sove for at undgå at pivedyr, øffedyr og andre lyd-ting "kaldte" på hende. Vi fjernede alt piv, men hun blev mere og mere deprimeret for hver periode. Til sidst blev hun helt seperationsangst, f.eks. hylede hun fordi jeg gik på toilettet med lukket dør. Og så var hun bare bundulykkelig og kunne ikke finde ro nogen steder. Hun blev steriliseret pga hormonel ubalance :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min fik så "hvalpe" i forbindelse med sterilisationen. Som Potemis' Cookie var det også pivedyr og bolde. Boldene trillede væk (stak af) og pivedyrene pev (græd). Bella var vildt stresset over at holde styr på "hvalpene", og jeg var den eneste der måtte passe dem. Da min svigerfar så uforvarende kom til at kaste med en af hendes "hvalpe" (en bold), blev hun simpelthen så ked af det!

Dyrlægen var rigtig sød, og ringede hver dag for at høre hvordan det gik med hende og "hvalpene". Ud over sterilisationen, havde hun en MEGET slem poteskade, var proppet med penicillin og smertestillende og havde lige fået konstateret lungeorm, så der skete lidt for meget i hendes liv!

Anyways, Bella blev træt af at være mor efter en lille uges tid, og begravede hvalpene nede i hækken:stupid: Jeg vil aldrig tøve et sekund med at få steriliseret fremtidige tæver. Jeg har så også den holdning, at hvis ikke man vil avle på en tæve, bør den steriliseres efter 1. løbetid. Jeg kan ikke se nogen grund til at den skal have humørsvingninger, blødninger, smerter og i øvrigt socialt begrænses. Og så er der flere sundhedsmæssige årsager, primært at eliminere risikoen for livmoderbetændelse og nedsætte risikoen for brystkræft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft 3 tæver, og én af dem var falsk drægtig. Hun fik mælk i patterne, og blev ked af det i løbetiderne. Med tiden blev det værre, da hun også blev ked af det før og efter løbetiderne, så til sidst fik jeg hende steriliseret. Og fik min glade hund tilbage! Så jeg siger som Jeanette - det var det bedste jeg nogensinde gjorde for min hund. Og jeg ville til enhver tid gøre det igen, hvis jeg fik en tæve der blev falsk drægtig, bare tidligere end jeg gjorde det med min gamle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak allesammen for at belyse emnet lidt for den nysgerrige :blink:

Så det vil sige, tæven kan simpelthen godt få 'hvalpe' i form af legetøj og andet? Kan slet ikke forestille mig hvordan det må se ud, hvis hun slæber rundt på diverse ting og passer på dem som sine hvalpe :genert:

Vi har nemlig herhjemme talt meget om vi skulle få steriliseret Carla når hun har været i sin første løbetid.. Og har jo så læst meget om det her falsk drægtighed og at det måske kan være en konsekvens af steriliseringen..

Opdrætter har anbefalet os at få det gjort når nu vi alligevel ikke vil avle på hende, og synes det virker som om der er mange sundhedsmæssige fordele ved at få det gjort. Tjah, og måske også en praktisk fordel i at man slipper for løbetiden :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak allesammen for at belyse emnet lidt for den nysgerrige :blink:

Så det vil sige, tæven kan simpelthen godt få 'hvalpe' i form af legetøj og andet? Kan slet ikke forestille mig hvordan det må se ud, hvis hun slæber rundt på diverse ting og passer på dem som sine hvalpe :genert:

Vi har nemlig herhjemme talt meget om vi skulle få steriliseret Carla når hun har været i sin første løbetid.. Og har jo så læst meget om det her falsk drægtighed og at det måske kan være en konsekvens af steriliseringen..

Opdrætter har anbefalet os at få det gjort når nu vi alligevel ikke vil avle på hende, og synes det virker som om der er mange sundhedsmæssige fordele ved at få det gjort. Tjah, og måske også en praktisk fordel i at man slipper for løbetiden :roll:

Jeg ved ikke om jeg bare misforstår det du skriver:genert: Falsk drægtighed kan følge en løbetid (eller i realitet er de fleste tæver falsk drægtige, det er bare ikke alle, der bliver det så "ekstremt"). Men det kommer ikke efter en sterilisering, så jeg tænker at du mener en konsekvens efter en løbetid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jacki bliver også falsk drægtig efter løbetid, men hun er på ingen måde plaget af det :-D

Hun er lige gået ud af hendes 7. løbetid, så forventer, at hun om et par måneder bliver falsk drægtig - men ulig nogle tæveejere ser jeg frem til løbetiderne og tiden indtil den falske drægtighed er ovre :genert: I den tid er hun nemlig super obs på mig, det bevirker, at indlæring af nye øvelser, finpudsning af kendte øvelser går som en leg i den periode :cool: Når hun er ovre den falske drægtighed "genvinder hun sin frie vilje", og den er temmelig fri :mrgreen:

Hun har enkelt gang haft én hævet mælkekirtel, hun har én anden gang haft én "hvalp" (da den blev taget fra hende, var der intet, selvom kassen var fuld af andet legetøj/plysdyr), hun kan have tendens til ikke at ville gå tur derhjemme, men kører vi et lille stykke væk og går tur er hun frisk og frejdig :lun:

Jacki har gjort alle mine fordomme om tæver, løbetider og falsk drægtighed til skamme :5up: og jeg kunne ikke drømme om at pille ved hendes biologi!

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vildt glad for at vi fik det gjort, selvom jeg hylede i en uge over at når så cookie engang er væk, så er hun helt væk, fordi muligheden for at få hvalpe fra hende var væk. Jeg tror dog aldrig vi ville have fået hvalpe alligevel, det var bare tanken om muligheden.

Hun adopterede sokker, pivedyr, bamser, øffedyr, bolde, endda en sko engang. Vi kunne se når den var gal, for så rendte hun rundt og gispede og ordnede sin kurv og lagde sig så og gispede i lang tid. Pludselig ville hun så rejse sig og hente en ting og så havde hun "født" den.. engang løb hun over til sofaen og stod og klynkede og jeg tænkte "ej du får fandme ikke sofaen, nu har du storhedsvanvid" men forbarmede mig og tjekkede under sofaen, hvor et pivedyr lå forputtet inde bag en bedroller... Den havde været væk i et halvt år, men hun må have snust sig frem til at der lå noget der duftede af hende under sofaen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle få tæver kan blive så ustabile at de bider og er helt uigenkendelige.. Jeg fornemmer, at de har lige så mange humørsvingninger, som kvinder i fertilitetsbehandling med hormoner får.Jeg kender nogle, der når vi luftede hunde sammen har fortalt om deres dårlige humør, og stress fordi de gennemgik denne behandling over lang tid, og de siger, det er så urimelig pzykisk hårdt at være så hormonbombet.

Hvis man føler, ens tæve er så påvirket, så er en sterilisation da kun en hjælp, som man skylder sin hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for at Luna blev steriliseret, ja. Jeg fortryder blot at jeg ikke gjorde det tidligere.

Vores gamle lab, Bonnie, var aldrig plaget af sin falske drægtighed, som jeg husker det, og hun blev ikke steriliseret.

Den næste tæve vil sikkert også blive steriliseret. Ihvertfald hvis der er tegn på problematiske løbetider og falske drægtigheder. Jeg tror aldrig jeg kommer til at avle på mine hunde, men det er mere fordi jeg ville have utroligt svært ved ikke at have "kontrol" over hvalpene:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella havde ikke en særlig god løbetid. Hun styrtblødte, og kunne slet ikke holde sig selv ren, for ikke at tale om resten at huset. Hun blødte i over 3 uger, og var deprimeret, havde ondt og var ekstremt pylret. Hun kunne slet ikke klare at hanhundene viste hende den slags interesse, og var generelt ikke glad. Jeg ved godt at den første løbetid kan være anderledes end de efterfølgende, men jeg orkede det simpelthen ikke en gang til. Og det tror jeg heller ikke Bella gjorde......

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella havde ikke en særlig god løbetid. Hun styrtblødte, og kunne slet ikke holde sig selv ren, for ikke at tale om resten at huset. Hun blødte i over 3 uger, og var deprimeret, havde ondt og var ekstremt pylret. Hun kunne slet ikke klare at hanhundene viste hende den slags interesse, og var generelt ikke glad. Jeg ved godt at den første løbetid kan være anderledes end de efterfølgende, men jeg orkede det simpelthen ikke en gang til. Og det tror jeg heller ikke Bella gjorde......

Luna havde 4 løbetider, lærte aldrig at holde sig selv (eller hjemmet) rent, så jeg havde konsekvent en spand og moppe stående fremme, og tæpper/lagner i de møbler hun kom i) i de uger. Luna blødte op til 17 dage hver gang. Var aldrig højløbsk og kunne rende løs (hun er så morsyg, at hun ikke render væk). Kom i snor, når vi på afstand så hunde og havde "råbt" hinanden an og spurgt om køn.

Hun nåede så at have 5!!! falske drægtigheder. Hun fik 2 efter sin 3. løbetid og nåede så at få en efter sin 4. løbetid og da den var slut (næsten da), blev hun steriliseret. De falske drægtigheder blev værre og værre for hver gang. Og ja hun var deprimeret og gik fra sin mad.. Rigtig trist lille hundevapper

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er pt. også ude i overvejelser om jeg skal sterilisere min tæve, netop pga. falsk drægtighed. Jeg er på ingen måder afklaret, for der er ikke kun fordele ved sterilisation.

Den største ulempe som jeg ser det er, at mange tæver udvikler inkontinens som følge af en sterilisation. Nogle umiddelbart efter, andre først senere i livet. Jeg læste engang en undersøgelse der pegede på at op mod 1/3 af alle steriliserede tæver blev inkontinente inden der var gået 5 år - mener jeg det var (hæng mig ikke helt op på tallene, jeg kan simpelthen ikke finde dem lige nu). Forfatterede understregede at tallet reelt set nok var højere, men at en vis procentdel jo naturligt faldt fra statestikken, altså døde, af andre årsager, inden de havde nået at udvikle det.

Dertil kommer der jo at operationen i sig selv er en risiko. Dogue herinde fra har mistet sin tæve som følge af sterilisation, højst sandsynligt en "bivirkning" af bedøvelsen.

Så... Ja, det gavner nogen. Men som ved alt andet, har dette spørgsmål altså også skyggesider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er pt. også ude i overvejelser om jeg skal sterilisere min tæve, netop pga. falsk drægtighed. Jeg er på ingen måder afklaret, for der er ikke kun fordele ved sterilisation.

Den største ulempe som jeg ser det er, at mange tæver udvikler inkontinens som følge af en sterilisation. Nogle umiddelbart efter, andre først senere i livet. Jeg læste engang en undersøgelse der pegede på at op mod 1/3 af alle steriliserede tæver blev inkontinente inden der var gået 5 år - mener jeg det var (hæng mig ikke helt op på tallene, jeg kan simpelthen ikke finde dem lige nu). Forfatterede understregede at tallet reelt set nok var højere, men at en vis procentdel jo naturligt faldt fra statestikken, altså døde, af andre årsager, inden de havde nået at udvikle det.

Dertil kommer der jo at operationen i sig selv er en risiko. Dogue herinde fra har mistet sin tæve som følge af sterilisation, højst sandsynligt en "bivirkning" af bedøvelsen.

Så... Ja, det gavner nogen. Men som ved alt andet, har dette spørgsmål altså også skyggesider.

Luna er nok (der er ihvertfald tjekket for alt andet i går) blevet inkontinent, men der er så gået 6 år og 3½ måned:-D Og det kan så heldigvis medicineres. Vejet op mod hendes FD'ere, så har jeg ihvertfald stadig ikke fortrudt:-)

ETA, det er ikke sikkert det er sterilisationen, det kan også være hendes alder, eller en kombi, der er skyld i hendes inkontinens

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er heller ikke sikre endnu på om vi gør det, og der er gudskelov lang tid til vi skal beslutte det, Carla er jo kun 11 uger.. Første løbetid kommer vel når hun bliver omkring et års tid regner jeg med?!

Det er netop selve operationen og bedøvelsen som jeg er lidt nervøs ved. Skal ihvertfald have fundet mig en dyrlæge der kender til Mastiffen inden jeg ville turde gøre det. Mastiffer kan nemlig slet ikke tåle at blive bedøvet efter deres størrelse som man normalt gør. Opdrætter fortalte os om en af de hvalpe de havde solgt for lang tid siden, som af en eller anden grund skulle under bedøvelse og opereres. Dyrlægen havde så ved en fejl givet bedøvelse efter de omkring 100 kg som mastiffen vejede og det resulterede i at hunden døde :megaked: Men det kræver jo at dyrlægen ved at de kun må få bedøvelse som svarende d 50-60 kg og at dyrlægen er villig til at lytte til en, som trods alt kender sin hund bedst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ér også bare en kæmpestor beslutning.

Pt. hælder jeg til at sterilisere min. Det ville være bedst for hende rent psykisk - kva. falsk drægtighed og hendes lettere belastende indstilling til andre tæver omkring løbetiderne, og lettere for mig, både mht. svineriet og min hanhund. Meeen, jeg er bare ikke 100% afklaret. Der er så mange men'er og hvis'er :genert:

Jeg kan slet ikke overskue hvis hun skulle gå hen og blive inkontinent. For hvad hvis det der medicin ikke virker? Eller holder op med at virke efter et stykke tid - det gør det jo ind imellem.

Hvad så? Jeg kan altså ikke have en hund der render rundt og sjattisser overalt. Jeg har et barn som ville træde rundt i det, og et hjem som jeg gerne ville have var... pænt og tisfrit. Men jeg ville jo heller ikke kunne få mig selv til at aflive. Og så på grund af noget så banalt som tis. Og som JEG havde været skyld i var kommet til at starte på.

Puha, alle de overvejelser

Link til indlæg
Del på andre sites

At det ligefrem er MANGE steriliserede der skulle udvikle inkontinens undrer mig voldsomt - min familie kastrerer og steriliserer som standard og har aldrig oplevet det (her tænker jeg helt tilbage til 1970 og fremad), så den tror jeg simpelthen ikke på :hmm:

Den er altså god nok. Jeg ser lige om jeg kan finde undersøgelsen. Senere, nu bollebagning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er altså god nok. Jeg ser lige om jeg kan finde undersøgelsen. Senere, nu bollebagning.

Uden at have tal på familiehundene, så holder den bare ikke, ingen i over 40 år har udviklet inkontinens, uanset undersøgelse, så tror jeg simpelthen ikke på det, SÅ heldig kan vi ikke have været, at vores bare er sluppet, mens hver tredie udvikler inkontinens (hvor mange af de steriliserede på HF har fx inkontinens? Er ikke mit indtryk, det er bare i nærheden af 'mange')

Link til indlæg
Del på andre sites