Hop til indhold

Selvforsvar/ hundeangreb.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Selvom man håber man aldrig bliver vidne til et angreb, er det jo godt at vide hvordan man kommer bedst ud af situationen, skulle det ske. Desuden har vi haft diskuteret hvordan man stopper en hund der har fået fat i en anden, og jeg synes videoen giver et godt bud på hvad man kan gøre. Videoen indeholder ingen voldsomme scener.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Pæn rolig måde at gøre det på, når hunden har et roligt fast bid. Godt at videoen gør opmærksom på at du ikke må trække i hunden før den har spyttet manden ud.

Jeg mindes da min egen hund pludselig havde en malenois siddende fast i nakken. Ejeren løftede desværre deres hund op i bagbenene og trak den bagud med min hund (20 kg) hængende i munden. Først da jeg fik et godt fast tage i mallens strube og fik lukket for luften blev min hund spyttet ud med 4 dybe huller i nakken. I den situation ville et halsbånd have været at foretrække frem for en sele.

Da jeg var yngre luftede jeg engang imellem to hunde en New Foundlænder og en Collie. En dag blev det slåskamp. Jeg stak min hånd langt ned i NF gab og slagsmålet stoppede.

 

Den bissede måde at afværge et hundeangreb på sig selv på er

Sigt efter hundens drøbel med din hånd. (Hunden kan ikke gøre nogen skade når først din hånd er så langt inde.) Tag fat om tungen eller ganen, sving hunden tre gange rundt om dit hoved og slip. Den hund overfalder dig aldrig mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville benytte mig af en voldsom metode, hvis overfaldet var enormt voldsomt. Dengang en amstaff væltede ind i vores køkken og tog fat i nakken på cookie (som heldigvis er en fednakket lille hund) var jeg parat til hvad som helst, hvis ikke ejeren havde været med og fik sin hund med sig. 2 gang den var efter cookie, var den løs og svær at indfange og igen, jeg havde gerne forsøgt at kvæle den hvis den havde fået fat i hende.

Jeg er parat til både spark og slag og til at tage mod bidet selv, hvis det kan skåne min egen hund.

Jeg er fuldstændig imod vold mod dyr og mennesker, men gælder det et liv (hvadenten det er dyr eller menneske) så er jeg ikke den der bare står og forsøger at lokke med en kiks..

Jeg har naturligvis endnu aldrig været nødt til det og håber aldrig nogensinde at det bliver aktuelt, for selvom jeg er sikker på at jeg er i stand til det, ville det være ekstremt traumatisk og noget jeg ville være rigtig ked af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dog en modbydelig video! Jeg har aldrig været nødt til at bruge vold mod en hund, og jeg vil heller ikke, uanset hvad der sker.

Jeg tænker næsten, at du ville anvende en eller anden form for vold, hvis en fremmed hund pludselig sad i kinden på din søn. Der kan altid være situationer, hvor vi siger, at netop her skal der handles hårdt og prompte.

 

Selv elsker og beundrer jeg hunden som væsen, men hvis en fremmed hund helt umotiveret sprang på mig og bed mig hårdt, ville jeg blive afsindigt rasende over sådan en frækhed og tage ethvert beskidt kneb i anvendelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pæn rolig måde at gøre det på, når hunden har et roligt fast bid. Godt at videoen gør opmærksom på at du ikke må trække i hunden før den har spyttet manden ud.

Jeg mindes da min egen hund pludselig havde en malenois siddende fast i nakken. Ejeren løftede desværre deres hund op i bagbenene og trak den bagud med min hund (20 kg) hængende i munden. Først da jeg fik et godt fast tage i mallens strube og fik lukket for luften blev min hund spyttet ud med 4 dybe huller i nakken. I den situation ville et halsbånd have været at foretrække frem for en sele.

Da jeg var yngre luftede jeg engang imellem to hunde en New Foundlænder og en Collie. En dag blev det slåskamp. Jeg stak min hånd langt ned i NF gab og slagsmålet stoppede.

 

Den bissede måde at afværge et hundeangreb på sig selv på er

Sigt efter hundens drøbel med din hånd. (Hunden kan ikke gøre nogen skade når først din hånd er så langt inde.) Tag fat om tungen eller ganen, sving hunden tre gange rundt om dit hoved og slip. Den hund overfalder dig aldrig mere.

 

Har det ligesom dig, jeg stikker altid noget frem, gerne for langt frem, har fået blodforgiftning engang fordi jeg stak fingerne i JRT som sad fast i en border collie, de 2 ejere havde uden held prøvet at få udyret til at slippe, fingrene er udemærket bitestikes :-)

 

Og jo jeg vil gøre hvad som helst mod en hund som har bidt sig fast i et andet menneske eller hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en rigtig god video, og hunden lider jo ikke overlast. Vi har vist tidligere haft den oppe at vende med at kvæle den angribende hund, men synes det er rigtig fint at få det demonstreret - og se at man evt. kan bruge hundesnor, et bælte eller lign. Det tror jeg ikke at jeg ville kunne regne ud hvis jeg stod i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker næsten, at du ville anvende en eller anden form for vold, hvis en fremmed hund pludselig sad i kinden på din søn.

 

Eller hendes hund?

 

Har set videoen og metoden virker bare ikke, har aldrig oplevet en angribende hund, være så 'struktureret' de vælter altid rundt, offeret er heller ikke så 'roligt' men fægter rundt, skriger og forsøger at slippe væk - derudover er det ikke lykkedes mig at kvæle en hund over 10 kg, så jeg efterlyser stadig metoder, til at stoppe en angriber. Pt går vi med en pålægsgaffel, og håber det er nok til at få en evt angriber til at smutte :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har set videoen og metoden virker bare ikke, har aldrig oplevet en angribende hund, være så 'struktureret' de vælter altid rundt, offeret er heller ikke så 'roligt' men fægter rundt, skriger og forsøger at slippe væk -

Hunden på videoen er en ipo-hund eller ph-ditto. Det er vist blot for at vise, hvordan man skal småkvæle en hund, så den slipper.

 

Pt går vi med en pålægsgaffel, og håber det er nok til at få en evt angriber til at smutte :hmm:

Det er rigtig synd, at vi skal gå rundt og tænke på, hvordan vi bedst kan forsvare vores hunde, men det er nok en meget god idé at være lidt forberedt - og så ellers håbe, at det aldrig sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig synd, at vi skal gå rundt og tænke på, hvordan vi bedst kan forsvare vores hunde, men det er nok en meget god idé at være lidt forberedt - og så ellers håbe, at det aldrig sker.

 

Vi har været udsat for alt for mange angreb på alt for kort tid og har erfaret, det smarteste er at undgå, angriberen får fat, at vi så får skreget af nogle, der måske bare vil sniffe må vi leve med.

 

Ved godt det er en ipo-ph-noget, men ude i virkeligheden er angriberne over det hele og man panikker ret hurtigt, så jeg synes helt personligt ikke, at filmen kan bruges til ret meget (udover falsk tryghed) - selvom vi er to handlekraftige kvinder og fuldstændigt enige om, hvad vi skal gøre ved angribere, så er det hver eneste gang gået op i hat og briller (men heldigvis er alle overlevet indtil nu).

 

Jeg vil vildt gerne have den metode, der stopper en angriber uden at skaden den, men tror ikke det er muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pæn rolig måde at gøre det på, når hunden har et roligt fast bid. Godt at videoen gør opmærksom på at du ikke må trække i hunden før den har spyttet manden ud.

Jeg mindes da min egen hund pludselig havde en malenois siddende fast i nakken. Ejeren løftede desværre deres hund op i bagbenene og trak den bagud med min hund (20 kg) hængende i munden. Først da jeg fik et godt fast tage i mallens strube og fik lukket for luften blev min hund spyttet ud med 4 dybe huller i nakken. I den situation ville et halsbånd have været at foretrække frem for en sele.

Da jeg var yngre luftede jeg engang imellem to hunde en New Foundlænder og en Collie. En dag blev det slåskamp. Jeg stak min hånd langt ned i NF gab og slagsmålet stoppede.

 

Den bissede måde at afværge et hundeangreb på sig selv på er

Sigt efter hundens drøbel med din hånd. (Hunden kan ikke gøre nogen skade når først din hånd er så langt inde.) Tag fat om tungen eller ganen, sving hunden tre gange rundt om dit hoved og slip. Den hund overfalder dig aldrig mere.

 

Til det fremhævede:hmm:det er da lige drastisk nok - og ganske uladsiggørligt i visse tilfælde... Tror sq næppe du kan løfte min hund over skulderhøjde, mener du jeg tager fejl, er du da velkommen herhjemme og give ham tre svingeture over hovedet:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil vildt gerne have den metode, der stopper en angriber uden at skaden den, men tror ikke det er muligt.

Tja, jeg ved sgutte.... peberspray er jo ikke ret lovligt, men til gengæld virkningsfuldt. Men jeg tror ikke, at man kan stoppe en angriber uden at skade den, i hvert fald lidt. Det ville jeg nu også snildt kunne leve med. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været udsat for alt for mange angreb på alt for kort tid og har erfaret, det smarteste er at undgå, angriberen får fat, at vi så får skreget af nogle, der måske bare vil sniffe må vi leve med.

 

Ved godt det er en ipo-ph-noget, men ude i virkeligheden er angriberne over det hele og man panikker ret hurtigt, så jeg synes helt personligt ikke, at filmen kan bruges til ret meget (udover falsk tryghed) - selvom vi er to handlekraftige kvinder og fuldstændigt enige om, hvad vi skal gøre ved angribere, så er det hver eneste gang gået op i hat og briller (men heldigvis er alle overlevet indtil nu).

 

Jeg vil vildt gerne have den metode, der stopper en angriber uden at skaden den, men tror ikke det er muligt.

 

Videoen viser jo ikke hvordan man kan undgå at et individ bliver bidt, kun hvordan man får hunden af, hvis den har bidt sig fast (det formoder jeg ikke I har været ude for). Ja, når to hunde kommer op at slås er det et virvar af ben og tænder, men hvis først den ene får fat i den anden, ændrer det sig og så styrter de ikke sådan rundt. Det er ihvertfald min erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, der har været et par stykker, der fik fat - den værste gang havde Buller heldigvis dynejakke på, som blev flænset, den hund slap kun, fordi den fik jakken og kunne 'myrde' videre på den, mens Buller slap væk. Og nej, jeg synes ikke filmen hjælper mig, meget lille hund og meget stor angriber = umuligt at fange angriber, som kan løbe rundt med den lille, derfor vi nu kæmper som sindsyge, for at undgå angriberen overhovedet får fat (men hvis nogen i situationen har så meget is i maven, at de kan bruge metoden i filmen, så er jeg kun imponeret). Hvis det var et menneske, tror jeg kun panikken ville være endnu større, men satser på aldrig at få det afprøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg ved sgutte.... peberspray er jo ikke ret lovligt, men til gengæld virkningsfuldt. Men jeg tror ikke, at man kan stoppe en angriber uden at skade den, i hvert fald lidt. Det ville jeg nu også snildt kunne leve med. :cool:

 

På et andet forum, hvor jeg er medlem, er det et emne der diskuteres jævnligt, fordi mange amerikanere af en eller anden grund insisterer på at holde flere hunde, der ikke kan enes, i samme hjem :roll:

Der er bred enighed om at når en hund først har fået fat, er den eneste realistiske løsning at holde både "angriber" og "offer" fast, så bidsårene ikke bliver trukket lange. Det er fuldstændig vanvittigt at begynde at hive og flå i en hund, der har bidt sig fast, for så får man lange flænger i stedet for pæne små huller.

Flere har gode erfaringer med simpelthen at holde hundene stille, og kilde/ae dem lidt, så slapper de efter hånden af og slipper. Jo mere der skriges, sparkes og slås omkring hunden, jo fastere bider den.

Link til indlæg
Del på andre sites

På et andet forum, hvor jeg er medlem, er det et emne der diskuteres jævnligt, fordi mange amerikanere af en eller anden grund insisterer på at holde flere hunde, der ikke kan enes, i samme hjem :roll:

Ja, jeg "kender" nogen, der har yderst indviklede systemer med låger og ting og sager, så hundene kan holdes adskilt. Jeg forstår det ikke. Det må være et helvede at leve sådan.

 

Og ja, der kan ske forfærdelige skader, hvis man hiver en hund af en anden hund, såfremt tænderne stadig sidder i den anden hund. Det giver lange, dybe flænger, som kan være mere komplicerede end selve bidskaderne. Derfor ville jeg selv - såfremt jeg da kunne - løfte bidehunden direkte op i luften, hvilket godt kan forvirre de fleste hunde, så at de giver slip.

 

Din metode med at holde hundene stille kræver to beslutsomme mennesker med nervesystemet i orden, samt - ikke mindst - at man overhovedet kan få hundene til at stå stille. Jeg tror mere, at jeg vil være tilbøjelig til at sparke den anden hund så hårdt, jeg overhovedet kunne eller - såfremt det bød sig - forsøge at brække benet på den anden hund, hvis det var min egen hund, der sad fast i dens kæber og det så ud til, at det var meget alvorligt og at han slet ikke kunne klare tingene selv.

 

Jeg ville måske ikke have evnerne, men til gengæld heller ikke hæmningerne....overhovedet!

 

Men jeg håber aldrig, aldrig at komme ud for en sådan situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg "kender" nogen, der har yderst indviklede systemer med låger og ting og sager, så hundene kan holdes adskilt. Jeg forstår det ikke. Det må være et helvede at leve sådan.

 

Jeg fatter det heller ikke, men det er åbenbart meget normalt :vedikke:

 

Og ja, der kan ske forfærdelige skader, hvis man hiver en hund af en anden hund, såfremt tænderne stadig sidder i den anden hund. Det giver lange, dybe flænger, som kan være mere komplicerede end selve bidskaderne. Derfor ville jeg selv - såfremt jeg da kunne - løfte bidehunden direkte op i luften, hvilket godt kan forvirre de fleste hunde, så at de giver slip.

 

Den metode har jeg set brugt med succes flere gange :5up:

 

Din metode med at holde hundene stille kræver to beslutsomme mennesker med nervesystemet i orden, samt - ikke mindst - at man overhovedet kan få hundene til at stå stille. Jeg tror mere, at jeg vil være tilbøjelig til at sparke den anden hund så hårdt, jeg overhovedet kunne eller - såfremt det bød sig - forsøge at brække benet på den anden hund, hvis det var min egen hund, der sad fast i dens kæber og det så ud til, at det var meget alvorligt og at han slet ikke kunne klare tingene selv.

 

Jeg ville måske ikke have evnerne, men til gengæld heller ikke hæmningerne....overhovedet!

 

Sagen er jo, at hvis begge hunde tilhører én selv, er man måske lidt mere motiveret for at finde en løsning, der ikke skader nogen af dem. Og det er tit sådan gode idéer opstår ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg "kender" nogen, der har yderst indviklede systemer med låger og ting og sager, så hundene kan holdes adskilt. Jeg forstår det ikke. Det må være et helvede at leve sådan.

 

Og ja, der kan ske forfærdelige skader, hvis man hiver en hund af en anden hund, såfremt tænderne stadig sidder i den anden hund. Det giver lange, dybe flænger, som kan være mere komplicerede end selve bidskaderne. Derfor ville jeg selv - såfremt jeg da kunne - løfte bidehunden direkte op i luften, hvilket godt kan forvirre de fleste hunde, så at de giver slip.

 

Din metode med at holde hundene stille kræver to beslutsomme mennesker med nervesystemet i orden, samt - ikke mindst - at man overhovedet kan få hundene til at stå stille. Jeg tror mere, at jeg vil være tilbøjelig til at sparke den anden hund så hårdt, jeg overhovedet kunne eller - såfremt det bød sig - forsøge at brække benet på den anden hund, hvis det var min egen hund, der sad fast i dens kæber og det så ud til, at det var meget alvorligt og at han slet ikke kunne klare tingene selv.

 

Jeg ville måske ikke have evnerne, men til gengæld heller ikke hæmningerne....overhovedet!

 

Men jeg håber aldrig, aldrig at komme ud for en sådan situation.

 

Jeg tror situationen er meget anderledes hvis man har følelser for dem begge, men ellers er jeg med på den uden hæmninger. Det ville dog ikke være det første jeg forsøgte.

 

Jeg kom engang gående med en riesen i snor og min flatcoat gående løs foran, da en karelsk bjørnehund (havde påbud om mundkurv og snor, da den havde bidt adskillige hunde) fik åbnet lågen fra den have den gik i. Den stilede lige hen mod Ascha, men fortrød da den fik "blikket", og vendte sig mod Sille istedet. Heldigvis var det som om hun forstod at den hund ikke ville være rar at komme i nærheden af og samarbejdede fint med mig, så jeg kunne holde mig imellem de to hunde. Men sådan kunne vi jo ikke blive ved med at gå rundt, med en konfliktsøgende hund løbende omkring os i cirkler, og der kom ingen ejer. Først forsøgte jeg at true den væk, så forsøgte jeg at slå den væk med en pose jeg havde et tæppe i, men det ragede den en fjer og tilsidst indkasserede den altså et moderat spark i bugen. Det hjalp så, men jeg skal indrømme at jeg ikke havde det godt med det, men hvad fanden skal man gøre?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sagen er jo, at hvis begge hunde tilhører én selv, er man måske lidt mere motiveret for at finde en løsning, der ikke skader nogen af dem. Og det er tit sådan gode idéer opstår ;-)

 

Men så er der jo heller ikke nogen at være uenig med, når man vælger en metode der bevirker at ens hund kommer mere til skade end hvis man afbryder så hurtigt som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, der har været et par stykker, der fik fat - den værste gang havde Buller heldigvis dynejakke på, som blev flænset, den hund slap kun, fordi den fik jakken og kunne 'myrde' videre på den, mens Buller slap væk. Og nej, jeg synes ikke filmen hjælper mig, meget lille hund og meget stor angriber = umuligt at fange angriber, som kan løbe rundt med den lille, derfor vi nu kæmper som sindsyge, for at undgå angriberen overhovedet får fat (men hvis nogen i situationen har så meget is i maven, at de kan bruge metoden i filmen, så er jeg kun imponeret). Hvis det var et menneske, tror jeg kun panikken ville være endnu større, men satser på aldrig at få det afprøvet.

Ja okay, kan godt se at metoden højest sandsynlig ikke vil være brugbar når det drejer sig om helst små hunde, der bliver overfaldet af store hunde. Men sådan generelt, synes jeg det var ret nyttig info.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor ville jeg selv - såfremt jeg da kunne - løfte bidehunden direkte op i luften, hvilket godt kan forvirre de fleste hunde, så at de giver slip.

 

Det er netop det videoen (og jeg) kraftigt vil fraråde. Hvis hunden har et roligt fast bid (som på videoen) og den hund som holdes fast er af en vis størrelse, så går det ud over muskulaturen når du løfter angriberen. Det var hvad jeg var udsat for.

Jeg vil anbefale at tage det roligt og få lukket for hundens luftveje. Så vil den slippe. Den viste metode med et halsbånd eller en rem er fin, men det kan også gøres med en hånd, hvis du kan finde luftrøret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop det videoen (og jeg) kraftigt vil fraråde. Hvis hunden har et roligt fast bid (som på videoen) og den hund som holdes fast er af en vis størrelse, så går det ud over muskulaturen når du løfter angriberen. Det var hvad jeg var udsat for.

Jeg vil anbefale at tage det roligt og få lukket for hundens luftveje. Så vil den slippe. Den viste metode med et halsbånd eller en rem er fin, men det kan også gøres med en hånd, hvis du kan finde luftrøret.

Jeg har set det blive gjort og det eneste, der skete, var, at angriberen slap taget. Men det var så også kun dens bagben, der slap jorden. Der blev ikke hverken hevet eller løftet (andet end de to bagben). Hunde bryder sig ikke om kun at stå på forbenene, uanset hvor godt fat de har i deres fjender.

 

At tage det roligt er altid en god ting, men at få lukket for en hunds luftveje, er ikke specielt nemt, når to hunde fistrer rundt om benene på én med hinanden i gabet. Og jeg skal personligt ikke have noget af at stikke hånden nogen steder hen for at lede efter luftrør. Det har jeg min hånd for kær til. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...