Hop til indhold

De små


RunaDalby
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg haft en lille diskusion på nettet og vil gerne høre jeres meninger.

Det handler om en PK. (lad os kalde personen Y) Y mener at en PK er en hund for alle, da det er en lille hund= pussenusse hund. Tror tit folk undervurderer de små racer? Kan kun snakke for mig selv, men Bono er ikke pussenusse hund. Han har brug for motion HVER dag, hvor han SELV går. Han har brug for at blive "testet" mentalt og ikke mindst, så har han brug for at snuuuuuse ( ja det tager lang tid) altså hvis de har behov for noget sødt til at hænge på armen, så køb en bamse eller få en baby og IKKE en PK! Eller andre hunde for den sags skyld.

Nå det endte jo egentlig mere som et surt opstød, men mener bare ikke at hunde skal være erstatninger. Hverken for børn eller håndtasker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er 100% enig :5up:

 

Mener faktisk at jeg har set et af de der "mig eller hunden" programmer - den danske version, med to piger, der havde sådan et par "taskehunde", som gøede og skabte sig helt ustyrligt fordi de kedede sig. Adfærdsbehandleren - kan ikke huske om det var Irene Jarnved :hmm: - lærte dem at gå på "rottejagt" i parken, selv om pigerne syntes at alt det natur var lidt ulækkert :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Også 100% enig.

Min gå-tur-veninde har en PK og det er en meget energisk og intelligent lille hund, der har brug for at blive udfordret både mentalt og fysisk.

Hun har så ikke gjort noget videre ud af dens opdragelse, så den fremtræder meget udfarende og gøende, når vi møder andre hunde.

En dag havde den endda bidt sig fast i kæben på en, heldigvis, fredsommelig bulldog :roll:..men de er jo ikke alle hunde, der er lige så godmodige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk stadig, det er ret udbredt, at folk ikke mener, at små hunde skal aktiveres. Jeg støder i hvert fald jævnligt på folk, der har en ide om at små hunde sagtens kan leve med at være små selskabshunde og at store hunde skal have meget mere motion end de små. Og sådan er det jo ikke altid! Jeg kan nemt komme i tanke om en del små hunde, der kræver langt mere aktivering end nogen af de store.

 

Så jeg giver dig ret. Og jeg ved egentligt ikke hvorfor den opfattelse er så udbredt - altså, jeg ved ikke hvor den stammer fra og hvorfor nogen har fået den ide :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er 100% enig :5up:

 

Mener faktisk at jeg har set et af de der "mig eller hunden" programmer - den danske version, med to piger, der havde sådan et par "taskehunde", som gøede og skabte sig helt ustyrligt fordi de kedede sig. Adfærdsbehandleren - kan ikke huske om det var Irene Jarnved :hmm: - lærte dem at gå på "rottejagt" i parken, selv om pigerne syntes at alt det natur var lidt ulækkert :lol:

 

Jo det var Irene J.

 

Små hunderacer bliver ofte - eller måske for det meste misforstået og undervurderet og det er synd og skam.

 

Jeg har haft flere træningshold for små racer og haft mange chihuahuas til træning. Der er mange ressourcer i de små hunde og de bør aktiveres og motioneres som alle andre hunde, nemlig efter deres behov.

Jeg plejer at sige, at ejeren af den lille hund skal se på dens opførsel som var hunden en rottweiler og tage opdragelsen derfra. For eksempel: Ville du gerne se dette igen hvis din hund var en rottweiler?

 

Noget af det ynkeligste jeg kan se er en lille bitte hund på arm som en bamse, en lille hund som bare sidder og ryster og får alle sine grænser overskredet dels ved at blive svuppet op fra jorden dels ved at blive holdt fast og blive berørt af andre. Det er uhundeligt og respektløst!

 

Jeg har intet problem med at nogle får hund som erstatning for et barn så længe hunden bliver behandlet som en hund og ikke som en baby.

 

Der er ikke noget at sige til at mange småhunde virker hysteriske (vi skal lige huske at deres kropsvolumen giver dem en skinger gøen og at dette ikke er hysteri) når mange af dem er sørgeligt understimulerede og bliver behandlet grænseoverskridende dagligt både af mennesker og af større hunde.

 

Små hunde bør gå på deres 4 ben og kun løftes/bæres når der er grund til det, som f.eks. ved beskyttelse mod andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jamens Bondus

Jeg tror du har ret i forhold til at små hunde ofte blive tilsidesat med selsskabshunde, det mént at alle småhunde selvfølgelig ikke har samme behov.

 

Nogle skal stimuleres mentalt og fysisk, imens andre som fx. en "Coton de Tulear" meget let kan tilpasse sig forskellige miljø. Det sagt så går vi 3-5 gange om dagen med vores hund, og den har også et stort behov for at lege hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du har ret i forhold til at små hunde ofte blive tilsidesat med selsskabshunde, det mént at alle småhunde selvfølgelig ikke har samme behov.

 

Nogle skal stimuleres mentalt og fysisk, imens andre som fx. en "Coton de Tulear" meget let kan tilpasse sig forskellige miljø. Det sagt så går vi 3-5 gange om dagen med vores hund, og den har også et stort behov for at lege hele tiden.

 

Velkommen til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tre chihuahuaer:lun: De får samme træning som min gamle coton. Alm lydighed, ringtræning (det klarer min datter på snart 13 år med dem) og AG i chihuahua-højde:mrgreen:

 

Men . . . . pga deres str kommer de også meget mere med mig til forskellige ting (i taske/boks), end jeg havde villet kunne gøre med en større hund. Min coton var også altid med mig, når vi ikke lige øvede alene hjemme, fordi hun havde en str, hvor det kunne lade sig gøre. - så jo, de har da fordele ved at være små, og jeg elsker at have muligheden for at have dem med - også fordi de elsker at VÆRE med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en PK'er, og nært sagt alle der ser hende siger: Hun er lige til at komme i en taske hvis man skal noget!

 

NEJ for h*lvede. Hun har 4 ben og kan gå selv!

 

Jeg går til træning med hende, og har ingen anelse om, at hun vejer meget mindre end de andre hunde.

Jeg går med hende hver dag, hun får lov til at snuse og rende og undersøge det hun har lyst til.

Hun kan sagtens tage 10 km. i stræk hvis vi har været afsted på geocaching.

Hun får ikke lov til at stå og gø i haven, og kan lege med alle størrelser.

 

Jeg havde besøg af en betjent for et par uger siden da jeg skulle afhøres om den brand jeg var vidne til.

Han var dybt imponeret over, at jeg kunne give hende en kommando og at hun gjorde som hun fik besked på.

 

Synes det er så synd for de små hunde der ikke får lov til at være hund, men kun skal sidde på armen eller i en taske til pynt!

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de har 4 ben og kan gå selv. Jeg går ca. 7-10 km HVER dag med dem (udover træning og AG) - den døve kommer dog op halvvejs. Der kan/er hun mættet med indtryk (måske fordi, hun bruger sine andre sanser mere end andre hunde). Får heller lov til at gø. De elsker store som små hunde:lun:

 

Men . . . jeg udnytter da, at de kan komme med mange steder, hvor store hunde ikke kan tages med - simpelthen fordi de er små.

(de elsker deres taske/boks og elsker at komme med, når vi fx skal på besøg)

Andre situationer kan være steder, hvor der er mange mennesker samlet (ex gågader). Her kan en stor hund bedre orientere sig end en lille chi på 1500 gram. I sådanne situationer kommer mine hunde altså op - for deres skyld!

 

Jeg har en PK'er, og nært sagt alle der ser hende siger: Hun er lige til at komme i en taske hvis man skal noget!

 

NEJ for h*lvede. Hun har 4 ben og kan gå selv!

 

Jeg går til træning med hende, og har ingen anelse om, at hun vejer meget mindre end de andre hunde.

Jeg går med hende hver dag, hun får lov til at snuse og rende og undersøge det hun har lyst til.

Hun kan sagtens tage 10 km. i stræk hvis vi har været afsted på geocaching.

Hun får ikke lov til at stå og gø i haven, og kan lege med alle størrelser.

 

Jeg havde besøg af en betjent for et par uger siden da jeg skulle afhøres om den brand jeg var vidne til.

Han var dybt imponeret over, at jeg kunne give hende en kommando og at hun gjorde som hun fik besked på.

 

Synes det er så synd for de små hunde der ikke får lov til at være hund, men kun skal sidde på armen eller i en taske til pynt!

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de har 4 ben og kan gå selv. Jeg går ca. 7-10 km HVER dag med dem (udover træning og AG) - den døve kommer dog op halvvejs. Der kan/er hun mættet med indtryk (måske fordi, hun bruger sine andre sanser mere end andre hunde). Får heller lov til at gø. De elsker store som små hunde:lun:

 

Men . . . jeg udnytter da, at de kan komme med mange steder, hvor store hunde ikke kan tages med - simpelthen fordi de er små.

(de elsker deres taske/boks og elsker at komme med, når vi fx skal på besøg)

Andre situationer kan være steder, hvor der er mange mennesker samlet (ex gågader). Her kan en stor hund bedre orientere sig end en lille chi på 1500 gram. I sådanne situationer kommer mine hunde altså op - for deres skyld!

 

Jeg tager også Cille op når vi er et sted med mange mennesker.

For enten træder de på hende eller også sparker de til hende.

 

Har ingen taske til hende, for den vil hun alligevel aldrig bruge. Hun skal følge med i alt der foregår.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...