Hop til indhold

Når man bare leger med tanken...


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Det var nu golden retrieveren jeg syntes det var synd for, for nu er racen jo efterhånden i samme båd som labben. Enten kan du vælge at få en grim hund der kræver en masse arbejde, ellers kan du vælge en ubevægelig klods der opfører sig som en newfoundland med hård mund og manglende forståelse for hundesprog.

 

De der udstiller får det de vil have, de der går på jagt får det de vil have, men spildproduktet der sælges til almindelige mennesker (og det er trods alt de fleste der bliver solgt til det formål) er ikke længere de gode familiehunde som retrieverne ellers har ry for at være. Kors hvor møder man mange efterhånden hvor hunden ikke fungerer ordentligt i familien.

 

Det er noget værre vrøvl det der, ascha. Noget du ville vide hvis du rent faktisk havde stået med en hund avlet som dét den BURDE være avlet som: Apporterende Jagthund!

 

Og det bringer mig tilbage til spørgsmålet fra tidligere, som du åbenbart har læst forkert, for du svarede noget omkring blandinger, noget jeg overhovedet ikke spurgte til:

Men har der nu også været tale om hunde af jagtlinjer? Bare fordi kræet er rød og/eller agilt bygget er det ikke = jagtlinjer.

 

Ganske ligesom lille spidssnudet og grim ikke er = formel 1.....!!

 

 

ER eller VAR der rentfaktisk tale om hunde af jagtlinjer, når du snakker om dem du kender, eller er der rent faktisk tale om det der kæmpemæssige grå område hvor der ikek er tale om linjer af hverken det ene eller det andet, men det er lille, det er grimt, og det er fanme hurtigt, så det MÅ jo være jagtlinjer.....eller....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg kan nu godt se hvad ascha siger..jeg synes også det virker som om retrieverne har bevæget sig i hver sin retning fra hvad de var oprindeligt..Altså nogen af dem.

Jeg har set jagtgoldens der var så små og spinkle at det tangerede springer spaniel og ja, de var med papirer! og købt og brugt på jagt og til markprøver. det ville ikke gøre mig spor at få sådan en, men den er nu godt nok et stykke fra racestandarden for goldens. og dermed også fra den oprindelige type. Også i temperament var det nok en smule fra det ideelle retriever temperament, den ene var ret skarp og den anden så blød og stresset at bare en lidt høj kommando sendte hende fladt på maven.

Jeg har lige siddet og gloet på en hjemmeside fra en opdrætter der lavede jagtgoldens. Fine hunde, man kan se er goldens, men jo ikke dem der lige klarer sig bedst til udstilling at dømme ud fra deres resultater. Men det er jo pga små fejl i eksteriøret, feks dårligt vinklede skuldre eller bagben. Det var heller ikke pralende hd resultater der var. Så på den led, kan man jo godt sige at jagthunde typerne er "grimmere" på den måde at forstå at de ikke ser så godt ud til udstilling. Derfor kan de jo godt være pæne som hunde;) Og på andre leder velfungerende.

 

Det samme gælder for labber omend jeg synes de i hovedtræk ligner labber, men de har jo også enomrt stærke gener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan nu godt se hvad ascha siger..jeg synes også det virker som om retrieverne har bevæget sig i hver sin retning fra hvad de var oprindeligt..Altså nogen af dem.

Der er vist ingen der påstår det IKKE er delte racer. :blink:

Prøv at læs det link jeg lagde ind. Det forklarer temmelig en del omkring netop dét.

 

 

Jeg har set jagtgoldens der var så små og spinkle at det tangerede springer spaniel og ja, de var med papirer! og købt og brugt på jagt og til markprøver. det ville ikke gøre mig spor at få sådan en, men den er nu godt nok et stykke fra racestandarden for goldens.

Og igen: Jeg har set udstillingsgoldens og labradors på størrelse med new foundlændere..

 

At de har papirer beviser hverken det ene eller det andet hvad dét her angår. Det kræver man sætter sig ind i HVAD der står i de papirer, før vi rent faktisk ved om der er tale om jagtlinjer, "det grå marked" eller udstillingslinjer.

Man kan IKKE se det på hunden fysisk, medmindre du kan screene blod med øjnene, og i fald du kan dét, så var det nok en god forretningside om du ringede til DKK og fortalte dem at de kunne betale dig 500kilo om året, for du ville gøre enhver dyrlæge og dna-test overflødig.

 

Det beviser nul og en skid. Selvfølgelig kan vi finde ekstremerne, hvis vi vil. Ja vi kan sågu finde mange af dem....hvis vi vil.

 

Ja jeg har sågar temmelig mange billeder liggende af ufatteligt grimme labber og goldens, som beviseligt er af rene jagtlinjer... Omvendt så har jeg nok lige så mange af ganske pæne harmoniske velarbejde labber og goldens, som OGSÅ beviseligt er af jagtlinjer.

Hvad beviser dét? AT der findes pæne retrievere og grimme retrievere?

 

 

Som sidebemærkning, så er den til dato tungeste lab jeg nogensinde har set (tung som i tung, ikke overvægtig eller rund, men pæn slank) faktisk en formel1'er. Harris hedder den, og er fra østjylland et sted.

 

og dermed også fra den oprindelige type.

...........Ooooooog hvad er så den oprindelige type???

Jagthunden, eller showstar'en???

 

Også i temperament var det nok en smule fra det ideelle retriever temperament, den ene var ret skarp og den anden så blød og stresset at bare en lidt høj kommando sendte hende fladt på maven.

Igen: Hvor mange vil du have jeg skal pege ud af dén slags hunde, som er alt andet end hunde af jagtlinjer?

 

Jeg har lige siddet og gloet på en hjemmeside fra en opdrætter der lavede jagtgoldens. Fine hunde, man kan se er goldens, men jo ikke dem der lige klarer sig bedst til udstilling at dømme ud fra deres resultater. Men det er jo pga små fejl i eksteriøret, feks dårligt vinklede skuldre eller bagben. Det var heller ikke pralende hd resultater der var. Så på den led, kan man jo godt sige at jagthunde typerne er "grimmere" på den måde at forstå at de ikke ser så godt ud til udstilling. Derfor kan de jo godt være pæne som hunde;) Og på andre leder velfungerende.

Og igen: en hund der skal holde til at arbejde som apportør igennem et helt liv, holder ikke hvis den har dårlige skuldre, hofter, bagben osv osv.

Det svarer sig ikke at lave dårlige jagthunde, for man bruger mindst 2-3 år på træning, førend man kan tage kræet med og forvente noget af den. Herefter går der et par års rutinering til, førend man har en velfungerende jagthund, der forhåbentlig kan klare alt. Og efter dét et par års effektiv og god brug af hunden. Hvis kræet er slidt op efter de første fire, så er du nået præcist hvor langt?

 

Men det er ganske sandt at en hund af jagtlinjer kun yderst sjældent kan klare sig i en udstillingsring. Og hvorfor så dét? Fordi jagthundene er blevet grimmere? Nej. KIg i linket engang, der er en fin billedsammenligning helt tilbage fra start. Omend den er for labrador, så har udviklingen ikke været anderledes for goldens.

AT en hund klarer sig godt til udstillinger betyder ikke at de overholder standarden bedre end jagthundene.

 

 

Hvad angår interiøret i hunden: EN hund der ikke kan holde fokus, en hund der stresser så meget at den ikke kan fungere ordentligt på én eller anden måde, en skarp hund, eller en hårdmundet hund, kan du ganske enkelt ikke bruge som jagthund. Hvorfor i alverden tror du så at man laver hunde af jagtlinjer der indeholder disse egenskaber? Det ville jo være vanvid, og en temmelig dårlig forretning.

 

 

Og for en god ordens skyld, så er linket hér igen: Gammeldags lab?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skam læst linket og det er ganske udemærket og gør det bare tydeligere for mig at begge de typer vi har idag har flyttet sig fra den oprindelige type, hvilket var det jeg prøvede at skrive før.

 

Jeg er helt enig med dig i at temperamentsmæssigt, så er "formel 1 " labbens temperament nok det der kommer tættest på den oprindelige, men det er svært at vide, da jeg jo af gode grunde ikke har mødt en lab født i 1917;)

 

Og med grim mener jeg ikke at hunden ER grim, som ordet bogstavligt skal forstås, jeg synes jo den slankere model er pænere, men som i at harmonien i nogle af hundenes bygning kan mangle og at den dermed kan være "grim" i en udstillingsring..Svært at forklare hvad jeg mener.

 

Jeg skal ikke kunne sige om den ene eller den anden type holder længst, jeg kan bare konstatere ud fra billeder at bygningen nogengange ikke er helt så god igen..Det er min blandinghunds heller ikke, alligevel har hun spurtet rundt i 11 år nu, uden at kroppen fejler ret meget.

 

men tilbage til emnet, Skulle jeg have golden ville jeg nok gå efter en jagtmodel og jeg kender allerede en opdrætter som måske kunne levere sådan en;)

Og fik jeg en retriever på hånden (eller en pudel), så ville jeg nok ikke kunne lade være med at forsøge mig med at lære den op til jagt...Hårdt plaget af min lillebror med nyanskaffet jagttegn..Det er jo sejt at kunne lave det med hunden (også) som den oprindelig er lavet til:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget værre vrøvl det der, ascha. Noget du ville vide hvis du rent faktisk havde stået med en hund avlet som dét den BURDE være avlet som: Apporterende Jagthund!

Iiiiih for fanden da hvor kan du bare virke nedladende. Hvad har jeg så stået med da, om jeg må spørge?.

Og det bringer mig tilbage til spørgsmålet fra tidligere, som du åbenbart har læst forkert, for du svarede noget omkring blandinger, noget jeg overhovedet ikke spurgte til:

Ja for det kan selvfølgelig ikke være dig der ikke forstår hvad jeg svarer vel?.

 

Ganske ligesom lille spidssnudet og grim ikke er = formel 1.....!!

Så se lige på de billeder i det link du selv har sat ind. Men okay, smag og behag.

 

 

ER eller VAR der rentfaktisk tale om hunde af jagtlinjer, når du snakker om dem du kender, eller er der rent faktisk tale om det der kæmpemæssige grå område hvor der ikek er tale om linjer af hverken det ene eller det andet, men det er lille, det er grimt, og det er fanme hurtigt, så det MÅ jo være jagtlinjer.....eller....

Overvejer du det samme når du vurderer om en hund er af udstillingsliner?. Der findes ikke udpræget mange goldenblandinger, tilgengæld findes der en trillion labbeblandinger, hvilket måske forklarer din tankegang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så se lige på de billeder i det link du selv har sat ind. Men okay, smag og behag.

Tjaa... De billeder i linket er jo rent faktisk af hunde der har klaret sig fint i udstillingsringene, lige ind til dét tidspunkt hvor udstillingerne blev overtaget af dem der IKKE har hundenes egentlige formål i højsædet. En udvikling der iøvrigt er set ved temmelig mange racer.

 

Selv den ene (!!) rene jagtlinjehund der vises, vil den dag i dag kunne vises i en udstillingsring, uden at man behøver skamme sig alt for meget.

 

 

Overvejer du det samme når du vurderer om en hund er af udstillingsliner?. Der findes ikke udpræget mange goldenblandinger, tilgengæld findes der en trillion labbeblandinger, hvilket måske forklarer din tankegang.

Jeg har på intet tidspunkt snakket om blandinger, men siden du nu for anden gang ønsker at få goldenblandinger med i debatten, så er der da alt rigeligt af dém også, men det ville da være rart om du rent faktisk ville forholde dig til det der blev spurgt om..... 2 gange endda.

 

 

Og skulle snakken falde på de såkaldt dual-hunde, altså hunde der angiveligt skulle være avlet til at kunne begå sig både på prøver og til udstilling, så findes der såmænd også et hav af dén slags når vi snakker goldens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fine hunde, man kan se er goldens, men jo ikke dem der lige klarer sig bedst til udstilling at dømme ud fra deres resultater. Men det er jo pga små fejl i eksteriøret, feks dårligt vinklede skuldre eller bagben. Det var heller ikke pralende hd resultater der var. Så på den led, kan man jo godt sige at jagthunde typerne er "grimmere" på den måde at forstå at de ikke ser så godt ud til udstilling. Derfor kan de jo godt være pæne som hunde;) Og på andre leder velfungerende.

 

Det samme gælder for labber omend jeg synes de i hovedtræk ligner labber, men de har jo også enomrt stærke gener.

 

Vi prøvede et par udstillinger med min datters jagtgolden. Kæft nogle oplevelser!

 

Topsy (Golden Game Petruska) var meget harmonisk bygget og som sådan smuk at se på.

 

Udstillere af de tungere, og meget lysere goldens, hviskede meget højlydt (og uhøfligt) om hende og mente, at hun måtte være en hund som havde fået stamtavle uden at være født med den og jeg ved ikke hvad.

Topsy blev dømt ned på manglende størrelse og manglende pels. Humøret og gnisten blev derimod omtalt meget positivt og en engelsk dommer syntes, Topsy var "lovely" blandt andet fordi da hun, dommeren, gik rundt og knipsede med fingrene for at få kontakt med hundene var Topsy bare på og stod og logrede "til" hende med fuld øjekontakt. De andre goldens virkede sløve og dvaske ved siden af, men det var det man hellere ville have - altså et eksteriør i stedet for et temperament.

 

På anden udstilling blev Topsy dømt fuldstændigt ned i støvet, men dommeren sagde trøstende til min datter at Topsy jo kunne blive en glimrende familiehund alligevel! :sjov:

 

Lobo var labrador af jagtlinier. Han havde en tyrenakke og vejede i slank udgave ca 40 kg, stor og klodset i sine bevægelser, men et fantastisk sind.

 

Der er mega variation indenfor labradors både hvad udseende og temperament angår.

 

Jeg oplever stadigt flere labber der opfører sig som de uheldige eksemplarer af goldens, dem som ikke vil samarbejde og som heller ikke accepterer en grænse hverken fra ejer eller andre hunde. Uheldigt i det hele taget og yderst uheldigt i kombination med visse labbers øgede sex- og dermed kamplyst og sænkede stresstærskel.

 

Labrador kan ikke længere rutinemæssigt anbefales som førstegangshund, desværre

Link til indlæg
Del på andre sites

Topsy blev dømt ned på manglende størrelse og manglende pels. Humøret og gnisten blev derimod omtalt meget positivt og en engelsk dommer syntes, Topsy var "lovely" blandt andet fordi da hun, dommeren, gik rundt og knipsede med fingrene for at få kontakt med hundene var Topsy bare på og stod og logrede "til" hende med fuld øjekontakt. De andre goldens virkede sløve og dvaske ved siden af, men det var det man hellere ville have - altså et eksteriør i stedet for et temperament.

Mange engelske dommere syntes godt om danske retrievere af jagtlinjer.

Sjovt nok fordi man i England rent faktisk SER jagthundene i udstillingsringene, hvor de har delt udstillinger op så dem der stiller i brugsklasser, gamekeepers-class mv. rent faktisk ER jagthunde, og ikke bare en udstillingshund med en kvalifikationsprøve.

 

de har i nyere tid fået indført i dommervejledninger at hundene skal være "fit for function".

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange engelske dommere syntes godt om danske retrievere af jagtlinjer.

Sjovt nok fordi man i England rent faktisk SER jagthundene i udstillingsringene, hvor de har delt udstillinger op så dem der stiller i brugsklasser, gamekeepers-class mv. rent faktisk ER jagthunde, og ikke bare en udstillingshund med en kvalifikationsprøve.

 

de har i nyere tid fået indført i dommervejledninger at hundene skal være "fit for function".

 

Rigtig god idé

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig god idé

 

joeh.... som sådan... nu giver jeg dig så også lige baggrunden for dén sætning.

 

Husker du "pedigree dogs exposed"? Hvor man havde fået knaldet den idé at ALLE tavlehunde og ALT tavleopdræt bare var noget lort, ind i hovedet på folk, baseret på ganske få racer, og ganske få individer af både hunde og avlere, i et forbund der på dét tidspunkt ikke havde avlskrav af nogen art, og for den sags skyld heller ingen struktur som vi kender det herhjemmefra. Man er ikke medlem af The Kennel Club som vi er hér. Man avler, og betaler for papiret. Thats it. Medlemsskab inviteres man til. Lidt ala en loge.

 

Nåh. Argumentet var jo bl.a. at hundene ikke længere kunne udføre det arbejde de egentlig burde være avlet til at udføre. Deraf kom sætningen "fit for function" så ind i dommervejledningerne. EN ganske god idé, absolut.

Men hvis du ikke ændrer helt grundlæggende ting i dommeruddannelser og i de krav dommerne skal opfylde, og imo dommerstanden som helhed, så er du jo ligevidt: Et popularitetstiltag.

De har så gjort lidt mere ved det siden, men ét grundlæggende problem er der jo stadig, også i retrieverracernes hjemland: Dommerne på udstillingerne er, ligesom herhjemme, ikke just præget af at være brugshundefolk. Og hvis man ikke ved hvad der gør en god hund i marken, hvordan vil du så bedømme om en hund er "fit for function"?

 

 

Nu er det meget generaliserende eller hvad jeg skal kalde det, for en anden sandhed er der jo også, nemlig dén at englænderne altså stadigvæk langt oftere kan lide de mere brugstypede hunde, end tilfældet er herhjemme. Og årsagen til dét, mener jeg, ligger i at man i england har dedikerede udstillingsklasser hvor det rent faktisk ER jagthundene der bliver stillet, og ikke ligesom herhjemme en brugsklasse som enhver bovlam, hjernetræg hund med en bare nogenlunde fornuftig hundefører kan få adgang til, ved at tage en kvalifikationsprøve der imo ikke siger ret meget om hundens evner som jagthund.

 

Men det ser jo godt ud på papiret... eller nowet.

 

 

Og så skal du slet ikek få mig startet på emnet "dual-pokaler"... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

dkw, nu har du sååååå tit skrevet at man ikke kan se på en lab om den er "formel 1", men skal kende stambogen. Fint, jeg vil gerne vide om ham her er af irske-engelske markprøve linjer: Labrador Retriever | Kennel Thirsgaard's | Jytte & Boye Rasmussen

 

Han er nemlig flooot og jeg har mødt en af hans hvalpe idag:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, jeg fandt da selv ud af at hans far i hvertfald var af rene engelske jagtlinjer, så altså har der været en del "formel 1 " i den hvalp jeg mødte, selvom ejer med skræk i øjnene benægtede da jeg spurgte;)

Og jeg spurgte fordi hun var en meget anden type end mange af de andre labber der kommer og med et helt anderledes roligere sind.. Måske det er "formel 1 " erne , der idag er de roligste og fornuftigste labber ...hmm

Link til indlæg
Del på andre sites

dkw, nu har du sååååå tit skrevet at man ikke kan se på en lab om den er "formel 1", men skal kende stambogen. Fint, jeg vil gerne vide om ham her er af irske-engelske markprøve linjer: Labrador Retriever | Kennel Thirsgaard's | Jytte & Boye Rasmussen

 

Han er nemlig flooot og jeg har mødt en af hans hvalpe idag:)

 

Flynongain Gunner er en import fra england der er ejet af sparkfields, og af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer.

Det bliver noget mere "speget" med tæven, hvad du nok selv har fundet ud af.

 

Jeg ville kalde det ½ formel1...og det ville jeg så ikke engang, men i princippet, Tæven er dansk. Sådan lige hvad jeg lynhurtigt kan se. Enkelte navne genkender jeg. Tæven selv, ikke.

 

Nå, jeg fandt da selv ud af at hans far i hvertfald var af rene engelske jagtlinjer, så altså har der været en del "formel 1 " i den hvalp jeg mødte, selvom ejer med skræk i øjnene benægtede da jeg spurgte;)

Og jeg spurgte fordi hun var en meget anden type end mange af de andre labber der kommer og med et helt anderledes roligere sind.. Måske det er "formel 1 " erne , der idag er de roligste og fornuftigste labber ...hmm

Hvad mener du med: "i dag"??? En retriever af jagtlinjer skal have et ekstra gear når de er tændt, når de er "på"..... og de skal sjovt nok være slukket når de IKKE er på. Det du beskriver dér, er ganske normalt. Og så vil jeg tro at der er en del mere mellem ørerne på dén hund dér end på så meget andet, men det er med forbehold jeg siger det, for jeg har ikke oplevet hverken hanhunden eller tæven IRL. EJheller afkom af den kombination.

 

 

Jeg syntes nu også han ser helt godt ud. Bestemt en pæn labrador.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flynongain Gunner er en import fra england der er ejet af sparkfields, og af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer.

Det bliver noget mere "speget" med tæven, hvad du nok selv har fundet ud af.

 

Jeg ville kalde det ½ formel1...og det ville jeg så ikke engang, men i princippet, Tæven er dansk. Sådan lige hvad jeg lynhurtigt kan se. Enkelte navne genkender jeg. Tæven selv, ikke.

 

 

Hvad mener du med: "i dag"??? En retriever af jagtlinjer skal have et ekstra gear når de er tændt, når de er "på"..... og de skal sjovt nok være slukket når de IKKE er på. Det du beskriver dér, er ganske normalt. Og så vil jeg tro at der er en del mere mellem ørerne på dén hund dér end på så meget andet, men det er med forbehold jeg siger det, for jeg har ikke oplevet hverken hanhunden eller tæven IRL. EJheller afkom af den kombination.

 

 

Jeg syntes nu også han ser helt godt ud. Bestemt en pæn labrador.

 

Med "idag" mener jeg bare den gængse opfattelse af de forskellige labradortyper, hvor det i mange år har været sådan blandt "almindelige" hundeejere at en "formel 1" skulle man holde sig fra som ren familiehund, da den var hyperaktiv og hvad jeg ellers har hørt. Og nok derfor ejeren til den hvalp jeg mødte, bestemt afviste at hendes hvalp skulle være formel 1 (underforstået de ikke ville have en hyper hund).

 

Og så er det bare jeg spekulerer over om ikke en lab af jagtlinjer måske i mange tilfælde er nemmere at have idag som ren familiehund (selvfølgelig i en aktiv familie), end nogle udstillingsmodeller, som kan virke meget voldsomme og uden krobskontrol med mere. Som Ninjamor også var inde på.

 

Nu vælger jeg at kalde den jagtlabben, da jeg synes det andet er misvisende, men jeg har bare ikke indtryk af at jagtlabben er lige så jagtpræget som feks en ft spaniel, hvor der er meget stor forskel på arbejdsiver i typerne.

 

Men for at komme tilbage til trådens emne, hvis jeg gik efter en flat, kender du eller andre så til om der er forskel på typerne, som der er ved golden og lab?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men for at komme tilbage til trådens emne, hvis jeg gik efter en flat, kender du eller andre så til om der er forskel på typerne, som der er ved golden og lab?

Der er der, men forskellene er knap så store som hos lab og golden og opdelingen har endnu ikke gjort at hundene har ændret væsen.

 

Det siges, at man på den tid der skal bruges til at træne 1 flatcoat op, kan nå at træne 2 goldens eller 3 labber (for 20 år siden var det måske rigtigt, men jeg synes ikke det passer længere). Det er dels fordi flatten modnes meget sent, fordi den hurtigere kommer til at kede sig og fordi den kan være en smule egenrådig, men jeg synes ikke de ting er anderledes ved jagtlinierne. Det man får er mere fart og drive, men skal man "bare" have en familiehund man vil træne med, har standarten rigeligt til at man ikke kan køre dem trætte og mange har svært ved at følge med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er der, men forskellene er knap så store som hos lab og golden og opdelingen har endnu ikke gjort at hundene har ændret væsen.

 

Det siges, at man på den tid der skal bruges til at træne 1 flatcoat op, kan nå at træne 2 goldens eller 3 labber (for 20 år siden var det måske rigtigt, men jeg synes ikke det passer længere). Det er dels fordi flatten modnes meget sent, fordi den hurtigere kommer til at kede sig og fordi den kan være en smule egenrådig, men jeg synes ikke de ting er anderledes ved jagtlinierne. Det man får er mere fart og drive, men skal man "bare" have en familiehund man vil træne med, har standarten rigeligt til at man ikke kan køre dem trætte og mange har svært ved at følge med.

 

Ja, jeg har hørt den forklaring, senest sidste år af en klikkerdame på en video fra crufts, så tror der er noget om det. Nok mest pga det med modenheden. Det gør nu ikke mig noget, jeg kan godt lide at fjolle og kan sagtens se det morsomme i en hund der skal udfordres lidt mere med varierende træning.

 

Jeg synes måske der kan være lidt stor forskel i størrelse? Jeg har i hvertfald mødt et par kæmpe store hanner..Er det bare enkeltstående tilfælde eller er der forskel på linjerne i den retning?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og for en god ordens skyld, så er linket hér igen: Gammeldags lab?

 

Så vil jeg lige, for god ordens skyld, lige fortælle at den "fede" udstillingslab, rent faktisk var en lille hanhund på 56-57 cm.

Han var præmieret i åben klasse på markprøve og blev svensk vildsporschampion på 2 mdr.

 

Hans mor blev der gjort lidt mere ud af prøvemæssig og hun har 3 x 1.pr i åben klasse og var klar til vinderklasse. Men pga for lidt tid og for mange hunde, blev det aldrig til noget

 

Hun er så mor til 12 champions (10 af dem, med mere end 1 titel), der alle har minimum 2. pr i åben klasse.

Og er mor til en DKCH+J. En titel som kun 3 hunde i DK har opnået.

 

Så måske lidt en forkert labbe at bruge, hvis man vil frem til at udstillingsmodellen sku ha mistet sine brugsegenskaber

 

Og nu snakker vi kun officielle prøveegenskaber. Jeg ved at mange af dem også blev brugt på praktisk jagt. Og hver jagtsæson. Så noget kunne de jo bruges til.

 

Og nu er det ikke kritik af den "forkerte" model. Min første labbe var næsten et tro kopi af Bramshaw Bob. som også er afbilledet i artiklen.

Og skulle markprøverne en dag trække mere end udstilling. Så er det sådan en model, jeg vil gå efter igen.

Dog var der ikke 10-15 kg forskel på hende og nuværende hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes måske der kan være lidt stor forskel i størrelse? Jeg har i hvertfald mødt et par kæmpe store hanner..Er det bare enkeltstående tilfælde eller er der forskel på linjerne i den retning?

Der er en tendens til at racen bliver større, men jeg tror en enkelt hund i stamtavlen kan være årsag til "kæmpevækst". Min opdrætter af Ascha var ihvertfald sikker på at det var en bestemt hanhund som Ascha havde arvet sin størrelse fra. Hun var 60 cm over skulderen, hvilket er for meget for en tæve, og var en del større end sine søskende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg lige, for god ordens skyld, lige fortælle at den "fede" udstillingslab, rent faktisk var en lille hanhund på 56-57 cm.

Han var præmieret i åben klasse på markprøve og blev svensk vildsporschampion på 2 mdr.

jeg har lidt svært ved at se hvad den hunds højde har at gøre med at han er kraftigt bygget. (Jeg går ud fra det er lab treasures Dario du tænker på???)

 

Det er en sporhund. Wooohooo...

 

 

Hans mor blev der gjort lidt mere ud af prøvemæssig og hun har 3 x 1.pr i åben klasse og var klar til vinderklasse. Men pga for lidt tid og for mange hunde, blev det aldrig til noget

 

Hun er så mor til 12 champions (10 af dem, med mere end 1 titel), der alle har minimum 2. pr i åben klasse.

jamen tillykke.. Det er vist bare ikke hverken brugs-champions eller jagtchampions, bortset fra én af dem.... championater der iøvrigt kun kan opnåes hvis man også lige udstiller hunden, eller tager en kvalprøve...

 

Og er mor til en DKCH+J. En titel som kun 3 hunde i DK har opnået.

Oooog hvad siger dét så helt generelt om udstillings-, dual-, og sporhundene i Danmark?

 

 

Så måske lidt en forkert labbe at bruge, hvis man vil frem til at udstillingsmodellen sku ha mistet sine brugsegenskaber

Tjaaa... det mener jeg nu ikke. Men i bund og grund er det også lidt ligegyldigt, for Dario bruges i en sammenligning på typen af hundene hhv. det ene og det andet sted.

Og nu snakker vi kun officielle prøveegenskaber. Jeg ved at mange af dem også blev brugt på praktisk jagt. Og hver jagtsæson. Så noget kunne de jo bruges til.

Og så er vi tilbage til et argument jeg også tidligere har beskæftiget mig med.

Det er netop kun de officielle resultater, og med sikekrhed også kun de bedste af dem der er tilgængelige for os uden adgang til hundeweb.

De uofficielle er der ingen der har adgang til, og det kunen da være interessant hvis man diskuterede de her hunde, udfra hvad der rent faktisk er foretaget med dem. Altså vejen til præmieringerne. Hvor meget tid og energi er der puttet i hunden, førend man har stillet den på c-prøverne. Hvor mange gange har man terpet c-prøverne førend man er gået skridtet videre, osv osv...

 

AT hunden bruges på praktisk jagt, og hele sæsonen er et værdiløst argument. Hvilken slags jagt? Hvilken funktion har hunden? Hvordan går den?

Kig rundt engang på diverse jagter, og se alle de her fantastiske jagthunde der render rundt og pudser støvler efter 1ste såt. ALle de super hunde....som altså bare ikke vil ind i majsen og gå... ALle de hunde som skal sendes både 3 og 4 gange i et søg, for til sidst at blive "erstattet" af nabopostens hund....

Det er da allesammen ganske fremragende jagthunde, der bruges hele sæsonen på praktisk jagt, eller måske endda godsjagter rundt omkring.....Ihvertfald indtil man selv har været ude at se hundene arbejde.

 

 

Kunne du præcisere det lidt?.

 

jeg kan da prøve.

 

 

 

Der kan være stor forskel i udseendet på flatter efterhånden. Derom hersker ingen tvivl. Jeg har set flattere der i bund og grund mindede mest om en kloringolden...bare i sort og med et smallere hovede, og jeg har set flattere der lå i den helt anden ende af skalaen, tynde som siv og halv størrelse....

 

Indholdsmæssigt har jeg oplevet flattere på prøverne der værgrer sig under dirigeringer og søg. Der ikke tolerere gentagelser, og som ganske enkelt bare "Lukker ned" midt i det hele.

Jeg har ligeledes oplevet flattere der vist bedst kan beskrives som hunde der har tabt hjernen i hvalpekurven, nu, 2-3 år senere, har de stadig ikke fundet den.

Jeg har også oplevet flattere i den helt anden ende, og udmærkede hunde at se på, på prøverne.

 

Jeg har ikke studeret flattere nærmere end at jeg ved at flere af dem jeg har set, kommer fra samme linjer, og at jeg derfor ved at visse træk åbenbart går igen i linjerne. Hvilke linjer aner jeg ikke, Jeg interesserer mig ikke just for flatcoatede.

 

Men det er stadig ikke en decideret delt race, imo. Men der kan, som før nævnt, være særdeles stor forskel på avlslinjerne rundt omkring. Hvis man vil finde ud af hvad man kan lide og hvad ikke, så må man tage ud og observere grundigt, og spørge folkene der har hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hermed reglerne for opnåelse af DKCH (+J) (Dansk championat med jagtprøvepræmiering, altså en eksteriørchampion, der også har været på prøver)

 

fra dkk

Hunden skal mindst tre gange af mindst tre forskellige dommere på danske

udstillinger, anerkendt af DKK, have opnået certifikat.

Hunde registreret i et FCI-anerkendt land kan endvidere opnå titlen

DKCH(+J), hvis den efter den 1. januar 2008 opnår 1 dansk certifikat

(CAC) og har opnået eller opnår nationalt eksteriørchampionat i et FCImedlemsland.

I begge tilfælde gælder, at det sidste certifikat (enten dansk eller udenlandsk)

skal være opnået, efter at hunden er blevet 24 måneder.

Hunden skal tillige have opnået 1. præmie på markprøve i åben klasse A.

Hunde, der har opnået denne titel, skal på udstilling anmeldes i championklasse.

 

Som står lidt i kontrast til et egentligt jagtchampionat (DKJCH):

 

Hunden skal have opnået 3 placeringer med certifikat på markprøve A under

mindst 2 forskellige dommere. Mindst 1 af certifikaterne skal være opnået

på fællesprøve for alle retrieverracer. Endvidere kræves, efter at hunden

er fyldt 24 måneder, bestået kvalifikationsprøve eller mindst Good på

FCI-anerkendt udstilling.

 

eller brugschampionat (DKBRCH):

Hunden skal have opnået tre placeringer med certifikat, heraf mindst 1 på

B-prøve, mindst 1 på A-prøve og mindst 1 på fælles prøve for alle retrieverracer

- under mindst 2 forskellige dommere. Endvidere kræves, efter at

hunden er fyldt 24 måneder, bestået kvalifikationsprøve eller mindst Good

på FCI-anerkendt udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for belæringen.

Men nu ved jeg godt hvad det kræver for både brugs- og jagtchampion..

 

Jeg synes bare at det er mere fantastisk at en hund fremavlet til udstilling kan hive 3 x 1. pr hjem i åben klasse

 

Men jeg glæder mig altså til du viser nogle fede resultater frem for os herinde.. Det tror jeg ikke jeg er ene om

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...