Hop til indhold

Når man bare leger med tanken...


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Om den næste hund:blink:

 

jeg kan få lang tid til at gå med denne leg og da den ikke bliver aktuel for om mange år, så er det også nødvendigt:lol:

 

Når man som jeg ikke har en race man absolut brænder for, men kan se det charmerende i næsten alt der kan logre og sige vov, så har jeg rigtig svært ved at begrænse mig..

 

Måske der sidder nogen derude og kender racerne bedre end jeg og kan sige om de kunne passe til mine krav eller om måske en helt anden race kunne:blink:

 

I øjeblikket har jeg 5-6 racer mest i tankerne. Alle sammen hunde af middelstørrelse ca. 20-30 kg, slanke og adrætte og med kort eller mellemlang pels uden den vilde pelspleje. (på nær måske den ene?)

 

Mine krav er:

Ud over ovenstående størrelse og bygning, så er jeg virkelig ikke fan af pelspleje.. jeg børster gerne når det er fælde tid, men sådan noget med at putte i bad og filtre ud i en uendelighed duer jeg ikke til, så bliver skidtet klippet af!

Jeg søger en sund og rask hund som kan holde til og har lyst til at følge mig på lange vandreture, som kan komme med til hesten (og måske ud og ride) og som gerne vil træne og lære noget. Samarbejdsvilje er et must, jeg er ikke til terrier selvstændighed, men jeg kan sagtens håndtere at hunden har en dårlig dag eller ikke gider lave det samme 10 gange i streg. Jeg synes det er sjovest at træne med en hund der lærer hurtigt og gerne prøver selv og så skidt med at den finder på noget der ikke lige var planen. Jeg bruger gerne meget tid på hunden hver dag, dog er jeg mest til fysisk aktivitet i perioder.

Meget gerne en meget legesyg hund, "hvalp hele livet" er ikke noget problem.

At den har let ved at lære at gå løs er også et must, jeg vil meget gerne undgå igen at have en meget vildtinteresseret hund. Så en lyst til at være i nærheden og at være let at belønne vil give et stort plus.

Jeg ønsker ikke en meget reserveret eller vagtsom hund. Den må gerne sige vov ovs når der kommer folk, men jeg gider ikke en race som med stor sandsynlighed vil vogte hus og have kraftigt mod indtrængere eller som ikke vil lade sig klappe af gæster. Den behøver ikke være retriever glad for alle, men hellere det end det modsatte i min bog.

 

Så rimelig social og venlig overfor mennesker som et minimum og det samme gælder overfor hunde. Jeg har en stor hunde omgangskreds og nyder at have mind hund med mig rundt, samt jeg gerne passer andres hunde, så det skal være en hund der som udgangspunkt har det godt med andre hunde og ikke opsøger konflikter. Jeg skal have en tæve.

 

Jeg ved meget af det er afhængig af opvækst, træning ovs, men der er alligevel nogle tendenser i de forskellige racer og jeg vil gerne gøre det så let for mig som muligt.

 

De racer jeg har i tankerne for tiden er:

 

Pudel (stor) pelsen er måske et problem, men ellers indeholder en storpuddel alt hvad jeg kunne tænke mig indeni:hjerte: Men jeg kender dem ikke forfærdelig godt, har mest kendskab fra en mellempuddel jeg har passet i flere omgange i lang tid og hun stjal mit hjerte på rekordtid!

 

Korthåret collie: (dog kunne en amerikaner model af de langhårede også komme på tale)

I teorien en hund der kunne leve op til alle mine krav, men jeg har aldrig været sammen med en mere end 5 min. Og jeg ved ikke om jeg vil komme til at savne den fjollede legesyge adfærd...har indtryk af at en collie meget hurtig bliver ret voksen i det? Og så kan jeg godt få lidt paranoia af noget hyrdeadfærd, så alt for hyrdepræget skal de ikke være..

 

Flatcoated retriever: Dens største fejl er kræftrisikoen..jeg ved ikke om jeg tør tage chancen..har ligesom haft nok af hund med kræft og alle de op og nedture og min hund skal blive gammel!!

Her får jeg det fjollede glade sind jeg elsker og jeg kan formentlig træne alt det jeg kunne komme i tanke om, men hvad med forholdet til andre hunde? Synes jeg har hørt lidt om skarphed??

Og så er det en fejl at det er en fejl, hvis den fødes gul..det er da klart en pænere farve :hjerte: (man er vel farvet af det man selv har)

 

Og af denne grund kunne jeg overveje en golden...men er der nok spræl i dem til mig, også når den bliver 5 -6 år og ældre? Og kan man finde en der er sund og rask i hofter og albuer..

 

Dalmatiner: meget smuk hund, som jeg sagtens kunne se mig selv have som følgesvend på de lange ture og ved hesten, men hvad med jagtlyst og evne til at gå fri? Og træningsvillighed ikke mindst..Dog er jeg ikke sådan at jeg vil være danmarksmester, men jeg vil gerne starte lidt konkurrencer og hunden skal jo gerne synes det er sjovt..

 

Aussie: er også blevet overvejet, meeen det der reserverede og lidt vogtende temperament afskrækker lidt og så ved jeg ikke nok om hvordan de generelt er overfor fremmede hunde?

 

Hvad siger I, er der nogle jeg skal opgive med det samme eller passer de alle sammen?

Eller andre kommentarer:)

 

Egentlig vil jeg jo bare gerne have en Sheila kopi (uden hendes problemer) men det bliver nok svært, da jeg ikke ved hvad hun er lavet af:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Aussie.:hjerte:

Gracie vogter godt nok her på matriklen, og lukker kke gerne fremmede ind i haven, hvis hun er alene derude. Det kan jeg egentlig godt lide. Og selvom hun passer på, så gøer hun aldrig. Det var rigtig rart da jeg boede i rækkehus, hvor der især i sommerhalvåret, var liv og glade dage, så snart døren til haven blev åbnet.

Men er jeg med hende, læser hun mig, og er jeg åben mod de folk, er hun det også. Hun farer ikke i favnen på fremmede, som f.eks. en retriever, men hun er nysgerrig og vil MEGET gerne kæles med, tager selv kontakt, og forsøger ret hurtigt at komme op i øjenhjde med folk, hvis de ikke af selv sætter sig ned og nusser med hende.

 

Dine andre krav opfylder hun. Hun er nem at træne, meget loyal, god mod andre hunde, jager ikke vildt, kan komme med på rideture i skoven, nem pelspleje.

Mht. leg, er hun altid klar på at lege med mig. Hun fungerer rigtig godt med andre hunde, men det er ikke altis hun gider lege med dem. Hun vil oftest hellere nusses af deres ejere. Jeg tror dog mere det er en Gracie-ting end en aussie-ting.:-D.

 

Men der er selvfølgelig forskel på aussies, alt efter hvilke linier de er af. Nogle er mere reserverede end andre, men det er noget man kan undersøge, når man vælger kennel, f.eks. ved at møde forældredyrene, og tale med opdrætter om hvad der ligger bag dem, og hvordan de er i temperament.

 

3125_3919549901103_541391962_n.jpg

 

39614_1466173288221_6971394_n.jpg

 

558380_3730764141577_1575150457_n.jpg

 

421630_3961981041855_2132420764_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan få lang tid til at gå med denne leg og da den ikke bliver aktuel for om mange år, så er det også nødvendigt:lol:

Jeg håber også at der går mange år, men du skal ikke være ked af at du overvejer hvilken race det så skal være. Jeg gør det også selvom jeg har en hvalp og et eller andet sted er det jo fordi der findes så mange dejlige hunderacer, at ens liv er for kort til at prøve at have dem allesammen.

 

 

Flatcoated retriever: Dens største fejl er kræftrisikoen..jeg ved ikke om jeg tør tage chancen..har ligesom haft nok af hund med kræft og alle de op og nedture og min hund skal blive gammel!!

Her får jeg det fjollede glade sind jeg elsker og jeg kan formentlig træne alt det jeg kunne komme i tanke om, men hvad med forholdet til andre hunde? Synes jeg har hørt lidt om skarphed??

Og så er det en fejl at det er en fejl, hvis den fødes gul..det er da klart en pænere farve :hjerte: (man er vel farvet af det man selv har)

 

Og af denne grund kunne jeg overveje en golden...men er der nok spræl i dem til mig, også når den bliver 5 -6 år og ældre? Og kan man finde en der er sund og rask i hofter og albuer..

 

Efter det du beskriver synes jeg flatten passer ret godt til dine ønsker, selvom det jo ikke er en egentlig "løbehund", som f.eks. dalmatineren. Den er avlet til at arbejde i kortere perioder med pauser ind imellem, men kan selvfølgelig godt følge med på joggingture. Dens baggrund giver racen en fordel med "den bløde mund". De samler ting op som de bærer rundt på, men er ikke slemme til at bide i stykker.

 

Den risiko der er for at hunden får cancer kan jeg godt forstå du er lidt luren ved, det var jeg også selv. Det ligger i nogle bestemte linier (som opdrætterne dog helst ikke vil erkende, så det kan være ret svært at få oplysninger om) men man kan jo spørge ind til avlshundenes livslængde. Min hunds mormor lever f.eks. i bedste velgående i en alder af 13 år og selvom det ikke er nogen garanti, så skal man jo ikke glemme at ingen racer kan sige sig fri for at den sygdom kan forekomme. Tilgengæld får du næppe en race der har færre problemer med HD/ AD, og det kan bestemt også være noget lort at skulle rode med.

 

Når man står med en flatterhvalp, kan man ikke bare gå ud fra at den udvikler sig til acceptere alle fremmede hunde som lab og golden gør, men slår man ned på hundens tendens til at lave hyrdehundeangreb, fra start af, vil jeg bestemt mene at der er mindre risiko for at få problemer end med aussie og dalmatiner. Flatten har faktisk en ret høj social intelligens, synes jeg.

 

Farven sort synes jeg også er frygtelig kedelig, men de findes jo også i brune hvis man kan lide dem,... og så tilsidst et lille plus mht. pelsen. Godt nok er det en hund der fælder, men når den går i fældning kan man børste grundigt et par dage i træk med en schæferstrigle,... så er der kun dækhårene tilbage og de falder af og samler sig som små sorte mus langs panelerne. Holder man lige øje med pelsen bag ørerne, i armhuler, lårkroge og mellem tæerne, behøver man ikke børste regelmæssigt. Desuden lugter de ikke af hund, som især golden kan gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en nova scotia duck tolling retriever? Opfylder dine krav, hyrder ikke, er lærenem og har krudt i røven, uden at være for selvstændig eller irriterende. Har et vist jagtgen, men det er ikke totalt ustyrligt.

 

Og så er de smukke, de hunde!

 

Men de er da overhovedet ikke til at stole på overfor andre hunde, imo. Jesus et humør de kan have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg havde dine ønsker så stod Flatteren nok på 1 ste pladsen af store racer. Jeg har aldrig mødt en pzykisk ustabil flatter, kun meget harmoniske hunde. Og med langt aktivt liv.Kloge lydige og venlige.Synes så også de er fantastisk smukke.

En muligvis spændende race for dig kunne også være Irsk vandspaniel. Men ved ikke spå meget om dem, og om de nærmest kun avles til udstillingshunde.Deres HD status har ligget noget i bund for dem, jeg har set, da flere fik dem.

Hvis jeg skulle finde en anden race ville jeg kigge på Breton, synes rigtig godt om dem. men den er ikke så høj som dine ønskeracer.

Giver de andre ret mht nova- den virker ikke social .

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudel, dalmatiner eller golden af jagtlinier er det jeg tænker ud fra dine ønsker.

 

Der kan være noget sygdom hos dalmatineren, men ellers synes jeg den passer perfekt. Trænbar og villig har de jeg har kendt absolut været og så er der jo historien for heste i dens baggrund.

 

Min tanke er at du kan få den hund du vælger til at have fokus på det du ønsker og faktisk kan jeg sagtens se en cairnterrier passe ind også. De vil så frygtelig gerne arbejde når bare de får tilbudt den rigtige form, det var bare lige for at vende den med terrierselvstændighed du nævnte.

 

Dalmatineren kan være lidt reserveret men eller synes jeg, den passer perfekt.

 

Storpudel (min skal være hvid eller brun) vil også være et perfekt match tror jeg.

 

Golden af jagtlinier elsker at løbe og med det du ellers kan tilbyde en hund er jeg sikker på, den også vil stortrives hos dig med hesteture, gæster und alles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte også straks dalmatiner og collie. Jeg kender nogle der har 4 stk dalmatinere og de er meget åbne hunde. :-DCollie tror jeg også kunne være et godt bud. Jeg har jo selv haft collie i mange år førhen og elsker deres sind. Racen er ikke så sensitiv mere som den har været, de avler dem nu med lidt mere hår på brystet, selvom det selvfølgelig stadig er en følsom hund. Mine har været fjollede og legesyge selvom de blev gamle. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke da jeg læste dine ønsker var storpudlen. Jeg ved ærligt ikke hvordan pelsen er at holde, men nedklippet som Missings Buzz har jeg indtryk af at det er rimelig overkommeligt?

 

Den opfylder, som du selv er inde på, alle dine ønsker.

 

En golden retriever oplever jeg som en race der hurtigt er voksen. Mille er selvfølgelig den jeg kender bedst men nok lidt atypisk, så hende kan jeg bedst udtale mig om. Men eksempelvis gider hun ikke at lege med andre hunde, kun løverne derhjemme. Mille vil hellere lege med og hilse på mennesker :lol: Når vi ude så løber hun og graver efter mus for sig selv og har en fest. Mille er en lille slank og fix golden, og hun er alt andet end doven, men de store hvide jeg møder, de er noget lade i det allerede som 2-årige :genert: Nem og træne og træningsvillige. Til gengæld fælder hun vildt meget året rundt. Milles fældeperiode varer 365 dage om året :mrgreen: (Mille er nok heller ikke helt ren golden :engel:) Som jeg hører det er goldens af jagtlinier at foretrække, hvis man vil træne med dem.

Mit indtryk af racen er desværre at der ret mange sundhedsproblemer :(

 

Collien kender jeg slet ikke, Aussien har jeg mødt få af, men jeg synes det har været dejlige hunde og har ikke oplevet hverken skarphed eller reserverthed, men det kan jo være et tilfælde. Dalmatineren kender jeg heller ikke men jeg har hørt meget om at de skulle være ret skarpe i det, med kort lunte og har problemer med døvhed i racen :vedikke:

 

Flatteren har jeg mødt nogen stykker at, det fame en lækker hund :hjerte: De stykker vi har mødt har været meget venlige. (Jeg ved ikke om det et tilfælde men de har virket mere bevidste om at det var en lille hund de hilste og legede med i forhold til labben eksempelvis?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudel, dalmatiner eller golden af jagtlinier er det jeg tænker ud fra dine ønsker.

 

Der kan være noget sygdom hos dalmatineren, men ellers synes jeg den passer perfekt. Trænbar og villig har de jeg har kendt absolut været og så er der jo historien for heste i dens baggrund.

 

Min tanke er at du kan få den hund du vælger til at have fokus på det du ønsker og faktisk kan jeg sagtens se en cairnterrier passe ind også. De vil så frygtelig gerne arbejde når bare de får tilbudt den rigtige form, det var bare lige for at vende den med terrierselvstændighed du nævnte.

 

Dalmatineren kan være lidt reserveret men eller synes jeg, den passer perfekt.

 

Storpudel (min skal være hvid eller brun) vil også være et perfekt match tror jeg.

 

Golden af jagtlinier elsker at løbe og med det du ellers kan tilbyde en hund er jeg sikker på, den også vil stortrives hos dig med hesteture, gæster und alles.

 

Nu ved jeg godt at flatten ikke lige hitter hos dig, men helt ærligt, en jagtgolden?. Altså, dem jeg har mødt har været så vilde at de bestemt ikke har været nemme at have med at gøre og deres aktionsradius har været betydelig større end hvad der er acceptabelt for en retriever. Desuden medvirker man til en yderligere opdeling af racen ved at købe dem, fordi man søger egenskaber som faktisk ikke bør findes i golden, men som ligger naturligt i flatten. Ja undskyld, men det var lige en af mine kæpheste du kom ind på dèr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har også mødt mange skønne flattere, men kender ikke nogen personligt. :-D Dog ved jeg at en kollega har tabt sit hjerte toltalt til racen. Jeg synes det er den smukkeste af retriverne.

 

Mht døvhed hos dalmatinere skal alle hvalpe høretestes ( DKK opdræt) så man ved om de kan høre, er halvsidigt hørende eller døve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg godt at flatten ikke lige hitter hos dig, men helt ærligt, en jagtgolden?. Altså, dem jeg har mødt har været så vilde at de bestemt ikke har været nemme at have med at gøre og deres aktionsradius har været betydelig større end hvad der er acceptabelt for en retriever. Desuden medvirker man til en yderligere opdeling af racen ved at købe dem, fordi man søger egenskaber som faktisk ikke bør findes i golden, men som ligger naturligt i flatten. Ja undskyld, men det var lige en af mine kæpheste du kom ind på dèr.

 

Jep en jagtgolden.

 

Jeg har ikke vurderet flatten ud fra hvad jeg selv synes, men ud fra det du også selv er inde på, at det ikke er en løbehund, hvad pudlen så heller ikke decideret er.

 

Vi har haft den mest pragtfulde jagtgolden i familien, faktisk min datter som teenager, og der var ikke noget at dømme ned på hende.

De jagtgoldens jeg efterfølgende har mødt har været fine at have med at gøre.

Hvad er det du har oplevet som gør dem "ikke nemme"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep en jagtgolden.

 

Jeg har ikke vurderet flatten ud fra hvad jeg selv synes, men ud fra det du også selv er inde på, at det ikke er en løbehund, hvad pudlen så heller ikke decideret er.

Mener du at flatten er avlet til at være mindre løbehund end goldens af jagtlinier?. Og i så fald hvorfor skulle den være det, for de er jo avlet til at udføre det samme stykke arbejde.

 

Vi har haft den mest pragtfulde jagtgolden i familien, faktisk min datter som teenager, og der var ikke noget at dømme ned på hende.

De jagtgoldens jeg efterfølgende har mødt har været fine at have med at gøre.

Hvad er det du har oplevet som gør dem "ikke nemme"?

Jeg dømmer dem skam ikke ned, jeg forstår bare ikke hvorfor den linie er opstået (når nu man kan vælge flatten hvis man vil have mere fart) og synes det er ærgerligt for racen.

 

Som jeg skrev før, oplever jeg at de er enormt urolige/ svært at få til at holde fokus, og søger for langt væk fra deres ejere (af en retriever at være).

Link til indlæg
Del på andre sites

Aussie.:hjerte:

Gracie vogter godt nok her på matriklen, og lukker kke gerne fremmede ind i haven, hvis hun er alene derude. Det kan jeg egentlig godt lide. Og selvom hun passer på, så gøer hun aldrig. Det var rigtig rart da jeg boede i rækkehus, hvor der især i sommerhalvåret, var liv og glade dage, så snart døren til haven blev åbnet.

Men er jeg med hende, læser hun mig, og er jeg åben mod de folk, er hun det også. Hun farer ikke i favnen på fremmede, som f.eks. en retriever, men hun er nysgerrig og vil MEGET gerne kæles med, tager selv kontakt, og forsøger ret hurtigt at komme op i øjenhjde med folk, hvis de ikke af selv sætter sig ned og nusser med hende.

 

Dine andre krav opfylder hun. Hun er nem at træne, meget loyal, god mod andre hunde, jager ikke vildt, kan komme med på rideture i skoven, nem pelspleje.

Mht. leg, er hun altid klar på at lege med mig. Hun fungerer rigtig godt med andre hunde, men det er ikke altis hun gider lege med dem. Hun vil oftest hellere nusses af deres ejere. Jeg tror dog mere det er en Gracie-ting end en aussie-ting.:-D.

 

Men der er selvfølgelig forskel på aussies, alt efter hvilke linier de er af. Nogle er mere reserverede end andre, men det er noget man kan undersøge, når man vælger kennel, f.eks. ved at møde forældredyrene, og tale med opdrætter om hvad der ligger bag dem, og hvordan de er i temperament.

 

3125_3919549901103_541391962_n.jpg

 

39614_1466173288221_6971394_n.jpg

 

558380_3730764141577_1575150457_n.jpg

 

421630_3961981041855_2132420764_n.jpg

Jeg tænkte også at Aussien var noget (måske fordi jeg selv synes den er meget sød, både udseende og væremåde), den opfylder dine krav synes jeg, der er nok meget forskel på det med andre hunde, men den er god mod dem den kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Men de er da overhovedet ikke til at stole på overfor andre hunde, imo. Jesus et humør de kan have.

 

WOW. Måske med dem du har mødt, men jeg kender flere der er helt igennem fantastiske med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

da jeg læste din beskrivelse, før jeg så dine egne raceidéer, tænkte jeg flatter og pudel. med en ordentlig trimmemaskine tror jeg ikke, at du vil finde pudelpelsen et stort problem - den har jo også sine fordele. og sjovt nok kunne din beskrivelse have været min ifht. min næste ønskehund. det bliver så nok en puddel pg.a. allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Enig med Ascha!!! De tollere jeg kender, er altså for viderekommende! En dejlig og smuk hund, bestemt, men deres sind er imo helt ude i hampen. Jeg tror man skal være uendelig tålmodig og i øvrigt være indstillet på at bruge hunden til seriøs jagt, hvis man på nogen måde vil have en bare lidt omgængelig toller.

 

Igen så er jeg ikke helt enig, måske jeg er farvet fordi jeg kender 3-4 stykker.

Ligesom alle andre racer kræver det sit forarbejde når det kommer til at finde den helt rigtige hund, og dette gælder også tolleren...

Den ene toller jeg kender er først begyndt på jagt for 1-1½ år siden og inden da var han altså meget meget stille og rolig, og nede på jorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du at flatten er avlet til at være mindre løbehund end goldens af jagtlinier?. Og i så fald hvorfor skulle den være det, for de er jo avlet til at udføre det samme stykke arbejde.

 

 

Jeg dømmer dem skam ikke ned, jeg forstår bare ikke hvorfor den linie er opstået (når nu man kan vælge flatten hvis man vil have mere fart) og synes det er ærgerligt for racen.

 

Som jeg skrev før, oplever jeg at de er enormt urolige/ svært at få til at holde fokus, og søger for langt væk fra deres ejere (af en retriever at være).

 

Det er vist mere udstillingslinien, der er "opstået" og jagtmodellen, som er den oprindelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen så er jeg ikke helt enig, måske jeg er farvet fordi jeg kender 3-4 stykker.

Ligesom alle andre racer kræver det sit forarbejde når det kommer til at finde den helt rigtige hund, og dette gælder også tolleren...

Den ene toller jeg kender er først begyndt på jagt for 1-1½ år siden og inden da var han altså meget meget stille og rolig, og nede på jorden.

Ja jeg er heller ikke helt enig, En toller kræver det samme som andre hunde mth. opdragelse, den bliver bare "misforstået" når den kommer i de forkerte hænde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mødt 3 tollere. Det er ikke noget stort grundlag, men de har alle været rigtig søde og kærlige overfor mennersker og kunne fint lege med andre hunde.

 

Derudover vil jeg også anbefale Flatcoated. Jeg har godt nok kun mødt en enkelt men han var rigtig sød og det er en af de racer jeg selv ville overveje, hvis jeg skulle have en stor hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...