Hop til indhold

Hvordan fejrer I nytår?


Therese
 Share

Recommended Posts

Det er jo første år vi har Bobo og dermed også hans første nytårsaften hos os. Så jeg aner jo ikke hvordan han vil reagere på det. Han virker ikke som om det rører ham med høje lyde - vi går nogle gange forbi en skydeplads, hvor han da godt lige kan blive lidt forskrækket, når de skyder, men så kigger han bare op på mig og bliver forsikret om, at det er okay og at jeg ikke bliver nervøs over det. Og så kan vi gå videre.

 

Men til nytår er det jo meget større mængder eller hvad man skal sige. Det er jo ikke kun et eller to "bang," det er jo rigtig mange. Så jeg går allerede lidt nu og tænker på hvordan vi tackler det bedst. Både forebyggende, men også på selve dagen/aftenen.

 

Hvordan fejrer I andre, hvis hunde er lidt nervøse ved det, nytår og hvordan forbereder I hundene bedst op til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine hunde er fuldstændig ligeglade - gider ikke engang løfte hovedet:mrgreen:

 

Min gamle hund var nervøs for stort set alt, men fyrværkeri var hun så ligeglad med.

 

Jeg ved at nogle giver deres hunde forebyggende beroligende, men der må de lige på banen. Der findes også en fyrværkeri-CD, som man kan øve med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner høje lyde. Jeg bruger bare videoer fra Youtube. Det er vigtigt, at træne lydene meget pludseligt og rundt forskellige steder i huset, for ellers har det ikke samme effekt som fyrværkeri, som jo også er uforudsigeligt og fra forskellige retninger.

 

En uge inden nytårsaften vil jeg sætte en DAP op, sådan en dims til stikkontakten som udsender beroligende hormoner.

 

Selve nytårsdag skal vi gå lange ture, jeg cykler med ladcyklen ud i skoven og holder en picnic. Masser af træning og snus, og hundeleg med hunde kan kender.

Dette gøres for at gøre ham træt både fysisk og mentalt, men også fordi at hans behov for stimulering ude IKKE kan imødekommes om aftenen på nogen måde, så det gælder om ikke at risikere at stå med en hund, som gerne vil ud og lege efter aftensmaden, hvor de her på Nørrebro allerede er i gang med at fyre af.

 

Han får sin sidste luftetur uden for matriklen under Dronningens nytårstale, hvor vi er hjemme i god tid INDEN den er færdig (for når den er færdig, fyrer mange af, men under selve talen er der mere stille).

 

Resten af aftenen kommer han kun ud at tisse i vores lukkede gård, som normalt er forbudt område for hunde som skal luftes.

 

Han har allerede ét godbidsspil, jeg køber nogle flere hvor jeg gemmer dem, så de er nye og svære i det, så han kan bruge noget krudt på dét.

Og når der rigtig fyres af, får han en kæmpe knogle fra slagteren, den slags bliver han gerne meget opslugt af.

 

Vi har i øvrigt mørklægningsgardin i soveværelset, men sætter pap (fra flyttekasser) over de andre vinduer, så der er helt lukket af for lysene. Samtidig hører vi musik/tv og snakker, og har inviteret 1-2 gæster til middag.

 

 

Jeg er frarådet Zylkene, fordi det gør hunden sløv fysisk, men mentalt opfatter de stadig alt. Så bliver de da først angste, når der er mærkelige lyde OG kroppen ikke virker som den skal. Jeg har endda hørt om hunde, der ikke havde problem med nytårsaften før, men som efter at have fået Zylkene blev angste, fordi de forbandt lydene med deres umulige krop.

 

Til gengæld kan jeg godt finde på, at bruge lidt baldrian eller blomstermedicin af den slags, der virker beroligende uden at være bedøvende på nogen måde. Samme slags, som nogle også bruger på deres hanhunde, når tæverne er i løbetid i kvarteret.

 

 

Uanset hvad, håber jeg på at Taiki tackler nytåret bedre end sidste år. Han var ikke angst, men han var kun 11-12 uger gammel og blev stresset over ikke at kunne sove eller komme ud for at pølle (han var avistrænet med tis, netop fordi vi havde forudset nytårsaften). Så dét bliver i hvert fald noget andet i år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Nu vil jeg med det samme sige at de to yngste af mine er ekstremt bange - så der skal en del forberedelser til. Min ældste beagle er totalt ligeglad og sover sig fra det hele :mrgreen:

 

Nå men jeg starter 1 måneds tid før med at der kommer DAP i stikkontakten - jeg har rigtig gode erfaringer med DAP.

1 uges tid før det store brag får Oscar og Darwin bundet en klud i deres seler hvor på der er sprayet med DAP - Hvis ikke vi gør det springer de i skjul i den første og bedste busk - DAP gør at det lige tager toppen - det er ikke selve braget de er bange for - men der hvislende lyd når krudtet fyres af og så selve lysglimtet.

 

På selve dagen kommer beaglerne ud på en lang gå tur - der ud over er det med søge og andre mentale ting indlagt. Oscar og Darwin får ved 17 tiden 1½ baldrian pille af de der rolin*at - midt på aftenen får de en lign dosis.

Vi holder aldrig noget fest - men tilbringer en almindelig aften som enhver anden. Gardinerne trækkes for når det er blevet mørkt. Beaglerne sover der hvor de har lyst. Sidste år lå Darwin under min otium stol på et tykt tæppe og både ham og Oscar var noget roligere end hidtil - så den fremgangs måde vil også blive brugt i år.

 

Vi har ikke haft nogen effekter af, at bruge Lyd CD'er - det fandt de hurtigt ud af var humbug - at det var kunstlig fordi det kom fra højtalerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres råd :-D Håber godt nok han tager det helt cool, har stået med en angst hund nytårsaften og det er sgu ikke særlig sjovt. Tror jeg vil bruge det med at afspille nogle videoer og så ellers bare lade som ingenting; som om det er helt normalt og ikke noget vi tager os af. En Dap kunne jeg også godt finde på at sætte op - det virker vel også på katte? Han bliver nemlig også nervøs og han er jo ikke sådan lige at "tale" til ro - vores sindsstemning rager ham en skid :lol:

 

Og så er det en god ide det der med at opføre sig som om det er en hvilken som helst almindelig hverdagsaften :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna reagerer ikke på lyde i hverdagen, men nytårsaften er noget andet.

 

Louisen: er det ikke nærmere stesolid, du mener? zylkene er et naturprodukt (råmælk) og dermed ikke meget anderledes end baldrian:-D

 

Luna har et par år fået "go'nat" fra apoteket (baldrian) og de sidste par år har hun fået zylkene.

 

Jeg sidder herhjemme med Luna. Jeg køber ind, så jeg ikke kommer til at mangle noget (slik, sodavand, mad etc). Og så kommer Luna ud og gå en meget meget lang tur om eftermiddagen. Og så har hun de sidste år fået et stort kødben, som hun også bruger meget tid og energi på.

 

Så lufter jeg hende en kort tur, når folk spiser der ved 18-19 tiden. Og så holder hun sig indtil de er færdige med at skyde af ved 2-3 tiden. Alle gardiner er trukket for og tv'et kører med lyden lidt højere end normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk fyrværkeri også er lys og blink, mistænker, det er derfor vores træning er gået så meget nemmere end andres, vi træner med rigtigt fyrværkeri (det er startet for længst) og Petrine er gået fra panik-jeg-dør til gab-jeg-sover. Nytårsaften passer jeg hunde for nogle i nabolaget, har vores egne 5, nogle år har vi gæster, nogle år er vi alene, synes ikke det har gjort den store forskel :hmm: eneste nagelfaste rutine er, når dronningen er på TV, så ræser vi ud, selv i ghettoen er det fuldstændigt mennesketomt i de 10 minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo er fuldstændig ligeglad med fyrværkeri - sidste år sov hun kl. 24. :klap:

Liva derimod ved jeg ikke hvordan reagere - hun har aldrig oplevet nytår, så dette bliver hendes første. Men hun er en ret følsom hund overfor forskellige ting - også høje lyde. Vi har børnene i år, så det bliver en børnevenlig nytårsaften - men om Liva kan håndtere det, det ved jeg ikke. Håber hun kan - ellers må jeg gemme mig i soveværelset med hundene, med en masse lækkerier og film. Sitto var dog langt mere følsom og bange for diverse ting end Liva er - og Sitto var komplet ligeglad med fyrværkeri! Så er spændt på at se Livas reaktion, håber hun tager det pænt. Hun har i hvert fald været i daglig kontakt med en masse høje lyde den seneste tid grundet renovering af hus - og det har hun i det store hele taget vældigt pænt.

 

Men jeg er ikke meget for at dope mine hunde. Og har indtil videre ikke haft nogle hunde som har været ræd for fyrværkeri, men jeg har heller aldrig gjort noget stort ud af det - bare taget det stille og roligt, som om der ikke skete noget, når de lige løftede hovedet pga. et bang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo Nanos 1. nytår, så vi har valgt at blive hjemme og slappe af, så vi kan observere hende... Ingen bytur eller hæmningsløs druk! Vi har tænkt os at købe et DAP halsbånd eller stikkontakt når tiden nærmer sig og de begynder at fyre af... midt december... Vi er begyndt med lyd/lydtræning, og håber det kan være med til at forebygge... Som tingene er nu tror jeg ikke hun bliver hunderæd, da hun ikke virker lydfølsom... Regner med at tv, musik og gardiner bliver brugt til at dække over det værste fyrværkeri...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bor jeg jo på landet, så vi har ikke rigtig noget her. Men tidligere fejrede jeg nytår på Amager hvert år, og der var det jo som i en krigszone..! :shock: Mine hunde havde det ikke ret fedt med det, men jeg smed små godbidsstykker på gulvet når det bragede som værst, sådan lidt én ad gangen, og det var nok til at de vendte fokus fra bang til guffer. Men det forudsætter nok at hunden fra naturens hånd ikke er voldsomt angst, men bare sådan lidt almindeligt bange. Og lækkersulten! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er altid hjemme hos dyrene.

Alle mine dyr er dog ligeglade med brag og blink. (det er nok god træning at vi bor så tæt på Borris skydelejr)

 

Ingen af mine hunde har nogensinde været bange for nytår, og forventer heller ikke at det bliver et problem med den hvalp vi får hjem få dage før nytår iår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...