Hop til indhold

En tanke.......


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Jeg fik en tanke i går aftes da vi gik tur med Luca. En som jeg ikke har haft før, og som jeg håber I vil hjælpe mig med.

 

Luca er lyd-angst om nogen er. Er der et brag stort som lille, farer hun sammen. Er vi ude og gå, løber hun skrækslagen væk fra mig, dog kun 50-100 meter hvor hun så rystende venter.

Er hun i snor, trækker hun som vild for at komme hjem. Jeg gør alt hvad jeg kan for at fastholde hende, træner små ting, som på plads og andre nemme ting. Det hjælper sjældent ret meget, og er vi uheldige at der kommer flere brag, er hun ude fra rækkevidde igen.

 

Nu hvor vi nærmer os nytåret, er det et helvede, sagt rent ud, at få Luca med ud. Hun ryster og får intet ud at komme ud, udover stress.

 

Vi har forsøgt med lyd cd, knaldperler, zylkene, baldrian, thundershirt og dap. Vi har talt en en adfærdsbehandler, som mente vi skulle prøve ovennævnte ting. Det har bare ingen effekt på Luca.

 

Nytårs aften står den på stesolid.

 

Min tanke i går var om for vis skyld det er, Luca skal have angsten. Ingen tvivl om denne årstid er værst, nu hvor jagten er i gang og der høres skud i skovene i området, og især jo tættere vi er på nytåret. Men er det fair bare fordi vi elsker hende højt, at hun ugentligt skal være bange og endnu mere op til nytåret? Vi snakkede om herhjemme om man burde sige slut. Og jeg understreger lige kraftigt, at vi ikke vil der til. Men tanken kom os begge, da Luca nærmest ikke kan få sig selv til at tisse, fordi hun hørte en lyd. Er det fair for hende?

 

Jeg er ved at løbe tør for ideer, det har ellers gået rigtig godt i lang tid. Den sidste uge har trukket tænder ud, og der er bare lang tid til nytår. Nogle dage har vi vendt om og gået hjem, fordi Luca ryster og ingen ting kan.

 

Nogle ideer til et godt hundeliv uden så kraftig angst???

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger jo af ens personlige holdning - jeg er stadig i chok over inkontinenstråden, hvor der er nævnt en tæve, som vil blive aflivet, hvis medicinen ikke virker, jeg har selv to hanhunde der går med ble, en hanhund, der stresssked i sengen og ikke et sekund har jeg overvejet om de skulle aflives.

 

Hun skal lide med sin angst, fordi hun har gode oplevelse og et godt liv, når der ikke er lyde. Har du mulighed for at køre et andet sted hen? Vi er kommet relativt nemt over lydangst, så jeg har ingen gode råd til Lucas svære tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe har I forsøgt med DAP, zylkene osv inden der er "givet op"?

Jeg tænker at nogle af stofferne jo skal have et godt lang stykke tid før at nogle hunde reagerer på dem :-)

Og hvordan er DAP brugt? Den i stikkontakten eller?

 

Da jeg overtog Wictor havde han STORE alene hjemme problemer.. Og DAP til stikkontakt alene var ikke nok for hans vedkommende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ideer er der såmænd nok af.

 

Det er ikke optimalt at "tale med" en adfærdsbehandler. Luca skal ses, hendes hverdag skal vendes og kulegraves, så man kan se om der er noget som med fordel kan ændres.

 

Eksempelvis: En hund som er opdraget uden fast grænsesætning, opdraget og trænet med kun at skulle tilbyde adfærd som den blev belønnet for ved korrekt udførelse og blev ignoreret ved uønsket udførelse, vil ikke svare særlig godt på afledningsforsøg.

Sådan noget skal adfærdsbehandleren vide samt mange andre ting.

 

De midler (Zylkene mv) du har haft givet hende kan ikke stå alene. Der skal en seriøs og yderst målrettet træning til ved siden af. En træning skræddersyet til Luca. Derfor skal Luca ses og opleves af adf. behandleren.

 

Det er min erfaring at hunde, der som Luca, lever i et lydhelvede flere måneder om året har vældig gavn af medicin i en periode, f.eks. de såkaldte lykkepiller. Nogle hunde svarer rigtig godt på angstmedicin andre skal hellere have opløftende medicin (lykkepiller) i en periode, således at der ikke lægges yderligere angst på den allerede tilstedeværende angst og så man kan begynde træningen.

 

Det er vigtigt at finde ud af om en hund blive angst pga lydene eller om hunden frygter den frygt den forventer kommer ved næste lyd, som den derfor gør sig parat til at modtage med angst!

 

Rigtigt mange hunde får det meget, meget bedre med uventede "farlige" lyde ved at man installerer et lydbibliotek i hundens hjerne. Dette er nemt, sjovt og giver meget hurtigt bonus. Funktionen af dette lydbibliotek er at hunden lærer hvordan lyde "ser ud". Hvordan ser det ud når en ske falder på gulvet, en skuffe snækkes i, et grydelåg tabes på klinkerne osv osv.

Ved at lære hunden hvordan lyde ser ud får den noget at referere til, noget ufarligt, når den hører disse lyde og, det vigtigste, lyde som ligner! Dermed er man godt på vej i lydtræningen.

 

Man kan også lære sin hund at have vandskyende vat i ørene, så noget af lyden dæmpes.

 

Jo, der kan gøres meget :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har forsøgt med diverse beroligende i 3 mdr. Vi forsøgt med ikke at give lyde nogen opmærksomhed, at lade som alt er godt. At træne med lyde, indkøbte et stort lager af knaldperler og alt det jeg ellers kan læse om.

 

Vi har taget en snak igen her hjemme, og vil have en adfærdsbehandler ud. Vi er lige kommet hjem fra en tur, hvor Luca hang i snoren. Ikke en bid kylling, kunne hun så sig selv til at spise.

 

Nogen der kender en i Roskilde området???

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har forsøgt med diverse beroligende i 3 mdr.

 

Petrine havde et frygteligt nytår, første gang jeg havde hende, vi startede STRAKS og trænede rimeligt intensivt med lydting og blinkting frem til september, hvor de lokale begynder at fyre rigtigt fyrværkeri af. Jeg har så en (sær) ide om, at det er ok at sige 'ja, det var en væmmelig lyd', for hvis jeg ignorerer farlige ting (hunde, mennesker, spøgelser), så tager Petrine sig af det, men hvis jeg lige anerkender, at jeg har set det og jeg er klar over, det er væmmeligt, så kan hun overlade det til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Stakkels Luca, og stakkels jer der skal gå med de tanker.

 

For mig ville det altafgørende være, om Luca har et liv hun nyder eller hendes liv generelt er ødelagt af angst.

Er hun angst det meste af tiden, også udenfor nytår, så er det måske ikke et liv der er værd at leve - det kan kun I afgøre. Det er jer der kender og elsker hende.

Men er hun så angst, skal I måske også tænke på, hvordan I bedst muligt kan skåne hende for angsten. Kan der fx gås ture andre steder? Steder, hvor der ikke er helt lige så spændende i konventionel hundeforstand, men hvor lige jeres hund vil have det bedre?

 

Alt i alt forstår jeg fuldt ud dine overvejelser, og føler med dig - men jeg kan ikke på nogen måde give dig et svar på hvad der er det "rigtige" at gøre - det kan kun du ud fra dit kendskab til din hund, og hvor meget det belaster hende at være så angst som du beskriver. En flytning for jer alle, en omplacering til et mindre stresset miljø kunne også være muligheder.

Men er alt andet udelukket, så har hunde jo den store fordel frem for mennesker, at kan dem der virkelig elsker dem se, at det liv de lever ikke er værdigt, så er det helt ok at stoppe det, inden lidelsen fylder mere end det positive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...