Hop til indhold

Racerne i hundeloven


Gæst MarieF
 Share

Recommended Posts

Dette er ikke for at diskutere hundeloven, men er en undren over de racer, som findes på listen.

 

Jeg har for første gang kigget nærmere på de racer, som jeg ikke umiddelbart kendte på listen - hvilket er langt de fleste. Af de 13 racer, så kender jeg ikke dem, som er markeret med fed:

 

 

1) Pitbull terrier.

2) Tosa inu.

3) Amerikansk staffordshire terrier.

4) Fila brasileiro.

5) Dogo argentino.

6) Amerikansk bulldog.

7) Boerboel.

8) Kangal.

9) Centralasiatisk ovtcharka.

10) Kaukasisk ovtcharka.

11) Sydrussisk ovtcharka.

12) Tornjak.

13) Sarplaninac.

 

Jeg har aldrig set dem herhjemme, og har ikke indtryk af, at der har været specielt mange af dem. Skal man ikke være rimelig vidende ud i hunderacer, for at kende til de hunde? Kender I til grundlaget for, at de så er på listen?

Jeg har læst lidt om dem nu, og kan da godt se, at det er voldsomme hunde, og kan sådan set godt forstå, at de ikke passer til alle og enhver, men hvis der nærmest ikke eksisterer nogle i DK, så forstår jeg ikke helt forbuddet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

2) Tosa inu. - Dette er en af de racer, der har været ulovlig siden 1991, sandsynligvis fordi nogle politikere havde hørt at den bruges til hundekamp i Japan. Tosakampe er lidt ligesom sumobrydning. Det handler om udholdenhed, ikke om at hundene slår hinanden ihjel - ikke for at forsvare det, men af de kamphunderacer, der findes, er den nok den mindst skræmmende, sådan lige umiddelbart. Den ligner til forveksling en Broholmer, og det skulle ikke undre mig at der lever adskillige af slagsen herhjemme, undercover ;-)

 

4) Fila brasileiro. - en sydamerikansk kombineret kvæg-, jagt- og kamphund. Har bl.a. været brugt til at indfange bortløbne slaver :shock: En stor stærk moloss med temperament.

5) Dogo argentino. - også fra Sydamerika, opdrættet til storvildtsjagt. Meget smuk, helt hvid hund med et kæmpe jagtinstinkt. Kan huske for en del år siden, at en Dogo-blanding nedlagde en af ejerens geder.

 

7) Boerboel. - Fra Sydafrika. Ligner en Bullmastiff, og er meget samme type, også adfærdsmæssigt.

8) Kangal. - Stor tyrkisk hyrde- og beskyttelseshund. I USA har de været opdrættet i flere år som udstillings- og familiehunde, men dem, der kommer direkte fra hjemlandet, er sikkert noget af en håndfuld at styre. De er fra naturens hånd meget skeptiske overfor fremmede.

9) Centralasiatisk ovtcharka.

10) Kaukasisk ovtcharka.

11) Sydrussisk ovtcharka.

12) Tornjak.

13) Sarplaninac.

 

Alle ovenstående er samme type som Kangalen, store hunde, der er opdrættet til selvstændigt at vogte får eller kvæg. Et fællestræk hos dem, og det der gør dem potentielt farlige, er at de ikke bryder sig om fremmede. De knytter sig til personer, de kender i hvalpetiden - andre skal ikke komme for tæt på. Kaukaseren er den største og normalt anset for at være den farligste.

 

Jeg tror det er Hundeudvalgets fortjeneste at hyrdehunderacerne er med på listen. Ikke fordi der er mange af dem, men fordi man rimeligt nok har påpeget at de nok er en del mere farlige for mennesker end f.eks. en Pit Bull, så hvis Pit Bull, Amstaff og Ambull skal forbydes, hvorfor så ikke dem?

 

PS: Ovenstående indlæg skal på ingen måde forstås som at jeg er tilhænger af raceforbud!

Link til indlæg
Del på andre sites

2) Tosa inu. - Dette er en af de racer, der har været ulovlig siden 1991, sandsynligvis fordi nogle politikere havde hørt at den bruges til hundekamp i Japan. Tosakampe er lidt ligesom sumobrydning. Det handler om udholdenhed, ikke om at hundene slår hinanden ihjel - ikke for at forsvare det, men af de kamphunderacer, der findes, er den nok den mindst skræmmende, sådan lige umiddelbart. Den ligner til forveksling en Broholmer, og det skulle ikke undre mig at der lever adskillige af slagsen herhjemme, undercover ;-)

 

4) Fila brasileiro. - en sydamerikansk kombineret kvæg-, jagt- og kamphund. Har bl.a. været brugt til at indfange bortløbne slaver :shock: En stor stærk moloss med temperament.

5) Dogo argentino. - også fra Sydamerika, opdrættet til storvildtsjagt. Meget smuk, helt hvid hund med et kæmpe jagtinstinkt. Kan huske for en del år siden, at en Dogo-blanding nedlagde en af ejerens geder.

 

7) Boerboel. - Fra Sydafrika. Ligner en Bullmastiff, og er meget samme type, også adfærdsmæssigt.

8) Kangal. - Stor tyrkisk hyrde- og beskyttelseshund. I USA har de været opdrættet i flere år som udstillings- og familiehunde, men dem, der kommer direkte fra hjemlandet, er sikkert noget af en håndfuld at styre. De er fra naturens hånd meget skeptiske overfor fremmede.

9) Centralasiatisk ovtcharka.

10) Kaukasisk ovtcharka.

11) Sydrussisk ovtcharka.

12) Tornjak.

13) Sarplaninac.

 

Alle ovenstående er samme type som Kangalen, store hunde, der er opdrættet til selvstændigt at vogte får eller kvæg. Et fællestræk hos dem, og det der gør dem potentielt farlige, er at de ikke bryder sig om fremmede. De knytter sig til personer, de kender i hvalpetiden - andre skal ikke komme for tæt på. Kaukaseren er den største og normalt anset for at være den farligste.

 

Jeg tror det er Hundeudvalgets fortjeneste at hyrdehunderacerne er med på listen. Ikke fordi der er mange af dem, men fordi man rimeligt nok har påpeget at de nok er en del mere farlige for mennesker end f.eks. en Pit Bull, så hvis Pit Bull, Amstaff og Ambull skal forbydes, hvorfor så ikke dem?

 

PS: Ovenstående indlæg skal på ingen måde forstås som at jeg er tilhænger af raceforbud!

 

Tak for svar :) Det giver mening, at man bliver nødt til at forbyde potentielt mere farlige racer end amstaff mv., når man har tænkt sig, at lave en hundelov.

Jeg har det selv ret ambivalent med hundeloven, så var som sagt heller ikke for at opponere hverken for eller imod den. Blev bare overrasket over, at jeg kun kendte 3 af de racer, som fandtes på listen. Det havde jeg ikke forventet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

2) Tosa inu. - Dette er en af de racer, der har været ulovlig siden 1991, sandsynligvis fordi nogle politikere havde hørt at den bruges til hundekamp i Japan. Tosakampe er lidt ligesom sumobrydning. Det handler om udholdenhed, ikke om at hundene slår hinanden ihjel - ikke for at forsvare det, men af de kamphunderacer, der findes, er den nok den mindst skræmmende, sådan lige umiddelbart. Den ligner til forveksling en Broholmer, og det skulle ikke undre mig at der lever adskillige af slagsen herhjemme, undercover ;-)

 

4) Fila brasileiro. - en sydamerikansk kombineret kvæg-, jagt- og kamphund. Har bl.a. været brugt til at indfange bortløbne slaver :shock: En stor stærk moloss med temperament.

5) Dogo argentino. - også fra Sydamerika, opdrættet til storvildtsjagt. Meget smuk, helt hvid hund med et kæmpe jagtinstinkt. Kan huske for en del år siden, at en Dogo-blanding nedlagde en af ejerens geder.

 

7) Boerboel. - Fra Sydafrika. Ligner en Bullmastiff, og er meget samme type, også adfærdsmæssigt.

8) Kangal. - Stor tyrkisk hyrde- og beskyttelseshund. I USA har de været opdrættet i flere år som udstillings- og familiehunde, men dem, der kommer direkte fra hjemlandet, er sikkert noget af en håndfuld at styre. De er fra naturens hånd meget skeptiske overfor fremmede.

9) Centralasiatisk ovtcharka.

10) Kaukasisk ovtcharka.

11) Sydrussisk ovtcharka.

12) Tornjak.

13) Sarplaninac.

 

Alle ovenstående er samme type som Kangalen, store hunde, der er opdrættet til selvstændigt at vogte får eller kvæg. Et fællestræk hos dem, og det der gør dem potentielt farlige, er at de ikke bryder sig om fremmede. De knytter sig til personer, de kender i hvalpetiden - andre skal ikke komme for tæt på. Kaukaseren er den største og normalt anset for at være den farligste.

 

Jeg tror det er Hundeudvalgets fortjeneste at hyrdehunderacerne er med på listen. Ikke fordi der er mange af dem, men fordi man rimeligt nok har påpeget at de nok er en del mere farlige for mennesker end f.eks. en Pit Bull, så hvis Pit Bull, Amstaff og Ambull skal forbydes, hvorfor så ikke dem?

 

PS: Ovenstående indlæg skal på ingen måde forstås som at jeg er tilhænger af raceforbud!

 

Lige en kommentar til det sidste...

 

Nu har jeg mødt flere tornjaks, da min hunds opdrætter tog den til Danmark som noget nær den første. Og de er altså på det nærmeste som bernere. Ja, de giver hals, når man kommer, men straks man er inde, så sidder de altså på ens skød :lol:

 

Derudover er de faktisk med i et EU-støttet ulvebevaringsprojektet, fordi de... Ikke bidder. Men puster sig op og siger en masse. Som min opdrætter siger - når tornjakker siger noget, så er hun helt roligt. Hører hun tilgengæld bernerne sige noget, så er det tilgengæld noget andet (ikke at forstå som, at berneren er aggressiv eller noget, men når der rent faktisk er en uoverensstemmelse, så er der større risiko for skader ved berneren)...

 

Og hun har kun haft nogle få af hendes tornjakker fra hvalpe, de fleste er kommet hjem som fuldvoksne med ar på sjælen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange på denne liste kender man reelt i DK?

 

[TABLE=class: cms_table, width: 619, align: left]

 

[TR]

[TD]1[/TD]

[TD]Akita inu (Japan)[/TD]

[TD]31[/TD]

[TD]Engelsk mastiff[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]2[/TD]

[TD]Alano Español[/TD]

[TD]32[/TD]

[TD]Engelsk Staffordshire UK[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]3[/TD]

[TD]Alpha blue blood bulldog[/TD]

[TD]33[/TD]

[TD]Fila Brasilleiro[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]4[/TD]

[TD]Alto de Can Estude[/TD]

[TD]34[/TD]

[TD]Great Japanese Dog[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]5[/TD]

[TD]American Akita[/TD]

[TD]35[/TD]

[TD]Guatemalan bull terrier[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]6[/TD]

[TD]Amerikansk Bulldog[/TD]

[TD]36[/TD]

[TD]Guay malan bull terrier[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]7[/TD]

[TD]Amerikansk molos (eller bandog)[/TD]

[TD]37[/TD]

[TD]Gull terrier (Pakistan/Afghanistan)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]8[/TD]

[TD]Amstaff (Amerikansk Staffordshireterrier)[/TD]

[TD]38[/TD]

[TD]Irish staffordshire terrier[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]9[/TD]

[TD]Australsk bandog[/TD]

[TD]39[/TD]

[TD]Italiensk pardog[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]10[/TD]

[TD]Australsk bully dane[/TD]

[TD]40[/TD]

[TD]Kangal, (Anatolsk hyrdehund)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]11[/TD]

[TD]Australsk pardogge[/TD]

[TD]41[/TD]

[TD]Kaukasisk ovtcharka[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]12[/TD]

[TD]Bandog Bandogge[/TD]

[TD]42[/TD]

[TD]Komondor[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]13[/TD]

[TD]Bedlington terrier[/TD]

[TD]43[/TD]

[TD]Manchester Terrier[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]14[/TD]

[TD]Boerboel[/TD]

[TD]44[/TD]

[TD]Mastiff (stor vagthunderace)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]15[/TD]

[TD]Bull Terrier + Bull Terrier miniature[/TD]

[TD]45[/TD]

[TD]Mastin de los pirineos.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]16[/TD]

[TD]Bullmastiff[/TD]

[TD]46[/TD]

[TD]Mastin Espanol[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]17[/TD]

[TD]Bully kutta (Afghanistan)[/TD]

[TD]47[/TD]

[TD]Mastino napolitano[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]18[/TD]

[TD]Ca de Bestiar[/TD]

[TD]48[/TD]

[TD]Miniature Bullterrier[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]19[/TD]

[TD]Ca de bou - mallorca bulldog[/TD]

[TD]49[/TD]

[TD]Olde boston bulldogge[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]20[/TD]

[TD]Cane Corso Italiano[/TD]

[TD]50[/TD]

[TD]Olde english bulldogge[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]21[/TD]

[TD]Centralasiatisk ovtcharka [/TD]

[TD]51[/TD]

[TD]Ovcharka (voldakov)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22[/TD]

[TD]Cimarrón uruguayo (Molos) [/TD]

[TD]52[/TD]

[TD]Pit Bull Terrier[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]23[/TD]

[TD]Dobermann[/TD]

[TD]53[/TD]

[TD]Rottweiler[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]24[/TD]

[TD]Dogo Argentino[/TD]

[TD]54[/TD]

[TD]Sarplaninac[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]25[/TD]

[TD]Dogue Brasileiro[/TD]

[TD]55[/TD]

[TD]Shar pei (Kina)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]26[/TD]

[TD]Dogue Canario[/TD]

[TD]56[/TD]

[TD]Sydrussisk ovtcharka[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]27[/TD]

[TD]Dogue de Bourdeux[/TD]

[TD]57[/TD]

[TD]Tibetansk mastiff[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]28[/TD]

[TD]Dosa (Sydkorea)[/TD]

[TD]58[/TD]

[TD]Tornjak[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]29[/TD]

[TD]Engelsk bulldog[/TD]

[TD]59[/TD]

[TD]Tosa inu[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]30[/TD]

[TD]Engelsk bullterrier

 

Jeg kender ikke mange af dem!

 

Gitte[/TD]

[TD]60[/TD]

[TD]Aano, bandog

 

 

[/TD]

[/TR]

 

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå du ikke kender dem alle MarieF :) jeg måtte også google en del af dem, da hundeloven kom.

Jeg har ikke hørt de "ukendte" hunde været involveret i sager i dk, som giver grundlag for at forbyde dem, så mon ikke det er lidt ala "de er store,ser farlige ud, så vi må hellere forbyde dem inden de gør skade" Jeg ved det ikke..

Jaffa... Din liste er jo helt vild:rolleyes: har nu set den før:D der kan man da tale om at gå med livrem og seler...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå du ikke kender dem alle MarieF :) jeg måtte også google en del af dem, da hundeloven kom.

Jeg har ikke hørt de "ukendte" hunde været involveret i sager i dk, som giver grundlag for at forbyde dem, så mon ikke det er lidt ala "de er store,ser farlige ud, så vi må hellere forbyde dem inden de gør skade" Jeg ved det ikke..

Jaffa... Din liste er jo helt vild:rolleyes: har nu set den før:D der kan man da tale om at gå med livrem og seler...

 

Det er listen i vores boligforening, og har postet den herinde før.

Jeg snakkede med en af dem der havde været med til at oprette den, og den er oprettet lige præcis ud fra at de ville gå med livrem og seler!

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror en af grundene til at listen i loven blev som den er , er at hvis man skulle se på ( og forbyde ) racer med mange overfald og bidskader på samvittigheden , ville man få det meste af Danmarks hundeejere på nakken , og det er der ingen politikere der er interesseret i , de vil jo gerne genvælges og så er det nemmere at forbyde nogle racer som de færreste kender - lidt som dengang man helt korrekt forbød halekupering & ørekupering på mange hunderacer men lige " glemte " nogle jagtracer samt alle de smågrise der stadig får klippet haler og nosser af - politikerne skulle jo nødigt blive uvenner med landbruget !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

"amerikansk molos"(wtf?:mrgreen:) og bandogge/bandog er jo ikke engang rigtige hunderacer...det er blandingshunde af div. kamphunderacer og vogtende racer...selvom der selvfølgelig foregår et seriøst avlsarbejde er det stadig blandinger..

 

Det må være lidt pinligt når man sådan prøver på at ramme alle dem der ser lidt farlige ud, og aldrig er nået længere end til googles billedesøgning....

 

Og hvor mange herhjemme ejer reelt en bully kutta? Den er ikke engang anerkendt som race, men tilsyneladende en efterkommer af en af de ældre mastifftyper som også er forfader til amstaff, pitbull osv. kaldet Alaunt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er listen i vores boligforening, og har postet den herinde før.

Jeg snakkede med en af dem der havde været med til at oprette den, og den er oprettet lige præcis ud fra at de ville gå med livrem og seler!

 

Gitte

 

Ja det tror jeg på! :lol:

Nogle af racerne står der endda to gange, bare for en sikkerheds skyld (eller fordi listen er lavet af tumper uden hundekendskab)

 

Jeg kunne ikke tage sådan en boligforening alvorligt :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så stiftet bekendskab med en hund kaldet Peter, en argentinsk dogo - og ja trods en god opdragelse var han vitterlig ikke en hund, der var i huset, når man fik gæster.Det ville let gå galt.

Jeg har også mødt den midt russiske store ovcharka??? og ja den var da venlig helt til 6 mdr´s alderen, så kom den medfødte modvilje mod fremmede.Den var ejet af en russisk født kvinde og købt på et marked i Moskva.Og slet ikke en hund, der kan trives i bymæssig bebyggelse. På russisk vis var ørene klippet af fra fødsel, så der kun sad hårtotter, hvilket jo gjorde mig nysgerrig.

Min bror har mødt kangal og andre anatolske hyrdehunde på gennemrejse i det tyrkiske og de er ikke til at spøge med, når man bare kommer gående med sin rygsæk og ser forkert ud. Jeg er da glad for de ikke importeres i stort tal dernedefra af herboende tyrkerer..

De eneste steder disse hunde ville kunne trives her er nok på store svinefarme med udendørs søer, hvor ræve skal holdes væk.

Canarisk dogge har vi haft nogle af her i Tåstrup og efter min mening bestemt ikke en hund for de allerfleste og dem her blev da hellerikke særlig gamle, før de gav op.

Og den ene var nybegynder og valgte denne hund fordi den ikke som voksen har behov for særlig motion.

Sarplanina findes også i græsk udgave og er hellerikke en hund, der hjemtages, trods hvalpene er så søde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvilken slags boligforening der er tale om. Men jeg synes da, at det er godt nok, at man ikke må have f.eks. en akita i en lejlighed. Men af nogle andre grunde end at de er farlige.

 

Det er en ganske almindelig boligforening med både lejligheder - hvor man ikke må have hund eller kat, og så hvor jeg bor, hvor det er rækkehuse med haver.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange på denne liste kender man reelt i DK?

 

[TABLE=class: cms_table, width: 619, align: left]

[TR]

[TD]1

[/TD]

[TD]Akita inu (Japan)

[/TD]

[TD]31

[/TD]

[TD]Engelsk mastiff

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]2

[/TD]

[TD]Alano Español

[/TD]

[TD]32

[/TD]

[TD]Engelsk Staffordshire UK

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]3

[/TD]

[TD]Alpha blue blood bulldog

[/TD]

[TD]33

[/TD]

[TD]Fila Brasilleiro

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]4

[/TD]

[TD]Alto de Can Estude

[/TD]

[TD]34

[/TD]

[TD]Great Japanese Dog

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]5

[/TD]

[TD]American Akita

[/TD]

[TD]35

[/TD]

[TD]Guatemalan bull terrier

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]6

[/TD]

[TD]Amerikansk Bulldog

[/TD]

[TD]36

[/TD]

[TD]Guay malan bull terrier

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]7

[/TD]

[TD]Amerikansk molos (eller bandog)

[/TD]

[TD]37

[/TD]

[TD]Gull terrier (Pakistan/Afghanistan)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]8

[/TD]

[TD]Amstaff (Amerikansk Staffordshireterrier)

[/TD]

[TD]38

[/TD]

[TD]Irish staffordshire terrier

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]9

[/TD]

[TD]Australsk bandog

[/TD]

[TD]39

[/TD]

[TD]Italiensk pardog

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]10

[/TD]

[TD]Australsk bully dane

[/TD]

[TD]40

[/TD]

[TD]Kangal, (Anatolsk hyrdehund)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]11

[/TD]

[TD]Australsk pardogge

[/TD]

[TD]41

[/TD]

[TD]Kaukasisk ovtcharka

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]12

[/TD]

[TD]Bandog Bandogge

[/TD]

[TD]42

[/TD]

[TD]Komondor

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]13

[/TD]

[TD]Bedlington terrier

[/TD]

[TD]43

[/TD]

[TD]Manchester Terrier

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]14

[/TD]

[TD]Boerboel

[/TD]

[TD]44

[/TD]

[TD]Mastiff (stor vagthunderace)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]15

[/TD]

[TD]Bull Terrier + Bull Terrier miniature

[/TD]

[TD]45

[/TD]

[TD]Mastin de los pirineos.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]16

[/TD]

[TD]Bullmastiff

[/TD]

[TD]46

[/TD]

[TD]Mastin Espanol

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]17

[/TD]

[TD]Bully kutta (Afghanistan)

[/TD]

[TD]47

[/TD]

[TD]Mastino napolitano

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]18

[/TD]

[TD]Ca de Bestiar

[/TD]

[TD]48

[/TD]

[TD]Miniature Bullterrier

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]19

[/TD]

[TD]Ca de bou - mallorca bulldog

[/TD]

[TD]49

[/TD]

[TD]Olde boston bulldogge

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]20

[/TD]

[TD]Cane Corso Italiano

[/TD]

[TD]50

[/TD]

[TD]Olde english bulldogge

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]21

[/TD]

[TD]Centralasiatisk ovtcharka

[/TD]

[TD]51

[/TD]

[TD]Ovcharka (voldakov)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22

[/TD]

[TD]Cimarrón uruguayo (Molos)

[/TD]

[TD]52

[/TD]

[TD]Pit Bull Terrier

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]23

[/TD]

[TD]Dobermann

[/TD]

[TD]53

[/TD]

[TD]Rottweiler

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]24

[/TD]

[TD]Dogo Argentino

[/TD]

[TD]54

[/TD]

[TD]Sarplaninac

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]25

[/TD]

[TD]Dogue Brasileiro

[/TD]

[TD]55

[/TD]

[TD]Shar pei (Kina)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]26

[/TD]

[TD]Dogue Canario

[/TD]

[TD]56

[/TD]

[TD]Sydrussisk ovtcharka

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]27

[/TD]

[TD]Dogue de Bourdeux

[/TD]

[TD]57

[/TD]

[TD]Tibetansk mastiff

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]28

[/TD]

[TD]Dosa (Sydkorea)

[/TD]

[TD]58

[/TD]

[TD]Tornjak

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]29

[/TD]

[TD]Engelsk bulldog

[/TD]

[TD]59

[/TD]

[TD]Tosa inu

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]30

[/TD]

[TD]Engelsk bullterrier

 

Jeg kender ikke mange af dem!

 

Gitte

[/TD]

[TD]60

[/TD]

[TD]Aano, bandog

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad søren er forskellen på nr 31 og 44:hmm:? Kan slet ikke tage sådan en liste seriøs, når man ikke en gang har gidet at sætte sig ind i racerne og deres navne:stupid:.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad søren er forskelle på nr 31 og 44:hmm:? Kan slet ikke tage sådan nogle lister seriøst, når man ikke en gang har gidet at sætte sig ind i de forskellige racer og deres navne:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...