Hop til indhold

Inspiration til legetøj


Buddha
 Share

Recommended Posts

Egon gider ikke rigtigt lege, vi øver det i små bitte bidder og måske hjælper det på et tidspunkt - men kunne tænkes at nogle havde et par gode ideer til ting jeg ikke selv har overvejet?

 

Han har aldrig rigtigt gidet trækleg, slet ikke at trække væk fra mig, når det er sjovest løber han i stedet ind i mig. Det er det vi øver på nu. Bruger enten bamse eller kaninskind. Er ok hjemme, men så snart vi er ude... så ikke så sjovt.

 

Tennisbolde elsker han at ligge og tygge i, men det er et soloprojekt, er da meget sjovt hvis jeg prøver at stjæle den men han vil primært have den igen for at ligge sig og tygge videre.

 

Har forsøgt at trække bamse/skind/flettede tov over jorden, både hurtigt, i sæt og langsomt. Nogle gange er det sjovt, andre gange slet ikke.

 

 

Har også prøvet et penalhusagtigt stykke legetøj hvor der var godbidder i, det var mest spændende når jeg endelig åbnede det og pillede en godbid ud.

 

Synes jeg har alle de ting man som ejer bør have ;-) - lammetræktov, træktov med stof + dyreskind, et aflangt stykke fårepels, bamser (tykke og tynde), ipo-bidepølle agtig ting, anden bidepølle, grøn bold med piv i og sikkert meget mere...... suuuuuk! :lol:

 

 

Har en snigende fornemmelse af at han med vilje ikke vil køre sig selv for højt op? :hmm: Han skal tjekkes af kiropraktor på mandag, måske har det noget med det at gøre.

 

 

Så. Findes der legetøj som ikke handler så meget om at trække i eller løbe efter?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det fordi, at du gerne vil lege med ham, eller skal det være noget som han selv leger med? Må det være noget med mad i, eller er det for kedeligt? :-D

 

Jeg skal gerne kunne bruge leg som belønning, vi er på specielt indkaldskursus og det må gerne få ham lidt op at køre på en positiv måde, at han kommer hen til mig og leger. Der må sikkert gerne være mad i, men hvis du mener penalhus-tingen, fangede det ikke hans interesse andet end når den blev åbnet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehmm.. Måske det bare er mig..

Men hvis han ikke skal løbe efter det, eller trække i det..

Hvad skal han så? *G*

 

Forstå mig ret :-)

Fadia og Wille gør stort set altid en af de to ting, med mindre vi snakker bold og Fadia *G*

 

Det ved jeg da ikke - men det KUNNE jo tænkes der fandtes andet :lol:

 

Prøv at forestil dig at din hund ikke fandt trækleg eller kasteleg synderligt spændende. Så har du mit problem ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay på den måde, havde ikke lige fanget det var i trænings øjemed :-)

 

Der er mit ultimative bedste grej til Fadia en bold med et stykke snor i..

Ved godt du skriver han ikke er boldfikseret sammen med dig, men måske det kan højne det lidt når det er flere slags leg i een?

Den jeg bruger er den grønne der er vist her :-)

Best Friend Toys

 

Hvad med pivedyr? Er det no go eller?

For det bruger jeg også selv i træning..

Så får hun lige lov til at kaste lidt med den, og så bliver den gemt væk igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay på den måde, havde ikke lige fanget det var i trænings øjemed :-)

 

Der er mit ultimative bedste grej til Fadia en bold med et stykke snor i..

Ved godt du skriver han ikke er boldfikseret sammen med dig, men måske det kan højne det lidt når det er flere slags leg i een?

Den jeg bruger er den grønne der er vist her :-)

Best Friend Toys

 

Hvad med pivedyr? Er det no go eller?

For det bruger jeg også selv i træning..

Så får hun lige lov til at kaste lidt med den, og så bliver den gemt væk igen :-)

 

Han hyler hvis man piver med pivdyr for meget :lol: Og når han hyler står han stille. Har et par ting med piv i, Benny er vild med dem og kan gå rundt og få dem til at pive, så følger Egon efter og hyler ligeså fint :mrgreen:

 

Den grønne vil jeg da prøve at kigge på, er den blød? Måske hvis man kunne få en tennisbold med snor i?!

 

Eller en golfkugle..... han er mester til at opstøve golfkugler men tør ikke være for vild med dem for er bange for han kommer til at sluge den :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er sådan semiblød/hård vil jeg sige.. Ikke super hård men heller ikke super blød :-)

Vær dog obs på den lille ting i modsatte ende, vi har her i huset haft erfaring med at sådan en kan forsvinde ned i halsen på en glad hund, OG komme ud i den forkerte ende :oops:

 

Så nu er det KUN trænings legetøj og ikke noget der findes i haven *G*

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er sådan semiblød/hård vil jeg sige.. Ikke super hård men heller ikke super blød :-)

Vær dog obs på den lille ting i modsatte ende, vi har her i huset haft erfaring med at sådan en kan forsvinde ned i halsen på en glad hund, OG komme ud i den forkerte ende :oops:

 

Så nu er det KUN trænings legetøj og ikke noget der findes i haven *G*

 

Hehe, tak for info :lol:

 

Hvad med en chuck it ball ultra? Bolden er af sådan noget skum så den kan tygges i uden at gå i stykker. Den hopper rigtig godt og kan holde til 36 kg ivrig schæfer:-) De er dog ret dyre - sådan omkring 70 kr. Bella synes ihvertfald de er pengene værd:-)

 

Men den vil han jo bare tulle afsted med og smide sig godt til rette for at tygge i? Bruger engang imellem tennisbold som belønning, men det er trille den afsted så han kan fange den, og så ligger han sig og tygger. Det er der vel ikke så meget dig og mig aktivitet i? Det gider han desuden også kun cirka 3 gange på en træningstime.

Link til indlæg
Del på andre sites

Smillas legetøj er totalt uhandy, men så længe hun tænder på det...:blink: Jeg kender nemlig godt det med, at i stuen er alt legetøj hyle morsomt og så snart man kommer ud i felten, så er det bare dødens pølse. Det allerbedste legetøj her var faktisk en 2 m lang fiskestang med en orange pivdyr-gris i, som vi købte i maxizoo. Alm bolde er heller ikke så meget et hit her. Det skal derimod være STORE bolde (helst fodbolde) og der skal sparkes til dem ikke kastes. Så sådan én bruger vi altid til træning (gemmer den inden under jakken og får en mega mave).

 

Ellers så tænkte jeg på, om Benny kunne være til sådan noget her (Hvis han er meget madglad) Den kan den fyldes op med noget blødt guf som han kan smage igennem nettet. Googles billedresultat for http://www.cleanrun.com/images/Toys/TugItAdv_Sm.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Smillas legetøj er totalt uhandy, men så længe hun tænder på det...:blink: Jeg kender nemlig godt det med, at i stuen er alt legetøj hyle morsomt og så snart man kommer ud i felten, så er det bare dødens pølse. Det allerbedste legetøj her var faktisk en 2 m lang fiskestang med en orange pivdyr-gris i, som vi købte i maxizoo. Alm bolde er heller ikke så meget et hit her. Det skal derimod være STORE bolde (helst fodbolde) og der skal sparkes til dem ikke kastes. Så sådan én bruger vi altid til træning (gemmer den inden under jakken og får en mega mave).

 

Ellers så tænkte jeg på, om Benny kunne være til sådan noget her (Hvis han er meget madglad) Den kan den fyldes op med noget blødt guf som han kan smage igennem nettet. Googles billedresultat for http://www.cleanrun.com/images/Toys/TugItAdv_Sm.jpg

 

Den sidste, hundefar har lige tilbudt mig at han kan skaffe noget ala den beregnet til vådkost, jeg prøver lige med en sok med leverpostej i først (mmmh :lol:)

 

Ja, stor bold :hmm: Jeg har lige fundet en rigtig fodbold i en sø den anden dag, har den ude i bilen, Benny blev sygeligt begejstret for den, ved ikke om Egon ville finde den sjovere hvis ikke Benny var der, det skal klart prøves :5up:

 

Fiskestang, sådan en pind med snor i og så noget bundet for enden? Kan jeg vel selv prøve at bikse sammen.

 

Kender godt det med topmave, der er ikke grænser for hvad jeg får proppet derop! Sidst fik jeg ikke fisket det sidste stykke kanin ud inden jeg gik i Netto, en lidt undrende mand kom efter mig da han så mig tabe den ud under jakken :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men den vil han jo bare tulle afsted med og smide sig godt til rette for at tygge i? Bruger engang imellem tennisbold som belønning, men det er trille den afsted så han kan fange den, og så ligger han sig og tygger. Det er der vel ikke så meget dig og mig aktivitet i? Det gider han desuden også kun cirka 3 gange på en træningstime.

 

Det er selvfølgelig en fordel i agilty at kunne lave trækkeleg og kaste med legetøj. Men det vigtigste er at hunden tænder på det og at DU kontrollerer hans adgang til denne ressource. I Greg Deretts agility foundation video vises en hund, der ikke rigtigt tænder på det gængse legetøj. Ejeren havde så fundet ud af, at hunden elskede at stå og skrabe med poten på en bradepande! Det kørte den sig selv op ved og så var det dét ''legetøj'', der blev brugt som belønning. Og det gjorde underværker i træningen af den hund. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sidste, hundefar har lige tilbudt mig at han kan skaffe noget ala den beregnet til vådkost, jeg prøver lige med en sok med leverpostej i først (mmmh :lol:)

 

Ja, stor bold :hmm: Jeg har lige fundet en rigtig fodbold i en sø den anden dag, har den ude i bilen, Benny blev sygeligt begejstret for den, ved ikke om Egon ville finde den sjovere hvis ikke Benny var der, det skal klart prøves :5up:

 

Fiskestang, sådan en pind med snor i og så noget bundet for enden? Kan jeg vel selv prøve at bikse sammen.

 

Netop. Det bedste er hvis man kan montere en krog i spisen af fiskestangen, så legetøjet rigtigt kan svinges. :-D En elastisk snor er sikkert også god.

 

Kender godt det med topmave, der er ikke grænser for hvad jeg får proppet derop! Sidst fik jeg ikke fisket det sidste stykke kanin ud inden jeg gik i Netto, en lidt undrende mand kom efter mig da han så mig tabe den ud under jakken :lol:

 

Haha kan lige se det for mig. Han har nok tænkt sit. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig en fordel i agilty at kunne lave trækkeleg og kaste med legetøj. Men det vigtigste er at hunden tænder på det og at DU kontrollerer hans adgang til denne ressource. I Greg Deretts agility foundation video vises en hund, der ikke rigtigt tænder på det gængse legetøj. Ejeren havde så fundet ud af, at hunden elskede at stå og skrabe med poten på en bradepande! Det kørte den sig selv op ved og så var det dét ''legetøj'', der blev brugt som belønning. Og det gjorde underværker i træningen af den hund. :)

 

Det er rigtigt, dog bliver gnaske i bold nok lige stenet nok, men ok, måske er det det han har brug for pt. Jeg er glad for jeres forslag, vil prøve lidt af i løbet af ugen :-D

 

Ellers er en lille tupperware dåse med lidt kattemad som oftest et hit. Jeg bruger det som belønning til stævner - hvor en bold er for meget pga den ekstra adrenalin hun har i stævnesituationer. Efter hun havde luret der var kattemad i, så tænder hun nu hysterisk på tupperware bøtter :lol:

 

Den kom jeg også til at tænke på - med rugbrød og leverpostej dog, i dag var indkald et godt stykke forbi madskål med kattemad i, det så han sgutte som den store belønning :lol: Senere med rugbrød og sidst med sild, det var bomben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Trei, en skønne dag når jeg så endelig finder bomben - tænk så hvor glad jeg bliver :lol:

 

Ehmmn.... Alternative måder til at få lidt lege gejst i hunden kan evt være: glemme en ret stor skål bland selv slik på stueborde og tage hjemmefra nogle timer. Da vi kom hjem og tog hundene ud for at tisse med det samme, gik Egon rimelig meget psyko amok i leg med mig og en bamse. Fuck et sukkerrush han må have haft SUK :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har set en der brugte en ridepisk, sådan en lang en med et tøjdyr eller et pelsstykke bundet i enden. Det er mere sikkert end den med krogen :genert:

 

Den der med mad i legetøj, kan virke, prøv det. I virkeligheden er det jo ikke så vigtigt om det er legetøj eller mad eller hvad søren det er, vi vil bare gerne have noget han vil gå amok for....synes dog ikke du skal ty til feje tricks som doping, heller ikke selv om det er med sukker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh.... jeg har haft terrier - og kom gerne til træning med en kuffert :mrgreen:

 

Den indeholdt:

 

Flad fodbold

Bolde i snor

Plysbold med piv

Stooor slasket bamse

Panodilglas (dem i plast med skruelåg) med godbidder

Kaninskind i snor

Flettet fleecereb med lammeskind

Alm. fleecereb

Kong

Frisbee

Opvaskebalje (det var bomben at få lov at løbe hen og stå på den og så få guffer)

Store godbidder, der kunne kastes

Kød i snor!!!!

Og sikkert flere andre ting, jeg har glemt....

 

Hver ting blev så kun brugt få gange på en træningsgang, så de hele tiden havde nyhedens interesse.

 

Siden er jeg blevet lidt klogere - og har måske lært, at nok skal man ikke gå ned på udstyr :cool: men den, der er i den anden ende af udstyret er mindst lige så vigtig. Kan du lide at lege med ham? Hvad gør du? Kaster/trækker du bare og forventer, han har det sjovt? Eller leger du selv? Kaster og fanger, lader dig trække omkuld, slås om legetøjet, hviner, griner, løber efter ham med fangearme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har set en der brugte en ridepisk, sådan en lang en med et tøjdyr eller et pelsstykke bundet i enden. Det er mere sikkert end den med krogen :genert:

 

Den der med mad i legetøj, kan virke, prøv det. I virkeligheden er det jo ikke så vigtigt om det er legetøj eller mad eller hvad søren det er, vi vil bare gerne have noget han vil gå amok for....synes dog ikke du skal ty til feje tricks som doping, heller ikke selv om det er med sukker :-D

 

Jo ville heller ikke sætte en krog/metal ting i, det skulle han meget hurtigt få sat tænderne om. Nå, ingen doping, sørens også :lol:

 

På størrelse med en håndbold - du kan sparke til den og hunden kan få fat i den da den er udformet på en særlig måde - den fedeste bold jeg længe har set

 

Den ser fed ud, Benny ville i hvert fald elske den, hvad hedder den?

 

Åh.... jeg har haft terrier - og kom gerne til træning med en kuffert :mrgreen:

 

Den indeholdt:

 

Flad fodbold

Bolde i snor

Plysbold med piv

Stooor slasket bamse

Panodilglas (dem i plast med skruelåg) med godbidder

Kaninskind i snor

Flettet fleecereb med lammeskind

Alm. fleecereb

Kong

Frisbee

Opvaskebalje (det var bomben at få lov at løbe hen og stå på den og så få guffer)

Store godbidder, der kunne kastes

Kød i snor!!!!

Og sikkert flere andre ting, jeg har glemt....

 

Hver ting blev så kun brugt få gange på en træningsgang, så de hele tiden havde nyhedens interesse.

 

Siden er jeg blevet lidt klogere - og har måske lært, at nok skal man ikke gå ned på udstyr :cool: men den, der er i den anden ende af udstyret er mindst lige så vigtig. Kan du lide at lege med ham? Hvad gør du? Kaster/trækker du bare og forventer, han har det sjovt? Eller leger du selv? Kaster og fanger, lader dig trække omkuld, slås om legetøjet, hviner, griner, løber efter ham med fangearme?

 

 

:banan: Tak for kæmpe liste :-D

 

Kød i snor er fanme en god ide :5up: Kong (med mad i) er han også VILD med, sådan en kan jeg sagtens slæbe med, det havde jeg faktisk planer om sidst men glemte den.

Bolde med snor i og måske flad fodbold, det skal helt sikkert prøves.

 

 

Jeg leger. Og jeg leger 80% mere end han gør. Men jeg får flashback til Egon 4 måneder, 8 måneder, 1 år, 1,5 år og alle de fejlede omgange som skulle være åh så sjove og han bare valgte fra i eet væk, så nu går jeg altså ikke amok med mindre han bare er en lille smule med på den.

 

Leger mange små ting med ham i løbet af dagen uden at det er opsat, bare sådan noget, gå med store skridt og brede arme efter ham og kilde ham (selvom han ikke er kilden) og så bider han lidt i min arm eller ben, bider ham i halsen (ok i pelsen), skubber ham osv osv osv. Men hvad der er sjovt herhjemme er ikke sjovt ude :vedikke:

Hver gang han skal på tur, hiver vi lidt i hvad der nu er tættest på, sokker, legetøj, futsko.

Tager også tingene med ud på turene, men der er mest succes tæt på hjemmet.

 

Og så har han lege zoner. Altså f.eks. et stykke græs 10 meter fra haven, den skal man næsten altid lege på. En plæne længere væk, der skal man lege eller ligge og rulle men kun i den ene ende. Osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

PS ja, alle jeg træner med griner også af mig og synes min kurv er meget omstændig, kommer altid med 5-6 slags legetøj og 10 slags godbidder i :lol: (er nu ikke så omstændigt, smider bare bøtterne i fryseren så er de der til næste gang også + hvad man ellers kan finde på af nyt).

 

Pt har jeg skinke, kylling, tun, pizza stykker, mariekiks, croissant, smeltet ost og tun/skinke, rugbrød med leverpostej som har været i ovnen, kød- og melboller i ovnen, rester fra aftensmad, store laksegodbidder (crunchy), sild på dåse (meget fedtet, så har også en skål og en lille gaffel med :lol:) og et par ting som jeg har glemt hvad er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er Egon den af dem som jeg har kendt som lille? Her er jo sket et navneskift, så jeg er ikke helt med :-)

 

Jeg funderer over hvad han allerhelst vil? Hvad vil han fordybe sig i, når han er hjemmefra? Dette må være den optimale belønning i stedet for "legetøj", som han ikke rigtigt gider. Måske skal det han vil fordybe sig i modificeres så det passer til situationen, men der må være noget.

 

Noget andet: Har du LÆRT hvordan du skal anvende legesagerne? Det jeg mener er, at hvis man er for meget "på" hunden, f.eks. ser på den, er for meget fremme og direkte vil mange hunde takke nej til leg med mennesker, især hvis de er følsomme for vores kropssprog.

 

Desværre leger mange hundeejere "forkert" med deres hunde f.eks. når de leger trækleg bliver hunden rusket frem og tilbage og op og ned, det kan jeg dog ikke lige se for mig at du gør, men hvis bideskindet eller hvad det er skal illudere et bytte skal det bevæges som et bytte ville bevæge sig. Ingen hare rusker hundens hoved op og ned og fra side til side :-)

Men det er et emne i sig selv.

 

Kan du ikke kopiere Egons og Bennys måde at lege med hinanden på, så du er Benny :-D

Min erfaring er at den bedste leg ofte er den direkte mellem hund og menneske, som du selv skrev lidt om, med hoftepuf, skub, tagfat og lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...