Hop til indhold

En kort guide til råfodring


Buddha
 Share

Recommended Posts

Jeg kalder det råfodring - nogle kalder det barf, barf står for bones and raw food (gjorde det i hvert fald engang) og er udviklet af Ian Billinghurst, bl.a. går den fodring ud på at man også fodrer grønt. Han har skrevet nogle bøger om emnet (på engelsk), de kan bestemt anbefales, også selvom man ikke ønsker at lave hans grøntblanding. De giver et rigtig godt indblik så man ikke føler sig så usikker på om man nu gør det godt nok.

 

En anden jeg personligt er vild med er denne: Velkommen til Naturlig Hundemad

 

 

Råfodring er mere eller mindre bare kød, ben, indmad og lidt kallun (mavesæk).

 

Der er mange der laver madplaner, så tjekket har jeg aldrig været, jeg plejer at købe en del forskelligt og så serverer jeg lidt af hvert indtil fryseren begynder at være tom igen.

 

 

Kødtyper

Kalv

Gris (får nogle hunde lidt hård mave af)

Lam

Fisk (mine gider kun fed fisk som smager af noget)

Kanin

Hare (kan engang imellem fåes ved fiskehandleren)

Fjerkræ - and, kyllingskrog, kalkunhalse m.m.

Lidt okse

Strudsehalse

Vildt/hjort (tåler mine ikke så godt, de får totalt mærkelig mave af det)

 

Indmad - lever, hjerte, nyre

Kallun

 

Grøntsager bruger jeg til hvis hunden skal slankes lidt, det fylder fint i maven, ellers giver jeg det ikke andet end hvis jeg har nogle rester der er ved at være for gamle.

 

Indmad kan nogle hunde få lidt dårlig mave af, det plejer at virke bedre hvis man giver det sammen med noget andet mad.

 

 

 

Hvad så med godbidder?

Af godbidder bruger jeg alt mellem himmel og jord, også ting med korn i. Det må man jo helt selv om, om man kun vil give rene kødgodbidder og hjemmelavede.

 

 

Hvor tit skal de have...?

Mine får indmad lidt mindre end 1 gang om ugen

Kallun cirka hver 10. eller 14. dag

Ben næsten dagligt sammen med kød

 

- Tænk lidt på et helt byttedyr, der er masser af kød, en hel del ben, noget maveindhold og et hjerte, et par nyrer og lunger.

 

 

Afføring

Er hundens pølser for hårde, så giv mindre ben i næste portion - er den derimod for blød, så giv nogle flere ben.

 

Kig på hvordan det der kommer ud ser ud dagen efter de forskellige kødtyper så du kan se hvordan lige præcis din hund fungerer på vildt, gris etc.

 

Det er ikke sikkert at hunden fungerer så godt på alle slags kød, såsom mine der ikke duer til vildt, men kan også ske at din hund bare får fin mave på det hele.

 

Hvor køber man det??

Man kan få en del fra de forskellige dyr, f.eks. kalkunhalse, oksestrube, rørknogler, ribben osv hos Rigtig Hundemads forhandlere, de har fået et nyt produkt som jeg ikke kan huske hvad hedder, men det er rigtige ben og stykker, ikke hakket og knust som det de ellers har kørt med. Det har vi været ret glade for.

 

Jeg fodrer ikke med rørknogler, for mine hunde knaser dem og kan ikke fordøje splinterne. Flade knogler er de bedste.

De kan godt kaste op hvis der ligger nogle benstumper der ikke kan fordøjes, dont panic, det er helt normalt. Det kan også ske at de så skal ud af den anden ende og det kan altså desværre gøre lidt ondt.. så hviner hunden, så tjek lige pølsen og se om ikke der ligger et stykke ben.

 

Ellers har vi handlet en hel del ved fiskehandlere og slagterbutikker, lavet et par aftaler om at vi fik tingene billigere fordi det var til hundemad, og vi har bestilt en masse hos Allégårdens Kylling, de kører rundt i landet hver 2. måned, dog skal man huske at tjekke deres slagtedatoer.

 

Allgårdens kylling. Landbrug og gårdbutik. Dyrevelfærd og kvalitetskyllinger - klik på Priser og Bestilling 2 gange, så kommer en laaaang liste

 

 

Hvor meget skal min hund spise?

Og hvor meget skal hunden så have.... Det varierer selvfølgelig efter vægt men også efter aktivitets niveau. Hunde i vækst skal som regel have mere end udvoksede/voksne hunde.

 

"Man" siger 10% af kropsvægten til hvalpe, 5-6% til unghunde og 2% til voksne, det har vi aldrig givet, vi har givet en del mindre. Men lige hvad kan jeg ikke helt sige :lol:

 

Pt får min voksne på 30 kilo cirka 300 gram om dagen, min yngre hund på 1,5 år og 25 kg får 400+ gram. Mine får den ration fordi de skal i løbeform, om sommeren får især den voksne mindre (unghunden er bare... mager unghund).

 

Kig på din hund, mærk om det er til at mærke ribbenene uden at skulle lede for længe, se om den ser fin og slank og velbygget ud. Det er din bedste målestok.

 

Hvalpe

Små hvalpe kan godt have lidt svært ved at tygge for store ting, der har jeg især givet kyllingeskrog og lammeribben. De er ret bløde. Ellers har jeg givet kødet kalkunhalse, hakket kød, fisk osv, altså lidt 'bløde' ting. Så snart hunden er ovre tandskiftet, kan den tygge de 'tungere' ting.

 

Unghunde

HUSK at det ikke er unormalt at ens unghund (muligvis især hanner) får en unghunde periode hvor de har svært ved at tage på og måske ikke gider maden så meget. Bare hold ud og undlad at forsøge at overfodre så de bliver rigtig trætte af maden. Fedt er et godt tilskud til sådan nogle ranglede ungdyr.

 

 

Tilskud og vitaminer

Tilskud......... skal man eller skal man ikke? (Nu snakker jeg alm. sunde hunde, ikke hunde som f.eks. har dårlige hofter og derfor får et specielt tilskud). Egentlig bør tilskud ikke være nødvendigt hvis man fodrer varieret og godt - med godt mener jeg, ikke gammelt kød der har lagt i en fryser i flere år, køb noget ordentligt kvalitet. Jo bedre behandling af kødet, jo bedre holder det på de gode ting.

Man kan også få vitaminer lavet til hunde, f.eks. XXXXXXXX

 

Men, jeg har nu givet begge mine tilskud fra jeg startede råfodring af dem som 8-9 uger små hvalpe. Den ene har jeg givet Hokamix Gelenk og den anden Luposan Ledkraft. Gjorde det nok mest for min egen skyld, men det er vel også ok ;-)

 

Hvis du giver tilskud - så husk, lad være med at overgøre det. For mange vitaminer kan faktisk også være rigtig skadeligt.

 

Olie

Ellers giver jeg som regel lidt olie på maden, bare hvad jeg har såsom: raps-, solsikke og fiskeolie, i perioder levertran. Det er super godt til pelsen.

 

 

Hvor spiser de det henne?

Før i tiden fik mine det på et tæppe, begyndte de at slæbe det op i sofaen, førte jeg dem stille og roligt tilbage til tæppet, de bar som regel selv benet. Nu har vi en have og de spiser som regel på græsplænen.

 

For god ordens skyld

HUSK man ikke må give tilberedte ben. Rå ben kan hunde sagtens spise og de splintrer ikke som de kan risikere at gøre efter kogning, bagning, stegning.

 

 

 

På den dårlige side.......

Det er umuligt at finde et tyggeben der holder mere end 15 min :lol: Marvben giver vi heller ikke, for dem splintrer de på ingen tid. Man får stærke tænder af at spise råt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøj, hvor ville jeg ønske at din meget tilgængelige "how-to" havde været her i august da vores BARF-forhandler kørte Futtes tørkost ud at sortimentet og i stedet anbefalede os at prøve råfodring. :-)

Dejligt og ligetil! Håber en masse andre får glæde af den i stedet.

 

Og så er råd nr. 1 vel egentlig at det ikke er så svært - Man skal bare gå i krig og betragte det som noget spændende og sjovt for BÅDE hund og ejer. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer yderst sjældent med kallun, her kan der godt gå over en måned imellem. Det er ikke nødvendigt og slet ikke godt for de fleste hundemaver. MIN teori er at det er et billigt produkt, for forhandlerne at skaffe, og dermed vil de gerne sælge en masse og tjene penge.

 

Ja er også lidt mit indtryk :vedikke:

 

Glad for at i kan lide indlægget, jeg tænkte at der manglede sådan en "intro" så kan man jo selv søge videre. Man må selvfølgelig meget gerne komme med ens egen fortolkning af råfodring :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare glad for at du bruger ordet "råfodring", love you much:lun:

 

Aj det var et fedt indlæg, sgu!

 

Og jeg nævner bare det med ben og tænder, fordi jeg jo selv har erfaret at en stor tand måtte ud efter 7 års råfodring uden tanke på store ben og bisser:-D

 

Du da nem i dag, hva :slem::mrgreen:

 

Er enig med dig, vi giver heller ikke kæmpe ben. Men svært at huske det hele.

 

 

 

Indmad

Nogle hunde synes forresten at især lever kan være lidt klamt, tror det er den konsistensen, mine vil gerne spise det hvis det serveres halvfrossent eller hvis jeg lige lynsteger det på en tør pande.

 

Hvis nu jeg glemmer at tage maden op?

Jeg kan sagtens glemme at tage mad op, faktisk oftere end jeg husker det, men så hælder jeg lige lidt vand over så hundens tunge ikke sidder fast på det helt frosne mad, og så serverer jeg det. Det kræver lidt ekstra energi for hunden at skulle opvarme maden i maven (helt ligesom mennesker), men det skader ikke. Nogle skal lige vænne sig til det frosne i maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare glad for at du bruger ordet "råfodring", love you much:lun:

 

Aj det var et fedt indlæg, sgu!

 

Og jeg nævner bare det med ben og tænder, fordi jeg jo selv har erfaret at en stor tand måtte ud efter 7 års råfodring uden tanke på store ben og bisser:-D

 

Tak fordi du nævnte det Jeanette. :blink: Jeg var jo ellers lige blevet så glad for heste marvben og andre store knogler til Smilla. De mindre ben, som hun fordøjer giver hende nemlig ofte hård mave - så jeg troede faktisk de store ben var vejen frem for Smilla. Uden ben kommer der nemlig straks problemer med hendes tandkød. Det er da heller ikke let så - så er det måske kun én vej... tandbørsten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du nævnte det Jeanette. :blink: Jeg var jo ellers lige blevet så glad for heste marvben og andre store knogler til Smilla. De mindre ben, som hun fordøjer giver hende nemlig ofte hård mave - så jeg troede faktisk de store ben var vejen frem for Smilla. Uden ben kommer der nemlig straks problemer med hendes tandkød. Det er da heller ikke let så - så er det måske kun én vej... tandbørsten?

Ja måske. Jeg tør ihvertfald ikke selv give de store ben længere. Vi har fået en advarsel på en tand, så hvis jeg fortsætter som jeg gjorde før, så ville den skulle opereres ud om 1-1½ år. Synes måske ikke det er fair at hive en hund på 10½ år (til den tid) igennem en narkose, hvis der var noget jeg kunne have gjort for at undgå det.

 

Så lammeben (fåes de ikke i en størrelse, der kan give Smille lidt arbejde?) og fjerkræ, tror jeg er vejen frem i forhold til ben her. Jeg har et ret stort lammeben liggende, som hun får nytårsaften, så håber jeg det holder bare liiiidt mere end 10 minutter:lol:

 

Kunne I ikke finde kød i store "lunser"/tern? Så hun skal bruge tænderne til at tygge og få det fra hinanden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja måske. Jeg tør ihvertfald ikke selv give de store ben længere. Vi har fået en advarsel på en tand, så hvis jeg fortsætter som jeg gjorde før, så ville den skulle opereres ud om 1-1½ år. Synes måske ikke det er fair at hive en hund på 10½ år (til den tid) igennem en narkose, hvis der var noget jeg kunne have gjort for at undgå det.

 

Så lammeben (fåes de ikke i en størrelse, der kan give Smille lidt arbejde?) og fjerkræ, tror jeg er vejen frem i forhold til ben her. Jeg har et ret stort lammeben liggende, som hun får nytårsaften, så håber jeg det holder bare liiiidt mere end 10 minutter:lol:

 

Kunne I ikke finde kød i store "lunser"/tern? Så hun skal bruge tænderne til at tygge og få det fra hinanden?

 

Jo, jeg har også næsten altid heste eller gederibben i fryseren, men jeg synes hun får hård mave af det. Selv de blandinger man får fra barfforhandler med kød/ ben giver hende hård mave. De gange hun har fået ribben har jeg tit kogt nogle godbidder til hende og så givet hende kogevandet efter hun har spist ben (hun er slem til ikke at drikke ret meget i det hele taget). Men ved ikke, om det hjælper.. (lidt måske).

 

Store lunser kød? Hun kan sluge nogle alvorligt store stykker, så jeg er lidt bekymret for om det er godt for hendes fordøjelse (du ved hun siger sådan lige et gulp bagefter ikke at det kommer op igen, men det kan da ikke være sundt??.

 

Jeg havde faktisk tænkt på at give hende noget frossen kød engang imellem for at få tænderne i arbejde. Men jeg var også lidt bekymret for, om det var synd/ eller usundt. Så jeg er glad for Budha lige nævnte det med vandet..

 

- Ellers ved jeg ikke lige, hvad jeg kan gøre. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, jeg har også næsten altid heste eller gederibben i fryseren, men jeg synes hun får hård mave af det. Selv de blandinger man får fra barfforhandler med kød/ ben giver hende hård mave. De gange hun har fået ribben har jeg tit kogt nogle godbidder til hende og så givet hende kogevandet efter hun har spist ben (hun er slem til ikke at drikke ret meget i det hele taget). Men ved ikke, om det hjælper.. (lidt måske).

 

Store lunser kød? Hun kan sluge nogle alvorligt store stykker, så jeg er lidt bekymret for om det er godt for hendes fordøjelse (du ved hun siger sådan lige et gulp bagefter ikke at det kommer op igen, men det kan da ikke være sundt??.

 

Jeg havde faktisk tænkt på at give hende noget frossen kød engang imellem for at få tænderne i arbejde. Men jeg var også lidt bekymret for, om det var synd/ eller usundt. Så jeg er glad for Budha lige nævnte det med vandet..

 

- Ellers ved jeg ikke lige, hvad jeg kan gøre. :vedikke:

 

Ah hun er en lille ædedolk:lol: Mjoh så er frossen kød indimellem måske en meget god ide:-D Luna har aldrig været forslugen, så det er ikke lige noget jeg tænker over, når jeg skriver:genert:

 

Giver du hende evt indmad dagen før og dagen efter benprodukter? Luna får også hård mave af ben, men kød uden ben plejer at justere det til normalt igen.

 

Åh hesteribben og gederibben gad jeg godt have. De må være tilpas bløde til at Luna ville kunne spise dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah hun er en lille ædedolk:lol: Mjoh så er frossen kød indimellem måske en meget god ide:-D Luna har aldrig været forslugen, så det er ikke lige noget jeg tænker over, når jeg skriver:genert:

 

Giver du hende evt indmad dagen før og dagen efter benprodukter? Luna får også hård mave af ben, men kød uden ben plejer at justere det til normalt igen.

 

Åh hesteribben og gederibben gad jeg godt have. De må være tilpas bløde til at Luna ville kunne spise dem

 

Ja, hun får tit indmad som godbidder (kogt) men jeg synes ikke det giver 'lind' afføring, som jeg godt har læst det gør ved nogen. (Hun har nok lidt en langsom fordøjelse. :blink:) Ja, ribben bliver spist på nul komma fem her. Hehe Jeg har dog også nogen gange ''taget tid'' på hvor lang tid Smilla må ligge med et ben. Fx giver jeg hende 10 minutter med et semihårdt ben, så jeg ved hun ikke æder for meget ben. (Omend det ikke altid er populært..).

 

Men Luna kan vel tåle alle de der tørrede naturlige ting så? (Griseører osv) Men det får hun selvfølgelig ingen kalk af. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde faktisk tænkt på at give hende noget frossen kød engang imellem for at få tænderne i arbejde. Men jeg var også lidt bekymret for, om det var synd/ eller usundt. Så jeg er glad for Budha lige nævnte det med vandet..

 

- Ellers ved jeg ikke lige, hvad jeg kan gøre. :vedikke:

 

Hvis du har frosset kød i stykker som der gnaves af, kan hun godt komme til at fryse lidt :-D Futte får nogle gange frossen kallun (mest fordi min næse er lidt sart :genert:) og han ryster nogle gange af kulde bagefter. Men så kan han jo putte lidt i et tæppe og så er han klar igen. I sommers var frosne ben og kød et hit ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...