Hop til indhold

Allergifoder - Jeg er chokeret...


kharder
 Share

Recommended Posts

Efter Bella fik konstateret allergi, er hun blevet fodret med barf. Det har på sin vis fungeret godt, men aldrig rigtig godt. Jeg har hele tiden været skeptisk omkring barf, da flere forhandlere ophøjer barf til at kunne kurere alt fra allergi til kræft og nedgroede tånegle. Samtidig er der så mange meninger og måder at gøre det på, at det gør mig endnu mere forvirret. Noget andet er, at Bellas afførring har været blød, ikke tynd, eller helt hård.

 

Derfor snakkede jeg med vores dyrlæge, hvilken har kontakt til en hundediætist, som anbefalede Eukanuba Dermatosis, hvilket er et specielt allergifoder. Vi fik en prøvepose og det fungerede rigtig godt. Bella vil gerne arbejde for sin mad nu, hvilket hun aldrig har villet før. Derfor får hun nu sin foderration på vores gå turer.

 

Da jeg idag ville købe en sæk foder, blev jeg chokeret over prisen. 12 kg. koster 729 kr. Hvorfor???? Da jeg købte foderet, fik jeg en kupon, hvor jeg får halv pris på den 6. pose. Dette betyder, at Bella skal spise for 8019 kr. om året...

 

Da der har været flere tråde om foder der købes i Tyskland og andre steder, undersøgte jeg priserne på nettet. Eukanuba Dermatosis vil de ikke sende fra Tyskland, men de vil gerne fra UK, hvor det også er billigere, 424 kr. for 12 kg.. Det betyder, at Bella skal spise for 5091 kr. om året, hvilket er 3000 kr. billigere.

 

Jeg er helt med på at diæt foder er dyrere pga. de processor og hensyn der skal tages. Men at det næsten skal være halv pris og kunne betale sig at få det tilsendt fra UK har jeg ikke forstået. Samtidig har jeg fundet ud af, at det også fås som våd foder, hvilket er rigtig godt til træning.

 

En anden ting er loppemidlet Frontline der koster ca. 280 kr. for 6 pipetter i UK mod omkring 360 kr. for tre i DK. Det bliver også til en del i den sidste ende.

 

Dette indlæg er ikke ment som starten på en barf vs. allergifoder, men mere som en undren og en info til dem som står i samme situation.

 

Jeg er begyndt at tænke over at starte en slags indkøbsforening, så vi kan forsøge at presse priserne her i DK eller i UK, lidt som der bliver gjort med strøm og benzin osv.. Detaljerne har jeg ikke tænkt igennem, men ville der være interesse for et sådan tiltag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige haft nogle af de samme tanker oppe at vende i dag, hvor jeg - som skrevet i en anden tråd - var til ophørsudsalg i en hundeudstyrs/foderbutik. Prisniveauet i Danmark er simpelthen så højt, at jeg ikke tror på at det kan lade sig gøre at leve af at sælge hundefoder her i landet. Personligt kender jeg kun én, der køber foder i Danmark, og det er fordi hun foretrækker Olivers, og får opdrætter-rabat.

 

Selv køber jeg sko i Frankrig, tøj og bøger i England, hundefoder, computer- og hobbyudstyr i Tyskland, og mere hobby- og samlerting i USA, Østrig og selv direkte fra Kina, hvor man oven i købet tit får gratis forsendelse :shock:

Med den økonomi, jeg har, ville jeg ikke have råd til anden hobby end tommeltrilning, hvis jeg skulle nøjes med at handle i Danmark. Kunne jeg få sendt mine dagligvarer fra Tyskland, gjorde jeg også gerne det.

 

Hvad jeg forsøger at sige er, at det er et generelt problem, ikke kun et problem med hundefoder. Jeg mener at regeringen alvorligt bør overveje at sætte momsen ned til tysk niveau, for al den nethandel kan da kun være skadelig for dansk erhvervsliv. Så kan man selvfølgelig sige at vi burde være patriotiske og købe dansk, men det har jeg altså ikke råd til :vedikke:

 

Indkøbsforening tror jeg ikke rigtigt på. Der er altid nogle, der står med alt arbejdet. De skal vel have noget for det, og så ender det med at blive lige så dyrt alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selvfølgelig med på at moms og arbejdsforhold spiller ind, men det kan ikke være alt. Jeg har også læst op på flere af de regler som gælder indenfor EU og tror ikke længere selv på min idé. Men sådan er det jo en gang i mellem. Men et er sikkert, at vi køber Bellas mad i UK så længe det kan betale sig.

 

Vi får selv serviceret bilen i Sverige på et mærkesværksted til under halv pris af hvad det koster i Danmark. Og når vi alligevel er derovre, så handler vi de varer som kan betale sig, hvilket faktisk er en del stadigvæk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine får grundet deres maveproblemer fodertyper der er ret dyre her i DK

Jeg køber i henholdsvis Tyskland og England og sparer mellem 4-500 kr på den måde

 

eg er enig i at priserne her i landet er til at gå fra hus og hjem over - det gælder ikke kun foder - men mange andre ting også - blandt andet nogle specielle cremer jeg anvender og som er hundedyre her i landet, dem kan jeg købe med store besparelser på amazon

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er helt sikkert ikke hele forklaringen. Der er vel også noget med markedet og hvad folk er villige til at betale for varen. Er netop vendt hjem fra Berlin, hvor det meste er billigere end i DK.

 

Jeg kiggede en lille bitte smule på noget halvdyrt tøj, som både sælges i DK og Tyskland. Der var prisen noget højere i Tyskland end i DK, det må da have noget med markedsværdien at gøre, alt andet taler for at det burde være billigere i Tyskland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyskerne har lavere skat og differentieret moms. Det er den primære årsag til deres lavere priser. Tilgengæld har de en virkelig dårlig folkepension og et syndhedssystem med en stor egenbetaling......

 

Jeg mener lige at have hørt, at selv hvis man ikke medregner diverse afgifter og lønforskelle, har Danmark stadig et højere prisleje på dagligvarer end alle vores nabolande. Det skulle skyldes kartelaftaler og mangel på konkurrence. Der er lidt om det her:

Kør 200 kilometer og få dagligvarerne til halv pris - Politiken.dk

 

Jeg må ærligt indrømme at det også er mit eget indtryk, at priserne meget hurtigt ryger i vejret når der er nogle udefrakommende omstændigheder, f.eks. dårlig høst i USA, der skubber råvarepriserne op. Men når råvarepriserne igen falder, sker der ikke rigtigt noget ude i detail-ledet, for nu har de dumme forbrugere jo vænnet sig til at betale den højere pris, så hvorfor sætte den ned?

 

En anden faktor er udvalg. Nu er vi efterhånden nået op på at kunne vælge mellem 3 - 4 forskellige mærker af smør. I et gennemsnitligt tysk supermarked er der 10 - 20 forskellige mærker. I et amerikansk supermarked er der mindst 3 hyldemeter forskelligt smør :shock: Og sådan er det stort set med alle produkter. Arla har nærmest monopol på mejerivarer, så de kan stort set forlange hvad de vil. Jeg tror det er rigtigt at der mangler konkurrence.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der mangler helt sikkert konkurrence. Sammenligner man udvalget i de svenske og de danske forretninger, er udvalget meget større i Sverige. De har indset, at det fungerer med differentieret moms på fødevarer og håndværkerfradrag ( 100.000 sek som trækkes fra direkte på regningen ). Derved har de elimineret op mod 98 % af det sorte arbejde. Jeg er overbevist om, at hvis vi fik en lignende ordning, ville regeringen tjene på det i sidste ende og der ville samtidig blive skabt flere job.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der mangler helt sikkert konkurrence. Sammenligner man udvalget i de svenske og de danske forretninger, er udvalget meget større i Sverige. De har indset, at det fungerer med differentieret moms på fødevarer og håndværkerfradrag ( 100.000 sek som trækkes fra direkte på regningen ). Derved har de elimineret op mod 98 % af det sorte arbejde. Jeg er overbevist om, at hvis vi fik en lignende ordning, ville regeringen tjene på det i sidste ende og der ville samtidig blive skabt flere job.

 

100% enig! Jeg bliver da også tit slået i hovedet over at jeg køber hundemad i Tyskland. Eller alt mulig andet! Men jeg er helt overbevist om at danskerne ville droppe grænsehandlen hvis priserne i Dk nærmede sig de tyske. Og så ville alle pengene blive puttet i danske medarbejdere og afgifter. Kan slet ikke forstå at de mennesker på Christiansborg ikke tænker den tanke:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...
Gæst KarinaB81

Hejsa

 

Ved godt dette er et lidt ældre indlæg, men håber at der stadig er nogle, som læser denne tråd . Vores hund er en af dem, som grundet allergi også får eukanuba dermatosis, hvilket jeg jo kan se at trådstarters hund også gør ... Mit spørgsmål er så på hvilke internetsider køber I det til disse fantastiske priser der bliver oplyst ? Pt giver vi over 730kr pr md ved køb hos vores dyrlæge , hvilket jo er en noget anden pris . Håber nogen ser denne kommentar :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke set denne tråd før, så derfor svarer jeg på nogle ældre indlæg.

 

Det er ingen hemmelighed at jeg laver regnskab for en foderimportør/forhandler af et foder i den dyre ende. Jeg tror ikke jeg træder mine kunder over tæerne hvis jeg fortæller at der ikke spindes guld på det. Foderet er dyrt i indkøb, importafgift/fødevarekontrol/told mm tager også en god andel, lagerhotel og transport resten. -og hele regnskabet havner i et stort rundt 0. (der afholdes ikke løn til medarbejdere)

 

Så inden I laver indkøbsforeninger og halløj, så overvej at hvis I presser prisen yderligere er det eneste der sker at forhandlerne i DK må lukke og der kommer endnu færre alternativer til hundefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...