Hop til indhold

2 gode råd ... til dig som elsker en hund


Gæst kjust
 Share

Recommended Posts

Meget undskylde Kjust, men jeg er lettere chokeret over de oplysninger du har fået...

 

Først og fremmest, hunde skal ikke kun have 11% protein dagligt - derimod gerne langt mere! Proteiner er IKKE skyld i, at hunden tager på, det er mængden af kalorier hunden indtager dagligt, derimod - ergo kan du ikke give kattefoderet skylden. Min hund fodres pt. med et foder med intet mindre end 40% protein i - og han er slank og perfekt i stand. En hund kan (i princippet, omend det ikke er tilrådeligt!) fodres på et kattefoderprodukt uden de helt store problemer. Men det er selvfølgelig ikke optimalt og absolut ikke tilrådeligt. Det omvendte kan tilgengæld ende katastrofal (katte må ikke fodres med hundefoder under nogen som helst omstændigheder)

 

De priser du har fået opgivet stemmer derudover overhovedet ikke overens med virkeligheden. Og det vil blive langt billigere for dig i længden at fodre med tørkost end koteletter og hvad har vi. Desuden læser jeg det som, at du giver din hund meget indmad - alt for meget! Skru for alt i verden ned for det, ellers risikerer du, at hun bliver voldsomt fejlernæret. Især lever er propfyldt med A-vitaminer og jævnlig fodring med dette kan forgifte hunden grundet overdosering.

 

Royal Canin Obesity (slankefoder, som de fleste dyrlæger sælger) koster hos Zooplus Danmark 669kr for 14kg. Og din hunds idealvægt er vel ca. 10kg? Ret mig, hvis jeg tager fejl... I så fald skal din hund have 119gram dagligt - måske en anelse mere, da hun i så fald ikke bare skal tabe sig over 30% men faktisk 50% - men snak med dyrlægen om det... Hvis min udregning passer, så vil det koste under 6kr. dagligt at fodre hende. Men håber virkeligt, at jeg er fuldstændig gal på den med gravhundes normalvægt...

 

Royal Canin Veterinary Diet hundefoder billigt hos zooplus: Veterinary Diet - Obesity Management DP 34

 

Og foderet er vel i bund og grund kun billigere i Sverige, synes da jeg har hørt om hundeejere, der hamstrer foder på den anden side af broen.

 

Men du bør nok nøjes med en mindre sæk, da foderet ellers når at blive dårligt. Man plejer at kunne få dem i 6 eller 7kg hos dyrlægerne. Og i de helt små 1,5-2,5kg. poser.

 

Derudover, så begynder din hund altså ikke at spise landmandens hvede, fordi det er i foderet (i så fald havde der ikke været mange marker stående i Danmark, da det er de færreste hunde, der ikke får korn på den ene eller den anden måde). Det smager og lugter vidt forskelligt og hvis proteinerne i foderet kun stammer fra hvede, majs m.m., så bør man holde sig fra det og finde et andet produkt. Se fx. Obesity, der er hovedingrediensen tørret kyllingekød.

 

Og jeg kan kun istemme mig koret om, at din hund for alt i verden skal tabe sig - og at hendes madlede nok skyldes at hun konstant går rundt og er stopmæt. Den overvægt hun har er decideret farlig for hende. Hendes led belastes grundet vægten og ligeså hendes hjerte.

 

Beklager, hvis tonen er lidt skarp... Synes bare, at det er vigtigt at få udpenslet :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kjust, det behov jeg i en anden tråd refererer til, er din hunds sundhed, eller mangel på samme. At du lufter den 2-3 timer, gør mig bare mere ked af det! Forestil dig at du blev rykket ud for at gå o flere timer hvis du vejede det dobbelte af hvad du burde?! Den hund må have det frygteligt:(

 

Jeg læser at du har rigtig mange (dårlige) undskyldninger for hvorfor din hund er som den er, men prøv at se lidt objektivt på det. Din ensomhed er blevet til misforstået kærlighed til hunden, og det ender med at forkorte dens liv alt for meget.

 

Og ps, IMO = in my opinion = efter min bedste overbevisning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :vinken:

 

Din hund bør tabe sig ja, men det er ingen uoverkommelig opgave. Køb noget diætfoder, og hvis hun ikke vil spise det, så vent til hun bliver sulten nok ;-) Og husk at holde dig til den anbefalede ration.

 

...og hvis dyrene bliver kedelige samtalepartnere, så tag en sludder med os herinde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at elske din dejlige Mimi for hvad hun er= En hund!!!!!!!!

Det gør hende på ingen måde mindre værd, mindre elskelig eller mindre selskabelig! Min egen hun er det kæreste jeg overhovedet har i mit liv. Men hun er en hund og ikke et menneske, hvis jeg prøver at gøre hende til eller elske hende, som et menneske, gør det bare min kærlighed mindre. For så er det kun for min skyld. Hund skal elskes som og for den helt fantastiske hund hun er!

Og det skal Mimi også. Så hank op i dig selv!

Du kan sagtens få noget godt slanke-tørfoder. Med eller uden korn. Og du kan også få det til en rimelig pris. Selv hvis du skulle give lidt mere, så ville du da alligevel spare penge i enden, når du slipper for alle dyrlægeregningerne! Og hvis du har anskaffet dig en hund, er det dit eget ansvar at have (tage dig) råd til at passe den forsvarligt. Og det skulle ikke blive et problem i denne situation :rolleyes: Du kan sagtens finde diæt-foder af god kvalitet til en rimelig penge.

 

Det der lyder til at blive dit egentlige problem er, om du kan holde dig til det hun må få. I starten vil hun muligvis prøve at "faste", fordi det tidligere har betydet at hun får noget rigtig dejligt. Men hvis du holder ved, så skal hun nok komme efter det:rolleyes:

Og hun elsker dig ikke mindre!!!!!!

Hvis du havde givet dine børn McDonalds at leve af i nogle år, ville de nok også vrænge lidt på næsen, når de fik en rugbrødsmad. Ikke desto mindre er det jo det, der er brug for.

 

Så bare op på hesten og få fat i noget godt foder :rolleyes:

Du kan altid spørge herinde, hvis du skal have hjælp.

På den måde kan du og Mimi have glæde af hinanden i mange år endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

ER det ikke märkeligt ??? vi er alle eksperter og Helt sikre på hvad der er rigtig ernäring til hunde ,, selvom der ikke foreligger en videnskabelig afhandling eller en artikel i engelske The Lancet (for hunde) der beviser at vi har ret

 

samtidig lidt drillende ...Hvis det hele drejer sig om ret antal proteiner (fra hvede, majs og ris) givet som törpiller til hunde, hvorfor fodrer man så rovdyrene i Zoo med Råt köd ??? hvorfor ikke med Eukanuba eller Science eller Precept.Plus istedet ?

 

sidste år köbte svenske hunde/katte-ejere for 4 milliarder dyrefoder (iflg SCB) og i radioen i dag fortalte de at der 2,3 millioner fädre i Sverige ,, selvom ikke alle fädre holder husdyr, så er de 2.3 mill en ledesnor (et fingerpeg) til at fatte hvormange kroner der anvendes pår familie

 

I hele Asien lever hunde frit i naturen ,, de vagabonderer fra landsby til näste FORDI de er uönskede indendörs

DET er kun her i Vesten at vi holder husdyr ,, alligevel formerer de sig overalt på Jordkloden på forkert eller rigtig kost

Link til indlæg
Del på andre sites

:bighug: kjust, hvis du kigger på din gravhund, kan du så se, at hun er for fed? Eller ser hun normal ud, når du bare lige hurtigt kigger? Jeg håber sådan, du vil prøve at slanke hende, bare en lille smule, for det er virkeligt skadeligt og smertefuldt at være så overvægtig. Tænk på hendes ryg.

 

Bortset fra det, så er jeg helt enig, mine hunde er også 'mennesker' og skal have det bedste, ikke noget burpjat her eller andet slemt og de sover også på / i dundyner, men overvægt, det er bare ikke godt, menneske eller hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cinta ,, Det er en rigtig söd og dejlig tekst du har skrevet ,, TAK for dine gode råd OG det gälder også alle andre brugere herinde!

 

Mimi er födt i april 2002 ,, altså ved at väre en gammel hund men stadig glad og pig :) ,, jeg har haft hende siden hun var hvalp ,, hun elsker at väre i sin indhegnede hundegård på 800 m2 med Langt (mindst 1 meter höjt) gräs, hvor hun leder efter mus

når hun er i hundegården kan der sagtens gå 3 timer inden hun vil ind igen ,, allersjovest synes hun det er om aftenen fordi musene gemmer sig om dagen

 

Her til aften kaldte jeg på hende, fordi jeg så en skygge på gulvtäppet ,, en husmus havde gemt sig bagved brändereolen ,, Mimi tog musen da jeg flyttede brändet ,, katten gad ikke

 

hvad foder angår ,, prisen på kalvelever, kyllingehjerter og kråser löber også op, men jeg har intet imod at betale og heller ikke :) for svinekotteletter når jeg er på ferie i Danmark

Link til indlæg
Del på andre sites

ER det ikke märkeligt ??? vi er alle eksperter og Helt sikre på hvad der er rigtig ernäring til hunde ,, selvom der ikke foreligger en videnskabelig afhandling eller en artikel i engelske The Lancet (for hunde) der beviser at vi har ret

 

samtidig lidt drillende ...Hvis det hele drejer sig om ret antal proteiner (fra hvede, majs og ris) givet som törpiller til hunde, hvorfor fodrer man så rovdyrene i Zoo med Råt köd ??? hvorfor ikke med Eukanuba eller Science eller Precept.Plus istedet ?

 

sidste år köbte svenske hunde/katte-ejere for 4 milliarder dyrefoder (iflg SCB) og i radioen i dag fortalte de at der 2,3 millioner fädre i Sverige ,, selvom ikke alle fädre holder husdyr, så er de 2.3 mill en ledesnor (et fingerpeg) til at fatte hvormange kroner der anvendes pår familie

 

I hele Asien lever hunde frit i naturen ,, de vagabonderer fra landsby til näste FORDI de er uönskede indendörs

DET er kun her i Vesten at vi holder husdyr ,, alligevel formerer de sig overalt på Jordkloden på forkert eller rigtig kost

 

Og hvad skal vi bruge det indlæg til? Hvilken relevans har det til de indlæg, vi skriver?

 

Du fodrer selv din hun med kød og indmad, ergo kan du ikke tro på, hvad du fik at vide dengang af Eukanuba. Der er nærmest kun protein og fedt i kød og tæt på ingen kulhydrater, som du finder masser af i tørkost grundet korn, grøntsager og frugt. Du kunne jo vælge Acanas slankefoder, hvis du vil undgå for meget korn, frugt og grønt. Det er noget i, men minimalt i forhold til de fleste andre tørkostmærker.

Acana Light & Fit

 

Hvor mange proteiner, der er det rette for den enkelte hund, afhænger af hunden. Dermed slut. Men de fleste bør få væsentligt mere end 11% - mange fungerer tilgengæld tilsyneladende ikke med omkring de 40%.

 

Nå, over and out. Jeg håber virkelig, at du tager din hunds helbred seriøst, men det lyder det ærlig talt ikke til lige nu i mine øjne...

Link til indlæg
Del på andre sites

BernerAzuro ,, Tak for din präcese beskrivelse ,, En gläde at läse et brev som er längere end sms'er plejer at väre ,, Tak

 

normalvägten for glathårede gravhunde er 12 kg ,, Jeg HAR snakket med (flere) dyrläger og de siger at lever er ok, men at der opsamles giftstoffer i den ,, Min nabo som er landmand, påpeger at så unge som grise er når de bliver slagtet, ikke kan nå at ophobe särlig mange (hvis overhovedtaget nogle) giftstoffer ,, de pakker med hel griselever jeg köber vejer i gennemsnit 700 gram

 

Jeg synes ikke tonen i dit brev er skarp eller på nogen måde anstödelig ,, faktisk har jeg länge savnet viden om hvordan jeg fodrer Mimi på bedste måde ,, näste gang jeg kommer til byen vil jeg pröve dit forslag på Obesity

Link til indlæg
Del på andre sites

ÖH ??? "Hvilken relevans har det til de indlæg, vi skriver?" ,, det ved jeg ikke ~ iövrigt så startede Jeg denne tråd, da jeg skrev om medicinering af hunde med brug af kyllingehjerter ISTEDET for et värktöj

Link til indlæg
Del på andre sites

ER det ikke märkeligt ??? vi er alle eksperter og Helt sikre på hvad der er rigtig ernäring til hunde ,, selvom der ikke foreligger en videnskabelig afhandling eller en artikel i engelske The Lancet (for hunde) der beviser at vi har ret

 

samtidig lidt drillende ...Hvis det hele drejer sig om ret antal proteiner (fra hvede, majs og ris) givet som törpiller til hunde, hvorfor fodrer man så rovdyrene i Zoo med Råt köd ??? hvorfor ikke med Eukanuba eller Science eller Precept.Plus istedet ?

 

sidste år köbte svenske hunde/katte-ejere for 4 milliarder dyrefoder (iflg SCB) og i radioen i dag fortalte de at der 2,3 millioner fädre i Sverige ,, selvom ikke alle fädre holder husdyr, så er de 2.3 mill en ledesnor (et fingerpeg) til at fatte hvormange kroner der anvendes pår familie

 

I hele Asien lever hunde frit i naturen ,, de vagabonderer fra landsby til näste FORDI de er uönskede indendörs

DET er kun her i Vesten at vi holder husdyr ,, alligevel formerer de sig overalt på Jordkloden på forkert eller rigtig kost

 

Nu er jeg så en af dem der kun fodre med råt kød og ben:-D

 

 

Det er egentlig lidt ligegyldigt hvad du vælger at fodre med, men det er af største betydning at du skære drastigt ned på mængden af foder, din hund er så overvægtig at det er direkte sundhedsskadeligt, og hun risikerer at dø fra dig alt for tidligt.

En normalvægtig gravhund vejer ca 8 kg.

 

Hendes normale fodermængde vil være ca 160 gram råt kød om dagen.

 

Du giver hende alt for meget mad, og det dør hun altså af :(

Link til indlæg
Del på andre sites

OK,, tak for din stötte ,, jeg har snakket med veterinärerne på Växjö Dyreklinik og fortalt at jeg giver Mimi 350 gram een gang i dögnet ,, det syntes de var ok

Jeg har også snakket med Den rullende veterinär (som körer ud til dyre-ejere) hun anbefalde BARF animalsk fuldkost MED revne gulerödder / selleri som tilskud ,, Mimi skynder sig väk fra madskålen hvis der bare er antydning af gulerod og eller selleri

Jeg har snakket med verinären som har klinik i närheden af Tingsryd ,, han havde ingen invendinger til BARF og heller ikke til lever og hjerte fra gris / kylling

Hvad mere kan en stakkels hunde-ejer snart göre ? jeg synes jeg har spurgt alle eksperter

 

Naboen på den anden side af landevejen er ivrig jäger ,, samtidig er han den der står for al slagtning af vildsvin, elg og rådyr ,, Han fodrer sine 8 jagthunde med köd fra slagtningerne OG noget billigt hunde-törfoder (piller)

 

min anden nabo (landmanden) giver sin hun rester fra aftensbordet

Link til indlæg
Del på andre sites

OK,, tak for din stötte ,, jeg har snakket med veterinärerne på Växjö Dyreklinik og fortalt at jeg giver Mimi 350 gram een gang i dögnet ,, det syntes de var ok

Jeg har også snakket med Den rullende veterinär (som körer ud til dyre-ejere) hun anbefalde BARF animalsk fuldkost MED revne gulerödder / selleri som tilskud ,, Mimi skynder sig väk fra madskålen hvis der bare er antydning af gulerod og eller selleri

Jeg har snakket med verinären som har klinik i närheden af Tingsryd ,, han havde ingen invendinger til BARF og heller ikke til lever og hjerte fra gris / kylling

Hvad mere kan en stakkels hunde-ejer snart göre ? jeg synes jeg har spurgt alle eksperter

 

Naboen på den anden side af landevejen er ivrig jäger ,, samtidig er han den der står for al slagtning af vildsvin, elg og rådyr ,, Han fodrer sine 8 jagthunde med köd fra slagtningerne OG noget billigt hunde-törfoder (piller)

 

min anden nabo (landmanden) giver sin hun rester fra aftensbordet

Det er helt fint, hvis du gerne vil give din hund BARF/råt kød. Det er bare skide farligt, hvis man ikke variere nok! Hvis hun kun spiser masser af gris, så mangler hun mange af de essentielle aminosyrer. Jeg går ud fra du heller ikke giver hende ben? Dvs hendes knogler burde være begyndt på at nedbryde sig selv, fordi hendes knogler mangler kalk! Det er også farligt at give for meget indmad (lever) da det er meget rigt i vitamin A! Hun kan få en farlig forgiftning! Folk der fodrer råt siger ca 10% indmad, hvoraf 5% er lever!

Jeg kan simpelthen ikke tro på, at en dyrlæge ikke har fortalt dig, at din hund er meget overvægtig samt muligvis fejlernæret! Det går simpelthen over min forstand, at en dyrlæge ikke har givet dig de rigtige råd med på vejen! Det kan simpelthen ikke passe!!

 

Det er rigtig fint, at du sørger for, at din hund får masser af motion og aktivering, men det kan skade hendes led, da hun er så overvægtig! Derfor skal du holde tilbage på motionen og skære voldsomt ned for maden!

 

Det gode ved at fodre med tørfoder er netop, at din hund får lige præcis, hvad den har brug for! Den kan ikke blive fejlernæret, da der er sat en standard for, hvilke fedtsyrer, mineraler og vitaminer der skal være! Hvis det ikke er der, kan foderet ikke blive godkendt!

 

Jeg vil på det stærkeste råde dig til at skifte til et slanketørfoder!!

Hvis du absolut vil fodre med råt, så er det vigtigt, at du giver 80% kød 10% ben og 10% indmad (5% lever, 2,5% nyre, 2,5% hjerte eller 5 % hjerte). Du skal variere kødet. Dvs give alt slags kød/indmad lige fra kylling til vildsvin! Alt forskelligt du kan få fat på! Det vil også være en god idé at give et godt vitamin tilskud til hunden. Så er du mere på den sikre side.

 

Du bliver simpelthen nødt til at skære ned på mad, motion og musespisning og få din hund til at tabe sig.

Jeg håber inderligt, at du tager alle de råd med, som du har fået her på HF. Vi bekymrer os virkelig meget om hunde herinde, og vi kommer med de bedste intentioner.

 

Jeg kender en der har en pomeranien i min familie. Hun har forkælet den så meget, at den ikke vil æde andet end engelsk bøf. Gæt engang? Den har fået operation i knæene flere gange samt fejler alt mellem himmel og jord snart. Den snapper ud efter mennesker og børn, og er fuldstændig gak gak i hovedet. FULDSTÆNDIG. Når hun kommer på besøg, så har hun en kæmpe kurv, 5 forskellig slags mad delt ud på tallerkener. Jamen den lever da et godt liv, den får lige hvad den vil have ikke? Nej!

Den lever et forfærdeligt liv, fordi hans ejer i bedste intentioner tror hun gør det rigtige. Vi andre har sagt det flere gange til hende, men hun er stædig og vil ikke tage det til sig. Derfor skal vi andre se den stakkels hund lide gang på gang. :roll:

Derfor håber jeg, at du vil lære fra os andre, og kan give din hund det den har brug for. Man vil som ejer af en hund altid gøre det bedste! Men ofte (med gode intentioner) så gør man noget for hunden, som skader mere end det gavner! Derfor er det dejligt at vi kan lære fra hinanden.

Jeg siger ikke alt det her, fordi jeg synes du er en dårlig hundeejer. (Det ville jeg synes, hvis ikke du kunne indse, at det du gør er forkert.) Du er bare dårlig informeret og har ikke fået de rette råd. Jeg håber du vil gøre en indsats for, at give Mimi det hun virkelig har brug for :-)

Mvh Lisa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også haft en hund jeg altid skulle passe på, ikke blev for tyk, og det er bestemt ikke nemt når hunden hele tiden virker sulten. Jeg tænker at det måske kunne hjælpe lidt på din samvittighed, hvis Mimi hele tiden havde foder stående som hun ikke brød sig synderligt om for så kan du altid sige til dig selv, at hun ikke er sulten, men lækkersulten,... og det er jo noget helt andet.

 

Kjust, det behov jeg i en anden tråd refererer til, er din hunds sundhed, eller mangel på samme. At du lufter den 2-3 timer, gør mig bare mere ked af det! Forestil dig at du blev rykket ud for at gå o flere timer hvis du vejede det dobbelte af hvad du burde?! Den hund må have det frygteligt:(

Jeg synes ærlig talt at du er fræk. Man skal passe lidt på med at ytre at andres hunde har det frygteligt, udelukkende baseret på gætterier for egentlig aner du jo ingenting om hvordan Mimi lever. Tænk hvis hun bliver luftet i et roligt tempo 5-6 gange om dagen?.

 

Og alle jer der taler om at hun er svært overvægtig,.. jamen, sommetider bliver hunde da større end der står i standarten at de skal være. Ikke èn har spurgt om hvor stor Mimi er, så reelt ved vi jo ikke hvor galt det står til.

 

Jeg læser at du har rigtig mange (dårlige) undskyldninger for hvorfor din hund er som den er, men prøv at se lidt objektivt på det. Din ensomhed er blevet til misforstået kærlighed til hunden, og det ender med at forkorte dens liv alt for meget.

 

Måske skulle du overlade psykoanalyser til professionelle. Igen, du ved ingenting, vel?.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK,, tak for din stötte ,, jeg har snakket med veterinärerne på Växjö Dyreklinik og fortalt at jeg giver Mimi 350 gram een gang i dögnet ,, det syntes de var ok

Jeg har også snakket med Den rullende veterinär (som körer ud til dyre-ejere) hun anbefalde BARF animalsk fuldkost MED revne gulerödder / selleri som tilskud ,, Mimi skynder sig väk fra madskålen hvis der bare er antydning af gulerod og eller selleri

Jeg har snakket med verinären som har klinik i närheden af Tingsryd ,, han havde ingen invendinger til BARF og heller ikke til lever og hjerte fra gris / kylling

Hvad mere kan en stakkels hunde-ejer snart göre ? jeg synes jeg har spurgt alle eksperter

 

Naboen på den anden side af landevejen er ivrig jäger ,, samtidig er han den der står for al slagtning af vildsvin, elg og rådyr ,, Han fodrer sine 8 jagthunde med köd fra slagtningerne OG noget billigt hunde-törfoder (piller)

 

min anden nabo (landmanden) giver sin hun rester fra aftensbordet

 

Det er ligegyldigt hvad din nabo fodrer med. Det der er afgørende er hvordan Mimi har det.

 

Du skal kunne ane hendes ribben under huden når hun drejer kroppen, kan du ikke det trænger hun til at tabe vægt = mindre mad :-)

 

Det lyder som om du går nogle gode ture med hende og det er dejligt at høre, men tænk på om de mus hun fanger og æder (og kan få orm af, sikkert derfor din dyrlæge anbefaler månedlig afmaskning) i mængde ikke dækker hendes daglige foderbehov? det vil sige at hun får foder + mus.

 

Mimis ryg er i fare ved overvægt. Der er øget risiko for diskusprolaps og det vil du ikke ønske, tro det fra en som har stået med en lam Mimi gravhund pgs diskusprolaps. Det vil man gøre alt for at undgå.

Link til indlæg
Del på andre sites

DET mener jeg heller ikke MEN når Mimi ikke vil spise hundepiller og/eller fuldkost fra dåse ,, hvad giver man så sin hund når man er på ferie ?

jeg valgte den nemme lösning (svinekotteletter)

 

2 brödre i nord Sverige fodrede hunden med präcis det samme som de selv spiste ,, hunden vejede 50 kg da veterinären fjenede hunden ,, 3 måneder senere var den tilbage på sin normale vägt ,, en hunde-ekspert havde fodret den med kalkunköd

OK ? men kalkun koster 50 kr/kg og det er langt ud over hvad jeg har råd til ,, desuden så kan kalkuner kun köbes hele OG jeg orker ikke at stå og udbene sådan en

 

Mimi vejer desvärre !!! 20,5 kg og det er min skyld MEN på den anden side så er der masser af mennesker der er overvägtige OG de bliver ikke tvunget til at spise kalkun hver dag :)

 

Ascha Hr.Kjust har selv beskrevet det her :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ER det ikke märkeligt ??? vi er alle eksperter og Helt sikre på hvad der er rigtig ernäring til hunde ,, selvom der ikke foreligger en videnskabelig afhandling eller en artikel i engelske The Lancet (for hunde) der beviser at vi har ret

 

samtidig lidt drillende ...Hvis det hele drejer sig om ret antal proteiner (fra hvede, majs og ris) givet som törpiller til hunde, hvorfor fodrer man så rovdyrene i Zoo med Råt köd ??? hvorfor ikke med Eukanuba eller Science eller Precept.Plus istedet ?

 

sidste år köbte svenske hunde/katte-ejere for 4 milliarder dyrefoder (iflg SCB) og i radioen i dag fortalte de at der 2,3 millioner fädre i Sverige ,, selvom ikke alle fädre holder husdyr, så er de 2.3 mill en ledesnor (et fingerpeg) til at fatte hvormange kroner der anvendes pår familie

 

I hele Asien lever hunde frit i naturen ,, de vagabonderer fra landsby til näste FORDI de er uönskede indendörs

DET er kun her i Vesten at vi holder husdyr ,, alligevel formerer de sig overalt på Jordkloden på forkert eller rigtig kost

 

Din hund er en hund.. Det er et kæledyr, og det er avlet specifikt imod dette... Det er vilde dyr ikke...

 

Der er ingen herinde der skriver det er forkert at fodre råt, faktisk tror jeg de fleste er enige i at råt er en super god måde at fodre på, hvis man gør det rigtigt, og det gør du ikke..

 

 

Jeg er helt enig i at vi herinde ikke kan sidde og dømme om Mimi er overvægtig eller ej, eller hvor forfærdelig hendes liv er.

 

MEN du gør nogle ting der er misforstået, du tror det er godt for din hund, men det er det ikke. Uanset om hun er 10, 5 eller 2 kg overvægtig, så skal du fodre varieret og i de rette mængder... Du skal huske hun er en hund, det betyder ikke at du ikke må tale til hende som var hun et menneske, men det betyder at du skal behandle hende, som en hund!

 

Dertil vil jeg anbefale dig stærkt at du aldrig, nogen sinde kontakter nogen af de såkaldte eksperter igen du har snakket med, for ikke alene har de fejlinformeret dig om prisen på foder, men også på ernæring og behandling.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Måske skulle du overlade psykoanalyser til professionelle. Igen, du ved ingenting, vel?.

 

For mig er hun ,, jeg snakker med hende NÄSTEN som var hun et menneske ps. hver aften siger jeg ghodnat til begge katte og til Mimi

 

OK ? iövrigt så bor jeg på landet (35 km fra storbyen) Ingen kommer og besöger mig ,, mine börn og börnebörn bor i Danmark

 

Svenskerne er et meget forbeholdent folkefärd ,, de lytter höfligt når jeg snakker med dem, men hilser nästen aldrig tilöbage når vi ses ,, sommetider tror jeg de ser pöå mig som en indvandrer (hvilket jeg jo også er)

 

Hvis jeg ikke snakkede med mine dyr, så ville jeg sikkert gå bananas i al min ensomhed

 

Ascha, dejligt at du kommer forbi med dit sprudlende humør:-)

 

Jeg ved ikke om ovennævnte giver mening, men ellers er det altid en god ide at læse hele tråden. TS skriver netop selv om sin ensomhed.....

 

Og jo, TS oplyser at gravhunden vejer 20,5 kg. Det er vel en overvægt svarende til et sted mellem 80 og 120%, og dét er altså meget! Da jeg vejede 12-13 kg mere end nu, hvde jeg ONDT når jeg havde været ude at gå 5 km. Uanset om det tog 1 eller 3 timer. Men alle er forskellige, og selvfølgelig er der overvægtige der ikke så nemt får ondt. Men nu er det jo en gravhund, en hund der har en høj belastning af ryggen og som ofte har ret skæve ben. En så svær overvægt kan simpelthen ikke undgå at give smerter og ubehag.

 

Men jeg giver dig ret i at en god ide at dumle sin egen dårlige samvittighed er ved at have foder stående fremme.

 

Dog lader det ikke til at TS mener at gøre noget som helst forkert. Der er prøvet med mere eller mindre pædagogiske argumenter, men TS har en masse undskyldninger for at fortsætte som altid. Og faktum ER altså, at svær overvægt er usundt og kan forkorte livet væsentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh, jo, jeg spørger, ret direkte - men bliver ignoreret ;-)

 

Okay, den havde jeg lige overset, men kan det tænkes at TS var ved at skrive et indlæg mens du svarede ham, som han så har overset?. Og egentlig er det også ligegyldigt for fakta er at ingen ved hvor høj eller lang Mimi er.

 

Ascha Hr.Kjust har selv beskrevet det her :-D

Vægten ja, men jo ikke hvor stor hunden er.

 

Ascha, dejligt at du kommer forbi med dit sprudlende humør:-)

Prøv noget nyt; gå efter bolden. :blink:

 

Jeg ved ikke om ovennævnte giver mening, men ellers er det altid en god ide at læse hele tråden. TS skriver netop selv om sin ensomhed.....

 

Ligesom det er en god idè, ikke at læse mere end der står.

 

Han skriver at han taler med hunden fordi han er ellers ville være ensom, hvem siger at det har noget at gøre med hvordan han fodrer eller ellers behandler hunden.

 

Og jo, TS oplyser at gravhunden vejer 20,5 kg. Det er vel en overvægt svarende til et sted mellem 80 og 120%, og dét er altså meget! Da jeg vejede 12-13 kg mere end nu, hvde jeg ONDT når jeg havde været ude at gå 5 km. Uanset om det tog 1 eller 3 timer. Men alle er forskellige, og selvfølgelig er der overvægtige der ikke så nemt får ondt. Men nu er det jo en gravhund, en hund der har en høj belastning af ryggen og som ofte har ret skæve ben. En så svær overvægt kan simpelthen ikke undgå at give smerter og ubehag.

 

Siger hvem?. Du ved da ikke om Mimi overhovedet er raceren eller hvor stor hun er. Du ved heller ikke hvor hurtigt TS går med sin hund eller hvor mange gange om dagen.

 

Jeg er enig i at Mimi bør slankes, da ejeren selv kan se det, men synes bare at man kan tale ordentligt og lade være med at lede efter det værst tænkelige.

 

Dog lader det ikke til at TS mener at gøre noget som helst forkert. Der er prøvet med mere eller mindre pædagogiske argumenter, men TS har en masse undskyldninger for at fortsætte som altid. Og faktum ER altså, at svær overvægt er usundt og kan forkorte livet væsentligt.

Det ved jeg ikke, jeg synes folk går hårdt til en TS der egentlig bare har et par gode råd til andre.

 

Jeg synes at kunne læse at TS godt ved at det ikke er så smart, men har lidt følelser i klemme for at få gjort noget ved det. Tror bare ikke man hjælper meget ved at beskrive ham som dyrplager.

Link til indlæg
Del på andre sites

DET mener jeg heller ikke MEN når Mimi ikke vil spise hundepiller og/eller fuldkost fra dåse ,, hvad giver man så sin hund når man er på ferie ?

jeg valgte den nemme lösning (svinekotteletter)

 

2 brödre i nord Sverige fodrede hunden med präcis det samme som de selv spiste ,, hunden vejede 50 kg da veterinären fjenede hunden ,, 3 måneder senere var den tilbage på sin normale vägt ,, en hunde-ekspert havde fodret den med kalkunköd

OK ? men kalkun koster 50 kr/kg og det er langt ud over hvad jeg har råd til ,, desuden så kan kalkuner kun köbes hele OG jeg orker ikke at stå og udbene sådan en

 

Mimi vejer desvärre !!! 20,5 kg og det er min skyld MEN på den anden side så er der masser af mennesker der er overvägtige OG de bliver ikke tvunget til at spise kalkun hver dag :)

 

Okay, den havde jeg lige overset, men kan det tænkes at TS var ved at skrive et indlæg mens du svarede ham, som han så har overset?. Og egentlig er det også ligegyldigt for fakta er at ingen ved hvor høj eller lang Mimi er.

 

 

Vægten ja, men jo ikke hvor stor hunden er.

 

 

Prøv noget nyt; gå efter bolden. :blink:

 

 

 

Ligesom det er en god idè, ikke at læse mere end der står.

 

Han skriver at han taler med hunden fordi han er ellers ville være ensom, hvem siger at det har noget at gøre med hvordan han fodrer eller ellers behandler hunden.

 

 

 

Siger hvem?. Du ved da ikke om Mimi overhovedet er raceren eller hvor stor hun er. Du ved heller ikke hvor hurtigt TS går med sin hund eller hvor mange gange om dagen.

 

Jeg er enig i at Mimi bør slankes, da ejeren selv kan se det, men synes bare at man kan tale ordentligt og lade være med at lede efter det værst tænkelige.

 

 

Det ved jeg ikke, jeg synes folk går hårdt til en TS der egentlig bare har et par gode råd til andre.

 

Jeg synes at kunne læse at TS godt ved at det ikke er så smart, men har lidt følelser i klemme for at få gjort noget ved det. Tror bare ikke man hjælper meget ved at beskrive ham som dyrplager.

 

 

Hvad mener du, det er en gravhund, den skal da uanset hvad ikke veje 20.5 kg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, TS skriver selv at hundens idealvægt er omkring 12 kg......???? Hurtig hovedregning siger så en overvægt på ca. 8,5 kg. Dét ville være meget for en stor hund, men for en lille hund, er det RIGTIG meget.

 

Og saxet fra en anden tråd:

 

Når jeg går med Mimi så varer turen 2-3 timer ,, jeg har altid Mimi på en 25 meter line når vi går ,, kommer vi til en mark tx. en hvor höet netop er slået så gennemsöger hun marken på tvärs af räkkerne ,, Mimi har et lugt-billede der räkker 5-10 meter ud til siden ,, Jeg har snakket med dyrläger og de siger at det er rigtigt (det jeg gör) men også at jeg skal afmaske hende en gang om måneden ,, Mimi har da 110 meter line at löbe på

 

Hvis det er mere en en tur om dagen, og hver tur varer 2-3 timer, er det altså meget for en svært overvægtig hund.....

Link til indlæg
Del på andre sites

I må virkelig have mig undskyldt i dag ,, jeg venter besög fra Danmark ,, skal afsted til Växjö St ,, forelöbig TAK for alle Jeres gode velmenende råd ,, er glad for at få min viden om hunde-ernäring begrundet og udbygget, for helt ärligt på trods af min alder (71½) så har jeg brug for al Jeres hjälp

 

samtidig så har jeg en fornemmelse at jeg enten er meget populär ELLER meget upopulär ,, for mig en helt ny (forfriskende) rolle :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, nye medlemmer er altid forfriskende:-) Dejligt at høre at du får besøg!

 

Og hatten af for at du i din alder bruger internetfora. Min far på nu 66 år aner ikke engang at de eksisterer:blink:

 

Der ligger i øvrigt en tråd et sted (enten under debat eller foder) hvor en dyrlæge udtaler sig om foder og sammensætning. Prøver lige at finde den og linke til den - det kan være der er nogle gode fifs du kan bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...