Hop til indhold

Hjælp mig lige med at forstå...


Umulia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli

Jeg tror der kan være rigtig mange årsager til at det sker.

 

- Folk kan have undervurderet risikoen i deres område og må nødevakueres uden mulighed for at tage dyrene med

- Folk prøver at blive længst muligt for at undgå indbrud osv. som forsikringen ikke dækker og indser for sent hvor alvorligt det er.

- Man har ikke plads i bilen, efter at børn og ting er pakket.

- Man er dårligt oplyst og tror hunden/katten sagtens kan klare sig på egen hånd.

- Man er ligeglad med sine dyr og køber en ny hvis den dør/bliver væk.

- Man har ikke nogen at tage hen til, har ikke råd til hotel/campingvogn og ved ikke at der er plads til dyr i de forskellige shelters....

 

Jeg er personligt typen der allerede da stormen blev varslet havde fragtet hunde og ting i sikkerhed hos nogle der boede længere væk.

Men jeg har jo også nogen at tage hen til, penge til det, har en forsikring der dækker skader og indbrud og knuselsker mine hunde, som var de mine børn.

 

Men vi ser jo gentagne gange, hvordan folk holder dyr på måder vi aldrig, aldrig nogensinde selv kommer til at acceptere og at nogle bare er uvidende.

Andre er ligeglade...

Sådan er det jo og det kan være en blanding af forskellige ting og omstændigheder der gør, at folk efterlader deres dyr.

 

Forstå at man efterlader sine dyr kommer jeg aldrig til - Men sådan er det med rigtig, rigtig mange ting, når det kommer til dyr og måden folk behandler dem på.

Det skyldes jo mit eget syn på mine hunde er så anderledes end andres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Jeg forstår det heller ikke. INGEN kunne få mig til at forlade mit hus uden mine hunde. Og rent faktisk, så er det en god ting der er kommet ud af Katrina - både subway, tog og nødshelters var nemlig påbudt at acceptere kæledyr da Sandy nærmede sig. Netop fordi så mange mennesker nægtede at evakuere hvis de ikke kunne få deres dyr med sig under Katrina. Men der er så åbenbart stadig nogle der har efterladt dem. Virkelig sørgeligt.

 

Puha....kommer til at tænke på alle de der klip på youtube efter Katrina...

 

Er super soft på det punkt....synes jeg kan klare det meste(reklamer med folk der sulter f.eks.)...men de der klip ramte godt nok lige et soft spot...

Link til indlæg
Del på andre sites

:megaked: Bare tanken om at Penny eller Dexter skulle være alene.. Jeg kan slet ikke have det... Det tordnede for to dage siden, og jeg måtte ned og hente Dexter op i soveværelset, han skulle bestemt ikke være alene (Også selvom han egentlig er ret ligeglad :oops:)

Ja, det er også det jeg tænker. De dyr må jo have været ved at dø af skræk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter jordskælvet og tsunamien i Japan, opgav redningsmandskabet at sige nej til, at nødstedte japanere ikke måtte tage deres shibaer med i f.eks. bådene og redningshelikopterne. For så skulle de fandeme ikke reddes nogen steder hen, hvis hunden ikke kom med.

 

Et af de mere rørende eksempler var en gammel mand hvis tæve-shiba havde 3 hvalpe. De var strandet på taget af deres hus, der var vand overalt - redningsmanden måtte først fragte hvalpene op i helikopteren inde i sin jakke, dernæst tæven (også i sin jakke) og SÅ den gamle mand. For ellers ville han, efter egne ord "hellere blive og sulte" med sine hunde.

Han fortalte senere til japansk TV, at det var hunden som havde advaret ham om tsunamien ved at gø og gø imod horisonten og fragte sine hvalpe op på loftet, og ville ikke stoppe med at gø af ham før han var gået med. Og så kom vandet. Puuuha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige taget mig sammen til at se videoen og jeg kan ikke engang blive sur på dem.. Jeg bliver bare virkelig trist.. Jeg ved godt, at de måske ikke havde andre muligheder, men jeg kan ikke lade være med at have ondt af de stakkels hunde. Og det ligger rigtig, rigtig langt fra min verden, så jeg har virkelig svært at forstå det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så må jeg indrømme, at jeg er så stærkt knyttet til Taiki, at jeg hellere ville blive og dø sammen med ham, end at forlade ham under en krise. Hvilket jeg synes er ret vildt at tænke på. Jeg havde aldrig drømt om, at få SÅ stærke følelser for en hund.

 

Jeg har også ufatteligt stærke følelser for mine hunde. Men jeg er nu engang også bare sådan et menneske der mener et menneske liv kommer før et hundeliv. Jeg ved godt jeg sikkert instintivt ville redde min hund over et menneske, men jeg ville ønske jeg til enhver tid altid ville vælge et andet menneskeliv over mine hunde.

 

Derudover er jeg helt enig.. Jeg ville hellere blive hos mine hunde end efterlade dem til uvisheden...

 

Årh jeg kommer helt til at tænke på da de var løbet væk, og var væk i maks 15-20 minutter, jeg tror aldrig jeg har været så bange før, og kunne bare slet ikke klare tanken om at de skulle være kommet til skade, om de var bange osv.. Tænk sig at skulle efterlade dem til en naturkatastrofe :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke et begreb skabt i livet om, hvad jeg ville gøre, hvis jeg stod i situationen, for det har jeg aldrig gjort. Umiddelbart synes man jo, at det er forkasteligt, at efterlade sine dyr, men hvem ved, hvordan hver enkelt af os ville reagere i samme situation. Ingen, og derfor skal man nok ikke være alt for rask til at dømme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der kan være rigtig mange årsager til at det sker.

 

- Folk kan have undervurderet risikoen i deres område og må nødevakueres uden mulighed for at tage dyrene med

- Folk prøver at blive længst muligt for at undgå indbrud osv. som forsikringen ikke dækker og indser for sent hvor alvorligt det er.

- Man har ikke plads i bilen, efter at børn og ting er pakket.

- Man er dårligt oplyst og tror hunden/katten sagtens kan klare sig på egen hånd.

- Man er ligeglad med sine dyr og køber en ny hvis den dør/bliver væk.

- Man har ikke nogen at tage hen til, har ikke råd til hotel/campingvogn og ved ikke at der er plads til dyr i de forskellige shelters....

 

Jeg er personligt typen der allerede da stormen blev varslet havde fragtet hunde og ting i sikkerhed hos nogle der boede længere væk.

Men jeg har jo også nogen at tage hen til, penge til det, har en forsikring der dækker skader og indbrud og knuselsker mine hunde, som var de mine børn.

 

Men vi ser jo gentagne gange, hvordan folk holder dyr på måder vi aldrig, aldrig nogensinde selv kommer til at acceptere og at nogle bare er uvidende.

Andre er ligeglade...

Sådan er det jo og det kan være en blanding af forskellige ting og omstændigheder der gør, at folk efterlader deres dyr.

 

Forstå at man efterlader sine dyr kommer jeg aldrig til - Men sådan er det med rigtig, rigtig mange ting, når det kommer til dyr og måden folk behandler dem på.

Det skyldes jo mit eget syn på mine hunde er så anderledes end andres.

 

Jeg tror også man skal være forsigtig til at dømme mennesker hvis livssituation, og dermed valgmuligheder, kan være milividt fra vores egne.

 

Man hører, som du jo også nævnte, om rigtig mange mennesker der nægtede at forlade deres hjem fordi det var alt hvad de havde (og ingen forsikring dækkede), de fleste af disse mennesker blev jo nærmest først tvunget ud i sidste øjeblik, og her kan man nok sagtens miste overblikket når man stortudende bliver trukket ud af sit hjem velvidende at det ikke står der når man kommer retur, og man ikke har en kinamands chance for skabe sig et nyt hjem og derfor vil ende i stor fattigdom på gaden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke et begreb skabt i livet om, hvad jeg ville gøre, hvis jeg stod i situationen, for det har jeg aldrig gjort. Umiddelbart synes man jo, at det er forkasteligt, at efterlade sine dyr, men hvem ved, hvordan hver enkelt af os ville reagere i samme situation. Ingen, og derfor skal man nok ikke være alt for rask til at dømme...

 

Hvorfor er det et godt argument? Du er anden person i denne tråd som bruger det argument direkte...

 

Hvorfor er det argument bare sådan en "trumf" man lige kan smide? "Du skal have prøvet det selv for at vide det"... Ja... Men altså behøves jeg at have kørt for stærkt for at vide at det er træls at få en bøde? Behøves jeg at have mistet min far, for at vide at det ville være forfærdeligt? Behøves jeg at have skulle stå i en storm før jeg ved om jeg ville efterlade min hund?

 

Ja da, hvis jeg vil svare 100% korrekt... Men så kan vi IKKE debatere noget som helst, vi kan ikke tage stilling til NOGET som helst; Medmindre det er sket for os!

 

Jeg synes det er helt korrekt, at gøre opmærksom på at man reagere instinktivt, og at vi på ingen måde kan sætte os 100% ind i hvordan det ville være, og hvad vi ville gøre... Men derfor kan man sagtens svarer på hvad man TROR... betyder det at vi dømmer? tjae, måske.. men jeg synes det ER forfærdeligt at folk efterlader deres hunde og katte, uanset hvor "forståeligt" det er!

 

Det er også "forståeligt" at en alenemor bliver så træt og trist over ikke at have sovet i en uge, og barnet skriger konstant fordi det har kolik, så er det da forståeligt at hun har LYST til at kaste barnet ud af vinduet, og jeg tror da vi alle ville have LYST til at gøre det. Men det gør det jo ikke okay at gøre det!

 

Det er forståeligt at folk har måtte efterlade deres kæledyr, men det gør det IKKE okay!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom lige til at tænke på episoden hvor et hvepsebo valgte at overfalde mig og Luna, da de kom sværmende i stærkt antal valgte jeg, for at forsvare mig selv og i overbevisning om at Luna kunne det samme, at slippe snoren og løbe alt hvad jeg kunne imens jeg kaldte på Luna for at få hende til at følge med.

 

Men hvad nu hvis hun i stedet var blevet så bange at hun valgte at løbe i den modsatte retning af mig...

 

Det kunne vel også være grunden til at folk har mistet kæledyr (især hunde) under stormen, nemlig at de havde regnet med at hunden vil løbe i samme retning som dem selv, men i forvirringen valgte hunden at løbe den modsatte vej :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke et begreb skabt i livet om, hvad jeg ville gøre, hvis jeg stod i situationen, for det har jeg aldrig gjort. Umiddelbart synes man jo, at det er forkasteligt, at efterlade sine dyr, men hvem ved, hvordan hver enkelt af os ville reagere i samme situation. Ingen, og derfor skal man nok ikke være alt for rask til at dømme...

 

 

Her må jeg nok også indrømme at jeg ikke har fået testet mine evner under en panik situation, og derfor (heldigvis) ikke ved hvordan jeg ville reagerer.

 

En mand besvimede engang foran mig, her gik jeg helt i sort og gjorde ingenting, det måtte andre tage sig af :oops:

 

En anden gang var min lejlighed helt fyldt med røg, min kæreste (som var i praktik som brandmand) panikkede fuldstændigt og ville have vi hoppede ud fra første sal, men her bevarede jeg overblikket og fik i stedet ledt os ud en mere sikker vej.

 

Så jeg har ingen sikker indikation af hvordan jeg ville reagerer, da mine reaktioner åbenbart helt afhænger situationen og ikke er generel svag eller stærk side hos mig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor mange her, der er gamle nok til at huske orkanen - den danske - i 1999?

Jeg sad dengang alene i et lille stråtækt hus ude på landet, med min dengang 3-årige søn i den ene arm, og hunden i den anden, medens store gamle poppeltræer bragede ned over taget. Vi kunne kun være i stuen, for det var det eneste sted, hvor der ikke stod en poppel og lænede sig ind over huset.

 

Jeg mener ikke vi havde ret meget mere end en dags varsel dengang, og de fleste tog det ikke alvorligt, bl.a. mine forældre, som var ude at køre, og fik et bøgetræ ned over deres bil. I hvert fald faldt det mig aldrig ind, så meget som et sekund, at lade min hund være alene i huset. Hvis jeg var taget afsted, var han selvfølgelig kommet med.

 

Efter amerikanske forhold var det ikke nogen særlig voldsom orkan, men det var den stærkeste storm nogensinde i Danmark, og det var rigeligt skræmmende til mig :shock: Hvis jeg fik at vide at der ville komme en tilsvarende storm i morgen, ville jeg gå over til min genbo, og spørge om to personer og to hunde måtte sidde i hendes kælder :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget apropos: Ekstra Bladet - Nej til kvinde i livsfare: Skoene bliver vde

 

Lokalpolitiet i Ribe er noget rystet over vidners reaktion på en bilulykke i Bramming i lørdags. Selv om der var tale om en voldsom ulykke, hvor den kvindelige bilist og hendes spædbarn var i livsfare, kom der mærkværdige undskyldninger for ikke at få hjælp fra andre trafikanter. En enkelt ville for eksempel ikke træde til, fordi han var bange for at få våde sko.

- En gav udtryk for, han havde dårlig skulder. En anden havde fået det forkerte fodtøj på. Det må siges at være ret lige meget i den sammenhæng, siger vicepolitikommissær Henning Ravn fra Ribe Politi til jv.dk.

 

Episoden er slet ikke så usædvanlig, som den lyder, siger brandinspektør Kjeld Taumann, der underviser i førstehjælp, til Jydske Vestkysten. – Undersøgelser viser, at 60 procent vil gå i gang med at redde tilskadekomne på et ulykkessted. De har det i sig. 30 procent vil stå stille, men gå i gang med at hjælpe, hvis de bliver sat til at gøre noget. 10 procent går i baglås, siger han.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi jo heldigvis vejrmeterologer..

Og både Katrina og Sandy var varslet i forvejen.

 

Når folk har tid til at evakuere og sømme brædder for vinduer, så har de dæleme også tid til at planlægge at fjerne deres dyr fra huset.

 

Nu kan jeg kun snakke for mig selv.

Men vi har da rigtig mange venner med bil, der kunne lokkes til at ha plads til at evakuere en hund, hvis vi nu ikke selv havde bil..

 

Jeg kan forstå det, hvis man har en stald fuld af heste eller andet. De fylder sgu noget mere end en hund eller 2

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare at den simple grund er, at der er mange der ikke har det forhold til deres dyr, som vi herinde har.. Og slet ikke derovre..

 

Hvem har ikke måtte slå væk fra Animal Planet's udsendelser om dyrepoliti?

Jeg har i hvert fald.. Mange gange

Vi har flere amerikanske venner og jeg kan love dig for, at deres forhold til hundene er præcis som dit og mit.

 

Mht Animal Planet's dyrepolitiudsendelser så ser jeg dem aldrig. Jeg kan sgutte tåle det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...