Hop til indhold

operation - gode råd søges...


Gæst Rullle
 Share

Recommended Posts

I morgen skal min lille skat opereres- hun skal have fjernet den halestump hun har, så de skal op i rygraden...

 

Vi havde forberedt os- min kæreste skal arbejde og til den modsatte ende af landet resten af ugen, men jeg har ikk lavet andre planer end at være der for Freja HVIS der nu skulle opstå noget...

 

DESVÆRRE greb jeg lige en salmonellaforgiftning her i weekend så er HELT afkræftet, men heldigvis er det på retræte... Dog kan jeg mærke at jeg har et par dage endnu før jeg er ok igen, så er der nogle der har gode råd til hvordan en hund vil være efter sådan en operation og hvordan man kan forberede sig bedst for at gøre det så godt som muligt for hunden???

Link til indlæg
Del på andre sites

Planen er hvertfald at når vi har afleveret og hun bliver opereret, så rydes der godt op, handles ind så jeg ikk skal uden for en dør KUN for at lufte hende- thats it...

 

Men hvis erfaringen er at hun bare er godt og grundigt træt i et par dage, så skal det nok gå- leger gerne sofakartoffel med hende indtil jeg selv er ovenpå ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst en tråd på et Bulldogforum om en EB, der fik amputeret halen og havde stærke smerter bagefter. Ikke for at male fanden på væggen, men du skal nok få din dyrlæge til at give dig rigeligt med smertestillende med hjem. En operation så tæt på rygsøjlen er ikke til at spøge med!

 

Krydser fingre og tæer for at alt går godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre har vi en FB som ALDRIG har vist tegn på smerter, selv om hun fx har fået bidt en flænge i øret som bestemt måtte gøre ondt- men vil næsten hellere give ekstra smertestillende end at hun skal have ondt, så godt råd- var noget der var tænkt på, men skubbet i baggrunden...

 

Har virkelig også den værste frygt ved at de skal igang med rygsøjlen, og har virkelig tænkt de værste tanker- for at være forberedt mentalt...

Men tror da lige jeg vil prøve at finde det du har læst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skal nok sige til hvis hun har ondt!

 

Træk vejret dybt når du får hende hjem, og hold al fokus på hende. Du skal ikke gå i panik hvis hun er utæt, sløv, svimmel, er dårlig, sover meget osv.

 

Personligt holder jeg min hund 100% smertedækket, også selvom dyrlægen siger at sprøjten holder hele dagen. Viser hunden tegn på smerter om aftenen, giver jeg smertestillende. Giver også gerne lidt ekstra dagen efter. Løber jeg tør for piller, ringer jeg til dyrlægen efter flere. Eller giver kodimagnyl de sidste par dage.

 

Rigtig fornuftigt at du sørger for at købe ind og ordne de praktiske ting inden hun kommer hjem. Mærk efter hvad hun virker til at have lyst til, men hold hende i snor på lufteturene så længe som dyrlægen anbefaler.

 

:x: til jer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor inde i byen, så der er altid snor på- men har aflyst alt fast hundeleg de næste 14 dage, for at være sikker...

 

Vil hellere have at min hund slingre rund i en rus af smertestillende end at hvine af smerter...

Har selv oplevet det at være blevet opereret og så det smertestillende stoppede fordi jeg lige missede en pille, og de smerter ønsker jeg ingen- og SLET ikk min hund... Så håber heller ikk at jeg kommer til at opleve hende sige "av"...

 

Og kommer der noget tis osv på gulvet, så lad det ske, det vigtigste er at hun får det bedre, for de sidste par uger har vi desværre bare kunnet stå og se på at problemet med halen blive værre uden at vi kunne gøre noget. Så i morgen bliver en lettelse når hun kommer med hjem. Og så skal der ellers bare forkæles og hygges om de næste 10 dage...

 

Men 3 ting er HELT fast imorgen. Jeg vil være hos hende til hun er fuldt bedøvet, jeg er der 20 min før den tid jeg får at vide at jeg skal være tilbage og så skal jeg have det dobbelte af det smertestillende de vil give mig med hjem... - hellere smide noget ud, end at mangle. Vi har også en forsikring der går ind og dækker det hele, så er bare super...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær klar over at de måske ringer til dig før tid. Min Cookie var dybt ulykkelig efter en operation så dyrlægen ringede 2 timer før. Der var jeg dog allerede på cyklen fordi jeg kunne fornemme at jeg skulle afsted.

Hav håndklæder i kurv/sofa/seng, for en meget træt og halvbedøvet vaps kan godt komme til at tisse, kaste op eller lave en lille pølle..

Hmm hvad ellers, som de andre siger, vær sikker på at få smertestillende med hjem. Og hvis sygeplejersken siger det ikke er nødvendigt, så bed om at få det bekræftet af en dyrlæge. Jeg har haft en meget flov sygeplejerske i røret og fået piller tilsendt dagen efter. :)

Lad være med ynke hunden for meget, men vis omsorg og kærlighed hvis den er skidt eller opsøger dig.

Slå ringeklokken fra, hvis i har sådan en. Jeg havde endelig fået en nyopereret Cookie til at falde til ro i min dyne da en nabo ringede på og så sprang hun ned og skulle være vagthund, med efterfølgende hylen og piven og smerter. (i øvrigt den samme operation hvor vi ikke havde fået piller med).

God operationsdag :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, må erkende at jeg græd lidt da vi afleverede hende... Måtte ikke blive til de bedøvede hende, men fandt ud af at det var hårdest for mig af os alle...

 

Imens hun blev opereret nåede vi stort set det hele og fik gjort os klar med alle jeres gode råd :)

 

Vi henter hende efter de ringer og siger at operationen er gået rigtig godt. Da vi henter hende ryster hun meget og har svært ved at se om hun er utilpas eller om det er pga rester af narkosen osv- så er helt klar på at vi bare skal hjem NU og putte...

 

Vi får puttet 10 min før hun har småtisset/sivet tis ud imens hun sov. Var hvad vi mindst havde forventet, så ingen ko på isen. Derefter viste hun selv signaler for at skulle ud- og har gjort det lige siden... Nu går hun og keder sig- vil lige... Ingen har åbenbart fortalt den bette hund at man skal være træt og sove efter en operation. Vi har begge puttet os på sofaen som plejer at aktivere hendes hyggegen, fjernet det meste af hendes legetøj og gjort alt for at hun skal være i ro- men ak, hun mener åbenbart at hun har sovet og fedet den det hun skulle i dag...

 

Har nu smækket noget aftensmad sammen til hende med håb om at hun bliver træt og mæt - men fantastisk at se at hun har det godt...

Vi fik at vide at i de 30 år hun havde været dyrlæge havde hun kun set 2 tilfælde af Frejas hale, hvor Freja var den værste... Så har det bare super godt :D - håber dog hun er klar p sofahygge senere, for JEG er bare brugt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...