Hop til indhold

Efterlysning af købere til Alaskan Malamuthvalpe i Odder.


Tullemus
 Share

Recommended Posts

Taget fra FB :

 

 

Efterlysning

Vi købte en Alaskan Malamute hvalp af Andreas Wølk Johansen, Strandvejen 121, Odder den 15/10 2012. Vi har efterfølgende fundet ud af, at hvalpen er indavlet, forældrene er helsøskende og at Andreas hele vejen igennem har løjet om sine hunde. Det indrømmede han igår. Der er yderligere 4 hvalpe i kuldet som vi ikke ved hvem der har købt. Hvis du kender en af disse købere bør de advares mod stor risiko for genetiske og fysiske skader på længere sigt.

Delt venligst dette flest mulige steder.

 

12800_4466730837861_2059994827_n.jpg

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg opdagede at jeg havde fået en hvalp der var resultatet af helsøskendeparring, far/datter- eller mor/sønparring, ville jeg selv sørge for at få den aflivet med det samme. Men selvfølgelig skal sælger stå til ansvar, og jeg håber at han selv må tage til dyrlægen med hele kuldet. De bør ikke leve efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen herregud- masser ad hunde har den anebaggrund-aner da ikke hvor min græske hundes aner kommer fra. F.eks er Nana Bananas mor fundet med et kuld og en stor hanhvalp fra sidste kuld.????

Snoopy er fundet i en papæske smidt ud over klipperne, uønsket kuld , hvem ved om hans mor har haft en hanhvalp, der kom til en nabo????

Iøvrigt kan der laves FCI stambog på sådanne hvalpe,., for kender da til et kuld hvor tæven ved uheld blev parret med sin far,. Flotte hvalpe med optimerede jagtgener her, fordi farhund var en import med primært jagtchampions hunde som aner.

Der er jo ingen, der siger disse hvalpe skal mangfoldiggøre sig genetisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen herregud- masser ad hunde har den anebaggrund-aner da ikke hvor min græske hundes aner kommer fra. F.eks er Nana Bananas mor fundet med et kuld og en stor hanhvalp fra sidste kuld.????

Snoopy er fundet i en papæske smidt ud over klipperne, uønsket kuld , hvem ved om hans mor har haft en hanhvalp, der kom til en nabo????

 

Nej, hvem ved. Men i tilfælde hvor man ved det, bør man også vide hvad der skal gøres.

 

Iøvrigt kan der laves FCI stambog på sådanne hvalpe,., for kender da til et kuld hvor tæven ved uheld blev parret med sin far,. Flotte hvalpe med optimerede jagtgener her, fordi farhund var en import med primært jagtchampions hunde som aner.

 

Jamen det siger jo en del om FCI...

 

Der er jo ingen, der siger disse hvalpe skal mangfoldiggøre sig genetisk

 

Det handler ikke kun om faren for videregivelse af syge gener, det handler endnu mere om hundenes egen livskvalitet. De har øget risiko for nedsat immunforsvar samt fysiske og psykiske defekter af enhver art. Meget af det kan først vise sig om flere år, og man aner ikke om den pågældende hund har levet med smerter længe før det bliver opdaget - det ved jeg fra egne erfaringer med en hund med arvelig sygdom.

 

Og endelig er der det principielle, at vi som mennesker ikke bør acceptere indavl. Hverken når det sker ved et uheld, eller når skrupelløse opdrættere leger med dyrs gener. Hvis der skulle være nogen lov, der påbød aflivning af uskyldige hvalpe, skulle den hellere tage udgangspunkt i uetisk avl, end i om hvalpene tilfældigvis tilhører en race, som det kollektive hysteri har dømt til forfølgelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har absolut ingen erfaring indenfor den slags, men hvorfor aflivning med det samme? Er alt håb ude? Troede naivt, at risikoen for sygdom ville være ekstremt høj men ikke 100%?

 

min far har haft to hunde der var resultat af helsøskendeparring. Begge hunde var sunde og raske. Forskellige racer/omstændigheder, men ingen sygdom eller lignende hos nogen af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går bestemt ikke ind for indavl, der for mig er en altfor nem måde at bibeholde noget exteriør eller evner man ønsker sig.

Men jeg mener ikke, at sådanne forhåbenlig 1 ste gangshvalpe bare skal dø.Jeg ville også i køberes sted føle mig snydt,men vil nok aldrig komme i den situation.

Mener bare at videre avl bør udelukkes på disse hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

er det ikke det kan kalder tæt linjeavl?

 

Lol. Jo jo i DJR ville det være linje avl. Jeg kender to kuld far/ datter parringer, et stambogsført i DKK. Endte med aflivning for 4 af de hvalpe jeg kendte. 2 med knogle problemer og to med aggressivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

min far har haft to hunde der var resultat af helsøskendeparring. Begge hunde var sunde og raske. Forskellige racer/omstændigheder, men ingen sygdom eller lignende hos nogen af dem.

 

Jeg vil egentligt gerne lige præcisere, at begge hvalpe var fra ups kuld, ingen overlagte parringer, og hvalpene blev givet væk gratis til interesserede venner etc. Det er altså ikke fordi min far går ind for den slags af princip eller noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...