Hop til indhold

Udkast til (Hundelov)


Gæst CesarMillan
 Share

Recommended Posts

Jeg forstår ikke en døjt af hvad du skriver, I'm sorry... Ikke for at være uhøflig eller noget - jeg forstår det simpelthen ikke.

Jeg gør heller ikke.

 

Er ikke sikker på det har gang på jorden. Tanken er ekstrem. Måske ikke engang lovlig.

Hvilken tanke?

Tager udgangspunkt i 15000 internathunde aflivninger om året.

Hvorfor fortæller du os det, altså hvad er formål og sammenhæng?.

Du har nogen statistiker du vil ændre. Programmet ændre markedet efter statistikken.

Igen, hvilke statestikker og hvilket program?.

Hundeejere tvinges til at ændre forholdene for markedet. For deres racer/hunde ellers kommer en konsekvens ingen ønsker.

Hvorfor tvinges hundeejerne til at ændre noget og hvad er det for konsekvenser du taler om?

 

 

 

.... Jeg kunne blive ved, men stopper her. Vil bare lige sige, at du bliver nødt til at lade være med at tale i overskrifter og forvente at vi andre kan læse dine tanker bag, hvis du vil have anden respons end blot undren over dine indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 112
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst CesarMillan

Istedet for program, kald det hunderegister. Hundregister skal koordinere markedet gennem registrerings nummer. Det skal man bruge når man markedsføre hvalpe.

 

Hunderegister overstyre markedet gennem analyse. Markedet kommer til at virke på dynamisk effekt. Der kan indkøres mulige detaljer for udregningen.

 

Forslag til inspiration. Gå på youtube og søg: Are we in control of our decisions?

 

Detaljen har en enorm effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Hvilken tanke?

 

Tanken om et overstyret marked.

 

Hvorfor fortæller du os det, altså hvad er formål og sammenhæng?.

 

En tilgang til, der er 15000 internathunde der bliver aflivet. Ingen græder over hunde, der ikke blev født.

 

Igen, hvilke statestikker og hvilket program?.

Forskellige statistikker, der allerede indrapporteres og udregnes for at belyse et problem.

 

Hvorfor tvinges hundeejerne til at ændre noget og hvad er det for konsekvenser du taler om?

 

Fordi det ligger ansvaret ud på markedet. Over på opdrætter og køber. Udbud og efterspørgsel.

 

-Det kan være interessant at høre andre løsninger eller tilgange til problemet, der måske ikke er kendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager udgangspunkt i 15000 internathunde aflivninger om året.

 

 

Hvor får du det tal fra? Det eneste jeg kan se er at der anslåes at der aflives 15000 hunde om året... Faktisk står der i den artikel du selv henviser til at:

[h=2]Hvert år opgiver 15.000 og afliver deres hund på grund af adfærdsproblemer.[/h]

 

Samt:

 

For dyret kan det have fatale konsekvenser – det har det hvert år for mellem 10.000 og 15.000 hunde, der bringes til dyrlægen for at få afsluttet livet, selv om de ikke lider af fysiske skavanker.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Tallet er irrelevant. Enten er der problem eller er det ikke. Ellers må du sætte et tal.

 

Der er flere oplysninger om et tal på 10-15000. Om det er internathunde eller ej kan for den sags skyld gøre lige fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tallet er irrelevant. Enten er der problem eller er det ikke.

 

Der er flere oplyst et tal på 10-15000. Om det er internathunde eller ej kan for den sags skyld gøre lige fred.

 

Der er da en kæmpe forskel på om der aflives 15.000 internat hunde og derudover 10-15000 hunde pga. adfærdsproblemer! Eller om der "bare" aflives 10-15000 internathunde/hunde med adfærdsproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan
Der er da en kæmpe forskel på om der aflives 15.000 internat hunde og derudover 10-15000 hunde pga. adfærdsproblemer! Eller om der "bare" aflives 10-15000 internathunde/hunde med adfærdsproblemer.

 

Hvornår defineres der et problem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår defineres der et problem?

Det kan man jo ikke give et endegyldigt svar på. For nogle mennesker ville en given adfærd være et problem, men det ville det ikke nødvendigvis være for mig. Og desuden er folks grænse for hvornår de "har fået nok" jo meget forskellige. Så det er jo umuligt at svare på, hvornår noget bliver et uoverskueligt problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Det er ikke artiklen der interessant. Det interessante er artiklen viser en kritik, der måske eller måske ikke, er et problem?!

 

Tja, så spørgsmålet om man skal gøre noget ved det eller ikke.

 

Hvad er dit eget forslag?

 

PS Et forslag: Hvis man vil debattere artiklen, som jeg ikke har læst, smid artiklen op i en ny tråd. Det bestemmer man selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke artiklen der interessant. Det interessante er artiklen viser en kritik, der måske eller måske ikke, er et problem?!

 

Tja, så spørgsmålet om man skal gøre noget ved det eller ikke.

 

Hvad er dit eget forslag?

 

PS Et forslag: Hvis man vil debattere artiklen, som jeg ikke har læst, smid artiklen op i en ny tråd. Det bestemmer man selv.

 

Ej, DU som TS kan da ikke henvise til en artikel, og når folk finder det interessant, fordi DE læser dne, sige at så må de diskutere det DU har hevet ind i tråden i en anden tråd??

 

Lad være at henvise til materiale du ikke SELV har læst, og lad være at trække ting ind i en debat der ikke høre hjemme der. Når du henviser til en artikel så vil den blive læst, og dermed diskuteret!

 

Jeg har flere gange her på forum skrevet mine forslag til ændring af hundeloven, der er faktisk nogle rigtig gode tråde herinde omkring det emne.

 

Jeg bor selv i Holland, og er derfor ikke mærket af de danske love på samme måde som de fleste folk herinde. Derfor er det svært for mig at udvælge hvor jeg synes "det går galt", jeg kan kun sammenligne med de love og regler som jeg er underlagt i det land jeg bor i. Hernede er der f.eks. ingen forbudte hunderacer, og jeg har boet her i to år, og har aldrig hverken set eller hørt om en "kamphund gået amok".

Link til indlæg
Del på andre sites

I udgangspunkt handler det om at sælge til rigtige ejer. Der kommer markedet ind.

 

Et andet problem er at hunde kan reproducere sig i det uendelige.

 

 

Jeg har en holdning og også et forslag til hvordan en hundelov skulle skrues sammen (i grove træk).

 

Afskaf BSL (Breed Specific Legislation) 100%.

Indfør lovpligtigt brugerbetalt hundekørekort/duelighedsbevis for alle hunde over, - lad os sige 10 kg. (det kunne også være fx 15kg)

Tilfør ressourcer til politiet, via indtægterne fra det brugerbetalte hundekørekort, til at de kan oprette en afdeling der håndhæver loven på dette område.

Indfør en "3 strikes´n out" politik, forstået sådan at tages man første gang i at føre en hund, uden at have "kørekort" til det, koster det en (stor) bøde og beslaglæggelse af hunden til man har taget kortet.

Anden gang, sker det samme, men bøden er større.

Tredje gang samme bødestørrelse, men hunden tages permanent(aflives). - Det samme de efterfølgende gange.

 

Man kan evt. tilføje to eller tre kategorier af kørekort, fx.:

kat. 1. Hunde op til 10kg. - Omhandler ernæring, adfærd og pleje.

Kat. 2. Hunde op til 20kg. - Ud over Kat. 1 også handler om træning, stimulering, lovgivning, lineføring og ansvar.

Kat. 3. Hunde over 20kg. - Kræver kat. 1 & 2, og løbende prøver der beviser dueligheden.

 

Vi kan altid diskutere hvor grænserne skal gå, det er eksempler jeg lister op, men de er nok ikke helt skævt sat tror jeg :-)

 

Pointen i at have mindre krav ved meget små racer, er to. Dels er de oftest de foretrukne hos ældre mennesker der blot søger en selskabshund, og som ikke nødvendigvis magter at tage en prøve - Jeg vil ikke frarøve dem muligheden for at have en selskabshund på deres gamle dage.

Den anden grund er den oplagte - De meget små racer er yderst sjældent dem der udgør den store trussel i samfundsbilledet.

 

Jeg tror at en løsning som den ovenfor, vil gavne fordi den ikke giver mulighed for at frasige sig ansvaret ved at sige "det er ikke min hund" etc.

Det er muligt at en klaphat, der blot ønsker en potensforlænger, bare skaffer en anden hund, men første gang han spottes, kan politiet gribe ind, og fjerne hunden.

Politiet kender ganske udmærket "Brian´erne" i deres distrikt, og hunden skal trods alt luftes, og vises frem, eller har den ingen værdi som potensforlænger.

Det hele ligger i at der skal kræves "kørekort" blot at føre hunden, og der er næppe nogen der vil lade deres hund føre af en uden "kørekort" hvis det kan koste hunden livet.

 

/-Buggi-

Hvad skal indgå i de kategorier, hvem skal bestemme hvilke prøver der skal bestås og hvordan skal man nå frem til hvad testen skal bestå af, skal det have noget at gøre med de individuelle racers egenskaber?

 

Er man en rigtig ejer fordi man kan gå "korrekt" med sin hund på plads på venstre side... hvem skal bestemme om man er en rigtig ejer og hvordan defineres rigtig ejer?

Er man en rigtig ejer hvis ens indkald er sikkert?..som dette:

Når jeg skal have hund igen skal jeg giove mellem 12 og 18.000 for en hvalp, skal jeg så igennem et tvungen trænings forløb og prøve til x antal tusind kroner, måske indeholdende træning metoder som ikke er hensigts mæssig for hundens videre træning afhængig af hvad planen er med hunden. Det er jo ikke givet at en "dommer er ening med mig i mine metoder or fremgangs måder, skal jeg så dumpe til en prøve på det grundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Fint jeg trækker mig fra hunde-forum. Håber dermed tråden kan forsætte.

 

Ærgerligt.

 

Opfordre andre til arbejde for hundes velfærd i dybden, derom man finder nødvendigheden.

 

Forsæt endelig tråden.

 

Takker for debatten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skal indgå i de kategorier, hvem skal bestemme hvilke prøver der skal bestås og hvordan skal man nå frem til hvad testen skal bestå af, skal det have noget at gøre med de individuelle racers egenskaber?

 

Er man en rigtig ejer fordi man kan gå "korrekt" med sin hund på plads på venstre side... hvem skal bestemme om man er en rigtig ejer og hvordan defineres rigtig ejer?

Er man en rigtig ejer hvis ens indkald er sikkert?..som dette: link

Når jeg skal have hund igen skal jeg giove mellem 12 og 18.000 for en hvalp, skal jeg så igennem et tvungen trænings forløb og prøve til x antal tusind kroner, måske indeholdende træning metoder som ikke er hensigts mæssig for hundens videre træning afhængig af hvad planen er med hunden. Det er jo ikke givet at en "dommer er ening med mig i mine metoder or fremgangs måder, skal jeg så dumpe til en prøve på det grundlag.

 

Som jeg skriver, så er det en grov-skitsering, med massere af muligheder for ændringer og rettelser. Mine kriterier er ikke hellige, og skal selvfølgelig justeres så de favner bredt.

Mht. lineføring og træning, så har mener jeg ikke at det er træningsmetoder og fysiske træningsprøver der skal bruges og undervises i. Det er mere et udtryk for at undervise i vigtigheden i korrekt stimulering af hunden, og vigtigst - omgivelsernes forventninger til dig som hundeejer. Altså et regelsæt der skal undervises i. Hvordan ejeren så når målene er for så vidt underordnet.

Jeg har som sagt ingen forestillinger om at det skal være en fysisk prøve med hunden på venstre side etc. etc. .. Måske en trafikprøve eller anden form for prøve der viser at ejeren er i stand til at håndtere hunden forsvarligt (dette er primært i kat. 3 jeg tænker på).

 

Jeg forestiller mig at man laver en struktur meget i stil med den man bruger ifbm. alm. kørekort til bil, hvor der udarbejdes undervisningsmateriale/pensum og at opgaven så kommer i privat udbud. Altså "hunde skoler" om man vil. Der skal så uddannes nogle prøve sagkyndige på samme måde som man har til teori/køreprøver i bil. En sådan organisation kan fungere fint når vi taler om køre undervisning, så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne virke med hunde? Det handler blot om at det hele bliver grundigt og velovervejet skruet sammen. :-)

 

Man kan så argumentere med at "jeg skal ikke til at tage et kørekort til hunde, bare fordi der er nogen tosser der ikke kan finde ud af det"... Well, jeg jeg kørte også ganske glimrende bil før jeg tog bilkørekort, men jeg var altså nød til at tage det alligevel :-)

 

Der vil måske også være mennesker der af fx. psykiske lidelser ell. andet ikke er i stand til at tage et hundekørekort på et hold, men udbyder man undervisningen privat, som med bilkørekort, så vil der vare massere af muligheder for at tilgodese disse mennesker også, da de så vil kunne købe privat ene undervisning etc.

 

At gøre et hundekørekort obligatorisk handler dybest set kun om to ting.

1. At sikre basal undervisning om hundens behov.

2. At sikre hundeejers forståelse for omverdens/samfundets forventninger (og lovgivning) til dig som hundeejer.

 

/-Buggi-

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville bare sige hej, godt at se dig til Dogue1! Håber vi snart hører meget mere fra dig.

 

Mht. debatten, gider jeg ikke længere diskutere dette emne her på forum. Jeg har indtil videre skrevet til 8 forskellige folketingsmedlemmer, og fået ingen eller intetsigende svar. Det er tydeligt at Hundeloven ligger meget langt nede på regeringens dagsorden, men derfor bør vi ikke opgive. Er dog ret sikker på at det batter hat at hælde sine guldkorn ud her på forum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvad skulle der så ske med ens dyrindkøbte hund havde du forestillet dig hvis man dumpede? Det er jo altså et levende væsen man har abskaffet sig, og ikke bare en bil man kan lade stå i indkørslen til man måske består engang:(

 

Et bud kunne være at eventuelle praktiske prøver i kat. 1 & 2 blev udført med "hundeskolens" hunde, og det kun er de løbende prøver i kat. 3 der er med egen hund.

Langt størstedelen af indholdet ved en kørekort ordning ville jo nok være af teoretisk karakter, og ikke praktisk.

Tanken skulle jo netop være at man skulle have kortet inden man anskaffede sig en hund. Og med en overgangsordning for dem der allerede har hund ved indførslen af "kørekort" reglen.

 

Jeg er fuldstændig overbevist om at en sådan ordning sagtens kan fungere i praksis, men jeg har ikke alle de vise sten, og har ikke en 100% køreklar plan for hvordan det skal skrues sammen.

Som sagt er det en grov skitsering af en mulig konstellation, intet andet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener at loven skal gælde ALLE racer - uanset størrelse - det er ligeså irriterende med en lille agressiv ukontrolleret hund som med en stor - det har intet med størrelsen at gøre !

Annelise - spørg lige dig selv, hvilken "aggressiv ukontrolleret hund" du nødigst vil stå overfor....en arrig pekingeser eller en ditto ambull?

Link til indlæg
Del på andre sites

Annelise - spørg lige dig selv, hvilken "aggressiv ukontrolleret hund" du nødigst vil stå overfor....en arrig pekingeser eller en ditto ambull?

Men det ændrer jo ikke rigtig på hvor irriterende det er :-) Jeg vil da også helst møde en sur pekingeser, som ingen har styr på, men det er sgu stadig virkelig irriterende med små hidsige hunde, der bare får lov til at gøre hvad der passer dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det ændrer jo ikke rigtig på hvor irriterende det er :-) Jeg vil da også helst møde en sur pekingeser, som ingen har styr på, men det er sgu stadig virkelig irriterende med små hidsige hunde, der bare får lov til at gøre hvad der passer dem.

 

Hvis man skal til at lovgive imod alt der irriterer en, så har jeg en laaaaaaaaaaaaaaaaaang liste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det ændrer jo ikke rigtig på hvor irriterende det er :-) Jeg vil da også helst møde en sur pekingeser, som ingen har styr på, men det er sgu stadig virkelig irriterende med små hidsige hunde, der bare får lov til at gøre hvad der passer dem.

Irritation er en del af livet og noget, man ikke rigtigt kan stille så meget op overfor. Sjovt nok møder jeg selv faktisk ikke små irriterende hunde. Men det er måske også til en vis grad et spørgsmål om, hvad man lader sig irritere af?

 

Og små irriterende hunde er i hvert fald noget, man ikke rigtigt kan lovgive sig ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man skal til at lovgive imod alt der irriterer en, så har jeg en laaaaaaaaaaaaaaaaaang liste :mrgreen:

 

Haha, så er vi to! Men det synes jeg nu heller ikke vi skal :-D Det var mere fordi Anne-Lise skrev, at det var ligeså irriterende med ustyrlige små hunde som ustyrlige store hunde. Måske kan en stor hund gøre mere skade (det kan den jo nok :mrgreen:) men det kan sørme også være voldsomt belastende med en lille, uopdragen hund, der slet ikke har lært at høre efter. Og det er egentligt bare det jeg argumenterer for :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...