Gæst johanlind81 Skrevet November 21, 2012 Rapporter Share Skrevet November 21, 2012 jeg skal overtage min svigerindes labrador/golden blanding omkring midt i dec. I går var jeg ude at gå med han, en mindre tur på omkring 30 min. han er vant til at gå ude i en have dagen lang og bliver aldrig luftet, til at starte med var han ret vild for at komme videre. i starten stoppede jeg med at gå hvergang han trak i snoren. men så lod jeg ham løbe lidt, det var en "rullesnor" eller hvad det hedder. for tænkte hvis han for lov at blive lidt mere vant til at gå så var det måske nemmere at komme igennem til ham. Er jeg helt galt på den eller hvad? men jeg stoppede når han begyndte at trække voldsomt, labrador er jo en stærk hund lagde også mærke til at den ikke holdt kontakt selvom jeg prøvede med dens navn, havde desværre ikke nogen godbidder med. han havde vist bare travlt med at komme derudaf Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 Masser af godbidder med... og beløn al kontakt han giver! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 Vælg hvad du vil... vil du give ham frihed til at løbe i flexlinen eller vil du træne at gå pænt i snor? For flexlinen modarbejder al gå pænt træning.... der skal nemlig et ret godt træk til for at få sådan en flexline til at rulle ud.... så i flexlinen lærer hunden at trække for at komme fremad.... hvilket er nøjagtigt det modsatte af hvad vi ønsker når hunden skal lære at gå pænt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst johanlind81 Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 Vælg hvad du vil... vil du give ham frihed til at løbe i flexlinen eller vil du træne at gå pænt i snor? For flexlinen modarbejder al gå pænt træning.... der skal nemlig et ret godt træk til for at få sådan en flexline til at rulle ud.... så i flexlinen lærer hunden at trække for at komme fremad.... hvilket er nøjagtigt det modsatte af hvad vi ønsker når hunden skal lære at gå pænt jeg vil self. lære ham at gå pænt i snor, men han var meget overgearet, så min tanke var at han skulle falde lidt ned så han var til at arbejde med idet han aldrig kommer ud at gå. så dit svar var ikke til megen hjælp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 Velkommen til og glædelig hund En 6 årig hund som ikke er vant til at opleve noget udover haven har et stort udækket behov, som skal tages hånd om. Din tanke med at lade ham falde lidt ned er helt rigtig. Vi slæber jo heller ikke en understimuleret 10 årig dreng ind i Tivoli og forventer at han kan have det hele i sig Hvis du har mulighed for det vil jeg råde dig til at køre ud med ham, ud på steder hvor der er god plads omkring jer og give ham en 20 - 30 m line i selen. Han skal have sele på til dette. Der ville jeg lade ham bumle rundt og blive mæt et par timer hver dag 14 dages tid, så burde der komme lidt bund i ham s¨du kan begynde at arbejde med ham. Jeg sværger til en fast langline hvor der bare holdes fast i enden så hunden har resten at gøre godt med. Det lærer han kun at trække af hvis du følger med ham i stram linem hvilket du naturligvis ikke skal gøre. Gå i stedet modsatte vej. Åben flexline modvirker dit mål, da han derved skal trække linen ud for at komme frem, selvom det kun er er svagt træk er det dog et træk han mærker. Har du ikke bil, vil jeg foreslå en 8 - 10 m fast line i selen, som du bruger ligesom langlinen. Her kan du lave nogle knuder så du har nogle faste holdepunkter, så vil han lære om han har 3m, 5m, eller hele linen og forholde sig til det. Her går du også modsat straks han starter med at gå hurtigere end dig. Først når han faktisk er træt skal du begynde at træne "gå pænt" og belønne dette med godbidder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 jeg vil self. lære ham at gå pænt i snor, men han var meget overgearet, så min tanke var at han skulle falde lidt ned så han var til at arbejde med idet han aldrig kommer ud at gå. så dit svar var ikke til megen hjælp. Hvad i alverden bilder du dig ind!? Sådan skriver man sgu da ikke til folk, der af venlighed prøver at hjælpe, og som oven i købet giver et godt råd. Når du spørger på et offentligt forum, må du tage de svar der kommer. Hvis der er nogle, der ikke virker brugbare, står det dig frit for at ignorere dem, men bare en lille smule almindelig høflighed er vel ikke for meget at forlange? Men velkommen til forum. Foruden de udmærkede råd, du allerede har fået, vil jeg foreslå at du træner et indkalds/kontaktord med din nye hund, da den åbenbart ikke har lært at reagere på sit navn. Du kan enten give hunden et nyt navn, prøve at træne på det gamle, eller vælge et helt tredie ord som f.eks. "her" eller "kom". Sig ordet flere gange om dagen, og stop hver gang en godbid i munden på hunden. Den skal ikke gøre noget for belønningen - det handler om at "programmere" hunden til at forvente en belønning hver gang den hører det specielle ord, så vil den automatisk give dig kontakt når du ønsker det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 Som Ninjamor skriver, er det igang med sele (når han trækker så meget er der stor risiko for at han får skader i nakken med et halsbånd på) og en lang line i starten. Jeg kan bedst lidt de sporliner som er en stålwire med plastic udenom. De vejer og fylder ikke så meget, og suger ikke vand og skidt. De er dog ret ubehagelige at holde på, så jeg har sat en almindelig hundesnor i "min" ende. De fås i længder fra 5 til 15 meter. Jeg synes også at du skal lade ham gasse af et par uger. Og du må forberede dig på at han trækker ret meget i starten. Som Ninjamor skriver, skal du gå den anden vej når han trækker, eller standse op og lade hunden komme hen til dig. Jeg fik i starten at vide at jeg blot skulle vente på at hunden tog øjenkontakt, men det er sgu lidt svært at se i mørke med en sort hund med mørke øjne. Så jeg standsede op og gik et skridt tilbage. Så kommer hunden hen til dig. Jeg ved godt at andre har stillet spørgsmålstegn ved denne metode, men det har virket for os. Det med at gå den anden vej, syntes hunden bare var skide sjovt:???: Så brug det der virker bedst. Og så er det vigtigt at du har superlækre godbidder! I meget små stykker. Om det er pølsestykker, kogt kylling, skinketern eller andet, er ligegyldigt, bare de er saftige og bløde. Hvis du bruger tørre kiks, skal hunden bruge lang tid på at stå og spise dem, og det afbryder jeres kontakt. Vi bruger tit en tube tunguf når vi træner lineføring, fordi det er super nemt at give et lille trut i munden på hunden og så komme videre. Og husk at rose hunden når den går pænt og ikke trækker:-) Det er også en god ide at købe en GOD snor. Helst med et bredt håndtag. De smalle eller rundsyede liner gnaver rigtig meget i hånden, og det er virkelig irriterende hvis hunden trækker. Personligt ville jeg også finde et sted at træne. De fleste klubber holder dog juleferie fra midten af december og frem til nytår. men så har du jo lige nogle uger til at få ham gearet lidt ned. Hvis du fortæller hvor du bor, er der nok nogen herinde der kan anbefale et sted i nærheden. Og så synes jeg at det er rigtig fint at du søger information allerede nu og forbereder dig på din kommende hund! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst johanlind81 Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 jeg bor i østermarie på bornholm, mht. sele hvilken slags skal man købe? flexsnoren ville det være bedst bare at smide den af helvede til eller kan den bruges til noget fornuftigt...? hvad er fordelen ved den lange line, er det at den får brændt lidt krudt af men stadig får lidt træning i snor eller hvordan? når det nu er en labrador bl. hvilke andre trænings "lege" vil være gode at starte på? tænker måske noget søgning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 jeg bor i østermarie på bornholm, mht. sele hvilken slags skal man købe? flexsnoren ville det være bedst bare at smide den af helvede til eller kan den bruges til noget fornuftigt...? hvad er fordelen ved den lange line, er det at den får brændt lidt krudt af men stadig får lidt træning i snor eller hvordan? når det nu er en labrador bl. hvilke andre trænings "lege" vil være gode at starte på? tænker måske noget søgning Bruger selv flexiline, og ELSKER den! Vi begyndte dog først at bruge den da hunden havde lært at gå pænt i fast line. Så gem den væk nogle måneder, så kan du forhåbentlig bruge den igen:-) Fordelen ved den lange line er, at hunden har en større radius, og at du ikke skal bekymre dig om at den lige pludselig stikker af. Jeg ville ikke stole på dens indkald ude i den store verden - ihvertfald ikke de første par uger:-) Du kan med fordel købe nogle foderbolde. Kvickly plejer at have sådan nogle røde nogle i kraftigt gummi til omkring 100 kr. Du kan også købe en Kong Leo (kegle) til foder indendørs. Det får hunden til at bruge hovedet lidt:-) Du kan også sprede foderet ud på græsset eller på gulvet indenfor. Spor synes hunde også er rigtig sjovt. Hvis du har have, kan du gå med korte, slæbende skridt, og lægge en foderpille for hver 20-30 cm. For enden af sporet lægger du en lille bunke mad. Med tiden øger du afstanden mellem foderpillerne og gør sporet længere. Hunden skal være i snor imens, og skal ikke have lov at gå sporet for hurtigt. Også her bør du bruge sele. Denne type spor hedder et ID-spor, og hunden lærer at følge fært af et menneske (ligesom politihundene). Med jagthunde bruger man tit et blodspor, da den jo skal kunne finde et anskudt dyr, men det er en smagssag hvad man vælger at træne med. Vi træner ID-spor, og det synes jeg også er lidt nemmere - så skal jeg ikke rende rundt med rå lever eller til slagteren efter blod:badr: Vi bruger en helt almindelig H-sele fra Hurrta. Den går tværs over brystet på hunden, og gør at den egentlig kan trække bedre. Det er den type sele man egentlig bruger til spor. Men hos os havde det en meget gavnlig effekt på hendes trækken i snor. Hvis vi brugte kvælerhalsbånd, trak hun som en sindssyg for at komme væk fra det ubehag, så det virkede helt modsat! Du kan købe seler i de fleste dyreforretninger, og mærket er ikke det vigtigste. Butikkerne kan vejlede om den korrekte størrelse. Jeg prøvede at google hundetræning+bornholm, og der er lidt forskelligt at vælge imellem, både PH (politihundeførerforening), Rottweilerklub, DKK (Dansk Kennel Klub) og nogle mindre klubber. Jeg ville prøve DKK eller en af de mindre klubber - ihvertfald i starten. Jeg går ud fra at du ikke vil træne hardcore lydighed, men bare har behov for lidt støtte til almindelig opdragelse her i starten, og det plejer DKK at være gode til:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 jeg bor i østermarie på bornholm, mht. sele hvilken slags skal man købe? flexsnoren ville det være bedst bare at smide den af helvede til eller kan den bruges til noget fornuftigt...? hvad er fordelen ved den lange line, er det at den får brændt lidt krudt af men stadig får lidt træning i snor eller hvordan? når det nu er en labrador bl. hvilke andre trænings "lege" vil være gode at starte på? tænker måske noget søgning Der er mange holdninger til seler, så det er sådan lidt hvad man bedst kan lide eller hvis hundens kiropraktor fraråder/råder til en bestemt type. Den sele som terrieren har på, synes jeg selv vældig godt om, synes dog den sidder lige højt nok på hunden på billedet SPOR/G SELE - lder med filt/messing - snapspnde i metal (kan bruges som trksele) - medium - sort men du kan også købe gode seler af andre mærker, jeg vil tro andre kommer på banen med anbefalinger Fordelen ved den lane line er at hunden ikke oplever at skulle trække for at komme frem, samt at der er råderum til at fjolle og bruge energi. (En tredje fordel er at du lærer at springe badut for ikke at blive viklet ind i linen :klap:) Hvis du f.eks. bruger 20m line lærer vapsen at han har 20m når du har sagt "fri" eller hvad du siger, han behøver ikke prøve sig frem som i ulåst flexline. En fast langline giver han mere frihed end en flexline, da de ikke er så lange. Næserarbejde ligger lige for med en retriever og hvis du bor nær vandet vil søg i klipper/store sten være en rigtig god ting for ham, da han der både skal bruge sin balancesans og sin næse, hvilket giver en dejlig træthed og tilfredshed. Søg af foderet vil også ligge lige til. Hvis han bruger 2 x 25+ minutter dagligt på fodersøg får han en god basisbeskæftigelse til at lægge bunden. Spred foderet ved at kaste håndfulde afsted, så det bliver godt spredt. En retriever er en inkarneret "tingfinder", så når der kommer lidt bund i ham vil det være både sjovt og spændende at lære ham at finde genstande og bringe dem til dig i bytte for ros og en lækker godbid. Til de lange vinteraftener kan fært identifikation og apportering være noget man træner indenfor, du kan også gemme ting indenfor, evt. bare ting evt. små bøtter med lidt foder i som han skal finde og aflevere mod at få foderet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mulline Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 Med hensyn til fodersøg og få brugt hjernen, er jeg ret vild med at bruge tun i vand, trykker vandet ud af tunen og smuldrer tunen ud på græsset, det er ikke nemt at se tunen, så det kræver at hunden virkelig bruger sin næse, og tun dufter rigtig dejligt:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 jeg bor i østermarie på bornholm, mht. sele hvilken slags skal man købe? flexsnoren ville det være bedst bare at smide den af helvede til eller kan den bruges til noget fornuftigt...? hvad er fordelen ved den lange line, er det at den får brændt lidt krudt af men stadig får lidt træning i snor eller hvordan? når det nu er en labrador bl. hvilke andre trænings "lege" vil være gode at starte på? tænker måske noget søgning velkommen til efter min mening er flexline noget skrammel (se Ninjamors indlæg) og jeg bruger som Anne1979 15 m sporline - hvis det er nødvendigt kan længden nemt halveres eller gør længere med alm liner. vi bruger den når vi går på store områder, hvor mere velopdragne hunde løber løs . du kan træne indkald med den lange line, øve at han skal sætte sig/ dække mens du går fra ham (start med 1 skridt) og gemme dig for ham bag træer, så han lærer at holde opmærksomheden på dig. genialt "redskab" efter min mening :banan: hvis han får tørkost kan du sprede det i græsset - sådan får mit kræ noget af sin mad og noget bliver brugt som belønning ved træning men han er også ekstremt madglad hvis der er mulighed for det, vil jeg anbefale dig at gå til hundetræning, hvor du både bliver vejledt og hunden kan lære at træne med forstyrrelser (samvær med andre hunde) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst johanlind81 Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 tak for de mange gode svar, vil prøve at bruge en sporline. det med fodersøg lyder også som en god idé. skal man så sige: til den så den lærer det er det den skal eller hvad? mht. aportering hvad lærer man den der, er det bare at hente og aflevere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 21, 2012 Rapporter Share Besvaret November 21, 2012 tak for de mange gode svar, vil prøve at bruge en sporline. det med fodersøg lyder også som en god idé. skal man så sige: til den så den lærer det er det den skal eller hvad? mht. aportering hvad lærer man den der, er det bare at hente og aflevere Man kan introducere fodersøg på forskellige måder. Du kan holde ham i halsbånd/sele og vise ham du drysser 3 - 4 foderkugler lige foran ham, slip ham og mens han søger, spreder du flere udenom dem han søger. På den måde kommer han længere ud at søge. Det er bedst han enten ser du spreder hele portionen før du slipper ham eller at han ikke ser du spreder flere efter de første. Starter han med at søge, stopper når han har spist de første få kugler, og derefter ser du spreder flere bliver søget ikke et langt flydende søg men mange småsøg og det sidste trætter ikke lige så meget som det første. Du behøver såmænd ikke sige noget, han skal nok gå i gang, men hvis du senere vil kunne sprede foder uden han ser og derefter sætte ham i gang, det er det fint at have et signal til ham. Du kan sige søøøøge, fiiinde (blødt) eller andet til ham mens han faktisk gør det, så vil han på et tidspunkt koble ord og handling sammen. Apportering er der mange gode bud på indlæringen af. Der er også forskel på om du vil have en formel udførelse med hunden siddende "på plads" først og ligeledes slutte dér. Uanset skal det være glæden ved at bære og aflevere der skal være drivkraften. Hvis hans glæde ved dette er blevet slukket pga. skæld ud, som nogle retrievere får for at ville bære på alt, skal dette først fixes. Vent med apportering til han er faldet til, medmindre han selv vil slæbe rundt på noget Gør han det er det bare at bytte genstanden for en godbid og hjertelig ros. Min lab har lært at apportere ved at jeg gav ham noget i munden når jeg kom hjem til ham og ham egentlig helst ville hoppe op. Noget i munden afledte ham. Når jeg ville have genstanden byttede jeg med godbid med ordet "apport", hvilket fik betydningen "slip" for ham. Han kan ikke slippe uden at have noget at slippe så på den måde baglænstrænede (baglænskædede) jeg det. Ligesådan blev/bliver han skamrost for at tage noget at bære. Han bærer post ind, pakker, hvis de er store hjælpes vi ad, bilnøgler, pung mv og er vældig stolt over dette vigtige job Han er også 6 år Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts