Hop til indhold

Hvordan ved jeg om hun bliver bidt?

Gæst Kirsten68
 Share

Recommended Posts

Gæst Kirsten68

Hej Hunde-Forum.

Jeg har to hunde, en hvalp og en voksen. Hvalpen er 12 uger så det er ret nyt for os alle. De har haft lidt uoverensstemmelser i forbindelse med at hvalpen skulle finde ud af hvor den ældste hunds grænser går og hvad hun kan tillade sig, men overordnet set kommer de fint ud ad det med hinanden.

Mit spørgsmål går på hvor meget man skal lade dem klare det selv.

Jeg har selvfølgelig snakket med opdrætter om det og vi var begge enige i at de selv skulle klare det, altså ikke noget med at skælde den store ud når han sagde fra osv. Opdrætteren mente også at hvalpen måske er nød til at lære det på den hårde måde og at hun nok ville blive forskrækket og pive, men den ældste måtte selvfølgelig ikke bide hende eller skade hende på anden måde. Og når det skete skulle vi bare ignorere dem begge, altså ikke noget med at skælde ud eller pylre om den yngste.

Nu har vi så ladet dem klaret det selv i 1-2 uger og der er helt klart sket forbedringer! Men vi bliver overrasket når han "sætter hende på plads" (hader det udtryk), selvom vi efterhånden kan se det komme inden. Nu er mit spørgsmål så hvordan sikrer vi os at han ikke bider hende?

Han er normalt ikke aggressiv, men nogle gange ser det ud og lyder som om han er kommet til at snappe hende i et forsøg på at sige hun skal stoppe med det hun gør.

Det lyder måske lidt voldsomt, men som sagt kommer de fint ud af det med hinanden størstedelen af tiden og det er efterhånden sjældnere og sjældnere at han siger fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glædelig hvalp :-)

Hvilken race drejer der sig om?

Du kan ikke sikre at din voksne han ikke får givet hvalpen en ridse i lakken, men hvis han er sund og rask, velstimulerert osv. har han overskuddet til at opdrage en "snothvalp" og vil da ikke hakke til.

Er hanhunden vant til at skulle sige fra overfor andre hunde, altså har han lært at gøre det så det bliver forstået, men uden at overdrive?

Hvis I kan se der er ved at opstå en situation I ikke vil have eskalerer (han siger fra) må I fjerne hvalpen, der er bare det i det at hun muligvis er en strid banan som skal have det hårdt for at forstå det...

Hvordan reagerer hun, når I siger fra/sætter grænser for hendes udfoldelser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hunde-Forum.

Jeg har to hunde, en hvalp og en voksen. Hvalpen er 12 uger så det er ret nyt for os alle. De har haft lidt uoverensstemmelser i forbindelse med at hvalpen skulle finde ud af hvor den ældste hunds grænser går og hvad hun kan tillade sig, men overordnet set kommer de fint ud ad det med hinanden.

Mit spørgsmål går på hvor meget man skal lade dem klare det selv.

Jeg har selvfølgelig snakket med opdrætter om det og vi var begge enige i at de selv skulle klare det, altså ikke noget med at skælde den store ud når han sagde fra osv. Opdrætteren mente også at hvalpen måske er nød til at lære det på den hårde måde og at hun nok ville blive forskrækket og pive, men den ældste måtte selvfølgelig ikke bide hende eller skade hende på anden måde. Og når det skete skulle vi bare ignorere dem begge, altså ikke noget med at skælde ud eller pylre om den yngste.

Nu har vi så ladet dem klaret det selv i 1-2 uger og der er helt klart sket forbedringer! Men vi bliver overrasket når han "sætter hende på plads" (hader det udtryk), selvom vi efterhånden kan se det komme inden. Nu er mit spørgsmål så hvordan sikrer vi os at han ikke bider hende?

Han er normalt ikke aggressiv, men nogle gange ser det ud og lyder som om han er kommet til at snappe hende i et forsøg på at sige hun skal stoppe med det hun gør.

Det lyder måske lidt voldsomt, men som sagt kommer de fint ud af det med hinanden størstedelen af tiden og det er efterhånden sjældnere og sjældnere at han siger fra.

Jeg ville nok vælge at gøre det anderledes, og simpelthen fjerne hvalpen, inden den gamle hund skal ty til en irrettesættelse.

Jeg synes ikke det er fair overfor den ældre hund, at det er blevet dens job at sætte hvalpen på plads, når det hele bliver for meget. Selvfølgelig skal hvalpen lære at respektere den ældre hunds grænser, men det tror jeg nu kommer ganske naturligt med alderen, og som de lærer hinanden bedre at kende.

Men nu forestiller jeg mig måske også bare at I lader hundene klare det selv, selvom I kan se at hvalpen er en tydelig irritation for den gamle hund. Lader I dem også klare det selv, hvis den gamle hund f.eks. ligger og sover/spiser, og hvalpen generer ?

Det er jo jeres job at lære hvalpen hjemmets spilleregler. Altså at man lader hinanden være når der spises og soves. Kører hvalpen sin ulvetime/overskudsenergi af på den gamle hund, ville jeg også helt klart stoppe det. Ganske enkelt sætte snor på hvalpen og få den ned i gear.

Hjælper I hvalpen med at forstå hvad der tillades, og hvad der ikke tillades, vil jeres gamle hund helt sikkert også foretrække at komme til jer, når hvalpen er belastende, fremfor at blive trængt op i en krog, hvor eneste udvej er at bide eller markere hvalpen.

Jeg ville få den gamle hund til at forstå og stole på, at I nok skal bryde ind, inden den selv skal sige fra.

Synes det er lidt misforstået, i samme stil som at alle hunde selv skal finde ud af at enes i en omgang hundeleg (hvor der næsten altid er en hund det går ud over.)

Men det er bare sådan jeg ville gøre, men ihvertfald held og lykke med både hvalp og gamle hund - vi vil meget gerne se billeder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig ikke om, at man lader dem klare noget selv. Og jeg har ofte haft fremmede hundehvalpe i pleje. Men det kommer helt an på de voksne hundes reaktion på hvalpeunoder. De voksne skal føle sig trygge i hjemmet og hvalpe skal udfolde sig og lære, men hvalpe tror ofte , hvis de er fremme i skoende, at de kan gøre det samme med voksne hunde, som med tævemor, og den går ofte ikke.

Hvis man kender de voksne hundes temperament godt og sørger for at de ikke kommer over i en for stresset tilstand, så sker der sjældent rigtige skader.

Da jeg havde en rimelig tof hanhund , der var ældre, så jeg aldrig, at han blev rigtig bidt i halen, ørene eller de ædlere dele,han udstrålede fra start dette, den går ikke her.

Men hunde er så forskellige, så de voksne skal i starten skånes for at føle , at deres trygge hverdag bliver for meget forandret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så tilhænger af at hundene klarer det selv, dog ikke overladt fuldstændig til dem selv, støtter gerne den voksne hund.

Synes det er farligt at være den der styrer showet, for med tiden vil de to hunde nok kunne være sammen og følge husets regler, men får de ikke lavet en enighed om hvordan forholdet mellem dem indbyrdes skal være, kan der opstå spændinger hundene imellem , og når hvalpen så bliver kønsmoden, kan der opstå mega konflikter.

Børn og hvalpe prøver grænser af, for at se hvor de står, og det kan altså give knubs, har dog aldrig oplevet en voksen velfungerende hund, direkte skade hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

De sidste 8 år har vi haft en del hvalpe. Jeg kan ikke mindes hvornår der har været en episode, f.eks. med vred lyd på, eller hvor vi tænkte at nu var det vist lige voldsomt nok. Jeg synes ikke vi blander os i hund-hund samværet som sådan, men vi har regler og forholdsregler. F.eks. er en af vores hunde vogtende på mad, så han får naturligvis lov at spise alene. Med samtlige hvalpe har vi givet de voksne hunde regelmæssig "hvalpefri" tid, også selvom de voksne er meget tålmodige med hvalpen; sådan en lillefyr kan være noget af en Duracell-kanin:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok vælge at gøre det anderledes, og simpelthen fjerne hvalpen, inden den gamle hund skal ty til en irrettesættelse.

Jeg synes ikke det er fair overfor den ældre hund, at det er blevet dens job at sætte hvalpen på plads, når det hele bliver for meget. Selvfølgelig skal hvalpen lære at respektere den ældre hunds grænser, men det tror jeg nu kommer ganske naturligt med alderen, og som de lærer hinanden bedre at kende.

Hvis job erl så? Det er kun den voksne hund som ved, hvor dens grænser går. Den voksne hund kan gå fra hvalpen, hvis den vil - og det skal den naturligvis have mulighed for - gør den ikke det, må man anse den for selv at kunne styre hvalpen.

Men nu forestiller jeg mig måske også bare at I lader hundene klare det selv, selvom I kan se at hvalpen er en tydelig irritation for den gamle hund. Lader I dem også klare det selv, hvis den gamle hund f.eks. ligger og sover/spiser, og hvalpen generer ?

Det er jo jeres job at lære hvalpen hjemmets spilleregler. Altså at man lader hinanden være når der spises og soves. Kører hvalpen sin ulvetime/overskudsenergi af på den gamle hund, ville jeg også helt klart stoppe det. Ganske enkelt sætte snor på hvalpen og få den ned i gear.

Det er den voksne hunds ansvar at lære hvalpen hvor langt denne kan gå ift. den selv. Ingen anden kan lære hvalpen at respektere den voksne hunds afvisning.

Hjælper I hvalpen med at forstå hvad der tillades, og hvad der ikke tillades, vil jeres gamle hund helt sikkert også foretrække at komme til jer, når hvalpen er belastende, fremfor at blive trængt op i en krog, hvor eneste udvej er at bide eller markere hvalpen.

Jeg ville få den gamle hund til at forstå og stole på, at I nok skal bryde ind, inden den selv skal sige fra.

Synes det er lidt misforstået, i samme stil som at alle hunde selv skal finde ud af at enes i en omgang hundeleg (hvor der næsten altid er en hund det går ud over.)

Jeg mener du har misforstået noget her.

Du skulle lige vide hvor mange socialt dårligt fungerende hvalpe/unghunde jeg har set komme ud af at vokse op med en ældre hund, som ikke fik lov at sætte personlige grænser for hvalpens adfærd!

Uder forudsætning af at den voksne hund er sund og rask, velfungerende og alt det der, er det den bedste opdrager en hvalp kan få og ikke mindst den mest naturlige. Uanset hvor dygtie vi bliver, kan vi ikke nå en voksen hund til sokkerne hvad timing og konsekvens angår, det vil altid blive kunstigt og dermed forkert, hvis vi blander os som opdrager i den voksne hunds sted.

Jeg har set alt for mange hunde på træningspladser som ikke respekterede andre hundes afvisning simpelthen fordi de ikke havde fået lov at vokse op med dem. Det er efter min mening synd for alle parter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til ninjamors indlæg nr 7.

Jeg forstår godt hvad du mener, og giver dig ret. Men faktisk synes jeg at nogle voksne hunde er så lidt interesseret i fremmede hunde, også hvalpe, at tilvænning nærmest bør ske gradvis, hvilket jo er umuligt med ny hvalp i familien.

Af mine 6 stk ville jeg vurderer, at de 3 stk, hvis de havde været alenehunde, ikke umiddelbart ville have gode evner for at hjælpe en hvalp positivt i indkøringsfacen. Måske pga, de er lidt ala enspændertypen.

Og at de 2 af dem kunne bide i desperation, hvis jeg overlod det hele til dem .

Men jeg kan ikke vurderer om det er fordi de adskiller sig lidt og at de er opvokset i en flok med ældre hunde og de finder vor flokstruktur bør være smal, stramt , og ikke føler det overskud til nye ballademagerer.

Freddy nappede hul i en plejehvalp på 3-4 mdr, der prøvede at parre hans mormor.Den var lille af race og uhyre fremmelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ladet dem klare det hele selv, Petrine kan fx ikke fordrage hvalpe, så Isak fik høvl i starten, indtil hans charme overtalte Petrine, var jeg gået ind og havde fjernet ham konsekvent, hver gang han irriterede hende (=HVER gang, han kiggede på hende), så var de aldrig blevet venner Det er meget nemmere at lade dem selv styre det hele, jeg synes tit, det går vildt for sig, men Petrine har fuldstændigt styr på, hvornår det er nok og kan meget blidere sige stop, end hvis jeg kom og fjernede hvalpen.

Du ved, at hvalpen bliver bidt, hvis der kommer blod :engel: og det kan ske, så længe, den voksne ikke fortsætter sin irettesættelse, så er det bare en fejl og ikke noget farligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis job erl så? Det er kun den voksne hund som ved, hvor dens grænser går. Den voksne hund kan gå fra hvalpen, hvis den vil - og det skal den naturligvis have mulighed for - gør den ikke det, må man anse den for selv at kunne styre hvalpen.

Det er den voksne hunds ansvar at lære hvalpen hvor langt denne kan gå ift. den selv. Ingen anden kan lære hvalpen at respektere den voksne hunds afvisning.

Jeg mener du har misforstået noget her.

Du skulle lige vide hvor mange socialt dårligt fungerende hvalpe/unghunde jeg har set komme ud af at vokse op med en ældre hund, som ikke fik lov at sætte personlige grænser for hvalpens adfærd!

Uder forudsætning af at den voksne hund er sund og rask, velfungerende og alt det der, er det den bedste opdrager en hvalp kan få og ikke mindst den mest naturlige. Uanset hvor dygtie vi bliver, kan vi ikke nå en voksen hund til sokkerne hvad timing og konsekvens angår, det vil altid blive kunstigt og dermed forkert, hvis vi blander os som opdrager i den voksne hunds sted.

Jeg har set alt for mange hunde på træningspladser som ikke respekterede andre hundes afvisning simpelthen fordi de ikke havde fået lov at vokse op med dem. Det er efter min mening synd for alle parter.

Selvfølgelig skal hunden have lov at sige fra overfor hvalpen, men bliver hvalpen ved, selv efter irrettesættelse - ja, så ville jeg stadig gribe ind, og give den voksne hund den hjælp og fred.

Det sidste er jeg ikke sikker på jeg forstår ? Har ikke fået lov at vokse op med hvem ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener ikke en voksen hund bider. Naturlig vil der måske komme et top, hvor der kan komme et par skrammer.

Jeg ville være mest mulig tilstedeværende, men ikke blande mig, medmindre en retning for hundene skal sættes.

Hvis jeg tager et parti bliver for den ældre hund. Også får hvalpen "hug" under leg.

Redigeret af Morten_p
Link til indlæg
Del på andre sites

Min hvalp efter en irettesættelse fra voksen hund:

img6448i.jpg

Det burde som regel være det værste, der kan ske - hvis den voksne altså, som andre også nævner, er nogenlunde normal og velafbalanceret.

Men jeg forstår godt din usikkerhed. Det kræver en vis erfaring at se hvornår det er for meget, og hvornår det bare er almindeligt hvalpekaos :mrgreen:

Jeg vil sige det sådan: Hvis din voksne hund snerrer med blottede tænder efter din hvalp hver dag, så har den voksne hund et problem, den bør have hjælp med. Du kan f.eks. sørge for at den voksne har et fristed, hvor hvalpen ikke kan følge efter - et andet rum, en opdeling med børnegitter el. lign. hvor den kan gå hen, når den vil have fred for hvalpen. Det skal helst være et sted hvor den voksne føler sig godt tilpas i forvejen.

Du kan også efterhånden opdage at der er bestemte situationer, der fremkalder konflikter. I vores tilfælde har den ældste ressourceforsvar, og det var ved at gå i "tantes" madskål, hvalpen fik ovennævnte hak i tuden. Hvis du ser der er den slags gentagne konflikter over den samme ting eller situation, kan du godt skride ind og hjælpe med at vise hvalpen hvor grænserne går. Men ellers mener jeg at den voksne i videst muligt omfang selv skal have lov til at sætte grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til ninjamors indlæg nr 7.

Jeg forstår godt hvad du mener, og giver dig ret. Men faktisk synes jeg at nogle voksne hunde er så lidt interesseret i fremmede hunde, også hvalpe, at tilvænning nærmest bør ske gradvis, hvilket jo er umuligt med ny hvalp i familien.

Af mine 6 stk ville jeg vurderer, at de 3 stk, hvis de havde været alenehunde, ikke umiddelbart ville have gode evner for at hjælpe en hvalp positivt i indkøringsfacen. Måske pga, de er lidt ala enspændertypen.

Og at de 2 af dem kunne bide i desperation, hvis jeg overlod det hele til dem .

Men jeg kan ikke vurderer om det er fordi de adskiller sig lidt og at de er opvokset i en flok med ældre hunde og de finder vor flokstruktur bør være smal, stramt , og ikke føler det overskud til nye ballademagerer.

Freddy nappede hul i en plejehvalp på 3-4 mdr, der prøvede at parre hans mormor.Den var lille af race og uhyre fremmelig.

Hvis den voksne hund kan komme væk fra hvalpen vil den som regel vælge dette hvis den ikke gider være sammen med hvalpen og det er vel gradvis tilvænning.

Jeg har haft hanhunde der var ved at brække sig over synet af en ny hvalp og en gang hakkede Rasmus Lobo, ligesom man kan se på Umulias foto, men det skulle der åbenbart til før Lobo accepterede et "nej". Derfra var der intet bøvl mellem dem.

Det sidste er jeg ikke sikker på jeg forstår ? Har ikke fået lov at vokse op med hvem ?

Det var måske lidt klodset skrevet. Hvis hvalpe ikke får mulighed for at blive irettesat af voksne hunde under opvæksten :-) Altså ikke erfarer at voksne hunde kan sætte grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så en meget hurtig og adræt tæve på nu 8 år, som hader og bliver nervøs over alt fremmed hund her i huset.

Så jeg har ikke plejehvalpe mere,.Nana Banana hopperop i i sofaen, men de små vil jo stå og hoppe op af den, også hvor hun ligger. Nana Banana er på størrelse med en mindre labber , vejer 20 kg og hvis de små er ca eller mindre end 5 kg´s eller mindre , mener jeg de er for små til hendes afvisninger, hvis hun tager fat.

Når jeg selv har cockerhvalpe har hun også et problem. men her tør hun intet, fordi hun har så stor respekt for evt hvalpes mormor.Og vel også modertæven, ved det ikke rigtigt.

Men jeg husker da for år tilbage at en voksen schæfer bed fruens ny yorkshirehvalp ihjel , men de var på job.

Og jeg har hørt det samme med en rothweiler og familiens nye hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så en meget hurtig og adræt tæve på nu 8 år, som hader og bliver nervøs over alt fremmed hund her i huset.

Så jeg har ikke plejehvalpe mere,.Nana Banana hopperop i i sofaen, men de små vil jo stå og hoppe op af den, også hvor hun ligger. Nana Banana er på størrelse med en mindre labber , vejer 20 kg og hvis de små er ca eller mindre end 5 kg´s eller mindre , mener jeg de er for små til hendes afvisninger, hvis hun tager fat.

Når jeg selv har cockerhvalpe har hun også et problem. men her tør hun intet, fordi hun har så stor respekt for evt hvalpes mormor.Og vel også modertæven, ved det ikke rigtigt.

Men jeg husker da for år tilbage at en voksen schæfer bed fruens ny yorkshirehvalp ihjel , men de var på job.

Og jeg har hørt det samme med en rothweiler og familiens nye hvalp.

Jeg har også hørt historier, men de fortæller som regel intet om baggrunden.

Naturligvis skal man ikke overlade en hvalp til en hund som ikke kan fordrage hvalpe eller ikke kan klare deres uro pga. smerter eller andre ubalancer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var måske lidt klodset skrevet. Hvis hvalpe ikke får mulighed for at blive irettesat af voksne hunde under opvæksten :-) Altså ikke erfarer at voksne hunde kan sætte grænser.

Ja okay :-)

Men det er jo ikke alle som har hund i forvejen, når de anskaffer sig hvalpen, men det kommer der da alligevel nogle ret fornuftige hunde ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja okay :-)

Men det er jo ikke alle som har hund i forvejen, når de anskaffer sig hvalpen, men det kommer der da alligevel nogle ret fornuftige hunde ud af.

Nej det er langt fra alle. Når jeg skriver "vokset op med.." mener jeg ikke nødvendigvis at en hvalp skal bo sammen med ældre hunde, men at den skal være sammen med ældre hunde som kan vise den, at andre hunde har grnser. Dette kan andre hvalpe have meget svært ved at gøre og derfor er det så vigtigt at hvalpe har omgang med fornuftige voksne hunde.

Jeg går meget ind for et "onkel/tante" system hvor hvalpeejeren finder en fornuftig voksen hund som hvalpen kan være sammen med nogle timer af gangen flere gange. Det er guld værd. Gerne flere onkler og tanter af forskellige hundetyper :-)

Pelle er sådan en onkel, han er rigtig god til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er simpelthen en gave, Samson har også fået en onkel Thorval og tante Bertha og en del andre onkler og tanter og man kan bare se de giver ham så meget :hjerte:

[ATTACH=CONFIG]99437[/ATTACH]

Sorry for OT:-D

Det er jo det. Betydningen af gode onkler og tanter kan efter min mening ikke overdrives.

Tilykke med onkel Thorval og tante Bertha :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvis vi socialiserer hvalpen :-D

Det går jeg ud fra at TS gør, men ved det selvfølgelig ikke.

Nej det er langt fra alle. Når jeg skriver "vokset op med.." mener jeg ikke nødvendigvis at en hvalp skal bo sammen med ældre hunde, men at den skal være sammen med ældre hunde som kan vise den, at andre hunde har grnser. Dette kan andre hvalpe have meget svært ved at gøre og derfor er det så vigtigt at hvalpe har omgang med fornuftige voksne hunde.

Jeg går meget ind for et "onkel/tante" system hvor hvalpeejeren finder en fornuftig voksen hund som hvalpen kan være sammen med nogle timer af gangen flere gange. Det er guld værd. Gerne flere onkler og tanter af forskellige hundetyper :-)

Pelle er sådan en onkel, han er rigtig god til det.

Måske har jeg formuleret mig en anelse for kraftigt i første indlæg, for jeg er enig i alt det du siger.

Jeg mener bare ikke at den voksne hund skal stå 'alene' med ansvaret om at lære hvalpen hvad der er okay, og hvad der ikke er. Det ville måske også resultere i en hund der ikke lyttede efter sine ejere?

Nu har vi en hund som er utrolig mild og forsigtig, og jeg ville aldrig byde Ninja altid at skulle håndtere en overkåd hvalp uden hjælp fra os. Men hun søger så også hjælp langt de fleste gange, fremfor at sige fra overfor f.eks nærgående hanhunde.

Jeg tror hun ville være god til en hvalp - som legekammerat. Men ikke som opdrager. Måske når hun er ældre ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske har jeg formuleret mig en anelse for kraftigt i første indlæg, for jeg er enig i alt det du siger.

:)

Jeg mener bare ikke at den voksne hund skal stå 'alene' med ansvaret om at lære hvalpen hvad der er okay, og hvad der ikke er. Det ville måske også resultere i en hund der ikke lyttede efter sine ejere?

Sikkert hvis vi taler om husregler og sådan noget, men når det drejer sig om at en voksen hund skal vise hvor den trækker grænsen for hvalpens opførsel overfor sig, er der intet at bekymre sig for.

Det er ikke anderledes end at du sætter grænser forhvad du personligt vil finde dig i (bid i låret, få stjålet din mad ud af hånden, hoppen på dog osv) hvilket jo ikke får en hvalp til at undlade at høre efter din mand.

Det er den personlige krops/ejerskabszone den voksne hund skal definere for hvalpen, ikke andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har haft 2 hunde sammen siden ca 1990 ,de har altid fået lov til at klare tingene selv - hunde er altså bedre til hundesprog end vi er - og jeg har aldrig oplevet nogen " ridser i lakken " - de kan godt finde ud af det selv , i naturen er der altså ingen mennesker der klarer konflikter for hvalpe i hundeflokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har haft 2 hunde sammen siden ca 1990 ,de har altid fået lov til at klare tingene selv - hunde er altså bedre til hundesprog end vi er - og jeg har aldrig oplevet nogen " ridser i lakken " - de kan godt finde ud af det selv , i naturen er der altså ingen mennesker der klarer konflikter for hvalpe i hundeflokken.

Jeg er enig, vi skal så også bare lige huske på, at i naturen er der meget mere plads og derfor skal der mere til før en hund behøver føle sig trængt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kirsten68

Hej

Det der gør det svært er at hun nogle gange er ligeglad med at han siger fra og hun forstår lige at pirre ham, så han går "amok" med gøen og snappen ud efter hende (tror dog ikke han vil bide hende). Tror mere det er hans måde at sige NU er nok nok!

Andre gange respekterer hun det og går en stor bue ude om ham, eks. hvis han sover og inden har sagt fra.

Men det er som om hun forstår og kan lide at lege med ilden. Men jeg er også med på at hun som en lille hvalp skal lære hvor grænserne går.

Link til indlæg
Del på andre sites