Hop til indhold

Træt og nærmest deprimeret unghund :(


Gæst Peach
 Share

Recommended Posts

Min schæfertæve på 8 måneder virker træt og ligger bare og ligger hele dagen.

Hun virker træt og nærmest deprimeret. Når vi er ude og går tur kan hun godt springe rundt når hun løber rundt - men hun opfører sig bestemt ikke som en 8 måneder hund. De andre hundeejere til hundetræning har også bemærket hvor "rolig" hun er. Hun står bare stille og kigger når hun ikke sættes til noget..

 

Vores anden hund på 6 måneder springer rundt og er meget livlig og hun hopper også op og ned af sofaen efter for godt befindende. Den anden hund skal nærmest tage tilløb og det virker som en stor kræftanstrengelse for hende at komme op i sofaen og hun gør det derfor næsten aldrig. Men hun vil til gengæld gerne lægge forpoterne og maven ind over sofaen og stadig have benene på gulvet så hun ikke behøver hoppe..

 

Hun har IBD og jeg ved ikke om det kan skyldes at hun derfor ikke kan optage tilstrækkeligt med næringsstoffer gennem foderet?

Pga. det med sofaen og spring overvejer jeg også om det kan være noget med hofterne?

 

( Før der kommer en masse kommentare omkring spring, led og hvalpe/unghunde skal det lige pointeres at vi går meget op i og skåne led og hofter mens de er unge :) )

 

Jeg ved ikke om jeg overreagere men jeg synes bare det er meget mærkeligt at hund er så "slap" og at min gamle labrador havde mere energi da hun var 10 år end min 8 måneder unghund har ?

 

Hvad kan det mon være?

Link til indlæg
Del på andre sites

Orm? Hjerte/lunge eller almindelige?

 

Tror vi ikke så meget på mere, i hendes IBD forløb har hun nemlig både været igennem antibiotika (godt nok bredspektret) og flere omgange ormekur. Hun har ikke haft hoste/vejrtrækningsproblemer. Vi har snakket med dyrlægen om det et par gange (flere forskellige dyrlæger faktisk) og det har ikke været noget de ville gå videre med.. men så meget ved jeg ikke om hjerte/lunge orm hos hunde, så det kan jo være du har ret:vedikke:

 

Vi overvejer om vi skal tage hende med til dyrlægen igen...

hun drikker rimeligt meget og hun søger som regel kølige steder hen, såsom fliserne på badeværelses gulvet, der kan hun sagtens ligge i flere timer...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror vi ikke så meget på mere, i hendes IBD forløb har hun nemlig både været igennem antibiotika (godt nok bredspektret) og flere omgange ormekur. Hun har ikke haft hoste/vejrtrækningsproblemer. Vi har snakket med dyrlægen om det et par gange (flere forskellige dyrlæger faktisk) og det har ikke været noget de ville gå videre med.. men så meget ved jeg ikke om hjerte/lunge orm hos hunde, så det kan jo være du har ret:vedikke:

 

Vi overvejer om vi skal tage hende med til dyrlægen igen...

hun drikker rimeligt meget og hun søger som regel kølige steder hen, såsom fliserne på badeværelses gulvet, der kan hun sagtens ligge i flere timer...:hmm:

 

 

Og vi har været igennem afføringsprøver hvor alt der blev testet for var negativt... men mon dte kunne være en falsk negativ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er ikke blevet tjekket lednæssigt og heller ikke blevet tjekket for blærebetændelse. Hun har ikke haft sin første løbetid endnu, men hun har været sådan her ii et par måneder, eg tror hun var omkring 4 måneder da hun blev mere og mere eneriforladt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at jeg ville lave en kombi, få taget afførringsprøve specifikt for hjerte- og lungeorm OG sætte hende på smertestillende som Buddha foreslår. Hvis de smertestillende har nogen effekt, ville jeg få lavet billeder af hofte, albuer og ryg for at se om det skulle være der problemet sad.

 

Da min schæfer var 8-9 mdr. var hun også ekstremt rolig. Hun livede op på gåture, men var meget "afslappet" indendørs. Da hun omkring 10 mdr. begyndte at tabe sig, blev jeg bekymret og satte hende op i foder. Måneden efter fik jeg hende testet for lungeorm. Dyrlægen syntes jeg var lidt skør, for der havde aldrig været konstateret lungeorm omkring Århus. Bella var så den første der blev testet positiv. Kuren for lungeorm er ret anderledes end almindelig ormekur, da der behandles med mindre doser og en længere periode. Så vidt jeg husker fik Bella Milberax i 3 dage, 10 dages pause, 3 dages kur, 10 dages pause og så 3 dages kur igen.

 

Da hun var blevet rask igen, tog fanden ved hende, og hun har været en energibombe lige siden:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige været til dyrlægen med hende og både dyrlægen og deres fysioterapeut har kigget på hende. Hun har problemer med at strække bagbenet helt ud, når dyrlægen gør det synes hun hvertfald det gør ondt. De siger også at hun virker meget spændt i bagpartiets muskler.

Hun skal derfor have taget røntgenbillede af hofterne i morgen for at se om de skaber problemer. Vi skal også indlevere nye afføringsprøver som skal tjekkes for hjerte/lunge orm. Derudover skal hun have taget en ny blodprøve.

 

Hvis det ikke giver nogen resultater så skal hun prøve en trippel antibiotika kur for IBD ( inflamatory bowel disease) og muligvis på binyrebarkhormon behandling...

 

Hun var så slet ikke på vej i løbetid sagde dyrlægen, nærmest langt fra.

 

Jeg er da godt nok glad for at vi har forsikring på hende:???:

 

Men hvis hun både har IBD og det viser sig at hendes hofter er meget dårlige .... så... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige været til dyrlægen med hende og både dyrlægen og deres fysioterapeut har kigget på hende. Hun har problemer med at strække bagbenet helt ud, når dyrlægen gør det synes hun hvertfald det gør ondt. De siger også at hun virker meget spændt i bagpartiets muskler.

Hun skal derfor have taget røntgenbillede af hofterne i morgen for at se om de skaber problemer. Vi skal også indlevere nye afføringsprøver som skal tjekkes for hjerte/lunge orm. Derudover skal hun have taget en ny blodprøve.

 

Så vil jeg lige sige, HVIS nu de kan se at f.eks. bækkenet er skævt på billedet, så send de billeder til en kiropraktor/osteopat, min ene hund havde nemlig slået sit bækken skævt og det kunne ses på røntgen. Men blev rettet.

Derudover gjorde det også ondt på ham når dyrlægen ville strække hans bagben bagud.

 

Jeg ved ikke hvad en fysioterapeut kan, altså om de kan mærke skævheder og sådan.

 

 

Hvad er det IBD? Går ud fra at det ikke kan have noget med det at gøre, siden dyrlægerne leder videre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg lige sige, HVIS nu de kan se at f.eks. bækkenet er skævt på billedet, så send de billeder til en kiropraktor/osteopat, min ene hund havde nemlig slået sit bækken skævt og det kunne ses på røntgen. Men blev rettet.

Derudover gjorde det også ondt på ham når dyrlægen ville strække hans bagben bagud.

 

Jeg ved ikke hvad en fysioterapeut kan, altså om de kan mærke skævheder og sådan.

 

 

Hvad er det IBD? Går ud fra at det ikke kan have noget med det at gøre, siden dyrlægerne leder videre?

 

IBD står for Inflamatory bowel disease og er en slags "skraldepands diagnose". Det er en betændelses tilstand i tarmen som er kronisk. Hunde med IBD har bakterier i tyktarmen (og muligvis også tyndtarmen) der rod dernede og ofte også påvirker tarmens villi. Hundene kan derfor have svært ved at optage næring fra deres foder og de har ofte meget tynd mave. De skal derfor have hypoallergen kost så man skåner maven så meget som muligt.

For hunde med en slem IBD vil de ofte have perioder hvor maven vælter og de skider grød, brækker sig, taber pelsen og går ned i vægt. For nogle hunde kan det være en kamp om at komme op og nå vægten igen. Nogle hunde bliver derfor nødt til at bære mundkurv når de går tur, fordi de ikke må spise noget som helst.

 

Vores hund er heldigvis ikke så slemt ramt, og hun har aldrig kastet op, men hun døjer meget med tynd mave... Så hun kan jo godt være træt hvis hun ikke kan optage alle de næringsstoffer hun ahr brug for..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak for forklaring :-D

 

Det kan jeg godt se og lyder som om en blodprøve er en god ide i forhold til det, men det burde stadig ikke gøre at hunden ikke vil hoppe i sofaen og giver udtryk for ubehag ved bagbenet? Håber virkelig billederne ikke viser noget alarmerende og det hele kan fikses nemt ved en kiropraktor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak for forklaring :-D

 

Det kan jeg godt se og lyder som om en blodprøve er en god ide i forhold til det, men det burde stadig ikke gøre at hunden ikke vil hoppe i sofaen og giver udtryk for ubehag ved bagbenet? Håber virkelig billederne ikke viser noget alarmerende og det hele kan fikses nemt ved en kiropraktor.

 

Som jeg læser beskrivelsen af sygdommen er det en tarmlidelse. Smerter fra tarmen kan måske være grund til ikke at ville hoppe op i sofaen? Jeg ved i hvert fald at ved mennesker kan tarmsmerter sagtens give udslag smerter i bevægeapparatet, nærmere betegnet ved smerter i bækken/lænd/ned mod benene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser beskrivelsen af sygdommen er det en tarmlidelse. Smerter fra tarmen kan måske være grund til ikke at ville hoppe op i sofaen? Jeg ved i hvert fald at ved mennesker kan tarmsmerter sagtens give udslag smerter i bevægeapparatet, nærmere betegnet ved smerter i bækken/lænd/ned mod benene.

 

 

Der står jo i et andet indlæg (det første, tror jeg) at hunden viser tegn på ubehag når bagbenene strækkes bagud. Umiddelbart ville jeg ikke tro at det hænger sammen med tarmlidelsen (som jeg selv har også, og er ret bevidst om hvilke smerter det giver).

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er de første dyrlæge svar kommet. Hendes hofter ser fine ud siger dyrlægen. Hun er jo ung og de er ikke udvokset endnu så den højre ser måske lidt løs ud, men det kan sagtens vokse sig på plads ... alt i alt lød bedømmelsen på ca. en B:banan:

Så det er ikke hoften der driller hende. Af blodprøven så det heller ikke ud som om hun havde nogen infektion så nu må vi se om afføringsprøverne skulle teste positiv for orm..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...