Hop til indhold

Agilitytræning fælles - vinter/forår 12/13


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt en peanutformet fitnessbold (ala Fitpaws) til at styrke Louies muskulatur ifm. springtræningen. Og nu har vi trænet på den et par gange. Men hans ene bagben bliver ved med at glide ud til siden, hvad enten han står eller ligger. Bliver sgu' lidt bekymret... Måske er det bare fordi, han har endnu mindre muskulatur i den ene side, men jeg har også lagt mærke til, at lige præcis det bagben nogle gange gør noget sjovt, når vi har været nede at træne springteknikken. Han ligesom strækker det ud bagved sig på en underlig måde ift. det andet. Som om det altid er lidt langsommere og bliver aflastet lidt.

 

 

Så må nok hellere et smut forbi Sidsel Sommer eller The Touch-Lone og få ham rettet, inden vi fortsætter med at træne. Det er nok ikke så smart at træne på en skævhed. Ih...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 974
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har købt en peanutformet fitnessbold (ala Fitpaws) til at styrke Louies muskulatur ifm. springtræningen. Og nu har vi trænet på den et par gange. Men hans ene bagben bliver ved med at glide ud til siden, hvad enten han står eller ligger. Bliver sgu' lidt bekymret... Måske er det bare fordi, han har endnu mindre muskulatur i den ene side, men jeg har også lagt mærke til, at lige præcis det bagben nogle gange gør noget sjovt, når vi har været nede at træne springteknikken. Han ligesom strækker det ud bagved sig på en underlig måde ift. det andet. Som om det altid er lidt langsommere og bliver aflastet lidt.

 

 

Så må nok hellere et smut forbi Sidsel Sommer eller The Touch-Lone og få ham rettet, inden vi fortsætter med at træne. Det er nok ikke så smart at træne på en skævhed. Ih...

 

Øv altså... Det er bare så frustrerende at gå med mistanken om at der er noget som ikke er som det skal være og så ikke helt kunne finde ud af hvad det er. Håber snart der findes en løsning, så Louie kan blive tiptop igen :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man træner fx forkryds og bagkryds omkring træer / en spand lign.

 

Fremadsendelser kan man også snildt træne

 

Evt. slalomindgange, hvis man har to pinde

 

Og at hunden følger dig på hver side, når du løber. Du kan også træne at sætte hunden af og kalde den ind (beløn også masser af gange, for at hunden bliver siddende, selvom du stiller dig klar et stykke foran den og løfter armen, som om du skulle til at kalde den ind).

Link til indlæg
Del på andre sites

Man træner fx forkryds og bagkryds omkring træer / en spand lign.

 

Fremadsendelser kan man også snildt træne

 

Evt. slalomindgange, hvis man har to pinde

 

Og at hunden følger dig på hver side, når du løber. Du kan også træne at sætte hunden af og kalde den ind (beløn også masser af gange, for at hunden bliver siddende, selvom du stiller dig klar et stykke foran den og løfter armen, som om du skulle til at kalde den ind).

 

Og så kan man gå ind på youtube og søge på ordet Flatwork og få en masse inspiration :blink:

 

Feeeeeeeedt tak :bighug:

 

Så er der lidt at arbejde på indtil næste gang, som først er om 2 uger.....

 

Men vi fik ros i dag, træneren synes allerede at vi havde rykket os og at jeg have flair for at handle ham....:oops::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft søde, glade og dygtige kursister i dag og det mest vidunderlige vejr at træne dem i! Det gør bare noget ved humøret, at man ikke skal stå 4 timer i kulde og regn!

 

Det første hold i lørdags var i silende regnvejr s12515.gif og nej hvor priste jeg mig lykkelig for min dejlige jakke... Heldigvis klarede det op og da jeg havde det sidste hold var vejret perfekt... Og de lover sol til på lørdag :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sakset fra A&I :mrgreen:

 

 

Ej du er da ikke til besvær :) Det er vel et hold i går på for at lære det.

 

Hvordan prøvede i med tunnelen? Kan den klappes sammen f.eks., så det ikke er et langt rør han skal igennem?

 

Enig med Buddha - I er da ikke til besvær.

Man skal jo lære, ingen kan det hele fra starten og alle har været "den nye i klassen" på et tidspunkt.

 

En del hunde synes, at tunnellen kan være lidt farlig i starten, og jeg kan ikke se, hvad det skulle nytte at sige "jamen det skal den." Hunden skal have lov til at lære det i sit eget tempo uden at føle sig presset - får den lov til det, går det faktisk ret hurtigt for de allerfleste. Det fungerer for de fleste at folde tunnellen helt sammen i starten, så den er ultrakort, og så lokke hunden igennem med en godbid. Så kan man normalt ret hurtigt gradvist gøre tunnellen længere.

 

Og selvfølgelig er du ikke til besvær, det er jo et begynderhold, og du er der for at lære, og det skal der være tid til.

 

Men ja, vi går på foundation/unghunde-agility men det er sammen med let-øvet. Vi er et team på 3, og der er så en der har løbet i en del år men med ny hund, en der underviser i lydighed men er ny i agilityen og så mig og ludwig som bare er nye...:engel: Så ja, jeg forstår ikke altid hvad det er vi skal og hvordan jeg gør det mest optimalt, men jeg prøver....:oops:

 

Ludwig fik vi igennem den korte, lige tunnel til sidste træning, men den med bue nægtede ham (måske fordi der var vand inde i den, og divaen jo nomalt springer over vandpytter :engel:), så det skulle vi jo så.....han løb uden om, men træneren troede han var kommet igennem så vi gik direkte videre til u-tunellen, og det ville han bare ikke...

 

Så vi blev sendt retur til de to andre tuneller sammen med en teenagedreng som jeg aldrig fandt ud af hvad lavede.....:vedikke:

Men vi (altså Ludwig....) kom fint igennem den lille tunnel en del gange, så prøvede at løbe direkte fra den og over til den med bue på.....men den ville han ikke ind i....prøvede flere gange men han nægtede. Og så var det at udtalelsen med " det skal han bare" kom....og så surt "så må du bare blokere hullet så ikke han kan komme ud..."...ja ja, det kan jeg da, men jeg kan jo ikke være i begge ender samtidig...:vedikke:

 

Heldigvis kom de to i mit "team" over (som faktisk er rigtig søde), og så holdt den ene ham i den ene ende af tunnellen, mens jeg kaldte med legetøjet i den anden ende, og vupti...så kom Ludwig da flyvende igennem :banan: Så kort efter kunde vi snuppe bue-tunnel, kort tunnel og tre spring i samme løb :banan:

 

Og da vi så kom op til den anden del, så smuttede han da også ret hurtigt igennem u-tunnellen.....WEEEEE :banan:

 

Der skulle vi så lave noget kryds og baglæns kryds (tror jeg), og der ville han meget gerne mellem mig og springet/mellem benene i stedet for igennem springet, og der spurgte hun også surt om vi gik til dogdancing eller noget for det var da noget irriterende han havde gang i....så gjorde han det også med hende, hvilket jeg ikke helt kunne lade være med at grine af.....også fordi han bare har høj stump og ser så glad ud. Fik bare at vide at jeg ikke skulle grine af ham for så roste jeg ham, så jeg skulle bare ignorere det....

Men synes altså det er lidt sjovt når han bare er glad og prøver...:engel:

 

Men det irriterer mig lidt at det er andre på holdet der skal hjælpe, burde det ikke være trænerens job!?!?...min egen idé havde været at sende en af de andre hunde igennem foran ham og så håbe at han ville med den,.....:mrgreen:

 

Som sagt endte hun med at rose os og synes at vi havde flyttet os meget og at jeg havde godt flair for at handle ham, hvilket jeg selvfølgelig er mega stolt af :-D

 

Tror bare gerne jeg ville være et sted hvor vi var flere klumpe-dumper og hvor vi kunne grine sammen af deres tossestreger....:genert:

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Sakset fra A&I :mrgreen:

 

 

 

 

 

 

 

 

Men ja, vi går på foundation/unghunde-agility men det er sammen med let-øvet. Vi er et team på 3, og der er så en der har løbet i en del år men med ny hund, en der underviser i lydighed men er ny i agilityen og så mig og ludwig som bare er nye...:engel: Så ja, jeg forstår ikke altid hvad det er vi skal og hvordan jeg gør det mest optimalt, men jeg prøver....:oops:

 

Ludwig fik vi igennem den korte, lige tunnel til sidste træning, men den med bue nægtede ham (måske fordi der var vand inde i den, og divaen jo nomalt springer over vandpytter :engel:), så det skulle vi jo så.....han løb uden om, men træneren troede han var kommet igennem så vi gik direkte videre til u-tunellen, og det ville han bare ikke...

 

Så vi blev sendt retur til de to andre tuneller sammen med en teenagedreng som jeg aldrig fandt ud af hvad lavede.....:vedikke:

Men vi (altså Ludwig....) kom fint igennem den lille tunnel en del gange, så prøvede at løbe direkte fra den og over til den med bue på.....men den ville han ikke ind i....prøvede flere gange men han nægtede. Og så var det at udtalelsen med " det skal han bare" kom....og så surt "så må du bare blokere hullet så ikke han kan komme ud..."...ja ja, det kan jeg da, men jeg kan jo ikke være i begge ender samtidig...:vedikke:

 

Heldigvis kom de to i mit "team" over (som faktisk er rigtig søde), og så holdt den ene ham i den ene ende af tunnellen, mens jeg kaldte med legetøjet i den anden ende, og vupti...så kom Ludwig da flyvende igennem :banan: Så kort efter kunde vi snuppe bue-tunnel, kort tunnel og tre spring i samme løb :banan:

 

Og da vi så kom op til den anden del, så smuttede han da også ret hurtigt igennem u-tunnellen.....WEEEEE :banan:

 

Der skulle vi så lave noget kryds og baglæns kryds (tror jeg), og der ville han meget gerne mellem mig og springet/mellem benene i stedet for igennem springet, og der spurgte hun også surt om vi gik til dogdancing eller noget for det var da noget irriterende han havde gang i....så gjorde han det også med hende, hvilket jeg ikke helt kunne lade være med at grine af.....også fordi han bare har høj stump og ser så glad ud. Fik bare at vide at jeg ikke skulle grine af ham for så roste jeg ham, så jeg skulle bare ignorere det....

Men synes altså det er lidt sjovt når han bare er glad og prøver...:engel:

 

Men det irriterer mig lidt at det er andre på holdet der skal hjælpe, burde det ikke være trænerens job!?!?...min egen idé havde været at sende en af de andre hunde igennem foran ham og så håbe at han ville med den,.....:mrgreen:

 

Som sagt endte hun med at rose os og synes at vi havde flyttet os meget og at jeg havde godt flair for at handle ham, hvilket jeg selvfølgelig er mega stolt af :-D

 

Tror bare gerne jeg ville være et sted hvor vi var flere klumpe-dumper og hvor vi kunne grine sammen af deres tossestreger....:genert:

 

 

 

 

Jeg må indrømme at jeg har meldt klart ud på mit hold at jeg forventer at man hjælper hinanden hvis der er behov for det og man er i stand til det. Man kan slet ikke være alle steder på en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg har meldt klart ud på mit hold at jeg forventer at man hjælper hinanden hvis der er behov for det og man er i stand til det. Man kan slet ikke være alle steder på en gang.

 

Okay, fedt at vide......jeg vil også meget gerne hjælpe og have hjælp.....men hvad gør man så på at begynderhold hvis alle er nye....!? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, fedt at vide......jeg vil også meget gerne hjælpe og have hjælp.....men hvad gør man så på at begynderhold hvis alle er nye....!? :hmm:

 

Nu er jeg så heldig at mit hold jo er sammensat således, at den ene hundefører er kredsinstruktør(bl.a. i agility) og var med på mit føragilityhold, en er igang med hendes

2. agilityhund og var med på mit før agilityhold. To var med på det samme hold sidste år, men af forskellige grunde er det nødvendigt for dem at starte forfra(og så har jeg dem til lydighed også). En er den som jeg har de to lydighedshold sammen med, og så er der to til som jeg har til lydighed også. Og så er der de to "nye" som egentlig er ret kvikke og engagerede. Så det er ikke et problem jeg står med selv, og havde alle være helt nye hundeførere, så havde jeg haft væsentlig mindre hunde på holdet eller krævet en træner mere :blink: Det mener jeg forøvrigt også der burde være på holdet, men de kommer med spredt fægtning og jeg bruger meget tid på at give dem aktiviteter de skal arbejde med fra gang til gang(også noget jeg har gjort opmærksom på er nødvendigt, hvis man vil videre). Vi havde første træningsgang i lørdags og søndag satte jeg mig og skrev en 3-4 sider med beskrivelse af hvad vi havde arbejdet med(så dem der ikke kunne komme til træning vidste hvad de var gået glip af) og hvad jeg forventede de skulle arbejde med til næste gang, samt en genopfriskning af hvordan man arbejder med det. Og så er der en kort opsamling på hvad vi skal arbejde med og hvad jeg forventer lige mht. det. Jeg ved ikke om det er besværet værd, det vil tiden vise. De lød glade for det og jeg havde da 6 hunde til træning der alle vidste at de skulle løbe frem mod det låg der lå og som kunne sidde pænt og vente når der blev gået fra dem :blink:

 

Og det at jeg kender mine hundeførere og de kender mig. Og det tror jeg også har en betydning. Og det er jo lidt luksus at alle er nogle man kender i forvejen, for så er det jo nemt at vide hvem man også kan give lidt ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg starter også timen ud med at forklare alle moduler (der er som regel 2 eller 3), hvad de skal lave på dem og hvor jeg gerne vil have at de er to sammen og binder den ene hund af (og hvorfor)... Jeg står på 1 af modulerne (som regel det hvor vi arbejder med lidt handling) og så arbejder de selv med de andre moduler... Men synes nu de er søde til at spørge hvis de har glemt hvad de skulle, eller hvis de har besvær med noget bestemt, så vi kan finde en løsning...

 

Man kan ikke være alle steder på een gang, men hvis der er store kvaler med en bestemt ting, så må man lige tage sig tiden til at få den ting løst synes jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for input :-D

 

Det er rigtig fedt at høre det fra "den anden" side....Jeg er jo også bare interesseret i at vi alle får en masse ud af det og har det sjovt i mens....:mrgreen:

 

Vi har normalt også to instruktører på det, og så et selvtrænings-modul, men denne gang var der så kun to "dele" til træning og en træner.

 

Men jeg har fået nogle gode ideer, både her og til træning, til hvordan jeg kan træne med Ludwig hjemme. Så forhåbentlig giver det også noget....:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

prøvede flere gange men han nægtede. Og så var det at udtalelsen med " det skal han bare" kom....og så surt "så må du bare blokere hullet så ikke han kan komme ud..."

 

Der skulle vi så lave noget kryds og baglæns kryds (tror jeg), og der ville han meget gerne mellem mig og springet/mellem benene i stedet for igennem springet, og der spurgte hun også surt om vi gik til dogdancing eller noget for det var da noget irriterende han havde gang i....

 

Jeg synes ikke, at det er ok at komme med den type kommentarer som instruktør. :???:

 

Og blokere hullet, så han ikke kan komme ud, øh nej, hvad med kun gradvist at lave lidt mere bue på og så lade end holde ham i den ene ende, så du kan kalde ham igennem med legetøj eller godbid, netop som dine holdkammerater hjalp med at gøre? Det er vel meningen, at han skal have positive associationer med tunnellen fra starten, så det bliver skidesjovt at løbe igennem den.

 

 

Man kan ikke være alle steder på een gang, men hvis der er store kvaler med en bestemt ting, så må man lige tage sig tiden til at få den ting løst synes jeg...

 

Enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Synes det er rigtig øv at læse om jeres træning soegaard, er måske også bare overrasket over hvor meget i kommer igennem på så kort tid. Måske det er fordi min opstart med både chili og caia har været meget mere blid. Og er for øvrigt enig med sonjas kommentar ^^ :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, at det er ok at komme med den type kommentarer som instruktør. :???:

 

Og blokere hullet, så han ikke kan komme ud, øh nej, hvad med kun gradvist at lave lidt mere bue på og så lade end holde ham i den ene ende, så du kan kalde ham igennem med legetøj eller godbid, netop som dine holdkammerater hjalp med at gøre? Det er vel meningen, at han skal have positive associationer med tunnellen fra starten, så det bliver skidesjovt at løbe igennem den.

 

 

 

Enig.

 

Tænkte også at han skal synes det er sjovt....det er jo ikke livsvigtigt :vedikke: Men vi fik ham igennem og han er heldigvis en robust lille fyr :lun:

 

 

 

Synes det er rigtig øv at læse om jeres træning soegaard, er måske også bare overrasket over hvor meget i kommer igennem på så kort tid. Måske det er fordi min opstart med både chili og caia har været meget mere blid. Og er for øvrigt enig med sonjas kommentar ^^ :5up:

 

Synes det er fedt at vende med jer herinde, for jeg er jo helt ny i det her hundetræning, så skal jo lige finde ud af hvordan det er.

Det er jo ikke fordi at det er forfærdelig eller helt tosset, bare nogle ting jeg funderer over.....

 

Ja, det går stærkt, så vi laver ikke hver ting så mange gange.....tænker at jeg prøver at komme på agility hos Amagerlands...:engel:

 

Hvad laver I til træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tænkte også at han skal synes det er sjovt....det er jo ikke livsvigtigt :vedikke: Men vi fik ham igennem og han er heldigvis en robust lille fyr :lun:

 

 

 

 

 

Synes det er fedt at vende med jer herinde, for jeg er jo helt ny i det her hundetræning, så skal jo lige finde ud af hvordan det er.

Det er jo ikke fordi at det er forfærdelig eller helt tosset, bare nogle ting jeg funderer over.....

 

Ja, det går stærkt, så vi laver ikke hver ting så mange gange.....tænker at jeg prøver at komme på agility hos Amagerlands...:engel:

 

Hvad laver I til træning?

amagerlands kan du desværre godt glemme alt om. Sorry to say. Deres venteliste er så lang... Men det kan godt ha ændret sig siden jeg sidst skrev for et halvt års tid siden. Så du kan jo høre Karina ad:5up: jeg har gået på pre ag hold med chili i daf, der hvor Sonja er træner. Her var det meget stille og roligt. Dvs. Hjul for sig, tunnel for sig hvor den var klappet helt sammen, vippe osv osv. Jo mere sikker hundene blev kom der mere på. Måske et spring og tunnel osv. Der blev også lagt vægt på handling delen, så flere øvelser var også uden redskaber. Ligeledes er det også meget roligt hos rikke med Caia. Her er der stor fokus på sikkerhed og handling. Jeg er ingen ag haj. Er jo primært lydighedsmenneske... Men kan godt lide at man ikke forhaster sig.
Link til indlæg
Del på andre sites

amagerlands kan du desværre godt glemme alt om. Sorry to say. Deres venteliste er så lang... Men det kan godt ha ændret sig siden jeg sidst skrev for et halvt års tid siden. Så du kan jo høre Karina ad:5up: jeg har gået på pre ag hold med chili i daf, der hvor Sonja er træner. Her var det meget stille og roligt. Dvs. Hjul for sig, tunnel for sig hvor den var klappet helt sammen, vippe osv osv. Jo mere sikker hundene blev kom der mere på. Måske et spring og tunnel osv. Der blev også lagt vægt på handling delen, så flere øvelser var også uden redskaber. Ligeledes er det også meget roligt hos rikke med Caia. Her er der stor fokus på sikkerhed og handling. Jeg er ingen ag haj. Er jo primært lydighedsmenneske... Men kan godt lide at man ikke forhaster sig.

 

De har stoppet venteliste, og nu kommer man kun på ved at komme på pre-agility som er først til mølle....så lidt har det vidst ændret sig :mrgreen:

Overvejede også DAF (hedder de ikke KAF? :hmm:), men det kan jeg vidst godt droppe.....

 

Men jeg kan egentlig godt lide at der er lidt power på, men det er en gylden middelvej, for ja, det er ikke selve forhindringerne der er "svære", men mere handlingen og samarbejdet med hunden. Og det er lidt spændende, synes jeg :-D

 

Men I havde ikke været så meget afsted her på det sidste?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...