Hop til indhold

Agilitytræning fælles - vinter/forår 12/13


Amocca
 Share

Recommended Posts

Tror søreme jeg lige fik en smule has på Iso's nedrivninger! Vi nåede lige to korte træningspas i haven i dag, første gang efter vores laaange vinterpause. Det første pas endte i det rene "rivegilde" (høhø :lol:), med en næsten grædende hundefører... Efter en god pause gik vi ud igen, og eftersom jeg har tænkt på at simpelthen ta' Iso ud af banen hvis hun river, så tænkte jeg at jeg skulle efterligne det, bare i haven. Sagt og gjort, så da Iso rev blev hun først lagt i dæk medens jeg satte pinden op igen - og så gik vi væk fra forhindringerne, hen på terrassen, hvor hun igen blev dækket af. Der kunne hun så ligge og glo, medens jeg bare stod og kiggede ud i luften, alt stoppede bare. Det blev jeg ved med, og søreme om ikke nedrivningerne blev færre efter noget tid! Hun river stadig, men tænker sig absolut meget mere om. Nogle gange river hun så også fordi jeg står i vejen, eller tumper mig på anden måde, og så bli'r hun selvfølgelig ikke dækket af. Og til sidst var det nærmest kun i sådanne situationer hun rev. Gennembrud! :banan: Og så håber jeg bare at det holder ved, og at det er forståeligt for hende... :x:

 

Vi har første gang træning i klubben i morgen, som jeg håber at jeg får med (hvis jeg ikke bli'r indkaldt på arbejde :pray:), og så er der kun en træningsgang mere før årets første stævne. Forhåbentlig kan jeg også komme med en veninde og træne lidt i en lille bitte hal, en eller to gange. Og så lidt i haven hvis vejret tillader og græsset holder. Det er gånnåk vådt og blødt derude...

 

Dejlig opdatering! Så fedt når man føler der siver noget ind mellem ørerne på dem :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 974
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu kommer der formentlig nok til at gå nogle måneder før Cassi overhovedet kommer til at se en agilitybane igen(øv, det har ikke været sjovt at komme af gabapentinen, godt der er tid hos kiropraktoren onsdag).

 

Men et problem jeg opdagede i det lille halve års tid vi nåede at få trænet, det var at hun meget konsekvent løb under springet, hvis hun skulle springe mod mig(hvis jeg fx skulle lave et skifte efter er spring). Nogle ideer til hvordan man kan angribe dette. Jeg havde over sommeren en periode hvor hun generelt kun løb under springene, hvis de kom over 40 cm. Forklaringen kano selvfølgelig være at hun allerede på det tidspunkt havde ondt, men det forklarer bare ikke rigtigt at hun i efteråret, kun gjorde det når jeg stod placeret et bestemt sted i forhold til springet.

 

vi kan selvfølgelig ikke gøre noget ved det lige nu, men kan jo bruge nedetiden til refleksion over hvad jeg kan gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kommer der formentlig nok til at gå nogle måneder før Cassi overhovedet kommer til at se en agilitybane igen(øv, det har ikke været sjovt at komme af gabapentinen, godt der er tid hos kiropraktoren onsdag).

 

Men et problem jeg opdagede i det lille halve års tid vi nåede at få trænet, det var at hun meget konsekvent løb under springet, hvis hun skulle springe mod mig(hvis jeg fx skulle lave et skifte efter er spring). Nogle ideer til hvordan man kan angribe dette. Jeg havde over sommeren en periode hvor hun generelt kun løb under springene, hvis de kom over 40 cm. Forklaringen kano selvfølgelig være at hun allerede på det tidspunkt havde ondt, men det forklarer bare ikke rigtigt at hun i efteråret, kun gjorde det når jeg stod placeret et bestemt sted i forhold til springet.

 

vi kan selvfølgelig ikke gøre noget ved det lige nu, men kan jo bruge nedetiden til refleksion over hvad jeg kan gøre.

 

Jeg har kun oplevet det med Sally, når hun "hyrdede" på noget, altså hvis hun f.eks. skulle springe mod alpakaerne på marken ved siden af. Kan det være hun "hyrder" dig, og derfor ikke kan se/koncentrere sig rigtigt om springet? (ellers kan hun finde på at gå under hvis hun er meget træt, men det er jo noget helt andet).

Jeg trænede det ikke som sådan med Sally, det er ikke så ofte alligevel, at der lige står en alpaka bagved det spring man skal over :mrgreen: men hvis det var et virkeligt problem for mig, ville jeg nok starte med at stå ved siden af springet, og så langsomt bygge op til at kunne bevæge mig ind foran det. Fra BEGGE sider. Det er jo nemt at øve hjemme i din have f.eks.

 

 

Tog Sally med ud på gården i går, og fik løbet en smule. Sendte hende igennem slalom en del gange, vi har ikke rigtig fået trænet den over vinteren, og selvom hun slet ingen slalomfejl havde i lørdags (:banan:) var hun ret langsom, og i alle banerne var der kun 6 pinde i slalommen. Hu fejlede lidt med indgang lige i starten, men så kom hun i gang, og jeg fik presset hende lidt med fart og en lille bitte smule (men ikke meget) med indgangsvinkel. Det er hun ikke vildt skarp til, og jeg ville gerne have en masse succes og mindre afbrydelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart tror jeg hendes renden under springene skyldes at hun får nogle signaler fra mig der ikke lige giver mening i hendes lille hoved.

 

******************

 

Noget helt andet. Er der nogle der ved om der er lavet undersøgelser i forholde til hundes "kropsholdning" ifht. 2o2o?

 

spørger fordi nogle er meget imod brugen af næsetarget, mens andre ikke er det og måske man kunne fonde noget reel viden om det?

 

under alle omstændigheder spørger vi lige i morgen når vi skal til kiropraktor. Cassi skal jo bruge hovedet lidt mens hun ikke må arbejde rigtigt, så hun har lært at stå med bagbenene på vaskebaljen, mens hun dutter med næsen på et target.

 

Gamle Joy er også ved at lære det og for en gangs skyld er han vanskeligere at shape end den unge. Men nu har prinsessen jo den fordel at hun tilbyder det at stå med bagbenene på baljen som frivillig adfærd. Joy går bare i elefant mode oven på sit target:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, der bli'r ingen træning for Iso og mig i aften alligevel - der er sygdom på arbejde og jeg er blevet kaldt ind... :megaked: Så nu skal jeg bare sidde og spille røvsyg nytårskoncert, når jeg kunne ha' været til dejlig, dejlig agilitytræning... :megaked:

 

 

Okay, røvsyg er den vel ikke, den er faktisk ret ok. Men alligevel! :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror søreme jeg lige fik en smule has på Iso's nedrivninger! Vi nåede lige to korte træningspas i haven i dag, første gang efter vores laaange vinterpause. Det første pas endte i det rene "rivegilde" (høhø :lol:), med en næsten grædende hundefører... Efter en god pause gik vi ud igen, og eftersom jeg har tænkt på at simpelthen ta' Iso ud af banen hvis hun river, så tænkte jeg at jeg skulle efterligne det, bare i haven. Sagt og gjort, så da Iso rev blev hun først lagt i dæk medens jeg satte pinden op igen - og så gik vi væk fra forhindringerne, hen på terrassen, hvor hun igen blev dækket af. Der kunne hun så ligge og glo, medens jeg bare stod og kiggede ud i luften, alt stoppede bare. Det blev jeg ved med, og søreme om ikke nedrivningerne blev færre efter noget tid! Hun river stadig, men tænker sig absolut meget mere om. Nogle gange river hun så også fordi jeg står i vejen, eller tumper mig på anden måde, og så bli'r hun selvfølgelig ikke dækket af. Og til sidst var det nærmest kun i sådanne situationer hun rev. Gennembrud! :banan: Og så håber jeg bare at det holder ved, og at det er forståeligt for hende... :x:

 

Vi har første gang træning i klubben i morgen, som jeg håber at jeg får med (hvis jeg ikke bli'r indkaldt på arbejde :pray:), og så er der kun en træningsgang mere før årets første stævne. Forhåbentlig kan jeg også komme med en veninde og træne lidt i en lille bitte hal, en eller to gange. Og så lidt i haven hvis vejret tillader og græsset holder. Det er gånnåk vådt og blødt derude...

 

Det er så skønt når man får et gennembrud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mingus var fantastisk i dag :lun:

Vi afprøvede for første gang bur under træning, dvs. når vi ikke løber er han i buret. Da jeg ikke længere kan have ham i snor mellem løbene, prøvede jeg at have ham løs. Det har fungeret fint, han er stoppet med at pibe og trække sig, når jeg rejser mig efter at have belønnet. Men for at han ikke stikker af og tisser, er jeg nødt til at holde hans fokus konstant - og det trætter altså hans lille cavalierhjerne voldsomt. Så fik jeg idéen at sætte ham i bur, og hold da op hvor det virker! I dag havde han gejst og fart hele timen, det er så dejligt at man virkelig får noget ud af den time man er der. Min eneste bekymring er, om han bliver for kold når han sidder stille, men det må tiden vise. Lige nu er jeg bare glad :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers må du se om du kan lokke elsebeth til at sy sådan et bonedryer dækken til ham, ligesom mine ar når de sidder i br i kolde biler eller ridehalller.... Ved ikke om du har set dem? Dem der får dem til at ligne små ridder krigsheste :mrgreen:

 

De er fede de dækkener, du burde få broderet sådan en middelalderløve på dem :mrgreen:

Hans BoT dækken kan han sagtens have på i buret, men det skal over hovedet, og så er jeg lige vidt. Jeg tror jeg vil prøve det dækken jeg normalt bruger når det regner, det dækken fra dig. Han sidder jo ikke så længe ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen af jer, der skal med til DGIstævnet i RAnders d. 26? Overvejer at melde mig til, selvom vi ikke har trænet i et par måneder.

 

Ja, jeg kommer jo ikke, men det er fordi vi har sagt at når DGI ikke vil lege med os, så leger vi heller ikke med dem... Og så er Randers lige lidt langt væk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang de der DGI stævner, kan alle tilmelde sig eller skal man være medlem et sted? Og svarer deres begynder, let øvet og øvet til klasse 1, 2 og 3?

 

Kunne da godt overveje et DGI stævne, lyder hyggeligt :blink:

 

Uden at være sikker, så mener jeg at man skal være medlem af en forening der er medlem af DGI.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige tjekket, umiddelbart kan man godt melde sig til uden at være i en forening. Skulle i al fald krydse af om jeg var i en eller ej, og blev så sendt videre til navn osv.

 

Så mangler jeg bare at få opklaret det med deres klasser :-D

Mener helt bestemt at OcH er medlem af DGI, vi er i hvert fald med i deres landsdelsturnering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang de der DGI stævner, kan alle tilmelde sig eller skal man være medlem et sted? Og svarer deres begynder, let øvet og øvet til klasse 1, 2 og 3?

 

Kunne da godt overveje et DGI stævne, lyder hyggeligt :blink:

 

Det er lidt forskelli hvordan de inddeler... De fleste steder er begynder for helt nyr ekvipager (og ofte er begynderne banerne uden slalom fx). Letøvet er for dig der har trænet lidt længere men aldrig gennemført en fejlfri bane til et stævne. Øvet til de der har løbet flere stævner og har en eller flere oprykninger i de officielle bøger.

 

men til syvende og sidtst er det dig der bestemmer. Synes dog det er vigtigt at huske på, at DGI konkurrence er lavet for at give helt nye ekvipager en god og successrig førstegangsoplevelse, så man bør ikke stille op i en "for let" klasse. Fx ville det være virkelig usportsligt af mig at stille Karla i en let øvet klasse.

 

banerne svare i sværhedsgrad som ofte til en let kl1 (begynder), en officiel kl1/ let kl2 (let øvet) og en officiel kl2 / let kl3 i øvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan man så godt lige nævne, at selvom det ville være usportsligt, så ville der ingen "fare" være ved at stille Karla i en let øvet til dette stævner, da hun som regel overhovedet ikke er til at styre de første par stævner på året, så der tager vi som oftest bare disk på disk med hjem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...