Hop til indhold

Hvem har lov til at have hund?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Det kan sagtens lade sig gøre, at være på kontanthjælp og have hund. Det handler om prioriteringer.

 

Jeg er en af dem der bruger mange penge på smøger og cola hver måned. Hvor ville jeg have være rig, hvis jeg havde gemt de penge. :engel: Men jeg har SELV valgt det.

Eris (og de andre dyr) kommer altid i første række herhjemme! ALTID. Hvis man virkelig gerne vil have råd til julegaver, så må man jo spare lidt op hver måned. Kvitte de dårlige vaner, flytte i mindre lejlighed eller købe billigere mad.

Da jeg var yngre, måtte jeg leve af havregryn og nudler resten af måneden, fordi jeg brugte alle mine penge på smøger, gambling og cola i stedet. Det havde jeg jo selv valgt..

Selvfølgelig er der nogle der virkelig står i en økonomisk krise og render ind i problemer, og respekt til dem for at kunne klare sig alligevel!!

 

Jeg har selv haft en barndomsdiagnose under autismespektret. (Nu fejler jeg åbenbart ikke noget mere efter jeg fyldte 18 :vedikke:). Jeg har altid været en meget stille, indelukket og angst pige. Efter jeg har fået Eris kan jeg sagtens snakke med fremmede! Jeg er udenfor HVER dag! Det kan slet ikke beskrives hvor stor en forskel, hun har gjort for mig personligt! Jeg skal ALTID have hund! Om jeg så er på kontant-hjælp og alene, så skal jeg nok få råd. :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det kan sagtens lade sig gøre, at være på kontanthjælp og have hund. Det handler om prioriteringer.

 

Jeg er en af dem der bruger mange penge på smøger og cola hver måned. Hvor ville jeg have være rig, hvis jeg havde gemt de penge. :engel: Men jeg har SELV valgt det.

Eris (og de andre dyr) kommer altid i første række herhjemme! ALTID. Hvis man virkelig gerne vil have råd til julegaver, så må man jo spare lidt op hver måned. Kvitte de dårlige vaner, flytte i mindre lejlighed eller købe billigere mad.

Da jeg var yngre, måtte jeg leve af havregryn og nudler resten af måneden, fordi jeg brugte alle mine penge på smøger, gambling og cola i stedet. Det havde jeg jo selv valgt..

Selvfølgelig er der nogle der virkelig står i en økonomisk krise og render ind i problemer, og respekt til dem for at kunne klare sig alligevel!!

 

Jeg har selv haft en barndomsdiagnose under autismespektret. (Nu fejler jeg åbenbart ikke noget mere efter jeg fyldte 18 :vedikke:). Jeg har altid været en meget stille, indelukket og angst pige. Efter jeg har fået Eris kan jeg sagtens snakke med fremmede! Jeg er udenfor HVER dag! Det kan slet ikke beskrives hvor stor en forskel, hun har gjort for mig personligt! Jeg skal ALTID have hund! Om jeg så er på kontant-hjælp og alene, så skal jeg nok få råd. :fornaermet:

 

Ovenstående har jeg fuldt respekt for... og så hvis du ville leve alene på colaer og smøger so go ahead.

Men havde man nu også haft børn, havde det så været okay at man snoldede penge op til sig selv, for så at servere nudler til børnene ½delen af måneden? Det synes jeg ikke. Og det er mere der debatten ligger som jeg læser det.

 

På små penge kan man nok godt have råd til laster og hobbies. Men måske bare ikke dem allesammen på een gang? Og her kan jeg ikke se det forkerte i, at bede folk tænke over(via samfundsdebat) hvad de rent faktisk har af penge om måneden, når det når derud hvor de sætter egne lyster over deres børns tarv. (hilsen selvfed rødvinsdranker)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ovenstående har jeg fuldt respekt for... og så hvis du ville leve alene på colaer og smøger so go ahead.

Men havde man nu også haft børn, havde det så været okay at man snoldede penge op til sig selv, for så at servere nudler til børnene ½delen af måneden? Det synes jeg ikke. Og det er mere der debatten ligger som jeg læser det.

Det skal lige understreges at jeg ikke ville leve sådan, hvis jeg havde børn! :mrgreen:

Min storebror er ryger og har 2 børn. Min mor bliver nødt til at købe tøj, nye sko, betale for sport osv, fordi de ikke har "råd" til det.

Dét synes jeg ikke er i orden!

Når man har børn, så skal ens første prioritet ligge hos dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal lige understreges at jeg ikke ville leve sådan, hvis jeg havde børn! :mrgreen:

Min storebror er ryger og har 2 børn. Min mor bliver nødt til at købe tøj, nye sko, betale for sport osv, fordi de ikke har "råd" til det.

Dét synes jeg ikke er i orden!

Når man har børn, så skal ens første prioritet ligge hos dem..

 

Hehe nej det slog du mig netop heller ikke som typen der kunne finde på :mrgreen:

 

Men det er der debatten er, sådan som jeg læser det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da også sagtens se at hvis man både ryger og drikker, så kunne der frigøres en del penge på budgettet ved at holde op - og man ville måske oven i købet blive en mere nærværende forælder. På den anden side er det dybt stressende at være fattig, og jeg kan godt forstå at folk må dulme nerverne på den ene eller anden måde - det er f.eks. en af årsagerne til at jeg har hunde.

 

Kan alligevel godt blive lidt harm når selvfede rødvinsdrankere sidder på facebook og udtaler sig om at kontanthjælpsmodtagere ingen hobbies eller laster må have. Som Anne1979 skrev - skal samfundet bestemme hvad folk bruger deres penge til?

 

Kan heller ikke forstå at man kan tage anstød af at arbejdsløse har internet og smartphone - prøv at søge job uden!

 

Internet kan jeg sagtens forstå - men hvornår er en smartphone blevet obligatorisk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at huske ,at for mange år siden fik de såkaldte bistandsklienter en extra ydelse fra kommunen , hvis de holdt hund.Men husker ikke, at om det var sådan det reelt forholdt sig.

Jeg husker også en sag , hvor en dømt rocker kommer ud af spjældet og hjemtager sine 2 rothweilerer fra pasning.Ingen boligselskaber ville huse ham og hundene, så vist Odense kommune??? lejer et fint hus med god have til ham.Dette var på tv.

Idag ville dette være i overkanten og den modsatte grøft er ved at være nået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Internet kan jeg sagtens forstå - men hvornår er en smartphone blevet obligatorisk?
Det er det f.eks. i min søns skole. Det er den måde de komunikerer med lærerne på, får lektier osv. Og selvfølgelig er det sociale også meget vigtigt - prøv at være teenager uden smartphone... Jeg har ikke selv en, men min søn har. Det har jeg opfattet som nødvendigt. Men har også selv oplevet arbejdsgivere som ville have mig til at sende filer med telefonen, hvor jeg så måtte fortælle at det blev via e-mail, for det kunne min telefon ikke. Kommer nok an på hvilken type job, man søger selvfølgelig. Skal man være opvasker er det nok ikke så vigtigt.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen skal blande sig i hvad folk bruger deres penge til. Ville man holde hund, men skal derimod sove på en luftmadras og selv klippe sit hår og lavede hjemmelavede gaver, fint med mig, det bestemmer folk fuldkommen selv, de skal gøre det som giver mest livskvalitet.

 

Jeg har selv været på kontanthjælp i 5 år og sidenhen fik jeg pension. Havde dyr mens jeg var på kontanthjælp inkl Teitur, men havde så hverken internet eller fjernsyn, computer osv. Jeg hverken ryger eller drikker, går aldrig i byen, køber utrolig sjælden nyt tøj. Har stadig en gammel nokia telefon uden kamera i.

 

Man kunne jo også vælge anderledes, man kunne lade være med at have dyr og flere penge til sig selv, men jeg vælger at have dyr fordi jeg ikke kan leve uden, Teitur gjorde mit liv værd at leve, da jeg flyttede fra instituion og ud i egen bolig, kunne jeg ikke få megen hjælp fra kommunen. Købte Teitur, ønskede mig brændene end hund og ja Teitur gjorde mit liv værd at leve og han var en langt bedre støtte og psykolog end noget medicin og nogen terapueter. Måske kommunen ligefrem sparede penge på mig i den periode, fordi jeg havde hund ?

 

 

Alle mennesker har ret til livskvalitet, giver det livskvalitet at gå i byen, ryge og købe tøj og makeup, så lad dem gøre det, giver det livskvalitet at have 30 kaniner, så lad dem gøre det, giver det livskavlitet at have hund, så lad dog folk gøre det.

 

og hvorfor er det også altid lige hund der er inde i billedet ?

 

Må folk på kontanthjælp så hellere ikke have 15 undulater og en shetlandspony eller 20 katte ? Må de hellere ikke have et 52 tommer fladskærmstv og have adgang til 450 forskellige kanaler til 1000 kr om måneden ??

 

Man kan ikke dele det sådan op.

 

 

Hvor tit ser man også lige " fattige" mennesker sælges deres hund " pga jeg ikke har råd til den " ? Det er ikke ret tit, det er derimod altid " fordi jeg ikke har tid pga arbejde " ergo tjener de mange penge, men har ikke tid. Eller også skal de flytte og må ikke have hund med.

 

 

Jeg går jo hjemme hver dag. Ville min hund så vælge at jeg er hjemme og den sjælden er alene og at jeg bor billigt hvor jeg må have hund, men at jeg ikke er rig, eller ville den vælge en der arbejder hele tiden, så den er alene hjemme mange timer dagligt, men vedkommende har mange penge ??

 

 

Alle dem der anskaffer sig en hund og finder ud af det ikke dur alligevel pga de ikke har tid, ikke orker den, ikke gider den osv, det er utrolig sjælden fattige mennesker, tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Åh ja også mig :-D

 

He he - den opfandt jeg for flere år siden da mine drenge var små - grundet deres autisme var der mange uforudsete udgifter når de ødelagde ting i vrede - den yngste sled sine bukser op når han kravlede rundt på gulvet - ja listen er/var lang.

 

Så for at kunne holde en fornuftig Jul - så begyndte jeg allerede i januar at smide alle mine småmønter op i en bøtte - man bestemmer jo selv om der skal være 10 og 20 kr. med - dem med tog jeg så også ind i mellem og når vi nåede december og der skulle handles ind til Jul så var der faktisk ret mange penge. Sidste år gav min bøtte næsten 4000 kr. Jeg er spændt på at komme i banken her om en god uges tid og få vekslet min opsparing. Så starter en ny omgang i januar igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener også at have "hørt" at man kan få noget tilskud, hvis man er på kontanthjælp og har hund.

 

Jeg var på kontanthjælp i 5 år og fik sku ingen tilskud fordi jeg havde hund.

Det har jeg hellere aldrig hørt om eller hørt om nogen der har fået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Da jeg kom til skade med ryggen og gik fra en fed hyre, til kontanthjælp, der måtte jeg undvære mad til mig selv(heldigvis kunne jeg spise hos mor), men hundene har ALDRIG misset så meget som et eneste måltid...

 

De har altid haft førsteprioritet, og vil altid have det...de giver mig så ufatteligt meget, at det kan slet ikke beskrives...man kan synes det er tosset at jeg prioriterer i den rækkefølge, men de er mit ansvar, og hvad kan jeg egentlig, hvis jeg ikke engang kan opfylde de få krav de stiller til mig?(Mad, vand, frisk luft og kærlighed?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Men det er en fin balancegang....altså jeg er jo liberal(synes dog Simon er så ultraliberal og i den grad mangler realitetssans)...jeg mener man er sin egen lykkes smed, men jeg accepterer fuldt ud, at man kan komme i en situation hvor kroppen siger nej til at løfte hammer og jern, eller smeden har ansættelsesstop...og så skal man sgu ikke lades i stikken....

 

Folk der udnytter systemet(hvadenten de er sociale bedragere eller SU-ryttere) skal stoppes, så dem der reelt har brug for hjælpen kan få den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fulgt debatten, men hørte lige en smule i radioavisen tidligere. Som jeg forstod det var udgangspunktet noget med hvem det er der betegnes som fattige, og Simon Emil kunne ikke forstå hvordan en mor med børn/barn, der havde 10.000 kr. efter alle faste udgifter var betalt kunne gå ind under betegnelsen fattig. Jeg forstår det heller ikke?? Og jeg håber da ikke at det er folk med sådan en økonomi der kan få lov at få julehjælp, for det må jo betyde at der er andre med langt mindre som der så ikke blev nok til.

 

Ift. om mennesker med ekstrem dårlig økonomi må holde hund, så kan jeg selvfølgelig kun svare ja. Jeg har 6 stykker, de fodres og plejes og mangler aldrig noget. Jeg får så aldrig selv nyt tøj og foretager mig ingen af de ting som de fleste andre tager som en selvfølge, sådan prioriterer vi jo forskelligt. Jeg er indimellem blevet spurgt hvorfor pokker jeg dog har de store penge når jeg ingen penge har, og jeg kan bare svare at havde jeg ikke mine hunde havde mine forældre for flere år siden kunne skære mig ned fra en galge under tagterrassen. Dyr redder liv, det er der slet ingen tvivl om!

 

I de år jeg arbejdede med børn og unge mennesker i svære situationer, der havde jeg altid en hund med mig på arbejde. Motion er godt for det meste, så en tur på stranden med en hund gav frisk luft, motion og samtale. Langt mere effektivt end at sidde hos en psykolog og få vendt vrangen ud, i hvert fald i rigtig mange tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det f.eks. i min søns skole. Det er den måde de komunikerer med lærerne på, får lektier osv. Og selvfølgelig er det sociale også meget vigtigt - prøv at være teenager uden smartphone... Jeg har ikke selv en, men min søn har. Det har jeg opfattet som nødvendigt. Men har også selv oplevet arbejdsgivere som ville have mig til at sende filer med telefonen, hvor jeg så måtte fortælle at det blev via e-mail, for det kunne min telefon ikke. Kommer nok an på hvilken type job, man søger selvfølgelig. Skal man være opvasker er det nok ikke så vigtigt.

 

Bare et lille pip - kender da flere voksne der gennem deres barndom aldrig har haft luksusting - og er kommet fint ud på den anden side.

Nææ måske kræver det ikke smartphone når man skal være opvasker, men åbenbart heller ikke når man er læge, forsker, jurist, ingeniør, sygeplejerske eller htx-lærer. Bare lige få at nævne nogen i min nære omgangskreds der ikke har smartphone og altså besidder de her nævnte stillinger? Den ene af lægerne har dog lige fundet en ;)

 

blueberry: vel talt

Link til indlæg
Del på andre sites

10.000 kr efter alle faste udgifter er betalt, og hun kan ikke klare det? Wow, ja så forstår jeg sgi godt kommentaren.

 

Jeg har 2300 kr til mig og hund, på en god måned.

 

Og Beaglepack, den metode bruger jeg også. Jeg når desvære bare ofte et punkt undervejs, hvor jeg er nødt til at veksle pengene:genert: Så jeg når aldrig at spare så meget sammen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke har råd til at opfylde hundens basale behov, er omplacering den bedste løsning, men ellers kommer man jo langt med en god portion kærlighed og omsorg. Hundemad er immervæk ikke SÅ dyrt igen, og med en sundhedsforsikring kommer man jo langt. Men har man ikke råd til de ting, må hunden væk.

Jamen, hvis man så heller ikke har råd til sine børn, skal de så også puf-væk?

 

Hunde indtager jo for mange den samme plads som børn i folks liv, og børnene hjælper vi jo, så hvorfor ikke hundene? Hvis det blot er almindelige ting såsom foder og vaccinationer OG pengene pludselig - fx gr. uventede økonomiske omstændigheder - er for små til at betale disse ting, så ville jeg som skatteyder altså ikke få ondt et vist sted, hvis hundeejeren fik en håndsrækning af samfundet. Der kan jo være tilbagebetalingspligt, når folk igen er kommet ovenpå?

 

Jeg går med brask og bram ind for, at folk selv tager ansvar og blar-blar-blar - VIRkelig -, men nogle mennesker kan komme ud for bump på vejen, der slår deres liv ud af kurs, og hvor en håndsrækning i tide kan hindre megen ulykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fulgt debatten, men hørte lige en smule i radioavisen tidligere. Som jeg forstod det var udgangspunktet noget med hvem det er der betegnes som fattige, og Simon Emil kunne ikke forstå hvordan en mor med børn/barn, der havde 10.000 kr. efter alle faste udgifter var betalt kunne gå ind under betegnelsen fattig. Jeg forstår det heller ikke?? Og jeg håber da ikke at det er folk med sådan en økonomi der kan få lov at få julehjælp, for det må jo betyde at der er andre med langt mindre som der så ikke blev nok til.

Det lyder jo umiddelbart som mange penge, men hvor mange børn har den pågældende? Hvis det er ret meget over 3, er det slet ikke så meget igen. Jeg tillader mig at tage mig selv som eksempel - jeg har ét barn og et rådighedsbeløb på et sted mellem 3- og 4000 om måneden. Det kan jeg kun lige akkurat få til at slå til, hvis der ikke kommer uforudsete udgifter. F.eks er fødevarepriserne steget så meget i løbet af de sidste 2 år, at vores madbudget næsten er fordoblet. Jeg ville tro at for hvert ekstra barn skulle jeg bruge mindst 1000 kr ekstra til mad. Dertil kommer tøj og sko, som de selvfølgelig til en vis grad kan arve fra hinanden. Bleer er dyre, hvis der er småbørn. Så er der udgifter til fritidsaktiviteter, som især er vigtige for børn uden en far. Børnefødselsdage, både egne og andres, almindelige sociale behov, lommepenge for at de ikke bliver nødt til at være udenfor hver gang kammeraterne skal noget osv. Jeg ved ikke hvor stort forbrug en "normal" familie med 3 - 4 børn har, men det skulle ikke undre mig hvis det ligger omkring eller over de 10.000.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fulgt debatten, men hørte lige en smule i radioavisen tidligere. Som jeg forstod det var udgangspunktet noget med hvem det er der betegnes som fattige, og Simon Emil kunne ikke forstå hvordan en mor med børn/barn, der havde 10.000 kr. efter alle faste udgifter var betalt kunne gå ind under betegnelsen fattig. Jeg forstår det heller ikke?? Og jeg håber da ikke at det er folk med sådan en økonomi der kan få lov at få julehjælp, for det må jo betyde at der er andre med langt mindre som der så ikke blev nok til.

 

Ift. om mennesker med ekstrem dårlig økonomi må holde hund, så kan jeg selvfølgelig kun svare ja. Jeg har 6 stykker, de fodres og plejes og mangler aldrig noget. Jeg får så aldrig selv nyt tøj og foretager mig ingen af de ting som de fleste andre tager som en selvfølge, sådan prioriterer vi jo forskelligt. Jeg er indimellem blevet spurgt hvorfor pokker jeg dog har de store penge når jeg ingen penge har, og jeg kan bare svare at havde jeg ikke mine hunde havde mine forældre for flere år siden kunne skære mig ned fra en galge under tagterrassen. Dyr redder liv, det er der slet ingen tvivl om!

 

I de år jeg arbejdede med børn og unge mennesker i svære situationer, der havde jeg altid en hund med mig på arbejde. Motion er godt for det meste, så en tur på stranden med en hund gav frisk luft, motion og samtale. Langt mere effektivt end at sidde hos en psykolog og få vendt vrangen ud, i hvert fald i rigtig mange tilfælde.

 

Nu er det lige lidt OT, men en jeg er i en gruppe med på fb har købt barnevogn til 10.000. kæresten købt canada goose jakke osv osv og de får hjælp fra mødrehjælpen (kommende forældre) DET sys jeg er skræmmende for der er da folk der ikke har råd til at smide flere tusind efter luksus varer som så sikkert ikke får hjælp her i julen :vedikke:

 

Jeg sys alle har ret til hund hvis de passer og plejer den. Tilgengæld tænker jeg da også mit når man ser de "fattige" i tv/ aviser som ofte har mere end det dobbelte om mdr efter faste udgifter end vi har og vi er altså ikke fattige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare et lille pip - kender da flere voksne der gennem deres barndom aldrig har haft luksusting - og er kommet fint ud på den anden side.

Nææ måske kræver det ikke smartphone når man skal være opvasker, men åbenbart heller ikke når man er læge, forsker, jurist, ingeniør, sygeplejerske eller htx-lærer. Bare lige få at nævne nogen i min nære omgangskreds der ikke har smartphone og altså besidder de her nævnte stillinger? Den ene af lægerne har dog lige fundet en ;)

 

blueberry: vel talt

Jamen så ved vi jo hvor I to står... Jeg har heller ikke haft luksusting som barn, men det kunne sandelig også mærkes i 80'erne, hvis man var den eneste uden krokodiller på tøjet. At voksne kan sige fra overfor det materielle pres er helt fint - og det er nok også lidt nemmere når man i forvejen er materielt sikret. F.eks. havde jeg en ældre velanskrevet kollega, som nægtede bare at have en almindelig mobiltelefon - ret sjældent for en journalist. Men hos vedkommende blev det anset for en slags image og et tegn på karakterstyrke. Hvis vi andre nægtede at tage telefonen på et hvilkensomhelst tidspunkt af døgnet, kunne vi blive fyret :vedikke: For teenagere er det næsten umuligt. Man kommer lynhurtigt udenfor hvis man ikke er en del af MMS-kæden, så jeg skammer mig ikke over at bruge de penge på min søn, uanset hvad du eller Simon Emil mener. Redigeret af Umulia
Link til indlæg
Del på andre sites

Svaret er ret simpelt for mig: Alle, der har kærlighed til hunde og lyst til at leve sammen med dem, har lov til at have hund. Slut-prut.

 

P.S. Lyt aldrig til lille Emil. Han er en benhård mand.

 

Kan vi ikke bare nøjes med at kalde ham lille?

 

What Dina said:-)

 

Hvis man ikke har råd til at opfylde hundens basale behov, er omplacering den bedste løsning, men ellers kommer man jo langt med en god portion kærlighed og omsorg. Hundemad er immervæk ikke SÅ dyrt igen, og med en sundhedsforsikring kommer man jo langt. Men har man ikke råd til de ting, må hunden væk.

 

Og ps, Emil er en klaphat:mrgreen:

 

Så, hvis man ikke har sygeforsikring (en af de to ting du nævner) på sin hund og f.eks. er på kontanthjælp så skal hunden væk, er det der vi er?

 

Hvad gør vi så helt praktisk? Hvor skal hunden hen? Hvem skal betale internatet for at tage den, er der ikke noget med at man skal betale når man afleverer en hund?

 

Jeg mener, at man skal tænke på sin økonomiske situation inden man får hund, børn, køber fast ejendom eller bil. Når det så er sagt, er det illoyalt at skille sig af med dyret, så snart det kniber lidt. De fleste på offentlig forsørgelse har råd til smøger og cola, undlader man disse ting har man fint råd til hundemad, om det så er det billige fra Aldi.

 

Jeg lever på en SU og selv hvis kæresten og jeg går fra hinanden, har jeg råd til at have hund. Jeg får 7600 kroner udbetalt i SU + tillæg (eller SU-lån, hvis man ikke får tillæg) og jeg har råd til hund, og de fleste får mere i dagpenge eller kontanthjælp.

 

Hundeejerens økonomiske situation kan ændres drastisk pga. skilsmisse, arbejdsløshed, sygdom mv. Man kan have tænkt sig nok så meget om før anskaffelsen, men man kan ikke tænke sig nok så meget til ikke at blive ramt hårdt på økonomien pga. uforudsete hændelser.

 

Jeg mener at huske ,at for mange år siden fik de såkaldte bistandsklienter en extra ydelse fra kommunen , hvis de holdt hund.Men husker ikke, at om det var sådan det reelt forholdt sig.

 

Jeg mener også at have "hørt" at man kan få noget tilskud, hvis man er på kontanthjælp og har hund.

 

Jeg har prøvet at være bistandsklient i 90'erne og der var intet at hente til hjælp til hundene. Enlige mødre skulle også kunne få i hoved og bag hørte jeg altid når jeg var på kurser, det var heller ikke noget jeg oplevede, så jeg ved ikke hvem disse enlige mødre og disse hundeejere er :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Svaret er ret simpelt for mig: Alle, der har kærlighed til hunde og lyst til at leve sammen med dem, har lov til at have hund. Slut-prut.

 

P.S. Lyt aldrig til lille Emil. Han er en benhård mand.

 

Kan vi ikke bare nøjes med at kalde ham lille?

 

What Dina said:-)

 

Hvis man ikke har råd til at opfylde hundens basale behov, er omplacering den bedste løsning, men ellers kommer man jo langt med en god portion kærlighed og omsorg. Hundemad er immervæk ikke SÅ dyrt igen, og med en sundhedsforsikring kommer man jo langt. Men har man ikke råd til de ting, må hunden væk.

 

Og ps, Emil er en klaphat:mrgreen:

 

Så, hvis man ikke har sygeforsikring (en af de to ting du nævner) på sin hund og f.eks. er på kontanthjælp så skal hunden væk, er det der vi er?

 

Hvad gør vi så helt praktisk? Hvor skal hunden hen? Hvem skal betale internatet for at tage den, er der ikke noget med at man skal betale når man afleverer en hund?

 

Jeg mener, at man skal tænke på sin økonomiske situation inden man får hund, børn, køber fast ejendom eller bil. Når det så er sagt, er det illoyalt at skille sig af med dyret, så snart det kniber lidt. De fleste på offentlig forsørgelse har råd til smøger og cola, undlader man disse ting har man fint råd til hundemad, om det så er det billige fra Aldi.

 

Jeg lever på en SU og selv hvis kæresten og jeg går fra hinanden, har jeg råd til at have hund. Jeg får 7600 kroner udbetalt i SU + tillæg (eller SU-lån, hvis man ikke får tillæg) og jeg har råd til hund, og de fleste får mere i dagpenge eller kontanthjælp.

 

Hundeejerens økonomiske situation kan ændres drastisk pga. skilsmisse, arbejdsløshed, sygdom mv. Man kan have tænkt sig nok så meget om før anskaffelsen, men man kan ikke tænke sig nok så meget til ikke at blive ramt hårdt på økonomien pga. uforudsete hændelser.

 

Jeg mener at huske ,at for mange år siden fik de såkaldte bistandsklienter en extra ydelse fra kommunen , hvis de holdt hund.Men husker ikke, at om det var sådan det reelt forholdt sig.

 

Jeg mener også at have "hørt" at man kan få noget tilskud, hvis man er på kontanthjælp og har hund.

 

Jeg har prøvet at være bistandsklient i 90'erne og der var intet at hente til hjælp til hundene. Enlige mødre skulle også kunne få i hoved og bag hørte jeg altid når jeg var på kurser, det var heller ikke noget jeg oplevede, så jeg ved ikke hvem disse enlige mødre og disse hundeejere er :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...