Hop til indhold

Frygten for løbetid...


Shii
 Share

Recommended Posts

Penny er jo 6 måneder gammel nu, og vi afventer derfor løbetiden kan ankomme når som helst indenfor de næste par måneder.

 

Men pludselig begynder alle vores valg at blive betvivlet, af os selv.

 

Dexter er kemisk kastreret, men eftersom der ingen garanti er for at dette virker, så skal vi alligevel holde dem adskilt. Grunden til han ikke er "rigtig" kastreret er fordi det har vi ikke i sinde at han skal, da Penny alligevel skal steriliseres.

 

Vores plan har egentlig været at når Penny kommer i løbetid, så flytter Dexter ud til Oliviers forældre, indtil hendes løbetid er overstået. Det har jeg egentlig synes var en god løsning, og den vil jo i hvert fald gøre at vi ikke risikere at Penny bliver drægtig ved et uheld. Og jeg føler at jeg har kunne forsvare det med at Dexter jo har boet hos dem før, samt at det jo kun er en, måske to gange hun vil komme i løbetid før end hun bliver steril.

 

Men nu har min veninde siddet og fortalt om en tæve som kom i løbetid, og blev drægtig uden nogen opdagede noget, før end der lå to små hvalpe! Tæven havde åbenbart blødt så lidt, eller slet ikke, og da der kun var to hvalpe, havde man ikke kunne se drægtigheden.

 

Er det "normalt" ? Er det noget vi i princippet skal være bange for kan ske? Jeg er blevet helt panisk og hver gang Penny ligger og sove rpå ryggen får jeg lige smug kigget om hun er hævet forneden :oops: Men jeg har aldrig haft en tæve før, så jeg ved jo i princippet ikke ret meget om løbetider, og derfor er vi pludselig (specielt mig!) gået i panik!

 

En af grundene er også at jeg virkelig kan se hvor "lille" Penny er, hun er på ingen måde hverken kropsmæssigt eller mentalt voksen nok til at kunne tage sig af et kuld hvalpe, så det ville være så tragisk; Og tænk hvis hun blev drægtig og vi ikke opdagede det?!?

 

Nå.. Mit spørgsmål er egentlig... Er det muligt at vi ikke opdager at hun kommer i løbetid?

 

Opdager vi at hun kommer i løbetid, så er der jo ikke noget problem... Vores dyrlæge mente at vi KUNNE vælge at gå imod de generelle vejledninger, og få hende steriliseret nu, da vi jo så kunne føle os mere sikre...

 

Havde jeg ikke haft planer om at dyrke agility osv. så havde jeg nok overvejet det, men når en af de "kendte" bivirkninger ved tidlig sterilisering er indflydelse på udvoksningen, så tør jeg simpelthen ikke... Nå... Er jeg bare paranoid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok opdage det... hvide løbetider findes, men tror altså de er relativt sjældne. Har hørt om dem, men aldrig via en førstehåndsberetning, tror jeg ikke :hmm:

 

Og hævelsen er ikke til at komme uden om - ser nok knap så vildt ud på en langhårstæve - mine har jo fandeme abenumser - det er mega ucharmerende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der egentlig er mest spændende - synes jeg - er den adfærdsændring man oplever når først tæven bliver mere moden. Ved Karla var løbetiden vendepunktet hvor hun derefter bestemte sig til at være en sur og voksen mokketæve. Johna har ikke som sådan skiftet sind - men jeg tror altså også, at hun er retarderet, så hende skal du nok ikke bruge som målepind :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok opdage det... hvide løbetider findes, men tror altså de er relativt sjældne. Har hørt om dem, men aldrig via en førstehåndsberetning, tror jeg ikke :hmm:

 

Og hævelsen er ikke til at komme uden om - ser nok knap så vildt ud på en langhårstæve - mine har jo fandeme abenumser - det er mega ucharmerende :lol:

 

Ja jeg har set min mors hund i løbetid, men hendes tisseline stikker jo frem konstant... :lol: Og Pennys synes jeg jo er ret godt gemt.. Men heldigvis sover hun jo på ryggen, så jeg tjekker jo hver gang hun sover :lol: Det er super upassende, og invaderende i hendes privatliv, men er bare SÅ bange!

 

Men det er også fordi vores dyrlæge sagde at første gangs tæver kunne blive drægtig op til en uge før løbetid og til to uger efterløbetiden... Og det har jeg bare aldrig hørt om før? Jeg regner med at når Penny kommer i løbetid så flytter Dexter "med det samme", og når løbetiden er ovre får han så lov at komme hjem igen. Vi kan heldigvis komme og besøge ham osv. og han flytter jo et sted hen han kender, han er jo altid blevet passet der, og vi boede der i over et halvt år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fjern ham fra dag 1 og 4 uger frem, så er du ihvertfald helt sikker! Karla har gået i højløb så sent som på dag 14? tror jeg (og jeg synes opdrætterne herinde har fortalt om tæver der lod sig parre på dag 18) og så tidligt som dag 2! Den sidste der er helt udenfor nummer, men hun så Mingus og tænkte åbenbart, at så kunne hun ligeså godt nuppe chancen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har set min mors hund i løbetid, men hendes tisseline stikker jo frem konstant... :lol: Og Pennys synes jeg jo er ret godt gemt.. Men heldigvis sover hun jo på ryggen, så jeg tjekker jo hver gang hun sover :lol: Det er super upassende, og invaderende i hendes privatliv, men er bare SÅ bange!

 

Men det er også fordi vores dyrlæge sagde at første gangs tæver kunne blive drægtig op til en uge før løbetid og til to uger efterløbetiden... Og det har jeg bare aldrig hørt om før? Jeg regner med at når Penny kommer i løbetid så flytter Dexter "med det samme", og når løbetiden er ovre får han så lov at komme hjem igen. Vi kan heldigvis komme og besøge ham osv. og han flytter jo et sted hen han kender, han er jo altid blevet passet der, og vi boede der i over et halvt år.

 

Iso er pikkelhamrende svær at se noget på... Hun har så meget pels, og den er kulsort, så det er virkelig svært. Frostie var meget nemmere, som jeg husker det hade hun vistnok hvid pels dér..? :hmm: Men alligevel har de begge været virkelig svære at "fange". Men der er ikke så meget andet at gøre end at se efter hævelse, og så kan man også ta' et stykke toiletpapir og tørre dem lidt forsigtigt med, så bør man kunne opdage evt. blod ret hurtigt.

 

Hvor længe i skal holde Dexter væk er jo svært at spå om. Som Amocca siger så kan nogle tæver være "grydeklare" allerede efter få dage, medens andre er meget senere. Jeg mener at ha' hørt helt op til 21.-23. dag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der egentlig er mest spændende - synes jeg - er den adfærdsændring man oplever når først tæven bliver mere moden. Ved Karla var løbetiden vendepunktet hvor hun derefter bestemte sig til at være en sur og voksen mokketæve. Johna har ikke som sådan skiftet sind - men jeg tror altså også, at hun er retarderet, så hende skal du nok ikke bruge som målepind :lol:

 

Jeg kan slet ikke forestille mig Penny blive voksen :lol: Måske er det også lidt et håb om hun ikke gør, for hun er så fantastisk lige nu, at hun bare ikke må ændre sig :lol:

 

 

Ja han bliver flyttet med det samme vi opdager løbetiden, og forhåbentlig er det dag 1. Vi har allerede aftalt det med min kærestes forældre, så de ved at de er stand by det næste halve års tid :lol:

 

Der er dog en uge hvor de er på ferie, men der har vi arrangeret at min kæreste kan flytte med Dexter....

 

Nogen vil måske kalde os overpylleret. Men alternativt skulle Dexter være i stuen og Penny i kontoret eller omvendt. Men Penny kan åbne døre, og derfor vil en lille villig tæve jo sagtens kunne komme ind til Dexter... Vi har prøvet det før, da vi trænede dem i starten til at være hver for sig, og det kan vi bare IKKE. Penny kan være alene, hvis Dexter ikke er i huset, men hvis hun ved han er der (lukkede døre), så går hun nærmest i panik og kæmper sig bare vejen frem til ham... Så ja i løbetid ville det jo resultere i babyer! Jeg ved ikke om ved hendes anden løbetid jeg vil være mere rolig... Der har vi jo oplevet det hele, og så kan vi måske bedre holde styr på det. Forhåbentlig kan vi også have Dexter hjemme i længere tid, fordi vi ved mere om hvornår hun er højløbsk, eller i hvertfald hvordan hun opfører sig osv.

 

Det som har gjort mig vildt urolig er at hun er 6 mdr. nu og igår da jeg kløede hende på ryggen førte hun halen til siden, og jeg var af den overbevisning at det var noget løbske tæver gjorde. Det sammen med det faktum at Dexter er begyndt at humpe hende engang imellem gjorde jeg kom i vild panik om hun var løbsk uden vi vidste det, men hun er ikke hævet og der er intet blod. (Og han humper altid hendes hoved......). Men det kunne vel være et tegn på at løbetiden var på vej?

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso er pikkelhamrende svær at se noget på... Hun har så meget pels, og den er kulsort, så det er virkelig svært. Frostie var meget nemmere, som jeg husker det hade hun vistnok hvid pels dér..? :hmm: Men alligevel har de begge været virkelig svære at "fange". Men der er ikke så meget andet at gøre end at se efter hævelse, og så kan man også ta' et stykke toiletpapir og tørre dem lidt forsigtigt med, så bør man kunne opdage evt. blod ret hurtigt.

 

Hvor længe i skal holde Dexter væk er jo svært at spå om. Som Amocca siger så kan nogle tæver være "grydeklare" allerede efter få dage, medens andre er meget senere. Jeg mener at ha' hørt helt op til 21.-23. dag!

 

Penny er hvid for neden, og hvid pigmentere tisseline også! Så på det punkt er vi "heldige". Jeg har desuden, selvom det er ekstremt upraktisk netop skiftet hendes dyne ud med lyst sengetøj fremfor sort normalt, fordi så kan jeg se hvis der skulle komme blod på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Penny er hvid for neden, og hvid pigmentere tisseline også! Så på det punkt er vi "heldige". Jeg har desuden, selvom det er ekstremt upraktisk netop skiftet hendes dyne ud med lyst sengetøj fremfor sort normalt, fordi så kan jeg se hvis der skulle komme blod på!

 

Tisseline... :sjov: God idé med lyst sengetøj, så kan det i hvert fald ses. Det er oftest der jeg har opdaget det. Frostie var ekstremt god til at holde sig selv ren, men om natten sov hun jo, så der kom lige nogle pletter, ellers havde jeg aldrig opdaget det! Iso er en rigtig gris, ingen risiko for at undgå at opdage det, når hun går i gang med at bløde... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh, det er virkelig også noget jeg frygter.. :genert:

 

Jeg har heller ingen erfaring med løbetid, andet end Mikkel er vældig interesseret i løbske tæver, men han er heller ikke kastreret.

Heldigvis er Magda korthåret, så tror det er let nok at se på hende, at hendes tissemis er blevet som en opsvulmet bavianrøv, når hun kommer i løbetid, men man kan jo aldrig vide! :shock:

 

Har du snakket med opdrætter om hvornår du kan forvente hun kommer i løb?

 

Ja, men jeg ved ikke hvor "arveligt" det er, altså hvornår de kommer i løbetid. Hendes mor var faktisk 10-11 mdr. før hun kom i første løbetid, det synes jeg er ret sent? Eller jeg ved det ikke... Troede kun det var små hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Som generel regel så kommer de små i løb tidligere end de store... så 6 måneder ville være tidligt for en hund af Pennys størrelse, men når det er sagt, så er alt fra 6-18 måneder helt normalt...

 

Karla var 8 måneder første gang, Johna var 19 måneder første gang! Begge er vel at kvalificere som "små hunde" med deres 8-9 kg og lidt under 40 cm over ryggen

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly kom i løb mellem 9-10ende måned og det samme med kusine Laura. Mollys datter var næsten 1 1/2 år,men DR dyr mente bestemt, hun havde haft en hvid løbetid.Har nok ikke haft en hanhund der.

Jeg mener en så ung tæve skal have total fred for brunstige hanhundes tilnærmelser.

Min ældste dyrlæge på klinikken siger, at man slet ikke må regne med, at disse kemiske kastrationer vil virke 100 % hæmmende for deres seksueltrang.Og det er da klart , når kastrater som græske Snoopy , kastreret i vel 7-8 mdr´s alderen, så fint parre, hvis tæven vil.

Og ja , tæver er ofte utilregneklige, for Debbie blev en gang parret af Snoopy på 5 dagen.På 13-14 dagen var vi ved fertilitetsdyrlæge for vurdering af parringstidspunkt ved blodprøve og skedeskrab.Hun blødte stadig.

Resultat,var at 1 ste parringsdag var dag 17 fra 1 ste blødningsdag. Molly har også fået hvalp, hvor 1 ste parringsdag var dag 18 og så hver dag de næste dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly kom i løb mellem 9-10ende måned og det samme med kusine Laura. Mollys datter var næsten 1 1/2 år,men DR dyr mente bestemt, hun havde haft en hvid løbetid.Har nok ikke haft en hanhund der.

Jeg mener en så ung tæve skal have total fred for brunstige hanhundes tilnærmelser.

Min ældste dyrlæge på klinikken siger, at man slet ikke må regne med, at disse kemiske kastrationer vil virke 100 % hæmmende for deres seksueltrang.Og det er da klart , når kastrater som græske Snoopy , kastreret i vel 7-8 mdr´s alderen, så fint parre, hvis tæven vil.

Og ja , tæver er ofte utilregneklige, for Debbie blev en gang parret af Snoopy på 5 dagen.På 13-14 dagen var vi ved fertilitetsdyrlæge for vurdering af parringstidspunkt ved blodprøve og skedeskrab.Hun blødte stadig.

Resultat,var at 1 ste parringsdag var dag 17 fra 1 ste blødningsdag. Molly har også fået hvalp, hvor 1 ste parringsdag var dag 18 og så hver dag de næste dage.

 

Jeg er egentlig "ligeglad" med hans eventuel seksuelle tilnærmelser, selvfølgelig skal de ikke være der, men problemet med kemisk kastration er at du aldrig kan vide hvordan "kemi" fungere inde i hunden, og derfor findes der ingen garanti for at han ikke vil kunne lave hvalpe; i princippet!

 

Men det er netop også derfor jeg gerne ser at Dexter flytter imens hun er i løbetid, så vi kan fokusere på at hun får fred og ro! (Selvom min mor synes det er ufattelig synd at HAN skal straffes for at vi har fået en tæve :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg tænker du nok skal opdage det inden hun kommer i løbetid..Dels begynder de at slikke sig meget mere..Og en måneds tid før vil Dexter interessere sig for hende..Samt stykket (mellemkødet?) lige over blomsten begynder at hæve og bliver hårdt, det får den lille blomst til at stritte en lille smule.. I løbet af den næste måned vokser blomsten og "rejser sig" og derefter begynder hun at bløde. HAv en rulle hvidt toilet papir ståenden f.eks ved din seng og om morgenen så tryk et stykke ind mod blomsten..Så kan du se med det samme der kommer blod..

Hvis du overser løbetidens start så går hun altså ikke lige fra at være "skrid fra min røv" til "knep mig mode" og du vil kunne se Dexter bliver tiltagende mere interesseret og hun også...

Jeg vil tro hun kommer i løbetid omkring 8-9 mdrs alderen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Tjekkede lige for sjov, og alle mine tre var omkring 10 - 10,5 måneder ved første løb, på trods af størrelsesforskel (coton/bordercollie).
Jeg har lagt mærke til (men har intet som helst at have det i på nogen måde) at hvis jeg har en hvalp som er lidt tyk, altså hvor fedtprocenten er højere end f.eks hos en kuldsøster, så kommer den tykkere tidligere i løbetid end den der er tyndere...
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lagt mærke til (men har intet som helst at have det i på nogen måde) at hvis jeg har en hvalp som er lidt tyk, altså hvor fedtprocenten er højere end f.eks hos en kuldsøster, så kommer den tykkere tidligere i løbetid end den der er tyndere...

 

Spøjst... :hmm:

 

Jeg glemmer forresten aldrig Iso's første løb. Hun kom i løb sådan at hun lige præcis var højløbsk i den uge vi holdt hundeferie..!! Og det år havde vi stadig det forbehold hængende fra gammel tid, at løbske tæver ikke måtte komme med... :pift: Men sjovt nok var der ingen af hanhundeejerne der opdagede at der var en højløbsk lille instruktørhund med! :sjov: (undskyld for OT)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lagt mærke til (men har intet som helst at have det i på nogen måde) at hvis jeg har en hvalp som er lidt tyk, altså hvor fedtprocenten er højere end f.eks hos en kuldsøster, så kommer den tykkere tidligere i løbetid end den der er tyndere...

 

Det giver mening for mig! Jeg har hørt at kraftigere piger også, generelt set får menstruation tidligere! Penny er en tykling, så måske får hun tidligere :lol:

 

(Ja, jeg startede ud med at skrive kraftigere piger kom tidligere i løbetid, og opdagede det først da jeg genlæste)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lagt mærke til (men har intet som helst at have det i på nogen måde) at hvis jeg har en hvalp som er lidt tyk, altså hvor fedtprocenten er højere end f.eks hos en kuldsøster, så kommer den tykkere tidligere i løbetid end den der er tyndere...

 

:lol: jamen så er det da derfor at "bændelormen" først kom i løb osm 19 måneders... hun er jo mager som et siv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Det giver mening for mig! Jeg har hørt at kraftigere piger også, generelt set får menstruation tidligere! Penny er en tykling, så måske får hun tidligere :lol:

 

(Ja, jeg startede ud med at skrive kraftigere piger kom tidligere i løbetid, og opdagede det først da jeg genlæste)

:hmm: det kan være der ligger noget forskning på mennesker..Det tjekker jeg lige..
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KB4220-Molly

Super god tråd !.

Vi har selv en lille vuffer, som bliver 6 måneder her d. 18/12.

Problemet er bare hun vist nok allerede er kommet i løbetid.

Vi har ikke set noget blod endnu, men hver gang hun ser en han hun, nærmest presser hun sin numsen op til deres snude så de kan lugte hende (normalt bryder hun sig ikke om at de snuser hende i numsen.) samt hanhunde har lavet stillingen til at ville hoppe på hende, heldigvis opdagede vi det og stoppede det, da hanhunden var en 7 år gammel labrador, og hun nærmest ville flække på kors hvis han hoppede på hende :) .. Vi snakkede med dyrelægen som sagde at det tegnede meget på hun var kommet i løbetid.

 

Men vores dyrelæge sagde at vi sagtens kunne forvente at vi intet blod så, de første par gange hun kom i løbetid, fordi hun er det så tidligt.

 

Er det så det man kalder for hvide blødninger ? .. Vi har stadigvæk intet blod fundet og det er nu 2 uger siden det startede.

Men hendes opførsel er den samme, og alle de dejlige ting hun lystrede på, dem har hun helt glemt ! :( ..

 

Nogen herinde der ved om hun så rent faktisk er i løbetid eller om det kun er mentalt hun er det ?

samt er det normalt at hun hopper med numsen hen i hovedet på andre hanhunde ?

er det normalt at alle hunhunde vi møder bare prøver at angribe ? - alle vi møder nærmest prøver og de går amok når de ser hende, selv hendes lege veninde ! :(

 

(Vi har ingen planer om hvalpe på hende nu, hun er sletsletslet ikke klar til det. der skal først gå et par år, men så skal der også hvalpe).

Link til indlæg
Del på andre sites

Super god tråd !.

Vi har selv en lille vuffer, som bliver 6 måneder her d. 18/12.

Problemet er bare hun vist nok allerede er kommet i løbetid.

Vi har ikke set noget blod endnu, men hver gang hun ser en han hun, nærmest presser hun sin numsen op til deres snude så de kan lugte hende (normalt bryder hun sig ikke om at de snuser hende i numsen.) samt hanhunde har lavet stillingen til at ville hoppe på hende, heldigvis opdagede vi det og stoppede det, da hanhunden var en 7 år gammel labrador, og hun nærmest ville flække på kors hvis han hoppede på hende :) .. Vi snakkede med dyrelægen som sagde at det tegnede meget på hun var kommet i løbetid.

 

Men vores dyrelæge sagde at vi sagtens kunne forvente at vi intet blod så, de første par gange hun kom i løbetid, fordi hun er det så tidligt.

 

Er det så det man kalder for hvide blødninger ? .. Vi har stadigvæk intet blod fundet og det er nu 2 uger siden det startede.

Men hendes opførsel er den samme, og alle de dejlige ting hun lystrede på, dem har hun helt glemt ! :( ..

 

Nogen herinde der ved om hun så rent faktisk er i løbetid eller om det kun er mentalt hun er det ?

samt er det normalt at hun hopper med numsen hen i hovedet på andre hanhunde ?

er det normalt at alle hunhunde vi møder bare prøver at angribe ? - alle vi møder nærmest prøver og de går amok når de ser hende, selv hendes lege veninde ! :(

 

(Vi har ingen planer om hvalpe på hende nu, hun er sletsletslet ikke klar til det. der skal først gå et par år, men så skal der også hvalpe).

 

Nu har jeg kun erfaringer med løbske tæve, fra min mors tæve.

 

Men for det første; Det er en hvid løbetid, ikke en "hvid blødning", grunden til det kaldes en hvid løbetid, er fordi der ingen blødning sker.

 

Når en hund bliver "teenager", så vil nogen opleve at alt det de har kunne, det glemmer de, vi oplevede det ikke med vores ældste hund, men måske oplever vi det med vores tæve. Min holdning har egentlig lidt været at det ikke er fordi de glemmer hvad de skal, men fordi ejeren ikke er god nok til at forsøge sin værdi, i forhold til den spændende omverden (Som de ofte ikke har specielt meget opmærksomhed på før de kommer i teenage tiden).

 

Du kan se om hun er hævet mere end normalt, vi kan jo ikke vide det.

 

Med hensyn til numsen i hovedet på andre hunde, er det er meget normal adfærd for mange hunde. Det er lidt en "se mig" adfærd, og har ikke nødvendigvis noget med løbetid eller kønsmodning at gøre.

 

Med hensyn til løbetid og angribende tævehunde, er min erfaring at det er omvendt hvis noget. Altså at den løbske tæve bliver "arrig", ikke omvendt.

 

Hvilken race er hun, og hvilken opdrætter kommer hun fra? Opdrætteren kan garanteret hjælpe dig i forhold til hvide løbetider, samt måske at finde en han der vil være god for racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...