Hop til indhold

Mangler lidt stress i træningen


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Er stødt ind i et lille problem som jeg prøver at løse...

 

Barney er rigtig sød at træne med, men indimellem mangler han bare lige en smule stress, sådan at han går fra 4. gear til 5. gear.

 

Han skal nok gøre som jeg gerne vil i træningen, men synes han mangler en smule power nogen gange. Han er tjekket ved kiro for nylig, og bør jo ikke fejle noget da han har været meget ved dyrlæge, og er gennemtjekket.

 

Jeg tror det skyldes at jeg simpelthen har været for dårlig til at belønne med leg ofte nok :oops:

 

Nå men jeg tænkte at det nok blev nemt at løse, hvis bare jeg smed noget mere bold ind. Men øhh det gjorde det så ikke. Barney gider godt at lege og vil gerne sin bold, og elsker at lege. Men han er ikke sådan bold besat. Og han kan godt være oppe at køre over bolden, men så snart jeg snupper den (mens vi stadig leger) og putter den i lommen "slukker" barney med det samme og er i normalt stresse niveau. Altså 4. gear. Så har svært ved at tilføje den ekstra stess. Har idag fået sådan en lang ruske ting som han synes er ret sjov. Vi leger trækkeleg med den, jeg løber lidt væk fra ham, jagter ham lidt, skubber til ham og trækker osv. Barney bliver ret glad og "brummer" osv. når vi leger på den her måde, så han er ret vild med måden. Men så snart den kommer i lommen er stressen forsvundet med det samme og træningen er igen i gear 4.

Altså han er på, og han vil gerne. Men han mangler altså liiiige det sidste for at toppe helt synes jeg.

 

Jeg tænker at jeg skal være god til at lave meget korte træningspas og så lave rigtig sjov leg med ham.

 

Er der andre der har forslag eller erfaringer? også gerne forslag til leg som han måske kunne synes var sjovt og "stressende" som vi kan bruge i træningen. Han er ikke en speciel stresset hund, men jeg ved at han har et gear mere, vil bare gerne blive bedre til at finde det frem.

 

Så hvad gør I for at tilføre lidt ekstra stress i hunden og få liiiige det ekstra?

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det som om du allerede er helt klar over hvad du skal.

 

Først finde legetøj han bare elsker, altså bare leg og leg og leg - men det er du jo så i gang med :mrgreen:

Så ville jeg måske ikke pakke legetøjet væk. Men lege så lige smide et sit eller dæk ind og så lege igen... lige med det samme.

 

Altså virkelig korte træningspas, så du jo så også selv nævner...

Og så bare bygge lige så stille på og se om det ikke kommer?

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det som om du allerede er helt klar over hvad du skal.

 

Først finde legetøj han bare elsker, altså bare leg og leg og leg - men det er du jo så i gang med :mrgreen:

Så ville jeg måske ikke pakke legetøjet væk. Men lege så lige smide et sit eller dæk ind og så lege igen... lige med det samme.

 

Altså virkelig korte træningspas, så du jo så også selv nævner...

Og så bare bygge lige så stille på og se om det ikke kommer?

 

Hehe havde håbet at nogen havde en quick kur, for med din fremgangsmåde er det vist MIN tålmodighed der bliver trænet på :mrgreen:

nej jeg tror ud har ret. Meget mere leg og og så se om ikke det kommer naturligt. Tak for svar. Er glad for at høre hvad andre har af erfaringer og råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Karla har jeg aldrig haft problemet - nærmere det modsatte... Men Johna! Hun giver mig grå hår. Hun er sød og høflig og gør hvad jeg beder om, men der er ingen tænding, ingen hids. Jeg får fnat af det! Detbder er så pokkers frustrerende er, at hun kan tænde kortvarigt, på fx kaninskind, men efter en to tre rusk, så er den potte ude igen... Glem det!

 

det hun tænder mest på i øjeblikket er synet af klikkeren :lol: for den er jo lig med mad. Men som det bliver sagt ovenover mit brokindlæg ;-) så lyder det jo til, at du i virkeligheden har styr på havd du skal, du skal bare væbne dig med tålmodighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Karla har jeg aldrig haft problemet - nærmere det modsatte... Men Johna! Hun giver mig grå hår. Hun er sød og høflig og gør hvad jeg beder om, men der er ingen tænding, ingen hids. Jeg får fnat af det! Detbder er så pokkers frustrerende er, at hun kan tænde kortvarigt, på fx kaninskind, men efter en to tre rusk, så er den potte ude igen... Glem det!

 

det hun tænder mest på i øjeblikket er synet af klikkeren :lol: for den er jo lig med mad. Men som det bliver sagt ovenover mit brokindlæg ;-) så lyder det jo til, at du i virkeligheden har styr på havd du skal, du skal bare væbne dig med tålmodighed

 

Ja ved godt du har kæmpet meget med Johna. Altså jeg vil sige at Barney ikke er sådan helt død og helt slukket. Han kan sagtens gå lineføring med power.

Der jeg synes det er værst er når han skal sitte hurtigt - han har været rigtig god til det, men er blevet rigtig langsom. Men nu hvor jeg tænker over det, så har han jo haft analkirtel betændelse og skal tjekkes på mandag om det er væk. Måske det ikke er væk og det mest er derfor`?? at det er ømt at klaske måsen i sædet?

 

Men ja, der er simpelthen ikke andet for end tålmodighed. Åhh jeg er simpelthen sådan en tumpe når det kommer til sådan nogle ting. Men vil jo gerne have en hund med 5. gear og min hund vil jo også få meget mere ud af det. Men barney er lidt på samme måde - det bliver ikke ved med at være sjovt med legen. Det er sjovt lidt og så skal man hurtigt finde på noget nyt. Måske jeg skal blive bedre til at variere :hmm:

 

Hvorfor fik jeg ikke bare sådan en boldglad hund :mrgreen: han elsker mere at snuse, men det sætter nærmere stress niveauet ned :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

En retriever kan sagtens tændes på ruskeleg, men det er egentlig ikke dens natur at ruske, husk den bløde mund de har...

 

Når analkirtlerne er tjekket og fixet kan du prøve at træne noget smækdæk med positionsskift og gerne belønning bagover.

Smækdæk er jo den type dæk hvor hunden bare smasker i gulvet ført af targetstick eller hånd med godbid. Derfra op igen lige så hurtigt og der har du så tempoet.

Dette kan føres videre ved at du i stedet for at give godbid fra hånd kaster godbidden bag og til siderne ham så vil han sikkert skynde sig at rejse sig for at få guffen.

Der har du tændtheden.

 

Ud over dette kan du med godbid i hånd "drille" ham ved at lade hånden fare fra side til side i små rykvise bevægelser på gulvet og nogle gange ind imod ham og lynhurtigt væk igen. Når han er tændt belønner du ved at kaste godbidden væk fra ham.

Jeg mangler at se hunden som ikke tænder på dette.

 

Pelle er en rolig "Ferdinand" type, men du kan tro han kan sine "smæk" i øvelserne, indlært som beskrevet.

 

"Pipfuglen" er også rigtig god: Bedst som du er i gang med et moment, f.eks. fri ved fod, "griber du en pipfugl" i luften, tager hånden med "fuglen" op til dit hoved og pipper ind i den. Når han viser interesse, og det gør han, vender du dig væk fra ham og bliver ved til han er rigtig interesseret. Da får han "fuglen" som er en overlækker godbid. Du kan køre ham højere op ved straks at fange en ny "fugl".

 

Altså, brug din krop, din lyd og dig selv rigtig meget og mor dig, så morer Barney sig også.

 

Det uventede og uforudsigelige vil holde ham tændt. Han går så død igen hvis du ikke opfylder din del af aftalen: Lave træningen afvekslende og sjov :-D

 

På denne måde kan du øve spænding på ham i det niveau der er brug for og gennem gradvis øgning af spændingstiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de gode forslag. Har aldrig hørt den med pip-fuglen før, men den lyder sjov :D Vil helt sikkert have mere fokus på det i træningen.

 

Igår fandt jeg vores egentlig problem. Tumpen her troede at jeg kunne spise vovsen af med frikadeller og røget medister :stupid: da først der kom et lille stykke ost på banen var han slet ikke til at styre og havde præcis det stress niveau jeg havde efterlyst. Så min forstærkning har simpelthen ikke været god nok! Så nu må jeg på banen igen. Synes godt nok bare hurtigt det bliver dyrt! Lever er ret billigt, men da det er ret koncentreret må han jo ikke få det hele tiden, samt at han så bare bliver træt af det. Så nu må jeg ud og se om jeg kan finde billigt kød som behager herren :mrgreen:

 

men det har alligevel været en øjenåbner for jeg skal ALLIGEVEL blive mere spændende og huske at lege mere. Tak for alle jeres råd og tips :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt retrieveren skal være blød i munden, men de fleste elsker at ruske (inklusiv barney). Og synes ikke han tager hårdt ved de ting han skal hente og bringe til mig. Snakkede med en (som også har en retriever), og hun sagde at netop retrieverens problem tit var at den faktisk var for blød i munden, og meget sart med sin mund og derfor KUNNE være svær at få til at tage visse dyr på jagt.

 

Jeg vil også gerne at barney har godt fat i den ting han bærer, da jeg måske synes risikoen for at tabe den så er mindre, end hvis den ligger meget løst i munden :vedikke:

Faktisk er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår det der med hård og blød mund, og hvad der sker hvis de har mest det ene eller det andet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

En retriever kan sagtens tændes på ruskeleg, men det er egentlig ikke dens natur at ruske, husk den bløde mund de har...

 

Når analkirtlerne er tjekket og fixet kan du prøve at træne noget smækdæk med positionsskift og gerne belønning bagover.

Smækdæk er jo den type dæk hvor hunden bare smasker i gulvet ført af targetstick eller hånd med godbid. Derfra op igen lige så hurtigt og der har du så tempoet.

Dette kan føres videre ved at du i stedet for at give godbid fra hånd kaster godbidden bag og til siderne ham så vil han sikkert skynde sig at rejse sig for at få guffen.

Der har du tændtheden.

 

Ud over dette kan du med godbid i hånd "drille" ham ved at lade hånden fare fra side til side i små rykvise bevægelser på gulvet og nogle gange ind imod ham og lynhurtigt væk igen. Når han er tændt belønner du ved at kaste godbidden væk fra ham.

Jeg mangler at se hunden som ikke tænder på dette.

 

Pelle er en rolig "Ferdinand" type, men du kan tro han kan sine "smæk" i øvelserne, indlært som beskrevet.

 

"Pipfuglen" er også rigtig god: Bedst som du er i gang med et moment, f.eks. fri ved fod, "griber du en pipfugl" i luften, tager hånden med "fuglen" op til dit hoved og pipper ind i den. Når han viser interesse, og det gør han, vender du dig væk fra ham og bliver ved til han er rigtig interesseret. Da får han "fuglen" som er en overlækker godbid. Du kan køre ham højere op ved straks at fange en ny "fugl".

 

Altså, brug din krop, din lyd og dig selv rigtig meget og mor dig, så morer Barney sig også.

 

Det uventede og uforudsigelige vil holde ham tændt. Han går så død igen hvis du ikke opfylder din del af aftalen: Lave træningen afvekslende og sjov :-D

 

På denne måde kan du øve spænding på ham i det niveau der er brug for og gennem gradvis øgning af spændingstiden.

 

Jeg er ikke helt med på, hvordan det giver "tændthed" at hunden skal rejse sig efter en godbid?

Som jeg ser det så giver godbid ro og mindre stress. Så hvis det var mig der arbejdede med en hund, der manglede drive og power, så ville jeg absolut droppe godbidder i mindre træningspas. Træn boldlege 2-3 gange dagligt i maks. 5 minutter. Hav to ens bolde, som du kan bytte med. Stop mens stressen er på det højeste. Først når motivationen er helt i top for bolden kan du begynde at bygge en øvelse på. Øvelsen skal være let - eks. 3 skridt i fri ved fod og så belønning.

Jeg ville - i en periode - lave træningspas kun med genstand. Korte træningspas på 5-10 minutter. Det kan være svært for madmotiverede hunde at holde interessen for genstand i starten, hvis der både er mad og genstand i et træningspas.

 

Jeg har endnu til gode at se flot motivation, power og attitude med kun godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel mere motivation du ønsker og ikke stress? For mig så er det da nytteløst at arbejde med en hund der er stresset. Jeg tror måske et bedre ord ville have været intensitet i træningen?

 

Jeg ved i hvert fald at hvis Joy er stresset, så kan jeg lige så godt sætte ham i bilen. Det er bl.a. sådan når vi er til træning og træneren vil give os nogle input efter vores løb, så er han så meget oppe at køre(og det er stress) at munden løber afsted på ham. Og så er det bare at få ham dækket af og så skal jeg og træneren gå væk, stå med ryggen til den og så ignorere ham fuldstændigt. Det er i dag meget vanskeligt at arbejde med ham lydighedsmæssigt.

 

Med hensyn til godbidder... har du overvejet svinehjerter i stedet for lever? Det skal kun koges og er meget lettere at have med at gøre end lever(det trevler ikke) og så smager det bedre end lever, hvis man selv skal have det i munden. Min elsker hjerter :slem: Men, nå ja, hendes livret er jo også bare mad :roll:

 

Nu er min jo helt naturligt nem at få op i højeste gear, men hvis jeg skal bruge det i lydigheden, så bruger jeg rigtig gerne fjernbelønning. Det gør jeg fordi det absolut bedste for hende er at løbe og bære noget i munden mens hun gør det. Så jeg smider gerne hendes reb og i det øjeblik hun gør det hun skal, så får hun sit værsgo og hun spurter hen og henter sit legetøj. Det at belønningen ligger der og er synlig, giver lige et ekstra kick i intensiteten i det arbejde hun laver. Nogle gange er det måske lige en tand for høj intensitet der kommer ind over min egen lille ballademager, og hvis jeg gerne vil have fx en pæn lige plads ved opbremsninger etc. så er det nok ikke lige den belønningsmetode jeg vælger. Men hvis det er en hurtig dæk, eller en intensiv fri ved fod, så er det altså noget der hjælper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. at få hunden godt tændt på legetøj, så kan jeg helt klart anbefale at læse i Sussan Garrets The Shapping Succes og de forskellige "games" der er beskrevet heri. Faktisk brugte jeg det som en stor del af træningen de første måneder jeg havde Cassi. Og hun er MEGET tændt på legetøj, men det er jo også en helt anden race.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg har endnu til gode at se flot motivation, power og attitude med kun godbidder.

 

Det kan man nu godt få - det synes jeg i hvert fald, at jeg har opnået med Tyson i freestylen (at det så for ofte begyndte at kamme over i gøen, er så en anden sag :roll:). Jeg har så også gjort godbidsgivningen til en leg og brugt mig selv meget i belønningen. Så godbidderne er blevet kastet under stor jubel, så han skulle jagte dem, de har være "levende mus" (a la det, Ninjamor beskriver, tror jeg), og så har jeg brugt ekstra lækre godbidder (som f.eks. kallun) som afstandsbelønning, hvor vi sammen er løbet ud til det lækre i fuld fart. Det har givet masser af drive og motivation. Min stemme og mit kropssprog har samtidig været "lagt ind" i belønningen, jeg er ikke bange for at lyde åndssvag eller se dum ud. :lol:

 

Men klart, hvis man har en legetøjsmotiveret hund, er det da oplagt at bruge legetøj for at få mere intensitet. Tyson har en pivebold - én eneste pivebold ud af alt det legetøj, vi har prøvet - som han tænder på i træningen og vil arbejde for. Den bruger jeg så naturligvis også, men ikke altid, og i en periode brugte jeg den kun i agilitytræningen for at skabe ekstra værdi i nogle enkelte ting, som han havde svært ved. Jeg er i gang med at opbygge værdi i et trækkelegetøj, men det er en langsommelig proces, og vi er stadig kun nået til kunne at kunne bruge det meget kortvarigt, ellers mister han helt interessen og gider slet ikke at hverken lege eller lave noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. at få hunden godt tændt på legetøj, så kan jeg helt klart anbefale at læse i Sussan Garrets The Shapping Succes og de forskellige "games" der er beskrevet heri. Faktisk brugte jeg det som en stor del af træningen de første måneder jeg havde Cassi. Og hun er MEGET tændt på legetøj, men det er jo også en helt anden race.

 

Bare "Shaping Succes". Ikke noget "The". ;-)

 

Jeg ville også bruge flere af øvelserne deri med en ny hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige sige at Cassi har lige så meget drive på legetøj, som hun har på godbidder. Og hvis jeg går igang med at arbejde med øvelse, så kan jeg ikke(aner ikke lige hvorfor) skifte belønning. Jeg har godt nok følt mig noget dum, når jeg synes den sidste repitition har været ekstra fantastisk, så jeg vil belønne med legetøj i stedet, mens jeg de andre gange har givet en godbid. Så står hun bare og glor på mig, og jeg kan te mig nok så tosset jeg vil med det legetøj. Og hun glor indtil hun får sin godbid :roll:

 

Men måske jeg bare har en border der er glad for hvad end den nu får af belønning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man nu godt få - det synes jeg i hvert fald, at jeg har opnået med Tyson i freestylen (at det så for ofte begyndte at kamme over i gøen, er så en anden sag :roll:). Jeg har så også gjort godbidsgivningen til en leg og brugt mig selv meget i belønningen. Så godbidderne er blevet kastet under stor jubel, så han skulle jagte dem, de har være "levende mus" (a la det, Ninjamor beskriver, tror jeg), og så har jeg brugt ekstra lækre godbidder (som f.eks. kallun) som afstandsbelønning, hvor vi sammen er løbet ud til det lækre i fuld fart. Det har givet masser af drive og motivation. Min stemme og mit kropssprog har samtidig været "lagt ind" i belønningen, jeg er ikke bange for at lyde åndssvag eller se dum ud. :lol:

 

Men klart, hvis man har en legetøjsmotiveret hund, er det da oplagt at bruge legetøj for at få mere intensitet. Tyson har en pivebold - én eneste pivebold ud af alt det legetøj, vi har prøvet - som han tænder på i træningen og vil arbejde for. Den bruger jeg så naturligvis også, men ikke altid, og i en periode brugte jeg den kun i agilitytræningen for at skabe ekstra værdi i nogle enkelte ting, som han havde svært ved. Jeg er i gang med at opbygge værdi i et trækkelegetøj, men det er en langsommelig proces, og vi er stadig kun nået til kunne at kunne bruge det meget kortvarigt, ellers mister han helt interessen og gider slet ikke at hverken lege eller lave noget.

 

Carla har også flot attitude og motivation med godbid - måske er det noget de tæppetissere kan? Men jeg synes klart hun er blevet bedre efter hun er blevet tændt på genstand. Især hvis man skal lave løbeøvelser (væk fra fører), så er det en stor hjælp. Det tog laaaang tid at lære hende, men ih hvor har jeg været glad for det lige siden!

Pelslegetøj fra Clean Run er min bedste ven!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for endnu flere svar og ideer. Lyder som en spændende bog, måske jeg skulle prøve at få fingre i den (selvom jeg synes jeg har rigeligt læsestof lige nu :D).

 

Altså jeg har også brugt mig selv, været glad, hoppet tosset rundt, kastet godbidderne så han skulle fange dem (men han går lidt for nemt i snus synes jeg), og gjort det spændende for ham. Men altså - det skal også siges at han ikke er en stress hund generelt. Han er meget rolig og derfor vil det heller ikke være naturligt for ham at køre meget højt. Men jeg fandt hans 5. gear med spændende godbidder, så det er bare super!! :-) Og så fortsætter jeg med at lege mere med ham og få lidt mere glæde på.

 

Camilse: men intensitet er vel netop stress? Jeg siger ikke at det skal være højt stress niveau hvor hunden slet ikke kan arbejde - det er jo ikke særlig konstruktivt. Men jo højere intensitet hunden har, jo mere stresser den vel netop? Stress er jo ikke nødvendigvis et negativt ord. Det kan jo godt være en positiv stress som man nemt kan bruge. Sådan tænker jeg det i hvert fald :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt med på, hvordan det giver "tændthed" at hunden skal rejse sig efter en godbid?

 

Det gør det fordi der er action i stedet for stilstand og når hunden ved den kommer til at skulle hente en kastet godbid, kommer der impulskontrol ind over, altså at hunden skal vente til den får signal til at måtte løbe efter godbidden.

 

 

Jeg har endnu til gode at se flot motivation, power og attitude med kun godbidder

 

Det vil jeg så håbe du snart får at se.

Mine hunde har ikke været i mangel af de dele, hunde kan være lige så tændte på en godbid som på en bold. Det afgørende er hvordan godbidden anvendes lige som det afgørende er hvordan bolden anvendes.

 

Det er vel mere motivation du ønsker og ikke stress? For mig så er det da nytteløst at arbejde med en hund der er stresset. Jeg tror måske et bedre ord ville have været intensitet i træningen?

 

Der er stresshormoner involveret i høj motivation og tændthed, selv om betegnelsen stress ikke er helt korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Der er stresshormoner involveret i høj motivation og tændthed, selv om betegnelsen stress ikke er helt korrekt.

 

Der kan man bare se. Jeg troede faktisk at det netop blev kaldt stress når hunden var lidt "tændt". Bare at der var forskellige grader af det, og at vi gerne vil have den "gode" stress men ikke den "usunde". Tak for rettelsen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan man bare se. Jeg troede faktisk at det netop blev kaldt stress når hunden var lidt "tændt". Bare at der var forskellige grader af det, og at vi gerne vil have den "gode" stress men ikke den "usunde". Tak for rettelsen :-)

 

Stress er retteligt betegnelsen for en tilstand som er for meget, det er det som nu kaldes "negativ stress" af mange og "positiv stress" er det du beskriver, altså tændthed. Grænsen mellem graden af tilstedeværende stresshormoner der giver hhv. den positve og den negative tilstand er hårfin.

Begrebet stress har som så mange andre begreber og betegnelser lidt under inflation, idet ordet stress bruges af rigtigt mange når de egentlig bare har travlt. Ligesom mange siger de har migræne når de egentlig "kun" har hovedpine eller at de ikke har råd til noget bestemt når de faktisk bare mener, at de prioriterer det aktuelle køb ned.

 

Ord er nogle sjove størrelser og ikke altid til at finde ud af fordi brugerne lægger forskellig betydning i dem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev tidligere et svar, men det mente HF ikke lige skulle postes... Noget med at der manglede en overskrift, men det skal man jo slet ikke lave når man laver et hurtigt svar :hmm:

 

Nå, men prøver igen...

 

For mig er stress et negativt lade ord og tilstedeværelsen af stress hæmmer i min verden muligheden for optimal læring. Det gælder for mennesker og måske i endnu højere grad for dyr. Jeg ved godt at der er nogle der taler om der kan være positiv og negativ stress, men sådan er det ikke lige i min verden. For mig opstår stress som resultatet af et for stor psykisk press, hvor man bliver udsat for noget man mentalt har vanskeligt ved at håndtere. Det hører ikke hjemme i min hundetræning.

 

Jeg kan bedre lide ordet intensitet. For engangs skyld, så definere wikipedia det meget godt: En aktivitet eller oplevelse kan føles intens hvis man er særlig koncentreret om den.

Så det jeg gerne vil have det er en hund der er topmotiveret og fokuseret på den opgave man lige arbejder med den i lige dette øjeblik.

 

Håber det var til at forstå :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor - må jeg få det "skåret ud i pap"? :stupid:

Det drejer sig om dine ord: "Smækdæk er jo den type dæk hvor hunden bare smasker i gulvet ført af targetstick eller hånd med godbid. Derfra op igen lige så hurtigt og der har du så tempoet."

Både Mitter og Molly mangler "smækdæk", men jeg er i tvivl om, om jeg skal give "fri" inden jeg kaster belønningen :hmm: Normalt skal de jo blive i sit, dæk eller stå indtil de får en ny "kommando" og jeg tænker, at de jo egentlig bryder kommandoen, ved selv at rejse sig og løbe efter belønningen (uden at have fået "lov").

Hvad synes du?

 

Jojo, de skal have deres "fri" ellers ellers kan man ikke regnde med at de bliver liggende.

Det er også ved at anvende "fri" som modsætning til "bliv" (altså ikke ordet "bliv", men handlingen) at man får impulskontrollen og den spænding (intensitet) man ønsker sig.

 

Hvis ens hund er sund og rask i kroppen kan man iøvrigt brillere med en smækdæk fra højde ved at lade hunden rejse sig på bagbenene for at dutte til target og derefter smække den ned i dæk. Sådan bare for sjov og uden at overdrive, for det må være belastende for leddene, men flot ser det ud :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør det, at øvelser jeg gerne vil have meget energi i trænes når hundene er højenergiske i forvejen. Det vil sige,lige når jeg kommer hjem fra arbejde, først på træningsessionen og lign.

 

Derudover belønner jeg (særligt for terrieren) øvelser hun ikke elsker så højt med miljøbelønninger (som hun ca 1000 gange hellere vil have end en godbid fra mig). Her får hun fx lov til at 'go sniff' for en flot twist

 

[video=youtube_share;MjLKAPvIug8]

 

 

For at detsidste forslag kan bruges, kræves der nogle belønninger hunden meget gerne vil have og som er sikre. Kunne sikkert sende whippeten efter en hare på samme måde, men det er både farligt og ulovligt, så det gør jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, nu fik jeg lige læst lidt flere indlæg i tråden :blink:

 

Hvis han elsker at snuse mere end noget andet, så sæt et signal på og brug det som belønning. Soko har "go sniff" og "løb en tur" som miljøbelønninger med specifikt signal på. Derudover har hun et "tag det", som betyder Beløn dig med det du helst vil have i omgivelserne.

 

Det skal selvfølgelig bygges langsomt op, så start fx et sted hvor du ved der dufter godt, hold ham i snoren, så han ikke kan snuse, til han af sig selv tilbyder noget let (fx øjenkontakt), giv signalet og lad ham snuse kort. Forlang efterhånden mere og mere og beløn nogle gange med noget fra dig (legetøj/godbid) og andre gange med tilladelse til at snuse.

 

 

Tænk samtidig på at have korte, intense træningspas, hvor hans energiniveau er som du ønsker fra start til slut. Hvis han ikke er hvor du ønsker det, så drop træningen eller få ham 'derhen'. Det kan du måske få ham ved at lege eller løbe med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...