Hop til indhold

Nææææh! Der er noget den er god til!


Amocca
 Share

Recommended Posts

Te-søgning er en yndet beskæftigelse her i huset i de lange vinteraftener... vi har dog ikke gjort ret meget i det i år, men her til aften synes jeg lige jeg ville lege lidt. Tænkte, at det var mest fair lige at lære Johna spillets regler først, så hun fik lige 3 klik for at dutte på synlig tepose og 3 klik for at dutte på tepose "gemt" omkring hjørnet ude af rummet vi stod i...

 

Jeg gemmer te-posen rigtigt og sender kræene afsted. Karla fiser rundt og Johna løber bare med. Karla finder teposen og vi har en lille fest. Hundene bliver sat af i gangen og jeg gemmer posen igen. Afsted med dem, Johna går i Karlas fodspor og Karla finder posen.

 

Tredje gang den bliver gemt slår Johna næsen til og derefter har Karla ikke en jordisk chance - lille møgbarn zoomer med næsen i løbet af sekunder. tepose nede i legetøjskasse, tepose på stol under bordet, tepose under reol, tepose under hundekurv...

 

Johna rules! sagde lille kræ hver gang hun glad spyttede teposen ud foran mig :lun:

 

...Og hver gang hun spyttede den ud samlede Karla den op og spyttede den ud foran mig, så jeg kunne se at hun også havde fundet den :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Døgtig Johna! Ikke altid retardo!
Sådan er det tit med nr 2 hund..Ejer tror den er dummere end nr 1 (lidt ligesom med mange børn).. Det er lidt synd, men fandme godt at hun fik vist hun er bedre til noget..dygtige johna
Link til indlæg
Del på andre sites

Døgtig Johna! Ikke altid retardo!

 

ikke altid åbenbart...

 

Sådan er det tit med nr 2 hund..Ejer tror den er dummere end nr 1 (lidt ligesom med mange børn).. Det er lidt synd, men fandme godt at hun fik vist hun er bedre til noget..dygtige johna

 

jep, dyyygtig Johna!

 

:sjov:

 

Har vi måske en kommende Nordisk hund i Johna?

 

aaaarh skal vi nu ikke liiiiige... :lol: små slag og alt det der....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
ikke altid åbenbart...

 

 

 

jep, dyyygtig Johna!

 

 

 

aaaarh skal vi nu ikke liiiiige... :lol: små slag og alt det der....

 

Nahh.... Synes godt man må gå all in og satse hele baduljen på den største genialitet hunden indtil videre har udvist :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna rules! sagde lille kræ hver gang hun glad spyttede teposen ud foran mig :lun:

 

Sejhedshund! :banan:

 

 

...Og hver gang hun spyttede den ud samlede Karla den op og spyttede den ud foran mig, så jeg kunne se at hun også havde fundet den :lol::lol:

 

:hjerte: Det er fanme sødt og ok godt tænkt. Håber Karla også fik godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

en test afslører, at det i så fald er retarded brother - den leg fattede han seriøst ikke en hujende fis af :lol: (og øv, det lød ellers så sjovt!)

 

Du skal nok liiige give ham lidt mere startindlæring, når han ikke har nogen at efterabe ;-) johna skulle jo bare lige fatte at det drejede sig om teposen, herefter kunne hun bare se hvad Karla gør...

 

hvis du skal startindlære, så start med at smid teposen på gulvet imellem dig og hund og beløn ved enhver interesse. Når han har fattet det, så lad den være i ro og beløn for interesse. Når han fatter at han får guf for at pote den, eteller snudexutte den, så giv den et signal fx FIND TE. så sæt mere afstand på, så han skal flytte sig lidt for at dutte den. Når alt dtte kører, så hav den skjult, fx bare rundt om dørkarmen ind i det næste rum, så han skal lede lidt for at dutte den... Og så fremdeles... Indtil du når dertil, hvor han spæner rundt og leder når du giver signalet, i starten skal den stadig være synlig, men efterhånden kan du gemme den mere og mere...

 

vær opmærksom på, at næsen er det sidste de slår til, så hvis han hiver hurtigt op, så skal den være synlig i en længere periode indtil han har fattet at det er sjovt det her...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok liiige give ham lidt mere startindlæring, når han ikke har nogen at efterabe ;-) johna skulle jo bare lige fatte at det drejede sig om teposen, herefter kunne hun bare se hvad Karla gør...

 

hvis du skal startindlære, så start med at smid teposen på gulvet imellem dig og hund og beløn ved enhver interesse. Når han har fattet det, så lad den være i ro og beløn for interesse. Når han fatter at han får guf for at pote den, eteller snudexutte den, så giv den et signal fx FIND TE. så sæt mere afstand på, så han skal flytte sig lidt for at dutte den. Når alt dtte kører, så hav den skjult, fx bare rundt om dørkarmen ind i det næste rum, så han skal lede lidt for at dutte den... Og så fremdeles... Indtil du når dertil, hvor han spæner rundt og leder når du giver signalet, i starten skal den stadig være synlig, men efterhånden kan du gemme den mere og mere...

 

vær opmærksom på, at næsen er det sidste de slår til, så hvis han hiver hurtigt op, så skal den være synlig i en længere periode indtil han har fattet at det er sjovt det her...

 

jeg læser og prøver igen i morgen! han nåede til at fatte at dutte teen, vi duttede tusind gange i træk alle mulige steder og med massiv belønning hver gang, han var HELT med på at dutte den skide pose ihjel. men ude af øje ude at sind - så snart han ikke kunne se den, gik det bare slet ikke. og så brugte jeg den generelle kommando "søg", så han væltede bare rundt og snusede og snusede, tilsyneladende uden at fatte, hvad han snusede efter :lol: må lave te-kommando og nok vente lidt længere med at decideret gemme den. var seriøst decideret rystet over hans manglende te-evner :lol: men tak for walk-through, prøver igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Johnna :hjerte:

vi elsker også te-legen herhjemme (inspireret af dig - TAK :). Vi har dog droppet tebrevene indenfor, da det altid ender med at hundende gnaver hul på poserne. Så i stedet er det en 'tilfældig' ting eller legetøj, som de får lov at sniffe til inden jeg går ind i stuen og gemmer den. Der går sport i den for hundende fordi det gælder jo om at finde den først!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Bad Egon læse denne tråd grundigt, tror ikke han forstod desværre.

 

Alt det med at dutte gik super godt, (Benny fattede ikke et klap, han bakkede og gik ind i mig i eet væk, og blev meget irriteret over manglende belønninger for det :lol:) gemte posen super nemt og det gik fint, men så snart jeg så flyttede posen f.eks. væk fra lige om hjørnet (det gjorde vi 5-6 gange) til hen til næste hjørne, så vovovovovovovovovov. Åh men så fandt Egon den alligevel tilsidst og juhuuu, men så blev han dobbelt så sur over den ikke lå samme sted næste gang.

 

Prøvede ude i haven, de snød herre meget og rejste sig og sneg sig efter mig :lol: trods jeg altså ikke gik langt væk, men de havde meget svært ved at forstå hvad de skulle søge efter. Så vi skal vist indenfor igen. Dog gik Benny den ene gang meget overlegent direkte hen og duttede posen, men kun een gang, resten af tiden lavede han alt andet end at koncentrere sig.

 

Kan se Egon søger, men ikke ved hvad han søger efter, kommer han så i nærheden af posen så lugter den nok til at han går målrettet hen til den --- åh ja, og tror selvfølgelig at han skal ruske og muligvis spise the-posen :mrgreen:

 

Samtidigt, for vi kokser jo aldrig halvt i tingene, så gik det helt i hat og briller med kommandoen "find the", den er brugt som "find mig/manden") og så fik de ideen at der var nogen i haven, Benny så meget at han ikke turde gå derud og kigge alene selvom døren stod åben. Prøvede søge, men tror også mine tænker søg godbidder.

 

Prøvede videre med "find pose" mens jeg lod dem lugte til min hånd, som jo stank at the, måske hjalp det en mikroskopisk smule..

Link til indlæg
Del på andre sites

Te-søgning er en yndet beskæftigelse her i huset i de lange vinteraftener... vi har dog ikke gjort ret meget i det i år, men her til aften synes jeg lige jeg ville lege lidt. Tænkte, at det var mest fair lige at lære Johna spillets regler først, så hun fik lige 3 klik for at dutte på synlig tepose og 3 klik for at dutte på tepose "gemt" omkring hjørnet ude af rummet vi stod i...

 

Jeg gemmer te-posen rigtigt og sender kræene afsted. Karla fiser rundt og Johna løber bare med. Karla finder teposen og vi har en lille fest. Hundene bliver sat af i gangen og jeg gemmer posen igen. Afsted med dem, Johna går i Karlas fodspor og Karla finder posen.

 

Tredje gang den bliver gemt slår Johna næsen til og derefter har Karla ikke en jordisk chance - lille møgbarn zoomer med næsen i løbet af sekunder. tepose nede i legetøjskasse, tepose på stol under bordet, tepose under reol, tepose under hundekurv...

 

Johna rules! sagde lille kræ hver gang hun glad spyttede teposen ud foran mig :lun:

 

...Og hver gang hun spyttede den ud samlede Karla den op og spyttede den ud foran mig, så jeg kunne se at hun også havde fundet den :lol::lol:

 

 

jamen, skal den så ikke bare ud og være lydighedshund i DcH's lydighedsprogram???

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen, skal den så ikke bare ud og være lydighedshund i DcH's lydighedsprogram???

 

Åh nej, så dør jeg af kedsomhed :oops: Jeg har simpelthen SÅ svært ved at mande mig op til at være entusiastisk omkring lineføring - hvilket er grunden til at Karla sutter for hårdt til det! Johna er noget bedre og har den fineste plads - meeeen, ikke nok til at jeg ville "turde" bevæge mig ud af rally-ringen tror jeg.... :genert: Men lidt hyggespor, og evt. lidt mantrailing - hvis jeg kan få deres træning til at gå op i en højere enhed med mit eget lidt for pressede program... Det skal hun prøve. Men de andre dele af DCH programmet er jeg ikke rigtigt interesseret i... + Det er endnu ikke lykkedes mig at indlære en fornuftig apportøvelse på nogen af mine hunde :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er lineføringen jo kun en meget lille del af lydighedsprogrammet :blink: men selvfølgelig vi har jo alle sammen de ting vi synes er sjove... Jeg synes jo selv at rally er noget kedeligt noget, men er nok aldrig blevet bidt af det, fordi Joy bare ikke fattede at man skulle holde mund da vi gik til det(jojo, tror jeg var med i en hel måned, men så gav jeg op på grund af gaveriet, og skal jeg træne frem mod noget, skal det være mod konkurrencer og gad bare ikke bruge tid på noget, hvor IB'en var givet på forhånd:genert: Det er også grunden til at han kun bliver brugt for alvor til agility nu, for der bliver man ikke trukket for utidig halsgivning:slem:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...