Hop til indhold

Forskellen mellem border og aussie?


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

  • Svar 113
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Helt enig. Det er jo bare noget man skal være opmærksom på, som ejer af racen. For det er de færreste, der har dem gående på kvæg :lol: Det er ikke hensigtsmæssig adfærd i forhold til andre fremmede hunde.

 

Selvfølgelig. Og det gælder jo alle arbejdsracer - det er ikke tilladt at arbejde udenfor arbejdssituationen. Lige som med BC'ere der hyrder på ben, cykler, børn, andre hunde, biler etc...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men så har hun jo heller ikke engang læst standarden på racen hun anskaffede sig. Og så er det jo klart man ikke ved hvad man får. En Aussie skal ifølge standarden være vogtende, det er altså ikke noget negativt ved racen; Det SKAL være der, som en del af standarden.

 

Finder man en opdrætter og spørger til de negative ting, og de siger "Der er intet", så skal man altså også rende den anden vej; Uanset racen!!!!! Der er negative ved alle racer, og som opdrætter bør man altid gøre køber opmærksom på disse, specielt f.eks. hvordan man håndtere resourceforsvar.

 

 

 

Som sagt er det i følge standarden sådan Aussien skal være. Både reserveret og vogtende er to ord der direkte står nævnt i FCI standarden over racen, og er altså ting som "skal" kunne findes hos racen hvis den er opdrættet hos en opdrætter der følger standarden.

 

Dette er beskrivelse af FCI standardens Aussie temperament:

 

Australian Shepherd er en intelligent brugshund med stærke hyrde- og vogterinstinkter.

Den er en loyal følgesvend og har udholdenhed til at arbejde dagen lang. Den er

ligevægtig og godmodig, sjældent stridbar. Den kan være noget reserveret over for nye

bekendtskaber. Ethvert tegn på skyhed, frygtsomhed eller aggressivitet skal

bedømmes strengt.

 

Derfor er det altså to ting som er HELT normale, hos en Aussie og nogen som alle opdrættere der har læst standarden ville vide, og kunne viderefortælle til deres købere, så de ikke tror deres hund er underlig/aggressiv/forkert.

 

Det betyder ikke ens Aussie SKAL være reserveret, det er noget som KAN findes i racen, men de stærke vogterinstinker er ØNSKET i racen, og dermed noget alle Aussies skal have. (Vogterinstinkter er også dem som kan udvikle sig til resourceforsvar, hvis det ikke bliver behandlet på en måde hvor hunden lærer hvad den skal vogte, og hvad der ikke skal vogtes). Man kan ikke altid kontrollere det vogteinstinkt, men derfor er det bare vigtigt at vide at det faktisk er ønsket i racen, og altså IKKE er negativt, medmindre den går over og er utilregnelig(Aggressiv) omkring det.

 

Jeg faktisk ikke hvor meget hun lige læste standarden på racen men hun var ude ved flere opdrættere som alle fortalte hvor fed en hund det var og den var alsidig osv osv men der kom ikke meget snak om hvis overhovedet på vogt og ressourceforsvar og lydfølsomhed osv så er ikke i tvivl om hun havde formentlig valgt den fra var der ikke kun snakket om de gode ting ved racen

 

ja det er ønsket i racen men måske ikke for en potentiel hvalpekøber der gerne vil have en social hund som man kan stole på i alle situationer stort set også omkring mad og legetøj, hus osv osv men nu ved hun at det blev den første og den sidste af den race desværre ikke første gang man hører om folk kun snakke om de gode ting og det er da forståeligt nok man er glad ved sin race men altid bedst og oplyse begge sider så folk har en mulighed for og vælge det fra inden de begår en dum fejl måske :genert:

man ser det tit desværre man kun hører de gode ting

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg faktisk ikke hvor meget hun lige læste standarden på racen men hun var ude ved flere opdrættere som alle fortalte hvor fed en hund det var og den var alsidig osv osv men der kom ikke meget snak om hvis overhovedet på vogt og ressourceforsvar og lydfølsomhed osv så er ikke i tvivl om hun havde formentlig valgt den fra var der ikke kun snakket om de gode ting ved racen

 

ja det er ønsket i racen men måske ikke for en potentiel hvalpekøber der gerne vil have en social hund som man kan stole på i alle situationer stort set også omkring mad og legetøj, hus osv osv men nu ved hun at det blev den første og den sidste af den race desværre ikke første gang man hører om folk kun snakke om de gode ting og det er da forståeligt nok man er glad ved sin race men altid bedst og oplyse begge sider så folk har en mulighed for og vælge det fra inden de begår en dum fejl måske :genert:

man ser det tit desværre man kun hører de gode ting

 

 

Og det er 100% hvalpekøbers naivitet der så er fejlen.. Der findes ingen racer der ikke har et eller andet man skal være opmærksom på, og møder man en opdrætter der intet andet end godt har at sige så BØR alarmklokkerne ringe. Og så synes jeg ærlig talt at din veninde skulle overveje at gå af med sin hund allerede nu, hvis hun ikke stoler på ham, og hvis hun ikke bryder sig om ham! Det er da super synd for hunden at skulle leve på den måde, og det gør det bestemt ikke nemmere f.eks. i forhold til resourceforsvar, hvis hun gør ham usikker!

 

En hund er en hund, og ingen bør læne sig tilbage og tro ens hund fungere socialt med alle andre hunde, og de aldrig vil forsvarer deres. Man bør altid være på vagt, og være klar til at hjælpe sin hund.

 

Jeg må indrømme at jeg synes de opdrættere hun har haft fat i har været ufattelig ringe, når de fortæller den slags, og det er trist din veninde ikke har kunne se at når alt lyder perfekt, så er der sgu nok noget der er råddent!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Og det er 100% hvalpekøbers naivitet der så er fejlen.. Der findes ingen racer der ikke har et eller andet man skal være opmærksom på, og møder man en opdrætter der intet andet end godt har at sige så BØR alarmklokkerne ringe. Og så synes jeg ærlig talt at din veninde skulle overveje at gå af med sin hund allerede nu, hvis hun ikke stoler på ham, og hvis hun ikke bryder sig om ham! Det er da super synd for hunden at skulle leve på den måde, og det gør det bestemt ikke nemmere f.eks. i forhold til resourceforsvar, hvis hun gør ham usikker!

En hund er en hund, og ingen bør læne sig tilbage og tro ens hund fungere socialt med alle andre hunde, og de aldrig vil forsvarer deres. Man bør altid være på vagt, og være klar til at hjælpe sin hund.

 

Jeg må indrømme at jeg synes de opdrættere hun har haft fat i har været ufattelig ringe, når de fortæller den slags, og det er trist din veninde ikke har kunne se at når alt lyder perfekt, så er der sgu nok noget der er råddent!

 

hun kan godt lide ham, jeg bryder mig slet ikke hunden håber faktisk hun skiller sig af med den for og sige det ærligt og det ved hun godt

hun er meget glad for ham selvom jeg ikke ser hvorfor og nu har hun haft ham i snart 7 år så jeg tror hun klarer nogle år endnu med ham han forsvarer heller ikke mad og ting overfor hende hun kan sagtens tage ting fra ham uden problemer

 

jeg kan ærligt ikke fordrage den hund og dens måde og være på og hun er ikke i tvivl om min holdning til hunden, han er jo en super hund i forholdet til hende, men jeg ville aldrig stole på ham overfor hverken min søn, mine egne hunde eller mig eller den måde han sådan lidt jalousi beskytter hende eller ikke bryder sig om hun har kontakt med andre end ham

 

om det er hendes skyld eller ej formentlig ja men når man er nye hvalpekøber burde man jo kunne stole på dem man opsøger af opdrættere, skal lige sige det er velrenommerede dkk opdrættere og jeg kan jo heller ikke helt præcist sige hvad de har sagt

 

jeg tror nu heller ikke at ret mange eller hverken mig eller nogen tror at ens hund kan fungere med alle og enhver hund det er jo næsten umuligt vi andre kan jo heller ikke med alle.

og selvfølgelig må man forsvare sin mad hvis nogen er tæt på men det kan blive overdrevent og nogen vogter allerede bare en andet hund eller menneske er i rummet mens den spiser det ville jeg aldrig nogensinde acceptere

 

hun har fået at vide et sted at det bestemt ikke var en allemands hund og den skulle vide hårdt og præcist hvor skabet det stod måske skulle klokkerne have ringet men man bliver jo altid klogere og man kan jo ikke vide alt som ny hundeejer

 

jeg ved jo også langt mere idag om min race end da købte min skønne batmus i 1998 vidste ikke meget om schæfer, hverken linjer eller personlighed idag har jeg brugt timer og atter timer på at nær studere linjer og afkom egenskaber gode som dårlige og er kommet til det at kommer formentlig aldrig til at købe flere her i landet på noget tidspunkt heller ikke hos gode opdrættere da jeg syntes idag nu får jeg nok på puklen men der er ikke så mange schæfer folk herinde men de er på vej ind på et skråplan med deres avl og jeg kan og vil ikke støtte op om det

Link til indlæg
Del på andre sites

Griner Min Blaze er bestemt heller ikke reserveret alle bliver gøet af når de kommer men når de er inden for så skal de gerne nusse hende.... Og Balou har lidt det samme...

Resurce forsvar han Blaze kun over for sit Æg... Det deler hun ikke med NOGEN.:damn:

Jeg synes jo min Blaze er meget førerfikseret... og nem at arbejde med.:lun:

Men hun er IKKE god til små hunde..... Kun når både den og hun er i snor så er der ingenting men hun kan ikke have små hunde der kommer løbende hen imod hende...:evil:

 

håber da Balou udvikler sig til at blive en lige så lækker hund og det er jeg sikker på han gør...:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie har tabt sig lidt over de seneste par uger, og det fik mig til at tænke på en anden forskel mellem border og aussie, nemlig foderstand.

 

Jeg plejer at holde Gracie, så der er lidt fedt på de forreste ribben, og de så bliver mere markerede for enden, og der så er en jævn overgang til hendes lyske..

Nu har hun så smidt fedtet på de forreste ribben, og der er er ligesom et lille "hul" ind ved lysken hvor ribbene ender.

Jeg vil godt have hende til at tage lidt på igen, da jeg ikke synes det er klædeligt til hende, og det er min opfattelse at en aussie også bør se sådan ud?

 

Men border collies ser jeg tit holdt meget tynde, såddan at ribbenene er tydeligt markerede, hoftebenene står ud, ligesom rygraden og de der to knogler ved haleroden står tydeligt frem. Første gang jeg mødte sådan en border collie blev jeg noget forfærdet, og jeg syntes den var yderst ubehagelig at kæle for med de der knogler der stak ud alle vegne. Men efterhånden har jeg mødt mange meget magre border collies, og er ved at vænne mig til at de bare ser sådan ud.

 

Men er det ønskeligt de skal holdes så slanke, og i så fald hvorfor?

Eller er det bare fordi nogle er sværere at holde huld på?

 

Er meget nysgerrig.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie har tabt sig lidt over de seneste par uger, og det fik mig til at tænke på en anden forskel mellem border og aussie, nemlig foderstand.

 

Jeg plejer at holde Gracie, så der er lidt fedt på de forreste ribben, og de så bliver mere markerede for enden, og der så er en jævn overgang til hendes lyske..

Nu har hun så smidt fedtet på de forreste ribben, og der er er ligesom et lille "hul" ind ved lysken hvor ribbene ender.

Jeg vil godt have hende til at tage lidt på igen, da jeg ikke synes det er klædeligt til hende, og det er min opfattelse at en aussie også bør se sådan ud?

 

Men border collies ser jeg tit holdt meget tynde, såddan at ribbenene er tydeligt markerede, hoftebenene står ud, ligesom rygraden og de der to knogler ved haleroden står tydeligt frem. Første gang jeg mødte sådan en border collie blev jeg noget forfærdet, og jeg syntes den var yderst ubehagelig at kæle for med de der knogler der stak ud alle vegne. Men efterhånden har jeg mødt mange meget magre border collies, og er ved at vænne mig til at de bare ser sådan ud.

 

Men er det ønskeligt de skal holdes så slanke, og i så fald hvorfor?

Eller er det bare fordi nogle er sværere at holde huld på?

 

Er meget nysgerrig.:-)

 

BCen skal ikke være "magre".... Men de er slanke, og specielt de mere sporty BCer er meget slanke.. Og Aussien er jo beskrevet som kraftig... Hvor BCen er beskrevet atletisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja aussien skal være kraftig, det ved jeg, men det har jo ikke noget med foderstand at gøre, men bygning og knogler. Der ved jeg skam godt der er stor forskel (Trods erfarne border collie folk godt kan finde på at spørge mig, hvor min dejlige BC er fra :-) ) Hvis foderstanden skulle afgøre om en aussie er kraftig, ville folk jo fede dem op til udstillinger, for at få bedre bedømmelser. Men det er jo ikke tilfældet, heldigvis.

 

Gracie er 49 cm, og vejer netop nu 19 kg. Det skulle gerne være mere end en bc med samme højde, og selvom der ikke er meget fedt på Gracie lige nu, så har hun jo som aussie naturligt en kraftigere og tungere krop end en bc. Hun plejer at veje 20-21 kg, og der vil jeg da også have hende op igen. Det synes jeg ikke er tykt eller noget der gør hende kraftig

 

Mht de meget slanke border collies jeg har mødt, så har det oftest været blandt dem der løb agility, men flere af dem er også lydighedshunde Jeg har så tænkt at de ved et så aktivt liv som sportshunde, har sværere ved at holde huld, for jeg kan ikke begribe, hvad meningen skulle være med at holde dem SÅ slanke at ribben og ryrad stikker ud. På den anden side har jeg efterhånden bare mødt så mange af de tynde hunde, at jeg er begyndt at tænke det er bevidst fra deres ejeres side?

 

De udstillings bc'ere jeg har mødt, har derimod været i omtrent samme foderstand som Gracie er nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja aussien skal være kraftig, det ved jeg, men det har jo ikke noget med foderstand at gøre, men bygning og knogler. Der ved jeg skam godt der er stor forskel (Trods erfarne border collie folk godt kan finde på at spørge mig, hvor min dejlige BC er fra :-) ) Hvis foderstanden skulle afgøre om en aussie er kraftig, ville folk jo fede dem op til udstillinger, for at få bedre bedømmelser. Men det er jo ikke tilfældet, heldigvis.

Gracie er 49 cm, og vejer netop nu 19 kg. Det skulle gerne være mere end en bc med samme højde, og selvom der ikke er meget fedt på Gracie lige nu, så har hun jo som aussie naturligt en kraftigere og tungere krop end en bc. Hun plejer at veje 20-21 kg, og der vil jeg da også have hende op igen. Det synes jeg ikke er tykt eller noget der gør hende kraftig

 

Mht de meget slanke border collies jeg har mødt, så har det oftest været blandt dem der løb agility, men flere af dem er også lydighedshunde Jeg har så tænkt at de ved et så aktivt liv som sportshunde, har sværere ved at holde huld, for jeg kan ikke begribe, hvad meningen skulle være med at holde dem SÅ slanke at ribben og ryrad stikker ud. På den anden side har jeg efterhånden bare mødt så mange af de tynde hunde, at jeg er begyndt at tænke det er bevidst fra deres ejeres side?

 

De udstillings bc'ere jeg har mødt, har derimod været i omtrent samme foderstand som Gracie er nu.

 

Arh, det ved jeg nu ikke helt hvad jeg skal sige til.. Hvis Chivas skulle udstilles, ville jeg helt klart fede ham lidt op, så han blev lidt kraftigere (federe) end, normalt :engel:

 

Der findes en t-shirt med teksten "I'm not fat, I'm just en showcondition" og uden jeg lige frem vil lægge hovedet på blokken for det, så vil jeg umiddelbart mene at det er et slogan der i mange tilfælde godt kan bruges om udstillingsaussiere.. :genert: Som sagt, hvis Chivas skulle udstilles, så ville det i hvert fald helt klart være passende :engel:

 

 

Hvad angår de slanke BC'er, så tror jeg muligvis godt at jeg kan gætte et par af dem du tænker på, og i hvert fald ved hende jeg tænker på, og hendes BC'er, der har hun i hvert fald tidligere påstået at hun ikke kunne få dem til at tage mere på :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, det ved jeg nu ikke helt hvad jeg skal sige til.. Hvis Chivas skulle udstilles, ville jeg helt klart fede ham lidt op, så han blev lidt kraftigere (federe) end, normalt :engel:

 

Der findes en t-shirt med teksten "I'm not fat, I'm just en showcondition" og uden jeg lige frem vil lægge hovedet på blokken for det, så vil jeg umiddelbart mene at det er et slogan der i mange tilfælde godt kan bruges om udstillingsaussiere.. :genert: Som sagt, hvis Chivas skulle udstilles, så ville det i hvert fald helt klart være passende :engel:

 

 

Hvad angår de slanke BC'er, så tror jeg muligvis godt at jeg kan gætte et par af dem du tænker på, og i hvert fald ved hende jeg tænker på, og hendes BC'er, der har hun i hvert fald tidligere påstået at hun ikke kunne få dem til at tage mere på :vedikke:

 

Faktisk sad jeg og tænkte, at jeg kender nogle benede BC'ere...men jeg kender også nogle ret så benede Aussier. Der er det 50/50 i forhold til benethed :lol: Jeg kender også nogle runde varianter :hmm: Men det er mest runde BC'ere. Om det så er fordi den virker mere udbredt, skal jeg ikke kunne sige (og der derved er flere understimulerede og overfodrede rundt om hos Hr og Fru Hansen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, det ved jeg nu ikke helt hvad jeg skal sige til.. Hvis Chivas skulle udstilles, ville jeg helt klart fede ham lidt op, så han blev lidt kraftigere (federe) end, normalt :engel:

Ikke en Aussie, men Asta har fået de pæneste resultater efter jeg har voldfodret i et par uger op til og givet kogt pasta på morgenen af udstillingen. Det spiler maven godt ud og får hende til at virke mindre opknebet - stort hit åbenbart :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...