Hop til indhold

De dumme spørgsmål


Louisen
 Share

Recommended Posts

Men så er det jo også lidt din egen fejl.. Undskyld.. Men hvis du ikke vil på førtidspension, men du ikke vil finde et arbejde der passer dig.. Hvad forventer du så? At kommunen finder dig et arbejde? Det kan de jo heller ikke!

 

At DU vælger at føle dig som en belastning, er jo igen din egen holdning, og ikke noget der er nogen der kan fortælle dig. Samfundet er nu altså tilpasset sådan at der er plads til andre end dem der arbejder 37 timer om ugen. Og faktisk findes der ufattelig mange "almindelige mennesker" som ikke har et "meningsfyldt job". Det er jo noget som ofte kræver en uddannelse, og det er der faktisk mange som aldrig får taget. Men jeg er helt sikker på at du sagtens kunne få et rengøringsjob eller arbejde i kassen f.eks. Min lillebror er infantil autist og har et fritidsarbejde, han går med aviser. Han har aldrig set det som en "belastning" at han er autist, og han er kun 16 år. Han træner i fitness center, han går i ungdomsklub, han går i skole og tager på besøg hos venner. Han lever et helt normalt liv i hans øjne... At alle hans venner er "lige så underlig som han er", er jo ikke noget som han ser. Jeg ville absolut ikke synes hans ungdomsklub var normal, hvis jeg havde besøgt den da jeg var 16 :lol: Men de har det FEDT!

 

Der findes mange autister der får jobs, eller f.eks. får aktivering igennem kommunen, så de ikke skal sidde og trille tommelfingre. Der findes også mange som vælger førtidspension, og at arbejde frivilligt med deres interesse ved siden af. Der er rigtig mange muligheder, hvis man ikke sidder med krydsede arme og ser sig selv som en belastning!

 

Der ER plads til autister i samfundet, alle mennesker arbejder ud fra deres kompetencer, og jeg ryster f.eks. rigtig nemt på hånden, ergo kan jeg ikke blive hjernekirurg. Min lillebror er ikke særlig god til social skills, ergo skal han nok ikke være sagsbehandler. Til gengæld er han brand god til computer og han vil helt sikkert blive en fantastisk programmør, IT tekniker eller den slags. Det ville jeg heller aldrig have skills til!

 

Og så lige som en ekstra bemærkning: Så er selv belastninger en del af det danske samfund!

Netop...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 321
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack
Og det er netop der problemet er. Systemet skulle jo faktisk været sådan sat sammen at f.eks. en psykisk syg ikke skulle have BRUG for at banke i bordet for at få hjælp!

 

Jeg havde en meget, meget psykisk syg eks-kæreste, han var evighedsstudent da jeg var kæreste med ham, og han kunne INTET! Magtede ikke opvask, tøjvask, hygiejne noget som helst medmindre han direkte blev ordret til det! Han fik black outs osv, og ingen greb ind... Jeg blev indlagt 3-4 gange fordi han havde skadet mig, og selv der blev der ikke gjort noget (Fordi jeg ikke ville anmelde det som mordforsøg, vold eller voldtægt)... Først da han selv kom til skade blev der sat spørgsmåls tegn ved om han måske skulle have hjælp, vi flyttede til en anden kommune, og han endte med at blive indlagt i 6 mdr. (For at få psykisk hjælp) og udskrevet til en beskyttet bolig, hvor han fik hjælp.. I dag bor han alene, men har dagligt besøg af en hjælper, og overvåges nøje... Han er "selvfølgelig" på førtidspension... Men hvis ikke jeg var blevet og havde fået banket igennem at han blev indlagt, så var han (eller jeg!) død i dag... Da han blev indlagt pakkede jeg mine ting og forlod ham.. Så behøvede jeg ikke have dårlig samvittighed over at ingen tog sig af ham... Men det var ærligt 3 år af mit liv spildt på at forsøge at hjælpe en, der burde have fået hjælp af det offentlige! Det er latterligt at dem som allerede ligger nede og intet energi eller overskud har er dem som skal råbe højest for at få hjælp! Det er simpelthen grotesk! (Og jeg husker stadig den første godkendelse han fik på at de ville betale hans medicin.. Han skulle udfylder 6-7 stykker papir med alt muligt.. Jamen det gør han da lige, han kan knapt finde energi til at tage strømper på, så det er jo ingen sag! :roll:

 

Sikke dog en forfærdelig oplevelse :shock:

Hatten af for at du stod det igennem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Sådan ser jeg det nu ikke...

 

Jeg har ingen mulighed for at kunne leve som almindelige mennesker, jeg vil aldrig kunne føle mig som en del af samfundet andet end en belastning, fordi jeg skal have hjælp til så meget. Hvis det stod til kommunen så de helst at jeg kom på førtidspension, så de ikke skulle trækkes med mig mere, jeg er nu på min 4 sagsbehandler der foreslår mig dette. Og nu kan jeg så læse at man vil slette min diagnose inden for nogle år så den ikke eksisterer mere, og sætte barren højere for hvornår man er autist, om jeg så skal udredes igen og om jeg mister de 3 timer om ugen jeg har min vejleder som jeg har kæmpet for i flere år ved jeg ikke. Jeg blev nød til at indse for et par år tilbage at jeg aldrig vil kunne få børn, fordi de højst sandsyneligt ville bliver tvangsfjernet ved fødslen grundet min asperger sygdom. Jeg ville aldrig kunne tage ansvar for et arbejde da samfundet ikke tør at betro en autist med et mere eller mindre meningsfyldt job. Så nej jeg vil aldrig blive som almindelige mennesker...:vedikke:

 

Jeg kan godt følge dig og forstå at du føler sådan - alligevel vil jeg sige at man skal vælge det man kommer længst med - hvis nu en førtidspension er den vej der skal til, for at få ro og dermed komme videre. Få tiden til at tænke alting igennem og se sig selv i en anden vinkel så er det vel det man skal gøre?

Førtidspensionen betyder jo ikke at man ikke kan have et arbejde ved siden af, hvis man magter det. Jeg syntes i hver fald ikke at det er en fallit erklæring.

Vi slod i bordet for vores sønner, for det var de ikke i stand til selv at gøre - men forinden det var de selv med til at træffe beslutningen, for den er ikke truffet hen over hovedet på nogen af dem.

Begge mine drenge ved da også at de er specielle for at bruge det udtryk og netop det er noget jeg i min hjemmeundervisning har brugt oceaner af tid på - at fortælle dem at de godt kunne, at det de kom med var noget værd og at nogen gad høre på hvad de havde at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge dig og forstå at du føler sådan - alligevel vil jeg sige at man skal vælge det man kommer længst med - hvis nu en førtidspension er den vej der skal til, for at få ro og dermed komme videre. Få tiden til at tænke alting igennem og se sig selv i en anden vinkel så er det vel det man skal gøre?

Førtidspensionen betyder jo ikke at man ikke kan have et arbejde ved siden af, hvis man magter det. Jeg syntes i hver fald ikke at det er en fallit erklæring.

Vi slod i bordet for vores sønner, for det var de ikke i stand til selv at gøre - men forinden det var de selv med til at træffe beslutningen, for den er ikke truffet hen over hovedet på nogen af dem.

Begge mine drenge ved da også at de er specielle for at bruge det udtryk og netop det er noget jeg i min hjemmeundervisning har brugt oceaner af tid på - at fortælle dem at de godt kunne, at det de kom med var noget værd og at nogen gad høre på hvad de havde at sige.

Jeg kan bare ikke tillade mig at tage førtidspensionen, det vil jeg ikke tage fra dem der virkelig har behov for det. Så jeg må jo bare tage det af den hårde vej, det er der ikke så meget at gøre ved, når det er noget jeg selv har besluttet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg kan bare ikke tillade mig at tage førtidspensionen, det vil jeg ikke tage fra dem der virkelig har behov for det. Så jeg må jo bare tage det af den hårde vej, det er der ikke så meget at gøre ved, når det er noget jeg selv har besluttet...

 

Ok - det er jo også kun dig der kan træffe beslutningen

Alligevel syntes jeg du skal overveje det en gang til :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan bare ikke tillade mig at tage førtidspensionen, det vil jeg ikke tage fra dem der virkelig har behov for det. Så jeg må jo bare tage det af den hårde vej, det er der ikke så meget at gøre ved, når det er noget jeg selv har besluttet...

 

Men kan vi så ikke blive enige om at det er DIG der har besluttet at traske den "hårde vej" ?

 

Hvis du er berettiget til førtidspension; Så er du berettiget! Det har intet at gøre med at "tage fra nogen", alle dem som er berettiget til førtidspension, får nu engang førtidspension uanset om du gør eller ej. Det er ikke sådan at de siger at der kun er et vidst antal folk der må være på førtidspension, så du skubber skam ikke nogen ud ved at modtage den hjælp du tilbydes!

 

Det er i mine øjne nemt at sidde og pege fingre og sige at man ikke får nogen hjælp, når man har frasagt sig hjælp. Det er klart hvis DU siger at DU er "rask nok" til at kunne arbejde og fungere som "alle andre", hvorfor skulle de så tro andet??

 

Førtidspension behøves ikke at være "for altid", men det kan give dig et pusterum til f.eks. at helt præcist finde ud af om der er noget du kan på fuld tid, om det er muligt for dig at arbejde... Og dette kan du gøre uden at føle du har en tikkende bombe over hovedet, eller uden at skulle tvinges i aktivering eller den slags...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kan vi så ikke blive enige om at det er DIG der har besluttet at traske den "hårde vej" ?

 

Hvis du er berettiget til førtidspension; Så er du berettiget! Det har intet at gøre med at "tage fra nogen", alle dem som er berettiget til førtidspension, får nu engang førtidspension uanset om du gør eller ej. Det er ikke sådan at de siger at der kun er et vidst antal folk der må være på førtidspension, så du skubber skam ikke nogen ud ved at modtage den hjælp du tilbydes!

 

Det er i mine øjne nemt at sidde og pege fingre og sige at man ikke får nogen hjælp, når man har frasagt sig hjælp. Det er klart hvis DU siger at DU er "rask nok" til at kunne arbejde og fungere som "alle andre", hvorfor skulle de så tro andet??

 

Førtidspension behøves ikke at være "for altid", men det kan give dig et pusterum til f.eks. at helt præcist finde ud af om der er noget du kan på fuld tid, om det er muligt for dig at arbejde... Og dette kan du gøre uden at føle du har en tikkende bombe over hovedet, eller uden at skulle tvinges i aktivering eller den slags...

Jo det er jo det jeg skriver, og som du har qoutet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Eyecatcher
Nej det syens jeg ikke du har ret i..INGEN og jeg gentager INGEN kommer sovende til en vindertitel..Tro mig det er hårdt arbejde lige fra hvalpen er 4 uger og skal lære at står på bordet..Lært at fremmede kigger tænder, rager kugler, bukker sig ind over den, griber fat i hovedet og klemmer ved ribbenene, løfter poterne og trykker mellem tæerne..Den skal vænne sig til at nogen (som er fremmed og givetvis stinker af det ene og det andet på hænderne) lægger hånden over den øjne og løfter læberne eller sågar åbner hele kæften og stikker en finger ind for at mærke om de bagerste tænder nu også er der.

 

Den skal også lære at gå i ringen..ikke interessere sig for alle de andre hunde, eller handlerne som kaster med de lækreste godbidder..Den skal have totalt fokus på DIG hele tiden.. Den ksal se dit mindste vink præcis som i lydighed.:Hvordan skulle den ellers vide hvad den skal? ret højre bagben, nej vent venstre forben..glid frem i vinklerne du gamle..Din hale skøre hund.. Ok makker så er dommeren her LOGER for faen..Godt så nu må du springe lige op i luften..det var dygtigt!! Når den skal vises frem går en jo ikke bare..Vi har brugt timer foran en spejlvæg, med video for at iinde lige nøjagtig FARTEN så han viser sig bedst fra siden.. forfra og bagfra..Der er brugt timer på at jeg og natascha har stået et stykke fra på hver sin side af hunden og tjekket når hver vores sæt ben står perfekt og ryglinien/halen ALT er perfekt.. Isabella har brugt de samme timer til at få ind på nethinden hvordan hunden ser ud oppefra når vi siger den er perfekt fra siden Husk hun altid kun ser hundens ryg og nakke..udfra det skal hun vurdere i ringen om den står som den skal, for i ringen er der ikke tid til at hun tjekker med mig..Hun skal handle hunden men i den grad også sig selv..

 

Udover bord og ringtræning skal hunden trænes i forskellige miljøer..Fint nok at udstille udendørs..men indendørs!! ikke en hal har samme akustik.. For det meste havner vi iringe med store hunde eller meget gøende hunde...

Derhjemme bruger vi timevis på grooming og at bygge en pels op..Hunden skal vurderes igen og igen..Hvordan er vinkler? hvor er hundens svage punkter? Er ryggen for lang? benene for korte? Hovedet for groft? for fint? hvordan er stoppet? Alle fejl skal meget gerne skjules så øjet ikke finder dem..En Löwchen bliver klippet i løveklip jow jow, men de bliver aldrig klippet ens..Der bliver rettet lidt her og givet lidt der..Puffet lidt op et sted men fjernet pels indvendig (kan man sige det?) et andet sted...

Og har du så hunde som samtidig, mellem udstillingerne må være hunde, så er der endnu mere der skal studses og rettes.

Og det kan godt være at du tror at en smuk hund er en smuk hund, men nej.. en elendig handler kan have den bedste og smukkeste hund på hele udstillingen. Men hvis hun ikke magter at vise den (og sig selv) frem så vinder hun aldrig nogensinde..Omvendt kan en god handler have en middelmådig hund og ved at showe dens bedste sider frem i ringen kan hun slå en meget bedre hund..

 

Dommerne er også kun mennesker..Ligesom du har en mening om hvordan den perfekte afghanske mynde ser ud, så har jeg også mit..Alle går efter noget forskelligt..det kan være bygning, temperament, pelsen, bevægelserne..den gode handler kan rykke en dommer..Det kan være han går efter et fuld tandsæt. Så nuår du komemr iringen og ved din hund mangler 3 tænder i den ene side, så er det din opgave at handle din hund så han tænker Wow de bevægelser er jo perfekte..Så skid da hul i de 3 tænder denne gang..

 

Alle har vel hver deres grund til at komme på udstillingerne..Personligt synes jeg det er en fed måde at være sammen med hunden på..jeg elsker at vi vækker opsigt både fordi de er så anderledes som de er, men også pga antallet vi kommer med.At folk er gået fra at glo og synes det er en aparte hund, til nu at tage løverne med i deres overvejelse som næste hund.

At vi næsten hver eneste gang vinder. Det er fedt at dommere i Slovakiet, Frankrig eller Norge stopper os på udstillingen og spørger "Har jeg ikke set jer ofte i store ring? Kommer I ikke fra Danmark"..

Det er en fed fornemmelse når dommeren gang på gang kommenterer på VORES temperamenter, vel vidende at rigtig mange løver har rigtig dårligt temperament..

Og så er det en god måde for løve-interesserede at møde racen på.. Mere uformel end hvis de kommer på besøg i kennelen.

 

Hvis du spurgte Isabella tænker jeg hun ville sige hun elsker at handle..Samspillet med hunden..At hun kan gå i ringen med en hund som alle havde opgivet men som vi fik trænet til at være en vinderhund..At hun elsker at "snyde" dommeren fordi hun ved hvor hundens fejl ligger og han ikke gør.

At hun elsker spotlightet og den røde løber i Main Ring..At folk klapper, hujer og pifter når de genkender "vinderteamet" fra gang til gang..

 

Og med hensyn til hunde på trimmebordet dagen lang osv jamen så kender vi dem vel alle sammen..Uanset om de slår deres folder i agility, lydighed eller udstilling..De dumme mennesker er vel alle steder? men det gør os jo ikke alle sammen til idioter fordi vi dyrker lige den sport.

 

Og jo..jeg tror hundene synes det er hyggeligt.. Alle hunde vil gerne have deres ejers anerkendelse og bare det at man laver noget sammen med hunden elsker den. Jeg kan da se når jeg begynder at pakke til udstilling vil alle gerne med..De løber ud på badeværelset og stiller sig i brusekabinen.. og alle sammen fedter for mig "Tag mig, Tag mig"

 

Nå men det korte af det lange var sådan set bare: At udstillingshunde (og vejen til en vindertitel) har været ligeså lang og lige så hård som når I dyrker agility eller lydighed..Redskaberne til at nå frem er bare anderledes, men glæden er ikke mindre end hvis hunden var blevet lydighedschampion. :mrgreen:

Jeg ved det er ved at være lidt tid siden I har snakket om det her, men vil lige komme med min kommentar til det :mrgreen:

Jeg kan kun give dig ret i hvad du skriver! Og hvis der er nogen der er i tvivl, så er det mig der er Isabella.. Og jeg ved at det ikke kun er hundene der skal trænes med. Janni og Natascha har brugt timer på at træne mig også. Og der er hele tiden noget der skal finpudses. Og som tidligere skrevet kan en god handler få en middel hund til at vinde og en dårlig handler kan få en vinder-hund til at tabe.

 

Set fra handlerens synspunkt, så er det ligesom enhver anden sportsgren følelsen af adrenalin der får en til at fortsætte. Dét at kæmpe for at overbevise dommeren om at den hund lige præcis jeg har, er den bedste og smukkeste hund der findes, både indenfor min race men også i main ring. Dét at vide at man har en hund der ELSKER at komme i ringen og vil gøre lige præcis hvad jeg beder ham/hende om.. Og det at vide at man kan kæmpe sig op til at være blandt de bedste! Der findes intet bedre!

At blive genkendt i udlandet af dommere, er det fedeste der findes. Så ved man at man har gjort indtryk på ham/hende og at det er den rigtige vej man er på vej ned af mht handling og kvalitet af hund.

Spotlightet og folk der hepper på én, det kan virkelig ikke beskrives med ord hvordan det føles at være i ringen.. Og endnu bedre at vinde, at nå de mål man sætter for sig selv og kennelen.. Jeg kan kun sige at det skal opleves! Og så hjælper det selvfølgelig at man er fanget af det og ikke ligesom Janni der bare gerne vil stå udenfor ringen :blink: Men hvis vi ikke var det team vi er, ville det være svært for os at nå dertil hvor vi er!

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle er autister. Vi er alle autister for Herren.
Godt skrevet ! men det er jo ikke altid hjælpen findes - min far døde dagen efter min 17 års fødselsdag af kræft , dengang fandtes der ikke sorggrupper el. lign for børn og unge , og min mor havde jo mistet sin mand og kunne ikke hjælpe, så det var en hård tid og der gik mange år før jeg var helt ovre det - det jeg ville sige med min historie er at man , hvis man har kræfter og overskud til det , skal søge hjælp i de foreninger der findes.
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Her kommer et af de "dumme" spørgsmål :-D

 

Hvorfor sætter nogle @ foran brugernavnet på den de svarer :vedikke:

 

er det på facebook? i så fald er det fordi, at man så kan tagge personen, så de får besked om, at de er nævnt. måske folk gør det andre steder, fordi det ligesom har "smittet", selv om det kun virker rigtigt på fb? ligesom at folk er begyndt at bruge # til at benævne et eller andet emne, selv om det kun er på twitter, at det kan bruges aktivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kommer et af de "dumme" spørgsmål :-D

 

Hvorfor sætter nogle @ foran brugernavnet på den de svarer :vedikke:

 

Jeg tror, uden at være 100% sikker på er fordi det er "engelsk slang"... @ udtales "at", som også kan bliver "att." som betyder "attention", og altså noget henvendt til en bestemt person.

Link til indlæg
Del på andre sites

er det på facebook? i så fald er det fordi, at man så kan tagge personen, så de får besked om, at de er nævnt. måske folk gør det andre steder, fordi det ligesom har "smittet", selv om det kun virker rigtigt på fb? ligesom at folk er begyndt at bruge # til at benævne et eller andet emne, selv om det kun er på twitter, at det kan bruges aktivt.

 

Det lyder logisk på Twitter, det er så også herinde på HF jeg har set det. I går var det i et svar til mig

 

Jeg tror, uden at være 100% sikker på er fordi det er "engelsk slang"... @ udtales "at", som også kan bliver "att." som betyder "attention", og altså noget henvendt til en bestemt person.

 

Jamen det lyder jo også logisk. Bortset fra at brugernavnet jo fortæller hvem svaret henvender sig til..

 

Tak for forklaring begge to :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...