Hop til indhold

De dumme spørgsmål


Louisen
 Share

Recommended Posts

Andre end mig, der har sådan nogle? :genert:

 

F.eks. dette: Har shih tzu og andre langhårede racer ikke knurhår? Og hvordan undgår man at klippe dem af, hvis man trimmer hunden? Skal man så sidde og finde hver enkelt knurhår og sørge for, at klippe uden om dem?

 

 

Et andet: Langhårede racer, hvis haler ikke køller opaf. Sidder der ikke ofte prut i deres pels, ved numsen? Ser det ikke tosset ud hvis man klipper dem kort i numsen, for at undgå det? Og hvad med de inderste, lange hår på halen, klipper man også dem ned?

 

 

Og en sidste, hvordan lærer man meget små hunde at dække? Når godbidden ikke kan komme langt nok ned til at de selv dækker, fordi de er så små..?

 

 

Don't hate me because I'm ignorant. :oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 321
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

F.eks. dette: Har shih tzu og andre langhårede racer ikke knurhår? Og hvordan undgår man at klippe dem af, hvis man trimmer hunden? Skal man så sidde og finde hver enkelt knurhår og sørge for, at klippe uden om dem?

Der er masser af racer hvor knurhårene fjernes når de gøres showklar, osse korthårshunde. F.eks. mops hvor man ønsker et mere rent udtryk i det lille ansigt.

 

 

Og en sidste, hvordan lærer man meget små hunde at dække? Når godbidden ikke kan komme langt nok ned til at de selv dækker, fordi de er så små..?

Altså, forholdsmæssigt har en lille hund jo ikke hovedet tættere ved gulvet end en stor hund. Det afhænger af hundens konstruktion om der er kort eller langt ned til gulvet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Andre end mig, der har sådan nogle? :genert:

 

F.eks. dette: Har shih tzu og andre langhårede racer ikke knurhår? Og hvordan undgår man at klippe dem af, hvis man trimmer hunden? Skal man så sidde og finde hver enkelt knurhår og sørge for, at klippe uden om dem? Jo de har knurhår..dem klipper man bare af

 

 

Et andet: Langhårede racer, hvis haler ikke køller opaf. Sidder der ikke ofte prut i deres pels, ved numsen? Ser det ikke tosset ud hvis man klipper dem kort i numsen, for at undgå det? Og hvad med de inderste, lange hår på halen, klipper man også dem ned?Jo derfor klippe løverne på røven og et stykke op ad halen :slem:

 

Jeg tror de fleste baberer dem lige rundt om numsehullet..medmindre de skal udstilles så vasker man vel hunden jævnligt i røven.

 

Og en sidste, hvordan lærer man meget små hunde at dække? Når godbidden ikke kan komme langt nok ned til at de selv dækker, fordi de er så små..?Venter man ikke til hunden lægger sig og så giver godbid? ikke at jeg har den slags tålmodighed..Dem af løverne jeg har lært det har jeg lagt ned..de rejser sig op hvis man hiver rundt med en godbid...

 

 

Don't hate me because I'm ignorant. :oops:

 

Hunde med tendens til underbid, f.eks. engelsk bulldog eller tibetansk tempelhund. Får de isninger i tænderne når det er meget koldt og frostvejr, fordi tænderne stikker ud? Det har jeg tit tænkt på her i vinters. :genert:
Man kan jo ikke spørge dem? hvis det er meget koldt gør de vel

 

Er det ikke synd for hunden? Skal den ikke bruge dem?[/QUOTE]Knurhårene? nå til hvad? de går jo sjældent i mørke ukendte steder..er det ikke det de bruger dem til
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Der er masser af racer hvor knurhårene fjernes når de gøres showklar, osse korthårshunde. F.eks. mops hvor man ønsker et mere rent udtryk i det lille ansigt.

 

:-)

Hvor ved du dog den slags fra? jeg troede slet ikke de havde knurhår.. :shock:
Link til indlæg
Del på andre sites

Andre end mig, der har sådan nogle? :genert:

 

F.eks. dette: Har shih tzu og andre langhårede racer ikke knurhår? Og hvordan undgår man at klippe dem af, hvis man trimmer hunden? Skal man så sidde og finde hver enkelt knurhår og sørge for, at klippe uden om dem?

 

 

Et andet: Langhårede racer, hvis haler ikke køller opaf. Sidder der ikke ofte prut i deres pels, ved numsen? Ser det ikke tosset ud hvis man klipper dem kort i numsen, for at undgå det? Og hvad med de inderste, lange hår på halen, klipper man også dem ned?

 

Og en sidste, hvordan lærer man meget små hunde at dække? Når godbidden ikke kan komme langt nok ned til at de selv dækker, fordi de er så små..?

 

 

Don't hate me because I'm ignorant. :oops:

 

 

Jo, ved Mingus gør der - mest fordi han har en forkærlighed for at sætte sig i græstuer og den slags. Og ja, det ser dumt ud når han render rundt med en hvid bagdel ligesom en hjort. Men det er trods alt pænere end indtørret bæ :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jo, ved Mingus gør der - mest fordi han har en forkærlighed for at sætte sig i græstuer og den slags. Og ja, det ser dumt ud når han render rundt med en hvid bagdel ligesom en hjort. Men det er trods alt pænere end indtørret bæ :engel:
Jeg har engang haft en pomeranier i mine meget unge age..før de klippede kortere i pelsen..Der hang altid noget bagi
Link til indlæg
Del på andre sites

Et andet: Langhårede racer, hvis haler ikke køller opaf. Sidder der ikke ofte prut i deres pels, ved numsen? Ser det ikke tosset ud hvis man klipper dem kort i numsen, for at undgå det? Og hvad med de inderste, lange hår på halen, klipper man også dem ned?:oops:

 

Langhåret race MED krøllet hale - der kan komme lort helt op på ryggen, ingen problemer der. Og tis, det er næsten det værste.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Et andet: Langhårede racer, hvis haler ikke køller opaf. Sidder der ikke ofte prut i deres pels, ved numsen? Ser det ikke tosset ud hvis man klipper dem kort i numsen, for at undgå det? Og hvad med de inderste, lange hår på halen, klipper man også dem ned?

 

Haha, du tænker da over tingene :D

 

Denne her kan jeg hjælpe dig med!

Jeg har set et par Samojeder med en del afføring i pelsen bagpå (og ikke kun lige ved numsehullet), så en hund med krøllet hale kan fint også klare den opgave :lol:

 

Min ene gadehund har også lang pels og er hvid, og hun er typen, der ikke mener, at man skal sætte sig ned for at prutte :hmm:

Så jeg klipper hende bagi og fanerne på bagbenene.. Det er jo ikke lækkert for nogen parter med afføring i pelsen!

Jeg klipper/udtynder også hendes hale, men det er mest fordi at der er så meget pels, at den ender med at falde som et "springvand" og jeg synes selv, at fanen er pænere :genert:

 

.. Og en lille tilføjelse:

Det ser bestemt ikke dumt ud!

Det ser faktisk kun pænere ud, når hun er blevet klippet, da hun ser velholdt ud.

 

Og.. eh.. Alt er vel pænere end afføring i pelsen? Eller er det bare mig? :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men selv langhårede hunde der ikke har krøllet hale løfter jo sådan.. halen "op" når de skider... (Se billede eksempel, dog korthåret hund, men langhårede hunde gør jo det samme)

 

dog-pooping.jpg

 

Så i princippet sidder der jo ikke mere i den, end f.eks. ved Dexter som har halen henover ryggen... Han har yderst sjældent lort hængende, men det sker, men man er ikke i tvivl, han skriger som en lille pige og løber bange rundt hvis et lille stykke bæ sidder i hans pels :stupid: Og selvom Dexter har hår over det hele ved måsen, er det måske sket 4 gange i hele hans liv, og det er faktisk kun hvis der er noget "unormalt" ved bæ'en...

 

Jeg vedhæfter: Billede af Dexter numse:

 

dexter numse.jpg

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten på vores hvalpe hold med Dexter var der en chihuahua... Og da vi skulle træne dæk, lærte vores træner os at man skulle have hunden på den ene side, imens man sad på huk, og så lokke med en godbid "under sit ben", så hunden kravlede under, og dermed lagde sig...

 

Så så man lige den store mand på 2 meter og 100 kg, skaldet med tatoveringer, have bragt kærestens chihuahua til træning og skulle træne det :lol: Den lille chihuahua havde en FEST med at rende under hans ben uden at have behov for så meget som at sænke hovedet :lol: Først efter et stykke tid gik det op for træneren at det måske ikke var den bedste indgangsvinkel, til "dæk" hos en chihuahua.

Link til indlæg
Del på andre sites

... han skriger som en lille pige og løber bange rundt hvis et lille stykke bæ sidder i hans pels :stupid:

 

Jeg vedhæfter: Billede af Dexter numse:

*Billede af Dexter numse*

 

Jeg vil SÅ gerne møde Dexter en dag :lun:

 

Og til billedet ... :5up: :5up: :5up:

Og et :klap: bare fordi du har sådan et billede liggende! :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Andre end mig, der har sådan nogle? :genert:

 

F.eks. dette: Har shih tzu og andre langhårede racer ikke knurhår? Og hvordan undgår man at klippe dem af, hvis man trimmer hunden? Skal man så sidde og finde hver enkelt knurhår og sørge for, at klippe uden om dem?

 

 

Et andet: Langhårede racer, hvis haler ikke køller opaf. Sidder der ikke ofte prut i deres pels, ved numsen? Ser det ikke tosset ud hvis man klipper dem kort i numsen, for at undgå det? Og hvad med de inderste, lange hår på halen, klipper man også dem ned?

 

 

Og en sidste, hvordan lærer man meget små hunde at dække? Når godbidden ikke kan komme langt nok ned til at de selv dækker, fordi de er så små..?

 

 

Don't hate me because I'm ignorant. :oops:

 

Jeg kan kun svare for mig selv, men da Ina er langpelset, får du min version her :)

 

Ina har knurhår, men hun har ikke lang pels i ansigtet...så det er nemt :)

Selvom hendes hale krøller som var hun en gris, sidder der stadig noget i pelsen, men jeg klipper altid pelsen kort for at undgå det. Jeg klipper også hendes bukser, så det ser lige ud. Halen får også en tur :)

Jeg lærte hende "bliv" først og så gik det bare derfra, for så sørgede jeg bare for at sidde langt nok væk :D Det tog dog også sin tid!

Link til indlæg
Del på andre sites

1) Jo Nala har knurrhår med de bliver klippet af. I starten var hun lidt sensitiv når man klippede der, men det er hun ikke længere!? Hun har vel bare lært at klare sig uden. Hun blev klippet første gang som 3 mdr så hun har egentlig aldrig haft dem i rette længde. Jeg synes ikke det er et dumt spørgsmål - i starten tænkte jeg også at det da var forkert, men jeg kan i dag ikke se en situation hvornår hun skulle have brug for dem!?

 

2) Når Nala har dårlig mave kan der godt sidde lidt i pelsen. Det er måske 1-2 gange om året. Når det sker vasker jeg hende bare ... generelt holder jeg hende lidt kortere omkring numsen. Hun har forøvrigt høj hale, men det kan jeg ikke se hvordan spiller ind? Alle hunder løfter vel halen?

 

3) Nala har lært dæk ved frishaping så jeg har bare ventet på hun selv lagde sig! Hun lærte dæk på et par timer som lille hvalp ...

 

-------

 

Har vidst ikke engang selv nogle "dumme spg". Ej det må jeg lige tænke over!

Link til indlæg
Del på andre sites

Louise,

hunde bruger ikke deres knurhår på samme måde som katte :) hvis det er det du tænker på. I starten var jeg også ret forfærdet over at nogle hundeejere klipper dem af, men det spiller ingen rolle for hunden :)

 

(min gamle kat kom i øvrigt ret ofte for tæt på lysene om vinteren og gik i flere måneder fuldstændig uden knurhår - det generede heller aldrig ham!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten på vores hvalpe hold med Dexter var der en chihuahua... Og da vi skulle træne dæk, lærte vores træner os at man skulle have hunden på den ene side, imens man sad på huk, og så lokke med en godbid "under sit ben", så hunden kravlede under, og dermed lagde sig...

 

Så så man lige den store mand på 2 meter og 100 kg, skaldet med tatoveringer, have bragt kærestens chihuahua til træning og skulle træne det :lol: Den lille chihuahua havde en FEST med at rende under hans ben uden at have behov for så meget som at sænke hovedet :lol: Først efter et stykke tid gik det op for træneren at det måske ikke var den bedste indgangsvinkel, til "dæk" hos en chihuahua.

DER ville jeg gerne have været den berømte flue på væggen !
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er cookie jo ikke voldsomt langhåret, men der er rigeligt pels.

Jeg trimmer hende kun ganske lidt i ansigtet, men af og til ryger knurhårene med..

Mht til numsepels, så klipper jeg det værste væk omkring selve hullet. Hvis hun har lidt siddende alligevel har vi kommandoen "skal du tørres?" Og så står hun glad og venter mens jeg fjerner det med en vådserviet. Vi har sådan nogle babywipes liggende kun til det formål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en Löwchen med bar røv fryser, burde man så ikke give den bukser på, i stedet for et dækken eller en trøje? :genert:

 

Næh.. Har ikke oplevet at de har frosset pga den bare røv. Dækkenet varmer jo hvor organerne sidder.. Når vi går kedelige ture i snor så har Charlie til tider dækken på når vi når under frysepunktet, for så kan jeg se han fryser. Men med dækkenet så har han varmen igen. Dækkenet holder jo området med alle organerne varme og det der jeg tror behovet er. Jeg kan også gå rundt i shorts året rundt uden at fryse, men jeg er ret så glad for at have jakke på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med lort i pelsen hos langhårshunde, kommer an på hvilken type langhår det er. På en flatcoat f.eks. vokser pelsen væk fra numsehullet og starten af halen har pels der vokser langs halen, så det er ikke et problem. På Thailo (springer) heller aldrig før han blev gammel og fik rygproblemer, for så kunne han ikke holde ballancen og vandrede fremad imens, så fanen på halen blev trukket henover lorten hvis han ikke var klippet helt ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Hvis en Löwchen med bar røv fryser, burde man så ikke give den bukser på, i stedet for et dækken eller en trøje? :genert:
:fyfy: en løve med bar røv fryser ikke..Det er kun dens ejer der fryser og så giver hunden skylden :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Taikis hoved ville have siddet fast i tusind huller, hvis jeg havde klippet hans knurhår. Han SKAL dutte sin næse eller snude ned i musehuller eller alt hvad der KUNNE være et musehul, og hans knurhår fortæller ham, hvor langt ind hans hoved kan komme uden at han sidder fast.

 

Men har ens hund ikke den slags tendenser, tjaeh.. Hvad bruges knurhårene så egentlig til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Taikis hoved ville have siddet fast i tusind huller, hvis jeg havde klippet hans knurhår. Han SKAL dutte sin næse eller snude ned i musehuller eller alt hvad der KUNNE være et musehul, og hans knurhår fortæller ham, hvor langt ind hans hoved kan komme uden at han sidder fast.

 

Men har ens hund ikke den slags tendenser, tjaeh.. Hvad bruges knurhårene så egentlig til?

 

Har han meget lange knurhår?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...