Hop til indhold

Ville I gøre det? Stamtavle!


Shii
 Share

Recommended Posts

Men Shii, når du stiller spørgsmålet herinde er det vel fordi du har overvejet at gøre det? Eller i hvert fald ikke har taget en endelig beslutning??:hmm:

 

Hvad ville det ændre på i forhold til dig hvis Penny fik en tavle? Hvad er baggrunden for at skulle gøre det??

 

Nej nej, jeg lavede indlægget 10 minutter før jeg fik fri fra arbejde, hvor jeg lige havde læst en hurtig artikel om det :lol: Så jeg havde ikke tænkt over det i mere end maks 15 minutter før jeg skrev indlægget :lol: Jeg har altid synes det er super ærgerligt at Penny ikke har stamtavle, men for mig er det ligegyldigt, det betyder bare hun ikke bliver brugt i avl, og den fristelse er måske meget god ikke at have!

 

Jeg kunne sagtens overveje at udstille hende i den klasse de kalder "renracet, tavleløse", hvis hun kunne blive bedømt efter FCI standard, og "seriøst". Bare for "sjov"... Ligesom at jeg en dag vil stille op til et agility stævner og faile totalt, men det er sjovt... Jeg ville nok ikke gide at bruge energi på at få hende avlsgodkendt, det virker tåbeligt at skulle bruge energi på at få hende godkendt til noget jeg kan gøre uanset hvad, og ville jeg have en hvalp med stamtavle, ville jeg nok hellere købe mig til det og ikke risikere Pennys liv (Og en masse af min energi på at få stamtavlen på hende).

 

Idéen synes jeg er sjov dog.. Og jeg synes det er bemærkelsesværdigt på en besynderlig, og lille smule alarmerende måde.....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ak ak, nu har jeg fundet det!

 

Det er slet ikke i Holland, men i Belgien.

 

Her kan man registrere sin hund i noget der hedder RISH, hvor efter man kan udstille hunden på lige fod med hunde med stamtavler, for at den kan blive godkendt skal den så have to ZG (Zeer goed= meget god) eller U (Uitmuntend=Fremragende), i åben klasse, og fra to forskellige dommere...

 

RISH er altså en stambog som er baseret på en racerenhund, med ukendte aner.. Efter 4 generationer, vil hvalpene kunne få en LOSH stambog, som er godkendt af FCI. (De første 4 generationer vil altså ikke være godkendte af FCI). Hvalpene vil få an ALSH stambog, som er med "nye aner"....

 

 

Det forstår jeg slet ikke folk gider, hvorfor ikke bare købe en FCI hund med det samme :lol: Specielt hvis det er en race der ikke er super sjælden...

Redigeret af Shii
fejl.
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg siger ikke fci er det eneste fantastiske, men vil man noget med avl så er det bare der du har den største genpulje.

 

og nu har jeg tilfældigvis også haft hund uden stamtavle og kan stadig ikke se hvad jeg skulle bruge en sådan til.

 

-og uanset hvad du synes om RvB og hollandsk hundeverden, så er det ikke et u-land. Det er ikke Skandinavien, men det er hverken Balkan eller Belgien,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu tror jeg så ikke helt du har læst hvad tråden handlede om, og bare hoppede på "FCI ER DET ENESTE GODE OG ALT ANDET ER FORFÆRDELIGT"-vognen...

 

Det tråden egentlig handlede om var;

 

Ville du, som ejer af en "renracet uden stamtavle", få din hund bedømt på en udstilling, som sidegevinst kunne den få avlsgodkendelse og en (tom) stamtavle.

 

Ville jeg have et stykke papir hvorpå hendes race stod, så er jeg udemærket klar over at det kan jeg få ved at betale X antal kroner, og sende et billede af hende... Det jeg finder "sjovt" er at man kan få bedømt sin bastard, ikke bare "for sjov", men faktisk med henblik på avlsgodkendelse. Netop fordi hvor meget er det EGENTLIG værd.

 

Og måske du bare har været heldig, så snart de ser jeg skriver fra en hollandsk adresse, og et hollandsk efternavn, så svare de mig på hollandsk. Svarede de mig på engelsk, havde jeg nok heller ikke synes det var flabet. Og nu bor jeg her jo, så u-land, kan jeg jo nok bedre udtale mig om end dig... Vil jeg mene....

 

Og jeg tror du misforstår hvad jeg mente med mer-prisen, og hvem man støtter... Jeg siger; Hvorfor skulle jeg tage til Danmark og købe en Aussie og betale rundt regnet en 8-12.000 kr for en hund, jeg kan få hernede for 6.000 kr? Begge med FCI stamtavle, begge tjekket osv. Pointen er at de opdrættere jeg har fået fat i hernede, ikke har ville sælge enten fordi vi havde en husky (Ja, fci godkendt opdrætter mente bestemt ikke de ville passe sammen), en ville ikke sælge fordi jeg ikke ville lade dem komme på besøg og inspicere vores hjem, før vi fik lov at købe hund... Så stopper festen altså der for mig.. Der findes sikkert rigtig mange skønne og dejlige hollandske opdrættere (Vi har efterfølgende med Dexter, mødt mange dejlige husky opdrættere), men lige der må jeg indrømme at jeg stod af og sagde fint, ingen grund til at gå dybere ind i skoven for at finde et træ, når der står et fint i udkanten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der sikkert heller ingen der gider, mit gæt er folk hopper fra efter 1-2 gen.

 

ak ak, nu har jeg fundet det!

 

Det er slet ikke i Holland, men i Belgien.

 

Her kan man registrere sin hund i noget der hedder RISH, hvor efter man kan udstille hunden på lige fod med hunde med stamtavler, for at den kan blive godkendt skal den så have to ZG (Zeer goed= meget god) eller U (Uitmuntend=Fremragende), i åben klasse, og fra to forskellige dommere...

 

RISH er altså en stambog som er baseret på en racerenhund, med ukendte aner.. Efter 4 generationer, vil hvalpene kunne få en LOSH stambog, som er godkendt af FCI. (De første 4 generationer vil altså ikke være godkendte af FCI). Hvalpene vil få an ALSH stambog, som er med "nye aner"....

 

 

Det forstår jeg slet ikke folk gider, hvorfor ikke bare købe en FCI hund med det samme :lol: Specielt hvis det er en race der ikke er super sjælden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg siger ikke fci er det eneste fantastiske, men vil man noget med avl så er det bare der du har den største genpulje.

 

og nu har jeg tilfældigvis også haft hund uden stamtavle og kan stadig ikke se hvad jeg skulle bruge en sådan til.

 

-og uanset hvad du synes om RvB og hollandsk hundeverden, så er det ikke et u-land. Det er ikke Skandinavien, men det er hverken Balkan eller Belgien,

 

Jeg har absolut ikke udtalt mig om min holdning til RvB, udover at jeg synes det er ekstremt belastende og fremmedhadsk, at de bliver ved at svare mig på hollandsk; Det er da dejligt at vide at jeg så er den eneste de gør det til!

 

Jeg er sikker på at det er en god ting at du ikke længere har hunde uden stamtavle. I hvertfald hvis den slags hunde for dig er formålsløse... Jeg kan bruge mine hunde til fantastisk meget, selvom de ikke har stamtavle... De kan dyrke agility, de kan dyrke lydighed, de kan faktisk.. Lige præcist det samme som alle andre hunde kan... Det eneste jeg ikke kan med dem er... At udstille dem... Men formålsmæssigt, kan en tavleløs hund, altså gøre sig lige så godt som en med tavle... Jeg synes bestemt at det afhænger rigtig meget af føreren... Jo vist for visse jagthunde osv, det kræves da at der avles efter et vidst instinkt, men det er jo ofte sådan at udstillingslinier er mere udstilling, end brugslinierne (bare se på f.eks. slæde hunde, eller schæferen).

 

Så ja.. Godt du ikke har din tavleløse hund mere, hvis den bare skulle sidde formålsløst ude i din gang, fordi du ikke lige kunne "bruge sådan en".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der sikkert heller ingen der gider, mit gæt er folk hopper fra efter 1-2 gen.

 

Sjovt du nævner det, for sad og læste om "hvad det blev brugt til".. Og f.eks. blev det brugt da Australian shepherd skulles godkendes til FCI I Belgien/Holland. De startede i 1996 så vidt jeg kunne læse mig frem til...

 

Alle nye racer skal jo starte et sted, det er jo f.eks. ligesom Broholmeren i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Det er kun for "renracet", og der dømmes af "standarden", jeg har stadig ikke kunne finde den klub de omtaler, og overveje at forsøge at skrive et indlæg om det på et hollandsk hundeforum, for at se hvor "seriøst" det rent faktisk er.

 

Men det som jo er "fidusen" i det er jo at selv en blanding, kan jo faktisk ligne en renracet, og derfor kan du jo i princippet tage en blanding med, og få den godkendt... De forsøger jo så at undgå dette ved at hunden altså skal være af minimum en forælder med stamtavle.. (Men den anden kan jo stadig være noget fusk).

 

Nå nu fik jeg lige læst en anelse mere op på det, og det ser faktisk ud som om.. At der findes to forskellige klubber der gør det, men det som jeg finder interessant er følgende:

 

 

 

Hvilket betyder i bund og grund at efter 4 generationer, vil hvalpene kunne få en FCI godkendt stamtavle?!? (jeg ved dog ikke hvad LOSH står for.....?)

LOSH er den Belgiske kennel klubs original stambøger.. Bor du ikke i Holland?
Link til indlæg
Del på andre sites

hvor skrev jeg hunden var formålsløs? Jeg skrev en stamtavle på den hund var formålsløs. Det er to ret forskellige ting.

 

 

 

Jeg har absolut ikke udtalt mig om min holdning til RvB, udover at jeg synes det er ekstremt belastende og fremmedhadsk, at de bliver ved at svare mig på hollandsk; Det er da dejligt at vide at jeg så er den eneste de gør det til!

 

Jeg er sikker på at det er en god ting at du ikke længere har hunde uden stamtavle. I hvertfald hvis den slags hunde for dig er formålsløse... Jeg kan bruge mine hunde til fantastisk meget, selvom de ikke har stamtavle... De kan dyrke agility, de kan dyrke lydighed, de kan faktisk.. Lige præcist det samme som alle andre hunde kan... Det eneste jeg ikke kan med dem er... At udstille dem... Men formålsmæssigt, kan en tavleløs hund, altså gøre sig lige så godt som en med tavle... Jeg synes bestemt at det afhænger rigtig meget af føreren... Jo vist for visse jagthunde osv, det kræves da at der avles efter et vidst instinkt, men det er jo ofte sådan at udstillingslinier er mere udstilling, end brugslinierne (bare se på f.eks. slæde hunde, eller schæferen).

 

Så ja.. Godt du ikke har din tavleløse hund mere, hvis den bare skulle sidde formålsløst ude i din gang, fordi du ikke lige kunne "bruge sådan en".

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ret stor forskel på at få en race godkendt og på at få enkeltindivider godkendt. Men det har du vel også læst?

 

Sjovt du nævner det, for sad og læste om "hvad det blev brugt til".. Og f.eks. blev det brugt da Australian shepherd skulles godkendes til FCI I Belgien/Holland. De startede i 1996 så vidt jeg kunne læse mig frem til...

 

Alle nye racer skal jo starte et sted, det er jo f.eks. ligesom Broholmeren i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Löwchen kan vi ikke..Jeg skal ikke kunne sige hvordan det er i de andre racer, men løverne nej...

JA og gu er det barnligt..og sørgeligt.. MAn spørger jo ikke engang en anden om man kan købe en parring..Nej for så tror den anden jo bare at "hendes hunde er meget bedre end vores"..Så hellere købe en billig hanhund i Tyskland hos verdens dårligst (men billigste) opdrætter :roll:

Det lyder godt nok lidt som en børnehave :-/ Og ikke som om det gavner racen specielt meget altid... Øv :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
ak ak, nu har jeg fundet det!

 

Det er slet ikke i Holland, men i Belgien.

 

Her kan man registrere sin hund i noget der hedder RISH, hvor efter man kan udstille hunden på lige fod med hunde med stamtavler, for at den kan blive godkendt skal den så have to ZG (Zeer goed= meget god) eller U (Uitmuntend=Fremragende), i åben klasse, og fra to forskellige dommere...

 

RISH er altså en stambog som er baseret på en racerenhund, med ukendte aner.. Efter 4 generationer, vil hvalpene kunne få en LOSH stambog, som er godkendt af FCI. (De første 4 generationer vil altså ikke være godkendte af FCI). Hvalpene vil få an ALSH stambog, som er med "nye aner"....

 

 

Det forstår jeg slet ikke folk gider, hvorfor ikke bare købe en FCI hund med det samme :lol: Specielt hvis det er en race der ikke er super sjælden...

JA så kan man sq lære at lade være med at tage tlf så indlægget står og venter :mrgreen:

 

Nej, jeg siger ikke fci er det eneste fantastiske, men vil man noget med avl så er det bare der du har den største genpulje.

 

og nu har jeg tilfældigvis også haft hund uden stamtavle og kan stadig ikke se hvad jeg skulle bruge en sådan til.

 

-og uanset hvad du synes om RvB og hollandsk hundeverden, så er det ikke et u-land. Det er ikke Skandinavien, men det er hverken Balkan eller Belgien,

Det vil jeg give dig ret i..De har svaret pænt når jeg har skrevet..Jeg skriver på engelske, men skriver jeg kan tysk og fransk også..og de svarer pænt på engelsk.

Hører slovenine og slovakiet under Balkan? elsker dem simpelhen..Deres engelske hjemmeside er ikke god, så jeg har skrevet frem og tilbage med dem.:Med det resultat da jeg kom derned så kom de sq og hentede mig ved ringen..og viste udstillingskontor osv frem..og kaffe og frokost fik vi..Jeg blev helt nervøs for om de troede jeg dommer elelr top-dims i dkk..Næ de havde kigget på min hjemeside.VIP opdrætter og jeg skal komme efter dig..Me luv :mrgreen:

 

Sjovt du nævner det, for sad og læste om "hvad det blev brugt til".. Og f.eks. blev det brugt da Australian shepherd skulles godkendes til FCI I Belgien/Holland. De startede i 1996 så vidt jeg kunne læse mig frem til...

 

Alle nye racer skal jo starte et sted, det er jo f.eks. ligesom Broholmeren i Danmark.

Så altså en x-bog

 

LOSH er den Belgiske kennel klubs original stambøger.. Bor du ikke i Holland?
Det fandt du jo så selv ud af
Link til indlæg
Del på andre sites

LOSH er den Belgiske kennel klubs original stambøger.. Bor du ikke i Holland?

 

Jo, jeg skriver også længere nede, at det er fra Belgien. Da sproget er det samme, og de informationer jeg søger på jo bare kommer op på .com sider er det først mange hjemmesider efter man opdager at det er den belgiske del.

 

hvor skrev jeg hunden var formålsløs? Jeg skrev en stamtavle på den hund var formålsløs. Det er to ret forskellige ting.

 

Du skrev du ikke kunne bruge "sådan en" til noget".

 

Der er ret stor forskel på at få en race godkendt og på at få enkeltindivider godkendt. Men det har du vel også læst?

 

Jeg forstår ikke hvad du mener? Jeg kan ikke se hvad det er der er så galt for dig.

 

Du skrev ingen ville gøre det mere i 1-2 generationer. Jeg skriver det blev brugt da man oppede bestanden af Australian Shepherd, de BLEV jo alle enkeltvis godkendt, for at få racen op i bestand. Så jo det er da to forskellige ting, men i bund og grund er det jo stadig det samme sted de starter. Og du tog fejl.. Nogle brugte det (og kommer til at bruge det) i mere end 1-2 generationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg give dig ret i..De har svaret pænt når jeg har skrevet..Jeg skriver på engelske, men skriver jeg kan tysk og fransk også..og de svarer pænt på engelsk.

Hører slovenine og slovakiet under Balkan? elsker dem simpelhen..Deres engelske hjemmeside er ikke god, så jeg har skrevet frem og tilbage med dem.:Med det resultat da jeg kom derned så kom de sq og hentede mig ved ringen..og viste udstillingskontor osv frem..og kaffe og frokost fik vi..Jeg blev helt nervøs for om de troede jeg dommer elelr top-dims i dkk..Næ de havde kigget på min hjemeside.VIP opdrætter og jeg skal komme efter dig..Me luv :mrgreen:

 

haha, nope. Balkan er endnu vildere tryllelande.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

Du skrev du ikke kunne bruge "sådan en" til noget".

 

 

 

Jeg skrev....

 

 

og nu har jeg tilfældigvis også haft hund uden stamtavle og kan stadig ikke se hvad jeg skulle bruge en sådan til.

 

Det var stamtavler der var til diskussion, ikke min hund. Den var jeg sådan set ret glad for.

 

Jeg forstår ikke hvad du mener? Jeg kan ikke se hvad det er der er så galt for dig.

 

Du skrev ingen ville gøre det mere i 1-2 generationer. Jeg skriver det blev brugt da man oppede bestanden af Australian Shepherd, de BLEV jo alle enkeltvis godkendt, for at få racen op i bestand. Så jo det er da to forskellige ting, men i bund og grund er det jo stadig det samme sted de starter. Og du tog fejl.. Nogle brugte det (og kommer til at bruge det) i mere end 1-2 generationer.

 

Man bruger det når man etablerer/re-etablerer en race, men det er jo ikke det der lægges, op til i din beskrivelse. Det er jo til enkeltindivider i en allerede bestående race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev....

 

 

og nu har jeg tilfældigvis også haft hund uden stamtavle og kan stadig ikke se hvad jeg skulle bruge en sådan til.

 

Det var stamtavler der var til diskussion, ikke min hund. Den var jeg sådan set ret glad for.

 

 

 

Man bruger det når man etablerer/re-etablerer en race, men det er jo ikke det der lægges, op til i din beskrivelse. Det er jo til enkeltindivider i en allerede bestående race.

 

Undskyld at jeg misforstod dig, det er altså stamtavlen du ikke kan se hvad du skal bruge til ?

 

Nej, det er ikke det jeg lægger op til i forhold til Penny der var det for sjov, som jeg skrev også. Men derfor er det jo stadig det samme, og det faktum at hundene stadig "way back" altså havde en tom stamtavle..

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld at jeg misforstod dig, det er altså stamtavlen du ikke kan se hvad du skal bruge til ?

 

Nej, det er ikke det jeg lægger op til i forhold til Penny der var det for sjov, som jeg skrev også. Men derfor er det jo stadig det samme, og det faktum at hundene stadig "way back" altså havde en tom stamtavle..

 

Det er i orden, ja jeg kunne ikke bruge stamtavlen til noget på ham.

 

Jo, alle racer er jo principielt startet fra 0. Godkendelsen af enkeltindivider som det beskrives her er dog så omstændig at jeg stærkt tvivler på nogen er gået den vej, men er stoppet halvvejs og har 1. købt en fci hund, eller 2... droppet projektet. Der er større forudsætning for at lykkes hvis det sker organiseret som det eksempelvis er sket for broholmeren og dansk/svensk gårdhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej, jeg lavede indlægget 10 minutter før jeg fik fri fra arbejde, hvor jeg lige havde læst en hurtig artikel om det :lol: Så jeg havde ikke tænkt over det i mere end maks 15 minutter før jeg skrev indlægget :lol: Jeg har altid synes det er super ærgerligt at Penny ikke har stamtavle, men for mig er det ligegyldigt, det betyder bare hun ikke bliver brugt i avl, og den fristelse er måske meget god ikke at have!

 

Jeg kunne sagtens overveje at udstille hende i den klasse de kalder "renracet, tavleløse", hvis hun kunne blive bedømt efter FCI standard, og "seriøst". Bare for "sjov"... Ligesom at jeg en dag vil stille op til et agility stævner og faile totalt, men det er sjovt... Jeg ville nok ikke gide at bruge energi på at få hende avlsgodkendt, det virker tåbeligt at skulle bruge energi på at få hende godkendt til noget jeg kan gøre uanset hvad, og ville jeg have en hvalp med stamtavle, ville jeg nok hellere købe mig til det og ikke risikere Pennys liv (Og en masse af min energi på at få stamtavlen på hende).

 

Idéen synes jeg er sjov dog.. Og jeg synes det er bemærkelsesværdigt på en besynderlig, og lille smule alarmerende måde.....

 

Super :5up:

 

Blev bare i tvivl om hvad der egentlig var bagtanken med indlægget....

 

OG Penny er jo skøn og dejlig, mærkeligt papir eller ej! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville da hvis jeg tog på en udstilling og fik at vide hun bare ikke lignede noget som helst, f.eks. ikke nødvendigvis gå efter en aussie far, men så sige fint så laver jeg bare et blandingskuld med stort B.

 

Jeg ville aldrig lave en blandings kuld på Penny, og lavede jeg nogensinde et kuld på hende, ville den han jeg ville søge efter aldrig "gå med til" (nok mest ejeren :lol: ) At parre en lille bastard som hende!

 

 

Shii....... nogle gange er det altså lidt svært at forstå hvad du mener :lol:

 

 

ak ak, nu har jeg fundet det!

 

Det er slet ikke i Holland, men i Belgien.

 

Her kan man registrere sin hund i noget der hedder RISH, hvor efter man kan udstille hunden på lige fod med hunde med stamtavler, for at den kan blive godkendt skal den så have to ZG (Zeer goed= meget god) eller U (Uitmuntend=Fremragende), i åben klasse, og fra to forskellige dommere...

 

RISH er altså en stambog som er baseret på en racerenhund, med ukendte aner.. Efter 4 generationer, vil hvalpene kunne få en LOSH stambog, som er godkendt af FCI. (De første 4 generationer vil altså ikke være godkendte af FCI). Hvalpene vil få an ALSH stambog, som er med "nye aner"....

 

Aha ok :) Men er det så en ting der findes pga at der er blevet lavet nye racer/genskabt racer, mon?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii....... nogle gange er det altså lidt svært at forstå hvad du mener :lol:

 

 

Aha ok :) Men er det så en ting der findes pga at der er blevet lavet nye racer/genskabt racer, mon?!

 

Det er bare ment som at jeg ikke synes der er nogen grund til at lave et kuld "aussies" som er lort og ikke ligner aussies :lol: Så vil jeg hellere lave et blandingskuld og sige "Det er bastarder".. Hvilket jeg så i bund og grund heller ikke ville gøre :lol:

 

Det er ikke lavet til at genskabe og sådan.. For det er også for f.eks. kastrerede hunde og den slags.. Og.. de kan jo ikke hjælpe til det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...