Hop til indhold

Rallytræningstråden 2013


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Men der står jo ikke om hunden gerne må gå lidt foran, for at være i pladspositionen når hun har snurret rundt om sig selv...

 

Må hellere være tålmodig og så spørge min klubkammerat der er igang med dommeruddannelsen...

 

Hun skal være inden for en ½ meter fra dig i hele følget :blink: Dvs. det at hun lige går lidt frem for så at snurre rundt ville ikke trække i min bog - alternativt sætter du bare farten en lille smule op i det, du giver hende kommandoen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 509
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Min lille hund var så dygtig i går til træning :lun: Vi har slet ikke trænet bakke ved siden af mig, men den fangede hun med det samme, så tror jeg bruger det som udgangspunkt og så kan jeg forhåbentligt komme frem til hun bakker væk fra mig bagefter :-D

Altså vi er stadig dem der ikke kan så meget og mens de andre nærmest bare træner løs hele timen så holder vi ret mange snuse pauser, kigge på de andre pauser og det sidste stykke tid jagtede vi mus :lol: men vi hygger os :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad lige og tænkte lidt, mens Cassi og jeg så videoen. Nogle gange benytter du aktiv fejlmelding. Tænkte måske at du skulle gøre det samme hvis hun begynder at køre fast med at tilbyde adfærd som ikke er den du vil have. Evt. køre lidt alá one strike, and out? Altså give hende muligheden for at tilbyde en adfærd efter det første skridt, er den ikke korrekt, så giver du fejlmeldingen(mener du siger noget i stil med "det er ikke godt nok" kan ikke huske det ordret) og så starter forfra. Hun er jo en hund med massere af arbejdsiver(lidt som mine to åndssvage borderdyr), så tror såmænd nok hun skulle kæmpe videre.

 

Jeg ved at det hjælper mine rigtig meget med aktiv fejlmelding, hvis vi arbejder med en øvelse, hvor hunden pludselig kører i ring. Mine de har en helt klar rutine, giver jeg dem fejlmeldingen, så går de automatisk tilbage til udgangspunktet og er klar til at forsøge igen.

Ideen med at hunden selv skal finde frem til det vi vil have den til er fin, men nogle hunde har bare brug for at få at vide at de er på den gale vej, for ellers kører de igennem hele deres repetoir af adfærd og har glemt hvad den lige har foretaget sig og som den fik belønning for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad lige og tænkte lidt, mens Cassi og jeg så videoen. Nogle gange benytter du aktiv fejlmelding. Tænkte måske at du skulle gøre det samme hvis hun begynder at køre fast med at tilbyde adfærd som ikke er den du vil have. Evt. køre lidt alá one strike, and out? Altså give hende muligheden for at tilbyde en adfærd efter det første skridt, er den ikke korrekt, så giver du fejlmeldingen(mener du siger noget i stil med "det er ikke godt nok" kan ikke huske det ordret) og så starter forfra. Hun er jo en hund med massere af arbejdsiver(lidt som mine to åndssvage borderdyr), så tror såmænd nok hun skulle kæmpe videre.

 

Jeg ved at det hjælper mine rigtig meget med aktiv fejlmelding, hvis vi arbejder med en øvelse, hvor hunden pludselig kører i ring. Mine de har en helt klar rutine, giver jeg dem fejlmeldingen, så går de automatisk tilbage til udgangspunktet og er klar til at forsøge igen.

Ideen med at hunden selv skal finde frem til det vi vil have den til er fin, men nogle hunde har bare brug for at få at vide at de er på den gale vej, for ellers kører de igennem hele deres repetoir af adfærd og har glemt hvad den lige har foretaget sig og som den fik belønning for.

 

D kan have fat i noget der... Alle de øvelser vi kører her er kendte øvelser, så derfor fejlmelder jeg hende. Men jeg er nok rigtig slem til ikke at fejlmelde når vi nyindlærer... Og det er nok egentlig noget pjat. For Karlambliver sgu aldrig ked af det.... Hun vil bare mere, ligemeget hvad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lavet et par bakkevideoer med Karla, for at I kunne fortælle mig hvad jeg gør forkert :mrgreen: men tror I jeg kan få skidtet til at virke? Selvfølgelig ikke :roll:

 

den eneste ud af mine 5 videoer der kunne uploades lige nu var denne.... Så den får i... Også selvom der ikke er noget bak foran i den

 

Hvordan har du trænet bakke i plads? Min tanke, når jeg ser videoen, er, at hun jo bakker fint, men hun kommer for langt tilbage i forhold til dig, så hun ryger ud af pladspositionen. Jeg ville træne det som en pladsøvelse snarere end som en bakkeøvelse (ved jo ikke, hvad I har gjort, men det ser ikke helt ud som om, at I har trænet det som en pladsøvelse). Så du træner det som plads, men bare hvor I bevæger jer bagud i stedet for fremad, så hun hele tiden skal holde pladspositionen med sin skulder ud for dit ben - uanset hvilken retning du bevæger dig i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har du trænet bakke i plads? Min tanke, når jeg ser videoen, er, at hun jo bakker fint, men hun kommer for langt tilbage i forhold til dig, så hun ryger ud af pladspositionen. Jeg ville træne det som en pladsøvelse snarere end som en bakkeøvelse (ved jo ikke, hvad I har gjort, men det ser ikke helt ud som om, at I har trænet det som en pladsøvelse). Så du træner det som plads, men bare hvor I bevæger jer bagud i stedet for fremad, så hun hele tiden skal holde pladspositionen med sin skulder ud for dit ben - uanset hvilken retning du bevæger dig i.

 

Hunden har aldrig lært en pladsposition :oops: men ja, hun bakker yderst entusiastisk når hun er ved siden af mig og ender derfor ofte for langt bagude...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden har aldrig lært en pladsposition :oops: men ja, hun bakker yderst entusiastisk når hun er ved siden af mig og ender derfor ofte for langt bagude...

 

Du kunne med fordel klikke (eller bare sige dygtig eller andet), for at hun bakker 1 skridt. Altså sådan du når at klikke mens hun stadig er ved siden af dig og INDEN hun når at komme bag dig. (Kan godt se man skal være hurtig :blink:). Og så prøve at øge kriterierne til 2 skridt osv. Hvis hun så når at komme bag dig, så bare bryd. Du behøver ikke sige noget - det er faktisk helt "rigtigt" at du ikke fejlmelder på øvelser hun ikke er helt klar over hvad hun skal. Aktiv fejlmelding er ofte i de øvelser hunden er stærk i og har lavet mange gange og kender, som den pludselig laver fejl i. Nye øvelser fejler man ikke i, da hunden ikke aner hvad fejlen er. Håber det giver mening :-) Og om du bruger det eller ej er jo helt op til dig. Jeg synes bare det giver meget god mening, at hunden skal vide hvad den fejles på, og ellers skal den bare ignoreres (negativ straf) og forsøge igen. Så derfor vil jeg blot bryde øvelse. Hvis hun laver fejl igen, så gå et kriterie ned og forstærk der nogle gange, inden du igen øger. Det kunne i hvert fald være en måde at gøre det på :-)

 

og tak for en sød video - hun er virkelig på, det er rigtig dejligt at se så glad en hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne med fordel klikke (eller bare sige dygtig eller andet), for at hun bakker 1 skridt. Altså sådan du når at klikke mens hun stadig er ved siden af dig og INDEN hun når at komme bag dig. (Kan godt se man skal være hurtig :blink:). Og så prøve at øge kriterierne til 2 skridt osv. Hvis hun så når at komme bag dig, så bare bryd. Du behøver ikke sige noget - det er faktisk helt "rigtigt" at du ikke fejlmelder på øvelser hun ikke er helt klar over hvad hun skal. Aktiv fejlmelding er ofte i de øvelser hunden er stærk i og har lavet mange gange og kender, som den pludselig laver fejl i. Nye øvelser fejler man ikke i, da hunden ikke aner hvad fejlen er. Håber det giver mening :-) Og om du bruger det eller ej er jo helt op til dig. Jeg synes bare det giver meget god mening, at hunden skal vide hvad den fejles på, og ellers skal den bare ignoreres (negativ straf) og forsøge igen. Så derfor vil jeg blot bryde øvelse. Hvis hun laver fejl igen, så gå et kriterie ned og forstærk der nogle gange, inden du igen øger. Det kunne i hvert fald være en måde at gøre det på :-)

 

og tak for en sød video - hun er virkelig på, det er rigtig dejligt at se så glad en hund :-)

 

men denne bakkeøvelse har hun jo helt styr på - altså bak ved siden af mig... Altså hvis man vil være pertentlig, så er den selvfølgelig fejlindlært fordi hun bakker lidt for entusiastisk, men jeg er på ingen måder pertentlig når det kommer til lydighed :genert: Det er kun i agility'en jeg synes det er sjovt at nørde med små detaljer... :oops: Så hvis jeg ville, kunne jeg jo sagtens fejlmelde hende her... Det gør jeg nok ikke, for denne øvelse er jeg ok tilfreds med. Det er den anden "bak foran" der er noget skrammel... Men tror måske at min telefon overvejer at stoppe med at holde videoerne gidsel... så måske kan jeg uploade en video lidt senere....

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kunne du jo så lære hende. :lol:;-)

 

Er igang, via elefanten. Og man kan faktisk se et par gange i videoen, at hun begynder at lure konceptet :lun: Så det skal nok komme... Fx 1 minut inde ca. hvor hun prøver at rette ind og ca. 1.50 inde, hvor jeg træder et skridt til siden og hun går med sidelæns - der plejede hun at vende helt og så sætte sig vinkelret på mig :mrgreen:

 

Hendes bakke ved siden af, er indlært via håndtarget. Så jeg tror bare jeg skal passe på med at tage min hånd for langt bagud....

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne med fordel klikke (eller bare sige dygtig eller andet), for at hun bakker 1 skridt. Altså sådan du når at klikke mens hun stadig er ved siden af dig og INDEN hun når at komme bag dig. (Kan godt se man skal være hurtig :blink:). Og så prøve at øge kriterierne til 2 skridt osv. Hvis hun så når at komme bag dig, så bare bryd. Du behøver ikke sige noget - det er faktisk helt "rigtigt" at du ikke fejlmelder på øvelser hun ikke er helt klar over hvad hun skal. Aktiv fejlmelding er ofte i de øvelser hunden er stærk i og har lavet mange gange og kender, som den pludselig laver fejl i. Nye øvelser fejler man ikke i, da hunden ikke aner hvad fejlen er. Håber det giver mening :-) Og om du bruger det eller ej er jo helt op til dig. Jeg synes bare det giver meget god mening, at hunden skal vide hvad den fejles på, og ellers skal den bare ignoreres (negativ straf) og forsøge igen. Så derfor vil jeg blot bryde øvelse. Hvis hun laver fejl igen, så gå et kriterie ned og forstærk der nogle gange, inden du igen øger. Det kunne i hvert fald være en måde at gøre det på :-)

 

og tak for en sød video - hun er virkelig på, det er rigtig dejligt at se så glad en hund :-)

 

Jamen, hvis du går ind og bryder hunden i dens arbejde, benytter du så ikke aktiv fejlmelding? For min hund ville det være nøjagtig det samme.

 

Og så er formålet med aktiv fejlmelding jo netop at gøre hunde klar over hvor den begår sin fejl. For en hund som Karla kunne jeg forestille mig at der meget hurtigt bliver dannet et mønster i den adfærd hun tilbyder, og ved at bruge aktiv fejlmelding fortæller du jo netop hunden klart og tydeligt at den skal tilbyde noget andet end det den har gang i.

 

fx har Cassi fået indlært at halsgivningen skal forsætte selv om man er passiv så kommer der på et tidspunkt en reaktion. Så hvis jeg er ved at arbejde med adfærden gå op på baljen med bagbenene og hun vælger at tilbyde halsgivning, så vil hun forsætte hvis jeg forholder mig passiv(og tror mig det gør hun og hun bliver ved). Og så er det vigtigt at jeg fortæller hende at jeg værdsætter hendes forsøg, men det er ikke den adfærd jeg ønsker nu.

 

For mig skal aktiv fejlmelding ikke bruges som en måde at straffe hunden på, men til at hjælpe hunden med at vide præcis hvad den har gjort galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, hvis du går ind og bryder hunden i dens arbejde, benytter du så ikke aktiv fejlmelding? For min hund ville det være nøjagtig det samme.

 

Og så er formålet med aktiv fejlmelding jo netop at gøre hunde klar over hvor den begår sin fejl. For en hund som Karla kunne jeg forestille mig at der meget hurtigt bliver dannet et mønster i den adfærd hun tilbyder, og ved at bruge aktiv fejlmelding fortæller du jo netop hunden klart og tydeligt at den skal tilbyde noget andet end det den har gang i.

 

fx har Cassi fået indlært at halsgivningen skal forsætte selv om man er passiv så kommer der på et tidspunkt en reaktion. Så hvis jeg er ved at arbejde med adfærden gå op på baljen med bagbenene og hun vælger at tilbyde halsgivning, så vil hun forsætte hvis jeg forholder mig passiv(og tror mig det gør hun og hun bliver ved). Og så er det vigtigt at jeg fortæller hende at jeg værdsætter hendes forsøg, men det er ikke den adfærd jeg ønsker nu.

 

For mig skal aktiv fejlmelding ikke bruges som en måde at straffe hunden på, men til at hjælpe hunden med at vide præcis hvad den har gjort galt.

 

Camilse har helt ret i, at Karla meget hurtigt danner kæder og går lidt i "selvsving" - hvis alt andet fejler går hun igang med sin "hoppebold" rutine - som jeg også beder hende stoppe et par gange her i videoen... Derfor fejlmelder jeg hende også, så jeg kan få brudt noget der er fejl... Jeg har nok bare været lidt for "blødsøden" med at fejlmelde hende i nyindlæring... Fejlmelder hende som regel kun i kendte øvelser... Men bliver helt i tvivl om hvad jeg mon egentlig gør i nyindlæring :lol: Karla er ikke en hund man kan ignorere og tro det får hende til at stoppe, så fortsætter hun enten med det hun laver eller også kegler hun bare videre igennem hele sit repertoire - indtil hun ender i hoppebolden

Link til indlæg
Del på andre sites

Så gav telefonen slip på videoerne af Johna. Grunden til at der er musik på er, at Karla bruger det meste af videoen på at klage sig voldsomt over, at det er Johna jeg træner med :roll:

 

[video=youtube_share;a3mUddsQ8MI]

 

og hvis i undrer jer over sik sak mellem ben og gå ind under mig, så træner jeg det næsten hver gang med Johna, fordi hun er meget usikker på at gå ind under mig... Hun er dog blevet meget bedre. Hun vægrer sig faktisk næsten slet ikke i denne video...

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, hvis du går ind og bryder hunden i dens arbejde, benytter du så ikke aktiv fejlmelding? For min hund ville det være nøjagtig det samme.

 

Og så er formålet med aktiv fejlmelding jo netop at gøre hunde klar over hvor den begår sin fejl. For en hund som Karla kunne jeg forestille mig at der meget hurtigt bliver dannet et mønster i den adfærd hun tilbyder, og ved at bruge aktiv fejlmelding fortæller du jo netop hunden klart og tydeligt at den skal tilbyde noget andet end det den har gang i.

 

fx har Cassi fået indlært at halsgivningen skal forsætte selv om man er passiv så kommer der på et tidspunkt en reaktion. Så hvis jeg er ved at arbejde med adfærden gå op på baljen med bagbenene og hun vælger at tilbyde halsgivning, så vil hun forsætte hvis jeg forholder mig passiv(og tror mig det gør hun og hun bliver ved). Og så er det vigtigt at jeg fortæller hende at jeg værdsætter hendes forsøg, men det er ikke den adfærd jeg ønsker nu.

 

For mig skal aktiv fejlmelding ikke bruges som en måde at straffe hunden på, men til at hjælpe hunden med at vide præcis hvad den har gjort galt.

 

Du har helt ret i at selve det at sige fejl og så det at bryde minder meget om hinanden. Mener bare helt bestemt at der er en forskel. :hmm:

nå det vil jeg undersøge nærmere og så vender jeg tilbage. Bliver nemlig selv helt i tvivl nu :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har helt ret i at selve det at sige fejl og så det at bryde minder meget om hinanden. Mener bare helt bestemt at der er en forskel. :hmm:

nå det vil jeg undersøge nærmere og så vender jeg tilbage. Bliver nemlig selv helt i tvivl nu :-)

 

Så fik jeg undersøgt sagen.

 

Altså der er faktisk en forskel. Ved at bryde så forventer man at hunden prøver noget andet. Og det er vigtigt at gøre i indlæringsperioden. Selvfølgelig skal man ikke bryde hele tiden, men hvis eks. hunden giver sig til at halse, men man prøver at få en anden adfærd frem.

Der hvor man kan sige fejl er når hunden eks. har lavet fremadsendelsen rigtig mange gange, og den så prøver om den kan stoppe lidt før tid, for hurtigere at få godbidden. Da kan vi sige fejl, sådan at hunden finder ud af at det ikke kan betale sig at prøve at "snyde", det giver ikke godbidden hurtigere. Snyder hunden igen, må vi tilbage i vores kriterier.

 

Den risiko der er ved at sige fejl i forhold til at bryde, er at fejl er en stimulus, og ofte så bliver det en stimulus for det hunden er i færd med. Vi siger det jo i det hunden laver fejlen, fuldstændig som vi vil sætte stimulus på en adfærd. Eneste forskel er at belønningen udebliver. Eks. så har jeg brugt den da jeg på et tidspunkt lavede løb til figurant og barney vil tage bringslet i munden på vej ud til figuranten. (Han meldte ikke for tidligt, han vil bare lige være klar med den i munden når han kom derud). Der sagde jeg fejl til ham, og kaldte ham hjem. Så han har nu et billede af at fejl betyder "vend om og vend tilbage til fører". Da jeg så holdte min dumme mund lukket, og idet han tog den i munden i løbet, vendte figuranten sig og gik sin vej. Så stoppede han faktisk op og undrede sig over hvad pokker der skete, og hvorfor han ikke kunne få sin belønning. Så han TÆNKTE mere over fejlen ved at adfærden blev brudt, end ved at jeg sagde fejl.

Derudover så risikere man at hunden bliver mere passiv hvis man siger fejl, end hvis man bryder. Spørg mig ikke hvorfor, men jeg kan faktisk se det på min egen hund (som jeg nu har fundet ud af at jeg har sagt fejl til alt for meget), og jeg prøvede det på egen krop, og der skete faktisk det at vendte min træner sig om så prøvede jeg videre, hvorimod at hvis han sagde fejl til mig så blev jeg mere passiv (prøvede det inden jeg vidste at det var det der skete ved det).

Så der er altså forskel, selvom JEG stadig synes den er lille og det er svært helt at forstå. Men jeg lærer det vel en dag :D Det mest utrolige er at jeg synes at jeg kan se det i min hunds træning. Godt vi fik denne snak så jeg blev opmærksom på det :-) Og jeg beklager hvis det er dårligt forklaret, synes det er svært at forklare på skrift. Jeg måtte selv prøve det, før jeg fik en ide om forskellen. Er stadig ikke helt sikker på at jeg har 100 % styr på det. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig i, at for nogle hunde kan fejlmelding resultere i passivitet. Det kan jo skyldes at hunden ikke er arbejdsnarkoman, ikke har en sikkerhed i det den gør, at man ikke gør det korrekt osv. Omvendt, så mener jeg at Karla ikke er ren klikkerhund, og min erfaring er at hunde der ikke gennemført klikkerhunde(det kunne fx være crossoverhundene og den slags) og de er så vant til at blive fejlmeldt, at de har svært ved at håndtere at fejl uden at blive gjort opmærksom på det. Nu er Joy ikke den skarpeste kniv i skuffen, og hvis jeg bare stod og lod ham gå igang med den store omgang tilbyden af adfærd og han ikke rammer adfærden, så ville han gå i spåner, hvis han skulle blive ved med at forsøge. Han var dog en stjerne i går, hvor jeg lavede fjerndirigering med Cassi i stuen og han ellers prøvede al den adfærd han kunne for at få lidt opmærksomhed også. Det var først da han lå for mine fødder og spillede død at det helt gik op for mig hvad han havde gang i.

 

Men jeg vil gerne lige dele en video hvor det har været vigtig for mig at bruge aktiv fejlmelding, også selvom hun var i en periode hvor hun var ved at lære at arbejde med den slalom. Hun bliver fejlmeldt 2 gange lige efter hinanden og forsætter nu alligevel ufortrødent. Havde jeg ikke givet hende en fejlmelding, var hun anden gang forsat hele vejen ned, og da slalommen har en stor værdi for hende, så var hendes forkerte indgang blevet belønnet(jeg er sikker på at hun var forsat, hvis jeg ikke havde sagt noget til hende).

SVbMGkfaCij_w

 

 

Mht. dit eksempel, så er det jo også en fejlmelding af hunden at den går. I min verden skulle du(hvis du ikke ville fejlmelde hunden) have taget bringslet ud af munden på den, få den i pladsposition og sende den ud på ny. Så havde du ikke brugt fejlmelding, men blot ignoreret det den havde gjort forkert. Men i min verden må figuranten også kun en med min hund, nemlig give belønningen hvis hele øvelsen er udført korrekt(kortvarigt havde figuranten også til opgave at give løsbiddet til hunden). Men det er jo en helt anden øvelse og har jo intet med rally at gøre.

 

 

For lige at vende tilbage til Karla, så tænker jeg lidt to ting. Det er ikke en "rigtig" klikkerhund, og derfor kan man ikke bare sige ignorer den forkerte adfærd og vent til den rigtige kommer. Det er den slet ikke opflasket med, og jeg tror det kan give anledning til frustration og øget stress(når Anna fortælle om Karla så minder den meget om gamle Joy).

Den anden ting er at så vidt jeg har forstået så kan Karla godt bakke nogle skridt, og så er der vel mere tale om udbyggelsen af en allerede tillært adfærd end nyindlæring?

 

 

Jeg vil da lige skynde mig at sige at Cassi kun får fejlmelding ved halsgivning når hun er ved at skulle lære noget nyt. Jeg kan simpelthen ikke tillade mig at hun gør herhjemme i stuen, når vi bor i rækkehus :blink: Den ene dag da jeg arbejde med at gå fra plads til her nåede hun at lave ti forskellige øvelser og hente 3 forskellige ting før hun havnede med ved den rigtige adfærd. Det går bare ikke med Joy, han var blevet helt vildt stresset.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig i, at for nogle hunde kan fejlmelding resultere i passivitet. Det kan jo skyldes at hunden ikke er arbejdsnarkoman, ikke har en sikkerhed i det den gør, at man ikke gør det korrekt osv. Omvendt, så mener jeg at Karla ikke er ren klikkerhund, og min erfaring er at hunde der ikke gennemført klikkerhunde(det kunne fx være crossoverhundene og den slags) og de er så vant til at blive fejlmeldt, at de har svært ved at håndtere at fejl uden at blive gjort opmærksom på det. Nu er Joy ikke den skarpeste kniv i skuffen, og hvis jeg bare stod og lod ham gå igang med den store omgang tilbyden af adfærd og han ikke rammer adfærden, så ville han gå i spåner, hvis han skulle blive ved med at forsøge. Han var dog en stjerne i går, hvor jeg lavede fjerndirigering med Cassi i stuen og han ellers prøvede al den adfærd han kunne for at få lidt opmærksomhed også. Det var først da han lå for mine fødder og spillede død at det helt gik op for mig hvad han havde gang i.

 

Men jeg vil gerne lige dele en video hvor det har været vigtig for mig at bruge aktiv fejlmelding, også selvom hun var i en periode hvor hun var ved at lære at arbejde med den slalom. Hun bliver fejlmeldt 2 gange lige efter hinanden og forsætter nu alligevel ufortrødent. Havde jeg ikke givet hende en fejlmelding, var hun anden gang forsat hele vejen ned, og da slalommen har en stor værdi for hende, så var hendes forkerte indgang blevet belønnet(jeg er sikker på at hun var forsat, hvis jeg ikke havde sagt noget til hende).

SVbMGkfaCij_w

 

 

Mht. dit eksempel, så er det jo også en fejlmelding af hunden at den går. I min verden skulle du(hvis du ikke ville fejlmelde hunden) have taget bringslet ud af munden på den, få den i pladsposition og sende den ud på ny. Så havde du ikke brugt fejlmelding, men blot ignoreret det den havde gjort forkert. Men i min verden må figuranten også kun en med min hund, nemlig give belønningen hvis hele øvelsen er udført korrekt(kortvarigt havde figuranten også til opgave at give løsbiddet til hunden). Men det er jo en helt anden øvelse og har jo intet med rally at gøre.

 

 

For lige at vende tilbage til Karla, så tænker jeg lidt to ting. Det er ikke en "rigtig" klikkerhund, og derfor kan man ikke bare sige ignorer den forkerte adfærd og vent til den rigtige kommer. Det er den slet ikke opflasket med, og jeg tror det kan give anledning til frustration og øget stress(når Anna fortælle om Karla så minder den meget om gamle Joy).

Den anden ting er at så vidt jeg har forstået så kan Karla godt bakke nogle skridt, og så er der vel mere tale om udbyggelsen af en allerede tillært adfærd end nyindlæring?

 

 

Jeg vil da lige skynde mig at sige at Cassi kun får fejlmelding ved halsgivning når hun er ved at skulle lære noget nyt. Jeg kan simpelthen ikke tillade mig at hun gør herhjemme i stuen, når vi bor i rækkehus :blink: Den ene dag da jeg arbejde med at gå fra plads til her nåede hun at lave ti forskellige øvelser og hente 3 forskellige ting før hun havnede med ved den rigtige adfærd. Det går bare ikke med Joy, han var blevet helt vildt stresset.

 

Det her bliver lige mit sidste svar - vil ikke spame rally tråden mere :-) Du kan helt sikkert sagtens have ret i at der er forskel på om hunden er "ren" klikkertrænet, eller ikke. Og jeg siger slet ikke at Amocca skal gøre det på den måde, det var mere fordi vi var kommet ind i snakken, og så vil jeg lige skrive det jeg havde fundet ud af :-)

 

Jeg arbejder efter at hvis hunden laver mere end to fejl, så går jeg tilbage i mine kriterier.

Ang. at sende til figurant så arbejder jeg lige nu kun med momenter. Den er slet ikke kædet endnu, der er ikke stimulus på, og han starter ikke fra pladsposition. Vi har blot været ved at forstærke vores svage led, løb til figurant og tag bringslet i munden. Også derfor han bliver klikket og belønnet ved figuranten.

 

og så trækker jeg mig lige, så tråden kan komme tilbage til dens oprindelige emne: rally. (Camilse du skal være velkomme til at sende en PB eller andet, synes bare ikke vi skal stjæle mere at trådens indhold :-) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...