Hop til indhold

Min første hund

Gæst Idunno
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Jeg har længe gået og ville have mig en hund og så tænker jeg nu skal det være..

Det skal bo i en lejlighed og være med på job om dagen (har en butik den kan komme med i) motion ville den kunne få ved at jeg gik på job det er ca 1,5km også kunne man tage en længer tur hjem, hvis det er nødvendigt. Den skulle også kunne komme med ud og sejle et par gange om mrd, der skal den jo helst ikke fryse. Jeg har kigget lidt på en dansk svensk gårdhund, da størrelsen ville passe godt men er bange for den ville fryse når jeg sejler, håber i kan hjælpe ville det være en hund for mig eller er der måske en anden der er bedre?

Mvh

Emil

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at fryse er nemt at komme over - hunden får bare et dækken på:-)

Jeg tænker måske også at du kunne kigge på noget lille terrier, fx cairn eller westie. De er knap så reserverede som DSG, og jeg går ud fra at du gerne vil have en hund der tager pænt imod kunder i butikken?

Husk i øvrigt at give hunden redningsvest på når i sejler:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En DSG kunne sagtens være et bud! Som du selv nævner er det dog nogle små frysende stakler idet de ingen underuld har. De fleste dansk/svenske er glade for at få et dækken på, og om nødvendigt kan de jo iklædes en hel dragt (alá flyverdragt). Husk bare at de skal lære det fra de er helt små.

Men mht. at have hund med i butik, skal du overveje at en hvalp skider når den skal - Også selv om det ikke liiiige var det mest praktiske sted. Dog tænker jeg sagtens at en DSG kan være en "butikshund" der elsker at agere med kunderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror at jeg ville gå efter en let reserveret race, hvis jag skulle have den med i butik...hvis jeg havde min den ene med i butik, ville kun de kunder der virkelig elskede hunde komme igen.

Tror sagtens en dsg kan klare begge dele, det samme med mange af de små terriers. Faktisk er der rigtig mange racer at vælge imellem, som kan klare både butiks og båd kravet. Så måske skal du overveje om du vil have en meget selvstændig race, eller en mere samarbejdende/træningsvillig, hvor meget du kan lide den gør, hvilket udseende du kan lide mm.

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først tak for svar =)

Mht udseende det er ikke så vigtigt, bare den ikke skal have børstes og klippes alt for tit. Motion jeg kommer til at gå væsentligt mere med mig hund end næsten alle jeg kender der har hund, men jeg kan gå igennem en park på vej hjem, hvor den kan komme til at løbe frit rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ved faktisk ikke hvor mange kilometer jeg/vi går med vores beagler - men jeg vil tro de sammenlagt får over 4 kilometer pr. dag pr hund- men jeg tror mere det er langt vigtigere at man, mens man går, giver hunden tid til at snuse rundt eller hvis den bare vil stå og kigge, ligesom man også kan træne lidt med den undervejs. Min type hund er ikke beregnet på at skal gå derudad - den er mere til at snuse/støve rundt, stå og kigge tingene ud - så en tur på ½ time kan sagtens vare meget længere.

Nogle dage er vores ture også kortere i sær i den her kulde, hvor vi ikke går lange ture - til gengæld er beaglerne så oftere i haven af forskellige intervaller.

Den mentale del er set med mine øjne langt vigtigere end at gå tur - ligesom leg og løbe rundt også er en vigtig del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved faktisk ikke hvor mange kilometer jeg/vi går med vores beagler - men jeg vil tro de sammenlagt får over 4 kilometer pr. dag pr hund- men jeg tror mere det er langt vigtigere at man, mens man går, giver hunden tid til at snuse rundt eller hvis den bare vil stå og kigge, ligesom man også kan træne lidt med den undervejs. Min type hund er ikke beregnet på at skal gå derudad - den er mere til at snuse/støve rundt, stå og kigge tingene ud - så en tur på ½ time kan sagtens vare meget længere.

Nogle dage er vores ture også kortere i sær i den her kulde, hvor vi ikke går lange ture - til gengæld er beaglerne så oftere i haven af forskellige intervaller.

Den mentale del er set med mine øjne langt vigtigere end at gå tur - ligesom leg og løbe rundt også er en vigtig del.

Jeg har det ligesom dig, at det ikke er kvantiteten af gåturene der er vigtigst, men kvaliteten. Mine får heller ikke ret lange gåture i denne her kulde og de to gamle får slet ikke så lange ture, som Bella og Tulle. Når vi går, så prøver jeg på, at varierer turene så meget, så vi ikke går de samme steder hvergang, men så der hele tiden er noget nyt der skal udforskes.

Til TS, jeg kan varmt anbefale en DSG. En dejlig sjov, kvik og lærenem lille hund. For øvrigt, har min nabo også lige fået en lille DSG hvalp, de sejler også et par gange om året og derfor skulle det også være en lille hund, da deres båd ikke er så stor igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med DSG'er er bare at der ville være ret meget vovovovovov hver gang der kom kunder i den der butik :hmm:

Men hvis hunden er med fra den er helt lille hvalp, mon den så ikke lærer at i butikken kommer der bare mange kunder ? :vedikke:

Nu er jeg ikke selv så meget til de fladsnudede hunde, men jeg tænker alligevel en mobs ? Og så af ordentlige linier, der også har fokus på sundhed ?

Pug_portrait.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites