Hop til indhold

Update på min tynde hund + hjælp til blodprøve


MichelleH
 Share

Recommended Posts

Hej HF.

 

Synes lige det var på plads med en opdatering på min tidligere tråd: http://www.hunde-forum.dk/debat/35588-min-hund-er-tynd-dyrlaegen-har-nu-sat-hende-pa-kattemad.html Dertil lidt spørgsmål og undren efter dagens dyrlægebesøg. Måske nogen af jer kan hjælpe?

 

Nellie var over julen sat på killingemad ad dyrlægen for at få hende til at tage på. Hun gad dog kun spise det et par dage og gik så tilbage i sit "Jeg vil ikke spise det med i synes jeg skal" I starten af januar havde hun en lille periode hvor det faktisk gik rimelig godt med hundemaden, men uden resultat. (dyrlægen har været inde over indtil nu)I onsdags synes jeg det var på tide med en blodprøve og fik tid i næste uge. Igår aftes begyndte Nellie pludselig at savle meget. Jeg tog det ikke så tungt da hun gerne ville tygge i hendes tyggeben og virkede glad. Da jeg gik i seng savlede hun forsat og det tiltog så jeg var nød til at ligge hende på et håndklæde. Hen på natten blev hun meget urolig, pev og vandrede frem og tilbage i sengen. Hun løb rundt på gulvet og gemte sig under sengen.Jeg fik hende nogenlunde til ro i sengen, men hun rystede svagt resten af natten. Til formiddag var hun bedre og savlede nu kun lidt og var ellers rolig.Jeg fik en tid ved dyrlægen og kørte ned med hende. Hun havde ingen feber eller viste tegn på smerte så vi tog en blodprøve. Her kan i måske hjælpe lidt. Det skal siges at det er en forholdsvis ny dyrlæge i klinikken og vi har ikke brugt hende før. Vores faste dyrlæge var ikke på klinikken idag. Måske er det bare mig der er forvant men jeg synes ikke hun var så kompetent som jeg havde forventet, og ikke særlig god til at formidle sin viden på forståelig vis. Hun måtte stikke hende to gange da hun ikke havde fået nok blod første gang og måtte så bruge begge forben. Nå men blodprøven viste (prøver at gengive hvad jeg forstod) at hun har lidt blodmangel og tegn på en infektion i kroppen. Og så snakkede hun noget om knoglemarven og de røde blodlegmer deri. Dyrlægen mente at blodmanglen kunne skyldes at hun spiser så lidt så hendes krop faktisk spiser sig selv. Hun kunne ikke give et bud få hendes opførsel i nat så vi fik smertestillende piller og antobiotika med hjem som hun skal have de næste dage. Jeg føler lidt at jeg bare fik de piller for så følte jeg nok at der blev gjort noget. Nellie har det heldigvis bedre men savler stadig lidt og ser lidt trist ud. Jeg spurgte dyrlægen hvor længe jeg kunne forvente hun ville savle men det kunne hun ikke svare på.

 

Har lagt et Billede ind af hendes resultat. Nogen kloge mennesker herinde som kan se noget ud af den? Jeg har heldigvis min mor som er bioanalytiker og gerne vil se på skemaet.

foto (6).jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeg godt tillade mig at ringe derned mandag og høre min faste dyrlæge om han gider kigge på det og fortælle hvad han ser? Eller er det at hænge hans kollega ud som ikke værende så dygtig?

 

Noget der også undrede mig lidt var at hun synes jeg skulle begynde at give hende jerntabletter (altså den mennesker spiser) Dem skulle jeg give en halv af dagligt for det kunne forbedre hendes blodmangel?

Redigeret af MichelleH
Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan godt ringe og spørge pænt om du kan gå gennem det med din sædvanlige dyrlæge. Personligt vil jeg da helst vide hvis der er nogen der er usikre på min forklaring eller utilfredse så jeg kan gøre det bedre. Det eneste jeg ønsker er at folk kan sige det på en pæn måde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår absolut intet af blodprøver:genert: Men jeg ville nok også gerne have dem gennemgået med den sædvanlige dyrlæge. Men jeg er også helt skamløs, og siger altid ærligt hvilken dyrlæge jeg foretrækker.

 

Hvordan var det, var hun testet for hjerte- og lungeorm? Kan ikke se om der er testet for parasitter, men ved min hund skulle der en blodprøve til at fastslå at hun havde lungeorm igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Nej det gør jeg ikke?
Godt men det er der jo mange der giver )hvidløgsolie eller hvidløgspulver for lopper og flåter..Men det kan faktisk give anæmi..

Min søsters hund (CKCS) havde anæmi og det var hjertet der var et eller andet med..Men nu scanner man jo hjerter :vedikke:

 

 

Hvor tynd er hun? HAr du prøvet råt spæk f.eks? ellers hakket kød med højt fedtindhold? måske hun hellere vil spise kød...<og så snart hendes krop har vænnet sig til at spise store portioner igen, kan hun jo gå tilbage til det du plejer at bruge

Link til indlæg
Del på andre sites

En almindelig kur tager ikke hjerte- og lungeorm. Kuren er enten panacurpiller i 5 dage, mikstur i 3x3 dage med 10 dages pause eller milbemax piller en gang om ugen i 4 uger. Jeg synes du skal INSISTERE på at få det testet! Og få forklaret om organernes funktion er blevet testet i den blodprøve.

 

Den med blodmangel kan sagtens hænge sammen med at hun er tynd. Jeg er ikke tynd, men har en sygdom der gør at jeg ikke altid kan optage næring fra maden. Det betyder at jeg skal tage vitaminer, bla. jern pga. lav blodværdi. Det samme gør sig nok gældende for hunde?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker med hensyn til at spise.. Jeg har haft succes med at servere mad rørt op med dåsemad feks og så give så lidt at hunden spiser op med det samme. Det kan så være man starter på en spiseskefuld.

 

Mad på faste tidspunkter eller efter faste aktiviteter, så du kan skabe en forventning. Feks at få mad efter gåtur.

 

Når så hunden gladeligt spiser sin en spiseskefuld 3 gange dagligt, så giver du lidt mere pr gang og hele tiden holde det på et punkt hvor hun spiser op.

Det er simpelthen en tilvænning for hunden at spise til skålen er tom.

 

Skuelle det nu virke og hun kommer op på at spise hen mod den mængde hun skal have, msåke endda tager på, så vil jeg først der begynde at fjerne til lækre tilsatte dåsemad/leverpostej/tun whatever- Og kun fjerne lidt af gangen, istedet tilsæt vand, så det søber i en leverpostejsovs:)

 

Det var sådan jeg fik lært min gamle pige at spise nogenlunde det hun skulle da hun var ung. En periode fik hun også en leverpostejmad med tykt lag smør til natmad.

Hun var et par kilo undervægtig, så det var vigtigere at hun spiste noget end at alt hun spiste var lige sundt;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Den med jerntabletterne tror jeg er god nok :) Jeg havde problemer med lidt blodmangel for nogle år siden og her skulle jeg også tage jern :)

 

Mht din normale dyrlæge, kunne ud evt bare sige, at din egen dyrlæge kender din hund bedst og at det kan være der er noget, som vedkommende ved, der ikke står i den journal den anden dyrlæge så, så hun kan nemt have overset noget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

En almindelig kur tager ikke hjerte- og lungeorm. Kuren er enten panacurpiller i 5 dage, mikstur i 3x3 dage med 10 dages pause eller milbemax piller en gang om ugen i 4 uger. Jeg synes du skal INSISTERE på at få det testet! Og få forklaret om organernes funktion er blevet testet i den blodprøve.

 

Den med blodmangel kan sagtens hænge sammen med at hun er tynd. Jeg er ikke tynd, men har en sygdom der gør at jeg ikke altid kan optage næring fra maden. Det betyder at jeg skal tage vitaminer, bla. jern pga. lav blodværdi. Det samme gør sig nok gældende for hunde?!

 

Var ikke klar over at en almindelig ormekur ikke dækkede hjerteorm også. Men dyrlægen var bare meget afvisende og sagde at det næsten kun var på sjælland og ikke i Odense? Men nu ringer jeg derned og snakker med min faste dyrlæge og så høre jeg lige omkring det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker med hensyn til at spise.. Jeg har haft succes med at servere mad rørt op med dåsemad feks og så give så lidt at hunden spiser op med det samme. Det kan så være man starter på en spiseskefuld.

 

Mad på faste tidspunkter eller efter faste aktiviteter, så du kan skabe en forventning. Feks at få mad efter gåtur.

 

Når så hunden gladeligt spiser sin en spiseskefuld 3 gange dagligt, så giver du lidt mere pr gang og hele tiden holde det på et punkt hvor hun spiser op.

Det er simpelthen en tilvænning for hunden at spise til skålen er tom.

 

Skuelle det nu virke og hun kommer op på at spise hen mod den mængde hun skal have, msåke endda tager på, så vil jeg først der begynde at fjerne til lækre tilsatte dåsemad/leverpostej/tun whatever- Og kun fjerne lidt af gangen, istedet tilsæt vand, så det søber i en leverpostejsovs:)

 

Det var sådan jeg fik lært min gamle pige at spise nogenlunde det hun skulle da hun var ung. En periode fik hun også en leverpostejmad med tykt lag smør til natmad.

Hun var et par kilo undervægtig, så det var vigtigere at hun spiste noget end at alt hun spiste var lige sundt;)

 

Tak for dine ideer men de er alle prøvet, og Nellie er verdensmester i sortering og kan virkelig slikke alle hundepillerne rene for alt det vi prøver at smøre dem ind i. Så nu er hun primært på menneskemad som hun faktisk spiser nogenlunde. Oksemørbraden igår aftes var i hvert fald gud for den lille pige :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Var ikke klar over at en almindelig ormekur ikke dækkede hjerteorm også. Men dyrlægen var bare meget afvisende og sagde at det næsten kun var på sjælland og ikke i Odense? Men nu ringer jeg derned og snakker med min faste dyrlæge og så høre jeg lige omkring det :)

 

Tja, jeg bor i Århus, og min hund har haft det 2 gange i hendes knap 2 år lange liv. Det SKAL bare tjekkes! Hunde dør (!!!!) af det hvis de går uden behandling:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dine ideer men de er alle prøvet, og Nellie er verdensmester i sortering og kan virkelig slikke alle hundepillerne rene for alt det vi prøver at smøre dem ind i. Så nu er hun primært på menneskemad som hun faktisk spiser nogenlunde. Oksemørbraden igår aftes var i hvert fald gud for den lille pige :)

 

Og hvis hun kun vil spise vores mad, så fred være med det..

Hovedsagen er jo at der kommer noget næring ind..

Link til indlæg
Del på andre sites

Var ikke klar over at en almindelig ormekur ikke dækkede hjerteorm også. Men dyrlægen var bare meget afvisende og sagde at det næsten kun var på sjælland og ikke i Odense? Men nu ringer jeg derned og snakker med min faste dyrlæge og så høre jeg lige omkring det :)

 

Hjertelungeorm findes i den grad på Fyn, og der har også været flere tilfælde hos Odense-hunde! Så det er bare ikke et godt nok svar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for din hjælp. Det er ikke altid nemt når dyrlægen siger det kun findes på sjælland. Men tager snakken i morgen :)

 

Jeg håber dyrlægen giver en klækkelig rabat på testen - som jo er mest sikker med en blodprøve. Ved afføringsprøve kan der testes falsk negativ, hvilket skete for os her 2. gang.

 

Bellas mest tydelige symptom er i øvrigt madlede. Hun spiser kun lækkerier, fx. tørret kylling, rent kød fra middagsbordet mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber dyrlægen giver en klækkelig rabat på testen - som jo er mest sikker med en blodprøve. Ved afføringsprøve kan der testes falsk negativ, hvilket skete for os her 2. gang.

 

Bellas mest tydelige symptom er i øvrigt madlede. Hun spiser kun lækkerier, fx. tørret kylling, rent kød fra middagsbordet mv.

Men burde det så ikke kunne ses i den blodprøve hun fik taget?
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...