Hop til indhold

Jeg er ny her...


Gæst zion2003
 Share

Recommended Posts

Gæst zion2003

Jeg har læst lidt med på sidelinien i et par uger, så nu må det være på sin plads at præsentere mig selv :-)

 

Jeg har den dejligste labrador tæve, som hedder Jessie.

Jeg træner hos DCH og er blevet helt bidt af det! Jeg troede egentlig, at Jessie bare skulle være hyggelig familiehund, men det her med hund og hundetræning er blevet min helt store hobby :-)

 

Min mand har været afsted til træning med hende, når jeg har været forhindret og han er nu også blevet bidt af det.

 

Jessie er nu 13 måneder gammel og vi overvejer meget kraftigt, om vi skal have en hund mere, som han så kan træne med.

 

Hvad synes I erfarne hundemennesker herinde? Vi tænker, om det er bedst at vente til hun er voksen før man får en hund mere, eller kan det godt gå mellem dem nu?

Det behøver ikke være en hvalp, vi skal have - det kunne sagtens være en unghund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :vinke: ja, hundetræning kan man skrækkeligt hurtigt blive bidt af :mrgreen:

 

Som generel regel, så er det en rigtigt god ide at vente tilden voksne hund er minimum 2-3 år gammel før man hiver endnu en hund i husholdningen. Dette skyldes at hunden mentalt ikke er færdigudvokset før da, og man derfor ikke 100% sikkert ved hvilken hund man egentlig står med inden ;-) Især er dette noget man bør holde sig for øje hvis man skaffer sig en af samme køn, så man ikke risikerer magtkampe når den yngste bliver kønsmoden. hvis den første er helt voksen, så har man et helt naturligt alderhieraki, så man i de fleste tilfælde kommer helt udenom den slags problemer...

 

Ved mine var der 3 år imellem og jeg kan kun sige, at den ældste var en enorm hjælp da hvalpen kom hjem. Det er praktisk talt hende der har opdraget den unge :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst zion2003

Tak for input :-)

 

Det er netop det med hierakiet, vi også tænker på.

Vi har set en labrador han på 8 måneder, som måske ville være noget, men det kan godt være, at vi bare skal deles om hende, vi har, indtil hun er voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til! :vinken:

 

Hvor fedt at I begge to er blevet bidt af hundetræning! :5up:

 

Jeg ville også sige at I skulle vente til den første hund er voksen, før I får nr. 2. Virkelig kedeligt råd, men jeg tror I vil være glade for det på sigt. Og skal man endelig ha' to hunde der er tæt i alder, så ville jeg absolut stemme for at man har én af hvert køn, for at undgå uoverensstemmelser i flokken...

 

Og så vil vi vist gerne se et billede eller to af Jessie!! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input :-)

 

Det er netop det med hierakiet, vi også tænker på.

Vi har set en labrador han på 8 måneder, som måske ville være noget, men det kan godt være, at vi bare skal deles om hende, vi har, indtil hun er voksen.

 

Der er jo også en anden ting - med risiko for at lyde lidt kold og kynisk... :genert: Men den første hund bli'r jo tit lidt af en prøveklud, når man som ny hundefører uværgeligt kommer til at lave nogle begynderfejl. For der er jo så pokkers meget man selv skal lære og finde ud af! Og så ville jeg personlig synes det var federe at lave sine fejl på én hund, og kigge efter hund nr. 2 når man har fået lidt mere erfaring. Så kan man sige til sig selv at "med nr. 2 skal jeg ikke gøre de fejl som jeg gjorde med nr. 1!". Det tror jeg mange herinde genkender? Lidt kynisk, men faktisk værd at overveje, hvis man virkelig er bidt af træning...

 

(og så nævner jeg ikke at det samme sker med nr. 3, nr. 4 osv... bare med nye fejl undervejs... :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også en anden ting - med risiko for at lyde lidt kold og kynisk... :genert: Men den første hund bli'r jo tit lidt af en prøveklud, når man som ny hundefører uværgeligt kommer til at lave nogle begynderfejl. For der er jo så pokkers meget man selv skal lære og finde ud af! Og så ville jeg personlig synes det var federe at lave sine fejl på én hund, og kigge efter hund nr. 2 når man har fået lidt mere erfaring. Så kan man sige til sig selv at "med nr. 2 skal jeg ikke gøre de fejl som jeg gjorde med nr. 1!". Det tror jeg mange herinde genkender? Lidt kynisk, men faktisk værd at overveje, hvis man virkelig er bidt af træning...

 

(og så nævner jeg ikke at det samme sker med nr. 3, nr. 4 osv... bare med nye fejl undervejs... :lol: )

.

 

 

Du har helt ret.

 

Jeg er på hund nr. 1 og hund nr. 2, og har fået rettet nogle ting til fra Liva til Maggie, men ved allerede nu ting, som skal gøres anderledes ved nr. 3.

 

Og vi vil gerne se billeder - især af søde labbe-piger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Velkommen til :) Jeg tilslutter mig flokken af "vent til hun r 2 år, mindst" :) Hvis I dog virkelig gerne VIL have én mere snart, kunne I måske låne én nogle uger og se hvordan det går? Men det er nu bedst at vente :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Altså når nu I synes hundetræning er så sjovt og tydeligvis er blevet bidt af det, så ser jeg ingen grund til at vente x-antal år. Var det mig, havde jeg klart anskaffet mig en til. Tag forholdsregler for at undgå konflikter - eksempelvis ved at vælge hund nr. 2 af modsat køn, introducere dem ordentligt osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...