Hop til indhold

DKK, AKC, CKC og deres forskelle?


Recommended Posts

Nu hvor jeg ikke længere har Marley bliver der brug riiiiiiiigtig meget tid på nettet. Det er vel en fortsat søgning i at blive klogere på det at vælge hund...

 

Grand danois ER min race... Men jeg bliver ved med at være interesseret i farver der ligger uden for DKK's racestandard. Marley var en af dem..

Nu er jeg så blevet introduceret for det, de kalder en 'dilute chocolate/lilac" farve som ifølge min research er en blanding af det gen der udvasker farve på pels og næse (som findes i blå hunde) og brun, som er et recessivt gen der kan testes for. (correct me if I'm wrong). Kort fortalt er det altså en GD der ligner en Weimaraner i farven - og da weimaraner altid har været jordens smukkeste hundefarve i mine øjne er det jo en forenelse af mine to ønsker..

Først tænkte jeg at det simpelthen ikke kunne passe at det var ren GD, MEN de her GD'er er altså registreret i AKC (American Kennel Club) eller CKC (Canadian Kennel Club)...

 

Det viser sig altså, at i USA findes der opdrættere der opdrætter disse fejlfarver med ønsket om en dag at få farverne godkendt til udstillinger... De skriver og linker alle til at chokolade er en 'kendt' grand danois farve på AKC's hjemmeside - hvilket den også står markeret som derinde (dog kan de ikke deltage i shows)

 

Og så er det jeg undrer mig.. Hvordan fungerer deres system med AKC? Man kan simpelthen registrere alle hunde med stamtavle - trods fejlfarver - til parring ved AKC mod betaling af forskelligt beløb? Dvs. man kan opkøbe fejlfarver fra f.eks. champion bloodlines fra forskellige opdrættere, sætte dem sammen og få de her 'designerfarver' som uanset hvad alle kommer fra Grand danois hunde?

 

Det synes jeg jo er helt fantastisk - men jeg ved ikke hvor meget man kan lægge i det? De er sande grand danois'er med stamtavle... Hvorfor har vi ikke dette i Danmark? På den måde kunne genpuljerne blive større ved at tage ægte grand danois'er ind som måske har en forkert farve, men hvis man ved hvad man arbejder med, så kan man jo stadig få et kuld i de farver man ønsker...

 

Eller hvad?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare af nysgerrighed - hvorfor er farven så vigtig for dig?? Og hvordan kan det være at de hedder fejlfarver, er det fordi at hvis man parrer dem videre kan hvalpene risikere at få sygdomme?

 

Nu håber jeg ikke mit næste spørsmål virker groft, det er ikke sådan ment, men havde Marleys sygdom noget at gøre med farven? Altså kan fejlfarvede GD'er få sygdomme på grund af farven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er forskellen farvemæssigt på weimaranerfarven og en blå GD? Hvis du vil ha' en GD i grå nuance, er det så ikke bare at købe en blå eller skal det helst være lidt mere eksotisk?

 

En del af et seriøst opdræt er at bidrage til at bevare og forbedre en race iht. dens standard. At have med en race at gøre der kræver omtanke på en masse punkter, giver ikke rum til at køre farveavl, og da slet ikke med fejlfarver som udgangspunkt. Det undrer mig at farven er så vigtig og at den helst skal være så forkert som muligt. Hvilken kvalitet giver det hunden?

 

Havde jeg været igennem det samme forløb som dig, så er jeg ret sikker på mit fokus ville befinde sig mange andre steder end farven, når det kom til indkøb af ny hund. Find en god, velovervejet og hjælpsom opdrætter i en af de farvevarianter som racen nu en gang har, og få dig en god hund! Forhåbentlig vil du opdage at farven er inderligt ligegyldig, når du ved at det der er under er det helt rigtige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg vil sige ligesom Hopsa: vælg ikke en hund ud fra farven.

Og hold dig væk fra farver som ikke er godkendte. Der er altid en grund til at de gamle opdrættere sorterede dem fra, Sandsynligvis er der nogle sygdomme som "binder" sig til farverne.

Vi ser det i Löwchen nu. Efter chokolade blev tilladt er antallet af fødte korthårede eksploderet. Ingen ved om det er pga farven (der er chokolade/røde) i de linjer hvor der er kommet korthåret. Eller om det kun er fordi folk aflivede dem før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer i med koret ;-) Lad være med at fokusere på farven - det er så uendeligt ligegyldigt, når det kommer til stykket! Det allervigtigste må da være at få en sund og rask hund, som du kan have glæde af i mange år og som passer til dit temperament. Uanset farven kommer man til at holde af dyret alligevel, så det spiller overhovedet ingen rolle. Det synes jeg i hvert fald ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... Hvorfor farven er vigtig? Det er den i princippet heller ikke... Men hvis man har 100 kriterier så kan man vel ligeså godt add'e et til. Der er jo en grund til man vælger en bestemt race - fordi man synes den er smuk og fordi den passer til éns liv og ønsker til en hund. Indenfor racer med flere farver, vælger man vel også den man synes er flottest, hos Grand danois være det sig sort, gul, harlekin, mantle eller blå (eller snart merle). Når jeg så har siddet og læst rundt på nettet og finder ud af at da racen oprindeligt blev stiftet var et væld af farver, undrer jeg mig bare over hvordan dette nogensinde blev begrænset til 5.

Jeg siger ikke at jeg skal købe mig sådan en, jeg siger bare at jeg er faldet over flere der ser sådan ud, og jeg synes de er umådeligt smukke!

Ja, i harlekin avl og merle avl kan der komme 'sygdomme' som døvhed og blindhed og kuldene kan risikere at blive små fordi merlegenet og harlekin genet er semi-lethalt...

Hvad Marley fejlede har dog INTET med dette at gøre - nok nærmere at hans mor ikke blev fodret med nok folsyre før og under graviditeten.. Så derfor har jeg indset vigtigheden i at vælge en god opdrætter som ved hvad han/hun laver og som har haft flere kuld hvor man kan tjekke linier for sygdomme m.m.

 

Det er nu også ligegyldigt i denne sammenhæng... Det jeg ville høre jer om er hvorfor systemet i USA er anderledes end her i Dk., om det har nogen betydning for racens genpulje? Om det måske var en idé at gøre det på samme måde her i Dk også? Jeg tænker at man jo ved at kunne lave fuld registrering eller delvis registrering kan sikre sig med at der ikke bliver parret på syge eller dårligt konformerede hvalpe osv... Og samtidig ville det give konkurrence til alle dem der avler uden stamtavle fordi man kan udbyde et større marked?

Link til indlæg
Del på andre sites

Et godt råd - tjek lige color dilution alopecia, og se om der er risiko for det i racen... Rammer kun diluterede farver, min blå bordercollie fik det, og jeg køber aldrig mere en blå (eller lilac) BC...

 

Lyder spændende! Det er jeg ikke lige faldet over endnu, så det vil jeg lige tjekke ud...! (Er selvfølgelig ked af det på dine vegne :ae:, det er udelukkende spændende fordi jeg synes farvegenetik er enormt spændende!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er forskellen farvemæssigt på weimaranerfarven og en blå GD? Hvis du vil ha' en GD i grå nuance, er det så ikke bare at købe en blå eller skal det helst være lidt mere eksotisk?

 

En del af et seriøst opdræt er at bidrage til at bevare og forbedre en race iht. dens standard. At have med en race at gøre der kræver omtanke på en masse punkter, giver ikke rum til at køre farveavl, og da slet ikke med fejlfarver som udgangspunkt. Det undrer mig at farven er så vigtig og at den helst skal være så forkert som muligt. Hvilken kvalitet giver det hunden?

 

Havde jeg været igennem det samme forløb som dig, så er jeg ret sikker på mit fokus ville befinde sig mange andre steder end farven, når det kom til indkøb af ny hund. Find en god, velovervejet og hjælpsom opdrætter i en af de farvevarianter som racen nu en gang har, og få dig en god hund! Forhåbentlig vil du opdage at farven er inderligt ligegyldig, når du ved at det der er under er det helt rigtige.

 

Der er ret stor forskel på weimaraner farvet og på de blå varianter. Hvad der er ønskeligt er den stålblå hos GD, mens den musegrå, som er uønsket, er den farve en GD har..

Jeg har dog haft skypet med Dawn og det bliver jo nok i den retning jeg vil - har bedt hende fortælle mig hvis hun hører til lyseblå babyer der ser ud som hendes eller som grand apsos.. Og har også hørt Bjørn Stene ad hvad han vil anbefale..

 

Jeg er bare nysgerrig fordi der er ting jeg ikke forstår grundlaget bag i det her 'farve' univers..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... Hvorfor farven er vigtig? Det er den i princippet heller ikke... Men hvis man har 100 kriterier så kan man vel ligeså godt add'e et til. Der er jo en grund til man vælger en bestemt race - fordi man synes den er smuk og fordi den passer til éns liv og ønsker til en hund.

Der er en grund til man vælger en race siger du, men du vil ikke acceptere racen som den er, du vil have noget andet?

 

Indenfor racer med flere farver, vælger man vel også den man synes er flottest, hos Grand danois være det sig sort, gul, harlekin, mantle eller blå (eller snart merle).

Mjooh til en vis grænse, det bør jo handle om udbuddet. Jeg har flere gange valgt den gule hvalp med den lidt bedre konstruktion end den stribede, selvom det var den stribede farve jeg helst ville have. Jeg har osse valgt hvalpen med den mindre gode maske, fordi den har haft det temperament der lige var det bedre end hvalpen med den perfekte maske. Skulle jeg starte fra bunden nu, så ville jeg vælge opdrætter og linjer frem for hvalp og dermed osse hvalpens farve. Havde jeg f.eks. en aftale med Dawn om en hvalp fra næste kuld, så ville det ikke interessere mig om den blev sort eller blå, jeg ville bare ha' den med det temperament og eksteriør, der fungerede bedst med mig.

 

Det er nu også ligegyldigt i denne sammenhæng... Det jeg ville høre jer om er hvorfor systemet i USA er anderledes end her i Dk., om det har nogen betydning for racens genpulje? Om det måske var en idé at gøre det på samme måde her i Dk også?

Fordi USA ikke er en del af FCI, de har ikke de samme standarder og generelt er alt det anderledes mere interessant end noget andet, når man er amerikaner. Er der en farvevariant som hos FCI ikke anvendes i avl, så er der med garanti et eller andet geni i USA der har gjort det til sin levevej at frembringe racen i netop den farve.

 

Jeg tænker at man jo ved at kunne lave fuld registrering eller delvis registrering kan sikre sig med at der ikke bliver parret på syge eller dårligt konformerede hvalpe osv... Og samtidig ville det give konkurrence til alle dem der avler uden stamtavle fordi man kan udbyde et større marked?

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med fuld eller delvis registrering?

Fejlfarvede hunde får osse stambog hos DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ret stor forskel på weimaraner farvet og på de blå varianter. Hvad der er ønskeligt er den stålblå hos GD, mens den musegrå, som er uønsket, er den farve en GD har..

Jeg har dog haft skypet med Dawn og det bliver jo nok i den retning jeg vil - har bedt hende fortælle mig hvis hun hører til lyseblå babyer der ser ud som hendes eller som grand apsos.. Og har også hørt Bjørn Stene ad hvad han vil anbefale..

 

Lyseblå?

Altså Hanne Larsens hunde er generelt ret lyse i nuancen. Men igen, du må da interessere dig mere for opdrætsformen, hundenes fysiske og mentale fremtoning og opdrætters etik og moral, frem for om hunden er lys eller mørk?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... Hvorfor farven er vigtig? Det er den i princippet heller ikke... Men hvis man har 100 kriterier så kan man vel ligeså godt add'e et til. Der er jo en grund til man vælger en bestemt race - fordi man synes den er smuk og fordi den passer til éns liv og ønsker til en hund. Indenfor racer med flere farver, vælger man vel også den man synes er flottest, hos Grand danois være det sig sort, gul, harlekin, mantle eller blå (eller snart merle). Når jeg så har siddet og læst rundt på nettet og finder ud af at da racen oprindeligt blev stiftet var et væld af farver, undrer jeg mig bare over hvordan dette nogensinde blev begrænset til 5.

Jeg siger ikke at jeg skal købe mig sådan en, jeg siger bare at jeg er faldet over flere der ser sådan ud, og jeg synes de er umådeligt smukke!

Ja, i harlekin avl og merle avl kan der komme 'sygdomme' som døvhed og blindhed og kuldene kan risikere at blive små fordi merlegenet og harlekin genet er semi-lethalt...

Hvad Marley fejlede har dog INTET med dette at gøre - nok nærmere at hans mor ikke blev fodret med nok folsyre før og under graviditeten.. Så derfor har jeg indset vigtigheden i at vælge en god opdrætter som ved hvad han/hun laver og som har haft flere kuld hvor man kan tjekke linier for sygdomme m.m.

 

Det er nu også ligegyldigt i denne sammenhæng... Det jeg ville høre jer om er hvorfor systemet i USA er anderledes end her i Dk., om det har nogen betydning for racens genpulje? Om det måske var en idé at gøre det på samme måde her i Dk også? Jeg tænker at man jo ved at kunne lave fuld registrering eller delvis registrering kan sikre sig med at der ikke bliver parret på syge eller dårligt konformerede hvalpe osv... Og samtidig ville det give konkurrence til alle dem der avler uden stamtavle fordi man kan udbyde et større marked?

 

Ikke nødvændigvis :blink:

jeg kan huske jeg havde 3 drømme om udseenden farven skulle ikke være blue merle for det var sku ikke så kønt, blå øjne helst heller ikke synes de så så kolde ud, og så lang hale . Jeg fik halen :mrgreen: Men den dag i dag så ved jeg jo godt nu at blue merle ER den smukkeste farve man kan få og blå øjne de mest facinerende , sundhed vægtede jeg højst og så måtte jeg gå på kompromi hihi

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååårh! AKC er ikke medlem af FCI... Så giver det jo ligesom sig selv! Tak for det svar! Jeg troede de var en ekvivalent til DKK og undrede mig derfor.

Dvs. at de ikke er ligeså strikse med hvad der kommer igennem eller ej? - ret vigtig info!

Jeg tænkte at Europa generelt bare var koldere og aflivede det, der faldt udenfor det 'normale' og det er jo der jeg står lidt af...!

 

Jeg tror, at jeg skal lære hvad det vil sige at kigge linier - lige nu har jeg ingen anelse om hvad jeg skal kigge efter.. Jeg ved hvilken konformation jeg godt kan lide, og hvilken type af Grand danois jeg synes er smuk og mest rigtig/harmonisk - Så det er selvfølgelig sådan en jeg vil kigge efter.. Og når man kigger markedet igennem vil jeg ikke begrænse mig til noget. Det skal være den rigtige hvalp for mig, og den skal have haft en opvækst jeg føler jeg kan stå inde for men samtidig skal jeg være mere kritisk og ikke bare købe fordi det er det, mit hjerte siger... Det er det, jeg har lært fra Marley (Han havde jo for små/indstående øjne, for smalt bryst, feminine træk, for meget rødt i øjnene, dermoid sinus, og var sådan lidt semi-usikker) så det ved jeg at jeg i hvert fald skal holde øje med næste gang.

Og det kan meget vel være min næste bliver fra enten Hanne eller Dawn... Men vil også gerne kigge i Norge, Sverige og England.. Skal bare vide hvad jeg skal kigge efter..

 

Nej, der hvor jeg bare undrer mig er over HVORFOR der kun er de her 6 farver, når racen oprindeligt havde en så stor diversitet?

Fik lige kigget på det her color dilution alopecia og det undrer mig meget at det ikke er mere udbredt hos de blå? De er jo en dilute sort.. Gad vide om risikoen bliver større og større jo mere man laver blå-blå blandinger??

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååårh! AKC er ikke medlem af FCI... Så giver det jo ligesom sig selv! Tak for det svar! Jeg troede de var en ekvivalent til DKK og undrede mig derfor.

Dvs. at de ikke er ligeså strikse med hvad der kommer igennem eller ej? - ret vigtig info!

Jeg tænkte at Europa generelt bare var koldere og aflivede det, der faldt udenfor det 'normale' og det er jo der jeg står lidt af...!

Nej vi er ikke koldere og afliver alt, vi bruger rigtig mange overvejelser og energi på at tilrettelægge vores opdræt sådan at de helt besynderlige farvevarianter slet ikke opstår. Merle vil der altid være chance for i harlekinkuldene, men undlader man at ligge og blande på tværs af farver, generation efter generation, så skal der noget ekstraordinært til at der pludselig dukker chokolade eller gul harlekin op.

Du kan godt lave farveblanding og få pæne hunde ud af det, men generationen efter vil givet vis få noget besvær med at gøre det samme. Du har selv set resultatet af at parre to harlekin hvor af den ene var efter en gul linje.

 

Jeg tror, at jeg skal lære hvad det vil sige at kigge linier - lige nu har jeg ingen anelse om hvad jeg skal kigge efter..

Og det er netop det man lærer af de erfarne og målrettede opdrættere.

 

Og det kan meget vel være min næste bliver fra enten Hanne eller Dawn... Men vil også gerne kigge i Norge, Sverige og England.. Skal bare vide hvad jeg skal kigge efter..

Hos Hanne vil du finde lysere varianter for tiden, hun har både gule og harlekin i sine linjer og der dukker da osse indimellem en gul op i et blå kuld. I Sverige er der en opdrætter med blå som bunder i nogle af de bedste gule, derfor ses der ofte nogle rigtig gode hoveder på disse varianter. I Norge vil du finde en masse fra Dawn og UK, tjah jeg ved ikke rigtig hvad de ligger og roder med der, generelt er jeg ikke til de engelske grander.

 

Nej, der hvor jeg bare undrer mig er over HVORFOR der kun er de her 6 farver, når racen oprindeligt havde en så stor diversitet?

Jeg kender ikke noget til alle disse farver du har læst om, men en race har jo en vis "indkøringsfase" hvor man gør sig sine erfaringer, osse vedr. farver. Har racen målrettet været opdrættet i disse mange farvevarianter eller hvad er det konkret du har læst?

 

Fik lige kigget på det her color dilution alopecia og det undrer mig meget at det ikke er mere udbredt hos de blå? De er jo en dilute sort.. Gad vide om risikoen bliver større og større jo mere man laver blå-blå blandinger??

Det er ihf. ikke unormalt at der trækkes sort ind hos den blå. Den smukkeste sorte variant er i øvrigt efter min mening den af blå linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik lige kigget på det her color dilution alopecia og det undrer mig meget at det ikke er mere udbredt hos de blå? De er jo en dilute sort.. Gad vide om risikoen bliver større og større jo mere man laver blå-blå blandinger??

 

Nu aner jeg ikke noget om GD avl og farver, men hos doberne har jeg endnu til gode at se en blå (udvandet sort) eller fawn (udvandet rød/brun) der ikke havde pels/hudproblemer, og jeg kan slet ikke forestille mig at nogen ville avle blå/blå eller fawn/fawn (hos doberne). Man laver jo heller ikke merle/merle kuld? Men måske er de blå GD'er mere "solide" i farverne? Er som sagt total avls-ignorant men synes emnet er spændende så følger lige med på sidelinien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu aner jeg ikke noget om GD avl og farver, men hos doberne har jeg endnu til gode at se en blå (udvandet sort) eller fawn (udvandet rød/brun) der ikke havde pels/hudproblemer, og jeg kan slet ikke forestille mig at nogen ville avle blå/blå eller fawn/fawn (hos doberne). Man laver jo heller ikke merle/merle kuld? Men måske er de blå GD'er mere "solide" i farverne? Er som sagt total avls-ignorant men synes emnet er spændende så følger lige med på sidelinien.

 

Nu ved jeg ikke meget om området med blå-blå avl, men det kommer vel snart... Men der står på nettet at GD'ere også er ramt af denne sygdom. Dog ser det ud til at være værst hos Dobermans - hvor op til 93 % af blå eller fawn rammes...

Men den blå er GD er jo også en dilution af sort, og jeg har endnu ikke set en der havde disse hudproblemer - så om det har noget at gøre med arvegangen, skal ejg ikke kunne sige..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Fandt dette paa en genetik hjemmeside:

CDA does not occur on all dilutes and its frequency varies between breeds. It is particularly common in Dobermanns, occuring in up to 80% of dilute dogs. Dilutes in other species such as mice are caused by the same gene, and yet CDA is not known in these, implying it is not an unavoidable consequence of dilution. It is thought that CDA may be caused by a specific dilution gene - labelled dl. Just as there are various different b alleles that all cause the liver colour (phenotypically the same, so only distinguishable through genetic testing), it is probable that there are a number of different d alleles as well, and only one of these causes CDA.

What this means is that CDA is most likely caused by a recessive allele but could theoretically be bred out of most lines by careful breeding and genetic testing.

 

Saa det er slet ikke linket saa voldsomt til dilute som foerst taenkt... bum bum... I mellemtiden er jeg blevet lidt forelsket i en lille harlekin dreng med lyseroed snude - noget jeg ellers hader... saa det kan vaere researchen stopper her :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...