Hop til indhold

Vores hund "humper" mig - måske fordi.... (langt)


Annette
 Share

Recommended Posts

Er det ikke lige kækt nok at antyde at TS digter?

 

Kækt?

Antyde?

 

Jeg kommer med tre forslag der vil kunne forklare... jeg antyder overhovedet ikke at der er nogle der digter noget som helst.

Jeg skriver endda oplevelsen - og det er da vist ikke ukendt at den samme situation kan beskrives på forskellige måder, alt efter hvilket menneske der har oplevet det og hvad deres udgangspunkt er. Så prøv nu bare at læse hvad der skrives og undlad at tilføje usynlige sætninger mellem linjerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hopsa, jeg selv får slet ikke den tanke at du antyder at jeg digter. Du har jo fuldstændig ret i at oplevelser opleves forskelligt af forskellige mennesker.

Om andre ville havde oplevet dette anderledes kan snildt være. Uh, det var lige præcis denne situation her jeg ville undgå. :damn:Skulle ikke have linket

til stedet.

 

Jeg havde jo i grunden bare brug for at vide om det kunne være det der udløste hans humperi. Men det kunne jo også være startet alligevel selv samme

aften hvis vi havde været derhjemme og set fjernsyn f. eks. Det er jo ikke til at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa, jeg selv får slet ikke den tanke at du antyder at jeg digter. Du har jo fuldstændig ret i at oplevelser opleves forskelligt af forskellige mennesker.

Om andre ville havde oplevet dette anderledes kan snildt være. Uh, det var lige præcis denne situation her jeg ville undgå. :damn:Skulle ikke have linket

til stedet.

 

Jeg havde jo i grunden bare brug for at vide om det kunne være det der udløste hans humperi. Men det kunne jo også være startet alligevel selv samme

aften hvis vi havde været derhjemme og set fjernsyn f. eks. Det er jo ikke til at vide.

 

Annette, du er ikke ansvarlig for hvad andre misforstår. Jeg kan godt forstå du ikke var vild med at give navnet på stedet, jeg tror heller ikke jeg ville bryde mig om det.

På den anden side kan jeg godt se den pointe som Ninjamor påpeger, at hvis ikke man ved hvem der er tale om, så er alle under mistanke og det er heller ikke fair. Du har beskrevet et hændelsesforløb som har gjort dig ked af det, den efterfølgende debat er sådan set relevant nok, netop fordi det er interessant at få belyst om der er sket en "misforståelse" eller om forholdene på stedet har ændret sig i en sådan grad at dem der normalt anbefaler stedet, ikke længere ønsker at gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kækt?

Antyde?

 

Jeg kommer med tre forslag der vil kunne forklare... jeg antyder overhovedet ikke at der er nogle der digter noget som helst.

Jeg skriver endda oplevelsen - og det er da vist ikke ukendt at den samme situation kan beskrives på forskellige måder, alt efter hvilket menneske der har oplevet det og hvad deres udgangspunkt er. Så prøv nu bare at læse hvad der skrives og undlad at tilføje usynlige sætninger mellem linjerne.

 

Når Anette skriver:

...Må jeg lige låne ham....spørger hun. Så vil jeg vise dig hvordan du får din hund til ikke at trække. Øh, jo da. Hun ved vel hvad hun laver. Så tager hun snoren af ham og sætter den omkring hans hals, men hun råber (i mine ører) højt af Messi samtidig med at han bliver trukket hårdt (og jeg mener virkelig hårdt) ud til siden. Knægten bliver helt rundforvirret da vi ikke plejer at gøre sådan. Vi arbejder med positiv forstærkning herhjemme. Hun beder en hjælper om at hente et combihalsbånd han så får på (det er forøvrigt for lille, så det strammer rigtig meget. Når han ikke gør som hun siger får han stukket et par fingre i siden så han drejer rundt. Mens alt det her sker prøver jeg forgæves at fortælle at han altså ikke trækker når vi går tur og at han aldrig har gjort det.

 

Et kort øjeblik hopper han op af hende og så vælter hun ham rundt så han triller en baglæns koldbøtte. DER burde jeg havde grebet ind. Og jeg fortryder bitterligt den dag i dag at jeg ikke sagde stop. Men jeg troede jo at konen vidste hvad hun gjorde.

er der kun et par steder hvor det kan være oplevelsen af det skete der kan misforstås eller være subjektivt farvet, det er det der står med fed. De andre ting kan ikke skyldes at man oplever ting forskelligt, enten får hunden lagt en line om halsen, derefter et for stramt halsbånd, får stukket fingre i siden så han drejer rundt og bliver væltet bagover eller også gør den ikke?

 

Jeg kan godt forstå din forvirring hvis du ellers kender stedet anderledes og det er super ærgerligt.

Desværre vil en eventuel hjælpetræners handlinger også falde tilbage på virksomheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har fyldt rigtig meget i vores familie den her famøse onsdag aften. Vi er jo bare en almindelig familie der ønsker den bedste træning for vores hund.

Søde Annette, så sarte må I altså ikke være. Det var en grim oplevelse og jeg tror egentlig mest, at den sidder i dig, fordi du ikke greb ind omgående. Men heller ikke det bør du bebrejde dig selv, for du er ny og mente, at træneren vidste, hvad hun gjorde.

 

Det gjorde hun så ikke, og du har lært en vigtig lektie. Overlad aldrig din hund til NOGEN SOM HELST, som du ikke kender godt. Men din hund har ikke lært en skid af det, hverken godt eller dårligt. Han har forlængst glemt alt om episoden. Tro mig.

 

Så fortsæt du bare med at elske ham og lege med ham og træne med ham, og alt er godt. VIRKELIG!

 

At han humper er garanteret på grund af, at han er ved at blive kønsmoden. Stop det venligt, men bestemt og leg så et eller andet med ham lidt efter. Helst en øvelse, hvor han skal bruge "den rigtige ende" for at løse opgaven. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kækt?

Antyde?

 

Jeg kommer med tre forslag der vil kunne forklare... jeg antyder overhovedet ikke at der er nogle der digter noget som helst.

Jeg skriver endda oplevelsen - og det er da vist ikke ukendt at den samme situation kan beskrives på forskellige måder, alt efter hvilket menneske der har oplevet det og hvad deres udgangspunkt er. Så prøv nu bare at læse hvad der skrives og undlad at tilføje usynlige sætninger mellem linjerne.

Det gør jeg også, men tak for svaret alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå din forvirring hvis du ellers kender stedet anderledes og det er super ærgerligt.

Desværre vil en eventuel hjælpetræners handlinger også falde tilbage på virksomheden.

 

Ja selvfølgelig vil det det, og så er vi tilbage ved mit første råd, om at kontakte klubben/den ansvarlige og fortælle om oplevelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvfølgelig vil det det, og så er vi tilbage ved mit første råd, om at kontakte klubben/den ansvarlige og fortælle om oplevelsen.

 

Ja, medmindre det var den ansvarlige som stod for træningen.

 

Jeg er enig i at man skal sige fra og evt. gå højere op i systemet, når man bliver udsat for så grænseoverskridende træning

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget hengiven til vores hund. Og meget tålodig. I dag sag jeg på kanten af bagagerummet i 45 min. og prøvede alt hvad jeg kunne for at få ham op. Men han ville ikke. Godt så. Tiden var rendt og det blev for sent til at tage i parken. Tøsen skulle hentes hos en klassekammerat og der skulle handles ind.

 

Det tip fra i går med at kaste godbider for at aflede er bare genialt.

 

Så jeg fortsætter bare med mine kontaktord og ser bort fra fingrene i siden for at få opmærksomheden. Kig og fokus er nok for min hund.

 

Så lidt længere oppe i tråden ham der Cæcar nævnt. Altså, sådan var det slet ikke.Det er der endelig ikke nogen der må tro. Jeg har set klip

på youtube med ham og han har da komplet gak i lågen. Vi holder os til Victoria Stillwell. Det passer bedre til os.

 

Nu skal jeg såbare overbevise min mand om at det bare er en periode. For han blev virkelig vred i dag, da han kom hjem fra arbejde. Der var jeg

lige kommet hjem efter indkøb og Messi hilser selvfølgelig (havde været alene i 55 min.) og bliver overstadig. Er i gang med at humpe mig (havde

ikke godbider i lommen) og bider sig fast i min arm. Han efterlader denne gang tandmærker i min arm. Det var ikke så rart, men fik lige lavet noget

hurtigt dæk og sit, dæk og sit.....dygtig og så en godbid. Så var han afledt. Syntes jeg har verdens skønneste hund:lun:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget hengiven til vores hund. Og meget tålodig. I dag sag jeg på kanten af bagagerummet i 45 min. og prøvede alt hvad jeg kunne for at få ham op. Men han ville ikke. Godt så. Tiden var rendt og det blev for sent til at tage i parken. Tøsen skulle hentes hos en klassekammerat og der skulle handles ind.

 

Det tip fra i går med at kaste godbider for at aflede er bare genialt.

 

Så jeg fortsætter bare med mine kontaktord og ser bort fra fingrene i siden for at få opmærksomheden. Kig og fokus er nok for min hund.

 

Så lidt længere oppe i tråden ham der Cæcar nævnt. Altså, sådan var det slet ikke.Det er der endelig ikke nogen der må tro. Jeg har set klip

på youtube med ham og han har da komplet gak i lågen. Vi holder os til Victoria Stillwell. Det passer bedre til os.

 

Nu skal jeg såbare overbevise min mand om at det bare er en periode. For han blev virkelig vred i dag, da han kom hjem fra arbejde. Der var jeg

lige kommet hjem efter indkøb og Messi hilser selvfølgelig (havde været alene i 55 min.) og bliver overstadig. Er i gang med at humpe mig (havde

ikke godbider i lommen) og bider sig fast i min arm. Han efterlader denne gang tandmærker i min arm. Det var ikke så rart, men fik lige lavet noget

hurtigt dæk og sit, dæk og sit.....dygtig og så en godbid. Så var han afledt. Syntes jeg har verdens skønneste hund:lun:.

Selvfølgelig har du da verdens NÆSTskønneste hund. Den skønneste bor nemlig hos mig. :cool:

 

Det er dejligt, at du foretrækker de blidere metoder, men undertiden kommer man til kort alligevel. Sad du virkelig på kanten af bagagerummet i stive 45 minutter og forsøgte at lokke din hund op i bilen? Du foretrækker (heldigvis) den gode Victoria frem for Millan, men hvad tror du, at hun havde gjort i en lignende situation? Jeg tror, at hun ville have smasket misbilligende med sine koralrøde læber og sat begge stilethæle i jorden - og så havde hun fundet på noget. For den pris, som din hund kom til at betale (ingen tur i parken) var s'gu ærlig talt for høj.

 

Da jeg var i din situation som nybagt hundeejer, reagerede jeg som du. Min hund skulle lære at gå på tagrygge (store stiger, der var sat sammen foroven og stod på jorden som en omvendt V). Jeg kørte i ugevis til pladsen med færdighedsbanen og hver eneste gang gik hunden let og elegant 2-3-4 trin op - og stoppede. Ikke om han ville længere, skønt der var mindst 6 trin tilbage. Jeg talte godt for ham, jeg minerede hvert trin med mager bov, men intet hjalp.

 

Så fortalte jeg sønderknust min mand om mine trængsler. Han har aldrig trænet hund, men er opvokset med en airedale, så han kender deres sind. Han tog med op til pladsen og iagttog grinende mit (sædvanlige) forsøg. Så gik han hen, løftede hunden op på 4 trin og sagde: Så kan du godt gå videre selv (eller noget). Hunden kiggede surt på ham - og fortsatte til toppen og elegant ned på den anden side.

 

Nogle gange må man bruge de ekstra hjernevindinger, man har i forhold til hunden. En hund skal ikke bestemme, om den vil op i en bil lige så lidt som et barn skal bestemme, om det skal have cykelhjelm eller sikkerhedssele på. Nogle ting skal bare gøre.

 

Så hvis jeg var dig, ville jeg et par dage fodre hunden oppe i bagagerummet. Gå derud, stille madskålen derinde og uden videre dikkedarer løfte hunden derop. Efter et par dage ville jeg nøjes med at gå derud med hunden i snor og nogle gode godbidder, som jeg ville kaste ind i bagagerummet. Så ville jeg sige: Spring - og mon ikke hunden gerne vil have fat i godbidderne, nu hvor den allerede har spist adskillige måltider deroppe?

 

Og mht humperi og tandmærker i armen - sig venligt, men bestemt NEJ og fjern hunden. Han skal lære at behandle dig ordentligt, den søde dreng. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups, har været sløset her med at svare. Nej, det er ikke startet fra den ene dag til den anden. Han er sgu lidt sær en gang imellem. Tror egentlig ikke han har lavet en kopling imellem "ind i bil og der sker noget sjovt" endnu.

 

I dag købte jeg et lille pivedyr i Maxizoo der skulle være til bilen. Han står foran rampen (har selv bygget den og er stolt) og svurlivip han er oppe. Rundt i skoven i 45 min. med graveri og snuseri, pindeknusning osv. Så skal vi hjem. Om knægten vil op i bilen. Næh nej. Prøvede ellers med min mest bestemt stemme med ind kommandoen......og så lagde han sig ned. Iiiiih, dumme dreng:stupid:. Så jeg måtte løfte ham op. Og det er megasvært, da jeg har en diskusskade i nakken og en belastningsskade i det ene håndled. Men op, det kom han da. Og snorsov resten af eftermiddagen. Her til aften har han så rovhumpet mig igen. Træls!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups, har været sløset her med at svare. Nej, det er ikke startet fra den ene dag til den anden. Han er sgu lidt sær en gang imellem. Tror egentlig ikke han har lavet en kopling imellem "ind i bil og der sker noget sjovt" endnu.

 

I dag købte jeg et lille pivedyr i Maxizoo der skulle være til bilen. Han står foran rampen (har selv bygget den og er stolt) og svurlivip han er oppe. Rundt i skoven i 45 min. med graveri og snuseri, pindeknusning osv. Så skal vi hjem. Om knægten vil op i bilen. Næh nej. Prøvede ellers med min mest bestemt stemme med ind kommandoen......og så lagde han sig ned. Iiiiih, dumme dreng:stupid:. Så jeg måtte løfte ham op. Og det er megasvært, da jeg har en diskusskade i nakken og en belastningsskade i det ene håndled. Men op, det kom han da. Og snorsov resten af eftermiddagen. Her til aften har han så rovhumpet mig igen. Træls!

Ja men kan det ikke skyldes at han bare ikke vil hjem endnu ? og har den kopling = ind ibil=hjem - NEJ TAK ? jeg har haft hunde der konsekvent nægtede at gå hvis de opdagede at vi var på vej hjem , lagde sig ned eller satte alle 4 " skivebremser " i , men lige så snart jeg vendte om og lod som om vi var på vej tilbage til parken - så vupti! var bremserne løsnet og de kunne gå igen. Er det egentlig ikke skønt når hundene har deres egen mening om tingene ? det er da egentlig en af de ting jeg elsker ved mine 2 pus.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er både ud og hjem han ikke vil ind.

 

Men nu har det udartet sig. De sidste 3-4 dage er han begyndt at bide sig fast i mine underarme. Og når jeg skriver bide, så mener jeg bide. Han gjorde det i går på vores datter (der havde bare arme).

 

Da jeg havde fri i dag gik jeg til en lille skov 10 min. gang herfra. Vi havde en herlig tur hvor der blev snuset rigtig meget. Vi var væk hjemmefra i 45 min. Da jeg ikke havde haft linen med så han kunne bevæge sig mere frit, beslutter jeg at gå i haven med ham. Og det endte sgu tragikomisk.

Vi har to bolde, den ene bliver kastet et par meter, han skal så aflevere og have den anden. Træner virkelig "slip" med ham. Men han slipper ikke, trækker istedet. Da jeg ikke vil lege trækkeleg med ham, dytter han bolden ind i maven på mig. Jeg reager ikke, da det ikke er den adfærd jeg ønsker. Han "belønner" med at springe op, hægte sig fast i mine lår, humpe, humpe.

 

NEJ, siger jeg og forsøger at få ham ned (som altid). Han reagerer ved at bide sig fast i min ene arm. Jeg siger stadig (bestemt) nej, får ham fri af armen og han hægter sig fast i den anden. Dette fortsætte i et par minutter til det lykkedes for mig at få snor på ham. Vel inde tager jeg jakken af, sweateren også og kigger på mine arme. Store røde bidemærker der her kl. 19 stadig smerter. Faktisk 2 timer efter.

 

Min mand er hjemme fra arbejde i dag og vi har talt om hvad i alverden vi skal stille op. Hvis han fortsætter sådan kan vi ikke have ham. Jeg har dagplejebørn i huset og tænk hvis han en dag kommer i nærheden af dem og gør det samme. Det har virkelig udviklet sig til en desperat situation. I morgen har det stået på i 4 uger, dog kun med massivt bideri de sidste 3-4 dage.

 

Jeg har det sådan nu, at jeg helt har mistet lysten til at "lege/træne" med ham. Vi har lagt hans legetøj væk nu, da det ofte sker når han kommer og vil lege. Ved afvisning hopper han op og humper. Shit, han har bare altid været sådan en god og harmonisk hund. Kan slet ikke kende ham igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, mener ikke vi har/har haft en adfærdsvanskelig hund. Har i tidligere tråde beskrevet hvor nem og god han var/og stadig er.

 

Men det går mig selvfølgelig rigtig meget på at han har ændre adfærd siden d. 16. januar og at det stadig udvikler sig. Det trist:(!

 

sådan synes jeg ikke, at du skal tænke på det. mange, også erfarne hundeejere, kan få brug for hjælp og brug for at se det hele udefra. jeg tænker ikke, at messi er adfærdsvanskelig, men blot at der sker et eller andet i hans udvikling lige nu, som i har svært ved at håndtere, og som pt. udvikler sig i den forkerte retning og som tydeligvis går jer/dig meget på. på den baggrund mener jeg kun i har noget at vinde ved at få et erfarent hundemenneske inden for døren, der lige kan se det hele lidt udefra, give jer nogle forklaringer og nogle helt klare værktøjer at arbejde ud fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er både ud og hjem han ikke vil ind.

 

Men nu har det udartet sig. De sidste 3-4 dage er han begyndt at bide sig fast i mine underarme. Og når jeg skriver bide, så mener jeg bide. Han gjorde det i går på vores datter (der havde bare arme).

 

Da jeg havde fri i dag gik jeg til en lille skov 10 min. gang herfra. Vi havde en herlig tur hvor der blev snuset rigtig meget. Vi var væk hjemmefra i 45 min. Da jeg ikke havde haft linen med så han kunne bevæge sig mere frit, beslutter jeg at gå i haven med ham. Og det endte sgu tragikomisk.

Vi har to bolde, den ene bliver kastet et par meter, han skal så aflevere og have den anden. Træner virkelig "slip" med ham. Men han slipper ikke, trækker istedet. Da jeg ikke vil lege trækkeleg med ham, dytter han bolden ind i maven på mig. Jeg reager ikke, da det ikke er den adfærd jeg ønsker. Han "belønner" med at springe op, hægte sig fast i mine lår, humpe, humpe.

 

NEJ, siger jeg og forsøger at få ham ned (som altid). Han reagerer ved at bide sig fast i min ene arm. Jeg siger stadig (bestemt) nej, får ham fri af armen og han hægter sig fast i den anden. Dette fortsætte i et par minutter til det lykkedes for mig at få snor på ham. Vel inde tager jeg jakken af, sweateren også og kigger på mine arme. Store røde bidemærker der her kl. 19 stadig smerter. Faktisk 2 timer efter.

 

Min mand er hjemme fra arbejde i dag og vi har talt om hvad i alverden vi skal stille op. Hvis han fortsætter sådan kan vi ikke have ham. Jeg har dagplejebørn i huset og tænk hvis han en dag kommer i nærheden af dem og gør det samme. Det har virkelig udviklet sig til en desperat situation. I morgen har det stået på i 4 uger, dog kun med massivt bideri de sidste 3-4 dage.

 

Jeg har det sådan nu, at jeg helt har mistet lysten til at "lege/træne" med ham. Vi har lagt hans legetøj væk nu, da det ofte sker når han kommer og vil lege. Ved afvisning hopper han op og humper. Shit, han har bare altid været sådan en god og harmonisk hund. Kan slet ikke kende ham igen.

 

Så er det på tide du får hjælp udefra!

 

Det betyder ikke, at Messi er adfærdsvanskelig, men at du skal have nogen til at fortælle dig, hvad du skal gøre.

Det du beskriver her får mig til at tænke på en hund som ikke har lært at respektere grænser.

Hvad kan du normalt stoppe ham i ved at sige "nej"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så sent som i middags lavede jeg NEJ øvelse indendørs. 4 tallerkener med godbider på (wienerpølse). 1. tallerken NEJ, 2. Ja, 3. Nej og 4. ja.

Han klarede det. På lufteturen da jeg havde fri snusede han til en hensmidt malerbøtte og jeg sagde NEJ. Han gik straks videre. Han reagerer faktisk

positivt på Nej'er bare ikke i den situation hvor han humper.

 

Jeg/vi har hele tiden været forberedt på at det kunne forekomme med humperi i teenage-perioden. Og det kan vi såmænd godt leve med. Men at han

bider samtidig med, DET kan vi ikke leve med. Ikke med små børn i huset.

 

Så sent som for en halv time siden fik jeg en omgang. Manden var kørt til farmor for at hente vores datter. Kigger lidt fjernsyn og Messi sidder ved siden

af mine ben (jeg er i sofaen). Han lægger sig ned og virker meget afslappet. Der går et par min. og jeg sætter mig ned ved siden af, for at give og få lidt

positiv kontakt. Han reagerer ved at bide i min hånd (og det er altså hårdt). Rejser mig og han springer op og humper mens han bider efter mine arme.

ÆV. Skulle jeg i virkeligheden bare havde ladet ham i fred? Er det mon i virkeligheden mig der stresser ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så sent som i middags lavede jeg NEJ øvelse indendørs. 4 tallerkener med godbider på (wienerpølse). 1. tallerken NEJ, 2. Ja, 3. Nej og 4. ja.

Han klarede det. På lufteturen da jeg havde fri snusede han til en hensmidt malerbøtte og jeg sagde NEJ. Han gik straks videre. Han reagerer faktisk

positivt på Nej'er bare ikke i den situation hvor han humper.

 

Jeg/vi har hele tiden været forberedt på at det kunne forekomme med humperi i teenage-perioden. Og det kan vi såmænd godt leve med. Men at han

bider samtidig med, DET kan vi ikke leve med. Ikke med små børn i huset.

 

Så sent som for en halv time siden fik jeg en omgang. Manden var kørt til farmor for at hente vores datter. Kigger lidt fjernsyn og Messi sidder ved siden

af mine ben (jeg er i sofaen). Han lægger sig ned og virker meget afslappet. Der går et par min. og jeg sætter mig ned ved siden af, for at give og få lidt

positiv kontakt. Han reagerer ved at bide i min hånd (og det er altså hårdt). Rejser mig og han springer op og humper mens han bider efter mine arme.

ÆV. Skulle jeg i virkeligheden bare havde ladet ham i fred? Er det mon i virkeligheden mig der stresser ham?

 

Muligt du stresser ham, men uanset, i min verden - og jeg opdrager superblødt dog hamrende konsekvent - skal en hund denondelyneme stoppe når man beder den om det. Det lød hårdt :-)

 

Jeg tænker ikke i tallerkener med godbidder på og lignende, for det er øvelser med struktur, noget han kender og kender udfaldet af, hvis han gør som du siger. Det jeg mener er hvad du kan stoppe ham i ved "nej" udover godbids/snusetingene.

 

Kan "nej" stoppe ham, hvis han styrter efter en fugl/kat, hvis malerbøtten havde været fuld af pizza og du var 10 m væk, hvis han vil i vandet osv osv osv altså sådanne ting han har lyst til at gøre og starter på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...