Hop til indhold

Vores hund "humper" mig - måske fordi.... (langt)


Annette
 Share

Recommended Posts

Lyder meget fornuftigt. Skal da afprøves. Ja, han er en ung hund og slet, slet ikke færdig trænet. Det regner jeg da med tager et par år.

Og så skal det selvfølgelig løbende holdes ved lige. Og så skal vi jo huske alt det sjove indimellem. Vil jo gerne give ham et godt hundeliv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lyder meget fornuftigt. Skal da afprøves. Ja, han er en ung hund og slet, slet ikke færdig trænet. Det regner jeg da med tager et par år.

Og så skal det selvfølgelig løbende holdes ved lige. Og så skal vi jo huske alt det sjove indimellem. Vil jo gerne give ham et godt hundeliv.

 

"Det sjove"? Er træningen da ikke sjov?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Har ikke så meget klogt at skrive, men min hund humpede meget min datter i dec mdr, da han var 10 mdr gammel. Nogle mener det skyldes stress andre noget andet. Meeen nu 2 mdr efter er humpningen ovre.

 

Vi har ikke lavet ret meget om i dagligdagen. Min datter forstod ikke humpningen, så hun sagde ikke altid fra.

Jeg har ændret vores hundelufte vaner, 2 kort ture på 30 min og 1 go lang tur på 1-1½ time dagligt.

Dog er hunden begyndt at små bide, når han gerne vil lege! Dette bliver afledt hurtigt.

 

Prøv at ændre nogle småting i dagligdagen. Om det skyldes stress? Under stimuleret?

Link til indlæg
Del på andre sites

:genert:Øh, jo. Eller det burde den da ihvertfald være. Jeg syntes det er sjovt at træne. Med knægten ved jeg ikke. Han er super ukoncentreret for tiden.

 

Netop i går da vi var i haven efter vores "læse avis og gør dig ren tur" var min tanke jo at vi skulle træne slip-kommandoen. Der opstår så det problem,

viste det sig, at han ikke ville slippe. Jeg forholder mig passiv(rigig kedelig med armene ned langs siden-agtigt). Hans reaktion, hopper og humper, jeg

siger bestemt nej og han hægter sig fast i mine arme.

 

Er lige hjemkommet efter vores morgentur. Havde pølse med og roste og belønnede når han ventede når jeg havde bedt ham om det. Er han faktisk supergod

til. 200 m fra indkørslen gakker han så ud. Springer op, humper, jeg siger nej, han bider sig fast. Han holdt så fast at min handske sad i hans mund da jeg

trak hånden til mig. Og jeg skal måske ikke trække hånden til mig, vil erfarne folk sige. Men med den kraft der er i hans kæber (og han bruger den), så har jeg

virkelig ikke lyst til at han skal tygge videre på mig.

 

Det lykkedes at tørre ham i bryggerset uden hump og bid. Inde i køkkenet starter han så igen. Jeg forholdt mig passiv denne gang. Det var overstået i løbet af 4

sek. uden at blive en brydekamp. MEN.....han skal jo ikke have lov til at stå og humpe mig når det passer ham. Det vil jo blive grundlaget for en dårlig vane.....eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Du må få brudt både humpningen og bidningen.

 

Prøv at lave små ændringer i dagligdagen.

 

Hvis du ved, hvad der tricker din hund, eller kan se det på ham INDEN, så gør noget som din hund ikke kan forudse.

Link til indlæg
Del på andre sites

:genert:Øh, jo. Eller det burde den da ihvertfald være. Jeg syntes det er sjovt at træne. Med knægten ved jeg ikke. Han er super ukoncentreret for tiden.

 

Netop i går da vi var i haven efter vores "læse avis og gør dig ren tur" var min tanke jo at vi skulle træne slip-kommandoen. Der opstår så det problem,

viste det sig, at han ikke ville slippe. Jeg forholder mig passiv(rigig kedelig med armene ned langs siden-agtigt). Hans reaktion, hopper og humper, jeg

siger bestemt nej og han hægter sig fast i mine arme.

 

Er lige hjemkommet efter vores morgentur. Havde pølse med og roste og belønnede når han ventede når jeg havde bedt ham om det. Er han faktisk supergod

til. 200 m fra indkørslen gakker han så ud. Springer op, humper, jeg siger nej, han bider sig fast. Han holdt så fast at min handske sad i hans mund da jeg

trak hånden til mig. Og jeg skal måske ikke trække hånden til mig, vil erfarne folk sige. Men med den kraft der er i hans kæber (og han bruger den), så har jeg

virkelig ikke lyst til at han skal tygge videre på mig.

 

Det lykkedes at tørre ham i bryggerset uden hump og bid. Inde i køkkenet starter han så igen. Jeg forholdt mig passiv denne gang. Det var overstået i løbet af 4

sek. uden at blive en brydekamp. MEN.....han skal jo ikke have lov til at stå og humpe mig når det passer ham. Det vil jo blive grundlaget for en dårlig vane.....eller?

 

Jeg vil spørge dig som jeg spørger andre i den situation: Hvordan ville en voksen hund reagere på hans opførsel, tror du?

 

Hvordan kan han tro, at han kan slippe afsted med at bide og humpe i den grad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil spørge dig som jeg spørger andre i den situation: Hvordan ville en voksen hund reagere på hans opførsel, tror du?

 

Hvordan kan han tro, at han kan slippe afsted med at bide og humpe i den grad?

En voksen hund, han eller tæve, ville aldrig i livet finde sig i så dårlig en opførsel fra en hvalp/unghund. Der ville være kontant afregning ved Kasse A.

 

Problemet med "kontante afregninger", når mennesker foretager dem, er uheldigvis ofte, at vi mennesker ikke altid evner at erkende den hårfine skillelinie mellem nødvendig og for stor/for lille afregning. Der er nogen, der helt naturligt kan bremse dårlig opførsel hos en hund, og der er andre, der slet ikke kan takle problemet. Og så ender det desværre nogle gange skidt for den stakkels hund, der er den uskyldige part i forholdet.

 

Jeg kunne så tydeligt se det hos Sofus' kuldbror, der endte med at blive omplaceret i en alder af 1 år. Han var en god og rar hund og hans ejere var fantastisk søde mennesker, som både opdrætter og jeg af al magt prøvede at hjælpe, både live, over telefonen og pr. mail, men de formåede slet ikke at følge selv ret simple råd. Det var utroligt frustrerende at være vidne til.

 

Tilsidst tog de kontakt til en DKK-adfærdsbehandler, som fortalte dem, at når hunden sprang på dem i haven og bed sig fast i fx deres trøje - så skulle de uden kommentarer lade sig glide elegant ud af trøjen og gå ind i huset. Så ville hunden ikke synes, at det var spor skægt at stå der med en tom trøje! Og eftersom han bed i deres fødder (og allevegne - de gik konstant rundt med forbindinger på arme og hænder), så skulle de bare tage gummistøvler på, når de sad ved bordet. Sådan noget kunne hunde ikke så godt lide at bide i!

 

De turde ikke invitere andre gæster end os, fordi vi jo havde automatisk legekammerat med i form af Sofus, og de understregede hver gang, at vi endelig måtte beholde skoene på, for han bed jo frygteligt i tæer. Han bed da også mig en enkelt gang, og selvom jeg går helhjertet ind for bløde metoder, så fik jeg hurtigt "overbevist" hunden om, at det egentlig var en rigtig dårlig idé, den. For udover at være en af natur sød og dejlig hund, så var han også ret kvik.

 

Han blev leveret tilbage til opdrætter, der rettede op på ham i løbet af et par måneder og nu har han i snart 3 år været en glad hund hos en airedale-familie, som lige havde mistet deres gamle airedale. De elsker ham højt, og han elsker dem - og der er aldrig vrøvl med ham, udover normal frækhed altså. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har - ganske få gange taget fat i mine hunde - det er HØJEST sket en eller to gange i deres liv ( hos nogle af dem ) og aldrig hos andre af dem , hvis de har udvist absolut uønsket adfærd ( lettet ben op ad mig ) - det har været på den måde at jeg har holdt fast i pelsen samtidig med at de har fået et højt og tydeligt NEJ , det er nødvendigt overfor nogle hunde ( tror jeg ) at de får lidt kraftigere besked end andre , hunde er jo ikke ens , men det er bestemt ikke noget man skal gøre ofte ! Jeg kan nu ikke forstå at du har så meget imod at kontakte en adfærdsbehandler ? Har du prøvet at ringe til DKK´s konsulenttjeneste ? det kan da være de kan hjælpe dig ? Jeg ved ikke om det kræver medlemskab af DKK , men du kan da prøve at ringe . www,dansk-kennelklub.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Annette: Du skriver, at du på turen ville træne slip. Hvordan det?

 

Min hund gearer op ved leg med legetøj. Derfor er det noget, jeg administrerer. Både hvor ofte og hvor længe. Det bruges som belønning for veludført arbejde, da værdien er høj. Mht at lære ham at slippe, så ville jeg aldrig selv bruge metoden med at kaste en anden bold. Det ville geare ham alt for højt op i et niveau, han slet ikke kan kapere. Der har jeg altid brugt bytte-metoden. Enten ved at bytte med godbid (af høj værdi, hvis legetøjet har høj værdi) eller bytte med legetøj, der så ikke kastes, men bare puttes i munden på ham. Det har virket for min hund.

 

Han var vel over et år, før jeg begyndte at lege fysisk med ham (skubbe, løbe efter-leg ham og jeg), da han havde svært ved at geare ned efter det. Nu fungerer det også som belønning for god opførsel og når det stoppes, plejer jeg at give et klart stopsignal, gerne efterfulgt af godbid.

 

Til trods for, at han og jeg godt kan lege fysisk sammen, så gør han det aldrig med mine børn. Han har en gang skadet en af dem (ved et uheld), da hans pote ramte hende på kinden, så det blødte ret meget (hun har et ar derefter selvom det er over et år siden) Det var et hændeligt uheld med sne, overgearet hvalp og børn i fuld fart på kælk. Han ville bare med dem. Vi tog derefter vores forholdsregler og sørgede for, at kælkning foregår uden hund.

 

Mht din hunds adfærd om aftenen, hvor han lå og slappede af, ja der tror jeg, som du selv nævner, at han skulle have lov til at ligge i fred og slappe af. Min hund opsøger selv kontakten for nus (eller jeg initierer også, men mest i sofaen), men ligger han sig på gulvet eller på sin madras, så får han fred og ro.

 

Min hund har et rigtig stort søvnbehov. Der sker meget i mit hjem fra ca 15-18.30 pga mindre børn og når de er lagt i seng, så er han også putteklar. Kort inden puttetid kunne han godt være opkørt. Han stjal bamser, humpede måske (bamserne), jagtede kattene eller andet, som for os er uønsket. Det var klart overtræthed. Bamserne blev fjernet og han blev hjulpet til ro (tvangsputning, et roligt søg i haven eller en tyggepind på madrassen) Han sov samme sekund som børnene bliver puttet - ja det gør han sådan set stadig.

 

Jeg tænker, at din hund måske har meget, han skal forholde sig til? Selvom han ikke er sammen med DP børnene hele tiden, så skal han stadig være lidt mere obs, når de er der. Det er min i hvert tilfælde, når børnene leger og når de har legekammerater med hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Annette: Du skriver, at du på turen ville træne slip. Hvordan det?

 

Det var efter turen i går. Da vi gik i haven. Jeg træner ikke slip når vi går tur.

 

Og nej, en voksen han eller tæve ville ikke finde sig i hans opførsel. De ville selvfølgelig sige fra. Jeg prøver af alt i verden at sige fra og få ham ned. Når jeg vil tage ham ned så er det jo han tager fat i mine arme. Jeg har en enkelt gang taget fat i hans nakke og trykket lidt ned og meget bestemt sagt nej. For lige i den situation, der var det nok. Men så tog han bare den arm der var fri.

 

Vi har som familie koncentreret os meget om bidehæmning da han var helt lille. Han har aldrig givet os så meget som en skramme. Altid været meget nænsom ved os. Derfor denne ændring er så enorm. Vores hverdag ser således ud:

 

Morgentur 05.45-06.15 (det kan ikke ændres da jeg får de første børn 06.45)

 

Formiddagen tilbringer han så i stuen med åben dør ud til dagplejen. Han er aldrig fysisk sammen med børnene. Det må man ikke i Slagelse Kommune.

Han sover eller leget med sit legetøj. Nogle gange kommer han hen til døråbningen og sidder lidt og kigger (der er afskærmet med en låge).

 

Ca. 12.00 får han sit første måltid. Har forsøgt fodersøg men det ender i støvsugeren hvis det er indendørs. Udendørs kommer det fuglene til gode.

Vi går i haven og gasser af. Og det har altid fungeret godt. Bare ikke den sidste uges tid.

 

ca. 13.00 går vi ind. Jeg skal også slappe lidt af. Hvis han virker motiveret laver vi sjov træning. Op på balje, kravle under stol, lede efter legetøj osv.

 

14.00 går jeg i dagplejen (som egentlig er min vinkelentre og køkken + legeværelse) og forbereder børnenes eftermiddagsmåltid.

Han lægger sig og snuer

 

Jeg har fri kl. 16.30 hvor vi så går dagens anden tur. Har for det meste 10 m. line med hvor vi så opsøger åbne arealer som skolens mark, engen for enden af vores kvarter e. andet.

 

17.15 hjemme igen, hvor jeg skal igang med aftensmad til familien og Messi får sit andet måltid (han er småtspisende for tiden).

 

19.30 går vi dagens sidste tur og 21.30 går vi i seng.

 

Det er lidt svært at ændre rytmen da jeg jo "arbejder" mange timer i hjemmet. Jeg har hele min åbningstid i brug dvs. 9 timer og 45 min. Hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var efter turen i går. Da vi gik i haven. Jeg træner ikke slip når vi går tur.

 

Og nej, en voksen han eller tæve ville ikke finde sig i hans opførsel. De ville selvfølgelig sige fra. Jeg prøver af alt i verden at sige fra og få ham ned. Når jeg vil tage ham ned så er det jo han tager fat i mine arme. Jeg har en enkelt gang taget fat i hans nakke og trykket lidt ned og meget bestemt sagt nej. For lige i den situation, der var det nok. Men så tog han bare den arm der var fri.

 

Vi har som familie koncentreret os meget om bidehæmning da han var helt lille. Han har aldrig givet os så meget som en skramme. Altid været meget nænsom ved os. Derfor denne ændring er så enorm. Vores hverdag ser således ud:

 

Morgentur 05.45-06.15 (det kan ikke ændres da jeg får de første børn 06.45)

 

Formiddagen tilbringer han så i stuen med åben dør ud til dagplejen. Han er aldrig fysisk sammen med børnene. Det må man ikke i Slagelse Kommune.

Han sover eller leget med sit legetøj. Nogle gange kommer han hen til døråbningen og sidder lidt og kigger (der er afskærmet med en låge).

 

Ca. 12.00 får han sit første måltid. Har forsøgt fodersøg men det ender i støvsugeren hvis det er indendørs. Udendørs kommer det fuglene til gode.

Vi går i haven og gasser af. Og det har altid fungeret godt. Bare ikke den sidste uges tid.

 

ca. 13.00 går vi ind. Jeg skal også slappe lidt af. Hvis han virker motiveret laver vi sjov træning. Op på balje, kravle under stol, lede efter legetøj osv.

 

14.00 går jeg i dagplejen (som egentlig er min vinkelentre og køkken + legeværelse) og forbereder børnenes eftermiddagsmåltid.

Han lægger sig og snuer

 

Jeg har fri kl. 16.30 hvor vi så går dagens anden tur. Har for det meste 10 m. line med hvor vi så opsøger åbne arealer som skolens mark, engen for enden af vores kvarter e. andet.

 

17.15 hjemme igen, hvor jeg skal igang med aftensmad til familien og Messi får sit andet måltid (han er småtspisende for tiden).

 

19.30 går vi dagens sidste tur og 21.30 går vi i seng.

 

Det er lidt svært at ændre rytmen da jeg jo "arbejder" mange timer i hjemmet. Jeg har hele min åbningstid i brug dvs. 9 timer og 45 min. Hver dag.

 

Jeg stemmer stadig for at du får adfærdsrådgivning.

 

Der kan være så meget i det lige fra at I kan være for "slatne" i jeres omgang med ham hen over hormonflip og opsparede frustrationer til at han er kommet til skade da han røg bagover. Han skal ses! Alt andet vil være gætteværk.

 

Jeg hæfter mig ved det understregede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til gåturslængde rådes det jo ofte til at hundens levealder i uger er det antal minutter turen skal være på.

Har tidligere herinde spurtgt om jeg ikke godt kan øge det, da han jo er på vej mod 9 mdr. Alt i alt går vi 2 timer og 45 min. + fysisk aktivitet i haven i en time.

Det er jo samvær der skal trækkes fra alenetiden. Der troede vi jo vores hund var lidt heldig. Nogle hunde er jo alene i 6-8 timer eller mere. Her har han dog

kontakt midt på dagen. Og når han er i stuen er han rolig og blunder. Nogle gange er han i dyb søvn. Hvis jeg skal hente noget i stuen henvender jeg mig ikke

til ham og han kommer heller ikke hen til mig.

 

Med motiveret mener jeg hvis han selv henvender sig til mig. Så det er ham der tager kontakten. Jeg er netop afventende i forhold til at

han ikke skal blive overstimuleret.

 

Vi fik Messi hjem i Juli. Jeg startede allerede februar sidste år med at læse kilovis af bøger af forskellig karakter. Det har været vigtigt i forhold til at kunne følge

en hunds udvikling trin for trin. Om vi er for slatne kan jeg jo ikke selv vurderer. Hvis vi har kage el. andet lækkert på sofabordet kigger han på det, så på os.

Når vi så siger nej lægger han sig. Hvis vi møder andre hunde på vores gåture og vi kan se at de ikke vil/skal hilse siger vi sit. Og han sitter. Skulle han så rejse sig

igen får han sit-kommandoen. Og han sitter igen. Så han har da lært det.

 

Det der egentlig er noget underligt, det er jo, at når jeg prøver at få ham ned (tager fat i det der hos os er overarmene) så bider han sig fast. Har prøvet tricket med

at kaste godbider og det fungerede et par gange. Men jeg går jo ikke rundt med godbider hele tiden. Jeg kan tydeligt mærke på ham når han er på vej til at ville hoppe

op. Jeg siger med det samme NEJ og det er altså et bøst nej og ikke et "nej hvis du altså syntes". Men det stopper ham så ikke.

 

Da jeg havde fri her kl. 16.30 og gik ind i stuen kom han med det samme med et tyggeben. Holdt det til min hånd, som om jeg skulle holde fast i det. Jeg sagde "hen på tæppe" (en madras med tæppe på) hvor han ligger med ben og andet. Og når vi beder ham om det, ja så gør han det.

 

At han humper kan selvfølgelig være noget hormonelt men er det almindeligt at de bider sig fast. Det er det jeg syntes er underligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først så synes jeg de lyder som om messi har en dejlig hverdag:)

 

Rigtig mange af de ting du nævner kunne tyde på en større hormonproduktion, hvilket jo er helt normalt for hans alder.

Men du skriver han er mere ukoncentreret, spiser dårligt, reagerer med humpning ved stress/frustration og alle de ting er typisk for en ung hanhund i hormon alderen.

At holde fast i en arm når man bliver frustreret kan sagtens forekomme, uanset hvor lidt rart det er. Det tyder opå at han har svært ved at opgive sit forehavene (humpe dig) og ikke rigtig vil respektere den grænse der bliver sat. Sandsynligvis fordi han kører for højt og han ikke har erfaring i at stoppe sig selv:)

 

Jeg kunne forestille mig flere ting der ville hjælpe jer til at stoppe ham. Feks kunne du lade ham have en lille kort snor på altid. Skulle han så springe op og humpe dig, så ville du kunne holde ud i snoren væk fra dig i strakt arm, så han hverken kunne nå dine ben eller arme. Når han så slipper sit tag i dine ben, så beder du ham sitte og belønner dette med en guf. Ikke kæl, da han så højst sandsynligt hopper på dig igen.

Hav derudover altid lidt godbidder i lommen, så hvis du kan se at han er ved at lægge an til at humpe, så bed ham sitte og lytter han kan han få en godbid og lidt flere kastes væk som afledning.

 

Skulle det gå helt i hårdknude, så skal du ikke begynde at tænke at du skal af med ham..kastrering er i så fald en meget bedre løsning, som sandsynligvis virker, hvisker jeg lige;)

 

men om et par måneder plejer der at være hormon ro igen, så I skal bare finde en måde at stoppe ham på:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var efter turen i går. Da vi gik i haven. Jeg træner ikke slip når vi går tur.

 

Men er det det med at kaste bold efter bold?

 

Den times aktivitet i haven, hvad er det? Meget fysisk aktivitet uden stimuli af hjernecellerne kan også give overaktivitet. Min hund bliver glad og træt af at gå med ud og snuse, grave og søge i haven, men ikke af kaste bold, pind, legetøj, løbe rundt. Vi laver gerne opgaver i haven så som søge godbidder (både på græs, men også i højden (i træer, buske m.m.), han kan hjælpe med opgaverne i haven (dét synes han er sjovt herhjemme, selvom tingene så tager længere tid for mig. Men f.eks oprydning af ting)

 

 

Som de andre vil jeg sige, at det kan være en ide med en adfærdsbehandler. Nogle gange er det rart med øjne udefra. Jeg synes selv, jeg har ganske godt styr på "det med hund", men jeg kontaktede også en adfærdsbehandler omkring min forrige hund, da vi havde nogle problemer i forhold til andre hunde. Det var jeg rigtig glad for vi gjorde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:-DVi er lige hjemkommet fra en dejlig aftentur. Det gik lidt galt da jeg skulle tørre ham under maven. Når jeg tager håndklædet er det som at holde en

"rød klud" foran en tyr. Lidt hurtige dæk, sit, dæk, sit........så var han rolig.

 

Min mand kommer farende hver gang. Han har altså lidt svært ved at accepterer at Messi gør som han nu gør. Men jeg beder det menneskelige hankøn i

familien om at fortrække, da det er en sag mellem Messi og mig. Er det forkert? Det kan jo ikke nytte noget at manden i familien "blander" sig. Han er der

jo ikke i morgen. Det skal lige tilføjes at knægten holdt bisserne for sig selv.

 

Her for lidt siden kom han selv hen til mig i sofaen og "duttede" hænder. Læg dig....og det gjorde han så. Og der er han så stadigvæk.

 

Ellers vil jeg da lige tilføje at Messi også får problemløsningsopgaver. Altså godbider gemt i viskestykker der er viklet, godbider i tøsens gamle madkasser

fra børnehavetiden. Han skal så her åbne og finde godbiden. Det er så dejligt stimulerende. Han er altså ikke bare en "gulvtæppehund" der bliver luftet 3

gange om dagen. Søg i stuen efter pålægsstykker bruger vi også. Elsker lyden af hans næse der arbejder. Vi er så småt i gang med at søge efter te-poser.

En opgave han løser til UG.

 

Selv vil jeg tilstå at den største brøler jeg har begået er,at da han var mindre var det "sødt" at han lå på mit skød når jeg støvsugede måtter og under møblerne.

Knap så sødt nu, når han er 30+ kg. Men han er eminent til at gå væk når jeg siger det. Med hensyn til fodringstid.....jeg giver mad. Han spiser IKKE før jeg har

sagt værsgod. Jeg kan stille skålen.....sige vent.....gå i køkkenet og skifte vandet i vandskålen.....gå tilbage....stille vandskålen.....han venter stadig.....og så siger

jeg værsgod. Og så spiser han. Egentlig syntes jeg ikke vi har en slap tilgang til tingene.

 

Han kan faktisk rigtig mange gode ting. Lægge med pølsestykker på poterne uden at tage dem. Får så en anden godbid som belønning for ikke at tage pølsestykkerne.

De var jo forbudte...og han rører dem altså ikke når der er sagt nej.

 

Jeg har dog et stort ønske på Messi's vegne. Mere kontakt med andre hunde. Vi er de første i familien/omgangskredsen der har hund. Vi fik kontakt med et andet

par med en næsten jævnaldrende golden. De har leget rigtig meget sammen. Så blev det december og det blev tidligt mørkt. Kva mine arbejdstider flyttede vi legen

til weekenderne så det var lyst. Men så havde det andet par så mange arrangementer og det har så fortsat i januar. Men vi er på dyrehospitalet hver lørdag og lege.

Der bliver han rost for sin måde at aflæse og respektere de andre hundes signaler. Så helt forkert er vores elskede hund da ikk......tænker jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

:-DVi er lige hjemkommet fra en dejlig aftentur. Det gik lidt galt da jeg skulle tørre ham under maven. Når jeg tager håndklædet er det som at holde en

"rød klud" foran en tyr. Lidt hurtige dæk, sit, dæk, sit........så var han rolig.

 

Min mand kommer farende hver gang. Han har altså lidt svært ved at accepterer at Messi gør som han nu gør. Men jeg beder det menneskelige hankøn i

familien om at fortrække, da det er en sag mellem Messi og mig. Er det forkert? Det kan jo ikke nytte noget at manden i familien "blander" sig. Han er der

jo ikke i morgen. Det skal lige tilføjes at knægten holdt bisserne for sig selv.

 

Her for lidt siden kom han selv hen til mig i sofaen og "duttede" hænder. Læg dig....og det gjorde han så. Og der er han så stadigvæk.

 

Ellers vil jeg da lige tilføje at Messi også får problemløsningsopgaver. Altså godbider gemt i viskestykker der er viklet, godbider i tøsens gamle madkasser

fra børnehavetiden. Han skal så her åbne og finde godbiden. Det er så dejligt stimulerende. Han er altså ikke bare en "gulvtæppehund" der bliver luftet 3

gange om dagen. Søg i stuen efter pålægsstykker bruger vi også. Elsker lyden af hans næse der arbejder. Vi er så småt i gang med at søge efter te-poser.

En opgave han løser til UG.

 

Selv vil jeg tilstå at den største brøler jeg har begået er,at da han var mindre var det "sødt" at han lå på mit skød når jeg støvsugede måtter og under møblerne.

Knap så sødt nu, når han er 30+ kg. Men han er eminent til at gå væk når jeg siger det. Med hensyn til fodringstid.....jeg giver mad. Han spiser IKKE før jeg har

sagt værsgod. Jeg kan stille skålen.....sige vent.....gå i køkkenet og skifte vandet i vandskålen.....gå tilbage....stille vandskålen.....han venter stadig.....og så siger

jeg værsgod. Og så spiser han. Egentlig syntes jeg ikke vi har en slap tilgang til tingene.

 

Han kan faktisk rigtig mange gode ting. Lægge med pølsestykker på poterne uden at tage dem. Får så en anden godbid som belønning for ikke at tage pølsestykkerne.

De var jo forbudte...og han rører dem altså ikke når der er sagt nej.

 

Jeg har dog et stort ønske på Messi's vegne. Mere kontakt med andre hunde. Vi er de første i familien/omgangskredsen der har hund. Vi fik kontakt med et andet

par med en næsten jævnaldrende golden. De har leget rigtig meget sammen. Så blev det december og det blev tidligt mørkt. Kva mine arbejdstider flyttede vi legen

til weekenderne så det var lyst. Men så havde det andet par så mange arrangementer og det har så fortsat i januar. Men vi er på dyrehospitalet hver lørdag og lege.

Der bliver han rost for sin måde at aflæse og respektere de andre hundes signaler. Så helt forkert er vores elskede hund da ikk......tænker jeg.

 

Hvem siger han er forkert? Men man kan jo kun svare ud fra det indtryk du giver i det skrevne, nar man ikke kan se jer.

 

Uanset han kan vente på tilladelse til det ene og det nadet har I tilsyneladende et problem mellem jer som skal løses. Hvis det kan løses ved at du dækker ham af i situationen er det jo fint nok.

Eftersom probleet er mellem dig og Messi bør din mand ikke blande sig, det gavner ingen

Link til indlæg
Del på andre sites

:-DVi er lige hjemkommet fra en dejlig aftentur. Det gik lidt galt da jeg skulle tørre ham under maven. Når jeg tager håndklædet er det som at holde en

"rød klud" foran en tyr. Lidt hurtige dæk, sit, dæk, sit........så var han rolig.

 

Min mand kommer farende hver gang. Han har altså lidt svært ved at accepterer at Messi gør som han nu gør. Men jeg beder det menneskelige hankøn i

familien om at fortrække, da det er en sag mellem Messi og mig. Er det forkert? Det kan jo ikke nytte noget at manden i familien "blander" sig. Han er der

jo ikke i morgen. Det skal lige tilføjes at knægten holdt bisserne for sig selv.

 

Her for lidt siden kom han selv hen til mig i sofaen og "duttede" hænder. Læg dig....og det gjorde han så. Og der er han så stadigvæk.

 

Ellers vil jeg da lige tilføje at Messi også får problemløsningsopgaver. Altså godbider gemt i viskestykker der er viklet, godbider i tøsens gamle madkasser

fra børnehavetiden. Han skal så her åbne og finde godbiden. Det er så dejligt stimulerende. Han er altså ikke bare en "gulvtæppehund" der bliver luftet 3

gange om dagen. Søg i stuen efter pålægsstykker bruger vi også. Elsker lyden af hans næse der arbejder. Vi er så småt i gang med at søge efter te-poser.

En opgave han løser til UG.

 

Selv vil jeg tilstå at den største brøler jeg har begået er,at da han var mindre var det "sødt" at han lå på mit skød når jeg støvsugede måtter og under møblerne.

Knap så sødt nu, når han er 30+ kg. Men han er eminent til at gå væk når jeg siger det. Med hensyn til fodringstid.....jeg giver mad. Han spiser IKKE før jeg har

sagt værsgod. Jeg kan stille skålen.....sige vent.....gå i køkkenet og skifte vandet i vandskålen.....gå tilbage....stille vandskålen.....han venter stadig.....og så siger

jeg værsgod. Og så spiser han. Egentlig syntes jeg ikke vi har en slap tilgang til tingene.

 

Han kan faktisk rigtig mange gode ting. Lægge med pølsestykker på poterne uden at tage dem. Får så en anden godbid som belønning for ikke at tage pølsestykkerne.

De var jo forbudte...og han rører dem altså ikke når der er sagt nej.

 

Jeg har dog et stort ønske på Messi's vegne. Mere kontakt med andre hunde. Vi er de første i familien/omgangskredsen der har hund. Vi fik kontakt med et andet

par med en næsten jævnaldrende golden. De har leget rigtig meget sammen. Så blev det december og det blev tidligt mørkt. Kva mine arbejdstider flyttede vi legen

til weekenderne så det var lyst. Men så havde det andet par så mange arrangementer og det har så fortsat i januar. Men vi er på dyrehospitalet hver lørdag og lege.

Der bliver han rost for sin måde at aflæse og respektere de andre hundes signaler. Så helt forkert er vores elskede hund da ikk......tænker jeg.

 

Hvem siger han er forkert? Men man kan jo kun svare ud fra det indtryk du giver i det skrevne, nar man ikke kan se jer.

 

Uanset han kan vente på tilladelse til det ene og det nadet har I tilsyneladende et problem mellem jer som skal løses. Hvis det kan løses ved at du dækker ham af i situationen er det jo fint nok.

Eftersom probleet er mellem dig og Messi bør din mand ikke blande sig, det gavner ingen

Link til indlæg
Del på andre sites

Avs. Omplacering. Sådan har jeg ikke tænkt. Ved godt at jeg skrev at hvis han blev med med at bide så kunne vi ikke have ham. Det var nok

mere i desperation end i ramme alvor. Vi omplacerer ikke sådan uden videre. NIx.

 

I dag har der intet været. En enkelt gang var det næsten (tror jeg) afledte og der skete intet.

 

Mødte forøvrigt naboen i dag. Spurgte ind til deres lille chihuahua blanding Molly. En lille vred dame der ikke bryger sig om andre mennesker

eller hunde. Ville lige forhører mig om hun evt. skulle være i løb. Tjah, det vidste han ikke lige. Det var konen der havde styr på sådan noget:hmm:.

 

Lidt fra vores havetur i dag. Ikke super skarpt. Dårlig fotograf bag dårligt kamera.

Messivideo007_zpsbd1572d9.jpg

Ynglingskæppen der slæbes rundt og gnaskes i.

Messivideo005_zpsa3ffb07a.jpg

 

 

 

En meget lille videosekvens

th_Messivideo008_zpscd6767b8.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Vil da lige følge tråden til ende.

 

Messi har været "sig selv" de sidst 1,5 uge. Er harmonisk, prøver en smule grænser a,f dog ikke meget (alderen taget i betragtning (9,5 mdr.)). Deltager i træning med rigtig god opmærksomhed og

koncentration. Vi har bare fortsat som vi plejer og vi er på rette vej igen. Dejligt!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...