Gæst MetteG Skrevet Februar 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2013 Jeg er den stolte (førstegangs)ejer af den skønneste lille hvalp, en Jack Russell Terrier på snart 6mdr. I det store hele går det rigtig fint, der er dog et lille problem. Jeg kæmper en kamp for at få hende renlig. Som det er nu siger hun stadig ikke til når hun skal besørge. Jeg kan selvfølgelig godt se på hende når det er på tide hun skal ud. Hun snuser søgende rundt osv. Mit problem er så at når jeg går hen og vil tage hende op så vi kan komme ud, løber hun væk og gør alt hvad hun kan for at jeg ikke skal fange hende. Har prøvet at lokke med godbidder, legetøj osv. Håber i har nogle gode råd til hvordan jeg hende renlig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Min hund er 4½ og bakker stadig, når han skal have sele på Og nu selen er på, så får han stadig "DYGGGTIIIIIIIIIIII" og en godbid Bliv ved med at lokke din vapper med godbidder og legetøj. Gør det til noget sjovt og dejligt at komme hen til dig, når i skal ud. Hav tålmodighed. Lad hende bare løbe væk, hun skal nok komme, når du er interessant. Evt. sid med ryggen til hende, så hun ikke kan se, hvad du laver, men hun kan høre interessante lyde Men tålmodighed skal du have Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MetteG Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Jeg synes jeg lokker og lokker men du har nok ret, jeg må have mere tålmodighed. Det kan være ret frustrerende når jeg ved hun skal tisse, men så når at gøre det inde fordi jeg ikke kan fange hende. Tak for hjælpen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 hvis det kun er det " store " hun er urenelig med , kan du regne med at der går ca 12 timer fra hun har spist til der kommer noget ud i den anden ende , hvis hun altså spiser kl 18 kan du regne med "gevinst " ca kl 6 ... Husk ikke at skælde ud når uheldet sker indenfor , men masser af ros når det sker udenfor . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MetteG Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Det er faktisk næsten kun når hun skal tisse der sker uheld, "stort" sker kun sjældent indenfor. Jeg har aldrig skældt hende ud når uheld er sket, kun givet masser af ros og godbidder når hun gør det udenfor. Og så har jeg svært ved at finde noget "mønster" i hendes tisserri. Hun kan fint holde sig hele natten, og for det meste også når jeg er i skole. Men så sidst på eftermiddagen og om aftenen kan hun nogle gange tisse 3-4 gange i timen, og andre gange kan der gå timer i mellem. Hvordan håndterer jeg det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Få hendes urin checket for blærebetændelse. Tre til 4 gange i timen er ikke normalt iden alder. Men een grund kan være (hvis dette meget tisseri med små intervaller er nyt) at 1 ste løbetid er tæt på. mange tæver tisser så spontant og ofte, også inde, lige før en løbetid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MetteG Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Få hendes urin checket for blærebetændelse. Tre til 4 gange i timen er ikke normalt iden alder. Men een grund kan være (hvis dette meget tisseri med små intervaller er nyt) at 1 ste løbetid er tæt på. mange tæver tisser så spontant og ofte, også inde, lige før en løbetid. Det er egentlig ikke noget nyt, men det sker meget med forskelle. Nogle dage skal hun så ofte, og nogle dage holder hun sig fint et par timer. Men det er nok en meget god ide at få hende checket for blærebetændelse! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Det lyder som om hun synes det er ubehageligt at blive taget op og derfor smutter. Hvis det er det det handler om, ville jeg droppe lokningen. Man kan ikke lokke hunden til noget den ikke vil (måske første gang, men så slutter successen som regel også). Man kan i stedet prøve at gøre det så lidt ubehageligt for hunden som muligt og samtidig lære hunden at det er dejligt. Hvis det er det at blive taget op hun ikke kan lide, ville jeg sørge for at hun (ihvertfald indtil problemet er løst) bærer sele eller halsbånd indendørs. Træn en hel masse gang dagligt: rør halsbånd-giv godbid, så hun lærer at det er noget godt at blive holdt i halsbåndet. Rækkefølgen er vigtig: først halsbåndsgreb, derefter godbid, ingen lokning med godbidder inden. Hvis du ikke kan det, så start træningen med hende i snor og holdlængere nede på snoren, giv godbid, og tag for hver gang fat på snoren lidt tættere på halsbåndet, indtil du kan tage fat i halsbåndet. Som regel tisser hunde oftere hvis de er aktive end hvis de fx sover og det er sikkert forklaringen på at hun har sværere ved at holde sig om eftermiddagen. Hun ser ualmindeligt sød ud på dit profilbillede, mon ikke vi må se nogle lidt større billeder af den søde hund? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Få hendes urin checket for blærebetændelse. Tre til 4 gange i timen er ikke normalt iden alder. Men een grund kan være (hvis dette meget tisseri med små intervaller er nyt) at 1 ste løbetid er tæt på. mange tæver tisser så spontant og ofte, også inde, lige før en løbetid. Hov, enig, havde ikke set at det var 3-4 gange i timen (troede det var på en eftermiddag), det er MEGET. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MetteG Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Hov, enig, havde ikke set at det var 3-4 gange i timen (troede det var på en eftermiddag), det er MEGET. Jeg vil helt klart få hende checket, havde slet ikke tænkt på blærebetændelse som en mulighed. Det virker egentlig ikke som om hun ikke bryder sig om at blive taget op, mest bare som om hun gerne vil tisse i fred, og det kan man jo godt forstå, bare ikke så fedt når det altid lige skal være på de dyre gulvtæpper:???: Måske er det bedste i virkeligheden at tage hende ud så tit at hun er ude når hun bliver trængende (selvom det er temmelig tidskrævende)? Hun er også en rigtig charmer som ingen kan stå for Der kommer helt klart flere billeder af hende! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Velkommen til Hvis det er muligt så fjern gulvtæpperne til hun er renlig, de kan i sig selv titrække hende når hun først har tisser på dem en gang. Selv ville jeg gå oftere ud med hende og eventuelt lade hende have sele på med en stump snor i, så hun er nem at få fat i, inden det bliver til en dum vane at fare rundt når du vil ud med hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Jeg kan ikke forstå at I synes 3-4 gange i timen er meget, det synes jeg da er ret almindeligt for en hvalp på 11 uger, når den er i aktivitet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Jeg kan ikke forstå at I synes 3-4 gange i timen er meget, det synes jeg da er ret almindeligt for en hvalp på 11 uger, når den er i aktivitet. Den er 6 mdr:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 jeg kom til at tænke på om hun er blevet forskrækket når hun har tisset på gaden ? jeg kan se at du bor på Østerbro og der kan jo godt være meget larm fra trafik osv. Har hun noget imod berøring ellers ? hvis hun er ruhåret hvad sger hun så til trimning ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Den er 6 mdr:-) Nå for søren, så har jeg da vist blandet noget sammen. :stupid: Undskyld. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Da Taiki havde blærebetændelse havde han også så mange smerter, at dyrlægen valgte at give ham en smertestillende sprøjte på stedet. Så det kan sagtens være, at hun ikke vil tages op, fordi hun har ondt i sin lille mave pga. blærebetændelse. Få det tjekket asap! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MetteG Besvaret Februar 21, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 21, 2013 Mange tak for jeres svar. Fik hende til dyrelægen og der var heldigvis ingen blærebetændelse. Jeg tog alle gulvtæpperne væk og prøver på hele tiden at være 20min foran hende så hun først bliver trængende når vi er kommet ud, så er der heller ikke problemer med at få hende i selen. Nu er der gået en uge med kun 1 uheld, så det går den rigtige vej Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts