Hop til indhold

Fordel / ulemper halti grime.


Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

Siri: min hund kan i hvert fald godt trække i haltien og jeg har ingen fornemmelse af at han synes det er ubehageligt at have den på, og har aldrig oplevet at det har virket til at gøre ondt på ham. Og hvis det gjorde ondt på ham vil han vel heller ikke trække i den tænker jeg. Synes bestemt ikk at man skal bruge den konstant men den kan virkelig være en fordel i nogle situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Som det også beskrives i artiklen, så er der jo enormt forskel på hvordan en ko og en hest hoved og en hunds hoved ser ud. Ved køer og heste hviler grimen på den store knogle, der løber ned langs fronten af hovedet. Den kan tåle stort pres og er ikke dækket af nerver, som hundens næseregion.

 

Så har vi stadig får og geder hvis hovedform er anderledes.

men mødes vi en dag vil jeg gerne vise dig hvordan den fungere i praksis.

 

Og halsbåndet ligger bestemt også tryk på nerver, luftveje, sener mv.

hunde der trækker der lyder som om de ved at brække sig heraf. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi stadig får og geder hvis hovedform er anderledes.

men mødes vi en dag vil jeg gerne vise dig hvordan den fungere i praksis.

 

Og halsbåndet ligger bestemt også tryk på nerver, luftveje, sener mv.

hunde der trækker der lyder som om de ved at brække sig heraf. :(

 

Man giver da heldigvis også sjældent får og geder grime på! Og endnu sjældnere trækker de rundt i grimen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man giver da heldigvis også sjældent får og geder grime på! Og endnu sjældnere trækker de rundt i grimen!

 

Hver sommer slæbes får og geder til alverdens skuer, blandt andet landskuet ;)

 

men nu der jo ingen der skriver noget om at slæbe rundt med hundene i en grime? men minske et problem, et problem som faktisk kan ødelægge nakke og hals i gralle situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi stadig får og geder hvis hovedform er anderledes.

Grundlæggende set, nej.

Og i praksis nærmest tværtimod for de er endnu mere hårdhudede og knoglede end heste og køer.

 

 

men nu der jo ingen der skriver noget om at slæbe rundt med hundene i en grime? men minske et problem, et problem som faktisk kan ødelægge nakke og hals i gralle situationer.

Et problem man burde have taget hånd om længe inden hunden nåede de 40 kg i kampvægt og med en trækkraft på flere gange dét. Istedet for at "spilde tiden" om jeg så må sige, på alverdens andre småtricks og pjatterier.

 

Men dét her er ganske som med den lidet anvendte øvelse der kaldes "ro", noget der ganske enkelt ikke tænkes nok over og lægges vægt nok på i starten, og så kommer det sgu rundt og bider en noget så gevaldigt i røven når hunden er blevet stor og træls med line på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Grundlæggende set, nej.

Og i praksis nærmest tværtimod for de er endnu mere hårdhudede og knoglede end heste og køer.

 

Har du rørt ved et fårs mule? Den er ret blød :)

 

Et problem man burde have taget hånd om længe inden hunden nåede de 40 kg i kampvægt og med en trækkraft på flere gange dét. Istedet for at "spilde tiden" om jeg så må sige, på alverdens andre småtricks og pjatterier.

 

Men dét her er ganske som med den lidet anvendte øvelse der kaldes "ro", noget der ganske enkelt ikke tænkes nok over og lægges vægt nok på i starten, og så kommer det sgu rundt og bider en noget så gevaldigt i røven når hunden er blevet stor og træls med line på.

 

Nu gik min hund vældig pænt i snor da han var hvalp/ung hund, det var først da han blev ældre, stærkere og 35 kg tungere han pludselig fik øjnene op for trække adfærd, dufte mv, og der kunne "bette" mig sq ikke holde ham mere, så han fik succes på succes på succes at slæbe mig rundt fra det ene træ til det andet.

 

De dage er slut :) og jeg har aldig en dag gjort ham ondt eller opdraget ham med verbale overfald!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi sælger grimerne ude på mit arbejde, og mit billede af mange af de kunder der køber dem, er folk der vil have en hurtig løsning og ikke har overvejet om det er en holdende løsning. Den sidste lille del har undersøgt hvad de er ved at købe.

Hvis jeg får en kunde som vil købe en grime, prøver jeg altid at forklare dem at det jo kun er til midlertidig træning og at man ikke bare sætter snoren i grimen og går. Anbefaler dem at de sætter en snor i grimen og en i halsbånd/sele og KUN har kontakt til grimen hvis hunden trækker og desuden roser når hunden går pænt. Inden alt det her har jeg sevfølgeligt anbefalet træning osv, men som sagt er folk tit ret opsatte på at de vil have den her grime.

Men netop det med at det er en midlertidig løsning/et træningsredskab overrasker mange. De tror åbenbart at det er noget hunden altid skal gå med (i mit hoved betyder det at de ikke gider træne hunden samtidig) :vedikke:

 

Jeg syntes det er fint nok at folk bruger grimen, hvis bare den bliver brugt korrekt og kun mens man får styr på 'gå pænt'. Dog er det ikke noget jeg selv kommer til at bruge da jeg hellere vil bruge ekstra tid på at lære hunden at gå ordentligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 months later...

Halti Grime til Hund er en forholdsvis ny ting i Danmark, og de ses derfor ikke så ofte i gadebilledet. Mange forveksler dem med en mundkurv, hvilket er synd, da det overhovedet ikke er det samme.

 

 

En Halti grime tillader hunden at gabe over en pind eller en bold, og er således ikke en begrænsning i forhold til hundens behov for at bruge munden til at undersøge og lege med.

 

 

En Halti grime er et sundt alernativ til et halsbånd eller en sele, da den lægger mindst muligt pres på hundens muskulatur og skelet. Samtidig med at den tillader ejere at kunne styre sin hund med mindst mulige kræfter.

 

 

En Halti grime er derfor en fordel for både hundens og ejerens fysik. Derfor anvendes grimen også ofte at personer med dårlig ryg, gravide, handicappede, samt af hundeejere der generelt har en meget stærk og trækkende hund, der er svær at gå med.

 

Halti gør ikke ondt på hunden, den sørger blot for at flytte hundens fokus, iden den ved trækken kommer til at kigge til siden, når hunden finder ud af dette, går den faktisk helt pænt :-) bruger den selv til min hund og vi har fået nogle meget hyggeligere gåture, uden jeg får revet skulderen af led mere... Dejlig opfindelse som kan anbefales varmt.

 

Til at starte med ville han ikke ha den på, rystede på hovedet og forsøgte at tage den af med poten. Vi trænede lidt med den indendøre hvorpå han fik ros og godbidder indtil han accepterede den. I dag ved han den betyder gå tur, så han er ivrig for at få den på..

Link til indlæg
Del på andre sites

Halti Grime til Hund er en forholdsvis ny ting i Danmark, og de ses derfor ikke så ofte i gadebilledet. Mange forveksler dem med en mundkurv, hvilket er synd, da det overhovedet ikke er det samme.

 

 

En Halti grime tillader hunden at gabe over en pind eller en bold, og er således ikke en begrænsning i forhold til hundens behov for at bruge munden til at undersøge og lege med.

 

 

En Halti grime er et sundt alernativ til et halsbånd eller en sele, da den lægger mindst muligt pres på hundens muskulatur og skelet. Samtidig med at den tillader ejere at kunne styre sin hund med mindst mulige kræfter.

 

 

En Halti grime er derfor en fordel for både hundens og ejerens fysik. Derfor anvendes grimen også ofte at personer med dårlig ryg, gravide, handicappede, samt af hundeejere der generelt har en meget stærk og trækkende hund, der er svær at gå med.

 

Halti gør ikke ondt på hunden, den sørger blot for at flytte hundens fokus, iden den ved trækken kommer til at kigge til siden, når hunden finder ud af dette, går den faktisk helt pænt :-) bruger den selv til min hund og vi har fået nogle meget hyggeligere gåture, uden jeg får revet skulderen af led mere... Dejlig opfindelse som kan anbefales varmt.

 

Til at starte med ville han ikke ha den på, rystede på hovedet og forsøgte at tage den af med poten. Vi trænede lidt med den indendøre hvorpå han fik ros og godbidder indtil han accepterede den. I dag ved han den betyder gå tur, så han er ivrig for at få den på..

 

Halti grimen er forbudt i bla. DcH og sidestilles med pighalsbånd. Wonder why!

Link til indlæg
Del på andre sites

Why? Altså, det er jo ikke det samme som et pighalsbånd :vedikke: Haltien drejer hunden af, pighalsbåndet spidder hunden rundt om halsen. Synes ikke rigtig det kan sammenlignes?

 

Et pighalsbånd gør først skade når der er et menneske i nærheden. Det samme med en grime:vedikke: Der er mange andre måder at imødegå en trække de hund, fx en easywalk sele. Den skader aldrig hunden. Det gør halti i de forkerte hænder. Pighalsbånd er i øvrigt tilladt i Dk (når piggene er under 1 cm, mener jeg det er), men vi vil ikke se dem i DcH - og heller ikke halti.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et almindeligt halsbånd kan også være grimt, når der er mennesker i nærheden. Ikke at jeg synes grimen er vidunderlig, men synes måske bare ikke at de to ting ligefrem kan sidestilles :vedikke:

Er faktisk godt klar over det med at pighalsbåndet er tilladt i DK, det har altid undret mig - synes det er fejt. Så i øvrigt en golden med stødhalsbånd i dag, er de ikke ulovlige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Anne

send lige et link til hvor DcH forbyder haltien... Hvad jeg kan støve op så forbyder de pighalsbånd og gå pænt seler.. Gå pænt seler niver hunden ved træk. Og pighalsbånd, ja de siger jo sig selv...

Haltien derimod gør ingen skade og forvolder ingen smerte... Når hunden har lært/vænnet sig til at have noget om snuden, akkurat ligesom vi mennesker skal vænne os til at gå med ur... Ja. Så er det som at gå med en hund uden snor, fordi den har fundet ud af: "trækker jeg, så kan jeg ikke se på det jeg lige har fået øje på". Altså hunden går pænt, uden smerte...

Det er muligt, hunden skulle have lært det uden, men nu er det sådan jeg har taget en "gammel rotte" til mig, altså har ikke haft ham fra hvalp. Og hvis du kender Hovawarten, så er racen ubestikkelig, altså jeg kan ikke lokke ham med alverdens godbidder til at gå pænt. Og efter en forstuvet skulder, er dette den rette løsning for mig og min hund og vi har nu nogle dejlige gåture sammen.

 

har tidligere haft schæfer i mange år og fra hvalp har det været nemt at lære dem at gå pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er velkommen til at kontakte hovedbestyrelsen som vi gjorde i klubben. Grimer er ikke tilladt hos DcH. Igen, du kan bruge en easywalk sele - den gør ingen skade. Ellers må du læse det link Siri har lagt ud længere oppe. Det forklarer ret godt hvad problemet er. Uanset hvad, kan der kun være én grund til at bruge remediet konsekvent, og det er ikke hos hunden at fejlen ligger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er hvad jeg kan finde fra DcH... Danmarks Civile Hundeførerforening har netop meldt ud, at de ikke vil se pighalsbånd på deres træningsarealer eller i klubben – til trods for at de er lovlige i Danmark.

 

Pighalsbånd er lovlige i Danmark, men dét til trods har DcH valgt at forbyde dem. Meldingen fra Dch’s forretningsfører, Hans Tonsberg, er klar; ”Pighalsbånd er dyreplageri” og han fortsætter ”Og vi mener ikke, man skal anskaffe sig et dyr, hvis man ikke kan passe det uden at pine det – uanset om det er en skildpadde eller en hund”. Han forklarer videre, at man i DcH tror mere på positive træningsmetoder, hvor man leger læring ind i hunden og fortæller, at positive træningsmetoder kan anvendes med succes, uanset om der er tale om en familiehund eller en brugshund.

 

 

DcH’s hovedbestyrelse har i enighed vedtaget det nye forbud mod pighalsbånd og ”gå pænt seler”, og med forbuddet går DcH videre end loven. Pighalsbånd med afrundende pigge med en længde på op til 8 mm målt fra undersiden af det følgende led, er nemlig lovlige i Danmark. Pighalsbånd anvendes bl.a. af folk, der har problmer med at styre deres hund, men det er altså slut nu – i hvert fald i DcH og på DcH’s træningsarealer.

 

 

Easy sy walk seler er det samme som gå pænt seler, så undre mig du anbefaler dette...

 

Derudover klapper jeg i mine små hænder over din kommentar på hvor problemet ligger... Jeg elsker simpelthen mennesker der er så dejlig fordømmende og tror de ved bedst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er hvad jeg kan finde fra DcH... Danmarks Civile Hundeførerforening har netop meldt ud, at de ikke vil se pighalsbånd på deres træningsarealer eller i klubben – til trods for at de er lovlige i Danmark.

 

Pighalsbånd er lovlige i Danmark, men dét til trods har DcH valgt at forbyde dem. Meldingen fra Dch’s forretningsfører, Hans Tonsberg, er klar; ”Pighalsbånd er dyreplageri” og han fortsætter ”Og vi mener ikke, man skal anskaffe sig et dyr, hvis man ikke kan passe det uden at pine det – uanset om det er en skildpadde eller en hund”. Han forklarer videre, at man i DcH tror mere på positive træningsmetoder, hvor man leger læring ind i hunden og fortæller, at positive træningsmetoder kan anvendes med succes, uanset om der er tale om en familiehund eller en brugshund.

 

 

DcH’s hovedbestyrelse har i enighed vedtaget det nye forbud mod pighalsbånd og ”gå pænt seler”, og med forbuddet går DcH videre end loven. Pighalsbånd med afrundende pigge med en længde på op til 8 mm målt fra undersiden af det følgende led, er nemlig lovlige i Danmark. Pighalsbånd anvendes bl.a. af folk, der har problmer med at styre deres hund, men det er altså slut nu – i hvert fald i DcH og på DcH’s træningsarealer.

 

 

Easy sy walk seler er det samme som gå pænt seler, så undre mig du anbefaler dette...

 

Derudover klapper jeg i mine små hænder over din kommentar på hvor problemet ligger... Jeg elsker simpelthen mennesker der er så dejlig fordømmende og tror de ved bedst...

 

Til det fremhævede, dejligt at vi er enige:blink:

 

En easywalk sele er en almindelig sele, hvor snoren fæstes i en ring på brystet. Det får hunden til at vende rundt ved træk. Altså lægger den ikke unaturligt pres på hundens følsomme snuder/armhuler. Har man en hund der konsekvent trækker, så ER der et problem. Og hundeføreren har ikke formået at løse problemet. At bruge grime som en hverdagsting, er helt sort for mig! Som et træningsremedie, når man som hundefører erkender at have fejlet, ok. Men kun i en kortere periode - for at hunden ikke får succes. Det tager ca. 3 uger at bryde en indgroet vane (ikke at forveksle med adfærdsproblemer), så hvis du bruger træningsredskabet (grimen) korrekt, bør den være overflødig efter 3 uger.

 

Jeg kan ikke se problemet:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Easywalk var IKKE løsningen for min hund, har prøvet..

Desuden hvad får dig til at tro jeg anvender haltien med træk? Den sidder som en attrap... Dvs... Nu hvor han har lært det, kan troen flytte bjerge... Linen er slet ikke fæstet til haltien for det er ikke længere nødvendig.. Men fjerne den helt er umuligt, for han er en meget klog hund, så når den ikke er på, Tjae Så trækker han atter løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Halti dur ikke til mindre hunde, eller hunde der konsekvent går med snuden i jorden, eller begge dele. Feks fungere den helt ufattelig dårlig på en cocker. Det er en mindre hund med snuden i jorden, så den træder hele tiden på linen og får derved et ryk i nakke og snude.

 

Jeg har en easywalk som jeg bruger permenent. Jeg brugte den dagligt på min tidligere hund gennem nogen år og han havde heldigvis aldrig problemer med led eller muskulatur.

 

Nu har jeg en hund med gigt i det ene forben og jeg bruger easywalk på ham. At påstå at den er fuldstændig uskadelig, kan jeg ikke sige med sikkerhed, for når han kaster sig frem, han kan snildt kaste sig så voldsomt frem, at han nærmeste drejer en omgang, ja så får han vel unægtelig et " smæk " i bækkenet eller ryggen. Når han hele tiden trækker og dermed ligger et pres på den skulder som snoren går til, feks hvis snoren går højre om, ja så ligger hele hans kropsvægt, faktisk på venstre skulder. Det kan man så diskutere hvor sundt det er i længden. Hvem var det herinde der havde en labrador, der måtte have kiropraktor flere gange, efter brug af easywalk, pga at skulderen havde taget skade ??

 

Så at påstå den er uskadelig er nok ikke helt sandt. Derfor bruger jeg den med omtanke, det ville sige så lidt som muligt. Han har den altid på og jeg bruger den bare med almindelig flexline og sætter kabinehagen i foran. Trækker han mindre, er han lidt træt, eller andet, så sætter jeg hagen i ringen i ryggen og så fungere den som almindelig sele. Ligesom jeg forsøger at skifte, sådan at linen går både til højre og til venstre side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det lidt med Halti som jeg har det med flexiliner - kan man bruge dem rigtigt kan de være en god ting, kan man ikke så kan de være livsfarlige... Susan Garrett bruger dem f.eks. (eller gjorde i hvert fald), og jeg kan sagtens se at hun kan få noget godt ud af det (hun brugte den så ikke til at gå pænt, men noget helt andet). Men selv om man kan bruge Halti uden at gøre nogen skade på hunden, så er det IMO ikke vejen frem mht. at gå pænt i line, for hunden lærer ikke en skid af det. Der skal simpelthen træning til. Nu er der jo også kommet en del andre remedier, som f.eks. gå-pænt-seler og andet, hvor risikoen for skade/ubehag er betydeligt mindre, og så kan jeg ikke se hvorfor man egentlig skulle bruge Halti, hvis ikke man er virkelig god til at bruge den. Susan-Garrett-agtig god...

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.whole-dog-journal.com/issues/16_7/features/the-no-pull-debate_20782-1.html

 

 

og jeg har alle dage brugt, og har fortsat tænkt mig at bruge, kvæl med almindelig line, eller retrieverline. Tricket er, som flere har nævnt tidligere, at lære hunden at gå pænt fra starten af, og iøvrigt vedligeholde dette. Så har man ikke et problem der forlanger en løsning af nogen art.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har man en gang fået den små syge ide at prøve hvordan det føltes at blive kvalt med et kvæler halsbånd på en selv, så bruger man ALDRIG hverken halv, semi eller helkvæl på sin hund. Bare tanken om at påføre min hund den følelse, det kan jeg slet slet ikke have. Og dengang jeg fik et såkaldt godt råd og brugte kvæl på Teitur, var det i en dag ?, inden jeg måtte noget, der lignede en omgang genoplivning fordi han trak så han måtte stoppe op, hive efter vejret, hoste voldsomt og kaste op, ja så gør man det aldrig igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

og igen... Hvis hunden aldrig nogensinde får lært at trække i første omgang, så har man slet ikke problemet, og i så fald kan du have et halsbånd lavet af sytråd, det tjener nemlig kun ét formål: At være der.

 

En småsyg idé er det at lave lappeløsninger, for at rette op på et problem der, håndteret bare nogenlunde fornuftigt, slet ikke burde eksistere i første omgang.

 

 

Men fair nok. Vil du kalde folk som mig for småsyge hundemishandlere, så skal du da være velkommen. Ikke at jeg kan se hvor det lige kommer ind i billedet henne, men who cares.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...