Hop til indhold

Hanhund -Dumt spg...

Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Nu plejer jeg ikke, at være al for naiv, men denne gang...

Passer det, at intakte hanhunde skal parre sig hv. 6 mdr?

-at hanhundene bliver "skøre" af deres homoner, hvis de ikke får lov til at parre.

Hmm jeg vil jo mene, at hanhunde ikke har behov for parring hv. 6 mdr. Har ihverfald aldrig hørt om den teori...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg har talt med sælgeren til min hvalp, som mener, at alle intakte hanhunde skal have lov til at parre hv. 6 mdr. Så bliver hunden ikke skør af hormoner, den humper ikke og er mere "ligeglad" med tæverne...

Og de mente, at når jeg ikke ville avle på min hanshund, var det bedste at få ham kast. Netop pga af overstående...

Og jeg følte mig noget naiv under samtalen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden har et problem med sine hormoner (Reagere voldsomt på løbetider osv) så synes jeg også man skal kastrere... Men humperi er jo ikke nødvendigvis fordi hunden har de problemer, der findes jo bare så mange grunde til humperi! (Jeg mener at langt de fleste humperi problemer skyldes stressede eller forkert "behandlede" hunde)...

At en intakt hanhund prøver at parre tror jeg, uden at være sikker blot betyder at han pludselig ved det er sjovt (De færreste intakte hanner oplever jo kun afvisning i forbindelse med løbetidslugt og tæver, hvis de så får "lov" af tæven, vil han nok efterfølgende være mere pågående for "han fik jo lov").

Så jeg er dels enig med dem. Hvis man har en intakt hund der har problemer, så bør den kastreres. Men den kan altså ikke få "lettet trykket" sådan fungere det ikke helt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Det var planen tidligere, at min hund skulle kast netop pga humpning(dette er stoppet overfor min datter :-D ) og hans tilgang overfor ALLE tæver.

Men jeg er meget i tvivl, da jeg egentlig ikke ønsker at ændre hans adfærd. Han fungere rigtig godt med andre hanhunde, børn generelt og er "doven" nok i forvejen. Vil ikke "ødelægge" noget i min hund pga kast.

Men tæverne har vi store probl med, om det er fordi han er unghund og skal prøve alt af?

Han bliver evt stadig betragtet som en hvalp af de gamle tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu plejer jeg ikke, at være al for naiv, men denne gang...

Passer det, at intakte hanhunde skal parre sig hv. 6 mdr?

-at hanhundene bliver "skøre" af deres homoner, hvis de ikke får lov til at parre.

Hmm jeg vil jo mene, at hanhunde ikke har behov for parring hv. 6 mdr. Har ihverfald aldrig hørt om den teori...

Spørger man en viril hanhund har han behovet hver gang han bliver sexuelt stimuleret :-D og her vil en parring hver 6. måned ikke hjælpe spor.

Det opdrætteren har givet udtryk for er hendes holdning og sådanne er jo ikke nødvendigvis udtryk for at noget er sandt.

Kun en af mine hanhunde har parret og hverken han eller de andre har været skøre.

Derimod har jeg hjulpet dem til at kunne fungere uden stress selvom der var/er løbske tæver i området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må nok hellere lige indskyde at Dumle ofte har prøvet at parre andre hunde, men det har været i forbindelse med stress, ikke løbetider. Her har det hjulpet at sige nej, fjerne ham og give ham pauser fra situationerne.

Ved løbetider var det da han var yngre piven, ukoncentreret, rastløshed og mindsket appetit, men det er gået over med alderen (og måske erfaring, han ved nok bedre nu lige præcis hvornår tæverne egentlig er interessante).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg kan give et typisk eks.

Vi går tur i en lokal park, hunden har langline på og trisser rundt. Han obs andre hunde, men forsætter stille og roligt på gåturen. Hvis vi skal forbi en hund(tæve)på samme sti og hundene får lov til at hilse -ser det nogenlunde sådan ud: Min hund snuser stille, går hen foran tæven, ynker/piver lidt, derefter gøer, splitssekund efter viser han tænder og gøer endnu højere.

Jeg plejer at lade min hund hilse på alt og alle(også tæver), men når snusen er ovre og ynken er begyndt, tager jeg hunden og går videre.

Når det sker i hundekove (uden snor) er min hund nem at få snor på. Hunden nærmest "danser" rundt om tæven mens han ynker og gøer. Han viser kun tænder, hvis tæven siger fra(begynder at gø).

Er dette typisk unghunde adfærd? Går det over med alderen? Lige pt undgår vi alle tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Spørger man en viril hanhund har han behovet hver gang han bliver sexuelt stimuleret :-D og her vil en parring hver 6. måned ikke hjælpe spor.

Det opdrætteren har givet udtryk for er hendes holdning og sådanne er jo ikke nødvendigvis udtryk for at noget er sandt.

Kun en af mine hanhunde har parret og hverken han eller de andre har været skøre.

Derimod har jeg hjulpet dem til at kunne fungere uden stress selvom der var/er løbske tæver i området.

Har heller ikke hørt om den teori før. Har selv den holdning, at hunde ikke behøver at parre sig. Mange dyr inc mennesker kan leve i cølibat og have det udemærket, uden at miste forstanden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt din artikel til at få min lab til at høre lidt bedre efter under løbetider http://www.hunde-forum.dk/content/56-hanhunde-og-dufte-af-loebsk-taeve.html :-) og har trænet godt og grundig når det nu var hun hunde i løbetid... stadigvæk super artikel ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan give et typisk eks.

Vi går tur i en lokal park, hunden har langline på og trisser rundt. Han obs andre hunde, men forsætter stille og roligt på gåturen. Hvis vi skal forbi en hund(tæve)på samme sti og hundene får lov til at hilse -ser det nogenlunde sådan ud: Min hund snuser stille, går hen foran tæven, ynker/piver lidt, derefter gøer, splitssekund efter viser han tænder og gøer endnu højere.

Jeg plejer at lade min hund hilse på alt og alle(også tæver), men når snusen er ovre og ynken er begyndt, tager jeg hunden og går videre.

Når det sker i hundekove (uden snor) er min hund nem at få snor på. Hunden nærmest "danser" rundt om tæven mens han ynker og gøer. Han viser kun tænder, hvis tæven siger fra(begynder at gø).

Er dette typisk unghunde adfærd? Går det over med alderen? Lige pt undgår vi alle tæver.

Du skal være obs på to ting:

Ved altid at fjerne ham når han begynder at vise en opkørt adfærd, er det dette billede han tager med videre. Et billede af hvordan han "skal" opføre sig. Dette fordi han bliver taget ud af en situation uden at falde til ro efterfølgende. Derfor, set med de lange øjne, vil det være bedre at stoppe ham i adfærden men blive på stedet til han er faldet helt til ro igen.

Det er ikke typisk adfærd at vise aggressivitet overfor en tæve der siger fra overfor ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har talt med sælgeren til min hvalp, som mener, at alle intakte hanhunde skal have lov til at parre hv. 6 mdr. Så bliver hunden ikke skør af hormoner, den humper ikke og er mere "ligeglad" med tæverne...

Og de mente, at når jeg ikke ville avle på min hanshund, var det bedste at få ham kast. Netop pga af overstående...

Og jeg følte mig noget naiv under samtalen...

Det havde du såmænd ikke behøvet. Det er noget forvirret vås.

Link til indlæg
Del på andre sites

Intakte hanhunde bliver ikke mere skøre end de er i forvejen. Man kan tage hensyn og undgå at udsætte dem fo rløbske tæver, og sørge for at holde dem beskæftiget med andet.

Man kan sige at min hundeflok bestående af en intakt tæve og tre intakte hanhunde er alt andet en fornuftig og det er jeg helt enig i. Den intakte tæve var en taktisk anskaffelse i bestræbelsen på at (noget med dyrevelfærd)... de der kender baggrunden ved hvorfor, i andre behøver ikke vide noget.

Mine hanhunde ved at jeg ved hvordan man tapper en hanhund, og de kan selv - diskret - sige besked når behovet er der. Og det er der når tøsen er i løbetid, og ellers kun undtagelsesvist ind imellem. Jeg ved godt at nogen sider ADR! men jeg er overbevist om at det sparer os alle en masse besvær, og sådan kan vi alle komme igennem en løbetid med forstanden -eller det der er tilbage af den, i behold.

Lad dem leve med det, klip kuglerne, eller gi dem en hjælpende hånd, det må folk selv finde ud af hvad der passer dem bedst.

Men man skal være opmærksom på hvem man får et råd fra.

En opdrætter med mange hunde af begge køn vil nok opleve mere cirkus under løbetider end de felste andre kommer til, og det kan føre til troen på at hanhunde bliver tossede hvis de ikke får lov til at parre. Almindelige hundeejere med en eller flere hanhunde og ingen tæver vil sjældent opleve problemet så tydeligt. Her spiller også faktorer som aktivering og relevant beskæftigelse for en given race ind.

En dyrlæge er ofte hurtig til at forestlå kastration på den ene eller anden måde, de andre løsninger tjener de jo ikke noget på. Og så videre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den teori var rigtig skulle alle mine hanhunde have været skrup skøre - og det hverken var eller er de , jeg har kun oplevet at 1 af mine hunde har parret sig ( Racer ) og da skete der det ( synes jeg ) positive at han opdagede at tæverne kun var interessante ganske få dage af løbetiden, efter det har han været komplet ligeglad med løbske tæver , bortset fra hvis de lige var i den interessante periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skæbne en gang syret vrøvl..... men det giver jo så svar på hvorfor vedkommende producerer hvalpe.

Det er da sjovt at det lige er med 6 måneders mellemrum at hanhunden får brug for at få taget trykket, lur mig om ikke det falder sammen med husets tæves løbetid?

Jeg har lige haft en tæve til parring her i weekenden. 2 af mine hanhunde har parret og de var fuldkommen oppe at ringe hvis hende der ejer tæven kom ind i huset. Den af mine hanhunde der ikke har parret havde intet stress eller piveri i den forbindelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Rigtig mange tak for alle svarene :-)

Så behøver jeg ikke længere, at føle mig snot dum i hanhunde verdenen. Hehe.

Sælgeren lød meget overbevisende. De har vist kun fået 2 kuld hvalpe på deres hunde og skal ikke have flere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den teori var rigtig skulle alle mine hanhunde have været skrup skøre - og det hverken var eller er de , jeg har kun oplevet at 1 af mine hunde har parret sig ( Racer ) og da skete der det ( synes jeg ) positive at han opdagede at tæverne kun var interessante ganske få dage af løbetiden, efter det har han været komplet ligeglad med løbske tæver , bortset fra hvis de lige var i den interessante periode.

Kun en enkelt af mine hanhunde har prøvet at parre, og jeg har præcis samme erfaring som du. Det var sådan en lettelse at opdage, at han allerede efter første parring kunne arbejde tæt side om side med løbske tæver - såfremt de altså ikke var i den kritiske periode. For så hjalp hverken bønner eller sang, og han måtte bæres væk. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok virker min hanhund slet ikke interesseret i de der hunhunde:hmm:sq nok derfor han var så billig... Og han har ikke udviklet noget som helst psykotisk pga manglende parringer i hans knap 4 årige liv:genert:

Jeg har en hanhund der er på samme måde, det kunne ikke rage ham mindre om så tæven svingede en parringsklar dåse lige op i skærmen på ham. Det er ganske praktisk når hunden ikke skal indgå i avl og i øvrigt bor sammen med en tæve der ikke er sterilliseret. Men det havde været jævnt bittert hvis han havde været min bedste hanhund og jeg derfor meget gerne ville anvende ham på et par tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hanhund der er på samme måde, det kunne ikke rage ham mindre om så tæven svingede en parringsklar dåse lige op i skærmen på ham. Det er ganske praktisk når hunden ikke skal indgå i avl og i øvrigt bor sammen med en tæve der ikke er sterilliseret. Men det havde været jævnt bittert hvis han havde været min bedste hanhund og jeg derfor meget gerne ville anvende ham på et par tæver.

Ja det er jo winwin så...:blink: Ville løsningen ikke være inseminering så, hvis det bare var hanhunden, der skulle bruges i avl? Eller vælger man en anden hanhund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jo winwin så...:blink: Ville løsningen ikke være inseminering så, hvis det bare var hanhunden, der skulle bruges i avl? Eller vælger man en anden hanhund?

Jeg ville til hver en tid se mig om efter en anden, jeg mener de grundlæggende drifter bør være intakte, her under evne og lyst til at parre naturligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville til hver en tid se mig om efter en anden, jeg mener de grundlæggende drifter bør være intakte, her under evne og lyst til at parre naturligt.

Det var lige præcis min grund til en afvisning, da en opdrætter kom til mig med en tæve, der aldrig havde villet parre. Min hanhund kunne ikke "lokke" hende til at skifte mening, så opdrætteren sagde, at jeg skulle tage til dyrlægen med ham, så han kunne blive tappet.

Fandme nej da. Der må jo have været en grund til, at tæven ikke ville.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig mange tak for alle svarene :-)

Så behøver jeg ikke længere, at føle mig snot dum i hanhunde verdenen. Hehe.

Sælgeren lød meget overbevisende. De har vist kun fået 2 kuld hvalpe på deres hunde og skal ikke have flere.

du behøver bestemt ikke føle dig dum ........da min 1´ste hanhund var teenager fik han en rejsning ( der ville gøre mange mænd grønne af misundelse ) jeg tog ham i armene og SPÆNEDE ind til min nabo ! jeg anede ikke hvad det var og hun havde haft hanhunde i mange år - ja jeg blev TOTALT til grin !

Link til indlæg
Del på andre sites