Hop til indhold

Hvem må man diskutere offentligt?


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Fordi det IMO er forskel på at leve af noget, og hobbyvirksomhed. Ja, folk betaler for begge dele, som regel er der dog ret forskel på prisen. Men en professionel må man forudsætte har en helt anden forudsætning for at være helt up-to-date/med på beatet, end en frivillig der udfører et stykke arbejde ved siden af sit normale arbejde. Hmm, det var lidt svært at formulere, håber det blev nogenlunde forståeligt...

 

 

Der er forskel.

 

Jeg har været udsat for den model der hedder at den lokale klub har haft advaret rigtig meget mod mig. Årsagen var at jeg skulle drive "konkurrerende virksomhed". Øhhh? Nej JEG kan ikke konkurrere på prisen, I kan ikke konkurrere på kvaliteten. Dette ligger ca 15 år tilbage og jeg render fra tid til anden stadig ind i hundeejere som er blevet advaret mod mig.

Her er forskellen at klubben er en fritidsbeskæftigelse for medlemmerne hvorimod jeg skal leve af mit erhverv.

 

I mine øjne, må man gerne diskutere træning mv. offentligt, også min træning, men det er ikke i orden at blive personlig eller svine folk til og jeg er en af dem der gang på gang beder folk herinde som ikke er tilfreds med den vare de har købt i en klub eller privat, gå til den de er utilfreds med og gerne højere op i hierakiet hvis det er nødvendigt.

Tingene skal være i orden hvad enten det er træning i en kub eller hos privat. Efterhånden har prisen udlignet sig en del og mange kubber er stort set lige så dyre som professionelle instruktører, men uanset skal varen være i orden begge steder.

 

Som jeg også skrev i tråden har vi her på HF tråde for/imod dyrlæger og pensioner, vi diskuterer foder og andre produkter i lange baner så naturligvis er det også i orden at diskutere træningssteder

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså lige i det tilfælde jeg kommer med, mener jeg at enten har jeg/klubben ikke informeret godt nok om at det er belønningsbaseret træning eller også har kursisten ikke sat sig ind i metoderne på vores træningssted.

Hun synes da helt sikkert at jeg var en elendig træner, jeg kunne jo ikke hjælpe hende. Derfor synes jeg det er helt okay at hun skriver fx herinde:

"Har gået til træning der og der, men min hund lærte overhovedet ikke agility af det. Træneren ville have mig til at bestikke hunden med godbidder eller legetøj, men jeg vil have at den skal arbejde for mig, fordi den har lyst også selv om jeg ingen godbidder har med mig. Gå aldrig til træning hos Randi, hun vil have at du belønner din hund"

Eller hvad hun nu kunne finde på at skrive i den stil. Ville selvfølgelig ikke bryde mig om hvis hun skrev at jeg var en elendig træner, som ikke ved noget om agility eller hunde, men gjorde hun det, ville jeg nok ikke gøre mere ud af det.

 

Tror det kan være svært at skelne om det er metoden eller træneren man synes er ringe...altså hvis man har meldt sig til et klikkerkursus og træneren er til klikkertræning, men man gerne vil lære at korrigere hunden til en rigtig flot lineføring, så vil man jo mene at træneren er dårlig, hvis vedkommende ikke kan det.

 

Heldigvis sætter de fleste sig ind i hvad de tilmelder sig for et kursus og hvilke træningsmetoder der bruges på det pågældende sted. Alt andet ville være fjollet, når nu man betaler penge for det og sådan.

 

Men det du skriver der er i mine øjne ikke tilsvining. Hvis hun havde skrevet at du havde ødelagt hendes træning, presset hende til ting hun ikke synes var korrekt behandling af sin hund osv. Det ville jo ikke passe.

 

Derfor synes jeg der er forskel. Jeg synes IKKE det er negativ omtale at skrive: Jeg gik hos Randi, men desværre passer hendes træningsstil ikke til mig, jeg går ind for verbal belønning og ikke godbidder, derfor vil jeg til enhver tid anbefale X over Randi.

 

Det er jo en smagssag, og i mine øjne god omtale, for det beskriver jo hvad du træner med. Det svarer jo til at sige at jeg ikke ville bryde mig om at have X som træner, for de bruger clicker, og det er bare ikke mig. Så gør jeg jo netop opmærksom på at det er min smagssag, og min metode ikke passer med personens/klubbens metoder.

 

Men hvis jeg skriver: Randi er så ringe, hun ødelægger din hund, aldrig træn der!

 

Baseret på at din metode ikke "matcher mig", så synes jeg det er dybt forkert.

 

Og i mine øjne så kan man ikke dømme efter det. Det svarer til at jeg går til Bageren, og er sur over at jeg ikke kan købe kattemad der, og så er det bare en ringe bager!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det du skriver der er i mine øjne ikke tilsvining. Hvis hun havde skrevet at du havde ødelagt hendes træning, presset hende til ting hun ikke synes var korrekt behandling af sin hund osv. Det ville jo ikke passe.

 

Derfor synes jeg der er forskel. Jeg synes IKKE det er negativ omtale at skrive: Jeg gik hos Randi, men desværre passer hendes træningsstil ikke til mig, jeg går ind for verbal belønning og ikke godbidder, derfor vil jeg til enhver tid anbefale X over Randi.

 

Det er jo en smagssag, og i mine øjne god omtale, for det beskriver jo hvad du træner med. Det svarer jo til at sige at jeg ikke ville bryde mig om at have X som træner, for de bruger clicker, og det er bare ikke mig. Så gør jeg jo netop opmærksom på at det er min smagssag, og min metode ikke passer med personens/klubbens metoder.

 

Men hvis jeg skriver: Randi er så ringe, hun ødelægger din hund, aldrig træn der!

 

Baseret på at din metode ikke "matcher mig", så synes jeg det er dybt forkert.

 

Og i mine øjne så kan man ikke dømme efter det. Det svarer til at jeg går til Bageren, og er sur over at jeg ikke kan købe kattemad der, og så er det bare en ringe bager!

 

Er helt enig med dig, det er ikke tilsvining, men det kan være svært at skelne mellem om det er metoden eller træningen der er dårlig. Og derudover er det svært ikke at tage kritik personlig. Jeg har ikke selv prøvet at blive kritiseret i et offentligt forum (eller jeg har ikke opdaget hvis jeg er blevet det), men kan sagtens sætte mig ind i at kritik meget let føles som et personligt angreb. Jeg elsker jo at undervise hundeejere og jeg gør det efter min bedste overbevisning, forsøger at holde mig så opdateret som overhovedet muligt inden for de metoder jeg bruger, bruger masser af tid på planlægning osv, og så er det da aldrig en fest hvis nogen ikke synes det er godt nok, når man gør sit bedste.

 

Er meget glad for din bager-analogi, både fordi den er sjov og fordi jeg kom i tanke om at jeg har tre mini-muffins med citron, jeg købte hos bageren i morges :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er det vgtigt at træneren er blevet gjort bekendt med klagen. Når jeg hælder vand ud af ørerne over dårlige steder jeg har trænet, har jeg (så vidt jeg husker) præsenteret min utilfredshed for træneren og givet hende muligheden for at gøre noget ved det.

Jeg har ikke megen respekt for folk der nikker og smiler og derefter fortæller hvem der gider høre, hvor elendigt det har været. Der kan naturligvis være gråzoner:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke læst den tråd, der åbenbart har givet anledning til spørgsmålet, men helt generelt er det vel sådan, at hvis man tilbyder en vare eller serviceydelse for penge, er man også underlagt forbrugernes bedømmelse. Der findes adskillige hjemmesider på nettet, der ikke handler om andet.

 

Det ønskværdige ville så være at forbrugerne kunne finde ud af at rette kritikken derhen hvor den hører hjemme, og det er desværre ikke altid tilfældet. Men så ville jeg personligt alt andet lige hellere kritiseres på et forum, hvor der er plads til meningsforskelle, end på en anonym rating-side.

 

Og uanset situationen er offentlig gengivelse af mails, SMS'er eller andre personlige beskeder ALTID dårlig netikette!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Jeg synes det er fair nok at berette, advare om eller rose firmaer eller navngivne fagprofessionelle personer....såfremt det har noget på sig, man forholder sig til det faglige, og ikke bliver personlig...

 

Det kan jo altså ikke nytte noget at man giver sig til at diskutere om jeg f.eks. Kurt er dygtig til det han laver, fordi man har hørt fra en der kender en, at han har en bil der forurener og drikker øl i sin fritid....

 

Jeg vil dog til enhver tid, opfordre til at man i første omgang taler med vedkommende(også hvis det er et firma) om den opfattelse man har...måske beror noget på en misforståelse, noget de ikke var klar over eller andet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jo altså ikke nytte noget at man giver sig til at diskutere om jeg f.eks. Kurt er dygtig til det han laver, fordi man har hørt fra en der kender en, at han har en bil der forurener og drikker øl i sin fritid......

 

Hvis nogen har det mindste med Cæsar Milan at gøre, så er det ligegyldigt hvor dygtige og behagelige de er, den slags hører ikke hjemme (ja, jeg er meget fordømmende)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Kom til at tænke på om dem der følger lidt med i politik, ser nogen der holder sig tilbage fra tilsvining, ....og, jeg vil nok sige der er fest for åbent tæppe i den grad, selv et nyt medlem af tinget kan blive svinet til som uvidende idiot, af en statsminister, bare fordi et nyt medlem ikke har al den viden en statsleder har, nu ved en enhver vel at selv en statsleder nok også ville være dum og uvidende uden sin store stab, af eksperter på alle områder, men det betyder ikke at sådan en ikke finder det fint og passende, at tilsvine offentligt på TV...så kan det vel dårligt blive mere offentligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom til at tænke på om dem der følger lidt med i politik, ser nogen der holder sig tilbage fra tilsvining, ....og, jeg vil nok sige der er fest for åbent tæppe i den grad, selv et nyt medlem af tinget kan blive svinet til som uvidende idiot, af en statsminister, bare fordi et nyt medlem ikke har al den viden en statsleder har, nu ved en enhver vel at selv en statsleder nok også ville være dum og uvidende uden sin store stab, af eksperter på alle områder, men det betyder ikke at sådan en ikke finder det fint og passende, at tilsvine offentligt på TV...så kan det vel dårligt blive mere offentligt?

 

Nej og det er noget forbandet svineri :evil: og bør ikke sætte standarden

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Vi bestemmer jo selv om det skal være VORES standard :-)

 

:5up: Enig...men TV har det ind imellem med, at være voldsomt medrivende, og til andre tider stærkt søvndyssende, begge dele er nok udtænkt af en eller anden farlig medie klog elite, med sans for det salgbare:blink:....og vi ved jo alle, er det ikke salgbart, så smid det ud som affald :engel::mrgreen: Nå jo så er der jo også genbrug, hvordan kunne man glemme det, undskyld:lun:....noget kører i ring, det kaldes genudsendelse....elsker det!:banan::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Synes det er ligeså grotesk at det er nødvendigt at man må holde møder om ytringsfriheden, fordi der tilsyneladende er nogen der ikke kan respektere den, og tror de kan true folk til stilhed med trusler og vold....

 

Nu aner vi selvfølgelig ikke hvad motivet er bag attentatforsøget på Lars Hedegaard, men jeg har da et godt bud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
En grundlovssikret rettighed, som visse udemokratiske elementer dog har det lidt stramt med...:mrgreen:

 

:-D Ja ja...den er jeg med på :engel:....men, så skal vi jo udpege de udemokratiske elementer i samfundet og fratage dem alle deres rettigheder....jeg tror bare ikke det sådan lige kan gøres demokratisk :vedikke: men det ville være ret effektivt hvis det var muligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nogen har det mindste med Cæsar Milan at gøre, så er det ligegyldigt hvor dygtige og behagelige de er, den slags hører ikke hjemme (ja, jeg er meget fordømmende)

 

Hvis du tænker på Cima, som jeg har opslået et hyrdekursus med, og som linker til CM fra sin hjemmeside, så har jeg følgende holdning: jeg bifalder på ingen måde CM - overhovedet! Men en dygtig træner, der anvender positive metoder er jeg altid villig til at modtage instruktion og i inspiration fra. Også selvom vedkommende sympatiserer med nogle af CMs metoder. I Sverige er de generelt ret store CM fans - om jeg fatter det. I et land med nogle af de dygtigste hundefolk indenfor flere forskellige hundesportsgrene. Men det er de desværre.

For mig er det mere vigtigt at få en dygtig træner til landet, som vil dele ud af sin viden. Jeg ved at Cima er meget fair i sin træning og anvender positive metoder. Jeg har været på hyrdekursus med danske trænere, hvor jeg er stået helt af! Jeg kan simpelthen ikke forstå eller leve med de metoder de bruger. det er ikke fair overfor hunden. Så når jeg har mulighed fpr at få træning af en, der rent faktisk arbejder positivt med hunden i hyrdetræningen, så kan jeg godt leve med at vedkommende linker til CM :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
:-D Ja ja...den er jeg med på :engel:....men, så skal vi jo udpege de udemokratiske elementer i samfundet og fratage dem alle deres rettigheder....jeg tror bare ikke det sådan lige kan gøres demokratisk :vedikke: men det ville være ret effektivt hvis det var muligt :mrgreen:

 

De bør da som minimum fratages deres frihed, hvis de mener den kan knægtes med en pistol...:-D...

 

Jeg støtter ytringsfrihed til både nazister og venstrefanatikere...de skal bare ikke opfordre til ulovligheder....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
De bør da som minimum fratages deres frihed, hvis de mener den kan knægtes med en pistol...:-D...

 

Jeg støtter ytringsfrihed til både nazister og venstrefanatikere...de skal bare ikke opfordre til ulovligheder....

 

:-D Vi er sikkert alle enige om, at ytringsfrihed ophører når du står overfor en pistolbevæbnet....men, når du lige nævner de to grupper ( nazister og venstrefanatikkere) er det så fordi du overså alle de andre bevæbnede tosser, :vedikke: hvad med højrefanatikere div. bander, fanatisk troende osv. :roll: ....og hvis de skal fængsles allesammen, så tror jeg der skal udbygges så det beløb man fra regeringen taler om at spare, skal ganges med mindst 100 og udelukkende bruges til nye fængsler :slem:....angående nazister....dem lod man engang prøve løse problemet med anderledes tænkende og syge effektivt, men da man opdagede at alle der ikke havde samme syn som nazister ikke var andet end undermennesker vendte man sig altså imod dem, det koster, alt har sin pris :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
:-D Vi er sikkert alle enige om, at ytringsfrihed ophører når du står overfor en pistolbevæbnet....men, når du lige nævner de to grupper ( nazister og venstrefanatikkere) er det så fordi du overså alle de andre bevæbnede tosser, :vedikke: hvad med højrefanatikere div. bander, fanatisk troende osv. :roll: ....og hvis de skal fængsles allesammen, så tror jeg der skal udbygges så det beløb man fra regeringen taler om at spare, skal ganges med mindst 100 og udelukkende bruges til nye fængsler :slem:....angående nazister....dem lod man engang prøve løse problemet med anderledes tænkende og syge effektivt, men da man opdagede at alle der ikke havde samme syn som nazister ikke var andet end undermennesker vendte man sig altså imod dem, det koster, alt har sin pris :evil:

 

hehe...der er sgu mange pistolbevæbnede tosser....også nogle af dem med skilt....

 

Der er jo også enorm forskel på at lade nogen diktere verdensordnen, og så lade dem ytre sig lidt om deres holdninger(uanset hvor tossede man selv måtte finde dem...:-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
hehe...der er sgu mange pistolbevæbnede tosser....også nogle af dem med skilt....

 

Der er jo også enorm forskel på at lade nogen diktere verdensordnen, og så lade dem ytre sig lidt om deres holdninger(uanset hvor tossede man selv måtte finde dem...:-D)

 

:-D Du er nok mere demokratisk end mig! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Det bliver man vel når man har levet i det danske Demokratur længe nok....:mrgreen:....

 

:engel:Den holder ikke en meter den der, så længe lever ingen :blink: ....Altså de rigtigt hardcore, der skider på demokrati, kan ingen ej heller stat og myndigheder ændre en tøddel ved, der er intet at gøre....og derfor gøres intet der har nogen effekt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare minde om, at vi også har en injurielovgivning. Dvs. at skriver man noget groft og negativt om andre, skal man kunne bevise sine påstande, for ellers kan vedkommende beskylde én for injurier (i gamle dage kaldet for bl.a. "smæde skrivelse") og man kan få bøde for det.

 

Det vil altså sige, at man skal tænke sig om ift. sine formuleringer. Man må gerne skrive "Jeg oplevede, at.." eller "Jeg synes, at...", men man må ikke skrive, at folk f.eks. er dyremishandlere eller andre grove beskyldninger eller tilsvining.

 

Det er i sidste ende den samme forskel der gør sig gældende, ift. om man kalder Pia Kjærsgaard for racist eller om man siger, at man selv synes, at hendes udtalelser er racistiske. Det sidste har man lov til at synes, det er en individuel holdning. Det første ér folk allerede blevet dømt via injurieparagraffen for at sige/skrive offentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...