Hop til indhold

Vådfoder, nogen anbefalinger?


MichelleH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack
Prøv at læse mit indlæg igen:-) Jeg er klar over at de er kødædere og ikke står og gnasker i en kornmark, men når de nedlægger et bytte spiser de jo det hele, inkl. det ufordøjede mad i byttets mave. Og derfor spørger jeg, om nogen har undersøgt ulvenes spisevaner i perioder hvor det fx er meget koldt, omkring hvalpefødsel mm, hvor de kan have brug for mere energi. Altså, er det undersøgt om ulvene specifikt går efter at spise de dele af byttet med mest energi, altså fedt og kulhydrat.

 

Sorry - skal nok holde mig væk nu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry - skal nok holde mig væk nu :blink:

 

Du skal bestemt ikke holde dig væk! Det har bare en tanke jeg fik.

 

Umiddelbart ser det jo ud til at ulve ikke kan bruge stivelse til noget, så det er ikke sikkert at de går efter mave, men nok nærmere fedt. Men artiklen siger jo at hunde kan optage stivelse. Hvilket vel er gode nyheder, eftersom de så kan bruge kartofler og andet grønt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig spiser de ofte maveindholdet, men måske ikke det hele, det ved jeg ikke, men hvis bambi spiser korn, så er det jo bearbejdet i maven, når ulven spiser det, og ulven kan godt spise korn og den gør det også, hvis ikke andet er tilstede, det er bare ikke optimal føde for den, og det er heller ikke optimal føde for vores hunde. Der er ikke nok næring i. præcis som når vi spiser junkfood, det kan vi heller ikke leve af, og der er ikke ret meget i det som gavner os, men vi spiser det engang imellem. Ang. energi, så får de det fra deres fedtdepoter, og de også får deres kulhydrater. Jeg skrev om det tidligere. Når ulven/hunden spiser maven på f.eks en ko, så får den enzymer fra koens mave, de enzymer der skal til for at fordøje frugt og grønt, de enzymer har ulven nemlig ikke. Men det har jo intet at gøre med vores hunde. Vi giver forskellige slags foder. Tørkost som er bagt, tørret og presset kød og grønt, som f.eks ziwipeek, frysetørret kød og grønsager og så råt kød, hvad man fodre med er op til den enkelte hundeejer, samt hvad hundeejeren finder bedst for deres hund

 

Hvem siger der ikke er næring nok i korn? Altså at det ikke kan fungere som en del af et tørfoder? Og hvem siger, at hunde har spisevaner og behov som en ulv??

 

De kan godt omsætte stivelse, det har jeg skrevet i næsten hvert indlæg nu, men det er stadig ikke optimal føde for dem.

 

Siger hvem? Jeg kan virkelig ikke se, hvorfra du henter dine postulater?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Du skal bestemt ikke holde dig væk! Det har bare en tanke jeg fik.

 

Umiddelbart ser det jo ud til at ulve ikke kan bruge stivelse til noget, så det er ikke sikkert at de går efter mave, men nok nærmere fedt. Men artiklen siger jo at hunde kan optage stivelse. Hvilket vel er gode nyheder, eftersom de så kan bruge kartofler og andet grønt.

 

Okay :oops:

 

- ingen ved vel præcis hvad ulve spiser når det kommer til stykket :hmm:Tænker lige på det får der er blevet fundet i Sønderjylland hvor man formoder det er en ulv igen der har været på spil. Her er der ædt fra bagkroppen og et godt stykke ind - flere kilo må man formode - de æder vel også pelsen? for der lå spredt pels overalt, pels er vel fibre?.

 

Hvis vi går ud fra mine beagler (som jo er "mærkelige" hvad foder angår) - så får de typisk foder med kartoffel/sødkartoffel - men stadig væk er det jo stivelse. Jeg er på vej over på et ris foder til Oscar og Charlie da i sær Oscar ikke trives på kartofler i længden. Mine beagler får havregrød 2 gange i ugen af hensyn til maven og det fungerer kanon godt - og når man tænker på alle de mange år hunden har været i mennesket varetægt, så er det jo klart at deres kost er fulgt i samme retning som mennesket i takt med at industrien blev mere og mere advanceret - det må jo så også betyde at deres mave/tarm system er fulgt med på sidelinjen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ancilla
Hvem siger der ikke er næring nok i korn? Altså at det ikke kan fungere som en del af et tørfoder? Og hvem siger, at hunde har spisevaner og behov som en ulv??

 

 

 

Siger hvem? Jeg kan virkelig ikke se, hvorfra du henter dine postulater?

 

Prøv at søg på k9joy en bog af mogens eliasen omkring råfodring, der er en masse videnskabelige undersøgelser beskrevet, derfra har jeg mine oplysninger, og også ud fra andre eksperter på området. Jeg gider ikke mere forklare mig, føler sku efterhånden der er hetz på mig. At jeg SKAL stå skoleret og forklare og forklare, og det er jo ikke ligefrem en venlig tone i skriver. Jeg skriver jo ikke bare noget plader, og at i ikke stoler på at det jeg skriver er rigtigt er op til jer, jeg har selvfølglig ikke noget imod at diskutere omkring barf, men nu synes jeg ikke det er konstruktivt mere.. Undskyld at jeg skrev de indlæg om barf og om min erfaring

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Prøv at søg på k9joy en bog af mogens eliasen omkring råfodring, der er en masse videnskabelige undersøgelser beskrevet, derfra har jeg mine oplysninger, og også ud fra andre eksperter på området. Jeg gider ikke mere forklare mig, føler sku efterhånden der er hetz på mig. At jeg SKAL stå skoleret og forklare og forklare, og det er jo ikke ligefrem en venlig tone i skriver. Jeg skriver jo ikke bare noget plader, og at i ikke stoler på at det jeg skriver er rigtigt er op til jer, jeg har selvfølglig ikke noget imod at diskutere omkring barf, men nu synes jeg ikke det er konstruktivt mere.. Undskyld at jeg skrev de indlæg om barf og om min erfaring

 

Der er da ikke nogen der forlanger du skal stå skoleret eller fører en hetz. Folk inklusiv mig selv vil jo bare det bedste for vores hunde - derfor spørges der også ind imellem, indtil hvor man har oplysninger fra. Vi stopper jo heller ikke hvad som helst i munden på os selv :mrgreen:

I øvrigt handler denne tråd også om vådfoder - så måske du skulle oprette en tråd hvis du gerne vil diskutere barf

PS vi har alle været nye herinde - og følt vi fik håret i klemme ind i mellem

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at søg på k9joy en bog af mogens eliasen omkring råfodring, der er en masse videnskabelige undersøgelser beskrevet, derfra har jeg mine oplysninger, og også ud fra andre eksperter på området. Jeg gider ikke mere forklare mig, føler sku efterhånden der er hetz på mig. At jeg SKAL stå skoleret og forklare og forklare, og det er jo ikke ligefrem en venlig tone i skriver. Jeg skriver jo ikke bare noget plader, og at i ikke stoler på at det jeg skriver er rigtigt er op til jer, jeg har selvfølglig ikke noget imod at diskutere omkring barf, men nu synes jeg ikke det er konstruktivt mere.. Undskyld at jeg skrev de indlæg om barf og om min erfaring

 

Du skriver jo at noget er sådan og sådan - altså postulater. Og den eneste du vil henvise til er ham Eliasen. Når man skriver at noget ER sådan, så må man da forvente at der bliver spurgt "hvor ved du det fra". Du skriver jo direkte, at godt foder er BARF eller kornfrit. Det er vi så flere, der stiller spørgsmålstegn ved. For mit vedkommende fordi jeg ikke mener det er sandt og fordi jeg ikke har set dokumentation for påstanden. Den dokumentation kan du så heller ikke fremvise, hvilket bekræfter mig i, at "kornfyldt-foder-er-roden-til-al-dårligdom"-teorien primært stammer fra lettere fanatiske BARF-folk. Du skriver selv, at dyrlægeregningen svinder ind - eller helt forsvinder - hvis man skifter til BARF. Forventer du virkelig ikke at folk vil stille spørgsmålstegn ved så vildt et postulat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ancilla

Jeg har flere gange vist/skrevet om min dokumentation, nemlig den bog som jeg henviser til, som er skrevet af ham Mogens, i den bog er der flere bekræftende videnskablige undersøgelser, så jeg kan fremvise den dokumentation.. du kan jo bare læse bogen. Grunden til at jeg ikke "bare" kan skrive direkte fra bogen er fordi det er ulovligt. En ting er hvad du mener, en anden ting er hvad der er fakta. Jeg er ligeglad med hvad folk gør, og ikke gør. Jeg råder bare til at man ikke giver hunden kornprodukter, længere er den ikke, det er min mening og jeg kan dokumentere det for 100, 17 gang - så læs bogen eller undersøg på nettet hvad der står om barf, bare husk at den info du læser faktisk er forskningsresultater

Link til indlæg
Del på andre sites

.....så læs bogen eller undersøg på nettet hvad der står om barf,bare husk at den info du læser faktisk er forskningsresultater

 

Ja det er jo så netop dér filmen knækker, for der er yderst sjældent tale om forskningsresultater. ;-)

 

og så syntes jeg da du skulle undersøge hvem ham Mogens Eliasen egentlig ér, når nu hans bog om hundeernæring nærmest er en slags "bibel" for dig.

Ikke uinteressant at læse op på hvem han ér. Men der er lige dét i det, at hvis han er "ekspert" på det område, så er vi vist mange der er "eksperter".

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg afprøver for tiden vådfoder for at få min hund til at tage på, men mangler lidt erfaringer i hvad jeg bør købe. Synes der findes mange mærker jeg ikke umiddelbart kender, og da min hund er meget småtspisende skal det hun spiser være godt. Jeg har forsøgt mig med Ziwipeak vådfoderet, men det var ikke det helt store hit + jeg synes det virkede meget tørt i dåsen.

 

Dertil synes jeg umiddelbart at meget af det vådfoder man kan få er meget fedtfattigt? Ved ikke om det er tilfældet?

 

Har i nogen anbefalinger?

 

Ikke på købevådfoder, men på hjemmelavet, har du prøvet det?

 

Kig på din hunds tænder, det er rovdyrs tænder, det vil sige at din hund lever af kød og lidt frugt og grønt,

 

Velkommen til :-)

 

Har du set på pandaens tænder? Pandaen har rovdyrtænder men lever stort set af bambus, derfor kan tandsættet alene ikke anvendes som dokumentation for hvilket foder et dyr har bedst af

Link til indlæg
Del på andre sites

Ancilla, du burde nok også være blevet advaret:blink: Foder er noget der virkelig kan få sindene i kog, og det er også derfor jeg på et tidspunkt skriver, at foder er en religion.

 

Personligt mener jeg at hunde har bedst af at leve af mest muligt kød (eller, deres protein skal komme fra kød). Min egen hund bliver fodret med nogle af de typer tørfoder du selv skriver om, fx Orijen. Men Orijen har mange modstandere, og folk kan berette om at deres hunde er blevet syge af det. Min hund blev i anden sammenhæng gennemtjekket, og hendes blodprøver viste at alt var tip-top. Jeg er temmelig overbevis om at hun vil fungere på barf, men jeg selv holder tilbage, da jeg ikke er sikker på at min hund vil få alt det hun har brug for. Kommer hun nogensinde på barf, bliver det med blodprøver et par gange om året i starten, for at sikre at hun får de korrekte mængder vitaminer m.m.

 

****************************************************

 

Så vi er vel tilbage ved udgangspunktet? At man skal have tillid til sin fodervejleder hvis man barfer, eller til sin foderproducent hvis man kører tørt. Og tillid til at ens dyrlæge kan hjælpe, hvis noget viser sig at gå skævt i fodringen. Og tillid til at vi hundeejere selv kan vurdere hvad vores hunde fungerer bedst på, og gør hvad vi mener er bedst.

 

Jeg kommer aldrig til at give foder med korn som primært foder, men vi HAR det, og hun elsker det! Og hun får det ca. hver 2-3 dag til et af hendes måltider. Tilgengæld har jeg set hvilken effekt det har når foder med korn er hendes primære foder, og det fungerede ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ancilla

Jeg ved godt hvem Mogens eliasen er, og det er ikke ham der har forsket i det som sådan, det er forsker det har forsket i det. Hvis du er i tvivl så må du jo selv undersøge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvisker jeg lige så stille ordet kildekritik... Foderverdenen er fuld af teorier, som gerne vil fremstå som fakta, for fakta sælger.

Det er jo stort set det man laver som forsker - fremsætter en teori, og finder den videnskabelige og troværdige opbakning for denne teori, samtidigt med at man forholder sig til andre meninger/teorier.

 

Det der stritter på mig, når vi snakker hundefoder, er, at der ofte ikke er plads til at modargumenterne kan være sande. Dette gælder især barf, og for mig gør det altså selve argumentationen utroværdig, når det lyder mere som en religion/salgstale.

 

Jeg barfer selv, har læst flere bøger, internetsider etc. End jeg selv kan holde styr på. Den mest håndfast konklusion jeg har kunnet komme frem til er, at barf ikke bare er barf - foderet bliver ikke magisk bare fordi det er råt, og der er enormt forskel på hvordan man bliver anbefalet at sammensætte foderet. Min egen hund får en stor del kulhydrat i kosten, især ifh. En hund som fodres efter byttedyrsmodellen.

 

Jeg må også indrømme at jeg ikke kan forstå at der er så stor forskel på korn og andre kilder til kulhydrat. Hvorfor er det lige at havre skal bandlyses, når stivelsesholdige kartofler er gode?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt hvem Mogens eliasen er, og det er ikke ham der har forsket i det som sådan, det er forsker det har forsket i det. Hvis du er i tvivl så må du jo selv undersøge det.

 

Jeg har undersøgt det Ancilla. Det gør det ikke bedre at han har lavet en samling af "forskningsresultater" og herefter fortolket i dét materiale, når dels "forskningsmaterialet" som udgangspunkt kun sjældent har med reel forskning at gøre, og når fortolkningen af det udføres af en "ekspert" der baserer sin viden og holdninger på hvad der var almen viden for den almindelige hunde-ejer i 70'erne, blandet op med en god gang "amerikansk".

 

Kildekritik.

 

 

Og det er altså ikke for at dunke nogen i hovedet, men med bare et minimum af kildekritik, så ramler "der er forskning der beviser" argumentet fuldstændig fra hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige fulgt tråden noget tid, men har en glædelig nyhed. Min hund Nellie har taget 300 gr på den sidste måned og hun ser nu meget bedre ud. :-D Der er stadig noget vej endnu, i hvert fald et ½ kg, men vi er på vej. Ja er ikke videre stolt over hendes menu, men hvad pokker, bare hun spiser. Rå æg, pålæg, kød, godbidder, leverposteg, hytteost, ost og en lille smule alm hundemad. Men pyt, kræsenpinden er på vej op i vægt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige fulgt tråden noget tid, men har en glædelig nyhed. Min hund Nellie har taget 300 gr på den sidste måned og hun ser nu meget bedre ud. :-D Der er stadig noget vej endnu, i hvert fald et ½ kg, men vi er på vej. Ja er ikke videre stolt over hendes menu, men hvad pokker, bare hun spiser. Rå æg, pålæg, kød, godbidder, leverposteg, hytteost, ost og en lille smule alm hundemad. Men pyt, kræsenpinden er på vej op i vægt :-D

 

Hvor er det dejligt at høre:5up:

 

Har du fundet ud af noget med vådfoder? Og hvilke mærker har du prøvet, tænker både vådt og tørt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg er simpelthen så glad over at det endelig går den rigtige vej! Hendes energiniveau er også steget markant. Det var højt før, nu er hun total damp hehe. Men dejligt :-D

 

Åh af tørfoder har vi prøvet nærmest alt både med og uden korn wolfsblut, acana, totw, ziwipeak, fish4dogs, hills, eukanuba, specific, royal canin, ja kan nærmest ikke huske det. Alt undtagen pedigree og lign.

Vådfoder har vi prøvet fra ziwipeak, royal canin, og vist specific. Vådfoderet har fungeret med svingede effekt, dog synes jeg problemet ligger i at det meste er uden ret højt fedtniveau. Men vi bruger det stadig som supplement :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror jeg ville passe på med mængden af ost, leverpostej og færdig-pålæg, siger jeg lige helt uden at vide hvor meget af dén slags du giver hunden. Jeg tænker på saltindholdet i den forbindelse, og dét at ost og mejeri-produkter kan give andre problemer.

 

Men rart at høre at hun er på vej op i vægt.

Det er vi også på vagt overfor og samarbejder med dyrlægen. Lige nu er det vigtigste at hendes mave vender sig til igen at spise mad fast hver dag. På sigt skulle hun gerne køres over på noget fast. Barf skal prøves her i foråret, men de foreløbige forsøg har ikke været lovende. Fisk og fjerkræ er i hvert fald ikke hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vi også på vagt overfor og samarbejder med dyrlægen. Lige nu er det vigtigste at hendes mave vender sig til igen at spise mad fast hver dag. På sigt skulle hun gerne køres over på noget fast. Barf skal prøves her i foråret, men de foreløbige forsøg har ikke været lovende. Fisk og fjerkræ er i hvert fald ikke hende.

 

Platinum er der mange der synes er ret lækkert:-) Fordi det er blødt - lidt som Frolic (i konsistens, ikke kvalitet).

 

Bella nægter altså også at spise rå fisk eller fjerkræ! Oksekød, hest og ren gris er lækkert, og kallun er læks uanset dyret:blink: Men hvis hun får en af de poser med barf mix, æder hun det der er (ved ikke om der er fisk og fjerkræ i).

 

Så klø endelig på med barf. Men find en dygtig forhandler (eller ring til Johnny fra naturligt hundefoder i Skødstrup), og få en snak om opstart og sammensætning, når nu der er nogle typer kød hun ikke vil spise. Og spørg til ekstra tilskud af vitaminer og mineraler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Platinum er der mange der synes er ret lækkert:-) Fordi det er blødt - lidt som Frolic (i konsistens, ikke kvalitet).

 

Bella nægter altså også at spise rå fisk eller fjerkræ! Oksekød, hest og ren gris er lækkert, og kallun er læks uanset dyret:blink: Men hvis hun får en af de poser med barf mix, æder hun det der er (ved ikke om der er fisk og fjerkræ i).

 

Så klø endelig på med barf. Men find en dygtig forhandler (eller ring til Johnny fra naturligt hundefoder i Skødstrup), og få en snak om opstart og sammensætning, når nu der er nogle typer kød hun ikke vil spise. Og spørg til ekstra tilskud af vitaminer og mineraler.

Tak endnu engang Anne :) Platinum kunne godt være et forsøg værd. Generelt synes vi at have erfaret at hun ikke er alt for glad for hård mad. Eksempelvis store hårde hundepiller. Så hvis platinum er lidt blødt kunne det godt være hun kunne lide det. Vi giver også stadig barf et forsøg, skal bare lige have en lidt større fryser:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Platinum er der mange der synes er ret lækkert:-) Fordi det er blødt - lidt som Frolic (i konsistens, ikke kvalitet).

 

Bella nægter altså også at spise rå fisk eller fjerkræ! Oksekød, hest og ren gris er lækkert, og kallun er læks uanset dyret:blink: Men hvis hun får en af de poser med barf mix, æder hun det der er (ved ikke om der er fisk og fjerkræ i).

 

Så klø endelig på med barf. Men find en dygtig forhandler (eller ring til Johnny fra naturligt hundefoder i Skødstrup), og få en snak om opstart og sammensætning, når nu der er nogle typer kød hun ikke vil spise. Og spørg til ekstra tilskud af vitaminer og mineraler.

 

Mine reet kræsne hunde er så glade for Platinum ar jeg bruger det som en slags standard godbidder. Når Spot har tævebesøg og går fra maden er det også Platinum han æder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine reet kræsne hunde er så glade for Platinum ar jeg bruger det som en slags standard godbidder. Når Spot har tævebesøg og går fra maden er det også Platinum han æder.

Mon det fåes i prøvepakker? Vil helst undgå at brænde inde med foder hun ikke kan lide. Ellers kan jeg måske være heldig at finde nogle prøveposer af det på vild med dyr messen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...