Hop til indhold

Magter I hjælp til race igen???


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Magter I endnu en "hjælp os med at finde en race" tråd?

 

Vi kigger og kigger efter hund nr 2. Jo mere vi kigger, jo mere forvirret. Vi vil gerne ha en Bearded collie igen - men... Den angst og stress mange af dem har, incl vores egen, når hun er på "udebane", kan få mig til at kigge efter en anden race. Jeg mangler stadig at se en bearded collie, der ikke er nervøs anlagt. :hmm:

 

Vi skal have en hund der matcher Lucas rolige temperament, det passer godt her i familien. Pelspleje er intet problem, så længe jeg selv kan klippe pelsen. Faktisk er vi mest til hunde med lidt pels ;-)

Størrelsen er ikke noget vi har taget stilling til, da det først og fremmest er temperamentet der er vigtigst. Vi har snakket om alt fra berner til Løwchen.. Så ved I hvor vi ligger størrelsesmæssig.;-) (Vi har dog trapper til 1 sal)

 

Jeg har skiftende vagter og der vil i gennemsnit være alene hjemme tid på 5 timer. Der vil være 1/2-1 times morgentur, eftermiddagstur på hundemarken, og aftentur på 1-2 timer. Derudover fodersøg mm i haven. Træning er en selvfølge. (er vi ude i en race min datter på 12 kan håndtere, er drømmen at hun skal være med til træning.) Det er ikke nødvendigvis en hvalp vi er efter, der er masser af hunde der mangler hjem, og det kunne lige så godt være en omplacering. - Det er mere racen vi leder efter.

 

Så skal den passe ind til Luca, som umiddelbart ikke virker social, men som vi kan se blomstre op, når der er en anden hund. Luca er 8 nu, og jeg tænker hvis vi får en ung hund, skal de ikke nødvendigvis luftes sammen. Luca er ikke den store motionist :lol: Til gengæld, bliver Lucas "drive" større når der er en hund omkring hende. Vi er OBS på hun ikke skal udsættes for vild leg, pga gigten, men lidt mere gang i den, må hun altså godt få!

 

Spørgsmålet om tæve eller hanhund, er også vigtig. Man hører meget om to tæver. Dog er det bedste match vi endnu har haft, en tæve.. Luca er ikke steriliseret. Hvad er jeres erfaring?

 

Hvad siger I? - Er det bare en Bearded collie der er bedst til os? Så må vi træne alt det vi kan med angst og stress, og gøre endnu mere arbejde for at finde en kennel der avler på temperament også. Eller findes der en race derude, vi ikke havde tænkt på?

 

Drømmeracen en Aussie, men tror der er for meget gang i den, i forhold til Luca, og det vi kan tilbyde. Lækker er den. :lun:

Datteren drømmer om en dansk/svensk eller Løwchen. Først nævnte er der nedlagt veto på fra manden, som i øvrigt elsker en berner. - Men når alt kommer til alt, er det mig der bestemmer... :drille: (Eller vi skal ha 3 hunde;-))

 

Nogle bud:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Altså det lyder jo som om, at I er vild med jeres race. Så mit bedste forslag ville være at finde en bearded - men måske kigge ud af landet efter en. Ved rigtig mange racer er de markant dygtigere i udlandet til at fokusere på temperament og sind i avlen. Eksempelvis Sverige og Finland. S B C | Specialklubben för Bearded Collie

Jeg har kigget en del i Tyskland og Sverige. Er ugentlig på den svenske side du linker til :blink: Men må nok spørge mere ind til temperament. Det er ikke det de umiddelbart skilter mest med.

 

Hvordan er det med hunde fra udlandet, er der noget vi skal være obs på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kigget en del i Tyskland og Sverige. Er ugentlig på den svenske side du linker til :blink: Men må nok spørge mere ind til temperament. Det er ikke det de umiddelbart skilter mest med.

 

Hvordan er det med hunde fra udlandet, er der noget vi skal være obs på?

 

Prøv at skriv til formanden eller en af de andre medlemmer og hør dem. De skriver jo faktisk også selv at de er lydfølsomme og at det skal man være opmærksom på i racen. Så mon ikke det også er noget de kigger efter i avlen. Umiddelbart er der intet at være obs på ift. at importere. Hvalpen skal have første vaccination og stambogen er let at overføre til DKK.

Prøv evt. også at høre dem om de mentaltester?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske findes din ønskehund hos www.graeskehunde.dk,,, hvem ved.??????

I dit sted ville jeg kigge der, om der findes een egnet. Og helst kigge efter en der er i pleje i DK , og som har en plejemor du kan få oplysninger fra vedr. adfærd.Som evt kan besøges, så I kan vurderer hundene sammen.

Jeg ved godt at den endelige adfærd kan være længe om at vise sig, men de almindelige træk vil en plejemor hurtigt kunne se..

I det græske findes flere typer ala hyrdehunde, meget lig den beardede, men som oftest lidt mindre i højde.

Så vis du fremsender dine ønsker vil der nok være en del at få oplysninger om.

Og ja, de er begyndt at forgifte hundene dernede, for turistsæsonen står jo for døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når nu Luca har den alder hun har, ville jeg gå efter en mindre race. Især hvis det er hvalp, det ender med?

 

Sådan en skrubbert, kan godt blive lidt for meget for en halvgammel dame - især hvis den ret hurtigt matcher i størrelse?

 

ja lige præcis. Derfor var Løwchen faktisk også lidt i tankerne.... Selvom vi er et helt andet sted racemæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske findes din ønskehund hos www.graeskehunde.dk,,, hvem ved.??????

I dit sted ville jeg kigge der, om der findes een egnet. Og helst kigge efter en der er i pleje i DK , og som har en plejemor du kan få oplysninger fra vedr. adfærd.Som evt kan besøges, så I kan vurderer hundene sammen.

Jeg ved godt at den endelige adfærd kan være længe om at vise sig, men de almindelige træk vil en plejemor hurtigt kunne se..

I det græske findes flere typer ala hyrdehunde, meget lig den beardede, men som oftest lidt mindre i højde.

Så vis du fremsender dine ønsker vil der nok være en del at få oplysninger om.

Og ja, de er begyndt at forgifte hundene dernede, for turistsæsonen står jo for døren.

 

Ulla, det er også en af de sider jeg har kigget på... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

ellers kunne det måske være noget med en old english sheepdog? jeg indrømmer, at jeg ikke kender vildt meget til racen, men tænker at i får nogle af de samme kvaliteter som hos bearded og bliver i hyrdegruppen, uden at det er en af de sådan helt højenergiske racer. eller måske en collie? men der kan i nok også få et lidt følsomt sind, har jeg indtryk af.

 

spændende med endnu en hund :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

ellers kunne det måske være noget med en old english sheepdog? jeg indrømmer, at jeg ikke kender vildt meget til racen, men tænker at i får nogle af de samme kvaliteter som hos bearded og bliver i hyrdegruppen, uden at det er en af de sådan helt højenergiske racer. eller måske en collie? men der kan i nok også få et lidt følsomt sind, har jeg indtryk af.

 

spændende med endnu en hund :banan:

 

Old english, er større en Luca. Den er faktisk ret lækker, er måske bange for den bliver for voldsom til Luca?

 

Hund nummer to har været undervejs lææænge, det er bare møg svært at finde den rigtige:hmm: Vi har på mange områder været heldig med Luca. Ud over hendes lydangst og maveproblemer, er hun bare så nem. Kan kun elske hende højt! Men hun trænger til lidt fut i hverdagen, med en hund hun er tryg ved. Hun er mere en hyggehund, end træningspartner. Det sidste vil vi meget gerne have i huset også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Old english, er større en Luca. Den er faktisk ret lækker, er måske bange for den bliver for voldsom til Luca?

 

Hund nummer to har været undervejs lææænge, det er bare møg svært at finde den rigtige:hmm: Vi har på mange områder været heldig med Luca. Ud over hendes lydangst og maveproblemer, er hun bare så nem. Kan kun elske hende højt! Men hun trænger til lidt fut i hverdagen, med en hund hun er tryg ved. Hun er mere en hyggehund, end træningspartner. Det sidste vil vi meget gerne have i huset også.

 

jeg aner ikke, om de er voldsomme i det. men ser jævnligt en i bybilledet, den er bare SÅ lækker, hvis de skamklippes lidt er de vildt smukke efter min mening. du kan jo altid kontakte specialklubben, hvis du er nysgerrig? mon ikke de elsker at fortælle om "deres" race?

Link til indlæg
Del på andre sites

umiddelbart ville jeg ikke være bange for at få en tæve, når aldersforskellen er så stor, og det nu er det, i helst vil have. så længe det selvfølgelig ikke lige er en race, som er kendt for egetkønsaggressionsproblemer. tibetansk terrier er også et godt bud! de er vildt lækre. men se lige, kom til at kigge lidt rundt, bare for sjov:

 

K-kuld.jpg

 

jeg ved godt, at alle hvalpe er lækre, men føler pludselig et akut behov for at få en oes :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåja, jeg i øvrigt enig med Søster Lagkage, med Luca's alder taget i betragtning ville jeg ikke være nervøs ved at få en tæve.. I kender hende, hendes sind og generelle tilgang til andre hunde, så hvis i heller ikke selv umiddelbart mener det skulle være noget problem, så er kønnet vel underordnet, bare i får den hvalp der passer til jer og Luca :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

og de er efter min mening endnu lækrere, når der er klippet lidt i dem. men er jo også mest til den slags :mrgreen: de ligner lidt forvoksede löwchens, i hvert fald ligner halfdan og tibetaneren på vores ag-hold hinanden virkelig meget, han er bare i størrelse 1:1.5

 

Nemlig :mrgreen:

 

Löwchens er jo også øjeguf :lol: (Specielt også de sorte :slem:)

 

Jeg kan lide löwchen i de fleste klip og vil mene tibbetanske terriere går under samme kategori "nuttet uanset frisure" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en tibetansk terrier? den kunne umiddelbart godt lyde som noget for jer, det er ikke en stor hund overhovedet, men et lille nummer størrer end löwchen.. Det er ikke en terrier trods navnet :-D

 

 

dkks racebeskrivelse kan er her i bunden:Gruppe 9

Læste lige hurtigt... Det kunne sagtens være et bud. Den kommer med på listen. Det kan blive en lang besøgsliste...;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh kan ikke huske hvordan jeg besvarer flere med citat på samme tid..:damn:

 

den tibetanske er en bestemt en mulighed. Hvem kan stå for de billeder.... Spørgsmålet er bare om den må skamklippes.. Den skulle jo gerne matche Luca :-D

 

OES er simpelthen for søde, de ligner alt for meget en bearded hvalp :lun:

 

Man (skam)klipper bare som man har lyst :-D Det er kun hvis man køber med udstillingspligt man ikke må klippe

 

Googles billedresultater for "tibetan terrier puppy cu(hairstyles)" viser mange frisure..

 

udpluk

TibetanTerrierPhoebeGrownUpDog.jpg

8651456-tibetan-terrier-1-year-old-sitting-in-front-of-white-background.jpg

images.jpg

img_2360.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...