Hop til indhold

Hvor mange hunde er udadreagerende?


Umulia
 Share

Er din hund udadreagerende?  

85 stemmer

  1. 1. Er din hund udadreagerende?

    • Min hund reagerer altid kraftigt på andre hunde, dyr eller mennesker
      7
    • Min hund reagerer ofte kraftigt på andre hunde, dyr eller mennesker
      28
    • Min hund reagerer nogle gange kraftigt på andre hunde, dyr eller mennesker
      43
    • Min hund reagerer aldrig kraftigt på andre hunde, dyr eller mennesker
      28
    • Min hund har tidligere været udadreagerende, men er nu trænet til at lade være
      9
    • Andet/Min hund er en kat
      5


Recommended Posts

Bare lige for at opsummere, det ser jo ikke ud til at det er så ualmindeligt endda, at have en hund, der er udadreagerende på den ene eller anden måde. Men dem, der har problemet, føler sig ofte meget alene med det, og det er jo synd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler mig ikke alene, føler faktisk halfdan opfører sig bedre end de fleste hunde vi møder - det er bare som om, at andre københavnske hundeejere slet ikke opfatter udadreageren som et problem. Ikke engang, hvis det er aggressivt. Så jeg har lært at holde afstand og overdrive min hunds problemadfærd for at holde andres ustyrlige hunde på afstand :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler mig ikke alene, føler faktisk halfdan opfører sig bedre end de fleste hunde vi møder - det er bare som om, at andre københavnske hundeejere slet ikke opfatter udadreageren som et problem. Ikke engang, hvis det er aggressivt. Så jeg har lært at holde afstand og overdrive min hunds problemadfærd for at holde andres ustyrlige hunde på afstand :lol:

Ja, også dem her i nordsjælland. Min hund hilser på så mange hunde at hun ikke behøver at hilse på dem i snor og desuden gider jeg ikke at lege kluddermor med 2 hunde og liner,... det kan man bare ikke få formidlet til andre. Her i bebyggelsen er der 2 små blandingshvalpe, som Shandie er alt for voldsom til at kunne hilse på. Jeg har forsøgt at forklare hvorfor jeg trækker udenom, men ejerne fatter bare nada og kan endda finde på at gå efter mig ind i skoven. :stupid:

 

 

Jeg er begyndt at sige til folk at Shandie ikke må hilse på fremmede mens hun er i snor, fordi hun skal bruges til jagt. Det regner jeg ikke med at hun skal, men så slipper jeg da i det mindste for at folk glor på mig somom jeg er åndsvag. Jeg kan se at nogle tænker: hvad har det med sagen at gøre, men det er jo ligemeget så længe de holder deres hund væk fra min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg har en af hver

 

Isak - alt og alle skal bare dø, der bliver knurret, bjæffet og rejst børster

Fønix - ofte, afhænger af om det er en mand eller kvinde vi møder, mænd er farlige, så skal der flygtes, når Fønix ikke kan flygte, så kan man da lige sådan flashe en tand og måske endda bjæffe forsigtigt

Ella - nogle gange, skal de enten dø eller hun vil flygte, hvis vi ikke når at snuppe hende op på armen (der er alt sikkert og trygt og hun reagerer ikke på andre hunde)

Petrine - eksperten i at ignorere, alt og alle, ingen reaktion

Zamzam - vil ikke prale med at han er trænet til at ignorere, tror bare han havde et enormt kontaktbehov før, som han nu får dækket i hverdagen og derfor ikke har behov for at kontakte fremmede

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en 3. og en 4. tror jeg - med tiden tror jeg da nok også Modjo vil blive så fornuftig at han ikke springer frem eller trækker fremad når han ser en anden hund, men pt. er han altså på en 3'er.

 

Asta'en ville nok også være en 3'er, hvis jeg bare lod hende gøre som hun ville. Men da hun kan stoppes/styres med stemmen og jeg på den måde kan undgå at hun trækker fremad, går jeg ud fra at 4 er det rigtige svar.

 

Når vi er på træningspladsen er begge hunde 1'ere. ALT er bare meget federe når man er på en træningsplads og almindelig pli efterlades et sted i bilen tror jeg :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine er udadreagerende. Jeg træner dem til at ignorere både menneskeog dyr fra de er helt små. Kun ved kommando må de hilse (altså medmindre det er herhjemme, så må de hilse så tosset det vil). Carla er generelt ikke synderligt social, men borderen er virkelig sociale! Så derfor er det vigtigt for mig at sætte grænser omkring det helt fra starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret en gang imellem, men det burde nok være ofte hvis de bliver luftet sammen og kun en gang i mellem hvis de luftes alene. Eller sheila burde måske være en "er trænet til at lade være"...Men hun lader jo så ikke helt være, for løber der en løs hund op til hende, så er hun ikke stille. Heller ikke alene.

 

Min opfattelse er også at rigtig mange der har det problem føler sig meget alene med det, det er i hvertfald det de giver udtryk for når de klager over det..at alle "de andres" hunde jo går så pænt forbi, feks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg melder mig så under fanerne med teksten "jeg kan heller ikke læse" :oops:

 

Jeg har valgt at hun reagerer en gang i mellem, men hvis jeg skal tælle andre dyr end hunde med, så skulle jeg vist have valgt at hun altid reagerer...

 

Luna er helt bestemt en udadreagerende hund, og hun er meget verbal og fysisk når hun gør det. Hun skriger og kaster sig op i luften for derefter at falde ned på ryggen, hun ligner mere en der bliver mishandlet end en hund der har mistet jordforbindelsen.

 

 

Mennesker: Hun er mere eller mindre ligeglad, hvis de gerne vil hilse på hende kan hun da godt lige modtage et enkelt klap. Men hvis de ignorerer hende, så ignorerer hun også dem.

Medmindre altså at de tillader sig at gå foran hende på gåturen, Luna kan bare ikke accepterer at nogen er længere fremme end hende, så skal der skriges og trækkes til vi enten indhenter dem eller vælger at gå en anden vej :oops:

 

Hunde: Hun ignorerer dem fuldstændigt, medmindre de altså gør udfald imod hende, så starter skrigeriet igen :vedikke:

 

Andre dyr: Stort set alt kan jages, det være sig rådyr, harer fasaner, mus og biler :stupid:

 

De få reaktioner vi har på hunde og mennesker er ikke noget problem, vi møder stort set aldrig nogen...

 

 

Men hendes jagtiver ville jeg gerne have begrænset, og henad vejen er det da også blevet dæmpet rigtig meget. Og umiddelbart tror jeg egentlig ikke hun er så meget værre end mange andre hunde, men hendes skrigeri gør at det bemærkes på en helt anden måde

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil er sindssyg glad for andre hunde og har ikke helt den store stopknap (kan dog holde ham med hele min kropsvægt)

 

mennesker er han lidt småbange for og trækker derfor modsat - altså væk fra mennesker... han kan dog sagtens stille sig op og gø meget voldsomt af mennesker.

 

jeg kan dog få ham med forbi andre hunde med en håndfuld godbidder i lind strøm ved venstre side... eller alternativt sættes han i plads med lind strøm af godbidder glidende ned..

 

 

Jeg har ham kun løs på hundestranden, hvis jeg kender de andre, eller er helt alene dernede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk glad for at se at jeg ikke er den eneste med en udadfarende hund (hun reagere kun ved andre hunde), selvom jeg godt har vidst at de findes, er det bare ikke dem vi møder flest af og derfor har jeg tit følt mig som "Palle alene i verden".

 

Men jeg har stemt: "Min hund reagerer nogle gange kraftigt på andre hunde..." Hvis jeg skulle stemme for bare et halvt år siden ville jeg stemme "Min hund reagerer altid kraftigt på andre hunde,...". Der er sket en markant fremgang og det er så dejligt at jeg endelig kan se at træningen har hjulpet og jeg har fundet de rigtige metoder for at det fleste møder bliver positive. Selvfølgelig er der stadig nogle hunde hun reagere på(og det er ikke for at hilse!), men jeg forventer heller ikke at hun SKAL kunne lide alle hunde men det går heldigvis stille og rolig fremad :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Vi er både 1'er, 3'er og ofte 4'er på begge hunde.

 

Nice'en (5 år) kan ikke lide store gyldne hunde, han jagter dem ikke eller laver første udfald, men de skal ikke komme for tæt på, så går det galt, der for 1. Resten af hundene er han 3'er på og mennesker er han temmelig set ligeglade med, 4'er (han er lidt reserveret)

Hobie (1 år) er bare en lømmel, han tror at alle hunde vil lege (en del trækken og meget piv) og nogle mennesker er han 1'er på, andre 3'er og andre igen 4'er

 

Tror nogle gange sådanne nogle hyrdehunde læser andres signaler længe inden vi mennesker overhoved har fået øje på det andet dyr eller menneske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Valgt : Reagere nogle gange kraftigt...

 

Han reagere ikke aggressivt, men derimod af glæde og nysgerrig. Han vil bare så gerne hilse på alle hunde.

 

Dog er der forskel

-med snor trækker han, hopper på 2 poter, piver og ynker(for at komme han til andre hunde).

-uden snor stiller han sig op, kigger på øvrige hunde, men er afventende. Andre hunde skal komme til ham for at hilse.

 

I snor er han oftes ligeglad med fremmede folk og børn, hvis vi går tur.

Cykler, løbere, biler og traktore skal jagtes uanset hvad!

Dyr såsom heste m. rytter skal også ses an og evt jagtes! Fasaner, katte og harer skal jagtes. Dådyr opdager han sjældent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...