Hop til indhold

Roser du din hund, når...


Therese
 Share

Recommended Posts

Nej det er vi sjældent

Jeg har jo mine gammeldagsmetoder - som i øvrigt virker glimrende;-)

Min mand bruger i øvrigt altid NEJ - så det reagerer de også på!!

Gammeldagsmetoder? Synes da bestemt ikke det du beskriver virker gammeldags :-D

 

Altså, det er jo et eller andet sted bedøvende ligegyldigt hvilket ord man bruger, bare det virker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Når mine hunde har gjort noge drikke må, så siger jeg nej. Og jeg mener det. Og jeg roser aldrig bagefter. Min hund er jo ikke dygtig, for den har lige gjort noget den ikke må.

Til gengæld bruger jeg meget sjældent nej. Når jeg gør, så mener jeg det virkelig, og så har jeg sjældent behov for at gentage det.

Link til indlæg
Del på andre sites

:-D

Sjovt at se den individuelle anvendelse af nej..

 

Bruger du ikke et nej forebyggende? Dvs. hvis du kan se intentionen?

 

Det gør jeg, og da et det et lidt langt neeej i en stille tone, og der bliver rost/belønnet rigtig meget efter sådan en nej :)

 

Hvis Pelle først har gjort mig vred, bruger jeg ikke nej men det langt værre (her hos os) SÅ stopper du!! Jeg kan ikke lige komme i tanker om hvornår det sidst har været i brug - ikke i vinter ihvertfald.

 

Jeg stopper aldrig hunden, hvis jeg kan se intentionen. Den får muligheden for at træffe valget. Hvis jeg kan se at den har intention om at gøre noget den ikke må og så stopper sig selv, så får den til gengæld et rosende ord med på vejen.

 

Jeg har også et stop-eller-jeg-kværker-dig-ord. Hos os er det det svenske "duuuuuu" og det bruges heldigvis meget sjældent

Link til indlæg
Del på andre sites

Valget mellem at gøre eller ikke gøre, eller valget mellem at gøre eller lade være pga. tilbud om andet?

 

 

Mellem at gøre og ikke gøre - for tilbyder jeg noget andet af høj værdi, så får jeg en hund, der træner mig (ja, been there) :-D

Ødet afhænger selvf. også af hvad de afstår fra. Er det noget der er svært, så roser jeg dem som regel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg roser for det meste hvis mine to reagerer på mit nej. Bruger ikke ofte nej, men mere "ah-ah" eller "niksen-biksen du!", sagt roligt, men bestemt. Her kan "rosen" sagtens bare være et "taaark" eller lign sagt med et smil på læben. Men det er ikke altid, nogen gange er det bare et "ah-ah" - og så ikke mere! Det er meget sjældent nødvendigt at være hård.

 

Hvis jeg endelig bruger et NEJ (hårdt), venter jeg lige et par sekunder og beder dem så om noget nemt (sit fx) som de så roses for. Bruger jeg faktisk kun når der jages katte i haven eller den gamle finder mad på vores gåtur!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, som regel. Og kan virkelig ikke se hvorfor jeg skulle lade være...

 

Hvis mysla stopper en hare jagt på NEEEJ, skynder jeg mig at råbe "dygtig pige, her!" og så endnu mere ros når hun kommer. Her fungerer det som et signal, så selvfølgelig skal forstærkningen være der.

 

Noget andet er at hvis man bruger sit nej som en straf i sig selv, så kan det mindske effekten af straffen at rose bagefter, da straffen så ikke opfattes så slem længere..

 

Så på et helt almindeligt nej, så roser jeg bagefter, som regel bare i form af et dygtig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mellem at gøre og ikke gøre - for tilbyder jeg noget andet af høj værdi, så får jeg en hund, der træner mig (ja, been there) :-D

Ødet afhænger selvf. også af hvad de afstår fra. Er det noget der er svært, så roser jeg dem som regel.

 

Det kan være svært at tilbyde en hund som står 15m væk med fuldt fokus på at ville lette en sammenkrøbet kat noget andet, det var lidt det billede jeg havde da jeg spurgte. Her kan et neeej virke rigtig fint og det skal der naturligvis berømmes vildt for - synes jeg :-D

 

Noget andet er at hvis man bruger sit nej som en straf i sig selv, så kan det mindske effekten af straffen at rose bagefter, da straffen så ikke opfattes så slem længere..

 

Nej som straf synes jeg er lidt tarveligt overfor hunden. Hellere et nej som stopord og andre spontane ord som udskæld, i mine øjne, hvis det kommer dertil. Ellers skal man virkelig tænke sig om i det daglige ikke at få brugt ordet/tonen i andre sammenhænge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være svært at tilbyde en hund som står 15m væk med fuldt fokus på at ville lette en sammenkrøbet kat noget andet, det var lidt det billede jeg havde da jeg spurgte. Her kan et neeej virke rigtig fint og det skal der naturligvis berømmes vildt for - synes jeg :-D

 

 

 

Jamen det er jeg helt enig i. Det kommer jo helt an på situationen - hvis man bruger den der "nej-ved-intention", så tror jeg nok at jeg siger "det gør du bare ikke". Og så gør de det (som regel) ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jeg helt enig i. Det kommer jo helt an på situationen - hvis man bruger den der "nej-ved-intention", så tror jeg nok at jeg siger "det gør du bare ikke". Og så gør de det (som regel) ikke :-D

 

I stedet for "Det gør du bare ikke" bruger vi herhjemme "Jeg kvæler dig hvis du fortsætter, Dexter" :lol: (For Penny gør aldrig noget med vilje, hun er bare den retarderet lillesøster med for meget energi :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

At stoppe på et nej er for mig ikke en øvelse, det er vedligeholdelse af opdragelse. En øvelse er for mig noget der starter og slutter på signal

Jeg roser/takker som regel.

Enig.

 

Når jeg stopper uønsket adfærd der er i gang ved nej, roser jeg nok som regel, men ikke sådan som dyygtig - godbid ros. Jeg tænker ikke over det, men siger nok ofte super eller tak og giver et klap eller sådan noget.

 

Hvis jeg bruger det forebyggende, roser jeg mere og kan også finde på at tilbyde en øvelse og/eller godbid.

 

Et godt eksempel er når jeg er til træning. Mine hunde er næsten altid løse, og jeg bruger ind imellem (oftere med Djo, næsten aldrig med Asta) a-a-a hvis de er ved at komme for tæt på en anden hund, eller jeg kan se de overvejer at lave et eller andet uønsket. Så tilbyder jeg altid en eller anden form for belønning når de kommer tilbage - typisk i form af en sjov aktivitet.

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være svært at tilbyde en hund som står 15m væk med fuldt fokus på at ville lette en sammenkrøbet kat noget andet, det var lidt det billede jeg havde da jeg spurgte. Her kan et neeej virke rigtig fint og det skal der naturligvis berømmes vildt for - synes jeg :-D

 

 

 

Nej som straf synes jeg er lidt tarveligt overfor hunden. Hellere et nej som stopord og andre spontane ord som udskæld, i mine øjne, hvis det kommer dertil. Ellers skal man virkelig tænke sig om i det daglige ikke at få brugt ordet/tonen i andre sammenhænge.

 

præcis, men det lader jo så til at en del gør det, hvis de ikke roser bagefter;) sat lidt på spidsen..

 

Jeg selv bruger ØV! hvis de gør noget virkelig forbudt..eller andre eder og forbandelser, men det er ren brandslukning..

Link til indlæg
Del på andre sites

præcis, men det lader jo så til at en del gør det, hvis de ikke roser bagefter;) sat lidt på spidsen..

 

Jeg selv bruger ØV! hvis de gør noget virkelig forbudt..eller andre eder og forbandelser, men det er ren brandslukning..

 

Men brande skal jo også slukkes så de ikke breder sig :-) Jeg råber meget, meget højt og meget, meget vredt, hvis noget straks skal stoppes og her mener jeg ikke småting som hoppen i sofaen, gnaven i bordben, fouragering i kattebakken osv. hvis sådan noget var aktuelt, men virkeligt slemme ting som at jage andre dyr, ikke komme på et kald eller andet utænkeligt ;-)

 

Pelle har et par gange oplevet dette og det har været i situationer som ung, hvor han skruede sig op til hysteri over en anden hund, han ikke lige kunne komme i nærkontakt med eller strøg efter en kat i haven så var det frem med pulverslukkeren :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men brande skal jo også slukkes så de ikke breder sig :-) Jeg råber meget, meget højt og meget, meget vredt, hvis noget straks skal stoppes og her mener jeg ikke småting som hoppen i sofaen, gnaven i bordben, fouragering i kattebakken osv. hvis sådan noget var aktuelt, men virkeligt slemme ting som at jage andre dyr, ikke komme på et kald eller andet utænkeligt ;-)

 

Pelle har et par gange oplevet dette og det har været i situationer som ung, hvor han skruede sig op til hysteri over en anden hund, han ikke lige kunne komme i nærkontakt med eller strøg efter en kat i haven så var det frem med pulverslukkeren :-D

 

Ja, det er også ca. i de situationer at jeg bruger det høje nej! Og så mener jeg det virkelig, virkelig! èn gang har jeg bundet hesten til et træ (ja, det var under en ridetur) og hentet Spot i halsbåndet og én gang har jeg hentet Carla. Heldigvis er det sjældent at jeg har brug for det slemme nej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...