Hop til indhold

Roser du din hund, når...


Therese
 Share

Recommended Posts

den respekterer et nej? Jeg har gået og tænkt lidt over det, for jeg gør det. Men så kom jeg til at spekulere lidt over hvorfor jeg egentligt gør det, for reelt set er det jo ikke fordi han har et valg som sådan. Når jeg siger "nej," så skal han egentligt bare stoppe med det han har gang i.

 

Men alligevel roser jeg ham altså. Og jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg egentligt tænker om det. Så nu vil jeg gerne høre hvad I gør og hvad I tænker om det for at få lidt input :-D

 

Så hvad gør I? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg siger ikke noget, når de forstår et nej - det falder ikke naturligt i mine øjne - hvorfor ved jeg ikke. Jeg bruger jo meget kropssproget i stedet. Jeg opfatter at mine hunde meget bedre aflæser min kropsholdning end hvis jeg bruger ord. Kropsholdning - håndtegn og mimik er den måde det falder bedst ud for mig.

Det betyder så ikke at jeg aldrig bruger ordet NEJ - det kommer an på situationen - hvis en af beaglerne er på vej ud på vejen - så er det NEJ på stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer lidt an på situationen. Hvis hun sætter næsen op på spisebordet, farligt tæt på morgenbrødet (ikke at det nogensinde sker.. :engel::blink:) så lyder der som regel bare et "nej". Hvis hun eksempelvis ser en fugl, når vi går tur og overvejer at hoppe efter den, roser jeg, når hun tager initiativ til noget andet (kontakt til mig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg gør det nogle gange:vedikke: Eller vist for det meste, nu jeg tænker over det. Men nok mest fordi øvelsen aldrig har siddet perfekt, og hun derfor stadig ignorer et nej nogle gange:genert: Så når hun gør som jeg beder om, altså stopper det hun har gang i, roser jeg hende. Rosen afhænger af hvad hun har valgt fra.

 

I virkeligheden tror jeg også at det er forkert at rose i den situation. Fx ville jeg da aldrig rose hvis hun var ved at tage mad fra bordet og fik et nej. Fordi det er bare en regel! Og alt andet har jeg ikke fået indlært som regler, men bare fla-flaaaaaa:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

At stoppe på et nej er for mig ikke en øvelse, det er vedligeholdelse af opdragelse. En øvelse er for mig noget der starter og slutter på signal

Jeg roser/takker som regel.

 

Jeg siger ikke noget, når de forstår et nej - det falder ikke naturligt i mine øjne - hvorfor ved jeg ikke. Jeg bruger jo meget kropssproget i stedet. Jeg opfatter at mine hunde meget bedre aflæser min kropsholdning end hvis jeg bruger ord. Kropsholdning - håndtegn og mimik er den måde det falder bedst ud for mig.

Det betyder så ikke at jeg aldrig bruger ordet NEJ - det kommer an på situationen - hvis en af beaglerne er på vej ud på vejen - så er det NEJ på stedet.

 

Hvilket kropssprog/håndtegn/mimik anvender du i stedet for ordet nej?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal så også siges at det er yderst sjældent at vi bruger nej... Og f.eks. er det ofte hvis de finder noget at lege med som de ikke skal. Så får de et nej, og så indbyder vi til leg med ros og kram og tumlen f.eks... Eller "kontakt" lidt nus eller lignende... Men i bund og grund er det jeg belønner for kontakten, og ikke som sådan at de stoppede da jeg sagde nej...

 

Men f.eks. roser jeg ikke på samme måde når de får et "ned", når de står med poterne på bordet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den måtte jeg lige tænke over:), svaret er nej, jeg bruger meget sjældent nej og når jeg gør så er jeg sur :(, så skal de stoppe det de har gang i NU og mit humør er slet ikke til ros:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den måtte jeg lige tænke over:), svaret er nej, jeg bruger meget sjældent nej og når jeg gør så er jeg sur :(, så skal de stoppe det de har gang i NU og mit humør er slet ikke til ros:)

 

Sjovt at se den individuelle anvendelse af nej..

 

Bruger du ikke et nej forebyggende? Dvs. hvis du kan se intentionen?

 

Det gør jeg, og da et det et lidt langt neeej i en stille tone, og der bliver rost/belønnet rigtig meget efter sådan en nej :)

 

Hvis Pelle først har gjort mig vred, bruger jeg ikke nej men det langt værre (her hos os) SÅ stopper du!! Jeg kan ikke lige komme i tanker om hvornår det sidst har været i brug - ikke i vinter ihvertfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den måtte jeg lige tænke over:), svaret er nej, jeg bruger meget sjældent nej og når jeg gør så er jeg sur :(, så skal de stoppe det de har gang i NU og mit humør er slet ikke til ros:)

 

Sjovt at se den individuelle anvendelse af nej..

 

Bruger du ikke et nej forebyggende? Dvs. hvis du kan se intentionen?

 

Det gør jeg, og da et det et lidt langt neeej i en stille tone, og der bliver rost/belønnet rigtig meget efter sådan en nej :)

 

Hvis Pelle først har gjort mig vred, bruger jeg ikke nej men det langt værre (her hos os) SÅ stopper du!! Jeg kan ikke lige komme i tanker om hvornår det sidst har været i brug - ikke i vinter ihvertfald.

 

Kleo, dit indlæg satte lidt de samme tanker i mit hoved! :lol:

 

Jeg bruger oftest "nej" forebyggende, som Ninjamor beskriver. Og belønner også tit sådan et "nej", oftest verbalt.

 

Når det er et vredogsur-nej, så er jeg så himmelråbende upædagogisk at jeg.... råber "Iso!!!", meget skarpt... :oops: Og det er oftest efterfulgt af en lang svade, menneskesprog, det er lige før jeg står og vifter med pegefingret... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også oftest nej forebyggende. Hvis jeg kan se, at han skal til at gøre et eller andet "forbudt," så stopper jeg ham selvfølgelig i det :-D Det kan f.eks. være hvis han skal til at humpe en anden hund, æde lort eller gå ud på vejen uden at få lov.

 

Mht. at være sur, så har jeg kun været det en enkelt gang, hvor han gik ud på vejen, for en eller anden dag gør han det jo når der kommer en bil. Så der råbte jeg nok lidt højt. Men jeg hader at skælde ud og det sker ikke ret tit - det er det eneste, som virkelig kan få mig op i det røde felt, tror jeg :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forebyggende bruger jeg mere et Hej, eller hallo, gerne efterfulgt af et dygtig når hunden stopper op eller vender rundt:) nej er hos mig et stop det nu og hvordan kunne du da finde på det ord:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvilket kropssprog/håndtegn/mimik anvender du i stedet for ordet nej?

 

Jeg bruger bare håndsignalet for STOP - løftet hånd med håndfladen mod hunden.

 

Ordet nej er et meget negativ ord i mine ører, som jeg helst ikke bruger. Det sker hvis der opstår en situation som den føromtalte "ud på vejen" så kommer det automatisk ud af munden på mig.

Når jeg bruger ord er det, ordet STOP som i mine ører ligger mere blødt at bruge.

 

Hvis beaglerne leger vildt ude i haven og legen ligesom er ved at gå over i kaos - så går jeg mellem dem og spreder flokken. Når flokken er opløst kaster jeg et par godbidder her og der og så "søge" - de glemmer lynhurtig det det havde gang i og man ser så det her beagle samarbejde skulder ved skulder når de leder efter godbidderne :mrgreen:

 

En anden situation: "Hadehunden" kommer forbi på cykel - Oscar går i selvsving. Oscar bliver bedt om at sidde med front mod mig - Oscar får håndsignalet STOP - Oscar sidder nu roligt og "hadehunden" "cykler" forbi - Oscar får en godbid - og vi går videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger bare håndsignalet for STOP - løftet hånd med håndfladen mod hunden.

 

Ordet nej er et meget negativ ord i mine ører, som jeg helst ikke bruger. Det sker hvis der opstår en situation som den føromtalte "ud på vejen" så kommer det automatisk ud af munden på mig.

Når jeg bruger ord er det, ordet STOP som i mine ører ligger mere blødt at bruge.

 

Hvis beaglerne leger vildt ude i haven og legen ligesom er ved at gå over i kaos - så går jeg mellem dem og spreder flokken. Når flokken er opløst kaster jeg et par godbidder her og der og så "søge" - de glemmer lynhurtig det det havde gang i og man ser så det her beagle samarbejde skulder ved skulder når de leder efter godbidderne :mrgreen:

 

En anden situation: "Hadehunden" kommer forbi på cykel - Oscar går i selvsving. Oscar bliver bedt om at sidde med front mod mig - Oscar får håndsignalet STOP - Oscar sidder nu roligt og "hadehunden" "cykler" forbi - Oscar får en godbid - og vi går videre.

 

Håndsignal kræver jo at hunden ser på dig hvor et ord kan bruges selvom hunden står med ryggen til

 

Ordet nej betyder for hunden jo ingenting i sig selv og anvender men et stille blødt neej, virker det ikke som om de tager det hårdt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Håndsignal kræver jo at hunden ser på dig hvor et ord kan bruges selvom hunden står med ryggen til

 

Ordet nej betyder for hunden jo ingenting i sig selv og anvender men et stille blødt neej, virker det ikke som om de tager det hårdt

 

Prøv lige at læse mit indlæg igen :mrgreen:

"Nej" er et negativ ladet ord - jeg ved godt hundene er bedøvende ligeglade, da det er lyden de går efter. Jeg har heller aldrig anvendt NEJ overfor mine sønner. Desuden er ordet NEJ et ord du anvender mange gange om dagen i rigtig mange sammenhænge - hvor i mod ordet STOP nok ikke bruges så mange gange.

Jeg er udmærket klar over at hunde ikke har øjne i nakken og det er jo så her ordet STOP kommer ind i billedet.

 

Hvis en af mine beagler springer op på spisebordet råber vi heller ikke NEJ eller STOP - men siger på en sjov måde "Hvad er det dog du laver" - se det syntes mine er nok til at de så hopper ned fra bordet igen.

Håndsignalet bruges meget individuelt og for det meste KUN når det handler om den enkle hund. Eks.vis får Charlie også lyd på da jeg er usikker på om han kan se mine håndsignaler godt nok (grå stær) afhængig af hvor langt han er fra mig, belysningen spiller også ind her

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv lige at læse mit indlæg igen :mrgreen:

"Nej" er et negativ ladet ord - jeg ved godt hundene er bedøvende ligeglade, da det er lyden de går efter. Jeg har heller aldrig anvendt NEJ overfor mine sønner. Desuden er ordet NEJ et ord du anvender mange gange om dagen i rigtig mange sammenhænge - hvor i mod ordet STOP nok ikke bruges så mange gange.

Jeg er udmærket klar over at hunde ikke har øjne i nakken og det er jo så her ordet STOP kommer ind i billedet.

 

Hvis en af mine beagler springer op på spisebordet råber vi heller ikke NEJ eller STOP - men siger på en sjov måde "Hvad er det dog du laver" - se det syntes mine er nok til at de så hopper ned fra bordet igen.

Håndsignalet bruges meget individuelt og for det meste KUN når det handler om den enkle hund. Eks.vis får Charlie også lyd på da jeg er usikker på om han kan se mine håndsignaler godt nok (grå stær) afhængig af hvor langt han er fra mig, belysningen spiller også ind her

 

Okay, vi er ikke enige, men det behøver vi jo heller ikke være, tak for din forklaring

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os findes der tre grader:

 

Nej - det er en anvisning om min vilje, ikke skæld-ud eller strengt ment, bare som i "Nej (vi skal den anden vej hjem) .... Kom!".

 

Ah ah - Det er en kommando om, at dét han er i gang med eller skal til at gøre, det kan han godt droppe NU. Det betyder det samme som stop.

 

Neeeejha - det er skæld-ud. Jeg skælder næsten kun ud, hvis det er fordi han forsøger at hapse noget mad fra gaden selvom han UDMÆRKET godt ved, at han ikke må og at det er meget forbudt. For siger jeg det mere flinkt, hører han det ikke.

 

 

Og jeg roser altid, når han gør som anvist. Også når jeg slår ud med armene og siger "Hvor skal vi hen, du?" eller trækker skuldrene op til ørerne og siger "ahva've'då?" (Hvad vil du) og han så viser mig det. Selvom det, at han får lov til at bestemme, egentlig er en belønning og fedt i sig selv.

 

 

Okay, ovenstående virker måske forvirrende, men det fungerer for os, det fungerer faktisk rigtig godt. Det er oftest den sene aftentur, hvor Taiki bestemmer hvor vi går hen. Andre gange kan han sætte sig stædigt ned, fordi han vil et eller andet. Mange gange vil han bare over og gå, på det modsatte fortov, fordi der er en spændende snus derovre. Så viser han det når jeg siger ahvavedå og trække på skuldrene, ved at gå hen og sætte sig på kantstenen og se meget intenst i den retning, han gerne vil.

Andre gange kan han næsedutte min godbidslomme eller legetøjslommen. :cool:

En sjælden gang imellem når vi er herhjemme, næsedutter han min hånd og lægger sig med lårbenet i vejret. Så kan jeg godt allernådigst få lov til at nusse hans vingeben. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Okay, vi er ikke enige, men det behøver vi jo heller ikke være, tak for din forklaring

 

Nej det er vi sjældent

Jeg har jo mine gammeldagsmetoder - som i øvrigt virker glimrende;-)

Min mand bruger i øvrigt altid NEJ - så det reagerer de også på!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...