GRAND DANE Skrevet Marts 8, 2013 Rapporter Share Skrevet Marts 8, 2013 det har stået på længe nu jeg rejnet med det bare var alt det frost vejer men det fortsetter hun er iøvrigt blevet temlig kælen/kontaktsøgene her di siste par dage det kan godt være det bare er telfeldigt men hun æder lort som en hamster så jeg speguler let på om hun har fået noget involsorm eller noget i den stil. brek lydene kommer typisk når hun siger noget eller når hun lige har rejst sig hun op hun siger stort set ikke brek lyde når hun bare likker ned. vad tenker i ? jeg har tenkt mig at ringe til dyrlægen i neste uge men jeg velle enlig godt lige høre vad i syns. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trinek Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Jeg ville nok få tjekket for hjerte lunge orm. Det kunne godt lyde sådan. Men Tulle dog:ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Vinnie begyndte også at lave de der harkelyde for noget tid siden - skrev også om det her på H-F. Min dyrlæge kunne ikke finde noget galt, men derfor synes jeg alligevel at du skal tage Tulle til dyrlægen, især hvis der har været forandring i løbet af kort tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Hvor gammel er Tulle efterhånden? Når du skriver at du troede at det var i forbiondelse med kulden, så kan jeg ikke lade være med at tænke på noget hjerte-noget.. Måske skal hun have noget hjertemedicin.. Uanset om det er hjertet, der er ved at blive træt eller om det er hjerteorm, så er det vigtigt, at du får chekket hende hurtigt. Hjertesygdomme er præcis så alvorlige som de lyder til.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Lungeorm, lungeorm, lungeorm! Start allerede her i weekenden med at indsamle prut, så kan du aflevere prøverne mandag morgen og få svar tirsdag:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret Marts 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 okay jeg ringer i den kommene uge til dyredoktoren. vis hun har lungeorm/hjerteorm er det noget jeg osse skal tjekkes for.? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Nej, lungeorm lever kun i hunde og ræve og kan ikke smitte til mennesker:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Jeg tænker også straks hjerte/lungeorm! Og det er IKKE til at spøge med! De formerer sig og tilsidst er det altså "goodbye" - så kan hunden ikke klare belastningen længere. Hvis hunden bliver stærkt angrebet inden behandling, går den ikke De færreste hunde kommer igennem det helt uden skader på hjerte/lunger, men det er ikke absolut noget du kan mærke i hverdagen. Begynd at saml lorte sammen - én fra hver dag. Tag kun toppen af det, så du ikke får eventuelle lign. ting fra jorden med - dyrlægen bruger alligevel kun en bette knivspids, når der testes. Tre afføringsprøver over tre dage, de skal opbevares køligt (men ikke i minus - køleskab eller kældergulv kan gå an). Og afleveres hos dyrlægen straks den sidste prøve er samlet. Det koster et sted mellem 200-600kr. alt efter dyrlæge (dets tættere på København, dets dyrere er vist nærmest tendensen). Det værste er, at der ingen garanti er for, at prøven er positiv selvom hunden er syg. Men det er i hvert fald første skridt, inden man går i gang med flere og dyrere undersøgelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret Marts 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Nej, lungeorm lever kun i hunde og ræve og kan ikke smitte til mennesker:-) det var godt det er temlig besverligt at komme igenem til dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Og så er jeg ikke enig med BernerAzuro i at det oftest giver permanente skader. Bella har nu været smittet to gange, og har ingen permanente skader. Begge gange formoder jeg at hun har været smittet i nogle måneder, men det tager noget tid før symptomerne melder sig. Hvor længe det tager for permanente skader, ved jeg ikke, men det sker ikke på et par uger eller måneder. Omvendt er det ikke noget at spøge med, for hunde dør af det hvis det er ubehandlet. Så det er noget der skal tages meget seriøst! Her anden gang var prutteprøven negativ, men en blodprøve viste positiv. Hendes symptomer begge gange var host, hark, træthed og madlede. Men symptomerne er forskellige fra hund til hund, så derfor kan det være svært at genkende. Nu har Bella som sagt haft det to gange, og jeg er slet ikke i tvivl om at jeg straks opdager næste gang hun er smittet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Kan man ikke give ormekur forebyggende? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Og så er jeg ikke enig med BernerAzuro i at det oftest giver permanente skader. Bella har nu været smittet to gange, og har ingen permanente skader. Begge gange formoder jeg at hun har været smittet i nogle måneder, men det tager noget tid før symptomerne melder sig. Hvor længe det tager for permanente skader, ved jeg ikke, men det sker ikke på et par uger eller måneder. Omvendt er det ikke noget at spøge med, for hunde dør af det hvis det er ubehandlet. Så det er noget der skal tages meget seriøst! Her anden gang var prutteprøven negativ, men en blodprøve viste positiv. Hendes symptomer begge gange var host, hark, træthed og madlede. Men symptomerne er forskellige fra hund til hund, så derfor kan det være svært at genkende. Nu har Bella som sagt haft det to gange, og jeg er slet ikke i tvivl om at jeg straks opdager næste gang hun er smittet. Som jeg siger, så er det ikke sikkert, at det er noget man kan mærke i hverdagen og kun hvis hunden har gået ubehandlet i længere tid - kan dog godt se, at mit indlæg ser lidt mærkeligt ud, hurra for at redigere i tingene og ikke gøre det ordentligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Kan man ikke give ormekur forebyggende? :hmm: Det mås man ikke i Dk..... Man kan godt kringle den alligevel, men så skal man give advocate hver 4. uge hele året. Og jeg har hørt at det er noget krads stads. Og så er der jo badeforbud:( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Det mås man ikke i Dk..... Man kan godt kringle den alligevel, men så skal man give advocate hver 4. uge hele året. Og jeg har hørt at det er noget krads stads. Og så er der jo badeforbud:( Er advocate det eneste, der virker på lungeorm? For det er da tit man skal give det og hvis Bobo ikke må bade... Det ville altså være synd... Hvor ofte tjekker I ellers for orm? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Mit bedste råd p.t. Få testet hunden 2 gange årligt (afføringsprøver + blodprøve) og er den smittet behandles den enten med panacur eller advocate. Når der er tale om en ældre hund som Tulle er, ville jeg vælge panacur som gives i 20 dage og derfor ikke slår alle orm ihjel på en gang. Hvis det sker og der er mange, vil der nemlig være risiko for blodprop. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2013 Er advocate det eneste, der virker på lungeorm? For det er da tit man skal give det og hvis Bobo ikke må bade... Det ville altså være synd... Hvor ofte tjekker I ellers for orm? 2 gange årligt (afføring) med 10 dages mellemrum. Første test kan være negativ pga tidspunktet i ormenes livscyklus og derfor kan en enkelt negativ test snyde, så man tror hunden er ormefri. Test 8 - 10 dage efter bør afsløre de små sataner, hvis de er der. Der er i øvrigt en urimelig prisforskel på tests afhængig af hvilken dyrlæge man bruger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret Marts 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 25, 2013 haløj tulle er ikke blevet tjekket inu, det er slabt uceriøst og grensene til dyreplageri ja ja men hun er holdt op med at hoste. vofer er hun ikke blevet tjekket fordi jeg ikke har fået nosset mig sammen og efter at have læst let på symtomerne syns jeg ikke det passet sågodt sammen hun hostet og virket sløv men sløv er hun med jævne mellemrum og hosteriget det kunne bare være slim i halsen det treker en del der vor hun lå om natten så jeg har flyttet hinnes seng efter et par forsøg med at fjerne treken med en ventilator og en variotransformator ja ja bla bla. men jeg velle bare lige sige at hun har det fint nu og hun hoster ikke mer næsen løber stadig in imellem men det er ikke så merkligt med di forårstemperature. PS jeg er noget halvtrat vis inlæget er skit formuleret skrevt eller stavet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret Marts 30, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 30, 2013 når øv nu er hun igang igen jeg ringer til dyre doktor rask på tirsdag. :hmm:........ PISS...:damn:....... det var flot klaret:klap:,,, måske......:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Marts 31, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2013 når øv nu er hun igang igen jeg ringer til dyre doktor rask på tirsdag.:hmm:........ PISS...:damn:....... det var flot klaret:klap:,,, måske......:hmm: Øv da også... Håber dyrlægen har noget klogt at sige Husk at opdatere os! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 31, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2013 Grand Dane....... Tulle er efterhånden en gammel hund for sin race... Du skal måske forberede dig på, at det er ved at være slut..... Hosten kan være dårligt hjerte.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 31, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2013 Jeg holder stadig på lungeorm. De har en cyklus, hvor de i en periode er i dvale. Der hoster hunden ikke, og ormene findes derfor ikke i afførringen. Få hende nu testet! Det er en drøj omgang for en gammel hund, og det er ikke fair at hun skal gå og være skidt:( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret Marts 31, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2013 Jeg holder stadig på lungeorm. De har en cyklus, hvor de i en periode er i dvale. Der hoster hunden ikke, og ormene findes derfor ikke i afførringen. Få hende nu testet! Det er en drøj omgang for en gammel hund, og det er ikke fair at hun skal gå og være skidt:( hun bliver tjekket nu det eneste som afolder mig fra at ringe til dyrlægen er at di har påskeferie.! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret Marts 31, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2013 Grand Dane....... Tulle er efterhånden en gammel hund for sin race... Du skal måske forberede dig på, at det er ved at være slut..... Hosten kan være dårligt hjerte.. jeg er mere bykymret for vis hun Har involsorm at hun så ikke kan tåle medecinen hun kunne ikke tåle det smertestellene hun fik en gang for sit spondilose, men men man kan altid male fanden på vægen over et elleranet men det komme der oftest ikke noget fornuftigt ud af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 31, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2013 Du kan samle lorte, så du kan aflevere 3 når du har talt med dyrlægen. Hjerte/lungeorm ER alvorligt hos en gammel hund... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret April 2, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 2, 2013 så har vi været hos dyrlægen, di ved ikke vad det helt konkret er galt, men vi skal tjekke orm og vis der stadig ikke er noget at finde skal hun måske ha tjekket hjertet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts