Hop til indhold

Border Collie - højde og drøjde


Hailey
 Share

Recommended Posts

Jeg vil da gerne, og er lidt nysgerrig på hvad det skal bruges til...

 

Iso er en intakt tæve på 3,5 år. Hun er 45 cm, og vejer ca. 13 - 13,5 kg (hvilket IMO er en smule for meget). Hun har fra hvalp af fået foder fra Henne/Kronch, og har som voksen fået ca. 200g/dag (Henne Basic). I en periode har vi nu prøvet Marcus Mühle, hvor hun har fået noget mindre, måske 180g/dag..? Men er lige ved at skifte hende tilbage på Henne igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da gerne, og er lidt nysgerrig på hvad det skal bruges til...

 

Iso er en intakt tæve på 3,5 år. Hun er 45 cm, og vejer ca. 13 - 13,5 kg (hvilket IMO er en smule for meget). Hun har fra hvalp af fået foder fra Henne/Kronch, og har som voksen fået ca. 200g/dag (Henne Basic). I en periode har vi nu prøvet Marcus Mühle, hvor hun har fået noget mindre, måske 180g/dag..? Men er lige ved at skifte hende tilbage på Henne igen.

 

Tak for dit svar. Jeg havde håbet der kom lidt flere :???:

 

Grunden til mine spørgsmål er at dyrlægen mener at alle 3 af mine er for tynde.

 

Hailey - intakt hanhund på 13 år er 54 cm og vejer 19.7 kg

Hero - kastreret hanhund på 7 år er 56 cm og vejer 19.6 kg

Hogan - kastreret hanhund på 7 år er 55 cm og vejer 19.4 kg

 

De bliver fodret med tørkost (250g Kingsmoor sport og Kingsmoor pure) 3-4 gange om ugen, de øvrige dage får de råt kød og ben (800-1400 g dagligt)

 

Deres træningsgodbidder bliver ikke modregnet i deres foder (jeg bruger ziwipeek med lam med 29% fedt, tiki oksegodbidder, ost + tørret kød)

 

Jeg synes ikke de mærkes FOR tynde. De er meget slanke, men hellere det end for tykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil i border collie ejere ikke være søde at svare på nogle ting angående jeres bordere? Der skal nok komme en forklaring senere.

 

Han/tæve/kastrat

 

Alder

 

Højde

 

Vægt

 

Tørkost i gram pr dag

 

Mærke tørkost

 

Råfodring i gram pr dag

 

Han

51 cm.

18-19 kg.

330 gr. ca.

Eukanuba working and endurance

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Jeg havde håbet der kom lidt flere :???:

 

Grunden til mine spørgsmål er at dyrlægen mener at alle 3 af mine er for tynde.

 

Hailey - intakt hanhund på 13 år er 54 cm og vejer 19.7 kg

Hero - kastreret hanhund på 7 år er 56 cm og vejer 19.6 kg

Hogan - kastreret hanhund på 7 år er 55 cm og vejer 19.4 kg

 

De bliver fodret med tørkost (250g Kingsmoor sport og Kingsmoor pure) 3-4 gange om ugen, de øvrige dage får de råt kød og ben (800-1400 g dagligt)

 

Deres træningsgodbidder bliver ikke modregnet i deres foder (jeg bruger ziwipeek med lam med 29% fedt, tiki oksegodbidder, ost + tørret kød)

 

Jeg synes ikke de mærkes FOR tynde. De er meget slanke, men hellere det end for tykke.

 

Jamen hvordan mærkes dine hunde?

På alle mine hunde skal man kunne mærke ribbenene under et tyndt lag fedt. Det er, hvad jeg betegner som fin foderstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jo ikke helt gøre op sådan.

Jeg ejer Boss 53 cm 14 kg. Lidt til den gode side

Så ejer jeg Odd-eye 53 cm 19 kg. Lige lidt til den tynde side.

Jeg vil med nemhed ( ae hen over hunden) kunne mærke to ud af de tre ting. Hofter, ryg eller ribben. Men jeg vil ikke kunne mærke alle tre ting.

Min dyrlæge synes også mine hunde er for tynde. Han ejer selv en skotte på ca 12 kg. Tror ikke vi bliver enige om dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, man skal mærke sig frem. Jeg synes man skal kunne mærke ribben, og ane ryg/hofter. "Stikker ryg/hofter ud", så synes jeg de er for tynde. Men det med foderstand er jo ét eller andet sted lidt en smagssag. Har aldrig tænkt på det Spilop siger, at man skal kunne mærke de to ud af tre, det må lige afprøves, det lyder interessant!

Link til indlæg
Del på andre sites

17089.jpg

Min Snoopy er nok en bordermix , men bygget som en border og samme bevægelsmønster.Han er 5 år, kastrat, og ca 49 høj og vejer mellem 18,5-19,5 kg.

Jeg har måtte fodre med max energifoder da han var yndre , ellers lignede han da en for mager hund.Især ses det efter vandtur.

Min dyrlægeklinik elsker de tynde hunde og hvis mine cockerer skulle være efter deres smag, ville jeg blive disket eller få en anmærkning på udstilling.

Foto er Snoopy

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Som Spilop siger, så kan det ikke gøres op sådan.

 

Min hanhund på 11½ måned (jaja, så længe de er under 1 år, må man godt regne i halve måneder :blink:) er omkring 52-53 cm. høj og vejer pt. omkring 16 kg.

 

Han er ikke for tynd, men han er slank og mega langbenet.

 

Som de andres skriver, så skal man kunne ane hofter/ryg/ribben, men de skal ikke stikke ud.

 

Dyrlæger er typisk ikke super gode til det der med foderstand.

Som eksempel, så vejede min gamle hund 19,5 kg. en overgang og dyrlægen mente han var i fin foderstand.

Nu vejer han 16,1 kg og dyrlægen mener stadig han er i fin foderstand.

 

Det er 3,4 kg!! - Det er en stor procentmæssig forskel og han kan jo ikke være i god foderstand i begge vægtklasser.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Min tæve på to år er ca. 50 cm høj og vil skyde hende til at veje omkring 16 kg. Hun vejede 18,5-19 kg i vinters hvor hun ikke måtte lave andet end at gå tur. Nu arbejder hun igen og jeg tænker lidt at det med hunde til sportsbrug er som med mennesker der dyrker eliteidræt, der er bare ikke meget fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...